43/2012. (XII. 29.) KIM utasítás
a Nemzeti Államigazgatási Központ Szervezeti és Működési Szabályzatáról1
2012.12.31.
1. § A Nemzeti Államigazgatási Központ Szervezeti és Működési Szabályzatát (a továbbiakban: Szabályzat) az 1. mellékletben foglaltak szerint határozom meg.
2. § A Szabályzatot, valamint a Nemzeti Államigazgatási Központ belső szabályzatait szükség szerint, de legalább évente felül kell vizsgálni.
3. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 43/2012. (XII. 29.) KIM utasításhoz
A Nemzeti Államigazgatási Központ Szervezeti és Működési Szabályzata
1. A Nemzeti Államigazgatási Központ jogállása és alapadatai
1. § (1) A Nemzeti Államigazgatási Központ (a továbbiakban: NÁK) a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvényben meghatározott központi államigazgatási szerv. A NÁK a fővárosi és megyei kormányhivatalok (a továbbiakban: kormányhivatalok) kormányrendeletben meghatározott funkcionális és egyéb feladatainak ellátására és központi irányítására, a Kormány által kijelölt központi hivatal. (2) A NÁK alapadatai a következők:
a) megnevezése: Nemzeti Államigazgatási Központ;
c) angol megnevezése: National State Administration Office;
d) német megnevezése: Das Nationale Staatsverwaltungszentrum;
e) francia megnevezése: Centre d'Administration d'État Nationale;
f) székhelye: 1055 Budapest, Kossuth tér 2–4.;
h) alapítója: Magyar Köztársaság Kormánya;
i) alapítás dátuma: 2011. január 1.;
j) alapító okirat kelte és száma: 2010. december 30., XXII-3/KIM/591/1/2010.;
k) jogállása: költségvetési törvény által meghatározott, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium költségvetésében szereplő költségvetési szerv;
l) gazdálkodás megszervezésének módja: önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv;
m) számlavezetője: Magyar Államkincstár;
n) előirányzat-felhasználási keretszámla száma: 10023002-00303114-00000000;
o) adóigazgatási azonosító száma: 15790068-2-41;
p) statisztikai számjele: 15790068-84-11-312-01;
q) PIR törzsszáma: 790068;
r) államháztartási szakágazati besorolása:
841129 Egyéb kormányzati kiegészítő szolgáltatás;
s) alaptevékenységének államháztartási szakfeladatrend szerinti besorolása:
841121 Általános kormányzati koordináció;
841122 Központi általános végrehajtó igazgatási tevékenység.
(4) Az alapfeladatok ellátásának forrása: költségvetési törvény X. fejezet.
2. A Nemzeti Államigazgatási Központ szervezete és feladatai
2. § A NÁK önálló szervezeti egységei: a főosztályok, valamint a főigazgató osztály jogállású Titkársága és a Belső Ellenőrzési Osztály. A főosztályok osztályokra tagozódnak. (2) A szervezeti egységek feladatait a 2. függelék tartalmazza. (3) A NÁK létszámkeretét – igazgatóságok szerinti bontásban – a 3. függelék tartalmazza. (5) A NÁK alaptevékenységét szabályozó jogszabályok a következők:
a) a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok kialakításával és a területi integrációval összefüggő törvénymódosításokról szóló 2010. évi CXXVI. törvény; A NEMZETI ÁLLAMIGAZGATÁSI KÖZPONT VEZETÉSE
4. § (1) A főigazgató mint a NÁK vezetője: a) ellátja a NÁK vezetését, szakmai irányítását, előkészíti a munka- és ellenőrzési tervét, gondoskodik az abban foglaltak végrehajtásáról;
b) előkészíti és a közigazgatás-szervezésért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) részére megküldi a NÁK Szervezeti és Működési Szabályzatára vonatkozó javaslatát;
c) rendszeresen tájékoztatja a minisztert az elvégzett feladatokról és mindazon folyamatos tevékenységekről, amelyekről a jogszabályok tájékoztatási kötelezettséget írnak elő;
d) ellátja a költségvetési szerv vezetőjének hatáskörébe utalt feladatokat, a jogszabályi előírásoknak megfelelően gondoskodik az államháztartás belső kontrollrendszerének kialakításáról és megfelelő működtetéséről;
e) gyakorolja a NÁK-hoz címzett feladat- és hatásköröket;
f) hatáskörében eljárva gyakorolja a kiadmányozási jogot;
g) biztosítja a NÁK feladatellátásának feltételeit, gondoskodik a minőségbiztosítás feltételrendszerének fokozatos kialakításáról;
h) gondoskodik a jogszabályban előírt belső szabályzatok elkészítéséről;
i) a NÁK tevékenységéről évente beszámolót készít a miniszter számára;
j) jóváhagyja a NÁK önálló szervezeti egységeinek ügyrendjét;
k) a kinevezés, felmentés és a fegyelmi jogkörök kivételével munkáltatói jogokat gyakorol a főigazgató-helyettes és az igazgatók felett;
l) a NÁK koordinációs és gazdasági igazgatójának kinevezésére és felmentésére javaslatot tesz a miniszternek;
m) gyakorolja a kinevezési, felmentési és a fegyelmi jogköröket a NÁK kormánytisztviselői, kormányzati ügykezelői valamint munkavállalói felett;
n) gyakorolja valamennyi munkáltatói jogkört a közvetlen irányítása alá tartozó szervezeti egységek vezetői, kormánytisztviselői, kormányzati ügykezelői és munkavállalói felett.
(2) A főigazgató a nevére, illetve a NÁK nevére címzett feladat- és hatásköröket e Szabályzatban, a NÁK Iratkezelési Szabályzatában, egyéb belső szabályzatban, vagy a munkaköri leírásban megjelölt, kiadmányozási joggal felruházott vezető munkakörű kormánytisztviselő útján is gyakorolhatja, aki a döntés meghozatala során a főigazgató felhatalmazásával vagy felhatalmazásával és megbízásából jár el.
5. § (1) A főigazgató a kormányhivatalok vonatkozásában a) kialakítja a költségvetési keretszámokat;
b) jóváhagyja a kormányhivatalok létszám-előirányzatát és állománytábláját;
c) gyakorolja az irányító szerv hatáskörébe utalt előirányzat-módosítási, -átcsoportosítási, -zárolási, -törlési és -felhasználási jogköröket.
(2) A gazdasági igazgató jelzése alapján a kormányhivatalok jóváhagyott költségvetési előirányzatainak, illetve az azokból ellátandó feladatok teljesülésének veszélyeztetése esetén a főigazgató jelzéssel él a miniszter felé.
(3) A főigazgató a kormányablakok elhelyezésével összefüggő javaslatokat tesz, és intézkedéseket kezdeményez.
(4) A főigazgató közreműködik a kormányhivatalok kezelésében lévő közérdekű és közérdekből nyilvános adatok kötelező közzététele, és kérelemre történő szolgáltatása végrehajtásának irányításában.
6. § A főigazgatót távolléte vagy akadályoztatása esetén a főigazgató-helyettes, a főigazgató-helyettest távolléte vagy akadályoztatása esetén a koordinációs igazgató helyettesíti.
7. § A főigazgató közvetlen irányítása alatt álló szervezeti egységek: b) a Humánpolitikai Főosztály és
c) a Belső Ellenőrzési Osztály.
4. A főigazgató-helyettes
8. § (1) A főigazgató általános helyettese a főigazgató-helyettes. (2) A főigazgató-helyettes:
a) segíti a főigazgató munkáját;
b) az e Szabályzatban, illetve a főigazgató által meghatározottak szerint részt vesz a NÁK általános irányításában, az önálló szervezeti egységek munkájának összehangolásában;
c) részt vesz a NÁK feladatkörével kapcsolatos koncepcionális elképzelések kialakításában és végrehajtásában;
d) felelős az ügykörébe tartozó szakmai és egyéb feladatok ellátásáért;
e) az igazgatók részére megadja a tevékenységük végzéséhez szükséges tájékoztatást;
f) rendszeresen egyeztet az igazgatókkal az általuk végzett munkáról, a munka- és ellenőrzési tervek végrehajtásáról;
g) rendszeresen beszámol a főigazgatónak.
9. § A főigazgató-helyettest távolléte vagy akadályoztatása esetén a koordinációs igazgató helyettesíti. a) részt vesznek a NÁK általános irányításában az e Szabályzatban, illetve a főigazgató által meghatározottak szerint;
b) felelősek az ügykörükbe tartozó szakmai és egyéb feladatok ellátásáért, közvetlenül felügyelik és ellenőrzik az irányításuk alá tartozó szervezeti egységek munkáját;
c) koordinálják és irányítják az irányításuk alá tartozó szervezeti egységek működési területeire vonatkozó utasítások elkészítését, és ellenőrzik a végrehajtásukat;
d) a közvetlen felügyeletük alá tartozó szervezeti egységeket szakmailag irányítják és tevékenységükhöz megadják a szükséges szakmai iránymutatást, tájékoztatást;
e) jóváhagyják a felügyeletük alá rendelt szervezeti egységekre lebontott munka- és ellenőrzési terveket;
f) rendszeresen beszámoltatják az általuk felügyelt szervezeti egységek vezetőit a végzett munkáról, a munka- és ellenőrzési tervek végrehajtásáról, és folyamatos ellenőrzést gyakorolnak felettük;
g) gyakorolják az irányításuk alá tartozó szervezeti egységek kormánytisztviselői, kormányzati ügykezelői és munkavállalói felett a munkáltatói jogköröket a kinevezés, felmentés és a fegyelmi jogkörök kivételével.
6. A koordinációs igazgató
11. § (1) A Koordinációs Igazgatóság vezetője a koordinációs igazgató. (2) A koordinációs igazgató a kormányhivatalok vonatkozásában igazgatási feladatkörében eljárva:
a) felelős a kormányhivatalok funkcionális működési feltételei egységes szabályozási kereteinek kialakításáért.
(3) A koordinációs igazgató a NÁK szakmai feladat- és hatáskörében eljárva:
a) közreműködik a kormányhivatalok feladatkörét, szervezetét és működését érintő jogszabályok, utasítások, intézkedések előkészítésében, illetve véleményezésében;
b) felelős a kormányhivatalok funkcionális igazgatási működésének koordinálásáért, összehangolásáért;
c) szervezi a kormányhivatalok tevékenységéről szóló beszámoltatást;
d) részt vesz az államigazgatási feladat- és hatáskörök feladatkataszterének elkészítésében;
e) irányítja és felügyeli a kormányhivatalok feladatkörét, szervezetét és működését érintő projektek előkészítését, végrehajtását, adminisztrációját;
f) szervezi a kormányhivatalok és kormányablakok fejlesztését, a kormányablakok elhelyezésével összefüggően javaslatokat és intézkedéseket dolgoz ki;
g) gondoskodik a jogszabály által hatáskörébe utalt törvényességi, szakszerűségi és hatékonysági ellenőrzések lefolytatásáról.
12. § A koordinációs igazgató irányítása alatt álló szervezeti egységek: b) a Kormányhivatali Koordinációs Főosztály;
c) a Kormányhivatali Fejlesztési Főosztály és
d) a Rendszerszervezési és Dokumentációs Főosztály.
13. § A koordinációs igazgatót távolléte vagy akadályoztatása esetén az általa kijelölt vezető munkakörű kormánytisztviselő helyettesíti.
14. § (1) A NÁK gazdasági vezetője és egyben a Gazdasági Igazgatóság vezetője a gazdasági igazgató. (2) A gazdasági igazgató:
a) közvetlenül irányítja és ellenőrzi a NÁK gazdasági szervezetét;
b) szakmailag irányítja a költségvetési tervezést, a költségvetési beszámoló elkészítését és a jogszabályban foglaltakra figyelemmel a vagyongazdálkodási feladatokat;
c) irányítja a NÁK pénzügyi-gazdasági (gazdálkodási) és számviteli tevékenységét;
d) felelős a költségvetési tervezéssel, az előirányzat-felhasználással, a hatáskörébe tartozó előirányzat-módosítással, az üzemeltetéssel, fenntartással, működtetéssel, beruházással, a vagyon használatával és hasznosításával, a készpénzkezeléssel, a könyvvezetéssel, a beszámolási kötelezettséggel, az adatszolgáltatással kapcsolatos feladatok jogszabályoknak megfelelő ellátásáért;
e) a felügyelete alá tartozó szervezeti egységek szakmai munkájához iránymutatást ad, gazdasági intézkedéseket hoz;
f) gondoskodik a közbeszerzési feladatok és eljárások szabályszerű lebonyolításáról;
g) folyamatosan figyelemmel kíséri a költségvetés végrehajtásának alakulását, és gondoskodik a költségvetés végrehajtásáról szóló időszakos tájékoztató elkészítéséről.
15. § (1) A gazdasági igazgató a kormányhivatalok vonatkozásában: a) szervezi az alapfeladatok végrehajtásához szükséges pénzügyi feltételek biztosítását;
b) megszervezi és működteti a kormányhivatalok költségvetésének monitoringrendszerét, szükség szerint intézkedést kezdeményez;
c) közreműködik az előirányzat-maradványok, pénzmaradványok megállapításában, ideértve a kötelezettségvállalással nem terhelt előirányzat-maradványok felhasználási céljának, rendeltetésének felülvizsgálatát is.
(2) Az intézményi működés biztosítását szolgáló feladatkörében irányítja a kormányhivatalok feladatainak ellátásához szükséges, jelentősebb összegű beszerzések központosított rendszerben történő beszerzését, a beszerzett eszközök elosztását.
16. § A gazdasági igazgató irányítása alatt álló szervezeti egységek: a) a Gazdálkodási Főosztály,
b) a Kormányhivatali Közbeszerzési és Vagyongazdálkodási Főosztály és
c) a Kormányhivatali Költségvetési és Számviteli Főosztály.
17. § A gazdasági igazgatót távolléte vagy akadályoztatása esetén az által kijelölt vezető munkakörű kormánytisztviselő helyettesíti. A NEMZETI ÁLLAMIGAZGATÁSI KÖZPONT SZERVEZETI EGYSÉGEI ÉS SZEMÉLYI ÁLLOMÁNYA
8. Az önálló szervezeti egység
18. § (1) Az önálló szervezeti egység ellátja a 2. függelékben, valamint a szervezeti egység vezetőjének tevékenységét irányító vezető által meghatározott egyéb feladatokat. (2) Az önálló szervezeti egység létszámát – e Szabályzatban meghatározott létszámkereten belül – a szervezeti egység vezetőjének tevékenységét irányító vezető határozza meg.
9. A szervezeti egységek vezetői
19. § (1) Az önálló szervezeti egység vezetője a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően – a főigazgatótól, a főigazgató-helyettestől, a koordinációs igazgatótól és a gazdasági igazgatótól kapott utasítás és iránymutatás alapján – vezeti az önálló szervezeti egység munkáját, és felelős az önálló szervezeti egység feladatainak ellátásáért. (2) Az önálló szervezeti egység vezetője – az (1) bekezdésben meghatározottakkal összefüggésben – elkészíti az önálló szervezeti egység ügyrendjét és annak mellékleteként a munkaköri leírásokat, szervezi és ellenőrzi az önálló szervezeti egységhez tartozó feladatok végrehajtását. (3) Az önálló szervezeti egység vezetője dönt az önálló szervezeti egység feladat- és hatáskörébe utalt ügyekben, amennyiben jogszabály, e Szabályzat vagy a tevékenységét irányító vezető eltérően nem rendelkezik.
20. § A főosztályi jogállással bíró önálló szervezeti egység vezetőjének a helyettese: a) az önálló szervezeti egység ügyrendjében meghatározottak, valamint a főosztályvezető utasítása szerint helyettesíti a főosztályvezetőt;
b) az általa vezetett osztály tekintetében ellátja az osztályvezetői feladatokat.
21. § (1) Az osztályvezető az önálló szervezeti egység ügyrendje, valamint az önálló szervezeti egység vezetőjének utasítása szerint irányítja és ellenőrzi a vezetése alatt álló osztály munkáját. Az osztályvezető felelős az osztály feladatainak teljesítéséért. (2) Az osztályvezetőt akadályoztatása esetén az önálló szervezeti egység ügyrendjében meghatározottak szerint az önálló szervezeti egység másik osztályának vezetője vagy az osztály munkatársai közül az általa kijelölt kormánytisztviselő helyettesíti.
A NEMZETI ÁLLAMIGAZGATÁSI KÖZPONT TÁJÉKOZTATÁSI ÉS DÖNTÉS-ELŐKÉSZÍTÉSI FÓRUMAI
10. Főigazgatói értekezlet
22. § (1) A főigazgatói értekezlet a főigazgató vezetésével áttekinti a NÁK irányítása alá tartozó igazgatóságok feladat- és hatáskörébe tartozó feladatok ellátását. Célja a kölcsönös tájékoztatás az előző értekezlet óta történt jelentős eseményekről, a végrehajtott feladatokról, a következő időszakra vonatkozó feladatok egyeztetése, összehangolása. (2) A vezetői értekezleten a főigazgató, a főigazgató-helyettes, a koordinációs igazgató, a gazdasági igazgató, a Humánpolitikai Főosztály, a Belső Ellenőrzési Osztály és a Titkárság vezetője, valamint a főigazgató által meghívottak vesznek részt.
(3) A főigazgató gondoskodik arról, hogy a vezetői értekezleten meghatározott feladatokról, iránymutatásokról emlékeztető készüljön, amelyet az értekezlet résztvevői és a feladatok végrehajtására kötelezett felelősök rendelkezésére bocsát.
23. § (1) Az értekezleten a szakmai feladatellátás, jogalkalmazás összehangolására, a soron következő feladatok meghatározására kerül sor. Célja a főigazgatói értekezleteken elhangzott információk továbbadása, a kölcsönös tájékoztatás az előző vezetői értekezlet óta történt jelentős eseményekről, az elvégzett feladatokról, a következő időszakra vonatkozó feladatok egyeztetése, összehangolása. (2) Az értekezlet résztvevői az igazgató irányítása alatt álló főosztályvezetők, valamint az igazgató által meghívottak.
(3) Az értekezlet összehívásáért és előkészítéséért az igazgató felelős.
(4) Az igazgató gondoskodik arról, hogy a vezetői értekezleten meghatározott feladatokról, iránymutatásokról emlékeztető készüljön, amelyet az értekezlet résztvevői és a feladatok végrehajtására kötelezett felelősök rendelkezésére bocsát.
24. § (1) A főigazgató, a főigazgató-helyettes és az igazgatók több szervezeti egység vagy önálló szervezeti egység feladatkörét érintő, eseti feladat elvégzésére munkacsoportot hozhatnak létre. A munkacsoport létrehozásáról szóló belső utasításban meg kell határozni a munkacsoport feladatát, vezetőjét és tagjait. (2) A munkacsoport célja a meghatározott feladat komplex megközelítésű, a szakterületek kiemelt együttműködésén alapuló hatékony megoldása, az ehhez szükséges javaslatok ismertetése, kidolgozása.
(3) A munkacsoport tagjait a helyettesítésükre egyébként jogosult személy helyettesítheti.
A HIVATAL MŰKÖDÉSÉVEL KAPCSOLATOS RENDELKEZÉSEK
13. A kiadmányozás rendje
25. § (1) A kiadmányozási jog az adott ügyben történő közbenső intézkedésre, döntésre, valamint külső szervnek vagy személynek irat kiadására ad felhatalmazást. A kiadmányozási jog magában foglalja az intézkedést, a közbenső intézkedést, a döntés kialakítását, a döntést, valamint az ügyirat irattárba helyezésének jogát. A kiadmányozott irat tartalmáért és alakiságáért a kiadmányozó felelős. (2) A NÁK szervezeti egységeinél a kiadmányozási jogköröket úgy kell meghatározni, hogy a jogszerűség és szakszerűség mellett biztosítsa a gyors és folyamatában ellenőrizhető ügyintézést, feladatellátást. A kiadmányozásra jogosultaknak a döntést az előkészítés ellenőrzése után, a kapott információ alapján jogkörében eljárva, a törvényesség és a szakszerűség betartásával az előírt határidőben kell meghoznia.
(3) A kiadmányozási jog jogosultja:
a) A NÁK főigazgatója, mint a hatáskörrel rendelkező szerv vezetője a hatáskörébe tartozó, illetve azon ügyekben, amelyek a feladat- és hatáskörébe tartozó kérdéseket tartalmaznak, valamint mindazokban az ügyekben, amelyekben a kiadmányozásra jogosult személye nem állapítható meg. A főigazgató kiadmányozza továbbá mindazokat az iratokat, amelyeknek címzettjei az országgyűlési képviselők, a Kormány tagjai, az országgyűlési bizottságok, az országgyűlési biztosok, a központi államigazgatási szervek vezetői, a kormányhivatalokat vezető kormánymegbízottak;
b) A NÁK főigazgató-helyettese és igazgatói mindazon iratok tekintetében, amelyek feladat- és hatáskörébe tartozó – az a) pont alá nem tartozó – kérdéseket tartalmaznak;
c) Az önálló szervezeti egység vezetője – a felette irányítási jogot gyakorló vezető vagy az Iratkezelési Szabályzat eltérő rendelkezése hiányában – kiadmányoz minden, a NÁK vezetőinek kiadmányozási jogkörébe nem tartozó iratot.
(4) A kiadmányozási jog jogosultja e jogkörét e Szabályzatban, a NÁK Iratkezelési Szabályzatában, valamint egyedi írásbeli intézkedéssel részben vagy egészben átruházhatja, az átruházott kiadmányozási jogot visszavonhatja. Az átruházott kiadmányozási jog tovább nem delegálható. Az átruházás nem érinti a hatáskör jogosultjának személyét és felelősségét.
(5) A NÁK főigazgatója a kiadmányozás rendjét, annak részletes szabályait a NÁK Iratkezelési Szabályzatában határozza meg.
14. A munkavégzés általános szabályai
26. § (1) A főigazgató és a főigazgató-helyettes kivételével a vezető az irányítása alá nem tartozó szervezeti egység munkatársa részére utasítást nem adhat. (2) Az (1) bekezdésben meghatározott vezetőtől közvetlenül kapott utasítás végrehajtását a szolgálati út megtartásával kell teljesíteni. Halaszthatatlanul sürgős ügyekben az intézkedésben távolléte miatt akadályozott felettes vezető egyetértését telefonon vagy elektronikus úton kell beszerezni. Ennek megtörténtét, vagy amennyiben erre sincs lehetőség, ezt a körülményt az ügyiraton fel kell tüntetni, és az ügyiratot haladéktalanul a következő felettes vezetőhöz kell eljuttatni.
27. § (1) Az ügyek intézése a vonatkozó jogszabályok és a felettes vezető által előírt határidőben történik. (2) Az ügyintézési határidő az adott ügyekre vonatkozó anyagi és eljárási szabályokban meghatározott határidő.
(3) Jogszabályban előírt ügyintézési határidő hiányában az ügyek intézésére a vezető által a feladatok kiadása során megállapított egyedi ügyintézési határidő az irányadó.
(4) A határidőket – jogszabály eltérő rendelkezésének hiányában – naptári napban kell meghatározni. A határidő számításának kezdő napja a kérelemnek az eljárásra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervezeti egységhez történő megérkezését követő nap.
(5) Az ügyintéző feladatainak ütemezése során úgy jár el, hogy a vezetői jóváhagyás a határidő lejárta előtt, ésszerű időben beszerezhető legyen.
(6) Ha a beadvány az előírt határidő alatt érdemben nem intézhető el, akkor az ügyintéző a késedelem okáról és az ügyintézés várható időpontjáról felettesét tájékoztatja. Ilyen esetben a vezető a továbbiakra nézve döntést hoz, útmutatást ad, amelyről az ügyben érintetteket (ügyfeleket) haladéktalanul tájékoztatni kell.
16. Együttműködési kötelezettség, csoportos munkavégzés
28. § (1) A NÁK valamennyi vezetője és munkatársa köteles a NÁK feladatainak végrehajtásában együttműködni. Az önálló szervezeti egységek közötti együttműködés kialakításáért az önálló szervezeti egységek vezetői a felelősek. Az egyeztetésért, továbbá azért, hogy a feladat ellátásában a többi érintett szervezeti egység álláspontja összehangoltan érvényesüljön, az az önálló szervezeti egység felelős, amelynek az ügy intézése a feladatkörébe tartozik, vagy akit erre a főigazgató kijelölt. (2) A főigazgató az összetett megközelítést és több szakterület szoros együttműködését igénylő feladat elvégzése érdekében a feladatkörükben érintett vezetők és tárgykör szerint illetékes ügyintézők hatékony együttműködésével megvalósuló csoportos munkavégzést rendelhet el.
(3) A csoportos munkavégzés során a feladatkörükben érintett vezetőket és tárgykör szerint illetékes ügyintézőket a komplex feladat megfelelő határidőben történő elvégzése érdekében kiemelt együttműködési kötelezettség és felelősség terheli.
29. § (1) A NÁK-ot a főigazgató képviseli, távolléte vagy akadályoztatása esetén a képviseletet a főigazgató-helyettes látja el. (2) A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériummal, más minisztériumokkal, a központi hivatalokkal, a kormányhivatalokkal és a társadalmi szervezetekkel való kapcsolatokban a NÁK-ot a főigazgató, a főigazgató-helyettes, valamint feladatkörében eljárva a koordinációs igazgató és a gazdasági igazgató, vagy megbízásuk alapján az erre felhatalmazott vezető, illetve kormánytisztviselő képviseli.
(3) A NÁK-nak a bíróságok és a hatóságok előtti jogi képviseletét a jogi képviseletért felelős szervezeti egység e feladattal megbízott kormánytisztviselői látják el, valamint szükség szerint külső kapacitás igénybevételével szervezik, kivéve, ha az ügy sajátosságára tekintettel a főigazgató a képviselet ellátására más szervezeti egység ügyintézőjét jelöli ki.
(4) Az Európai Unió által társfinanszírozott projektek előkészítése során a NÁK képviseletét a főigazgató vagy a koordinációs igazgató írásos meghatalmazása alapján kijelölt vezető látja el. E projektek megvalósítása során a főigazgató a projektalapító dokumentumban is rendelkezik a képviseletről.
(5) Nemzetközi programokon és a protokolleseményeken a NÁK képviseletére az (1) bekezdésében meghatározott rendelkezések az irányadók.
18. A sajtó tájékoztatásával kapcsolatos eljárás
30. § (1) A sajtó részére tájékoztatást a főigazgató, vagy a főigazgató által felhatalmazott személy adhat. (2) Az (1) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni a szakmai folyóiratok számára készített, szakmai, jellemzően a hatályos előírásokat ismertető, vagy egyébként ismeretterjesztési, tudományos célból készült írásos anyagok tekintetében.
19. A kormányhivatalokkal és a központi hivatalokkal történő kapcsolattartás rendje
31. § A NÁK a kormányhivatalok működését szolgáló, funkcionális feladatellátáshoz kötődő igazgatási feladatok ellátása során – így különösen a koordinációs, a humánpolitikai, gazdálkodási, költségvetési, pénzügyi, szabályozási, jogi, ellenőrzési feladatok esetében – a kormányhivatalokkal és a szakigazgatási szervek központi hivatalaival egyeztetni köteles. Az egyeztetésért, valamint azért, hogy a feladat ellátásában az érintett szervek álláspontja összehangoltan érvényesüljön, az a szakterületi vezető a felelős, amelynek az adott feladat ellátása, intézése a feladatkörébe tartozik, vagy akit erre a főigazgató kijelölt.
32. § (1) A NÁK főigazgatója e Szabályzat hatálybalépését követő 60 napon belül kiadja a jogszabályokban meghatározott belső szabályzatokat. (2) Az (1) bekezdésben szereplő szabályzatokon túl a főigazgató további szabályzatok kiadásáról is rendelkezhet.
33. § (1) Az önálló szervezeti egységek vezetői e Szabályzat végrehajtására, így különösen az egyes szervezeti egységek feladatkörének és létszámának meghatározására e Szabályzat hatálybalépésétől számított 30 napon belül ügyrendet készítenek. (2) Az ügyrendet az önálló szervezeti egység vezetője írja alá, és jóváhagyásra megküldi a főigazgatónak.
A Nemzeti Államigazgatási Központ szervezeti ábrája
A Nemzeti Államigazgatási Központ szervezeti egységeinek feladatai
1. A főigazgató irányítása alá tartozó szervezeti egységek
1. A Titkárság a főigazgató munkájának és feladatainak ellátását segítő önálló szervezeti egység (osztály). Fő feladata a főigazgató irányítási és vezetési feladatai végrehajtásának segítése, adminisztratív szervezése, összehangolása.
2. A Titkárság a főigazgató munkájának segítése érdekében:
a) kezeli a főigazgatóhoz címzett iratokat, összegyűjti és feldolgozza a főigazgató munkájához szükséges külső és belső információkat;
b) gondoskodik a főigazgatói értekezlet szervezéséről, a tárgyalás anyagainak előkészítéséről, a technikai feltételek biztosításáról. Elkészíti a főigazgatói vezetői értekezletek emlékeztetőit. Az osztályvezető, illetve kijelölt munkatársai részt vesznek a NÁK vezetői értekezletein;
c) közvetlen kapcsolatot tart a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériummal, a főigazgató-helyettessel, a koordinációs és a gazdasági igazgatóval, továbbá a kormányhivatalokkal;
d) szervezi a főigazgató és a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium közötti folyamatos információáramlást és kapcsolattartást;
e) háttéranyagot készít a főigazgató programjaihoz, amelyhez a NÁK szervezeti egységeitől közvetlenül információkat kérhet;
f) eljár a főigazgató által meghatározott ügyekben.
1.2. Belső Ellenőrzési Osztály
1. A Belső Ellenőrzési Osztály a NÁK középirányítói feladatköréből adódóan
a) ellátja a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben meghatározott, az irányító szervet megillető belső ellenőrzési feladatokat, gyakorolja a belső ellenőrzési tevékenységet az irányítása alá tartozó kormányhivatalok felett; b) elkészíti az irányítása alá tartozó kormányhivatalokra vonatkozó összefoglaló éves ellenőrzési tervet;
c) összeállítja az összefoglaló éves ellenőrzési jelentést;
d) jogszabályban meghatározott határidőre elkészíti az összefoglaló éves ellenőrzési tervet (és a kormányhivatalok éves ellenőrzési tervét);
e) az összefoglaló éves ellenőrzési jelentést (és a kormányhivatalok éves ellenőrzési jelentését) megküldi az irányító szerv belső ellenőrzési vezetője részére.
2. A Belső Ellenőrzési Osztály ellátja NÁK belső ellenőrzését. A Belső Ellenőrzési Osztály szervezeti és funkcionális függetlenségének biztosításáért a főigazgató felelős. A Belső Ellenőrzési Osztály vezetője egyben a NÁK belső ellenőrzési vezetőjének minősül, illetve a az ellenőrzési tevékenységen kívül más tevékenység végrehajtásába nem vonható be. A Belső Ellenőrzési Osztály ellenőrzési feladatát a NÁK főigazgatója által jóváhagyott éves ellenőrzési terv, vagy soron kívüli kezdeményezés alapján végzi.
3. A Belső Ellenőrzési Osztály funkcionális feladatai tekintetében:
a) biztosítja a NÁK függetlenített belső ellenőrzését, kockázatelemzésen alapuló szabályszerűségi, pénzügyi, rendszer-, teljesítmény-ellenőrzéseket végez;
b) felel a belső ellenőrzési politika kialakításáért, a Belső Ellenőrzési Kézikönyv folyamatos aktualizálásáért;
c) elemzi, vizsgálja és értékeli a belső kontrollrendszer kiépítése és működése jogszabályoknak való megfelelését, valamint a működés gazdaságosságát, hatékonyságát és eredményességét;
d) elemzi, vizsgálja a rendelkezésre álló erőforrásokkal való gazdálkodást, a vagyon megóvását és gyarapítását;
e) elkészíti a stratégiai ellenőrzési tervet, a kockázatelemzéssel megalapozott éves ellenőrzési tervet, valamint az egyes ellenőrzések programját;
f) az elvégzett ellenőrzések eredményéről ellenőrzési jelentést készít;
g) az ellenőrzés során észlelt hiányosságok kijavítására javaslatot, ajánlást tesz;
h) utóellenőrzés, vagy önálló ellenőrzési program keretében követi az ellenőrzés megállapításaira tett intézkedési tervekben foglalt feladatok teljesítését;
i) elvégzi a belső ellenőrzési tevékenység minőségértékelését.
4. A Belső Ellenőrzési Osztály egyéb feladatai tekintetében:
a) felel a Belső Ellenőrzési Kézikönyv elkészítéséért és folyamatos aktualizálásáért.
b) amennyiben az ellenőrzés során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság gyanúja merül fel, a főigazgatót, illetve a főigazgató érintettsége esetén a felügyeleti szerv vezetőjét haladéktalanul tájékoztatja és javaslatot tesz az eljárások megindítására;
c) szükség esetén az ellenőrzött szervezeti egység vezetőjének figyelmét közvetlenül felhívja az ellenőrzés által feltárt jogszabálysértő működés megszüntetésére, a jogszerű állapot helyreállításához szükséges intézkedések megtételére;
d) az ellenőrzések, továbbá az intézkedési tervek végrehajtását nyomon követő monitoring- és nyilvántartási rendszer kialakítása és működtetése tekintetében együttműködik a Koordinációs Főosztállyal;
e) gondoskodik az ellenőrzési dokumentumok irattári tervben meghatározott ideig történő őrzéséről;
f) rendszeresen tájékoztatást nyújt az ellenőrzési tevékenységről, az ellenőrzések és a kapcsolódó intézkedések aktuális helyzetéről, éves összefoglaló ellenőrzési jelentést, az ellenőrzésekről éves beszámolót készít.
1.3. Humánpolitikai Főosztály
1. A Humánpolitikai Főosztály a kormányhivatalok vonatkozásában személyügyi feladatkörében eljárva:
a) a kormányhivatalok személyi állományával kapcsolatos foglalkoztatási adatok elemzésével és értékelésével közreműködik a kormányhivatali személyügyi politika kialakításában, az ennek érvényesítését szolgáló kormányzati döntések előkészítésében;
b) gondoskodik a kormányhivatalok személyügyi nyilvántartást ellátó rendszere igazgatási feltételeinek biztosításáról;
c) a főigazgató elé terjeszti a kormányhivatalok állománytáblájára vonatkozó javaslatot;
d) összegyűjti a kormányhivatalok személyi állományára vonatkozó, jogszabályok szerint nyilvántartott adatait, gondoskodik ezen adatok folyamatos aktualizálásáról;
e) tájékoztatást készít a kormányhivatalok foglalkoztatási helyzetéről, üres álláshelyekről, hiányzó létszámokról;
f) nyilvántartja és ellenőrzi a kormányhivatalok engedélyezett létszámát, indokolt módosítás esetén az engedélyezett létszámkeret módosítási javaslatát vezetői jóváhagyásra előkészíti;
g) kialakítja és működteti a kormányhivatalok személyügyi döntéseinek monitoringrendszerét, elemzi és értékeli az információkat;
h) módszertani ajánlásokat készít a személyügyi döntések előkészítésével kapcsolatban.
2. A Humánpolitikai Főosztály ellátja a NÁK humánpolitikai és személyügyi feladatainak előkészítését, végrehajtását. Ennek keretében
a) humánpolitikai nyilvántartó rendszer segítségével rögzíti a közszolgálati alapnyilvántartás adatkörébe tartozó adatokat;
b) elkészíti és aktualizálja a Közszolgálati Szabályzatot és a kapcsolódó szabályzatokat;
c) eleget tesz a jogszabályban előírt humánpolitikai adatszolgáltatási kötelezettségeknek;
d) új munkavállaló felvételét megelőző eljárás előtt tájékoztatja az illetékes szakmai vezetőt a rendelkezésre álló státuszokról;
e) gondoskodik az álláshelyekre kiírt pályázatok megjelentetéséről a jogszabályi követelmények figyelembevételével;
f) a beérkezett pályázatokat a pályázatot kiíró szervezeti egység vezetőjéhez eljuttatja;
g) megállapítja a felvételre kerülő munkavállaló által leadott dokumentumok alapján a felvételi követelményeknek történő megfelelést, a dokumentumok alapján megállapítja a munkavállalók járandóságait, egyéb juttatásait, és az ellátásokra vonatkozó jogosultságot;
h) vizsgálja a közszolgálati tisztségviselők képesítési előírásainak való megfelelést a feladat- és munkaköri elnevezések alapján, folyamatosan ellenőrzi a meglevő személyi állomány képesítési szintjét;
i) részt vesz a fegyelmi, kártérítési eljárások előkészítésében, javaslatot tesz a Vizsgáló Bizottság és a Fegyelmi Tanács létrehozására, valamint elvégzi az ezzel összefüggő adminisztratív feladatokat;
j) elvégzi a fontos és bizalmas munkakört betöltő munkatársak nemzetbiztonsági ellenőrzésével kapcsolatos előkészítő feladatokat;
k) ellátja a kormánytisztviselők és azok hozzátartozóinak vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségével kapcsolatos adminisztratív feladatokat, nyilvántartást vezet a leadott vagyonnyilatkozatokról, valamint az ellenőrzési eljárással kapcsolatos levelezésről;
l) intézkedik a szociális, jóléti juttatások vonatkozásában a kérelmek vezetői döntésre történő előterjesztéséről;
m) szervezi és nyilvántartja a közigazgatási alapvizsgára, szakvizsgára történő beiskolázásokat;
n) meghatározza a képzés és továbbképzés feladatait, éves, valamint középtávú képzési terveket készít.
2. A koordinációs igazgató irányítása alá tartozó szervezeti egységek
1. A Jogi Főosztály felelős a kormányhivatalok funkcionális működési feltételeinek egységes szabályozásáért. Ennek keretében koordinálja a kormányhivatalok feladatkörét, szervezetét és működését érintő jogszabályok előkészítését, összehangolja a véleményezéssel kapcsolatos tevékenységet. Felelős a funkcionális alapfolyamatok egységes szabályozási kereteinek kialakításáért. A Jogi Főosztály Kormányhivatali Hatáskörelemző Osztályra és Kormányhivatali Igazgatási és Módszertani Osztályra tagozódik.
2. A Kormányhivatali Igazgatási és Módszertani Osztály koordinációs feladatai tekintetében közreműködik a kormányhivatalok egységes szerződéskötési módszertanának kialakításában.
3. Az Kormányhivatali Igazgatási és Módszertani Osztály funkcionális feladatai tekintetében:
a) részt vesz a kormányhivatalok beszámolóinak összegzésében és értékelésében;
b) az egységes joggyakorlat kialakítása érdekében gondoskodik szakmai fórumok szervezéséről;
c) ellátja a NÁK szabályzatainak, vezetői utasításainak, körleveleinek közzétételével és nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat;
d) közreműködik a NÁK szerződéseinek előkészítésében, a szerződésekből származó és egyéb igények érvényesítésében, valamint a NÁK jogaira és kötelezettségeire kiható egyéb megállapodások előkészítésében, illetve részt vesz a gazdasági és egyéb döntések, intézkedések, határozatok jogi szempontból történő előkészítésében és végrehajtásában;
e) ellátja a NÁK által kötött szerződések jogi ellenjegyzését;
f) elkészíti és karbantartja a szerződések előkészítésének, megkötésének és nyilvántartásának rendjéről szóló utasítást, vezeti a NÁK szerződés-nyilvántartását;
g) ellátja a NÁK perképviseletét.
4. A Kormányhivatali Hatáskörelemző Osztály koordinációs feladatai tekintetében:
a) kialakítja, folyamatosan vezeti és karbantartja a területi államigazgatás feladat- és hatásköri kataszterét, gondoskodik annak egységes megjelenéséről, abból elemzéseket, vezetői jelentéseket készít;
b) kialakítja a kormányablakok ügyintézőinek munkáját támogató tudásbázist, gondoskodik annak folyamatos vezetéséről;
c) folyamatosan figyelemmel kíséri a jogi szabályozás változását, a feladat- és hatáskörök változása, bővülése esetén gondoskodik azok feladat- és hatásköri kataszteren és a szükséges tudásbázison történő átvezetéséről;
d) elkészíti az ügyfélszolgálati munkatársak oktatási anyagát, az ügyfeleket tájékoztató anyagokat;
e) javaslatot tesz a kormányablakok ügyintézőinek képzési modelljére, az oktatás tartalmára;
f) folyamatosan nyomon követi a kormányablakok munkáját, elemzi az adatokat, vezetői javaslatokat tesz, beavatkozási pontokat definiál;
g) részt vesz a kormányhivatalok ügykörbővítési munkáiban, ügykörleírásokat készít;
h) élethelyzet alapú ügyköröket azonosít.
5. A Kormányhivatali Hatáskörelemző Osztály funkcionális feladatai tekintetében:
a) szakmai támogatást nyújt a kormányablakok szakmai ismeretanyagának fejlesztéséhez;
b) közreműködik a kormányhivatali szabályozás előkészítésében, szakmai, módszertani segítséget nyújt ahhoz;
c) közreműködik a kormányablakok fejlesztésével kapcsolatos előkészítő feladatokban;
d) gondoskodik az összeállított feladat- és hatáskörkataszter kormányhivatalok számára történő hozzáférhetővé tételéről és felhasználhatóságáról, együttműködve az ügyfélszolgálati rendszer más szereplőivel, különösen az informatikai támogatás fejlesztéséért felelős szervezettel;
e) szerkeszti a kormányablakok által alkalmazott ügyfél-tájékoztatókat és nyomtatványokat;
f) folyamatosan gyűjti és elemzi a nemzetközi közigazgatási gyakorlatban alkalmazott legjobb megoldásokat.
2.2. Kormányhivatali Koordinációs Főosztály
1. A Kormányhivatali Koordinációs Főosztály a kormányhivatalok funkcionális igazgatási működésének koordinálásáért, összehangolásáért, a feladatellátás hatékonyságának biztosításáért felelős szervezeti egység. Feladata, hogy referensi rendszer működtetésével a hivatalok közötti koordinációt, a hatékony együttműködést és az információáramlást elősegítse, szervezze. A főosztály szervezi a kormányhivatalok beszámoltatását, elvégzi a beszámolók összegzését és értékelését, feladata a kormányhivatalok egységes módszertan alapján történő féléves, éves működési tapasztalatairól szóló beszámolók elkészíttetése, begyűjtése, értékelése. A Kormányhivatali Koordinációs Főosztály Ellenőrzési Osztályra és Integrációs Osztályra tagozódik.
2. Az Integrációs Osztály koordinációs feladatai tekintetében:
a) figyelemmel kíséri a kormányhivataloknak a szakmai irányító szervekkel, valamint a koordinációs és integrációs jogkörébe tartozó szervezetekkel fenntartott kapcsolattartását, szükség esetén értesíti a szakmailag illetékes főosztályt intézkedés megtétele érdekében;
b) rendszeres kapcsolatot tart a kormányhivatalok szakmai irányítását ellátó, a koordinációban és az integrációban érintett központi hivatalokkal;
c) figyelemmel kíséri a területi államigazgatási szervek integrációjának alakulását, és erről tájékoztatást ad a NÁK vezetői részére;
d) közreműködik az integráció végrehajtásából a kormányhivatalokra háruló feladatok koordinálásában;
e) részt vesz az integrációs feladatok szervezésében, a tapasztalatok alapján az integráció bővítésére, fejlesztésére, módosítására, ütemezésére javaslatot tesz;
f) szervezi az integrációval összefüggő igazgatási feladatokat, figyelemmel a szakigazgatási szervek szakmai irányító szerveivel kialakított együttműködésre;
g) közreműködik a kormányhivatalok feladatkörét, szervezetét és működését érintő jogszabályok, utasítások, intézkedések előkészítésében, illetve véleményezésében.
3. A Integrációs Osztály funkcionális feladatai tekintetében:
a) szervezi a kormányhivatalok beszámoltatását, végzi a beszámolók összegzését és értékelését;
b) gondoskodik a beszámolórendszer egységes szabályozásáról és szakmai módszertanának kialakításáról;
c) előmozdítja a kormányhivatalok egységes ügyviteli rendszerének működését;
4. Az Ellenőrzési Osztály
a) a vonatkozó jogszabályok alapján közreműködik a kormányhivatalok szakigazgatási szerveinek tevékenysége tekintetében a szakmai irányítást gyakorló szervek, az ágazati szakmai minisztériumok és központi hivatalok által végzett törvényességi, szakszerűségi és hatékonysági ellenőrzésekben;
b) felügyeleti ellenőrzési feladatai tekintetében a kormányablakok működése vonatkozásában törvényességi és szakszerűségi ellenőrzéseket végez.
2.3. Rendszerszervezési és Dokumentációs Főosztály
1. A Rendszerszervezési és Dokumentációs Főosztály az iratkezelési feladatokat, valamint a rendszerek üzemeltetését koordináló önálló szervezeti egység. A Rendszerszervezési és Dokumentációs Főosztály Rendszerszervezési Osztályra és Dokumentációs Osztályra tagozódik.
2. A Dokumentációs Osztály
a) végzi az iktatást és a dokumentumtovábbítást a NÁK iratkezelési feladatai tekintetében;
b) ellátja az iratkezelési feladatokat, működteti a NÁK Központi Irattárát;
c) gondoskodik a postai küldemények (levelek, csomagok) átvételéről, beérkeztetéséről és átadásáról, a NÁK szervezeti egységei által leadott küldemények postai, illetve személyes kézbesítéséről, továbbítja a NÁK szervezeti egységei által leadott küldeményeket;
d) iratkezelési feladatainak ellátása során kezeli és őrzi a NÁK irattárában az átadott iratokat, gondoskodik az iratok selejtezéséről és levéltári átadásáról, továbbá biztosítja az irattári anyagokhoz történő hozzáférést;
e) a nem selejtezhető köziratok fennmaradása, a NÁK iratainak védelme és a jogszabálynak megfelelő iratkezelési rend biztosítása érdekében együttműködik a Magyar Nemzeti Levéltárral és a Kormányzati Iratkezelési Felügyelettel;
f) szükség esetén a levéltári törvényben és a vonatkozó kormányrendeletben foglaltak alapján javaslatot tesz az Iratkezelési Szabályzat, illetve az Irattári Terv módosítására, ellenőrzi az Iratkezelési Szabályzat előírásainak betartását, intézkedik a szabálytalanságok megszüntetéséről;
g) ellátja a NÁK számítógépes iktatóprogramjának szakmai felügyeletét;
h) gondoskodik a kormányhivatalok egységes iratkezelési és informatikai biztonsági szabályozásáról;
i) véleményezi a kormányhivatalok iratkezelési szabályzatát.
3. A Rendszerszervezési Osztály az állományába tartozó adatvédelmi és informatikai biztonsági felelős útján gondoskodik a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról az adatvédelmi feladatok, kötelezettségek elvégzéséről. Az adatvédelmi felelős e feladatkörében:
a) közreműködik, illetve segítséget nyújt az adatkezeléssel összefüggő döntések meghozatalában, valamint az érintettek jogainak biztosításában;
b) ellenőrzi az adatkezelésre vonatkozó jogszabályok rendelkezéseinek és az adatbiztonsági követelményeknek a megtartását;
c) kivizsgálja a bejelentéseket és jogosulatlan adatkezelés észlelése esetén annak megszüntetésére hívja fel az adatkezelőt vagy az adatfeldolgozót;
d) összeállítja a belső adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzatot és gondoskodik rendszeres aktualizálásukról;
e) vezeti a belső adatvédelmi nyilvántartást;
f) gondoskodik az adatvédelmi ismeretek oktatásáról;
g) vezeti a NÁK bélyegzőinek központi nyilvántartását, kiadja, leltározza, ellenőrzi és selejtezi a bélyegzőket.
4. A Rendszerszervezési Osztály ellátja a NÁK működését szolgáló informatikai rendszerüzemeltetési, a NÁK informatikai, irodatechnikai és kommunikációs infrastruktúrájának kezelésével kapcsolatos feladatokat. Ennek keretében:
a) koordinálja és működteti a NÁK tevékenységét támogató informatikai rendszer infrastruktúrák, alkalmazások üzemeltetését, ideértve az intranetes szolgáltatásokat;
b) ellenőrzi a folyamatos működést, felügyeli a külső szolgáltatók tevékenységét;
c) szabályozza a rendszerbiztonság (adatbiztonság, üzemvitel biztonsága) kereteit, ellenőrzi annak megvalósulását;
d) végzi az üzemeltetés körében a rendszerek felügyeletét, a hálózatüzemeltetést;
e) ellenőrzi a NÁK számítógépein a szoftverek jogtisztaságát és intézkedési javaslatot tesz a jogtisztaság biztosítására;
f) naprakészen nyilvántartja, felügyeli és folyamatosan karbantartja a NÁK informatikai rendszereihez és azok üzemeltetéséhez kapcsolódó valamennyi szerződést, és ezek körében keretgazdai feladatot lát el;
g) naprakészen nyilvántartja a NÁK szervezeti egységeiben az aktuális hardver- és szoftverállományt.
5. A Rendszerszervezési Osztály a kormányhivatalok informatikai rendszereinek egységes kialakítása és üzemeltetése érdekében
a) részt vesz a feladatkörébe tartozó központilag kezelt közbeszerzési eljárások lebonyolításában;
b) közreműködik a kormányhivatalok egységes szoftverállományának üzemeltetésére vonatkozó szerződések megkötésében;
c) szakmai iránymutatást ad a kormányhivatalok részére;
d) véleményezi a kormányhivatalok informatikai biztonsági szabályzatát.
2.4. Kormányhivatali Fejlesztési Főosztály
1. A Kormányhivatali Fejlesztési Főosztály feladata a NÁK által indított és koordinált, a kormányhivatalokat, a járási rendszert, valamint a kormányablakokat érintő projektek teljes életciklusának szervezése, a folyamatok támogatása, a projekt megtervezésétől annak lezárásáig.
2. A Kormányhivatali Fejlesztési Főosztály funkcionális feladatai tekintetében:
a) közreműködik a NÁK tevékenységét támogató informatikai infrastruktúrák, alkalmazói rendszerek – ideértve az intra- és internetes szolgáltatásokat is – fejlesztésében;
b) ellátja a kormányablakok országos szintű továbbfejlesztésének feladatait;
c) javaslatot tesz az egyes ügyviteli, eljárási folyamatok informatikai támogatására, illetve a meglévő támogatás megváltoztatására, a fejlesztések során feltárt ügyviteli problémák kezelésére;
d) a jóváhagyott fejlesztési feladatok végrehajtásának veszélyeztetése esetén intézkedést kezdeményez a főigazgató felé.
3. A Kormányhivatali Fejlesztési Főosztály egyéb feladatai tekintetében:
a) közreműködik a kormányablakok továbbfejlesztésével kapcsolatos előkészítő feladatok ellátásában;
b) együttműködik a fejlesztések megvalósításában;
c) gondoskodik az elkészült rendszerek felhasználói dokumentációinak elkészítéséről, a felhasználók részére történő átadásáról;
d) részt vesz a kormányablakok ügyviteli és informatikai alkalmazói rendszereinek kialakításában, illetve korszerűsítésében, jogszabálykövetések, projektek kezdeményezésében és levezetésében az érintett szakegységekkel együttműködve;
e) a kormányablakok elhelyezésével és működésével összefüggésben javaslatot tesz, és intézkedéseket kezdeményez;
f) gondoskodik a kormányablakok ügyviteli folyamataihoz kapcsolódó monitoringrendszer továbbfejlesztéséről.
4. A Kormányhivatali Fejlesztési Főosztály Pályázatkezelési Osztályra és Területi Államigazgatási és Kormányablak Fejlesztési Osztályra tagozódik.
5. A Pályázatkezelési Osztály
a) kialakítja a szükséges projektmenedzsment módszertant, projektirányítási kézikönyvet készít, és azt folyamatosan karbantartja;
b) közreműködik, illetve irányító szerepet vállal a kormányhivatalokat, járási hivatalokat és kormányablakokat egységesen érintő fejlesztési projektekben;
c) koordinálja a hazai és nemzetközi finanszírozású projektek tervezését;
d) egységes irányítási és adminisztrációs rendet biztosít a projekteknek;
e) biztosítja a kapcsolódó projektek közötti összhang megteremtését;
f) részt vesz a projektek zárásában, közreműködik az eredmények hasznosulásának utólagos értékelésében;
g) részt vesz a kormányablakok és kormányhivatalok projektjeinek kialakításában, korszerűsítését célzó projektkezdeményezésekben;
h) célszerűségi vizsgálatot folytat, illetve megvalósíthatósági tanulmányt, projektjavaslatot készít;
i) ellátja a projektek előkészítésével, végrehajtásával, menedzselésével és lezárásával kapcsolatos feladatokat;
j) gondoskodik a projektek megtervezéséről és költségeinek meghatározásáról;
k) ellátja a projektek humánerőforrás-biztosításának és kommunikációjának menedzselését;
l) biztosítja a projektek végrehajtásával összefüggésben felmerült beszerzések és közbeszerzések előkészítését a Közbeszerzési Osztállyal együttműködve;
m) biztosítja a projektek kockázatkezelését és változáskezelését;
n) ellátja a projektek adminisztrációs rendszerének működtetését;
o) a NÁK tekintetében – együttműködve az érintett szervezeti egységekkel – a projektek szükségességét illetően célszerűségi vizsgálatot folytat, megvalósíthatósági tanulmányt, projektjavaslatot készít, a javaslatokat döntésre előkészíti;
p) gondoskodik a projektek végrehajtásának folyamatba épített minőségbiztosításáról a szükséges kontrollpontok meghatározásával;
q) ellátja a projektek végrehajtásához kapcsolódó adminisztrációs és pénzügyi előírások, szabályzatok betartásának felügyeletét.
6. A Területi Államigazgatási és Kormányablak Fejlesztési Osztály a kormányhivatalok, a járási hivatalok és a kormányablakok vonatkozásában:
a) szakmai, jogi-igazgatási, informatikai, valamint folyamatszervezési tekintetben, az érintett szervezeti egységekkel együttműködve, fejlesztési irányokat határoz meg és irányítja azok végrehajtását, ellenőrzi azok megvalósulását, méri azok hatékonyságát;
b) részt vesz hazai és nemzetközi finanszírozású fejlesztési projektek megvalósításában;
c) gondoskodik az állami szervezet és feladatkataszter, valamint a kormányablakok ügyintézőit támogató tudásbázis létrehozásáról, annak folyamatos vezetéséről;
d) részt vesz a kormányablak-hálózat kialakításában, biztosítja annak egységességét jogalkalmazási, technológiai, informatikai, folyamatszervezési tekintetben;
e) közreműködik a kormányablakok működésének fejlesztésében, a kormányablakok elhelyezésével kapcsolatos feladatok ellátásában.
7. A Területi Államigazgatási és Kormányablak Fejlesztési Osztály koordinációs feladatai tekintetében:
a) részt vesz – a területi közigazgatási informatikáért felelős szervvel együttműködve – a kormányhivatalok feladatellátásának informatikai támogatást biztosító tevékenységének koordinálásában;
b) részt vesz a hazai és nemzetközi finanszírozású projektek tervezésének és végrehajtásának koordinálásában;
c) koordinálja a kormányhivatalok részéről érkező fejlesztési igényeket;
d) a Kormányhivatali Koordinációs Főosztállyal együttműködve javaslatot dolgoz ki a kormányhivatalok és a NÁK közötti információáramlást támogató rendszerek lehetséges megoldásaira;
e) gondoskodik a feladat- és hatásköri kataszter létrehozásáról és fenntartásáról, valamint a kormányablakok ügyintézőinek munkáját támogató tudásbázis kialakításáról, együttműködve az ügyfélszolgálati projekt, és az ügyfélszolgálati rendszer más résztvevőivel;
f) gondoskodik az összeállított feladat- és hatásköri kataszter kormányablakok számára történő teljes körű hozzáféréséről és felhasználhatóságáról, együttműködve az ügyfélszolgálati rendszer más szereplőivel, különösen annak informatikai rendszeréért felelős szervezetével;
g) gondoskodik az egységes központi tudásbázis kialakításáról;
h) felméri a kormányablakok működési körülményeit, begyűjti, értékeli és elemzi a kormányhivatalok tapasztalatait;
i) az adott megyékre vonatkozó mutatók alapján javaslatot tesz a kormányablakok működtetésének továbbfejlesztésére, részt vesz a kormányablakok fejlesztésében;
j) a kormányablakok és a szakigazgatási szervek ügyfélszolgálati tevékenységének összehangolása érdekében intézkedéseket kezdeményez, a részt vevő szakmai irányító szervekkel a szükséges egyeztetéseket lefolytatja;
k) az elkészült elemzések alapján javaslatot tesz a kormányablakok számának bővítésére, a kormányablakok feladatellátásának továbbfejlesztésére;
l) részt vesz a kormányablakok által alkalmazott ügyfél-tájékoztatók és nyomtatványok fejlesztésében, a feladat- és hatásköri kataszter létrehozásában.
3. A gazdasági igazgató irányítása alá tartozó szervezeti egységek
3.1. Gazdálkodási Főosztály
1. A Gazdálkodási Főosztály felelős a NÁK költségvetésének összeállításáért, pénzügyi és számviteli feladatainak ellátásáért, költségvetési beszámolási kötelezettségeinek teljesítéséért, valamint üzemeltetéssel kapcsolatos feladatainak ellátásáért. A Gazdálkodási Főosztály Pénzügyi Osztályra és Üzemeltetési Osztályra tagozódik.
2. A Pénzügyi Osztály költségvetéssel összefüggő feladatkörében
a) elkészíti a NÁK éves beruházási és felújítási tervét;
b) irányítja és ellátja a NÁK költségvetési szakmai feladatait;
c) elkészíti a NÁK éves költségvetési javaslatát és költségvetési beszámolóját;
d) gondoskodik a költségvetéssel összefüggő, a NÁK-ra vonatkozó adatszolgáltatások összeállításáról;
e) gondoskodik a közzétételi kötelezettségek teljesítéséről;
f) az irányító szerv által jóváhagyott kiemelt előirányzatok alapján elkészíti a NÁK elemi költségvetését, az ellenőrzést követően jóváhagyásra felterjeszti;
g) a költségvetést érintő számviteli feladatokat végrehajtja, egyeztetéseket, ellenőrzéseket végez;
h) szükség esetén javaslatot dolgoz ki a NÁK előirányzat-módosításával, átcsoportosításával, zárolásával, törlésével, felhasználásával kapcsolatosan.
3. A Pénzügyi Osztály pénzügyi és számviteli feladatkörében
a) az Üzemeltetési Osztállyal együttműködve összefogja az év végi leltározási tevékenységet, biztosítja a tényleges végrehajtás felügyeletét a hatályos jogszabályok és a belső szabályzatok szerint;
b) ellátja a kincstári számlák megnyitásával, módosításával kapcsolatos feladatokat;
c) elvégzi a NÁK kincstári előirányzat-felhasználási keretszámlájának és a főkönyvi könyvelés adatainak ellenőrzését és egyeztetését, a rendezés érdekében a szükséges intézkedéseket megteszi;
d) a számviteli előírásoknak megfelelően ellenőrzi a pénzforgalmi és pénzforgalom nélküli bizonylatokat, elkészíti a főkönyvi feladásokat és a főkönyvi könyvelési rendszerben napi rendszerességgel rögzíti a gazdasági eseményeket;
e) elvégzi a főkönyvi egyeztetéseket, a havi, negyedéves, féléves és éves zárási munkálatokat;
f) összeállítja a NÁK negyedéves időközi mérlegjelentését, féléves és éves költségvetési beszámolóját , elkészíti az éves beszámoló szöveges kiegészítő mellékletét, végrehajtja a zárszámadással kapcsolatos feladatokat;
g) ellátja a NÁK intézményi gazdálkodásával összefüggő házipénztári feladatokat;
h) lebonyolítja a bel- és külföldi kiküldetésekkel kapcsolatos pénzügyi feladatokat;
i) elkészíti a jogszabályok által előírt adóbevallásokat;
j) érvényesíti a számlákat az utalványozás előtt;
k) elkészíti, és évenként felülvizsgálja a NÁK számvitelhez kapcsolódó szabályzatait;
l) ellátja a személyi juttatások számfejtését, a Magyar Államkincstár által elkészített állományok alapján előállítja és továbbítja a személyi juttatások utalási állományát;
m) számfejti és nyilvántartja a cafetéria juttatásokat;
n) vezeti az adókötelezettségek és befizetések analitikus nyilvántartását, elvégzi a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal történő egyeztetéseket, elkészíti a NÁK feladatkörébe tartozó adóbevallásokat;
o) vezeti a NÁK eszközeinek analitikus nyilvántartását, nyilvántartja a saját és idegen tulajdonú eszközöket.
4. Az Üzemeltetési Osztály
a) ellátja a NÁK vagyonával kapcsolatos vagyonkezelői feladatokat, előkészíti a döntéseket;
b) elvégzi a nagy értékű tárgyi eszközök állományba vételét, üzembe helyezését;
c) meghatározza és – a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozó beszerzések kivételével – beszerzi a NÁK működéséhez és üzemeltetéséhez szükséges kis értékű eszközöket, készleteket és gondoskodik a beszerzett eszközök elosztásáról, illetve készletezéséről;
d) intézi az épületek, építmények és berendezéseik üzemben tartását, állagmegóvását, javítását, illetve karbantartását;
e) részt vesz – az informatikai eszközök, illetve rendszerek kivételével – az üzemeltetési és karbantartási, valamint közüzemi szerződések szabályszerű előkészítésében és megkötésében;
f) gondoskodik a gépjárművek üzemeltetéséről;
g) szervezi a szállítási és logisztikai feladatokat;
h) intézi a káreseményekkel összefüggésben keletkezett teendőket;
i) gondoskodik az őrzés-védelmi feladatok ellátásáról.
3.2. Kormányhivatali Közbeszerzési és Vagyongazdálkodási Főosztály
1. A Kormányhivatali Közbeszerzési és Vagyongazdálkodási Főosztály felelős a közbeszerzési eljárások szabályszerű lebonyolításáért, a kormányhivatalok vagyongazdálkodási feladatainak összehangolásáért. A Kormányhivatali Közbeszerzési és Vagyongazdálkodási Főosztály Közbeszerzési Osztályra és Vagyongazdálkodási Osztályra tagozódik.
2. A Közbeszerzési Osztály a közbeszerzések lebonyolításával összefüggő feladatkörében:
a) javaslatot tesz a kormányhivatalok részére a NÁK által lebonyolításra kerülő beszerzések körére;
b) a NÁK által központilag lebonyolításra kerülő közbeszerzések esetében a kormányhivatalok közreműködésével jóváhagyásra előkészíti a közbeszerzési eljárások megindítását, szervezi a közbeszerzési eljárások lebonyolítását az eredményhirdetésig, illetve a jogorvoslati eljárás végéig, valamint dokumentálja az eljárást;
c) felterjeszti közbeszerzési eljárás megindítására a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozó beszerzéseket;
d) javaslatot tesz a bírálóbizottság összeállítására;
e) elkészíti a NÁK éves beszerzési tervét, rendszeresen figyelemmel kíséri és ellenőrzi a beszerzési terv megvalósulását;
f) gondoskodik a közbeszerzési eljárások előírás szerinti nyilvánosságra hozataláról és a közbeszerzésekkel összefüggő kötelező adatszolgáltatásokról;
g) közbeszerzési szempontból véleményezi a NÁK által kezdeményezett beszerzések, szolgáltatások, valamint építési beruházások megrendeléseit, illetve szerződéstervezeteit;
h) szervezi a kormányhivatalok feladatainak ellátásához szükséges, jelentősebb összegű beszerzések központosított rendszerben történő lebonyolítását;
i) elkészíti és karbantartja a közbeszerzési szabályzatot, valamint a kapcsolódó eljárási utasításokat;
j) összesíti és egyezteti a NÁK és a kormányhivatalok éves beszerzési tervét;
k) időszakonként ellenőrzi és értékeli a beszerzések tapasztalatait, a beszerzési terv megvalósulását, és arról tájékoztatja a minisztériumot, szükség esetén kezdeményezi a szabályozások módosítását, illetve egyedi intézkedéseket;
l) felkérésre megvizsgálja és véleményezi kormányhivatalok adott közbeszerzési eljárásának szabályszerűségét.
3. A Vagyongazdálkodási Osztály
a) szakmai segítséget nyújt a kormányhivatalok vagyongazdálkodásával összefüggő kérdésekben;
b) közreműködik a kormányhivatalok vagyongazdálkodásával összefüggő feladatok végrehajtásában;
c) összegyűjti és nyilvántartja a kormányhivatalok ingatlanállományára vonatkozó adatokat.
3.3. Kormányhivatali Költségvetési és Számviteli Főosztály
1. A Kormányhivatali Költségvetési és Számviteli Főosztály felelős a kormányhivatalok költségvetési keretszámainak meghatározásáért, az egységes gazdálkodási, pénzügyi és számviteli szabályok kialakításáért, valamint a költségvetési beszámolók és egyéb adatszolgáltatások összegzéséért és összehangolásáért, irányítja a kormányhivatalok költségvetésének elkészítését, az ellenőrzést követően jóváhagyásra felterjeszti az irányító szerv részére. A Kormányhivatali Költségvetési és Számviteli Főosztály Költségvetési Osztályra és Számviteli Osztályra tagozódik.
2. A Költségvetési Osztály
a) koordinálja a kormányhivatalok költségvetés-tervezési szakmai munkáját, a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolási feladatokat;
b) ellátja az államháztartási törvényben, a számviteli törvényben és egyéb jogszabályokban előírt, pénzügyi, számviteli feladatok szervezését, irányítását; elvégzi a kapcsolódó információs és beszámolási tevékenységet, a NÁK főosztályaival és a Magyar Államkincstárral együttműködve;
c) tájékoztatást ad a költségvetési tervezés, az előirányzat-gazdálkodás, a zárszámadás készítésének rendjéről;
d) a zárszámadási javaslattervezet összeállításának szakmai felelőse;
e) elvégzi az intézményi költségvetési beszámolók összegzését a minisztérium illetékes szervezeti egységével együttműködve;
f) folyamatosan monitorozza a költségvetési gazdálkodás kiemelt előirányzatainak felhasználására vonatkozó adatokat a kormányhivataloknál;
g) koordinálja a költségvetési előirányzatokkal kapcsolatos feladatokat, együttműködik a kormányhivatalokkal az előirányzat-gazdálkodás feladatainak végrehajtásában;
h) elvégzi a kormányhivatalok maradvány-elszámolásának összegzését;
i) az irányító szerv utasítása alapján összeállítja a kormányhivatalok egységes előirányzat-felhasználási tervét.
a) kialakítja a kormányhivatalok egységes számviteli szabályozási és nyilvántartási rendszerét;
b) javaslatot tesz az egységes számviteli politikára és a kapcsolódó szabályzatokra;
c) kidolgozza az egységes számlarendet és szakfeladatrendet;
d) gondoskodik az egységes számlarend és szakfeladatrend alkalmazásának ellenőrzéséről, ellátja a törzsgazda feladatkörét;
e) szakmai konzultációk keretében elősegíti a kormányhivatalok egységes nyilvántartásainak kialakítását és folyamatos karbantartását;
f) kapcsolatot tart az egységes számviteli nyilvántartási rendszer fejlesztőivel;
g) javaslatot tesz az egységes számviteli nyilvántartási rendszer korszerűsítésére, módosítására;
h) közreműködik a kormányhivatalokra vonatkozó adatszolgáltatási, elemzési, monitorozási feladatok ellátásában.
A Nemzeti Államigazgatási Központ szervezeti egységei, valamint létszámkerete
|
Irányító vezető |
Szervezeti egység |
Létszám
(fő) |
|
1. Főigazgató |
|
1 |
|
Főigazgató-helyettes |
|
1 |
|
|
1.1. Titkárság |
18 |
|
|
1.2. Belső Ellenőrzési Osztály |
5 |
|
|
1.3. Humánpolitikai Főosztály |
10 |
|
2. Koordinációs igazgató és Titkársága |
|
6 |
|
|
2.1. Jogi Főosztály |
2 |
|
|
2.1.1. Kormányhivatali Hatáskörelemző Osztály |
7 |
|
|
2.1.2. Kormányhivatali Igazgatási és Módszertani Osztály |
6 |
|
|
2.2. Kormányhivatali Koordinációs Főosztály |
2 |
|
|
2.2.1. Ellenőrzési Osztály |
8 |
|
|
2.2.2. Integrációs Osztály |
14 |
|
|
2.3. Rendszerszervezési és Dokumentációs Főosztály |
2 |
|
|
2.3.1. Rendszerszervezési Osztály |
6 |
|
|
2.3.2. Dokumentációs Osztály |
8 |
|
|
2.4. Kormányhivatali Fejlesztési Főosztály |
2 |
|
|
2.4.1. Pályázatkezelési Osztály |
17 |
|
|
2.4.2. Területi Államigazgatási és Kormányablak Fejlesztési Osztály |
14 |
|
3. Gazdasági igazgató és Titkársága |
|
3 |
|
|
3.1. Gazdálkodási Főosztály |
2 |
|
|
3.1.1. Pénzügyi Osztály |
11 |
|
|
3.1.2. Üzemeltetési Osztály |
10 |
|
|
3.2. Kormányhivatali Közbeszerzési és Vagyongazdálkodási Főosztály |
2 |
|
|
3.2.1. Közbeszerzési Osztály |
5 |
|
|
3.2.2. Vagyongazdálkodási Osztály |
5 |
|
|
3.3. Kormányhivatali Költségvetési és Számviteli Főosztály |
2 |
|
|
3.3.1. Költségvetési Osztály |
13 |
|
|
3.3.2. Számviteli Osztály |
8 |
|
Összesen |
|
190 |
A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó munkakörök jegyzéke
|
Szervezeti egység |
A Vnyt. kötelezettséget megállapító szakasza |
Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség gyakorisága |
|
Főigazgató |
3. § (1) bekezdés b)–c) pont |
5. § (1) bekezdés c) pont
ca) alpont 1 év |
|
Főigazgató-helyettes |
3. § (1) bekezdés b)–c) pont |
5. § (1) bekezdés c) pont
ca) alpont 1 év |
|
Belső ellenőrök |
3. § (1) bekezdés c) pont |
5. § (1) bekezdés c) pont
cb) alpont 2 év |
|
Humánpolitikai Főosztály
vezetője |
3. § (1) bekezdés c) pont |
5. § (1) bekezdés c) pont
cb) alpont 2 év |
|
Gazdasági igazgató |
3. § (1) bekezdés c) pont |
5. § (1) bekezdés c) pont
cb) alpont 2 év |
|
Koordinációs igazgató |
3. § (1) bekezdés b)–c) pont |
5. § (1) bekezdés c) pont
ca) alpont 1 év |
|
Jogi Főosztály
vezetője és osztályvezetői |
3. § (1) bekezdés b)–c) pont |
5. § (1) bekezdés c) pont
ca) alpont 1 év |
|
Kormányhivatali Koordinációs Főosztály vezetője és osztályvezetői |
3. § (1) bekezdés b)–c) pont |
5. § (1) bekezdés c) pont
ca) alpont 1 év |
|
Rendszerszervezési és Dokumentációs Főosztály vezetője és osztályvezetői |
3. § (1) bekezdés b)–c) pont |
5. § (1) bekezdés c) pont
ca) alpont 1 év |
|
Kormányhivatali Fejlesztési Főosztály
vezetője és osztályvezetői |
3. § (1) bekezdés b)–c) pont |
5. § (1) bekezdés c) pont
ca) alpont 1 év |
|
Gazdálkodási Főosztály vezetője
és osztályvezetői |
3. § (1) bekezdés b)–c) pont |
5. § (1) bekezdés c) pont
ca) alpont 1 év |
|
Kormányhivatali Közbeszerzési
és Vagyongazdálkodási Főosztály
vezetője és osztályvezetői
és kormánytisztviselői |
3. § (1) bekezdés b)–c) pont |
5. § (1) bekezdés c) pont
ca) alpont 1 év |
|
Kormányhivatali Költségvetési
és Számviteli Főosztály
vezetője és osztályvezetői |
3. § (1) bekezdés c) pont |
5. § (1) bekezdés c) pont
cb) alpont 2 év |