• Tartalom

431/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet

431/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet

a Nemzeti Eszközkezelő Zrt. működésével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 128/2012. (VI. 26.) Korm. rendeletnek az Ócsán megvalósuló Szociális Családiház-építési Programmal összefüggő módosításáról1

2012.12.30.

A Kormány a hitelszerződésből eredő kötelezettségeiknek eleget tenni nem tudó természetes személyek lakhatásának biztosításáról szóló 2011. évi CLXX. törvény 25. § b) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Nemzeti Eszközkezelő Zrt. működésével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 128/2012. (VI. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 1. alcíme helyébe a következő Fejezet lép:

I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Értelmező rendelkezések
1. § E rendelet alkalmazásában
1. adós: az Ócsán megvalósuló Szociális Családiház-építési Programba (a továbbiakban: Program) vonható háztartás által lakott lakóingatlan kényszerértékesítésre történő kijelölését megalapozó tartozás azon hiteladósa vagy zálogkötelezettje, akinek a lakóingatlan a kényszerértékesítésre kijelölés időpontjában a tulajdonában állt;
2. bérbeadó: a lakóingatlan és a lakhatási célú ingatlan tekintetében a Nemzeti Eszközkezelő, ha a lakóingatlan önkormányzati tulajdonba kerül, a tulajdonos települési önkormányzat;
3. bérleti szerződés: a bérbeadó és a bérlő között a lakóingatlan és a lakhatási célú ingatlan tekintetében megkötött határozatlan idejű lakásbérleti szerződés;
4. bérlő: a hiteladós vagy zálogkötelezett, akivel a bérbeadó bérleti szerződést köt;
5. együttköltöző háztartás: az e rendelet szerinti pályázati eljárásban nyertes adósnak elhelyezést biztosító lakhatási célú ingatlanba költöző természetes személyek közössége;
6. keresőtevékenység: minden olyan munkavégzéssel járó tevékenység, amelyért ellenérték jár, kivéve
a) a jogszabály alapján tiszteletdíjjal járó tevékenységet, ha a havi tiszteletdíj mértéke a kötelező legkisebb munkabér 30 százalékát nem haladja meg,
b) a mezőgazdasági őstermelői igazolvánnyal folytatott tevékenységet, ha az abból származó bevételt a személyi jövedelemadóról szóló szabályok szerint a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni,
c) a közérdekű önkéntes tevékenységet,
d) a szociális szövetkezet (ide nem értve az iskolaszövetkezetet) tagja által a szövetkezetben végzett tevékenységet, ha annak ellenértéke a személyi jövedelemadóról szóló törvény alapján adómentes bevétel, továbbá
keresőtevékenységet folytatónak kell tekinteni az egyéni vállalkozót, azt a személyt, aki gazdasági társaság tevékenységében személyes közreműködés vagy mellékszolgáltatás keretében történő munkavégzés útján vesz részt, aki a társaság vezető tisztségviselője vagy akinek a létesítő okiratban közreműködési vagy munkavégzési kötelezettsége, illetve joga fel van tüntetve;
7. lakbér: a bérlő által a lakóingatlan vagy a lakhatási célú ingatlan használatáért, valamint a bérleti szerződésben rögzített egyéb – a bérbeadó által biztosított – szolgáltatásért a bérbeadónak havi rendszerességgel fizetendő díj.”

2. § Az R. az e rendelet hatálybalépésekor hatályos 2. és 3. alcímét magában foglaló módon a következő fejezetcímmel egészül ki:

II. FEJEZET
A MEGVÉTELRE FELAJÁNLOTT LAKÓINGATLAN MEGVÁSÁRLÁSÁNAK SZABÁLYAI”

3. § Az R. a következő III. Fejezettel egészül ki:

III. FEJEZET
A PROGRAM KERETÉBEN FELÉPÜLŐ LAKHATÁSI CÉLÚ INGATLANOK BÉRLŐINEK KIVÁLASZTÁSÁRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK
3/A. A pályázat benyújtására való jogosultság
4/A. § (1) A Program keretében felépülő lakhatási célú ingatlanokban történő elhelyezésére pályázatot nyújthat be az adós, ha
a) a devizakölcsönök törlesztési árfolyamának rögzítéséről és a lakóingatlanok kényszerértékesítésének rendjéről szóló 2011. évi LXXV. törvény 4. alcíme alapján 2011. október 1-je és 2012. november 30-a között kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlanán (a továbbiakban: kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlan) a hitelező javára 2009. december 30-át megelőzően megkötött jelzáloghitel-szerződés alapján jegyeztek be az ingatlan-nyilvántartásba jelzálogjogot;
b) a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlan tulajdonjogát elvesztette vagy a pályázati döntés meghozataláig várhatóan el fogja veszíteni;
c) a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlanának a jelzáloghitel-szerződés megkötésekor megállapított forgalmi értéke Budapesten vagy megyei jogú városban a huszonötmillió forintot, más településen a húszmillió forintot nem haladta meg;
d) bejelentett lakóhelye
da) a 2012. december 1-jét megelőzően kényszerértékesített lakóingatlan esetében a kényszerértékesítés időpontjában, vagy
db) a 2012. december 1-jét megelőzően nem kényszerértékesített lakóingatlan esetében 2012. december 1-jén, majd azt követően a pályázat benyújtásáig folyamatosan
a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlan;
e) más lakhatást biztosító használati joga a pályázat benyújtásának időpontjában nincs, vagy az az adott ingatlanban az adós háztartásának lakhatását csak az egy lakásban lakó személyekre a lakáscélú állami támogatásokról szóló kormányrendelet alapján számítandó méltányolható lakásigényre vonatkozó szabályozás megsértésével valósulhatna meg, és
f) a háztartásában a pályázat benyújtásának időpontjában legalább egy
fa) családi pótlékra jogosító, vagy
fb) családi pótlékra nem jogosító, de nevelési-oktatási vagy felsőoktatási intézményben tanulmányokat folytató és a 25. életévét még be nem töltött
gyermek van.
(2) Ha a pályázatot benyújtó adós a pályázati döntés meghozatalának időpontjáig a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlan tulajdonjogát nem veszíti el, de az e rendeletben meghatározott egyéb feltételeknek megfelel, és a Program Bírálati Bizottság a pályázatkezelő döntési javaslata alapján a pályázatát támogatja, vele a bérleti szerződés megköthető. Ebben az esetben a bérleti szerződésben rögzíteni kell, hogy ha a szerződés hatálybalépésének napjától számított egy éven belül a tulajdonjog nem szűnik meg, a lakásbérleti szerződés a hatályba lépésének napjától számított egy év elteltével megszűnik.
3/B. A pályázati eljárás
4/B. § A Programmal kapcsolatosan e Fejezetben meghatározott pályázatkezelői feladatokat – a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszterrel kötött megállapodás alapján – a Magyar Máltai Szeretetszolgálat (a továbbiakban: pályázatkezelő) látja el.
4/C. § (1) A pályázatot két példányban – az egyik példányt elektronikus úton, a pályázatkezelő által erre a célra rendszeresített elektronikus adatlap kitöltésével, a másik példányt postai úton, a kinyomtatott és a pályázó által aláírt pályázati adatlap papír alapon történő megküldésével – a 3. mellékletben meghatározott időpontig kell benyújtani a pályázatkezelőhöz.
(2) A pályázat postai úton megküldött példánya esetében a benyújtási határidő akkor minősül megtartottnak, ha az adatlapot – igazolható módon – legkésőbb az (1) bekezdés szerinti határnapon postára adták.
(3) Az adós a pályázati adatlapon nyilatkozik
a) a 4/A. § (1) bekezdés d)–f) pontjában meghatározott feltételek fennállásáról,
b) a háztartás keresőtevékenységet folytató vagy azon tagjainak számáról, akik állásukat 2008. szeptember 30-át követően veszítették el,
c) a nyertes pályázat esetén várhatóan vele együtt költöző háztartástagok számáról.
(4) A pályázat elektronikus úton kitöltött példányához – szkennelt formában – csatolni kell
a) a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlanról kiállított, 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap másolatát,
b) a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlan kényszerértékesítésre történő kijelöléséről szóló értesítést, vagy ennek hiányában a hitelező igazolását arról, hogy az adós lakóingatlanát a 2011. október 1-je és 2012. november 30-a közötti időszakban kényszerértékesítésre kijelölte,
c) a hitelező arra vonatkozó igazolását, hogy a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlanra a jelzálogjogot 2009. december 30-a előtt megkötött jelzáloghitel-szerződés alapján jegyezték be az ingatlan-nyilvántartásba,
d) a hitelező arra vonatkozó igazolását, hogy a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlannak a jelzáloghitel-szerződés megkötésekor megállapított forgalmi értéke a 4/A. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott mértéket nem haladta meg.
(5) A hitelező a (4) bekezdés b)–d) pontja szerinti igazolásokat az adós kérelmére, a kérelem kézhezvételétől számított 8 napon belül állítja ki. Ha a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlanra az ingatlan-nyilvántartás adatai szerint több hitelező javára is bejegyeztek jelzálogjogot, a hitelező számára e rendeletben meghatározott kötelezettségeket az a hitelező teljesíti, amelyik a kényszerértékesítést kezdeményezte.
(6) A pályázat elektronikus példányának kitöltéséhez, az igazolások elektronikus változatának előállításához és a pályázatkezelő részére történő megküldéséhez a családsegítést nyújtó szolgáltató – a pályázatot benyújtó adós kérésére – segítséget nyújt.
4/D. § (1) Érvénytelen a pályázat, ha
a) azt a benyújtási határidő leteltét követően nyújtották be, vagy
b) az adós a 4/C. § (4) bekezdése szerinti igazolásokat nem csatolta a pályázat elektronikus példányához.
(2) A pályázatkezelő az érvényes pályázatot benyújtó és a jogosultsági feltételeknek megfelelő adósok között a pályázatban közölt adatok alapján rangsort állít fel.
(3) A rangsorolás tekintetében előnyben kell részesíteni a pályázót, ha a pályázó vagy együttköltöző háztartásának valamely tagja keresőtevékenységet folytat vagy állását 2008. szeptember 30-át követően veszítette el.
(4) A pályázatkezelő – (2) és (3) bekezdésnek megfelelően felállított rangsor szerinti sorrendben – az adósnál személyes megkeresés útján környezettanulmányt készít. A környezettanulmányt a rangsornak megfelelően haladva annyi pályázó tekintetében kell lefolytatni, hogy az lehetővé tegye az e rendeletben meghatározott számú, az együttköltöző háztartás nagyságához igazodóan kategóriákba sorolt lakhatási célú ingatlanok bérlőinek kiválasztására vonatkozó döntési javaslat elkészítését.
(5) A környezettanulmány keretében a pályázatkezelő vizsgálja a pályázó adós és együttköltöző háztartásának
a) támogató kapcsolatait, hátterét, erőforrásait és jövedelmi-vagyoni viszonyait,
b) munkaerő-piaci helyzetét, képzettségét, munkatapasztalatát,
c) élethelyzetéből fakadó személyes kötelékeit (gyermekek iskolája, jelenleg meglévő munkalehetőségek),
d) törekvéseit, céljait, elképzeléseit, valamint – álláskereső családtag, háztartástag esetén – a közfoglalkoztatásban való részvételre való hajlandóságot.
3/C. A pályázat elbírálása
4/E. § (1) A pályázatkezelő a benyújtott pályázati adatlapok, valamint az elvégzett környezettanulmány alapján – a 4/D. § (4) bekezdése szerinti kategóriánként elkülönítve – a 3. mellékletben meghatározott időpontig döntési javaslatot készít a Program Bírálati Bizottság számára.
(2) A Program Bírálati Bizottság tagjainak nevét a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter a kormányzati honlapon legkésőbb a 3. mellékletben meghatározott időpontig közzéteszi. A Program Bírálati Bizottság az ügyrendjét maga állapítja meg. A Program Bírálati Bizottság tagjait a Programmal összefüggésben elvégzett tevékenységükért külön díjazás nem illeti meg.
(3) A Program Bírálati Bizottság a 3. mellékletben meghatározott időpontig – a 4/D. § (4) bekezdése szerinti kategóriánként elkülönítve –
a) ötven darab legfeljebb 4 főből álló,
b) húsz darab legfeljebb 5 főből álló, és
c) tíz darab legfeljebb 6 főből álló
együttköltöző háztartás elhelyezését biztosító lakhatási célú ingatlanban történő elhelyezésre benyújtott pályázat kiválasztásáról dönt.
(4) A pályázati döntés ellen jogorvoslatnak nincs helye.
4/F. § A pályázat eredményéről a pályázót – a Program Bírálati Bizottság 4/E. § (3) bekezdése szerinti döntését követő 5 munkanapon belül – a pályázatkezelő postai úton, a hivatalos iratok kézbesítésére vonatkozó általános szabályok szerint értesíti.
4/G. § Az adós által a pályázati eljárásban közölt adatokat a pályázatkezelő a pályázati döntés meghozatalától számított 5 évig kezeli.”

4. § Az R. az e rendelet hatálybalépésekor hatályos 4–7. alcímét magában foglaló módon a következő fejezetcímmel egészül ki:

„IV. FEJEZET
A BÉRLETI SZERZŐDÉS SZABÁLYAI , VALAMINT A NEMZETI ESZKÖZKEZELŐ FELADATAINAK ELLÁTÁSÁRA KIZÁRÓLAGOS JOG ALAPJÁN TÖRTÉNŐ KIJELÖLÉS”

5. § Az R. 5. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) A Program keretében felépülő lakhatási célú ingatlanok esetében a lakbér egy naptári hónapra számított mértéke a bérleti szerződés megkötésének évében
a) a 4/E. § (3) bekezdés a) pontja szerinti méretű ingatlan esetén nettó 16 800,0 Ft,
b) a 4/E. § (3) bekezdés b) pontja szerinti méretű ingatlan esetén nettó 19 500,0 Ft,
c) a 4/E. § (3) bekezdés c) pontja szerinti méretű ingatlan esetén nettó 21 100,0 Ft.”

6. § Az R. 8. alcímének címe helyébe a következő fejezetcím lép:

V. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK”

7. § Az R. az 1. melléklet szerinti 3. melléklettel egészül ki.

8. § Az R.

a) 5. § (1) bekezdésében a „mértéke” szövegrész helyébe a „mértéke – az (1a) bekezdés szerinti kivétellel –„ szöveg,

b) 5. § (2) bekezdésében az „(1) bekezdés alapján megállapított” szövegrész helyébe az „(1) bekezdés alapján megállapított, illetve az (1a) bekezdésben meghatározott” szöveg,

c) 10. §-ában az „az ingatlant, a bérbeadó a lakóingatlan” szövegrész helyébe az „a lakóingatlant vagy a lakhatási célú ingatlant, a bérbeadó annak” szöveg

lép.

9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 431/2012. (XII. 29.) Korm. rendelethez

A III. Fejezetben meghatározott egyes eljárási cselekményekre vonatkozó határnapok

 

A

B

C

D

E

1

Ütem megjelölése

A pályázat benyújtása

A Program Bírálati Bizottsága tagjai nevének közzététele

A döntési javaslat megtétele

A döntés meghozatala

2

I.

2013. február 15.

2013. március 14.

2013. március 20.

2013. március 25.

1

A rendelet a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2012. december 31. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére