• Tartalom

21/2012. (VIII. 7.) NGM utasítás

21/2012. (VIII. 7.) NGM utasítás

a Nemzetgazdasági Minisztérium kötelezettségvállalási és utalványozási szabályzatáról1

2013.02.23.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 10. § (5) és 28. § (1) bekezdései, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 13. § (2) bekezdés a), valamint 1. mellékletének 11. pontja alapján – figyelemmel az egyes miniszterek, valamint a miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 73. § b) pontjára és a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában foglaltakra is – a Nemzetgazdasági Minisztérium kötelezettségvállalási és utalványozási rendjére a következő utasítást adom ki:

1. § A Nemzetgazdasági Minisztérium kötelezettségvállalási és utalványozási szabályzatát az utasítás mellékletében foglaltak szerint határozom meg.

2. § (1) Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba azzal, hogy rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2)2

1. melléklet a 21/2012. (VIII. 7.) NGM utasításhoz

I. A szabályzat hatálya
1. Jelen szabályzat hatálya kiterjed a Nemzetgazdasági Minisztérium (a továbbiakban: NGM) által természetes vagy jogi személlyel, jogi személyiség nélküli szervezettel kötendő valamennyi megállapodásra, szerződésre és az NGM képviseletében teendő valamennyi jognyilatkozatra, amennyiben az a költségvetési előirányzat terhére vagy javára fizetési, illetve más teljesítési, szolgáltatási kötelezettséggel jár.
2. Jelen szabályzat hatálya nem terjed ki azokra a kötelezettségvállalásokra, amelyeknek rendjét jogszabály vagy külön utasítás, továbbá a Nemzetgazdasági Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló utasítás (a továbbiakban: SZMSZ) felhatalmazása alapján kiadott külön szabályzatok állapítják meg.
3. A jelen szabályzattól eltérő rendelkezéseket tartalmaznak:
a) a személyi juttatásokra,
b) a belföldi és külföldi kiküldetésekre,
c) a protokoll és rendezvényekhez kapcsolódó, reprezentációs kiadásokra, valamint a fordításra és tolmácsolásra,
d) az oktatásra és képzési rendszerre,
e) felesleges vagyontárgyak hasznosítására és selejtezésére,
f) lakáscélú támogatási rendszerre és a
g) szociális segélyezésre
vonatkozó jogszabályok, utasítások.
4. A 3. pontban meghatározott jogszabályokra, utasításokra a jelen szabályzatban foglalt rendelkezéseket csak annyiban kell alkalmazni, amennyiben a külön jogszabály, utasítás másként nem rendelkezik, vagy annak szabályaiból más nem következik.
5. A kötelezettségvállalásokat kezdeményező, véleményező, ellenjegyző és aláíró, továbbá a kapcsolódó pénzügyi-számviteli tevékenységeket végző kormánytisztviselők a kötelezettségek vállalása, nyilvántartása során a jelen szabályzat rendelkezéseinek megfelelően kötelesek eljárni. A jelen szabályzatban nem szabályozott kérdésekben a mindenkori éves költségvetési törvény, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.), az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.), a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: Sztv.), az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségeinek sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Áhsz.), valamint az SZMSZ és az egyéb vonatkozó belső utasítások, szabályzatok előírásait kell alkalmazni.
II. Értelmező rendelkezések
Jelen szabályzat alkalmazásában:
1. Kötelezettségvállalás: a kiadási előirányzatok és az Áht. 20. § (1) bekezdése alapján idegen pénzeszközként nyilvántartott pénzeszközök terhére fizetési kötelezettség vállalásáról szóló, a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítéséről, szerződés (megállapodás) megkötéséről, támogatás biztosításáról, illetve más pénzben kifejezhető értékű szolgáltatás teljesítésére irányuló, szabályszerűen megtett jognyilatkozat, amelyet az NGM a költségvetése előirányzatainak terhére, illetve a központi és fejezeti kezelésű előirányzatainak terhére vállal.
Kötelezettségvállalási dokumentumok különösen az alábbiak:
a) kormányzati szolgálati jogviszony létesítésére irányuló kinevezési okmány, munkaszerződés,
b) megbízási szerződés,
c) egyéb szerződés (megállapodás),
d) elküldött és visszaigazolt megrendelés,
e) ideiglenes külföldi utazási engedély,
f) belföldi kiküldetés elrendelése,
g) pályázati úton odaítélt támogatásról szóló döntés aláírt dokumentuma,
h)3 az Ávr. 150. § k) pontja szerinti kormányhatározat
i) szerződés megkötésére, költségvetési támogatás biztosítására irányuló jognyilatkozat,
j) az Ávr. 45. § (1) bekezdésében meghatározott dokumentumok,
k) a pályázati kiírás, amennyiben az nem kerül visszavonásra.
2. Részfeladat: egy fejezeti kezelésű előirányzat szakmai feladataiból álló, olyan összetartozó tevékenységhalmaz, amelynek elkülönített megfigyelése indokolt. Egy fejezeti kezelésű előirányzat részfeladatainak összessége alkotja a költségvetési törvényben meghatározott egyösszegű kiadási előirányzatot.
3. Szakfeladatrend: a költségvetési szerv alaptevékenységét az államháztartási szakfeladatok rendje (a továbbiakban: szakfeladatrend) szerint – szakfeladat számmal és megnevezéssel – kell meghatározni, és azt az alapító okiratában feltüntetni.
4. Szerződés: a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény szerinti szerződés, valamint a jelen szabályzat hatálya alá tartozó egyéb kötelezettségvállalási dokumentum.
5. Szakmai kezelő, szakmai szervezeti egység: az NGM azon hivatali egysége, mely az adott előirányzat felhasználását és az azzal összefüggő társadalmi cél működtetését szakmai felelősként ellátja. A fejezeti kezelésű előirányzatok szakmai kezelőit külön NGM utasítás jelöli ki.
6. Szakmai vezető: az előirányzat felhasználásáért felelős szakmai kezelő (szervezeti) egység vezetője.
7. Támogatási előleg: az Ávr. 78. § (4) bekezdése szerinti forrás.
8. Ügyletkód: a pénzügyi-számviteli integrált rendszerben alkalmazott kód, amely a fejezeti kezelésű előirányzaton belüli részfeladat, a Pénzügyi és Számviteli Osztály (a továbbiakban: Igazgatás) esetében az előirányzatok kezelőinek azonosítására szolgál.
III. A fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználási módja
1. A fejezeti kezelésű előirányzatok cél szerinti, időbeni és szabályos, gazdaságos és hatékony felhasználásáért, az ezzel kapcsolatos feladatok végrehajtása érdekében szükséges intézkedések megtételéért az előirányzat szakmai kezelője, a kötelezettségvállaló és a kezelő szerv vagy a lebonyolító szerv a felelős.
2. A fejezeti kezelésű előirányzatok pénzügyi és számviteli feladatait a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály, illetve a kezelő szerv vagy lebonyolító szerv látják el.
3. A fejezeti kezelésű előirányzatok terhére kötelezettség csak a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható és kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetőek el.
4. A fejezeti kezelésű előirányzatok terhére teljesített kifizetésekhez szükséges költségvetési támogatások teljesítésarányos igénybevételéhez az Ávr. 132. § (1) bekezdésében foglaltak szerint előirányzat-finanszírozási tervet kell készíteni. Az előirányzat szakmai kezelője, kezelő szerve, illetve lebonyolító szerve a fejezeti kezelésű előirányzat előirányzat-finanszírozási tervét összesítés, valamint a Magyar Államkincstár részére történő továbbítás céljából havonta a tárgyhónapot megelőző hónap 17. napjáig a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály részére megküldi.
5. A január hónapra vonatkozó tervet – elfogadott költségvetési törvény hiányában a benyújtott törvényjavaslat alapján – dekádonkénti részletezésben a tárgyévet megelőző év december 17-ig kell a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály részére megküldeni.
6. Az előirányzat-finanszírozási terv soron kívüli módosítása iránti kérelmet a kiadás várható teljesítésének időpontját megelőzően soron kívül kell a szakmai kezelőnek, kezelő szervnek, illetve lebonyolító szervnek a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály részére megküldeni, a módosítás kérésének indokolásával együtt.
IV. A kötelezettségvállalás szabályai
1. A minisztérium nevében kötelezettséget vállalni – a 4. és 5. pontban foglaltak kivételével – kizárólag pénzügyi ellenjegyzést követően lehet az Áht. 37. § (1) bekezdésére figyelemmel.
2. A minisztérium által történő kötelezettségvállalásokhoz a közigazgatási államtitkár engedélye szükséges a 4. és 5. pontban foglaltak kivételével.
3. A kötelezettségvállalást kezdeményező szakmai kezelő a kötelezettségvállalás előkészítésekor – a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály bevonásával – előzetes fedezetvizsgálatot végezhet a fedezet rendelkezésre állásának megállapítása érdekében. A végső fedezetvizsgálatot a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály végzi.
4.4 A fejezeti kezelésű előirányzatok esetében a következő esetekben nincs szükség a közigazgatási államtitkár előzetes jóváhagyására és a formanyomtatvány szerinti kötelezettségvállalásra:
a) pénzügyi szolgáltatások igénybevételéhez kapcsolódnak,
b) összegét vagy az összeg megállapításának módját, továbbá a felek valamennyi jogát és kötelezettségét jogszabály, nemzetközi szervezetben való tagsági viszony vagy jogerős, illetve fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható bírósági, hatósági döntés teljes körűen meghatározza, így különösen a normatív és normatív jellegű hozzájárulások, nemzetközi kötelezettséggel kapcsolatos hozzájárulások, kártalanítási, kártérítési és megtérítési kötelezettségek, a csőd-, felszámolási és végelszámolási eljáráshoz kapcsolódó regisztrációs díjak,
c) a Kötött segélyhitelezés fejezeti kezelésű előirányzatból nyújtott segélyhiteleknek az Eximbank lehívó levele szerint történő teljesítéséhez,
d) a Nemzetközi tagdíjak, nemzetközi kapcsolattal összefüggő feladatok fejezeti kezelésű előirányzatból a miniszter nemzetközi szervezetekben betöltött tagságához kapcsolódó tagdíjfizetési, hozzájárulási kötelezettségek teljesítéséhez kapcsolódnak,
e) az Európai Innovációs és Technológiai Intézet és a Magyar Köztársaság Kormánya között Székhely-megállapodás kihirdetéséről szóló 2010. évi CLXVI. törvény által előírt Európai Innovációs és Technológiai Intézet személyi juttatásaihoz való hozzájárulás fizetési kötelezettsége,
f) az adományozott díjakhoz, kitüntetésekhez kapcsolódó pénzbeli juttatások, és
g) a maradványok és zárolások miatti befizetések.
5.5 Az NGM Igazgatása által történő kötelezettségvállalások esetében a következő esetekben nincs szükség a közigazgatási államtitkár előzetes jóváhagyására és a formanyomtatvány szerinti kötelezettségvállalásra:
a) illetmény,
b) cafeteria-juttatás,
c) munkába járás és hétvégi hazautazás költségtérítés,
d) személyi reprezentáció,
e) helyi adó, vám, illeték és egyéb adójellegű kötelezettség, igazgatási szolgáltatási díj,
f) az adományozott díjakhoz, kitüntetésekhez kapcsolódó pénzbeli juttatások,
g) a maradványok és zárolások miatti befizetések,
h) a dologi kiadások közül:
ha) a kötbér,
hb) a bírság,
hc) a késedelmi kamat,
hd) a perköltség,
he) a sürgősségi karbantartási kiadások,
hf) a közbeszerzési hirdetések díja,
hg) a közjegyzői díj,
hh) a tagdíj, hozzájárulási költség,
kifizetéséhez.
6. A 4. és 5. pontokban foglalt fizetési kötelezettségek teljesítése során is alkalmazni kell az érvényesítésre, az utalványozásra, és a kötelezettségvállalások nyilvántartására vonatkozó szabályokat.
7. A kötelezettségvállalás kezdeményezése az 1. függelékként csatolt Kötelezettségvállalási adatlap megfelelő kitöltésével történik.
8. A kötelezettségvállalási adatlapon fel kell tüntetni a szakfeladatot számmal és elnevezéssel, ezen felül a támogatási szerződések esetében a szakfeladat megjelölése a szerződésben is szükséges.
9. A fejezeti kezelésű előirányzatok és költségvetési szerv esetében a szakfeladatrendről és az államháztartási szakágazati rendről szóló 56/2011. (XII. 31.) NGM rendelet által meghatározott szakfeladat valamelyikét kell feltüntetni. A szakfeladat kiválasztása esetén figyelemmel kell lenni annak tartalmi meghatározására és a kötelezettségvállalás tárgyára.
10. Tárgyévi előirányzatot terhelő kötelezettségvállalás kezdeményezése legkésőbb a tárgyév december 15-éig történhet. A kötelezettségvállalás dokumentumát úgy kell előkészíteni, hogy a szükséges aláírásokra – az érintett szervezeti egységek részére kellő határidő biztosításával – a tárgyév december 31-éig sor kerülhessen.
V. A kötelezettségvállalásra jogosultak
1.6 A minisztérium terhére történő kötelezettségvállalásra jogosult:
a) 15 millió forint értékhatárig a közigazgatási államtitkár előzetes jóváhagyásával
aa) a közigazgatási államtitkár közvetlen irányítása alá tartozó főosztályvezető,
ab) a helyettes államtitkár, amennyiben a tisztség nincs betöltve, a tisztség betöltéséig a helyettes államtitkár helyettesítését ellátó főosztályvezető, amennyiben sem a helyettes államtitkári, sem a főosztály-vezetői tisztség nincs betöltve, a közigazgatási államtitkár által írásban erre a feladatra kijelölt személy,
ac) a kabinetfőnök,
ad) a miniszteri biztos a részére jóváhagyott kerete mértékéig,
b) a közigazgatási államtitkár előzetes jóváhagyásával – a számára meghatározott feladatai tekintetében – a részére jóváhagyott kerete mértékéig a pénzügyi jogok biztosa,
c) 40 millió forint értékhatárig a közigazgatási államtitkár,
d) felső értékhatár nélkül a miniszter.
2. Az értékhatár-kötöttség ügyletenkénti kötelezettségvállalásra vonatkozik, és nem tartalmazza az általános forgalmi adót. A kötelezettségvállalások összességében nem haladhatják meg az éves költségvetésben az adott szervezeti egység mint szakmai kezelő részére jóváhagyott előirányzatot.
3. Éven túli kötelezettségvállalásra
a) 40 millió forint értékhatárig a közigazgatási államtitkár,
b) felső értékhatár nélkül a miniszter
jogosult.
VI. A kötelezettségvállalások kezdeményezése
1. A kötelezettségvállalási folyamat megindításakor – pénzügyi kötelezettségvállalás esetén – előzetes fedezetvizsgálatot lehet végrehajtani a megfelelő keret (fedezet) rendelkezésre állásának megállapítása érdekében.
2. Az előzetes fedezetvizsgálatért a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység vezetője a felelős. A kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység az előzetes fedezetvizsgálatba az adatok pontosítása érdekében bevonja a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztályt.
3. Kötelezettségvállalást a szakmai szervezeti egység jogosult kezdeményezni
a) pályázati eljárás,
b) normatív alapú feladatellátás, vagy
c) egyedi kérelem, ajánlat, szakmai feladatellátáshoz kapcsolódó vállalások vagy váratlan események bekövetkezése, jogszabályi rendelkezés, illetve lebonyolítási és működési jellegű (beszerzés, megrendelés, közbeszerzési eljárások megindítása) döntés alapján.
4. A kötelezettségvállalások dokumentumait a szakmai kezelő készíti elő (szakmai javaslattétel). A szakmai kezelő felelős az előirányzat szabályos és jogszerű felhasználásáért, a szükséges okiratok és dokumentációk pályázótól, kérelmezőtől történő bekéréséért, a közbeszerzési eljárás lebonyolításáért és a szükséges belső egyeztetések lefolytatásáért.
VII. A szakmai ügyirat tartalma előzetes kötelezettségvállalás esetén
1. Előzetes kötelezettségvállalásra kerül sor az Ávr. 45. § (1) bekezdésében felsorolt esetekben, amennyiben azok nem kerülnek visszavonásra.
2. Az előzetes kötelezettségvállalás szakmai ügyiratának tartalmaznia kell
a) a javaslattevőnek az – előzetes kötelezettségvállalás hatékonysági vizsgálatokon alapuló – indokolását,
b) a pályázati felhívás meghirdetésre kerülő dokumentációjának a tervezetét,
c) minden, a javaslat alapját képező, annak megismeréséhez és a felelős döntéshez szükséges okiratot és dokumentációt.
3. Az előzetes kötelezettségvállalás érvényes, ha a kötelezettségvállalás dokumentumait az arra jogosult (kötelezettségvállaló, ellenjegyző) aláírta. A pályázati felhívás az aláírást követően hirdethető meg. A pénzügyi ellenjegyzést megelőzően vagy annak hiányában kiírt pályázati felhívás érvénytelen.
VIII. A kötelezettségvállalás előkészítésének speciális szabályai
határon túli kedvezményezett esetén
1. Határon túli kedvezményezett esetén a szakmai ügyirat tartalmára vonatkozó rendelkezéseket a jelen fejezet 2–6. pontjaiban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
2. Határon túli kedvezményezett esetén a támogatás összegének meghatározása forintban történik, de az átutalásra EUR-ban vagy USD-ban is sor kerülhet. Az esetleges más pénznemre való átváltásról a kedvezményezettnek saját költségére kell gondoskodnia. A költségvetési támogatási összeg felhasználási helye szerinti pénznemre való átváltásról szóló bizonylat hitelesített másolatát a kedvezményezettnek az elszámoláshoz csatolnia kell.
3. Az elszámoláshoz a költségvetési támogatás felhasználási helye szerinti állam jogszabályainak megfelelő pénzügyi bizonylatok, számlák, banki átutalási igazolások, kifizetést igazoló bizonylatok másolatai és azok hivatalos magyar nyelvű fordításai fogadhatók el. A határon túli kedvezményezettek esetében a hivatalos magyar nyelvű fordítás helyett elfogadható, ha a számviteli bizonylaton, számlán a kedvezményezett magyar nyelven feltünteti annak tartalmát, és büntetőjogi felelősséggel nyilatkozik, hogy az általa rávezetett fordítás megegyezik a számviteli bizonylat, számla tartalmával.
4. A kedvezményezett a magyar nyelven írt szerződés aláírásával nyilatkozik arról, hogy Magyarország adó-, vámhatóságai és illetékhivatalai hatáskörébe tartozó köztartozása nincs, vagy arra az illetékes hatóság fizetési könnyítést (részletfizetést, fizetési halasztást) engedélyezett.
5. A kamatszámításnál a Magyar Nemzeti Bank jegybanki alapkamata az irányadó.
6. A támogatási szerződésben ki kell kötni, hogy a szerződésből eredő esetleges jogviták eldöntése során a magyar nyelven készült szerződés és a magyar jog alkalmazandó, továbbá az eljárás lefolytatására a magyar bíróság illetékes.
IX. Kötelezettségvállalások típusaira vonatkozó szabályok
A) Elküldött és visszaigazolt megrendelés
1. Kivételesen indokolt esetben, amennyiben a kötelezettségvállalás tárgya egyszerű, teljesítése rövid határidőn belül történik, az egységes okiratba foglalt szerződés helyett megrendelés is tehető.
2. Amennyiben írásbeli megrendelésre kerül sor, úgy legalább a megrendelő és a partner azonosítására alkalmas adatokat (név, székhely, adószám, nyilvántartási szám, bankszámlaszám, képviselőjének neve), a megrendelés tárgyát (amennyiben lehetséges a teljesítés mennyiségi és minőségi jellemzőinek a lehetőségekhez képesti legrészletesebb feltüntetésével, meghatározásával), a teljesítés határidejét, a szolgáltatás díját és fizetési feltételeket kell feltüntetni. A megrendelést az NGM képviseletében a kötelezettségvállalásra jogosult személynek kell aláírnia a pénzügyi ellenjegyzést követően. A megrendelés befogadásához a partner részéről írásbeli visszaigazolás szükséges.
3. A megrendelésnek az általános adatokon, feltételeken túlmenően tartalmaznia kell az Ávr. 50. § (1) bekezdésében meghatározottakat.
B) Szerződés
1. A szerződés előkészítésének folyamatában a lehetséges szerződéses partner felkutatása a szerződéskötést kezdeményező szervezeti egység feladata. Amennyiben az adott szerződés megkötéséhez nem kell közbeszerzési eljárást lefolytatni és a kötendő szerződést ugyanakkor nem kizárólagosan egy szervezet vagy személy képes teljesíteni, úgy a szakmailag és gazdaságilag legmegfelelőbb partner kiválasztására lehetőség szerint legalább 3 ajánlat bekérése és kiértékelése alapján kerülhet sor. A kiértékelés szempontjai lehetnek többek között a termék, szolgáltatás minősége, ára, referenciák, fizetési feltételek, rendelkezésre állás, korábbi tapasztalatok.
2. Az NGM által kötött visszterhes szerződésnek, adott megbízásnak, megállapodásnak vagy más hasonló visszterhes magánjogi kötelemnek az általános adatokon, feltételeken túlmenően tartalmaznia kell az Ávr. 50. §-ában meghatározottakat.
3. A szerződéstervezet előkészítése a szerződéskötést kezdeményező szervezeti egység feladata.
4. Amennyiben rendelkezésre áll az adott típusszerződésre vonatkozó minta (megbízási, vállalkozási szerződéstervezet), a szerződéstervezetet az általános szerződésminta alapján kell előkészíteni.
5. Amennyiben a tervezett szerződésre nem áll rendelkezésre általános szerződésminta, úgy a szerződéstervezet előkészítése során alkalmazható a partner által előkészített szerződéstervezet is. A szerződéstervezet előkészítésében a Jogi és Kodifikációs Főosztály a szerződéskötést kezdeményező szervezeti egység megkeresése alapján szükség szerint közreműködik.
6. Az általános szerződésminták, szerződéstervezetek készítése során a szerződés tárgyát – amennyiben a feladat jellege ezt lehetővé teszi – részfeladatokra bontva kell meghatározni, ezzel segítve a feladatok nyomon követését, ütemezését. Fejezeti kezelésű előirányzatok terhére kötendő szerződések esetében törekedni kell arra, hogy egy szerződés kizárólag egy államháztartási azonosító számot (ÁHT-T) tartalmazzon.
7.7 A szerződés megkötését megelőzően a szerződéskötést kezdeményező feladata megvizsgálni és az engedélyeztetés előtt írásban (feljegyzésben) tájékoztatni a kötelezettségvállalót a szerződés megkötésének fontosságáról, az adott partner kizárólagosságáról, a beérkezett ajánlatok kiértékeléséről, indokolni, hogy a kérdéses feladat miért nem látható el közszolgálati jogviszonyban, továbbá indokolni, hogy a szerződés megkötése nem ellentétes az Ávr. 50. § (2) bekezdésében, valamint a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 8. § (1)–(3) bekezdésében foglaltakkal.
C) Támogatási szerződés
1. A fejezeti kezelésű előirányzatból államháztartáson kívüli szervezetek részére költségvetési támogatás nyújtható közvetlenül:
a) egy jogcímen (együtt) lévő és jogszabályban meghatározott eljárásrend szerint, pályázat útján vagy
b) egyedi döntéssel.
2. A szerződés aláírására a fejezeti kezelésű előirányzatok esetében az előirányzat felett kötelezettségvállalási jogkört gyakorló személy jogosult.
3.8 A támogatási szerződésben ismertetni kell a támogatási döntést megelőző eljárást (amennyiben volt ilyen), a támogatási döntés meghozatalának alapjául szolgáló jogszabályi helyet (amennyiben jogszabály kifejezetten rendelkezik az adott célra nyújtandó költségvetési támogatásról), illetve a támogatás indokait és jogcímét. A költségvetési támogatást mindaddig nem szabad fizetni, amíg a kedvezményezett (támogatott) az előző időszakra vonatkozó, teljes támogatás mértékének összegével szabályszerűen el nem számolt.
4. A támogatási szerződés mellékletét képezheti a „Feladat-, költség- és ütemterv” elnevezésű dokumentum, amelyben pontosan meg lehet határozni, hogy pontosan milyen célra kapja a költségvetési támogatást, a nyújtandó támogatásösszeg felhasználására vonatkozó költségeket, valamint a támogatás folyósításának ütemezését, amennyiben több részletben történne az.
5. A kötelezettségvállalást előkészítő szervezeti egység feladata gondoskodni arról, hogy az Ávr. 72. § (2) és (3) bekezdésében meghatározott iratok – kivéve a 72. § (2) bekezdés c) pontjában szabályozott hozzájárulást – a támogatási szerződés megkötéséig rendelkezésre álljanak.
6. Részelszámolás benyújtására mind az elő-, mind az utófinanszírozás esetében lehetőség van, amennyiben ezt a jogosultságot a támogatói okirat, vagy a támogatási szerződés tartalmazza.
7. Utófinanszírozás keretében, indokolt esetben – amennyiben azt jogszabály nem zárja ki, illetve a jogszabályban meghatározott mértékig – előleg nyújtható, ha ezt a támogatói okirat vagy a támogatási szerződés tartalmazza.
8. Az NGM Igazgatása terhére támogatási szerződés nem köthető, kivéve az Áht. 41. § (3) bekezdésében foglaltak esetén.
X. A kötelezettségvállalások véleményezése és fedezetvizsgálat
1. A kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység az előkészített kötelezettségvállalás-tervezet (a továbbiakban: szerződéstervezet) alapján a szerződéssel kapcsolatos alapadatokat rögzíti a Szerződéses adatlapon. A Szerződéses adatlap mintáját a 2. függelék tartalmazza.
2. A Szerződéses adatlap kitöltése kötelező, amely kötelezettség teljesítéséért a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység vezetője a felelős.
3. A pénzügyi kötelezettségvállalást tartalmazó szerződések esetén a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység a Szerződéses adatlap kitöltésével egyidejűleg kitölti a Kötelezettségvállalási adatlapot is.
4. A szerződéstervezetet, a Kötelezettségvállalási adatlapot és a Szerződéses adatlapot a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység vezetőjének jóváhagyásával, annak útján kell megküldeni a Jogi és Kodifikációs Főosztály vezetője részére, jogi és közbeszerzési véleményezés céljából. A pályázati konstrukcióban megkötött támogatási szerződések esetében kizárólag a támogatási szerződés mintát kell megküldeni jogi véleményezésre a Jogi és Kodifikációs Főosztály részére.
5. Fejezeti kezelésű előirányzatok terhére kötendő szerződések esetében a kötelezettségvállalás kezdeményezéséhez a szakmai felügyeletet gyakorló felsővezető engedélye is szükséges, és a véleményeztetési eljárás során az iratokkal együtt kell továbbítani.
6. A véleményező feladata a szerződéstervezet és a Szerződéses adatlap véleményezése.
7. A véleményező jogi szempontból véleményezi a megküldött dokumentumokat, majd azt a szerződéskötést kezdeményező szervezeti egység részére 8 munkanapon belül a véleményező vezetőjének jóváhagyásával annak útján visszaküldi. Ettől rövidebb véleményezési határidőt a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység kérelmezhet, egyidejűleg megjelölve a sürgősebb véleményezési határidő okát. Az elvárt véleményezési határidő 3 munkanapnál rövidebb nem lehet.
8. A vélemény visszaérkezését követően a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység feladata az észrevételek átvezetése a szerződéstervezeten, a Kötelezettségvállalási adatlapon és a Szerződéses adatlapon.
9. Abban az esetben, ha a véleményező vagy a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység különböző álláspontot képvisel a szerződéstervezettel kapcsolatosan, úgy a szerződéskötést kezdeményező szervezeti egység egyeztetést kezdeményez, amelyet mindaddig folytatni köteles, ameddig a véleményező és a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység azonos álláspontra nem jut. Amennyiben a szerződés megkötésének a Jogi és Kodifikációs Főosztály jogi akadályát látja, úgy a szerződés nem köthető meg.
10. A vélemény átvezetését követően – és amennyiben a szerződéstervezet megfelel a 7. pontban foglaltaknak – nem szükséges a szerződéstervezet, a Kötelezettségvállalási adatlap és a Szerződéses adatlap ismételt megküldése a véleményező részére.
11. A kötelezettségvállalásokban a szakmai, műszaki teljesítés határidejét úgy kell megállapítani, hogy a pénzügyi teljesítés határideje – ha jogszabály másként nem rendelkezik – nem haladhatja meg a tárgyévet követő év június 30-át.
12. A jogi szempontú véleményezési eljárás lezárását követően a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység ügyintézője a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység vezetője jóváhagyásával a szerződéstervezetet, a Szerződéses adatlapot és Kötelezettségvállalási adatlapot véleményezés céljából megküldi a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztályra. Amennyiben nem pályázati úton odaítélt támogatási szerződés megkötését igényli a szervezeti egység, úgy csatolni szükséges a támogatási kérelmet, és az azt jóváhagyó támogatói döntést is. A véleményezés költségvetési és pénzügyi szempontból történik, illetve ellenőrzésre kerül, hogy a Szerződéses adatlapon, a Kötelezettségvállalási adatlapon szereplő adatok megegyeznek-e a szerződéstervezet adataival.
13. A Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály írásban megfogalmazva jelzi kifogásait, illetve adatok eltérése esetén kezdeményezi az egyeztetést a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egységgel. Amennyiben észrevétele nincs, úgy ezt a tényt is rögzíti.
14. A kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység a véleményezési eljárás lezárását követően kinyomtatja a Szerződéses adatlapot, a Kötelezettségvállalási adatlapot 1-1 példányban, azokat iktatószámmal ellátja és gondoskodik az adatlapok aláírásáról.
15.9 A szerződéstervezetet a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység a véleményezési eljárás lezárását követően annyi példányban nyomtatja ki, hogy annak megkötését követően a minisztériumnak legalább három és valamennyi szerződő félnek legalább egy aláírt (eredeti) példány álljon rendelkezésére, azokat iktatószámmal ellátja és gondoskodik azok aláírásáról. (A Szerződéses adatlap, a Kötelezettségvállalási adatlap és a szerződés tervezete a továbbiakban: Dokumentumok.)
XI. Kötelezettségvállalás ellenjegyzése
1. Pénzügyi kötelezettségvállalást tartalmazó szerződés esetén az előzetes kötelezettségvállalás és a kötelezettségvállalás dokumentumainak ellenjegyzése jogi és pénzügyi ellenjegyzésből áll.
a)10 Pénzügyi ellenjegyzés nélkül pénzügyi teljesítési kötelezettséget is keletkeztető kötelezettség, tekintet nélkül annak tárgyára, nem vállalható. Nincs szükség új pénzügyi ellenjegyzésre, ha a már vállalt kötelezettség összege változatlan vagy annak összege csökken, feltéve, hogy mindkét esetben annak megoszlása nem változik.
b)11 A kötelezettségvállalás dokumentumának jogi ellenjegyzése annak igazolása, hogy a szerződés és mellékletei a vonatkozó jogszabályoknak megfelelnek. A jogi ellenjegyzésre a Jogi és Kodifikációs Főosztály vezetője, vagy az általa erre a feladatra írásban kijelölt kormánytisztviselő jogosult (a továbbiakban: jogi ellenjegyző).
2.12 A pályázati úton kötendő szerződések esetében, melyek azonos tartalmi és formai követelményekkel kerülnek megkötésre, a jogi ellenjegyző csak a mintaszerződést, illetve a szerződésmódosítás-mintát a dátum egyidejű feltüntetése mellett aláírásával ellenjegyzi. Az ellenjegyzett mintaszerződések tartalma nem módosítható.
3. A pénzügyi ellenjegyzésre a jogi és közbeszerzési ellenjegyzést követően kerülhet sor. A pénzügyi ellenjegyzés annak igazolása, hogy
a) a jóváhagyott költségvetés fel nem használt, illetve le nem kötött, a kötelezettségvállalás tárgyával összefüggő kiadási előirányzata rendelkezésre áll, illetve a befolyt bevétel biztosítja a fedezetet,
b) a kifizetés időpontjában a fedezet rendelkezésre áll,
c) a kötelezettségvállalás nem sérti a gazdálkodásra vonatkozó szabályokat.
4.13 A pénzügyi kötelezettségvállalás dokumentumát a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység küldi meg jogi ellenjegyzés céljából a Jogi és Kodifikációs Főosztálynak. Amennyiben nem pályázati úton odaítélt támogatási szerződés megkötését igényli a szervezeti egység, úgy a támogatási kérelmet és az azt jóváhagyó támogatói döntést is meg kell küldeni. A szerződés jogszabályoknak való megfelelőségét a jogi ellenjegyző a szerződéstervezet valamennyi rendelkezésre bocsátott példányán aláírásával igazolja a dátum egyidejű megjelölésével.
5. A dokumentumokat a Jogi és Kodifikációs Főosztály jogi ellenjegyzést követően küldi meg a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály részére pénzügyi ellenjegyzésre. Amennyiben a jogi ellenjegyzésnek akadálya van, a Jogi és Kodifikációs Főosztály az iratokat a kötelezettségvállalást kezdeményezőnek az erről szóló véleményének közlésével visszaküldi. Jogi ellenjegyzés hiányában pénzügyi ellenjegyzésre nem kerülhet sor. Az ellenjegyzést utólagosan teljesülő feltételhez kötni nem lehet.
6. Az ellenjegyzés során a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály meggyőződik az ellenjegyzés jogszabályban előírt feltételeinek teljesüléséről, meglétéről, a Kötelezettségvállalási adatlapon szereplő adatok és a szerződéstervezet adatainak egyezőségéről. Eltérés esetén egyeztet a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egységgel, amely gondoskodik az adatok egyezősége érdekében szükséges intézkedések végrehajtásáról.
7. A kötelezettségvállaló és az ellenjegyző ugyanazon gazdasági eseményre vonatkozóan azonos személy nem lehet.
8. Pénzügyi szabálytalanság, egyéb pontatlanság észlelése esetén a pénzügyi ellenjegyző az ügyiratot intézkedésre indokolással visszaküldi a szakmai szervezeti egységnek. A szakmai szervezeti egység új eljárást indít, vagy eltekint a kötelezettségvállalástól, a döntésről szükség szerint értesíti a szerződő felet.
9. A Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály a Szerződéses adatlap, Kötelezettségvállalási adatlap és szerződéstervezet alapján a szükséges adatokat rögzíti a pénzügyi-számviteli integrált rendszerben, majd az Igazgatás esetében Kiadási kötelezettségvállalási bizonylatot készít és azt az ellenőrzést követően jóváhagyólag aláírja.
10. A szükséges forrás rendelkezésre állását a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály a kötelezettségvállalás ellenjegyzése útján a szerződéstervezet valamennyi rendelkezésére bocsátott példányán igazolja, dátummal ellátja, és a Szerződéses adatlapon, valamint a Kötelezettségvállalási adatlapon a kötelezettségvállalás számát feltünteti. Az ellenjegyző az ellenjegyzést vagy megtagadásának tényét a Kötelezettségvállalási adatlapon is rögzíti, amelyet indokolni szükséges.
11. Az ellenjegyzést követően a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály a rendelkezésére bocsátott szerződéstervezet valamennyi eredeti példányát, a Kötelezettségvállalási és a Szerződéses adatlap egy-egy példányával együtt 5 munkanapon belül visszaküldi a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység részére.
12. Amennyiben a kötelezettségvállalás nem felel meg a vonatkozó szabályozásban foglaltaknak vagy nem áll rendelkezésre a teljesítéshez szükséges összeg, az ellenjegyzésre jogosultnak erről a Kötelezettségvállalási adatlap megküldésével tájékoztatnia kell a kötelezettségvállalásra jogosult vezetőt, valamint a közigazgatási államtitkárt.
XII. A szerződés aláírása
1. A kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység vezetője – pénzügyi kötelezettségvállalás esetében a pénzügyi ellenjegyzést követően – gondoskodik a szerződés felek által történő aláírásáról.
2.14 A minisztérium részére legalább három, minden további szerződő fél részére legalább egy-egy aláírt szerződés példányának rendelkezésre állását kell biztosítani.
3. A pénzügyi kötelezettségvállalást tartalmazó szerződést a kötelezettségvállalás értéke szerint kötelezettségvállalásra jogosult vezető, míg a pénzügyi kötelezettségvállalást nem tartalmazó szerződést a szerződéskötést kezdeményező szervezeti egység vezetője vagy a megállapodás tárgya szerint illetékes szakmai felügyeletet gyakorló felsővezető írja alá.
4.15 A felek által aláírt szerződéseknek egy-egy eredeti példányát a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztálynak és a Jogi és Kodifikációs Főosztályának továbbítja a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység vezetője.
5. Abban az esetben, ha a pénzügyi kötelezettségvállalást tartalmazó szerződéstervezetet a szerződő felek nem írják alá (a szerződés nem jön létre), a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység köteles erről írásban tájékoztatni a Költségvetési és Gazdálkodási, valamint a Jogi és Kodifikációs Főosztályt. A kötelezettségvállalásra jogosult vezetőnek rögzítenie kell a szerződéskötés meghiúsulásának tényét és rövid indokát.
XIII. A teljesítésigazolás
1. A költségvetési előirányzatot érintő pénzforgalmat csak a teljesítés szakmai-pénzügyi szempontú igazolása alapján lehet érvényesíteni.
2.16 A szakmai pénzügyi teljesítésigazolásra jogosult személyt a szerződésben, vagy a szerződés hiányában az 1. függelék szerinti Kötelezettségvállalási adatlapon a kötelezettségvállaló jelöli ki. Amennyiben a kötelezettségvállalás dokumentumában a teljesítésigazoló kijelölése nem történt meg vagy a teljesítésigazoló személy megváltozik, a teljesítésigazoló személy kijelölése a 3. függelék szerinti Teljesítésigazolás és kifizetés engedélyezése nyomtatványon történik.
3.17 A teljesítés igazolása során ellenőrizhető okmányok alapján meg kell győződni arról, hogy a feladat elvégzése előírásszerűen, a szerződésben foglaltak szerint megtörtént-e, illetőleg az ellenérték kifizetése és annak összegszerűsége megalapozott-e, amelyet a kötelezettségvállalásban meghatározottak szerint kell igazolni.
4.18 Amennyiben a szerződésszerű teljesítéssel kapcsolatban kifogás nem merül fel, a teljesítés igazolására jogosult személy a szerződő felet a teljesítés elfogadásáról tájékoztatja. A számla beérkezését követően a Teljesítésigazolás és kifizetés engedélyezése nyomtatvány kitöltéséről és aláírásáról a szakmai kezelő gondoskodik.
5. A fejezeti kezelésű előirányzatok esetében a teljesítés igazolása nem a Teljesítésigazolás és kifizetés engedélyezése formanyomtatványon történik
a) a pénzügyi szolgáltatások esetén,
b) amelyek összegét vagy az összeg megállapításának módját, továbbá a felek valamennyi jogát és kötelezettségét jogszabály vagy jogerős, illetve fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható bírósági, hatósági döntés teljes körűen meghatározza, így különösen a normatív jellegű hozzájárulások, kártalanítási, kártérítési és megtérítési kötelezettségek, a csődfelszámolási vagy végelszámolási eljáráshoz kapcsolódó regisztrációs díjak, valamint
c) az adományozott díjakhoz, kitüntetésekhez kapcsolódó pénzbeli juttatások és
d) a maradványok és zárolások miatti befizetések
esetén.
6. Kezelő szerv, illetve lebonyolító szerv esetén a kezelő szervvel kötött szerződésben vagy a lebonyolító szervvel kötött megállapodásban meghatározottak szerint kell eljárni.
7.19 Nincs formanyomtatvány szerinti teljesítésigazolás a IV. fejezet 5. pontjának a)–g) alpontban felsorolt esetekben. A IV. fejezet 4. pontjában és az 5. pont h) alpontjában felsorolt esetekben a formanyomtatvány szerinti teljesítésigazolás kötelező.
8. A szerződő fél által kiállított számlát a teljesítés igazolására jogosult személy formailag és számszerűleg is ellenőrzi.
9. A számla kifizetését a kötelezettségvállalásra jogosult vezető engedélyezi az utasítás 3. függelékeként csatolt, a „Teljesítésigazolás” rovatok tekintetében már kitöltött és aláírt nyomtatvány NGM-et illető példánya rovatainak kitöltése és aláírása útján. A nyomtatványon minden esetben fel kell tüntetni a részteljesítésekhez (részfeladatokhoz) a szakfeladatot és a (rész)összeget.
10. Ha valamely okból a kifizetés nem engedélyezhető, akkor a teljesítés igazolására jogosult személy gondoskodik a számla kiállítójának tájékoztatásáról, és szükség esetén intézkedik a hiánypótlás iránt.
11. A kötelezettségvállalásra jogosult vezető a teljesítésigazolásra jogosult személy által formailag is ellenőrzött és megfelelően kiállított számlát a teljesítésigazolással együtt továbbítja a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály részére. Azon fejezeti kezelésű előirányzatok esetében, amelyeknél a pénzügyi-számviteli feladatokat a kezelő szerv végzi, a kötelezettségvállalásra jogosult vezető a megfelelően kiállított számlát, kifizetésengedélyezést, valamint a pénzügyi és szakmai teljesítésigazolást a kezelő szerv részére továbbítja.
12. Amennyiben támogatási szerződés – jogszabály vagy belső utasítás alapján – előlegfizetésről vagy a költségvetési támogatási összeg kifizetése tekintetében előfinanszírozásról rendelkezik, a kötelezettségvállalásra jogosult vezetőnek a 3. függelék szerinti nyomtatvány kitöltésével, aláírásával, valamint e nyomtatványon a „támogatás kifizetésének jogosságát igazolom” szövegrész aláhúzásával kell gondoskodnia a pénzügyi teljesítés engedélyezéséről, továbbá a nyomtatvány Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály vagy pénzügyi-számviteli feladatokat ellátó kezelő szerv részére történő továbbításáról.
13. Amennyiben a támogatási szerződés esetében az NGM utófinanszírozás keretében nyújtja a költségvetési támogatást, úgy a szerződő partner (kedvezményezett) szakmai és pénzügyi beszámolót köteles együttesen benyújtani a részelszámolás és záróelszámolás esetén egyaránt. Fejezeti kezelésű előirányzatok terhére nyújtott költségvetési támogatás esetében a 3. függelék szerinti nyomtatvány kitöltése előtt, a beszámoló elfogadását, és a kifizetés engedélyezését megelőzően a pénzügyi beszámolót és mellékleteit a szerződésteljesítés igazolására jogosult személy megküldi a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztályra, a bizonylatok formai szempontú véleményezése céljából.
XIV. Érvényesítés, utalványozás
1. A teljesítésigazolást, valamint a kifizetés engedélyezését követően, a kifizetendő számlát a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály is ellenőrzi, és a pénzügyi-számviteli integrált rendszerből nyert – a jelen utasítás 4. függelékeként csatolt Kiadási utalványrendelet használatával az érvényesítésre és utalványozásra vonatkozó eljárásrend szerint jár el, ide nem értve azon előirányzatokat, amelyeknél a pénzügyi-számviteli feladatokat a kezelő szerv vagy a lebonyolító szerv végzi.
2. Az utalványozás a kiadások teljesítésének, a bevételek beszedésének elrendelését foglalja magában. Utalványozásra csak a szakmai teljesítés igazolása és az érvényesítés után kerülhet sor.
3. A szakmai és pénzügyi teljesítésigazolás alapján az érvényesítőnek az Ávr. 58. § (1) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárnia. Az érvényesítésnek – az „érvényesítve” megjelölésen kívül – tartalmaznia kell a megállapított összeget, devizanemet, a könyvviteli elszámolásra utaló főkönyvi számlaszámot, a kötelezettségvállalás nyilvántartásba vételének sorszámát, az érvényesítés dátumát és az érvényesítő aláírását.
4. Az utalványozás során meg kell győződni arról, hogy az utalvány az Ávr.-ben előírtakon túl a kötelezettségvállalás nyilvántartásba vételi sorszámát, valamint a főkönyvi számla számát tartalmazza-e.
5. Az utalványozó köteles ellenőrizni, hogy a kötelezettségvállalás ellenjegyzése során az Ávr.-ben és jelen rendeletben előírtaknak megfelelően jártak el, továbbá a szakmai teljesítésigazolás és az érvényesítés megtörtént-e.
6. A bevételek és kiadások érvényesítésére jogosult pénzügyi-számviteli képesítéssel rendelkező személyeket, az utalványozásra jogosult személyeket a gazdasági vezető javaslatára, a jogi és koordinációs ügyekért felelős helyettes államtitkár útján a közigazgatási államtitkár jelöli ki az Ávr. 58. § (4) bekezdésében, 59. § (1) bekezdésében és a 60. §-ában foglaltakra figyelemmel. A kijelölés a 6. függelék szerinti Adatlap a kijelöléshez elnevezésű nyomtatvány 1 példányban történő kitöltésével történik. A nyomtatvány kitöltéséért a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály a felelős. Amennyiben az aláírásra jogosultak személyében év közben változás történik, úgy a fenti szabályok alkalmazásával 10 munkanapon belül intézkedni kell az 6. függelék szerinti nyomtatvány módosításról.
7. A Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály a Kiadási kötelezettségvállalás bejelentése (KT-01) nyomtatvány kitöltésével a kötelezettségvállalást követő 5 munkanapon belül gondoskodik a kötelezettségvállalásnak a Magyar Államkincstár részére történő bejelentéséről, az Ávr. 7. melléklet 16. és 17. pontjai alapján.
8. Ha a bejelentett kötelezettségvállalásban változás történik, úgy a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály Kiadási kötelezettségvállalás bejelentés módosítása (KT-02) nyomtatvány, valamint a Kötelezettségvállalás hivatkozás módosítása (KT-03) nyomtatvány kitöltésével a fentiek szerint köteles eljárni.
9. A kötelezettségvállalásra, teljesítésigazolásra jogosult személyek aláírásának hitelesítése céljából az 5. függelék szerinti Aláírás bejelentő elnevezésű nyomtatványt szükséges kitölteni 2 példányban.
10. Amennyiben az aláírásra jogosult személyek aláírásáról közjegyző által hitelesített aláírási címpéldány vagy más dokumentum áll rendelkezésre, elegendő annak a dokumentumnak, vagy a dokumentumról készült hitelesített másolatnak a megküldése a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály részére.
XV. A szerződés módosítása, teljesítés nélkül történő megszűnése
1. A szerződés módosításának folyamatára a kötelezettségvállalási folyamatra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
2. Amennyiben a szerződés nem teljesítéssel szűnik meg, a szerződésben rögzített feltételek szerint kell eljárnia a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egységnek, azzal, hogy szükség szerint a Jogi és Kodifikációs Főosztályt a szerződés megszüntetésébe be kell vonni.
XVI. A kötelezettségvállalás lezárása
1. A szerződés teljes körű szakmai teljesítését követően a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység vezetőjének gondoskodnia kell a kötelezettségvállalás lezárásáról, amennyiben a szerződésben meghatározott összeg nem kerül teljes mértékben felhasználásra.
2. A kötelezettségvállalás lezárását az utolsó pénzügyi teljesítés kezdeményezésekor, a pénzügyileg teljesítendő számlával és teljesítésigazolással, valamint költségvetési támogatás nyújtása esetében a záróelszámolással együtt a – 7. függelékként csatolt – Kötelezettségvállalás lezárása nyomtatvány kitöltése útján kell igazolni, és azt a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály vagy a pénzügyi-számviteli feladatokat ellátó kezelő szervezet részére kell továbbítani.
XVII. A belső kontrollrendszer általános szabályai, beszámoltatás
1. A belső kontrollrendszer az NGM-en belül az előirányzatok felhasználásával összefüggésben a gazdálkodásért felelős szakmai kezelők, a szakmai felügyeletet gyakorló felső vezetők és a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály által folytatott első szintű rendszer, melynek célja a rendelkezésre álló források szabályszerű, szabályozott, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználásának biztosítása. Az irányítási és kontrollrendszer magába foglalja:
a) a pénzügyi döntések és dokumentumok elkészítését (ideértve a költségvetési tervezés, a kötelezettségvállalások, a szerződések, a kifizetések, a szabálytalanság miatti visszafizetések dokumentumait is),
b) az előzetes és utólagos pénzügyi ellenőrzést, a pénzügyi döntések szabályszerűségi és szabályozottsági szempontból történő jóváhagyását, illetve ellenjegyzését,
c) a gazdasági események elszámolását (a hatályos jogszabályoknak megfelelő könyvvezetés és beszámolás) az a)–c) pontokban szereplő feladatkörök elkülönítése mellett.
2. A belső kontrollrendszernek az előirányzatok felhasználásával összefüggésben biztosítania kell, hogy
a) az NGM valamennyi, gazdálkodással kapcsolatos tevékenysége és célja összhangban legyen a szabályszerűség, szabályozottság és megbízható gazdálkodás elveivel,
b) az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodásban ne kerüljön sor pazarlásra, visszaélésre, rendeltetésellenes felhasználásra,
c) megfelelő, pontos és naprakész információk álljanak rendelkezésre a költségvetési szerv és a fejezeti kezelésű előirányzat gazdálkodásával kapcsolatosan,
d) a belső kontrollrendszer harmonizációjára és összehangolására vonatkozó irányelvek végrehajtásra kerüljenek,
e) a rendelkezésre álló eszközök és források a szabályszerűség, szabályozottság és megbízható gazdálkodás elveivel összhangban kerüljenek felhasználásra.
3. Az irányítási és kontroll feladatok
a) a pénzügyi döntések dokumentumainak elkészítését és ellenőrzését illetően
aa) a költségvetési tervezés a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály és a szakmai kezelők feladata,
ab) a kötelezettségvállalás szabályszerű előkészítése, indítása, a kötelezettségvállalások nyilvántartása, a szerződés tartalmi előkészítése, a kedvezményezett beszámoltatása és pénzügyi elszámoltatása, a teljesítések igazolása, a szabálytalanság miatti visszafizettetések dokumentumainak elkészítése és a jogosulatlanul igénybe vett költségvetési támogatás visszavonásával kapcsolatos eljárás kezdeményezése a szakmai szervezeti egység feladata, melyet a szakmai felügyeletet gyakorló felsővezető (kötelezettségvállaló) ellenőriz,
ac)20 a szerződés jogi ellenjegyzése a jogi ellenjegyző feladata,
ad) az előirányzatok (kötelezettségvállalás) nyilvántartását, a kötelezettségvállalás teljesítéséhez szükséges forrás rendelkezésre állásának és a kifizetés kezdeményezéséhez kapcsolódó dokumentumok teljességének ellenőrzését (érvényesítés) a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály végzi, ellenőrzi a Jogi és Koordinációs ügyekért felelős helyettes államtitkár,
b) az előzetes pénzügyi ellenőrzés keretében a pénzügyi döntések szabályszerűségi és szabályozottsági szempontból történő jóváhagyását, illetve ellenjegyzését a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály látja el, ellenőrzi a Jogi és Koordinációs ügyekért felelős helyettes államtitkár;
c) a gazdasági események elszámolását biztosító feladatokat, így
ca) a kötelezettségvállalások nyilvántartását, valamint a hatályos jogszabályoknak megfelelő könyvvezetést a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály,
cb) az elemi beszámolót az Igazgatás tekintetében a Pénzügyi és Számviteli Osztály, míg a fejezeti kezelésű előirányzatokra a Fejezeti Költségvetési Osztály állítja össze, ellenőrzi a Jogi és Koordinációs ügyekért felelős helyettes államtitkár.
4. A beszámoltatás a kedvezményezett által benyújtott szakmai beszámolónak és pénzügyi elszámolásnak a szerződésben meghatározott kötelezettségekkel történő összehasonlításából, az esetleges hiánypótlások bekéréséből, a feladatok határidőre, megfelelő minőségben és mennyiségben történt teljesítésének megállapításából áll.

1. függelék a 21/2012. (VIII. 7.) NGM utasításhoz

Kötelezettségvállalási adatlap
Az adatlap és szerződéstervezet iktatórendszerből származó iktatószáma:

KÖTELEZETTSÉGVÁLLALÁS ADATAI

Ügyintéző:

Kötelezettségvállalás azonosítója:

Az NGM szerződő (külső) partnere:

Szerződő fél (felek) székhelye (lakóhelye):

Szerződő fél (felek) adószáma (adóazonosító jele):

Szerződő fél (felek) bankszámlaszáma:

Szerződés tárgya:

Szakfeladatrend szerinti besorolás (megnevezés és szám):

Forrás: □ Tárgyév; □ ............ évi maradvány; □ Egyebek

Kiadási előirányzat megnevezése:

 

ÁHT azonosító:

Szerződés összege:

Nettó:

Bruttó:

TELJESÍTÉSI ADATOK

Szakmai teljesítés(ek) határideje

Nettó összeg

Áfa

Bruttó összeg

Pénzügyi teljesítés időpontja

Ügyletkód

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teljesítésigazolásra jogosult neve:

Kötelezettségvállalás ellenjegyzése (Költségvetési és Gazdálkodási Főosztály)

Ellenjegyző neve, beosztása:

Ellenjegyzés dátuma:

 

Ellenjegyző aláírása:

Ellenjegyzés eredménye:

□ Forrás rendelkezésre áll □ Ellenjegyzés megtagadva

Ellenjegyzés megtagadásának indoka:

Egyetért:

Budapest, 201…

..................................................................................
Szakmai Felügyeletet gyakorló felső vezető egyetért
(Fejezeti kezelésű előirányzatok esetén)

 

Budapest, 201….

..................................................................................
Kötelezettségvállalásra jogosult vezető

 

 

 

Egyetért: Budapest, 201…...

..................................................................................
közigazgatási államtitkár

Szerződés aláírása meghiúsult:

Meghiúsulás indoka:

........................................................................
Kötelezettségvállalásra jogosult vezető

Budapest, 201….

 

2. függelék a 21/2012. (VIII. 7.) NGM utasításhoz21

Szerződéses adatlap
Az adatlap és szerződéstervezet iktatórendszerből származó iktatószáma:

AZ NGM SZERZŐDÉSSEL ÉRINTETT SZERVEZETI EGYSÉGEI, MUNKATÁRSAI

Szerződéskötést kezdeményező szervezeti egység:

Kötelezettségvállaló:

Szakmai teljesítésigazoló:

Ügyintéző:

SZERZŐDÉS – ALAPADATOK

Kötelezettségvállalás azonosítója:

Az NGM szerződő (külső) partnere:

Szerződés típusa:

Szerződés tárgya:

Szerződés összege:

Nettó:

Bruttó:

Szerződés felek általi aláírásának kelte:

A szakmai teljesítés véghatárideje:

Szerződés minősítése: ⬜ Nem minősített ⬜ Üzleti titok ⬜ Államtitok ⬜ Szolgálati titok

Közbeszerzés:

Amennyiben nem közbeszerzés, annak indoka:

⬜ Igen
⬜ Nem

⬜ Értékhatár alatti
⬜ Nem visszterhes szerződés
⬜ Nem a Kbt. hatálya alá tartozik

⬜ Kizárólagos jog/műszaki sajátosság
⬜ Alaptevékenységhez fűződő tanácsadás
⬜ A Kbt. (szakasz száma) szerinti kivételi kör

VÉLEMÉNYEZÉS

Véleményezés

Név

Dátum

Iktatószám

Jogi

Közbeszerzési

MÓDOSÍTÁS

Módosításra került szerződés azonosítója:

Megjegyzés:

Budapest, 201…………………………………

Szerződéskötést kezdeményező szervezeti egység vezető

 

3. függelék a 21/2012. (VIII. 7.) NGM utasításhoz

Teljesítésigazolás és kifizetés engedélyezése
A teljesítésigazolás iktatórendszerből származó iktatószáma:

TELJESÍTÉSIGAZOLÁS

Alapadatok

Szerződő fél(ek) megnevezése (külső partner):

Köt.váll. azonosító:

Szerződés tárgya:

Szakfeladat (megnevezés és szám):

 

Kötelezettségvállaló

Teljesítésigazoló

Ügyintéző

Szervezeti egység megnevezése:

Név:

Beosztása:

Kifizetés forrása:

Az előirányzat megnevezése:

ÁHT azonosító:

Forrás:
□ Tárgyév □ 201...... évi maradvány

A szerződés ezen pénzügyi teljesítés után még kifizethető része
(Ft vagy..............) :

Nettó:

Bruttó:

Teljesítés/támogatás tartalma

Teljesítés dátuma

Ügyletkód

Összege (Ft vagy..........)

nettó

áfa

bruttó

Összesen:

 

 

A teljesítést, a feladat szakszerű elvégzését, szolgáltatás teljesítését/a támogatás kifizetésének jogosságát igazolom.
Budapest, 201… ……………………… hó … nap
………………………………………
teljesítésigazoló aláírása
Budapest, 201… ……………………… hó … nap
………………………………………
kötelezettségvállaló

4. függelék a 21/2012. (VIII. 7.) NGM utasításhoz22

Kiadási utalványrendelet

Nemzetgazdasági Minisztérium

Csomagszám: …………………………

A MÁK ………………………… számlája terhére a mellékelt dokumentumok alapján a kiadást a következők szerint érvényesítem/utalványozom:

Kiadási kötelezettségvállalás és számlaadatok

Kincstári köt. váll. bejelentési száma:

Jogosult megnevezése:

Fizetési mód:

Partner/jogosult bankszámlája:

Számla száma:

Partner bevételi KTK-kódja:

Számla nyilvántartási száma:

Köt. váll. nyilvántartási száma:

Számla fizetési határideje:

Szerződés száma:

 

Pénzügyi év:

Kincstári kiegyenlítés dátuma:

Ellenszámla száma:

Kincstári kivonat száma:

Főkönyvi szám (megnevezéssel)

KTK
kód

Pénzforrás
kód

Ügyfélkód
(megnevezéssel)

Elszámolási
egység
(megnevezéssel)

Ügylet-
csoport
kód

Szakfeladat kód
(megnevezéssel)

Összeg
HUF

Áfa
(%)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Összesen HUF

 

 

Megjegyzés: ………………………………………………………………………………………………………………

 

 

    ………………………………………    ……………………………………
    érvényesítő     utalványozó
    Dátum: ………………………………    Dátum: ……………………………

 

 

 

………………………………………
könyvelő
Dátum: ………………………………

5. függelék a 21/2012. (VIII. 7.) NGM utasításhoz

ALÁÍRÁS BEJELENTŐ
A szervezeti egység megnevezése:

NÉV

BEOSZTÁS

ALÁÍRÁS





Dátum: Budapest, 201..… ……………………………… hó …… nap
Hitelesítő neve, beosztása: …………………………………………………………………
………………………………………
hitelesítő aláírása

6. függelék a 21/2012. (VIII. 7.) NGM utasításhoz23

Adatlap a kijelöléshez
SZERVEZETI EGYSÉG MEGNEVEZÉSE/NEVE:

Kijelölő személy neve, beosztása:

Neve

Beosztása

Aláírás

Kötelezettségvállalás ellenjegyzésére jogosult(ak)*

 

 

 

 

 

 

Érvényesítésre jogosult(ak)*

 

 

 

 

 

 

Utalványozásra jogosult(ak)*

 

 

 

 

 

 

Érvényesség: a kijelölés időpontjától.
……………………………………
Kijelölő aláírása
Kijelölés időpontja: 201… év hónap nap
* A kötelezettségvállaló és a pénzügyi ellenjegyző ugyanazon gazdasági esemény tekintetében azonos személy nem lehet. Az érvényesítő ugyanazon gazdasági esemény tekintetében nem lehet azonos a kötelezettségvállalásra, utalványozásra jogosult és a teljesítést igazoló személlyel.

7. függelék a 21/2012. (VIII. 7.) NGM utasításhoz

Kötelezettségvállalás lezárása
A kötelezettségvállalás lezárásának iktatórendszerből származó iktatószáma:

Alapadatok

 

Kötelezettségvállaló

Teljesítésigazoló

Ügyintéző

Szervezeti egység megnevezése:

Név:

Beosztása:

Kötelezettségvállalás adatai

Köt.váll. azonosító:

ÁHT azonosító:

Szerződő fél(ek) megnevezése:

Szerződés tárgya:

A pénzügyi teljesítésre vonatkozó adatok

Szerződés teljes bruttó összege (Ft):

A szerződés terhére kifizetett bruttó összeg (Ft):

A szerződésben fennmaradt összeg, amely lezárható (Ft):

Nettó:

Bruttó:

Visszafizetés esetén, annak indoklása és összege:

Nettó:

Bruttó:

Kifizetés forrása

Forrása: □ Tárgyév □ Tárgyévi maradvány □ 201...........évi maradvány

Az előirányzat megnevezése:

Ügyletkód(ok):

Alulírott nyilatkozom, hogy a fent nevezett kötelezettségvállalásra további pénzügyi teljesítést nem kezdeményezek, a szerződés lezárható.
Budapest, 201… ………………… hó … nap
………………………………………
szervezeti egység vezetője
(vagy az általa írásban kijelölt személy neve)
1

Az utasítást a 22/2013. (XI. 22.) NGM utasítás 2. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2013. november 23. napjával. Alkalmazására lásd e hatályon kívül helyező utasítás 2. § (1) bekezdését.

2

A 2. § (2) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

3

Az 1. melléklet II. fejezet 1. pont h) alpontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

4

Az 1. melléklet IV. fejezet 4. pontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

5

Az 1. melléklet IV. fejezet 5. pontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

6

Az 1. melléklet V. fejezet 1. pontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

7

Az 1. melléklet IX. fejezet B) Szerződés cím 7. pontját a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontja iktatta be.

8

Az 1. melléklet IX. fejezet C) Támogatási szerződés cím 3. pontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

9

Az 1. melléklet X. fejezet 15. pontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

10

Az 1. melléklet XI. fejezet 1. pont a) alpontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

11

Az 1. melléklet XI. fejezet 1. pont b) alpontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

12

Az 1. melléklet XI. fejezet 2. pontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

13

Az 1. melléklet XI. fejezet 4. pontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

14

Az 1. melléklet XII. fejezet 2. pontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

15

Az 1. melléklet XII. fejezet 4. pontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

16

Az 1. melléklet XIII. fejezet 2. pontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

17

Az 1. melléklet XIII. fejezet 3. pontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

18

Az 1. melléklet XIII. fejezet 4. pontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

19

Az 1. melléklet XIII. fejezet 7. pontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

20

Az 1. melléklet XVII. fejezet 3. pont a) pont ac) alpontja a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

21

Az 1. melléklet 2. függeléke a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

22

Az 1. melléklet 4. függeléke a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

23

Az 1. melléklet 6. függeléke a 4/2013. (II. 22.) NGM utasítás 1. pontjával megállapított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére