32/2012. (V. 8.) HM utasítás
a Honvédelmi Minisztérium fejezet központi és intézményi gazdálkodásának rendjéről szóló 89/2011. (VIII. 4.) HM utasítás módosításáról1
2012.05.09.
„1. § Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelmi miniszter (a továbbiakban: miniszter) közvetlen alárendeltségébe és közvetlen irányítása alá tartozó szervezetekre, a parlamenti államtitkár által felügyelt szervezetre, valamint a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervezetek) terjed ki.”
„(3) Az adományt a honvédelmi szervezet bevezeti a vagyonnyilvántartásába. Nyilvántartási értékként az adomány állományba vétele időpontjában ismert piaci értékét kell meghatározni. Az adomány általános forgalmi adójának elszámolását a mindenkor hatályos általános forgalmi adóról szóló törvény előírásai szerint kell végrehajtani.”
„(3) Az Európai Unió alapjaitól kapott támogatásról és annak felhasználásáról a költségvetési beszámolásra vonatkozó szakutasítások alapján a kedvezményezettnek külön adatszolgáltatást kell készítenie.”
4. § Az Ut. 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az intézményi gazdálkodás vezetése, irányítása vezetői, parancsnoki feladat, amely az egyszemélyi vezető felelőssége mellett a gazdasági vezető, a Korm. rendelet 8. § (1) bekezdése szerinti esetekben a Korm. rendelet 8. § (2) bekezdése szerinti logisztikai vezető, valamint a pénzügyi vezető útján valósul meg.”
(A honvédelmi szervezet vezetőjének alapvető intézményi gazdálkodási feladatkörébe tartozik:)
„g) az együttműködés a szolgálati alárendeltségébe nem tartozó, ellátásra utalt honvédelmi szervezetek, valamint a számára ellátást biztosító honvédelmi szervezetek, szervezeti egységek vezetőivel;”
(A honvédelmi szervezet vezetője felelős:)
„e) az erőforrás-szükségletek felméréséért és a biztosított kereten belüli tervezéséért, a jóváhagyott tervek végrehajtásáért és a beszámolásért;”
6. § Az Ut. 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„12. § (1) A honvédelmi szervezet vezetője a honvédelmi szervezet gazdálkodási tevékenységének szabályozására a 10. § szerinti HM utasítás előírásai alapján gazdálkodási intézkedést ad ki. A gazdálkodási intézkedés tartalmi elemeit a 3. melléklet tartalmazza. (2) Az alapvető gazdálkodási feladatokat és azok végrehajtásának értékelését évente az egyes vezetési szintenként végrehajtott vezetői értekezleten, egység, önálló alegység szinten ismertetni kell.”
7. § Az Ut. 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„13. § Azon honvédelmi szervezeteknél, melyeknél a Korm. rendelet 8. § (1) bekezdése szerint a gazdasági vezetői funkciók megosztásra kerülnek, a logisztikai és a pénzügyi vezetők tevékenységük során együttműködnek, vitás esetben tájékoztatják a szolgálati és a szakmai elöljárót, valamint a hivatali felettest.”
„(1) Az erőforrás-tervezés alapját a stratégiai tervek esetében a TVTR Stratégiai Iránymutatási Alrendszerében, valamint Képesség- és Feladat Tervező Alrendszerében készülő tervezési okmányokban, a rövid távú tervek esetében pedig a jóváhagyott stratégiai terv, továbbá a honvédelmi szervezetek szakmai alapfeladataként meghatározott, vagy a minisztériumi vezetők döntéseiből eredő kötelező jellegű, valamint a korábbi évek halasztott feladatai képezik.”
„(6) A tervek végrehajtásának elemzését, értékelését és a visszacsatolás módszerét a TVTR felsőszintű szabályozását tartalmazó HM utasítás határozza meg.”
10. § Az Ut. 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„16. § (1) A fejezet költségvetési javaslatának összeállításához szükséges adatszolgáltatás rendjének tervezetét a Kormány által elfogadott költségvetési irányelvek alapján – az államháztartásért felelős miniszter által kiadott tervezési körlevél és költségvetési keretszámok figyelembevételével – a HM Gazdasági Tervezési és Szabályozási Főosztály (a továbbiakban: HM GTSZF) készíti el és a miniszter aláírását követően gondoskodik annak kiadásáról. (2) A HM GTSZF a költségvetés tervezési folyamatában – a miniszter megbízása alapján – képviseli a HM fejezetet az illetékes országgyűlési, kormányzati és egyéb szervezeteknél, valamint más fejezeteknél.
(3) A költségvetési tervezés alapját
a) az (1) bekezdés szerinti tervezési körlevél és keretszám, b) a miniszter által jóváhagyott, a TVTR folyamatában összeállított tervezési okmányok és
c) az (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatási rendben meghatározott módszer szerint összeállított létszám képezik.
(4) A költségvetési tervezési létszámok meghatározásának módját és a kapcsolódó adatszolgáltatás rendjét az évente kiadásra kerülő, az (1) bekezdés és a 18. § b) pontja szerinti, a miniszter által jóváhagyott adatszolgáltatási és eljárási rend tartalmazza. (5) Az (1) bekezdés szerinti eljárási rendben meghatározott honvédelmi szervezetek adatszolgáltatása alapján a HM GTSZF összeállítja a fejezet költségvetési javaslatát és azt a tárcán belüli, valamint a Nemzetgazdasági Minisztériummal (a továbbiakban: NGM) történt egyeztetések után, a miniszter jóváhagyását követően az NGM részére megküldi.”
„(5) A HM GTSZF
a) egyezteti és pontosítja az igényt a benyújtóval, majd – a HM KPH-val együttműködve – megvizsgálja a finanszírozás feltételeit;
b) a miniszter, vagy a HVKF döntéséről tájékoztatja az igényt beküldő szervezet vezetőjét és a HM KPH-t a szükséges előirányzat-átcsoportosítások végrehajtásához.”
(A költségvetési gazdálkodás keretében a honvédelmi szervezet vezetője:)
„a) jóváhagyott intézményi és – a 33. § (1) bekezdésében foglaltakra figyelemmel – központi logisztikai költségvetési előirányzatai terhére kötelezettséget vállal;”
„(4) A központi gazdálkodást érintő dologi és felhalmozási jellegű évközi előirányzat-módosítások kezdeményezésekor az előirányzat-módosításban érintett honvédelmi szervezetnek jeleznie kell az elmaradt feladat, vagy a többletfeladat tartalmát és az ÉBT módosítási igényét is.”
„(7) Az (1)–(5) bekezdés szerinti előirányzat-módosítások, valamint előirányzat-átcsoportosítások kincstári rendezését a HM KPH végzi.”
„(1) A jóváhagyott költségvetési előirányzatok felhasználásának fő feladatai időrendi sorrendben:
a) kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzése – pénzügyi szakmai feladat;
b) kötelezettségvállalás – vezetői feladat;
c) a számla beérkezés utáni felülvizsgálata, ellenőrzése – szakági feladat;
d) a teljesítés igazolása – szakági feladat;
f) utalványozás – vezetői feladat;
g) kifizetés, átutalás – pénzügyi szakmai feladat.”
„(1) A katona állomány humán erőforrás központi képzés kiadásait a HVK Személyzeti Csoportfőnökség (a továbbiakban: HVK SZCSF-ség), a kormánytisztviselők humán erőforrás központi képzési kiadásait a HM Humánpolitikai Főosztály (a továbbiakban: HM HPF) tervezi.”
„(3) A katona állomány humán erőforrás központi képzési kiadásairól a HVK SZCSF-ség, a kormánytisztviselők humán erőforrás központi képzési kiadásairól a HM HPF szakmai beszámolót készít, melyet május 15-ig az előző költségvetési évre vonatkozóan a HM Humánpolitikai Munkacsoportja elé terjeszt.”
„(3) A HM vagyonkezelésében lévő ingóságok és társasági részesedések kezelésének, tulajdonosi ellenőrzésének, valamint az ingóságok hasznosításának, elidegenítésének, átadás-átvételének szabályairól, továbbá az ingó vagyontárgyak harmadik személy részére történő használatba adásának rendjéről külön HM utasítások rendelkeznek.”
„(2) A lakáscélú vissza nem térítendő juttatás, munkáltatói kölcsön támogatás iránti igények fedezetéül szolgáló fejezeti kezelésű lakástámogatási előirányzatot – külön HM utasítás alapján – a HM FHH a HM HVF főosztályvezetőjének szakmai felügyelete mellett kezeli.”
„32/A. § (1) Az MH logisztikai rendszerének szakmai irányítását a HM VGHÁT látja el. (2) A szakmai irányítás hatékony megvalósítása érdekében a honvédelmi szervezetek a logisztikai szakmai kérdésekben a következő együttműködési, felterjesztési rendet alkalmazzák a szolgálati úton történő tájékoztatás mellett:
a) az MH ÖHP parancsnok szolgálati alárendeltségébe tartozó és az MH ÖHP gazdálkodási hatáskörébe utalt, a HVKF közvetlen szolgálati alárendeltségébe tartozó katonai szervezetek logisztikai gazdálkodással összefüggő, saját hatáskörben nem rendezhető probléma felmerülésekor tájékoztatják az MH ÖHP szakmailag illetékes szervezeti elemét. Az MH ÖHP megvizsgálja a probléma megoldásának lehetőségét saját előirányzatainak átcsoportosításával, amelynek sikertelensége esetén jelenti a problémát, valamint megoldási javaslatait vagy igényeit a HVK LOGCSF részére;
b) az MH Honvédkórház a saját hatáskörben nem rendezhető, a logisztikai gazdálkodással összefüggő problémákat közvetlenül a HVK LOGCSF-nek jelenti meg;
c) az a)–b) pont alapján beérkezett jelentések tárgyában a HVK LOGCSF közvetlen szakmai egyeztetést folytat a HM FHH-val, valamint – az adott költségvetési előirányzat rendelkezésre állásának tisztázása érdekében – a HM KPH-val, amelynek során törekednek a konszenzusos álláspont kialakítására;
d) a HM FHH-t érintő finanszírozási problémák esetén a HM FHH közvetlen szakmai egyeztetést folytat a HVK LOGCSF-fel, valamint a HM KPH-val. A szakmai egyeztetések során az érintett szerezetek törekednek a konszenzusos álláspont kialakítására;
e) a c)–d) pontban érintett honvédelmi szervezetek szintjén nem megoldható – előzetesen egyeztetett – felső szintű döntést, intézkedést igénylő kérdésekről és azok lehetséges megoldási alternatíváiról a HVK LOGCSF és a HM FHH – érintettség esetén a HM KPH záradékolásával – közös előterjesztést készít a HM VGHÁT részére, a HVKF egyidejű tájékoztatása mellett.
(3) Az együttműködés során elérhető jelentős időmegtakarítás érdekében előtérbe kell helyezni az elektronikus ügyintézést.”
19. § Az Ut. 33. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„33. § (1) A hazai és nemzetközi központi logisztikai előirányzatok – a (3) bekezdésben felsorolt kivételekkel – a központi ellátó szervezeteknél kerülnek jóváhagyásra. Ezen előirányzatok vonatkozásában kötelezettségvállalásra csak a központi ellátó szervezetek parancsnokai, valamint kijelölt helyetteseik jogosultak. (2) Az (1) bekezdés szerinti központi logisztikai előirányzatok közül a) a működési, fenntartási és kiképzési dologi előirányzatok, valamint egyes, külön meghatározott projektek finanszírozása vonatkozásában az MH ÖHP parancsnoka;
b) a fejlesztési, felújítási és beruházási előirányzatok – ideértve a hadfelszerelés-fejlesztési programok teljesüléséhez szükséges dologi kiadásokat is –, valamint egyes, külön meghatározott fejlesztési projektek tekintetében a HM FHH főigazgatója;
c) egészségügyi anyagok, eszközök vonatkozásában az MH Honvédkórház parancsnoka, MH egészségügyi szolgálatfőnöke – az 56. § (4) bekezdése szerinti HM utasítás előírásainak megfelelően – gyakorolja az előirányzatok feletti rendelkezési jogot.
(3) A központi logisztikai előirányzatok közül
a) az ingatlanok fenntartására, üzemeltetésére és az élőerős őrzés-védelemre vonatkozó Szolgáltatási Szerződés,
b) a Gripen Bérleti Megállapodás,
c) a kutatási-fejlesztési feladatok,
d) egyes, külön meghatározott projektek finanszírozása,
e) a lakáscélú támogatások,
f) az ingatlanok karbantartásához, biztosításához és vagyonkezeléséhez kapcsolódó,
g) az ingatlanok technikai őrzés-védelmével kapcsolatos,
h) a működési, fenntartási és kiképzési körbe nem tartozó környezet- és természetvédelmi feladatokkal összefüggő és
i) a Katonai Beszerzési Információs Rendszer fejlesztésével kapcsolatos
előirányzatok a HM FHH költségvetésében kerülnek jóváhagyásra. Ezen előirányzatok vonatkozásában kötelezettségvállalásra a HM FHH főigazgatója jogosult.
(4) Az (1) bekezdés szerinti központi logisztikai előirányzatok tervezését és a szöveges beszámolót a (2) bekezdés szerinti honvédelmi szervezetek, a költségvetési beszámolóhoz szükséges adatszolgáltatást az előirányzattal rendelkező központi ellátó szervezetek végzik. (5) A (2) bekezdés b) pontja szerinti előirányzatokat és azok teljesítését a központi ellátó szervek elkülönítetten, technikai gazdálkodó szervezet – GSZ – azonosító kódon vezetik. (6) Az egyes, külön meghatározott projektek végrehajtásáért felelős honvédelmi szervezetet a HM VGHÁT jelöli ki.”
20. § Az Ut. 11. A HM KPH központi gazdálkodási és ellátási feladatai, hatás- és jogköre alcíme helyébe a következő alcím lép:
„11. A költségvetési gazdálkodással, valamint a pénzügyi és számviteli ellátással kapcsolatos feladatok
40. § A HM KPH végzi a költségvetési gazdálkodás, valamint a pénzügyi és számviteli szaktevékenység fejezeti szintű irányítását, a honvédelmi szervezetek 40/B. § szerinti központi illetmény- és bérgazdálkodási feladatait, továbbá a Korm. rendelet 2. § (4) bekezdés a) pontja szerinti központi pénzügyi és számviteli ellátását. 40/A. § A fejezeti szintű költségvetési gazdálkodás rendszerében a HM KPH főigazgatója feladat- és hatáskörében: a) ellátja a HM vezetőinek és az MH ÖHP parancsnokának pénzügyi szaktanácsadói és a HM fejezet jogszabályban meghatározott költségvetési, pénzügyi és számviteli szakmai felügyeleti feladatait;
b) előkészíti a hatáskörébe tartozó, a honvédelmi szervezetek költségvetési gazdálkodását szabályozó jogszabályokat, közjogi szervezetszabályozó eszközöket és belső rendelkezéseket, valamint azok módosításait;
c) előkészíti a – leltározási és leltárkészítési, az értékelési és a selejtezési szabályzatokat, valamint a bizonylati rendet és a szakfeladatrendet tartalmazó – HM fejezet egységes számviteli politikájáról szóló HM VGHÁT szakutasítást és annak módosításait;
d) külön HM utasítás előírásai alapján gyakorolja a pénzügyi ellenjegyzési jogkörét;
e) előterjeszti a miniszteri, vagy ennél magasabb hatáskörbe tartozó költségvetési előirányzat-módosítási, átcsoportosítási javaslatokat;
f) összefogja és koordinálja a fejezeti kezelésű előirányzatokkal való gazdálkodási tevékenységek végrehajtását;
g) együttműködve a honvédelmi szervezetekkel javaslatot tesz a költségvetési előirányzat-maradványok felhasználására;
h) szervezi, szabályozza, és irányítja a költségvetés pénzügyi lebonyolításával összefüggő kincstári tevékenységet, kezeli a fejezeti, az elsődleges és másodlagos kincstári számlákat;
i) megosztja a kiadási előirányzatok teljesítéséhez szükséges havi támogatási kereteket, és azokat kiutalja a honvédelmi szervezetek részére;
j) a Korm. rendelet 17. §-ában meghatározottak szerint összeállítja a Magyarország központi költségvetéséről szóló törvény szerkezeti rendjének megfelelő részletezettségű költségvetési és szöveges beszámolókat, továbbá az időközi mérlegjelentéseket; k) végzi a Nemzeti Támogató Rendszer keretében ellátandó pénzügyi feladatok szakmai felügyeletével kapcsolatos feladatokat;
l) elöljárói felügyeleti szakellenőrzés keretében végrehajtja a KNBSZ és az MH Honvédkórház pénzügyi és számviteli tevékenységének meghatározott időszakonkénti vizsgálatát.
40/B. § A központi illetmény- és bérgazdálkodás, valamint a személyi juttatások előirányzataival történő központi gazdálkodás és ellátás keretében a HM KPH: a) a honvédelmi szervezetek bevonásával tervezi a személyi állomány illetményének, illetményen kívüli pénzbeli járandóságainak és azok járulékos kiadásainak költségvetési előirányzatait;
b) végzi az illetmény- és bérszámfejtést, -folyósítást, a kapcsolódó adó- és járulékelszámolást, -bevallást és -befizetést, valamint a hivatásos állomány tagjai nyugellátásának megállapítását;
c) gazdálkodási kereteket állapít meg egyes illetményhez kötődő és illetményen kívüli pénzbeli juttatásokra felhasználható előirányzatokból;
d) végzi a válságkezelő és béketámogató műveletek keretében működő katonai szervezetek és egyéni beosztást betöltők, valamint a katonai képviseletek NATO, EU és önálló nemzeti beosztást betöltők pénzügyi biztosítását.
(2) A referatúrák az ellátásra kijelölt honvédelmi szervezetek, valamint a honvédelmi szervezetek pénzügyi és számviteli szervezeti egységei a saját szervezetük és az ellátott honvédelmi szervezetek vonatkozásában:
a) a beérkezett szállítói számlákkal a honvédelmi szervezetek számláiról és a pénzkezelési szabályokról szóló külön HM utasításban meghatározottak szerint járnak el, majd a számlát kontírozást követően rögzítik a HM KGIR-ben;
b) a kötelezettségvállalási bejelentési kötelezettséggel bíró, a (3) bekezdés a) pontja szerint lekönyvelt számlák esetében elkészítik – generálják – és első szinten jóváhagyják a kötelezettségvállalás bizonylatát; c) a honvédelmi szervezetekhez befolyó bevételeket rögzítik a HM KGIR-ben;
d) a (3) bekezdés f) pontja szerinti átvételt követően a kincstári kivonatot és a hozzá kapcsolódó számlákat a bizonylati rendben előírtak szerint iktatják; e) a pénzforgalommal kapcsolatos vegyes és helyesbítő könyveléseket kezdeményezik a HM KGIR-ben;
f) az Ávr. 7. melléklet 13. pontja szerinti nagy összegű kötelezettségvállalások esetén a Kincstár által előírt formanyomtatványt kitöltik, és elektronikus úton megküldik a HM KPH részére; g) összeállítják a költségvetési előirányzatok felhasználásának tervezéséről és az azzal kapcsolatos adatszolgáltatás rendjéről szóló HM utasítás szerinti likviditási tervet, és azt a honvédelmi szervezet vezetőjének aláírását követően megküldik a HM KPH részére;
h) összeállítják a szöveges beszámolót, és azt a honvédelmi szervezet vezetőjének aláírását követően a 26. § (1) bekezdése szerint kiadott szakutasításban foglaltak alapján terjesztik fel. Közvetlen adatszolgáltatást nyújtanak a HM KPH részére a költségvetési beszámolókhoz és az időközi mérlegjelentésekhez, valamint biztosítják a költségvetési beszámolók és az időközi mérlegjelentések analitikus alátámasztottságát. (3) A HM KPH könyvvezetési és ellenjegyzési feladatok végrehajtását, valamint a kincstári előirányzat-felhasználási keretforgalom kezelését és bonyolítását végző szervezeti egységei:
a) a (2) bekezdés a) pontja szerinti rögzítést követően a kontírozás összefüggéseit ellenőrzik, hiba esetén közvetlenül intézkednek a (2) bekezdés szerinti szervezeti egységek felé annak javítására, majd végrehajtják az üzemgazdasági szemléletű könyvelést; b) a külön HM utasítás szerinti kötelezettségvállalás (2) bekezdés b) pontja szerinti első szintű jóváhagyását követően azt ellenőrzik, és végrehajtják annak második szintű jóváhagyását; c) a b) pont szerinti jóváhagyást követően a kötelezettségvállalás bejelentéséről szóló bizonylatot harmadik szinten jóváhagyják és továbbítják a kincstár részére;
d) a HM KGIR-ben rögzítik a Kincstári visszaigazolást a kötelezettségvállalás bejelentésének elfogadásáról vagy visszautasításáról;
e) előkészítik, majd végrehajtják az utalást;
f) a kincstári kivonat alapján végrehajtják a pénzforgalmi könyvelést és a kivonatot elektronikus úton közvetlenül megküldik a (2) bekezdés szerinti szervezeti egységek részére; h) a (2) bekezdés szerinti szervezeti egységekkel egyeztetve végrehajtják a tömeges átkönyveléseket, a vagyonváltozást érintő és a pénzforgalomhoz kapcsolódó soron kívüli, halaszthatatlan helyesbítő könyveléseket; i) a (2) bekezdés f) pontja szerint megküldött formanyomtatványt az ellenőrzést követően megküldik a Kincstár részére; j) végzik a házipénztár, valutapénztár, kifizetőhely könyvelését a HM KGIR-ben;
k) a honvédelmi szervezetek 40/D. § 15. pontja szerinti kezdeményezése alapján – a kincstári számlakezelés és pénzforgalom rendjéről szóló külön HM VGHÁT szakutasításban foglaltak szerint – rendezik az intézményi kincstári kártyával kapcsolatos adminisztratív feladatokat, l) a (2) bekezdés f) pontja szerinti adatszolgáltatások alapján összeállítják a HM fejezet likviditási tervét és azt megküldik a Kincstár részére; m) a Korm. rendelet 17. §-ában meghatározottak szerint összeállítják az intézményi költségvetési beszámolókat, továbbá az intézményi időközi mérlegjelentéseket. 40/D. § Az ellátott honvédelmi szervezetek vonatkozásában a referatúra, valamint a pénzügyi és számviteli ellátást végző honvédelmi szervezetek pénzügyi és számviteli szervezeti egysége, ide értve a válságkezelő és békeműveleteket támogató kontingensek állománytáblájában rendszeresített pénzügyi és számviteli szervezeti egységeket is: 1. az ellátási körükbe tartozó honvédelmi szervezetek vezetőit folyamatosan és rendszeresen tájékoztatják a költségvetési pénzügyi lehetőségekről, a szakterületet érintő rendelkezésekről;
2. az ellátott személyi állományt szükség szerint tájékoztatják a rájuk vonatkozó és a szakterületet érintő rendelkezésekről, döntésekről;
3. szervezik és koordinálják a költségvetési gazdálkodás pénzügyi gazdasági vezető hatáskörébe tartozó szakterületi feladatait;
4. nyilvántartják és kezelik a honvédelmi szervezet hatáskörében felhasználható gazdálkodási kereteket, költségvetési előirányzatokat;
5. együttműködnek a logisztikai, továbbá az egyéb, erőforrás-gazdálkodásban érintett szervezeti egységekkel vagy honvédelmi szervezettel;
6. véleményezik a szolgálati elöljáró, vagy a felügyeleti szerv vezetője hatáskörébe tartozó és a szakterületet érintő pénzügyi jellegű beadványokat, kérelmeket;
7. vezetője állandó tagként, vagy állandó meghívottként részt vesz a honvédelmi szervezet Gazdálkodási Bizottságában, amennyiben a honvédelmi szervezetnél Gazdálkodási Bizottság kerül felállításra;
8. vezetője részt vesz a személyi állomány pénzbeli járandóságainak megállapítására vonatkozó, valamint a gazdálkodási tárgyú – egyedi és normatív jellegű – vezetői intézkedések, parancsok előkészítésében;
9. számvetést készítenek a helyi gazdálkodási körbe tartozó pénzügyi jellegű várható kiadásokról és bevételekről;
10. összeállítják az intézményszintű költségvetési előirányzatok tervezésére és módosításra vonatkozó javaslatokat, és azokkal a honvédelmi szervezet vezetőjének aláírását követően a 18. § b) pontja szerinti eljárásrendben és a 22. § (2) bekezdés c) pontja szerinti HM utasításban meghatározottak szerint járnak el; 11. vezetője gyakorolja az érvényesítési és a külön HM utasításban meghatározott ellenjegyzési jogköröket;
12. közreműködnek a kártérítési, kártalanítási ügyek rendezésében;
13. koordinálják a bevételek beszedését és végrehajtják azok minősítését, a terven felüli bevételeket külön HM utasítás szerint kezelik, összeállítják az előző évi előirányzat-maradvány jóváhagyására vonatkozó felterjesztéseket és azokat a honvédelmi szervezet vezetőjének aláírását követően a 22. § (2) bekezdés c) pontja szerinti HM utasításban meghatározottak alapján terjesztik fel, küldik meg; 14. a központi befizetési kötelezettségeket teljesítik és elszámolják;
15. végzik a honvédelmi szervezet intézményi kincstári kártyával történő ellátásával kapcsolatos feladatokat – igénylés, módosítás és megszüntetés – a 40/C. § (3) bekezdés szerinti szervezeti egységgel együttműködve. Az igénylést és megszüntetést a honvédelmi szervezet vezetőjének aláírását követően közvetlenül küldik meg a HM KPH részére és az igénylés visszaigazolását követően értesítik a jogosultat az intézményi kincstári kártya átvételéről; 16. felszámítják, nyilvántartják és kezelik a jogszabályokban, közjogi szervezetszabályozó eszközökben és belső rendelkezésekben meghatározott pénzügyi kereteket;
17. a készpénzfizetési számlákat kiegyenlítik, biztosítják a vásárlási előlegeket a honvédelmi szervezet vezetője által meghatározott beszerző személyek részére, végrehajtják az előlegelszámoltatást;
18. intézményi szintű pénzügyi és számviteli belső szakellenőrzés hajtanak végre;
19. a honvédelmi szervezetek számláiról és a pénzkezelési szabályokról szóló külön HM utasításban meghatározottak szerint működtetik a házipénztárt, valutapénztárt, és a pénztárszolgálathoz tartozó kifizetőhelyet.
40/E. § (1) A HM KPH feladat- és hatáskörébe tartozó szakmai kérdésekben közvetlen adatszolgáltatást kérhet a honvédelmi szervezetek pénzügyi és számviteli szervezeti egységeitől. (2) Az adatszolgáltatást a pénzügyi és számviteli egységek a honvédelmi szervezet vezetőjének egyidejű tájékoztatása mellett teljesítik.”
„f) felülvizsgálja az MH Honvédkórház, valamint – az MH ÖHP parancsnok szolgálati alárendeltségébe tartozó, és az MH ÖHP gazdálkodási hatáskörébe utalt, a HVKF közvetlen szolgálati alárendeltségébe tartozó katonai szervezetek vonatkozásában – az MH ÖHP által összeállított, MH katonai szervezetenkénti és összesített intézményi és saját rendelkezésű központi logisztikai erőforrásterveket és megküldi azokat a HM FHH-nak, a HM GTSZF egyidejű tájékoztatásával;
g) felülvizsgálja az MH Honvédkórház, valamint – az MH ÖHP parancsnok szolgálati alárendeltségébe tartozó és az MH ÖHP gazdálkodási hatáskörébe utalt, a HVKF közvetlen szolgálati alárendeltségébe katonai szervezetekre – az MH ÖHP által összeállított szöveges beszámolókat, és megküldi azokat a HM KPH részére;
h) meghatározza az MH különleges jogrend időszakára vonatkozó igényeit, felügyeli, koordinálja a különleges jogrend időszakára vonatkozó igények MH szintű tervezését;”
„(2) A HM FHH – a HVK LOGCSF együttműködésével – elemzi és értékeli a HM fejezet logisztikai gazdálkodásának helyzetét.”
„a) összeállítja a HM fejezet integrált logisztikai erőforrás tervét az igénytámasztó szervezetek összesített adatai, valamint az MH ÖHP által összeállított, és a HVK LOGCSF által felülvizsgált erőforrástervek alapján, és ezt követően megküldi azt a HM GTSZF részére;”
(Az MH ÖHP középirányító katonai szervezetként)
„q) a honvédelmi szervezetek vonatkozásában – az egészségügyi szakanyagokkal való ellátás kivételével – javaslatot terjeszt fel a fejezeti szintű békeidőszaki és különleges jogrend idejére vonatkozó logisztikai utaltsági rend kidolgozásához a HVK LOGCSF részére;”
25. § Az Ut. 54. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„54. § A honvédelmi szervezet vezetője a honvédelmi szervezet működésének folyamatára és sajátosságaira tekintettel a külön HM utasításokban foglaltak figyelembevételével köteles kialakítani, működtetni és fejleszteni a szervezet államháztartási belső kontrollrendszerét: az operatív belső kontrollok rendszerét, valamint az operatív tevékenységtől szervezetileg és funkcionálisan független államháztartási belső ellenőrzést.”
1. 3. § (1) bekezdésében a „Honvédelmi Tárca Védelmi Tervező Rendszerben (a továbbiakban: HTVTR)” szövegrész helyébe a „Tárca Védelmi Tervező Rendszerben (a továbbiakban: TVTR),
8. 18. § e) pontjában a „Honvéd Vezérkar Főnöke” szövegrész helyébe a „Honvéd Vezérkar főnöke”,
13. 23. § (5) bekezdésében az „a megállapodás aláírását követően” szövegrész helyébe az „a megállapodás aláírását, valamint a kormányhatározat közzétételét követően”,
15. 25. § (1) bekezdésében az „az előirányzat-felhasználási és -finanszírozási tervek” szövegrész helyébe az „a likviditási és finanszírozási tervek”,
21. 48/B. §-ában a „HM utasításban” szövegrész helyébe az „adatszolgáltatási rendben”,
22. 48/B. §-ában a „HM költségvetési fejezet” szövegrész helyébe a „HM fejezet”,
29. 48/J. § a) pontjában az „intézményi elemi költségvetési” szövegrész helyébe az „intézményi költségvetési”,
29. § Hatályát veszti az Ut.
b) 3. § (4) bekezdésében „a HM fejezet Feladatrendjét és az Egységes Védelmi Szakfeladatrendszert, továbbá” szövegrész,
i) 48/E. § (1) bekezdésében „az előirányzat-felhasználási tervek és a teljesítésarányos támogatási előirányzat- finanszírozási tervek összeállításának rendjéről szóló” szövegrész,
30. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba, és a hatálybalépést követő napon hatályát veszti.
1. melléklet a 32/2012. (V. 8.) HM utasításhoz
Anyagnemek és anyagnemkódok
Anyagnem megnevezése |
Anyagnem kódja |
Hagyományos fegyverzet és rakétatechnika |
10 |
Optikai és helyzetmeghatározó rendszerek |
11 |
Híradó – állandó híradás |
12 |
Informatika |
13 |
Repülőtechnika |
14 |
Harcvezetési rendszerek |
15 |
Felderítő |
16 |
Elektronika, híradó |
19 |
Élelmezés |
21 |
Ruházat, irodaszer |
22 |
Üzemanyag |
24 |
Egészségügy |
26 |
Közlekedés |
28 |
Páncélos- és gépjárműtechnika |
29 |
Kiképzéstechnika |
30 |
Számítás-, ügyvitel- és nyomdatechnika |
31 |
Humán (kulturális) |
32 |
Műszaki |
33 |
Vegyvédelmi |
34 |
Mérésügy |
35 |
Térképészet |
36 |
Elhelyezés |
38 |
Pénzügyi dologi |
41 |
Ajándéktárgyak |
42 |
Szerszámok, szerszámgépek |
43 |
Pénzügyi és számviteli |
99 |
”
2. melléklet a 32/2012. (V. 8.) HM utasításhoz
1. A gazdálkodás rendje, vezetése, irányítása
1.1. Központi és az intézményi költségvetési gazdálkodáshoz kapcsolódó jog-, feladat- és hatáskörök;
1.2. Gazdálkodási jogkörök, a jogkörök átruházása;
1.3. Gazdálkodási Bizottság, feladatai, tagjai, üléseinek gyakorisága, amennyiben a honvédelmi szervezetnél ilyen bizottság megalakításra kerül.
2. Központi költségvetési gazdálkodás
2.1. A gazdálkodás főbb folyamatai, így különösen: beszerzések, beruházások;
2.2. Felújítás, fenntartás, javítás;
2.3. Nyilvántartás rendje.
3. A logisztikai intézményi gazdálkodás
3.1. A gazdálkodás főbb folyamatai;
3.2. Az intézményi gazdálkodás kiemelt területei;
3.3. Bizonylatok kezelése, feldolgozása, határidők;
3.4. Készpénzelőleg felvételének rendje;
3.5. Az anyagi készletek analitikus nyilvántartása;
3.6. Anyagkezelők általános feladatai;
3.7. Pénztárgép kezelésének rendje.
4. A referatúra, a pénzügyi és számviteli szervezeti egység és a honvédelmi szervezet együttműködése és munkakapcsolata
4.1. Általános feladatok;
4.2. Költségvetési tervezési, beszámolási feladatok;
4.3. Előirányzat-átcsoportosítási feladatok;
4.4. Pénzellátással kapcsolatos feladatok;
4.5. Számviteli, könyvviteli feladatok;
4.6. Ellenőrzés.
5. Gazdálkodással kapcsolatos jogszabályok és egyéb szabályozók
5.1. A gazdálkodási intézkedésben szereplő jogszabályok és egyéb szabályozók felsorolása.”