24/2012. (V. 31.) BM utasítás
24/2012. (V. 31.) BM utasítás
a vízügyi igazgatási szervek jégtörő hajóparkjának üzemeltetéséről1
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 37. § x) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a jeges árvíz és a jég elleni védekezést szolgáló jégtörő hajók és jégtörő kisgéphajók üzemeltetésének, fenntartásának, valamint a védekezésre történő rendelkezésre állásának szabályozására a következő utasítást adom ki:
1. Az utasítás hatálya
1. § Az utasítás a Belügyminisztérium (a továbbiakban: BM) feladatkör szerint érintett szervezeti egységeire, az Országos Vízügyi Főigazgatóságra (a továbbiakban: OVF), valamint a jégtörő hajókat és a jégtörő kisgéphajókat (a továbbiakban együtt: jégtörő hajók) fenntartó, az 1. mellékletben meghatározott vízügyi igazgatóságokra terjed ki.
2. §2 Ezt az utasítást kell alkalmazni azokra a magyar jégtörő hajókra is, amelyek jégvédekezési szempontból közös érdekű folyószakaszokon végeznek jég elleni védekezési munkát.
2. Értelmező rendelkezések
3. § Jelen utasítás alkalmazásában
1. rendelkezésre állási időszak: minden év november 15-től március 1-jéig terjedő időtartam,
2. védekezési időszak: az árvíz- és belvízvédekezésről szóló 10/1997. (VII. 17.) KHVM rendelet (a továbbiakban: R.) 17. § (4)–(6) bekezdése szerint elrendelt védekezési készültség időszaka,
3. tartózkodási állomáshely: a fenntartó saját vagy bérelt kikötője, telephelye, valamint a jégtörő hajó üzemi tartózkodási helye,
4. védekezésre kijelölt állomáshely: a jeges árvíz elleni védekezési tervben az R. 3. § (4) bekezdés g) pontja szerint kijelölt hely,
5.3 I. fokú készültség (melegen tartás): ezen utasítás 1. mellékletében felsorolt a jégtörő hajópark és szükség szerint bevonásra kerülő, a jégtörő hajóparkon kívüli hajók I. fokú készültségbe helyezése a tartózkodási vagy a védekezésre kijelölt állomáshely adottságait és a mindenkori biztonságtechnikai szabályozásokat figyelembe véve a legkisebb létszámú és összetételű hajós személyzet felügyelete alatt, akik a hajók I. fokú készültségi feladatait ellátják, és szükség esetén a gyors intézkedéseket meghozzák.
6.4 jégvédekezési szempontból közös érdekű folyószakasz: a folyónak az a szakasza, amelyet az érdekelt országok jégvédekezés szempontjából közös érdekűvé nyilvánítottak.
3. A jégtörő hajópark
4. § A jégtörő hajópark a dunai és a tiszai jégtörő flottából áll. A jégtörő hajókat fenntartó vízügyi igazgatóságokat, valamint a jégtörő hajókat az 1. melléklet határozza meg.
5. §5 Valamely hajónak a flottából való kivonására vagy besorolására az OVF tesz javaslatot a BM közfoglalkoztatási és vízügyi helyettes államtitkárának.
4. A jégtörő flották felkészítése
6. § A rendelkezésre állási időszak kezdetére a fenntartó
a) a flottákba besorolt jégtörő hajókat védekezésre alkalmas állapotra műszakilag felkészíti, továbbá
b) gondoskodik
ba) az érvényes hajóokmányokról,
bb) a személyzetről,
bc) az olyan hírközlő eszköz rendelkezésre állásáról, amely biztosítani tudja a hajók egymás közötti és az irányító központok közötti összeköttetését és
bd) a jégtörő hajópark minimum 30% üzemanyaggal történő feltöltöttségéről.
7. §6 A legalább II. fokú védekezési készültség elrendelése esetén a védekezésbe bevont vízügyi igazgatóság gondoskodik a hajók üzemanyagtartályainak teljes feltöltéséről és a hajók bevetéséhez szükséges, a hajólevelekben feltüntetett teljes személyzet biztosításáról.
8. § Az OVF évente, a tárgyév november 15-ig helyszíni szemlén ellenőrzi a jégtörő hajók jégtörésre alkalmas felkészítettségét. Az ellenőrzés a vizek kártételei elleni védekezés szabályairól szóló 232/1996. (XII. 26.) Korm. rendelet alapján, a vízkárelhárítási művek rendszeres évenkénti felülvizsgálata során is elvégezhető.
9. § A Duna közös érdekű szakaszaira beosztott jégtörő hajók személyzete hajós okmányainak érvényességéről a fenntartó gondoskodik.
5. A jégtörő hajók rendelkezésre állása
10. § Az OVF minden év november 20-ig jelenti a BM közfoglalkoztatási helyettes államtitkárának – védekezésre kijelölt állomáshelyenként – a rendelkezésre álló jégtörő hajók név szerinti csoportbeosztását.
11. §7 A 8. § szerinti szemlén alkalmasnak minősített jégtörő hajókat a december 15. és március 1. közötti időszakban, az Országos Műszaki Irányító Törzs (a továbbiakban: OMIT) utasítása alapján a fenntartó I. fokú készültség elrendelésével készenlétbe helyezi. Hajózásra alkalmatlan vízállás vagy egyéb hajózást akadályozó korlátozás esetén – a korlátozással érintett hajókra vonatkozóan – az OMIT a fenntartó kérésére eltérhet az I. fokú védekezési készültség elrendelésének vagy visszavonásának napjától.
12. § A rendelkezésre állási időszakban a jégtörő hajókkal az OMIT rendelkezik. Ezen időszakban a jégtörő hajók egyéb célra csak az OMIT vezetőjének engedélyével vehetők igénybe.
13. § A jégtörő hajók védekezésre kijelölt állomáshelyre történő irányítását az OMIT vezetője rendeli el.
13/A. §8 Az I. fokú védekezési készültségben lévő hajókra, az azonnali beavatkozást igénylő jeges árvíz elleni védekezési feladatok végrehajtására az OMIT tájékoztatásával egyidejűleg a védelemvezető ad utasítást.
14. §9 Amennyiben a jégtörő hajók I. foknál magasabb fokozatban elrendelt jég elleni védekezésben vettek részt, akkor a védekezési időszak végén, de legkésőbb a védekezés befejezését követő 3 héten belül az OVF szemlét tart a hajókon keletkezett károk felmérése céljából.
15. §10 A jégtörő hajók tevékenységéről az OMIT Vízkárelhárítási Védekezési Információs Rendszerében rendszeresített jeges árvíz elleni védekezési napi jelentést kell vezetni az elrendelt folyószakaszra, pontszerű létesítményre vagy a védekezési készültségbe helyezett hajócsoportra.
6. Költségek
16. §11 A jégtörő hajók fenntartásának, felkészítésének forrása a fenntartó költségvetésében kerül megtervezésre.
17. §12 A fenntartó – lehetőségeitől függően – gondoskodik a jégtörő hajók egyéb célú (termelés, szolgáltatás) hasznosításáról, amelyből adódó nyereség felhasználására a jogszabályi rendelkezések keretei között kerülhet sor.
18. §13 (1) A védekezési készültség elrendelésétől annak megszüntetéséig a hajók üzemeltetésének minden költségét védekezési költségként kell elszámolni, ideértve a tartózkodási állomáshelyre vagy a védekezésre kijelölt állomáshelyre történő vonulás vagy szállítás költségeit, továbbá védekezés idején a hajók üzemképességének fenntartásához szükséges javítások és a védekezés utáni közvetlen helyreállítás költségeit is a fokozat elrendelésekor fennálló műszaki állapotra történő visszaállítás mértékéig.
(2) Készültség elrendelése esetén védekezési költségként elszámolható:
a) az utasítás mellékletében feltüntetett tartózkodási és védekezésre kijelölt állomáshelyen tartózkodó hajókra beosztott dolgozók intézményi költségvetésben nem finanszírozott, teljes személyi juttatása és hozzá kapcsolódó szociális hozzájárulási adó, a fokozat elrendelésétől a fokozat megszüntetéséig;
b) a hajók közvetlen kiszolgálását végző dolgozók intézményi költségvetésben nem finanszírozott, teljes személyi juttatása és hozzá kapcsolódó szociális hozzájárulási adó, a fokozat elrendelésétől a fokozat megszüntetéséig;
c) a hajók előírás szerinti üzemeltetéséhez szükséges, vállalkozási szerződés keretében igénybe vett létszám biztosításának költsége;
d) a szolgálatot teljesítő személyzet váltásához szükséges, a védekezésre kijelölt állomáshelyekre történő szállítás költségei;
e) a hajók üzemanyag, segédanyag és üzemeltetéshez szükséges felszerelések szállítási költségei;
f) a hajókra elrendelt II. fok vagy annál magasabb fokozat esetén a védekezési ügyelet költségei.
19. § A jégtörő hajók személyzetének szerződéssel történő rendelkezésre állása körében felmerülő költségeket a védekezési fokozatnak megfelelően kell elszámolni.
20. §14 A védekezési időszak végén a hajókat ugyanolyan ellátmánnyal – így különösen felszereléssel és üzemanyaggal – kell a tartózkodási állomáshelyre visszaállítani, illetve az I. fokú készültség visszavonása után leállítani, mint amilyennel a jég elleni védekezés, illetve az I. fokú készültség elrendelése előtt rendelkeztek. Az ellátmány visszaállításával kapcsolatos költségeket védekezési költségként kell elszámolni.
7. Záró rendelkezések
21. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
22. §15
1. melléklet a 24/2012. (V. 31.) BM utasításhoz16
|
A |
B |
C |
---|---|---|---|
1. |
DUNAI FLOTTA |
||
2. |
Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (ÉDUVIZIG) |
||
3. |
Jégtörő hajók: |
Széchenyi |
|
4. |
Tartózkodási állomáshely: |
Gönyű |
|
5. |
Védekezésre kijelölt állomáshely: |
Gönyű |
1 hajó |
6. |
Tevékenység (jégtörés) helye: |
Budapest fölött |
|
7. |
Kikötői kiszolgálóhajók: |
Neptun |
1 hajó |
8. |
Összesen: |
2 hajó |
|
9. |
Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság (KDVVIZIG) |
||
10. |
Jégtörő hajó: |
Jégtörő I. |
|
11. |
Tartózkodási állomáshely: |
Budapest |
|
12. |
Védekezésre kijelölt állomáshely: |
Budapest |
1 hajó |
13. |
Tevékenység (jégtörés) helye: |
Szob (1708,4 fkm) – |
|
14. |
Kikötői kiszolgálóhajók: |
nincs |
|
15. |
Összesen: |
1 hajó |
|
16. |
Alsó-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság (ADUVIZIG) |
||
17. |
Jégtörő hajók: |
Jégtörő VI. |
|
18. |
Jégtörő VII. |
||
19. |
Jégtörő VIII. |
||
20. |
Wesselényi |
||
21. |
Tartózkodási állomáshely: |
Baja |
|
22. |
Védekezésre kijelölt állomáshely: |
Baja |
|
23. |
Tevékenység (jégtörés) helye: |
Baja fölött 1 hajópár |
2 hajó |
24. |
Baja alatt 1 hajópár |
2 hajó |
|
25. |
Kikötői kiszolgálóhajók: |
Bácska |
|
26. |
Rozmár |
2 hajó |
|
27. |
Összesen: |
6 hajó |
|
28. |
Dunai flotta összesen: |
9 hajó |
|
29. |
TISZA (és mellékfolyói) FLOTTA |
||
30. |
Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (FETIVIZIG) |
||
31. |
Jégtörő hajó: |
Jégvirág IV. |
|
32. |
Tartózkodási állomáshely: |
Vásárosnamény |
|
33. |
Védekezésre kijelölt állomáshely: |
Tokaj, ÉMVIZIG irányításában |
1 hajó |
34. |
Tevékenység (jégtörés) helye: |
Dombrád (593,0 fkm) – |
|
35. |
Kikötői kiszolgálóhajók: |
nincs |
|
36. |
Összesen: |
1 hajó |
|
37. |
Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság (ÉMVIZIG) |
||
38. |
Jégtörő hajók: |
Jégvirág I. |
|
39. |
Jégvirág II. |
||
40. |
Jégvirág IX. |
||
41. |
Jégvirág X. |
||
42. |
Jégtörő IX. |
||
43. |
Tartózkodási állomáshely: |
Tokaj |
|
44. |
Védekezésre kijelölt állomáshely: |
Tokaj |
1 hajó |
45. |
Tiszalök |
2 hajó |
|
46. |
Tiszadob |
2 hajó |
|
47. |
Tevékenység (jégtörés) helye: |
Dombrád (593,0 fkm) – |
|
48. |
Kikötői kiszolgálóhajó: |
Tarcal |
1 hajó |
49. |
Összesen: |
6 hajó |
|
50. |
Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (KÖTIVIZIG) |
||
51. |
Jégtörő hajók: |
Jégvirág VII. |
|
52. |
Jégvirág VIII. |
||
53. |
Tartózkodási állomáshely: |
Kisköre |
|
54. |
Védekezésre kijelölt állomáshely: |
Kisköre |
2 hajó |
55. |
Tevékenység (jégtörés) helye: |
Tiszabábolna (440,0 fkm) – |
|
56. |
Kikötői kiszolgálóhajó: |
nincs |
|
57. |
Összesen: |
2 hajó |
|
58. |
Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (ATIVIZIG) |
||
59. |
Jégtörő hajók: |
Jégtörő IV. |
|
60. |
Tartózkodási állomáshely: |
Szeged |
|
61. |
Védekezésre kijelölt állomáshely: |
Szeged |
1 hajó |
62. |
Tevékenység (jégtörés) helye: |
Tisza, Csongrád alatti folyószakasz (a szerb–magyar közös érdekű is) |
1 hajó |
63. |
Kikötői kiszolgálóhajó: |
Jégvirág V. |
1 hajó |
64. |
Összesen: |
2 hajó |
|
65. |
Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság (KÖVIZIG) |
||
66. |
Jégtörő hajók: |
Berettyó I. |
|
67. |
Berettyó II. |
||
68. |
Tartózkodási állomáshely: |
Gyula |
|
69. |
Védekezésre kijelölt állomáshely: |
Gyula |
2 jégtörő kisgéphajó |
70. |
Tevékenység (jégtörés) helye: |
Körösök |
|
71. |
Kikötői kiszolgálóhajó: |
nincs |
|
72. |
Összesen: |
2 jégtörő kisgéphajó |
|
73. |
Tisza (és mellékfolyói) flotta összesen: |
13 hajó |
|
74. |
BALATONI FLOTTA |
||
75. |
Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság (KDTVIZIG) |
||
76. |
Jégtörő hajók: |
Vízvédelem |
|
77. |
Tartózkodási állomáshely: |
Siófok |
|
78. |
Védekezésre kijelölt állomáshely: |
Siófok |
1 hajó |
79. |
Tevékenység (jégtörés) helye: |
Balaton |
1 hajó |
80. |
Balatoni flotta összesen: |
1 hajó |
Az utasítást a 16/2024. (VIII. 8.) BM utasítás 9. §-a hatályon kívül helyezte 2024. augusztus 9. napjával.
A 2. § az 1/2017. (I. 5.) BM utasítás 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. § 5. pontja az 1/2017. (I. 5.) BM utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § 6. pontja az 1/2017. (I. 5.) BM utasítás 10. § b) pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § az 1/2017. (I. 5.) BM utasítás 10. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 7. § az 1/2017. (I. 5.) BM utasítás 2. §-ával megállapított szöveg.
A 11. § az 1/2017. (I. 5.) BM utasítás 3. §-ával megállapított szöveg.
A 13/A. §-t a 27/2020. (XII. 10.) BM utasítás 1. §-a iktatta be.
A 14. § az 1/2017. (I. 5.) BM utasítás 4. §-ával megállapított szöveg.
A 15. § az 1/2017. (I. 5.) BM utasítás 5. §-ával megállapított szöveg.
A 16. § az 1/2017. (I. 5.) BM utasítás 11. §-a szerint módosított szöveg.
A 17. § az 1/2017. (I. 5.) BM utasítás 6. §-ával megállapított szöveg.
A 18. § az 1/2017. (I. 5.) BM utasítás 7. §-ával megállapított szöveg.
A 20. § az 1/2017. (I. 5.) BM utasítás 8. §-ával megállapított szöveg.
A 22. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
Az 1. melléklet a 27/2020. (XII. 10.) BM utasítás 2. §-ával megállapított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás