26/2012. (III. 24.) VM rendelet
26/2012. (III. 24.) VM rendelet
a 2012. évi lakossági víz- és csatornaszolgáltatás-támogatás igénylésének és elbírálásának részletes feltételeiről, valamint az egészséges ivóvízzel való ellátás ideiglenes módozatainak ellentételezéséről1
A Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről szóló 2011. évi CLXXXVIII. törvény 5. melléklet 2. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 94. § m) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 37. § p) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró belügyminiszter, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 73. § b) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró nemzetgazdasági miniszter, továbbá az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 41. § d) és l) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró nemzeti erőforrás miniszter véleményének kikérésével – a következőket rendelem el:
1. A víz- és csatornaszolgáltatás támogatása
1. § (1) A lakossági víz- és csatornaszolgáltatás ráfordításainak csökkentését szolgáló támogatás igénylésére a települési önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) jogosult.
(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatás pályázati igénybejelentés (a továbbiakban: pályázat) útján igényelhető.
2. A víz- és csatornaszolgáltatás támogatás igénylésének feltételei
2. § (1) Az az önkormányzat nyújthat be az 1. § (2) bekezdése szerinti pályázatot, amely megfelel a következő feltételeknek:
a) 2012. évre az ivóvíz-, illetve csatornadíj megállapítása a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvényben (a továbbiakban: Vsztv.) foglaltak szerint történt,
b) az állami támogatásban, közműhitelben részesült szennyvízközmű beruházás esetén nem vállalt szerződéses kötelezettséget arra, hogy a tárgyévre vonatkozóan a ráfordítások csökkentéséhez költségvetési (állami) támogatást nem vesz igénybe, és az önkormányzat ezt az 1. melléklet szerinti 3. nyilatkozatban igazolja,
c) a szennyvízcsatorna-hálózattal ellátott területen az ingatlanok legalább 60%-ának bekötése megvalósult, és az önkormányzat ezt az 1. melléklet szerinti 4. nyilatkozatban igazolja,
d) területén az ivóvízmű, illetve csatornamű üzemeltetését a támogatás igénylésének időpontjában érvényes vízjogi üzemeltetési engedéllyel rendelkező szolgáltató végzi, vagy ennek hiányában az illetékes környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőséghez benyújtott engedély iránti kérelmet az önkormányzat a pályázathoz csatolja,
e) az egyes szolgáltatások esetében a támogatás számításánál figyelembe vett fajlagos ráfordítás, illetve költség a következők szerint alakul:
ea) a más víziközműből történő ivóvízátvétel esetén a lakossági célra átvett ivóvíz költsége a 2012. évre hatályos miniszteri rendeletben, illetve az ivóvíz-értékesítési szerződésben meghatározott díj figyelembevételével meghaladja a nettó 320 Ft/m3 értéket,
eb) a nem csatornázott területeken az ivóvíz-szolgáltatás – ármegállapításnál is elfogadott – 2012. évi várható fajlagos ráfordítása meghaladja a nettó 498 Ft/m3 értéket, vagy
ec) a csatornázott területeken – függetlenül attól, hogy az ivóvíz- és csatornaszolgáltatást azonos vagy más-más szolgáltató végzi – az ivóvíz- és csatornaszolgáltatás 2012. évre várható együttes, összevont fajlagos ráfordítása meghaladja a nettó 1002 Ft/m3 értéket, valamint
f) adó-, járulék-, illeték- vagy vámtartozása nincs, és az önkormányzat ezt az 1. melléklet szerinti 7. nyilatkozatban igazolja.
(2) Az (1) bekezdés e) pont ea) alpontja szerinti nettó 320 Ft/m3 feletti rész támogatása csak a lakossági célú felhasználás miatt átvett vízmennyiség után igényelhető. Az (1) bekezdés e) pont eb) alpontja szerinti nettó 498 Ft/m3 feletti, illetve az (1) bekezdés e) pont ec) alpontja szerinti nettó 1002 Ft/m3 feletti rész támogatása csak a lakossági célra szolgáltatott vízmennyiség után igényelhető.
(3) Fajlagos ráfordításnak minősül az az egy m3 szolgáltatásra jutó költség (Ft/m3), amelyet a 10. § (5) bekezdése szerinti adatlapokon előírt szerkezetben, számviteli bizonylatokkal alátámasztható, a tervezett szolgáltatás mennyiségére és annak várható költségeire vonatkozó adatok alapján kell kiszámítani.
(4) Az 1. § (2) bekezdése szerinti pályázatot nem nyújthat be az önkormányzat, ha a vízminőség-javító beruházással létrehozott vízellátó rendszer szolgáltatásait nem veszi igénybe.
3. § (1) Támogatás a fajlagos ráfordításokra épülő díj esetén igényelhető. Átalánydíj alkalmazása esetén akkor igényelhető támogatás, ha a díj átszámításra került a fajlagos ráfordítások és a szolgáltatott mennyiség figyelembevételével és az átszámítás módját részletes kalkulációk támasztják alá.
(2) Többtényezős díjak alkalmazása esetén a többtényezős díjat egytényezőssé kell alakítani, az átalakítás módját részletes kalkulációkkal kell bemutatni.
(3) A szolgáltatást terhelő általános forgalmi adót, valamint csatornaszolgáltatásnál a környezetterhelési díjat (vízterhelési díjat) a támogatás alapjául szolgáló díj összegénél nem lehet figyelembe venni.
(4) Több települést ellátó és a települések tekintetében átlagráfordítást figyelembe vevő egységes díjat alkalmazó szolgáltató esetében településenkénti költségkalkuláció alapján támogatás nem igényelhető.
3. A pályázat benyújtása
4. § (1) A pályázatokat a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) által üzemeltetett elektronikus rendszerben kell rögzíteni, és az onnan kinyomtatott, a 2. melléklet 1–4. pontjában meghatározott tartalmú adatlapokon három eredeti példányban, a szükséges mellékletekkel postai úton is be kell nyújtani a Kincstár területileg illetékes szervén (a továbbiakban: Igazgatóság) keresztül a vízgazdálkodásért felelős miniszterhez (a továbbiakban: miniszter) 2012. április 13-ig. A beadási határidő az informatikai rendszerben határnapon éjfélig rögzített igénylésnek legkésőbb az azt követő munkanapon történő postára adását jelenti. A határidő elmulasztása jogvesztő. A kizárólag postai úton benyújtott adatlap érvénytelen.
(2) A pályázatban résztvevő települések önkormányzatát a szolgáltató előzetesen tájékoztatja a támogatási igények benyújtásához szükséges adatokról, illetve kalkulációkról.
(3) A pályázatban résztvevő valamennyi önkormányzatnak meg kell felelnie a 2. § (1) bekezdésében foglaltaknak és a pályázathoz a pályázatban résztvevő valamennyi önkormányzat tekintetében csatolni kell az 1. melléklet szerinti nyilatkozatokat.
(4) Ivóvíz- és csatornaszolgáltatásra vonatkozó együttes támogatási igény, illetve csatornaszolgáltatásra vonatkozó támogatási igény esetén a szolgáltató – vagy a társszolgáltató – által végzett ivóvíz-szolgáltatásra vonatkozó adatokat és részletes kalkulációkat is be kell nyújtani.
5. § (1) A több települést ellátó ivóvízmű, illetve csatornamű esetén a pályázatot – településenkénti bontásban és településenként összesítve – gesztor önkormányzat nyújthatja be. A gesztor önkormányzatot a pályázatban résztvevő önkormányzatok – megegyezés alapján – maguk jelölik ki, és az 1. melléklet szerinti 6. nyilatkozatban meghatalmazzák a támogatás igénylésének benyújtására és a pályázattal kapcsolatos technikai teendők lebonyolítására.
(2) A több megyében szolgáltatást végző szolgáltató esetében a pályázatot a gesztor önkormányzat székhelye szerint illetékes Igazgatóságon keresztül kell benyújtani, megyénkénti bontásban és összesítve is.
6. § (1) Az Igazgatóság megvizsgálja, hogy az önkormányzat pályázatában szereplő adatok megfelelnek-e a 2. § (1) bekezdésében megfogalmazott feltételeknek, illetve hogy a pályázó az előírt dokumentumokat, nyilatkozatokat csatolta-e.
(2) Szükség esetén az Igazgatóság a pályázót 8 napon belüli hiánypótlásra hívja fel.
(3) Amennyiben a pályázat a 4. § (1) bekezdése szerinti határidő lejártát követően kerül benyújtásra, illetve az e rendelet szerinti formai követelményeknek a hiánypótlást követően sem felel meg, a támogatási igény nem kerül befogadásra. Erről az Igazgatóság a pályázót és a minisztert értesíti.
(4) Az Igazgatóság a hiánypótlást követően a határidőben benyújtott és a formai követelményeknek megfelelő pályázatokat 2012. május 7-ig két eredeti papír alapú példányban, valamint elektronikus úton továbbítja a miniszternek.
4. A pályázat elbírálása
7. § (1) A pályázat elbírálása során meg kell vizsgálni, hogy a támogatást igénylő önkormányzatok területén működő szolgáltatók fajlagos ráfordításainak kalkulációja összhangban van-e a számvitelről szóló törvény rendelkezéseivel.
(2) A támogatás mértékének megállapítása során az alábbi szempontokat kell figyelembe venni:
a) az ivóvíz-szolgáltatás teljes fajlagos ráfordításának növekedése az előző évben elismerthez képest legfeljebb 2,6%-ig, a 2010. évi tényleges értékhez viszonyítva legfeljebb 7,2%-ig vehető figyelembe a támogatási javaslat kialakítása során;
b) csatornázott területeken a csatornaszolgáltatás teljes fajlagos ráfordításának növekedése az előző évben elismerthez képest legfeljebb 2,6%-ig, a 2010. évi tényleges értékhez viszonyítva legfeljebb 7,2%-ig vehető figyelembe a támogatási javaslat kialakítása során;
c) a nem lakossági fogyasztói körre meghatározott díj nem lehet alacsonyabb, mint a tervezett fajlagos ráfordítás; amennyiben ez nem teljesül, akkor a megítélt támogatás összege arányosan csökkentésre kerül;
d) a lakossági fogyasztók számára megállapított 2012. évi díj a támogatási igény meghatározásánál figyelembe vett, a 2. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott küszöbértéket eléri-e; amennyiben ez nem teljesül és az eltérés nem önkormányzati kompenzációból adódik, a fajlagos támogatás mértéke csökkentésre kerül a megállapított díj és a küszöbérték közti különbözettel, kivéve a kedvezményezett térségek besorolásáról szóló 311/2007. (XI. 17.) Korm. rendelet 2. és 4. mellékletében felsorolt kedvezményezett kistérségekhez tartozó települési önkormányzatok, valamint a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott, illetve az országos átlagot jelentősen meghaladó munkanélküliséggel sújtott települések jegyzékéről szóló 240/2006. (XI. 30.) Korm. rendelet mellékletében szereplő települések esetében;
e) az átvett víz esetében a hálózati veszteség (a vízátvételi pont és a szolgáltatási pontokon a fogyasztók részére átadott vízmennyiség közötti különbség) figyelembe vehető aránya nem haladhatja meg a 15%-ot;
f) a csatornaszolgáltatás számlázott mennyisége – lakossági fogyasztói körben – nem haladhatja meg a szolgáltatott ivóvíz mennyiségét.
(3) Amennyiben a szolgáltatás teljes fajlagos ráfordításának növekedése meghaladja a (2) bekezdés a) és b) pontja szerint figyelembe vehető mértéket, az egyes költségnemek növekedése a támogatási javaslat kialakításánál a következők szerint kerül elismerésre:
a) az értékcsökkenési leírás, valamint – a Vsztv. és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény előírásainak megfelelő üzemeltetés esetén – az azt helyettesítő használati (bérleti) díj nem haladhatja meg az eszközök pótlásának, felújításának céljaira felhasználható (a fajlagos ráfordítás számítása során felhasználni tervezett) a díjmegállapításban értékcsökkenés címén elfogadott mértéket, illetve mértékének 160 Ft/m3 feletti része nem támogatható,
b) a személyi jellegű ráfordítások növekedése az előző évben elismerthez képest legfeljebb 4,9%, a 2010. évi tényleges értékhez viszonyítva legfeljebb 4,9% lehet,
c) az anyag, anyagjellegű ráfordítások növekedése az előző évben elismerthez képest legfeljebb 2,6%, a 2010. évi tényleges értékhez viszonyítva legfeljebb 3,6% lehet,
d) az energiaköltségek növekedése az előző évben elismerthez képest legfeljebb 2,6%, a 2010. évi tényleges értékhez viszonyítva 3,6% lehet, a technológiai villamosenergia költségének 0%-os növekedése mellett, és
e) az egyéb költségek és egyéb ráfordítások növekedése az előző évben elismerthez képest 2,6%, a 2010. évi tényleges értékhez viszonyítva legfeljebb 2,6% lehet.
(4) Ha az önkormányzat nem felel meg a (2) és (3) bekezdésben foglaltaknak, a pályázónak részletes szöveges indokolást kell benyújtani.
(5) Új vízmű, illetve csatornamű üzembehelyezése esetén a fajlagos ráfordítás összetevőit – beleértve az üzembehelyezés költségét – külön indokolásban kell kimutatni a beruházás megvalósítási tanulmányának megfelelően.
8. § (1) A beérkezett pályázatokat a (3) bekezdés szerinti Tárcaközi Bizottság a 7. §-ban foglalt szempontok szerint megvizsgálja, és javaslatot tesz a lakossági ivóvíz- és csatornaszolgáltatás fajlagos ráfordításai támogatásának odaítélésénél figyelembe vehető tényleges küszöbértékekre, továbbá a támogatásban részesíthető települési önkormányzatok körére. A küszöbértékek nem lehetnek alacsonyabbak, mint a 2. § (1) bekezdés e) pontjában megadott értékek.
(2) Ha az (1) bekezdés szerinti küszöbértékek alapján a támogatásban részesíthető önkormányzatok száma legalább 8%-kal csökken, a Tárcaközi Bizottság – a küszöbértékek (1) bekezdés szerinti növelése helyett – az önkormányzatonkénti támogatási összegek egységes, a támogatási keretösszeg megítélhető támogatás összegéhez viszonyított arányának megfelelő mértékű csökkentésére tesz javaslatot.
(3) A Tárcaközi Bizottság a helyi önkormányzatokért felelős miniszter, az államháztartásért felelős miniszter, az egészségügyért felelős miniszter, valamint a miniszter által delegált egy-egy tagból áll.
9. § (1) A támogatásról a miniszter 2012. június 8-ig dönt, és döntéséről 8 napon belül értesíti a helyi önkormányzatokért felelős minisztert.
(2) A támogatást az (1) bekezdés szerinti értesítést követő 8 napon belül a helyi önkormányzatokért felelős miniszter utalványozása alapján a Kincstár folyósítja az önkormányzat, illetve – gesztor önkormányzat pályázata esetében – a gesztor önkormányzat részére.
(3) Az átutalt összeget az önkormányzat, illetve – gesztor önkormányzat pályázata esetében – a gesztor önkormányzat kizárólag a lakossági ivóvíz- és csatornaszolgáltatás ráfordításainak csökkentésére használhatja fel. Az önkormányzat, illetve a gesztor önkormányzat a hozzá megérkezett teljes támogatási összeget a megérkezéstől számított 15 napon belül továbbutalja a szolgáltatónak.
(4) A kötelezettségvállalással terhelt maradványt 2013. június 30-ig lehet felhasználni.
10. § (1) A támogatás elszámolásáról, a lemondás alapján visszafizetett összegekről a tényleges adatok alapján – a (2) bekezdés szerinti visszafizetési kötelezettség terhe mellett – kell számot adnia az önkormányzatnak, illetve – gesztor önkormányzat pályázata esetén – a gesztor önkormányzatnak amennyiben a 2012. évben felhasználta az igénybevett támogatás teljes összegét, a 2012. évi költségvetési beszámolójának benyújtásával egyidejűleg, amennyiben a 2013. év június 30-áig használta fel, a 2013. évi költségvetési beszámolójának benyújtásával egyidejűleg.
(2) Az elszámolás során be kell mutatni a fajlagos ráfordítás és a szolgáltatott mennyiség tényleges értékeit. Ha az elszámolásban szereplő adatok alapján számított támogatás összege elmarad a megítélt támogatás összegétől, a különbözetet a szolgáltató visszautalja az önkormányzat részére. Az önkormányzat, illetve – gesztor önkormányzat pályázata esetén – a gesztor önkormányzat a jogosulatlanul igénybe vett támogatást visszafizeti a Kincstár részére. A gesztornak települési önkormányzatonként kell az elszámolást és a visszafizetést teljesíteni.
(3) A pályázat benyújtását követő szolgáltatóváltás esetén az üzemeltetési szerződés megkötését követő 30 napon belül a korábbi szolgáltató az éves megítélt – átadott vízre és szolgáltatásra is vonatkozó – támogatásnak a szolgáltatott mennyiséggel arányosan csökkentett részét átadja az önkormányzatnak.
(4) A jogosulatlanul igénybe vett támogatást az igénybevétel napjától a visszafizetés napjáig a jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő mértékű kamat terheli.
(5) A miniszter gondoskodik az elszámolás elkészítéséhez és benyújtásához szükséges – a 2. melléklet 5. pontjának megfelelő – adatlapoknak a miniszter által vezetett minisztérium (a továbbiakban: Minisztérium) honlapján történő közzétételéről e rendelet hatálybalépését követő napon.
(6) Az elszámolást az önkormányzat két példányban küldi meg az Igazgatóságnak, amely az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 60. §-ában szabályozott felülvizsgálat keretében ellenőrzi azt. Az Igazgatóság a felülvizsgálat lezárását követően az elszámolás egy példányát továbbítja a miniszternek.
(7) Az önkormányzat, illetve gesztor önkormányzat pályázata esetén a gesztor önkormányzat a mindenkori zárszámadás keretében és rendje szerint beszámol a támogatás felhasználásáról.
5. Az egészséges ivóvízzel való ellátás ideiglenes módozatainak ellentételezése
11. § (1)2 Az egészséges ivóvízzel való ellátás ideiglenes módozatai kiadásainak részbeni ellentételezésére igénybejelentést benyújtani – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – azok az önkormányzatok jogosultak, amelyeket a fővárosi, illetve megyei kormányhivatal népegészségügyi szakigazgatási szerve vagy járási (fővárosi kerületi) hivatalának járási (fővárosi kerületi) népegészségügyi intézete határozatban kötelezett arra, hogy a településen vagy településrészen az érintett fogyasztók részére az egészséges ivóvizet biztosítsák.
(2) Azok az önkormányzatok, melyek az Ivóvízminőség-javító Programban érintett településeket, településrészeket illetően 2011. évben ideiglenes vízellátási támogatásban nem részesültek, ezen települések, településrészek vonatkozásában nem jogosultak támogatásra az eseti vízszennyezéssel összefüggő igények kivételével.
(3) A rendelkezésre álló összeg mértékéről – az (1) és (2) bekezdésben meghatározott feltételek alapján potenciálisan jogosult települések számának figyelembevételével – a Tárcaközi Bizottság javaslata alapján a miniszter 2012. június 8-ig dönt.
(4) Az igényelhető ellentételezés mértékét az (1) bekezdés szerint jogosult önkormányzat számítja ki a 3. mellékletben foglaltak szerint.
(5) Az önkormányzat az ellentételezést utólag, a szolgáltató által benyújtott és az önkormányzat által jóváhagyott számlák alapján – az Igazgatóság útján – a minisztertől 2012. június 21-ig és 2012. szeptember 30-ig igényelheti. A határidők elmulasztása jogvesztő.
(6)3 Az igénybejelentést két eredeti papír alapú példányban, valamint elektronikus úton kell benyújtani az Igazgatósághoz. Az igénybejelentéshez az önkormányzat mellékeli a fővárosi, illetve megyei kormányhivatal népegészségügyi szakigazgatási szervének vagy járási (fővárosi kerületi) hivatalának járási (fővárosi kerületi) népegészségügyi intézetének jogerős határozatát és a számlák hitelesített másolati példányait, valamint a 4. melléklet szerinti számlaösszesítést tartalmazó kimutatást.
12. § (1) Az Igazgatóság megvizsgálja, hogy az önkormányzat igénybejelentésében az ellentételezés mértéke a 11. § (4) bekezdésének megfelelően lett-e kiszámítva, valamint azt, hogy az előírt dokumentumokat csatolta-e a pályázó.
(2) Szükség esetén az Igazgatóság 8 napon belüli hiánypótlásra hívja fel az önkormányzatot.
(3) Az Igazgatóság – a hiánypótlást követően – 8 napon belül, a település kódjának feltüntetésével továbbítja az igénybejelentéseket egy papír alapú példányban a miniszterhez. A miniszter a 2011. szeptember 30-a után keletkezett és 2012. június 21-ig benyújtott igényeket 2012. augusztus 23-ig, a 2012. szeptember 30-ig benyújtott igényeket 2012. november 20-ig bírálja el, és döntéséről 8 napon belül értesíti a helyi önkormányzatokért felelős minisztert.
(4) Az ellentételezést a rendelkezésre álló összeg erejéig, a (3) bekezdés szerinti értesítést követő 8 napon belül a helyi önkormányzatokért felelős miniszter utalványozása alapján a Kincstár egyösszegben folyósítja az önkormányzatok részére.
6. Záró rendelkezések
13. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
(2) A 14. § 2012. augusztus 1-jén lép hatályba.
14. §4
15. § Ez a rendelet az Európai Unió működéséről szóló szerződés 106. cikke (2) bekezdésének az általános gazdasági érdekű szolgáltatások nyújtásával megbízott egyes vállalkozások javára közszolgáltatás ellentételezése formájában nyújtott állami támogatásra való alkalmazásáról szóló, 2011. december 20-i 2012/21/EU bizottsági határozat hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.
1. melléklet a 26/2012. (III. 24.) VM rendelethez
2. melléklet a 26/2012. (III. 24.) VM rendelethez
3. melléklet a 26/2012. (III. 24.) VM rendelethez
4. melléklet a 26/2012. (III. 24.) VM rendelethez
Sorszám |
A számla kiállítójának megnevezése |
A kiállított számla száma |
A számla összege (Ft) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen: |
|
|
|
A rendeletet a 90/2013. (X. 7.) VM rendelet 14. §-a hatályon kívül helyezte 2013. október 8. napjával.
A 11. § (1) bekezdése a 151/2012. (XII. 29.) VM rendelet 53. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 11. § (6) bekezdése a 151/2012. (XII. 29.) VM rendelet 53. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 14. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás