48/2012. (VIII. 23.) NFM rendelet
48/2012. (VIII. 23.) NFM rendelet
az intelligens közlekedési rendszerek fejlesztésének és üzemeltetésének általános feltételeiről, valamint más közlekedési módokhoz való kapcsolódásáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 32. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 84. § e) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
ALAPVETŐ RENDELKEZÉSEK
1. A rendelet hatálya
1. § (1)1 E rendelet hatálya az ITS bevezetésére és a közúti közlekedés területén való alkalmazására, valamint más közlekedési módokhoz való kapcsolódására, továbbá az ITS fejlesztőire, valamint az ITS-szolgáltatókra terjed ki.
(2) E rendeletet kell az 5. §-ban meghatározott kiemelt területeken a kiemelt intézkedések körében az ITS-alkalmazásokra és ITS-szolgáltatásokra, azok kiépítésére és alkalmazására, valamint azoknak más közlekedési módokkal való kapcsolódási pontjaira alkalmazni.
(3) E rendelet hatálya nem terjed ki a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló törvény szerinti rendvédelmi szervekre, továbbá a Magyar Honvédségre és a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatra.
2. Értelmező rendelkezések
2. §2 E rendelet alkalmazásában
1. adatok hozzáférhetősége: amikor lekérhetők és megszerezhetők az adatok digitális, géppel olvasható formátumban;
2. adatok rendelkezésre állása: amikor az adatok digitális, géppel olvasható formátumban léteznek;
3. ITS-architektúra: előtervezés, amely meghatározza egy adott rendszer felépítését, a viselkedését és a környezetébe történő integrációját;
4. C-ITS-szolgáltatás: az együttműködő intelligens közlekedési rendszereken (C-ITS) keresztül nyújtott ITS-szolgáltatás;
5. együttműködő intelligens közlekedési rendszerek (C-ITS): olyan intelligens közlekedési rendszerek, amelyek lehetővé teszik az egymást előzetesen nem ismerő ITS-felhasználók közötti, megkülönböztetéstől mentes interakciót és együttműködést biztonságos és megbízható üzenetek cseréje révén;
6. ITS-előírás: az Európai Bizottság által kidolgozott, az ITS-alkalmazásokkal és ITS-szolgáltatásokkal kapcsolatos követelményeket, eljárásokat és egyéb vonatkozó szabályokat tartalmazó, közzétett, az 5. § szerint kiemelt területeken kötelezően alkalmazandó rendelkezés;
7. elsődleges adatkezelő: a közúti adatok gyűjtésére és az ITS-szolgáltatók részére hozzáférhetővé tételről e jogszabály vagy az ITS-szolgáltatókkal kötött egyedi megállapodás alapján gondoskodni köteles természetes vagy jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet;
8. elsődleges út: városi területeken kívüli, valamely tagállam által kijelölt olyan út, amely nagyobb városokat és/vagy régiókat köt össze, és amely nem minősül sem az átfogó transzeurópai közúthálózat részének, sem autópályának;
9. forgalmi adat: korábbi időszakokban gyűjtött és valósidejű adatok a közúti forgalom jellemzőiről;
10. ITS: intelligens közúti közlekedési rendszer, azaz olyan rendszer, amelyben információs és kommunikációs technológiákat alkalmaznak a közúti közlekedés területén, beleértve az infrastruktúrát, a járműveket és a felhasználókat is, a forgalomirányításban és a mobilitás kezelésében, valamint a más közlekedési módokhoz való kapcsolódási pontok vonatkozásában;
11. kapcsolódási pont: a rendszerek közötti felület, amely biztosítja az összekapcsolódást és interakciót lehetővé tévő közvetítő eszközt;
12. ITS-alkalmazás: az ITS alkalmazásához tartozó üzemeltetési eszköz;
13. ITS-felhasználó: ITS-alkalmazások vagy ITS-szolgáltatások bármely felhasználója, beleértve az utazókat, a veszélyeztetett úthasználókat, a közúti közlekedési infrastruktúrák használóit és üzemeltetőit, a flottakezelőket és a sürgősségi feladatokat ellátó szolgáltatókat;
14. ITS-szolgáltatás: valamely ITS-alkalmazás jól meghatározott szervezeti és üzemeltetési keret révén történő biztosítása abból a célból, hogy hozzájáruljon a felhasználói biztonsághoz, a hatékonysághoz, a fenntartható mobilitáshoz vagy a kényelemhez, vagy, hogy elősegítse vagy támogassa a közlekedési és utazási műveleteket;
15. ITS-szolgáltató: bármely köz- vagy magánszektorbeli ITS-szolgáltatást nyújtó szervezet vagy gazdasági társaság;
16. kölcsönös átjárhatóság: a rendszerek és a mögöttes üzleti folyamatok adatcserére, valamint információk és ismeretek megosztására való képessége, amely lehetővé teszi az ITS-szolgáltatások folyamatosságát;
17. közúti adat: a közúti infrastruktúra jellemzőire vonatkozó adatok, ideértve az állandó forgalmi jelzéseket és azok szabályozás által előírt biztonsági jellemzőit, valamint az elektromos töltésre és az alternatív üzemanyagokkal történő töltésre szolgáló infrastruktúrát;
18. mögöttes információ: olyan információ, amelyet különösen a közutak kezelői – amennyiben felelősek ilyen információkért – relevánsként határoztak meg az úthasználók és az ITS-felhasználók tájékoztatása szempontjából;
19. multimodális digitális mobilitási szolgáltatás: olyan szolgáltatás, amely egynél több közlekedési mód tekintetében nyújt tájékoztatást a forgalmi és utazási adatokról, így például a közlekedési létesítmények helyéről, a menetrendről, a rendelkezésre állásról vagy a viteldíjakról, és amely magában foglalhat foglalást, jegyvásárlást vagy fizetést, vagy jegykiadást lehetővé tevő funkciókat is;
20. multimodális utazás: több közlekedési módot kombináló, azokat egy szervezésben igénybe vevő utazási forma;
21. Nemzeti Hozzáférési Pont: valamely tagállam által létrehozott digitális kapcsolódási pont, amely a kiemelt intézkedésekre vonatkozó ITS-előírásokban meghatározottak szerint az adatokhoz való egyetlen hozzáférési pontot képez;
22. nomád eszköz: olyan hordozható kommunikációs vagy információs berendezés, amely a vezetési feladat és/vagy a közlekedési műveletek támogatására bármikor a jármű belső terébe vihető;
23. szabvány: az európai szabványosításról, a 89/686/EGK és a 93/15/EGK tanácsi irányelv, a 94/9/EK, a 94/25/EK, a 95/16/EK, a 97/23/EK, a 98/34/EK, a 2004/22/EK, a 2007/23/EK, a 2009/23/EK és a 2009/105/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról, valamint a 87/95/EGK tanácsi határozat és az 1673/2006/EK európai parlamenti és tanácsi határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, 2012. október 25-i (EU) 1025/2012 európai parlamenti és tanácsi rendelet 2. cikk 1. pontjában meghatározott fogalom;
24. szolgáltatás folyamatossága: zavartalan ITS-szolgáltatások biztosításának képessége az EU egészének közlekedési hálózatán;
25. utazási adatok: alapvető adatok, amelyek szükségesek a multimodális utazásra vonatkozó, az utazás megtervezését, lefoglalását és módosítását lehetővé tévő utazás előtti és alatti információs szolgáltatás nyújtásához;
26. veszélyeztetett úthasználók: nem motorizált úthasználók.
3. Általános rendelkezések
3. § (1) Az ITS célja, hogy innovatív szolgáltatások keretében tájékoztatást nyújtson a felhasználók számára annak érdekében, hogy azok biztonságosabban, összehangolt módon használhassák a közlekedési hálózatokat.
(2)3 A közlekedésért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) a Közlekedéstudományi Intézet közreműködésével európai uniós források bevonásával látja el az ITS kialakításával összefüggő stratégiai és módszertani előkészítési feladatokat, különös tekintettel a miniszter 7. § (1) és (2) bekezdésében foglalt feladataira.
4. §4 Az ITS-alkalmazások és ITS-szolgáltatások kiválasztásának és kiépítésének a szolgáltatók és felhasználók szükségleteinek értékelésén kell alapulnia, meg kell felelnie az ITS-előírások alapján harmonizált jogszabályoknak, valamint:
a)5 hozzá kell járulniuk a közúti torlódások csökkentéséhez, a káros anyag kibocsátások mérsékléséhez, az energiahatékonyság javításához, a magasabb szintű biztonság és védelem eléréséhez, a veszélyeztetett úthasználók számára is (hatékonyság);
b) optimalizálniuk kell a költségek és az eredmények arányát a célok elérése tekintetében (költséghatékonyság);
c) szükség szerint rendelkezniük kell az elérhető szolgáltatási minőség és kiépítettség különböző szintjeiről a helyi, regionális, nemzeti és európai szintű sajátosságok figyelembevételével (arányosság);
d) az ITS-szolgáltatások kiépítése során biztosítaniuk kell a szolgáltatások zavartalanságát az EU-ban – különösen a transzeurópai hálózatokon – és ha lehetséges, az EU külső határain is; a szolgáltatások folyamatosságát a közlekedési hálózatok jellemzőihez igazított szinten kell biztosítani (a szolgáltatások folyamatosságának elősegítése);
e) a hatékony ITS-szolgáltatás nyújtása érdekében biztosítani kell az ITS és az alapul szolgáló üzleti megoldások közötti adatcserét, valamint az információk megosztását (a kölcsönös átjárhatóság kiépítése);
f) biztosítani kell, hogy az ITS-alkalmazások és ITS-szolgáltatások képesek legyenek az ugyanazon célt szolgáló már meglévő ITS-alkalmazásokkal és ITS-szolgáltatásokkal való együttes üzemelésre az új technológiák kifejlesztésének akadályozása nélkül (a visszamenőleges kompatibilitás elősegítése);
g)6 biztosítani kell a veszélyeztetett úthasználók számára az ITS-alkalmazásokhoz és ITS-szolgáltatásokhoz való akadálytalan és hátrányos megkülönböztetéstől mentes hozzáférést (az egyenlő hozzáférés elősegítése);
h) megfelelő kockázatértékelést követően, a megfelelő szintű műszaki fejlesztések és a műveleti kihasználtság segítségével be kell mutatni az innovatív ITS szolgáltatási szintjét és elfogadható rendelkezésre állását (a kiforrottság biztosítása);
i) a globális, folyamatos, pontos és garantált idő- és helymeghatározást igénylő ITS-alkalmazások és szolgáltatások céljára az ITS-alkalmazás gyártójának és az ITS-szolgáltatónak műholdas infrastruktúrákat vagy egyéb, azzal egyenértékű pontosságot biztosító technológiát kell használni (jó minőségű idő- és helymeghatározás);
j) az ITS kiépítésekor figyelembe kell venni a különféle közlekedési módok közti koordinációt (az intermodalitás megkönnyítése);
k) figyelembe kell venniük a közlekedési hálózati jellemzőkben – különösen a forgalom nagyságában, a forgalmi kapacitások kihasználtságában és az időjárástól függő viszonyokban – rejlő eredendő különbségeket (a meglévő infrastruktúrák és hálózati jellemzők tiszteletben tartása).
RÉSZLETES RENDELKEZÉSEK
4. Kiemelt területek
5. §7 (1) Az ITS-előírások alkalmazása tekintetében
a) I. kiemelt terület: Információs és mobilitási ITS-szolgáltatások;
b) II. kiemelt terület: Utazási, közlekedési és forgalomirányítási ITS-szolgáltatások;
c) III. kiemelt terület: A közúti biztonsággal és védelemmel kapcsolatos ITS-szolgáltatások;
d) IV. kiemelt terület: Az együttműködő, összekapcsolt és automatizált mobilitást szolgáló ITS-szolgáltatások.
(2) A kiemelt területek részletes leírását az 1. melléklet tartalmazza.
(3) A kiemelt területeken belül az 1. melléklet szerinti ITS-előírások és a szabványok kidolgozása és alkalmazása tekintetében kiemelt intézkedésnek minősülnek:
a) az EU egészére kiterjedő multimodális utazási információs szolgáltatások;
b) az EU egészére kiterjedő valós idejű forgalmi információs szolgáltatások;
c) a felhasználók számára térítésmentes, a közúti biztonsággal kapcsolatos, minimális általános forgalmi információs szolgáltatások nyújtásához szükséges adatok és eljárások;
d) az EU egészére kiterjedő, kölcsönösen átjárható, harmonizált e-segélyhívó szolgáltatások;
e) a tehergépjárművek és a haszongépjárművek számára biztonságos és védett parkolóhelyekre vonatkozó információs szolgáltatások nyújtása és a tehergépjárművek és a haszongépjárművek számára biztonságos és védett parkolóhelyekre vonatkozó foglalási szolgáltatások nyújtása.
5. Adatkezelés
6. § (1) Az ITS-alkalmazások és ITS-szolgáltatások működésével összefüggésben történő adatkezelésre az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény, valamint az elektronikus hírközlésről szóló törvény rendelkezéseit alkalmazni kell, azzal, hogy az ITS-alkalmazások és ITS-szolgáltatások működéséhez anonim adatok előállítására kerüljön sor.
(2) A közúti közlekedés folyamatossága és a közlekedésbiztonság érdekében gyűjtött közúti és forgalmi adatokat, – különös tekintettel a közlekedési balesetek, a veszélyhelyzetek, a forgalomkorlátozások, helyére, idejére és jellemzőire vonatkozó adatokra – az elsődleges adatkezelő a saját informatikai rendszerének megfelelő formában köteles térítésmentesen hozzáférhetővé tenni a további ITS-szolgáltatók részére.
6/A. §8 (1) Az ITS-alkalmazásokra, az ITS-szolgáltatásokra, valamint az ITS-alkalmazások és ITS-szolgáltatások kiépítése során alkalmazni kell a 2. mellékletben foglaltakat. Az előírások elfogadásának, a szabványokra vonatkozó megbízások kiadásának, valamint az ITS-alkalmazások és az ITS-szolgáltatások kiválasztásának és kiépítésének valamennyi érdekelt fél szükségleteinek értékelésén kell alapulnia.
(2) A 3. mellékletben foglalt táblázatok D oszlopában meghatározott időpontban vagy azt megelőzően létrehozott vagy frissített mögöttes információnak megfelelő és egyéb adatokat a Nemzeti Hozzáférési Pont útján kell rendelkezésre bocsátani.
(3) A Nemzeti Hozzáférési Pont felel a 3. mellékletben foglalt táblázatok C oszlopában meghatározott időpontban vagy az azt követően létrehozott vagy frissített mögöttes információnak megfelelő adatok rendelkezésre állásáért.
(4) A 4. mellékletben meghatározott ITS-szolgáltatásokat az ott meghatározott lefedettséggel és időponttól kell biztosítani.
(5) Az ITS-szolgáltatók a 3. mellékletben meghatározott adatokat az ott megjelölt időponttól kötelesek anonimizált módon, díjmentesen a Nemzeti Hozzáférési Pont részére átadni vagy az adatokhoz ilyen módon hozzáférést biztosítani.
6. Jelentéstétel és adatszolgáltatás
7. § (1)9 A miniszter az ITS-alkalmazást alkalmazó vagy alkalmazni tervező szervezetek, gazdasági társaságok közreműködésével ötévente elkészíti a következő ötéves időszakra szóló nemzeti ITS-intézkedésekre vonatkozó terveket. Az ITS-intézkedésekre vonatkozó terveket a miniszter az Európai Bizottság részére megküldi.
(2)10 A miniszter háromévente jelentést készít az (EU) 2023/2661 európai parlamenti és tanácsi irányelvhez kapcsolódóan megtett intézkedésekről, a kiemelt területekkel kapcsolatos fő nemzeti tevékenységekről és projektekről, továbbá a 3. és 4. mellékletben meghatározott adatok és szolgáltatások rendelkezésre állásáról.
(3)11 A városi csomópontok központjában lévő városokban a földrajzi lefedettség azokra az utcákra korlátozható, ahol az éves átlagos napi forgalom több mint 7 000 jármű. A korlátozás bevezetése esetében a miniszter a 3. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat 2., 3., 6., 8. és 9. sorában meghatározott adatok tekintetében 2026. december 31-ig, a 3. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat 7. sorában meghatározott adatok vonatkozásában 2028. december 31-ig értesíti a Bizottságot.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
7. Hatálybalépés
8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
8. Átmeneti rendelkezések
9. § (1) A 7. § (1) bekezdésében meghatározott nemzeti ITS-intézkedésekre vonatkozó terveket a miniszter első alkalommal 2012. augusztus 27-ig küldi meg az Európai Bizottság részére.
(2) A 7. § (2) bekezdésében meghatározott ITS-jelentést a KKK első alkalommal 2015. április 1-jéig készíti el.
9. Az Európai Unió jogának való megfelelés
10. §12 Ez a rendelet
a) az intelligens közlekedési rendszereknek a közúti közlekedés területén történő kiépítésére, valamint a más közlekedési módokhoz való kapcsolódására vonatkozó keretről szóló, 2010. július 7-i 2010/40/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,
b) az intelligens közlekedési rendszereknek a közúti közlekedés területén történő kiépítésére, valamint a más közlekedési módokhoz való kapcsolódására vonatkozó keretről szóló 2010/40/EU irányelv módosításáról szóló, 2023. november 22-i (EU) 2023/2661 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek
való megfelelést szolgálja.
1. melléklet a 48/2012. (VIII. 23.) NFM rendelethez13
1. I. kiemelt terület: Információs és mobilitási ITS-szolgáltatások
1.1. Az utasoknak nyújtott információs és mobilitási ITS-szolgáltatásokra vonatkozó előírásoknak és szabványoknak a következőket kell tartalmazniuk:
1.1.1. Az EU egészére kiterjedő multimodális digitális mobilitási szolgáltatásokra (ideértve az EU egészére kiterjedő multimodális utazási információs szolgáltatásokat is) vonatkozó előírások
1.2. Az EU egészére kiterjedő multimodális digitális mobilitási szolgáltatások és hasonló, ugyanazon közlekedési módon belül egynél több fuvarozó számára információs, foglalási vagy vásárlási funkciókat biztosító pontos, és az ITS-felhasználók számára határokon átnyúlóan elérhető szolgáltatásokhoz szükséges követelmények meghatározása a következők alapján:
1.2.1. a multimodális digitális mobilitási szolgáltatásokhoz felhasznált meglévő és pontos multimodális forgalmi és utazási adatok rendelkezésre állása és hozzáférhetősége az ITS-szolgáltatók számára, a biztonsági és a közlekedésirányítási követelmények sérelme nélkül;
1.2.2. a releváns hatóságok és érdekelt felek, valamint a releváns ITS-szolgáltatók közötti, határokon átnyúló elektronikus adatcsere elősegítése, különösen szabványosított kapcsolódási pontokon keresztül;
1.2.3. a multimodális digitális mobilitási szolgáltatásokhoz felhasznált, rendelkezésre álló multimodális forgalmi és utazási adatoknak a releváns hatóságok és érdekelt felek általi, időben történő frissítése;
1.2.4. a multimodális utazási információk ITS-szolgáltatók általi időben történő frissítése, ideértve adott esetben a közlekedési szolgáltatások foglalásával és megvásárlásával kapcsolatos információkat is.
1.3. Az EU egészére kiterjedő közúti forgalmi információs és navigációs szolgáltatásokra (ideértve az EU egészére kiterjedő valós idejű forgalmi információs szolgáltatásokat is) vonatkozó előírások
1.4. Az EU egészére kiterjedő közúti forgalmi információs és navigációs szolgáltatások pontossá és az ITS-felhasználók számára határokon átnyúlóan elérhetővé tételéhez szükséges követelmények meghatározása a következők alapján:
1.4.1. a valós idejű forgalmi információkhoz felhasznált meglévő és pontos közúti és forgalmi adatok – ideértve a valós idejű adatokat is – rendelkezésre állása és hozzáférhetősége az ITS-szolgáltatók és más releváns érdekelt felek számára, valamint digitális térképeken való felhasználásra, a biztonsági és közlekedésirányítási követelmények sérelme nélkül;
1.4.2. a releváns hatóságok, érdekelt felek és a releváns ITS-szolgáltatók közötti, határokon átnyúló elektronikus adatcsere elősegítése, ideértve az adatminőségre vonatkozó visszajelzéseket is;
1.4.3. a valós idejű forgalmi információkhoz használt, rendelkezésre álló közúti és forgalmi adatok kellő időben történő naprakésszé tétele a releváns hatóságok és érdekelt felek által;
1.4.4. a valós idejű forgalmi információk ITS-szolgáltatók által kellő időben történő naprakésszé tétele az úthasználók és más releváns érdekelt felek számára.
1.5. Az EU egészére kiterjedő multimodális digitális mobilitási szolgáltatásokra, valamint a közúti forgalmi információs és navigációs szolgáltatásokra vonatkozó előírások
1.5.1. A közúti és forgalmi adatoknak (pl. forgalmi tervek, forgalomszabályozások és ajánlott útvonalak, főként a nehéz tehergépjárművek számára) a releváns hatóságok és/vagy adott esetben a magánszektor által történő összegyűjtéséhez, valamint az ITS-szolgáltatók rendelkezésére bocsátásához szükséges követelmények meghatározása a következők alapján:
1.5.1.1. a releváns hatóságok és/vagy a magánszektor által összegyűjtött, meglévő közúti és forgalmi adatok (pl. forgalmi tervek, forgalomszabályozások és ajánlott útvonalak) rendelkezésre állása és hozzáférhetősége az ITS-szolgáltatók számára;
1.5.1.2. a releváns hatóságok és az ITS-szolgáltatók és más releváns érdekelt felek közötti elektronikus adatcsere elősegítése;
1.5.1.3. a közúti és forgalmi adatok (pl. forgalmi tervek, forgalomszabályozások és ajánlott útvonalak) kellő időben történő naprakésszé tétele a releváns hatóságok és/vagy adott esetben a magánszektor által;
1.5.1.4. az ezen közúti és forgalmi adatokat használó ITS-szolgáltatások és -alkalmazások kellő időben történő naprakésszé tétele az ITS-szolgáltatók által.
1.5.2. A digitális térképekhez használt közúti, forgalmi, valamint releváns utazási és multimodális infrastruktúra adatok pontossá és a digitálistérkép-készítők és a szolgáltatók számára lehetőség szerint történő elérhetővé tételéhez szükséges követelmények meghatározása a következők alapján:
1.5.2.1. a digitális térképekhez felhasznált, meglévő közúti, forgalmi, valamint releváns utazási és multimodális infrastrukturális adatok – többek között az azonosított hozzáférési csomópontok – rendelkezésre állása és hozzáférhetősége a digitálistérkép-készítők és a szolgáltatók számára;
1.5.2.2. a releváns hatóságok és érdekelt felek, valamint a magánszektorbeli digitálistérkép-készítők és szolgáltatók közötti elektronikus adatcsere elősegítése;
1.5.2.3. a digitális térképekhez használt közúti és forgalmi adatok kellő időben történő naprakésszé tétele a releváns hatóságok és érdekelt felek által;
1.5.2.4. a digitális térképek kellő időben történő naprakésszé tétele a digitálistérkép-készítők és a szolgáltatók által.
2. II. kiemelt terület: Utazási, közlekedési és forgalomirányítási ITS-szolgáltatások
2.1. Az utazási, közlekedési és forgalomirányítási ITS-szolgáltatásokra vonatkozó előírásoknak és szabványoknak a következőket kell tartalmazniuk:
2.2. A fejlett forgalomirányítási és eseménykezelési szolgáltatásokra vonatkozó előírások
2.2.1. a meglévő és pontos közúti és forgalmi adatok, valamint balesetekre és váratlan eseményekre vonatkozó, a forgalomirányítási és eseménykezelési szolgáltatásokhoz szükséges adatok rendelkezésre állása és hozzáférhetősége;
2.2.2. a forgalomirányítási központok, forgalmi információs központok, érdekelt felek és a releváns ITS-szolgáltatók közötti, határokon átnyúló elektronikus adatcsere elősegítése – ideértve a forgalomirányítás és az eseménykezelés szempontjából releváns teherforgalmi adatokat is (pl. veszélyes áruk szállítása, az árukhoz kapcsolódó használatkorlátozások, túlméretes szállítmányok) – különösen szabványosított kapcsolódási pontokon keresztül;
2.2.3. a rendelkezésre álló közúti és forgalmi adatok, valamint a balesetekre és váratlan eseményekre vonatkozó, a fejlett forgalomirányítási és eseménykezelési szolgáltatásokhoz szükséges adatok időben történő naprakésszé tétele a releváns érdekelt felek által;
2.2.4. az adatok rendelkezésre állása és hozzáférhetősége, valamint az egyéb kezdeményezésekkel való szinergiák, amelyek célja a multimodalitás támogatása, a közlekedési módok integrációja, továbbá az európai közlekedési hálózatban a modális váltás elősegítése a legfenntarthatóbb közlekedési módok felé, az adatmegosztás harmonizációja és elősegítése révén.
2.3. A mobilitásirányítási szolgáltatásokra vonatkozó előírások
2.3.1. A pontos mobilitásirányítási szolgáltatások tömegközlekedési hatóságok általi kidolgozásának támogatásához szükséges követelmények meghatározása a következők alapján:
2.3.2. a mobilitásirányításhoz szükséges meglévő, pontos közúti, valamint multimodális utazási és forgalmi adatok rendelkezésre állása és a releváns hatóságok számára való hozzáférhetősége szabványosított formátumban, az adatvédelmi követelmények sérelme nélkül;
2.3.3. a releváns hatóságok és érdekelt felek és a releváns ITS-szolgáltatók közötti, határokon átnyúló elektronikus adatcsere elősegítése;
2.3.4. a mobilitásirányításhoz szükséges, rendelkezésre álló közúti, multimodális utazási és forgalmi adatok kellő időben történő naprakésszé tétele a releváns hatóságok és érdekelt felek által.
2.4. Az ITS-architektúra uniós kerete
2.4.1. Az uniós ITS-architektúra keretjellegű kifejlesztéséhez szükséges intézkedések meghatározása, amely különösen az ITS-sel kapcsolatos kölcsönös átjárhatóságra, a szolgáltatások folyamatosságára és a multimodalitás szempontjaira irányul, és amelynek keretében a tagállamok és az illetékes tagállami hatóságok a magánszektorral együttműködve kialakíthatják a nemzeti, regionális vagy helyi szintű mobilitást szolgáló saját ITS-architektúrájukat.
2.5. ITS-alkalmazások és teherszállítási logisztika
2.5.1. A teherszállítási logisztikát szolgáló ITS-alkalmazások megvalósításának támogatásához szükséges követelmények meghatározása, különös tekintettel a rakományok nyomon követésére, valamint az útközbeni és a szállítási módok közötti egyéb láthatósági szolgáltatásokra, a következők alapján:
2.5.2. a releváns ITS-technológiák elérhetősége és használatuk az ITS-alkalmazások fejlesztői által;
2.5.3. a rakománnyal kapcsolatos, más konkrét adatmegosztási kereteken keresztül hozzáférhető adatok rendelkezésre állása;
2.5.4. a helymeghatározási eredmények integrálása a forgalomirányítási eszközökbe és központokba.
3. III. kiemelt terület: A közúti biztonsággal és védelemmel kapcsolatos ITS-szolgáltatások
3.1. A közúti biztonsággal és védelemmel kapcsolatos ITS-alkalmazásokra vonatkozó előírásoknak és szabványoknak a következőket kell tartalmazniuk:
3.2. A kölcsönösen átjárható, az EU egészére kiterjedő e-segélyhívásra (eCall) vonatkozó előírások
3.2.1. A kölcsönösen átjárható, az EU egészére kiterjedő intelligens e-segélyhívó összehangolt biztosításához szükséges intézkedések meghatározása, ideértve a következőket:
3.2.2. a járművön belüli, az adatcseréhez szükséges ITS-adatok rendelkezésre állása;
3.2.3. a járművekből kibocsátott adatok vételéhez szükséges berendezések rendelkezésre állása a segélyhívó központokban;
3.2.4. a járművek és a segélyhívó központok közötti elektronikus adatcsere megkönnyítése, ideértve az esetleges interakciót az elektronikus áruszállítási információkról szóló, 2020. július 15-i EU 2020/1056 európai parlamenti és tanácsi rendelet hatálya alá tartozó adatokkal és – például a veszélyes áruk esetében – az e-CMR-rel.
3.3. A teher- és haszongépjárművekkel igénybe vehető biztonságos és védett parkolóhelyekre vonatkozó információs és helyfoglalási szolgáltatásokkal kapcsolatos előírások
3.3.1. A teher- és haszongépjárművekkel igénybe vehető biztonságos és védett parkolóhelyekre – különösen a közúti leálló- és pihenőhelyeken – irányuló ITS-alapú információs és adott esetben helyfoglalási szolgáltatások biztosításához szükséges intézkedések meghatározása a következők alapján:
3.3.2. a közúti parkolási információk rendelkezésre állása a használók számára;
3.3.3. a közúti parkoló területek és -helyek, a központok és a járművek közötti elektronikus adatcsere elősegítése;
3.3.4. a rendelkezésre álló parkolóhelyekre vonatkozó információk frissítését szolgáló, releváns ITS-technológiák beépítése a járművekbe és a közúti parkolási létesítményekbe helyfoglalás céljából.
3.4. A közúti biztonsággal kapcsolatos minimális általános forgalmi információkra vonatkozó előírások
3.4.1. A valamennyi felhasználó számára díjmentesen hozzáférhető, közúti biztonsággal kapcsolatos „általános forgalmi információk” minimumkövetelményeinek (ahol ez lehetséges) és minimális tartalmának meghatározása a következők alapján:
3.4.2. a biztonsággal kapcsolatos forgalmi információkhoz és eseménykezelési szolgáltatásokhoz szükséges, a biztonsággal kapcsolatos eseményekre és körülményekre vonatkozó pontos adatok rendelkezésre állása és hozzáférhetősége;
3.4.3. a biztonsággal kapcsolatos események és körülmények észlelésére vagy azonosítására szolgáló eszközök telepítése vagy használata;
3.4.4. a biztonsággal kapcsolatos forgalmi események („általános forgalmi üzenetek”) szabványosított jegyzékének meghatározása és használata, amelyet az ITS-felhasználók számára díjmentesen hozzáférhetővé kell tenni;
3.4.5. az „általános forgalmi üzenetek” kompatibilitása és ITS-szolgáltatásokba való integrálása a valós idejű forgalmi és multimodális utazási információk biztosítása érdekében.
3.5. Egyéb intézkedésekre vonatkozó előírások
3.5.1. Az úthasználók fedélzeti ember-gép-interfésszel összefüggésben fennálló biztonságának, a vezetési feladatot és/vagy a szállítási műveletet támogató nomád eszközök – köztük a mobiltelefonok – használatának, valamint a járműfedélzeti kommunikáció biztonságának támogatásához szükséges azon intézkedések meghatározása, amelyek nem tartoznak a mezőgazdasági és erdészeti járművek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről szóló, 2013. február 5-i 167/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet, a két- vagy háromkerekű járművek, valamint a négykerekű motorkerékpárok jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről szóló, 2013. január 15-i 168/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet és a gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről, a 715/2007/EK és az 595/2009/EK rendelet módosításáról, valamint a 2007/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. május 30-i (EU) 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet hatálya alá.
3.5.2. Valamennyi releváns ITS-alkalmazás esetében a veszélyeztetett úthasználók biztonságának és kényelmének javításához szükséges azon intézkedések meghatározása, amelyek nem tartoznak a 167/2013/EU, a 168/2013/EU és az (EU) 2018/858 rendelet hatálya alá.
3.5.3. A fejlett vezetéstámogató információs rendszereknek a járművekbe és a közúti infrastruktúrába történő integrálásához szükséges azon intézkedések meghatározása, amelyek nem tartoznak a 167/2013/EU, a 168/2013/EU és az (EU) 2018/858 rendelet hatálya alá.
3.5.4. A biztonsági ITS-alkalmazások – így például az ellopott járművek vagy áruk felkutatásának támogatása – szolgáltatói és a releváns hatóságok közötti információcsere elősegítéséhez szükséges intézkedések meghatározása, megfelelően figyelembe véve azon meglévő és kialakítás alatt álló egyéb kereteket, amelyek célja az adatmegosztás megkönnyítése a mobilitás és a közlekedés terén, és amelyek nem tartoznak a 167/2013/EU, a 168/2013/EU és az (EU) 2018/858 rendelet hatálya alá.
4. IV. kiemelt terület: Az együttműködő, összekapcsolt és automatizált mobilitást szolgáló ITS-szolgáltatások
4.1. A járműveknek a közlekedési infrastruktúrával való összekapcsolására, a tudatosság növelésére és a nagymértékben automatizált mobilitási szolgáltatások lehetővé tételére vonatkozó előírásoknak és szabványoknak – a 167/2013/EU, a 168/2013/EU és az (EU) 2018/858 rendeletben foglalt előírások és szabványok sérelme nélkül – a következőket kell tartalmazniuk:
4.2. A kooperatív (jármű-jármű, jármű-infrastruktúra, infrastruktúra-infrastruktúra) intelligens közlekedési rendszerek fejlesztésének és bevezetésének további előreviteléhez szükséges intézkedések meghatározása – különösen az összekapcsolt, együttműködő és automatizált mobilitás (CCAM) támogatása érdekében – a következők alapján:
4.2.1. a járművek közötti, az infrastruktúrák közötti, valamint a járművek és infrastruktúrák közötti, továbbá az egyéb úthasználók és járművek és infrastruktúrák közötti adat- vagy információcsere elősegítése;
4.2.2. a kicserélendő releváns adatok vagy információk rendelkezésre állása a járművekben vagy közúti infrastruktúrákban érdekelt felek számára;
4.2.3. egységesített üzenetformátum használata a jármű és az infrastruktúra közötti adat- vagy információcseréhez;
4.2.4. a pontos és megbízható kommunikációs infrastruktúra meghatározása a járművek közötti, az infrastruktúrák közötti, valamint a járművek és infrastruktúrák közötti adat- vagy információcseréhez;
4.2.5. szabványosítási eljárások alkalmazása a vonatkozó architektúrák elfogadásához.
4.3. A szolgáltatásokra vonatkozó előírások
4.3.1. állapotadatokon alapuló C-ITS információs és figyelmeztető szolgáltatások, amelyek alapján a közlekedők tájékozódhatnak a rájuk váró forgalmi helyzetekről;
4.3.2. C-ITS információs és figyelmeztető szolgáltatások olyan megfigyelések alapján, amelyekből a közlekedők – ideértve a nem összekapcsolt közlekedőket is – további tudomást szerezhetnek a rájuk váró forgalmi helyzetekről;
4.3.3. olyan szándékokon alapuló C-ITS-szolgáltatások, amelyek lehetővé teszik, hogy a járművek összetett forgalmi helyzeteket kezeljenek, és amelyek nagymértékben automatizált vezetést tesznek lehetővé;
4.3.4. az automatizált vezetést támogató C-ITS-infrastruktúra-szolgáltatások.
4.4. Az EU együttműködő intelligens közlekedési rendszerek (C-ITS) tekintetében a biztonsági hitelesítéskezelő rendszerre vonatkozó előírások
4.4.1. a C-ITS-szolgáltatások nyilvánoskulcs-tanúsítványainak kezelésére vonatkozó tanúsítási politika;
4.4.2. az együttműködő intelligens közlekedési rendszerek (C-ITS) vonatkozásában a tanúsítási politikáért felelős hatóság, a megbízhatósági lista kezelője és a kapcsolattartó pont szerepének meghatározása;
4.4.3. az együttműködő intelligens közlekedési rendszerek (C-ITS) információbiztonságának kezelésére vonatkozó biztonsági politika.
2. melléklet a 48/2012. (VIII. 23.) NFM rendelethez14
|
A |
B |
|
|---|---|---|
|
1 |
Elvek |
6/A. § (1) bekezdésében foglalt intézkedésekkel szembeni követelmények |
|
2 |
Hatékonyság |
Kézzelfoghatóan hozzá kell járulniuk az európai közúti közlekedést érintő kulcsfontosságú kihívások megoldásához. |
|
3 |
Költséghatékonyság |
Optimalizálniuk kell a költségek és az eredmények arányát a célok elérése tekintetében. |
|
4 |
Arányosság |
Szükség szerint rendelkezniük kell az elérhető szolgáltatási minőség és kiépítettség különböző szintjeiről a helyi, regionális, nemzeti és európai szintű sajátosságok figyelembevételével. |
|
5 |
A szolgáltatások folyamatosságának támogatása |
Az ITS-szolgáltatások kiépítése során biztosítaniuk kell a szolgáltatások zavartalanságát az Unió egészében – különösen a transzeurópai hálózaton – és ha lehetséges, az Unió külső határain. A szolgáltatások folyamatosságát az országokat országokkal, és – adott esetben – a régiókat régiókkal és a városokat a vidéki térségekkel összekötő közlekedési hálózatok jellemzőihez igazított szinten kell biztosítani. |
|
6 |
A kölcsönös átjárhatóság megvalósítása |
A hatékony ITS-szolgáltatásnyújtás lehetővé tétele érdekében biztosítaniuk kell, hogy a rendszeralkalmazások, a szolgáltatások és a mögöttes üzleti folyamatok között lehetséges legyen az adatcsere, valamint az információk és az ismeretek megosztása szabványosított formátumban. |
|
7 |
A visszamenőleges kompatibilitás támogatása |
Indokolt esetben biztosítaniuk kell, hogy az ITS-rendszerek képesek legyenek együttműködni az azonos célt szolgáló meglévő rendszerekkel anélkül, hogy akadályoznák új technológiák kifejlesztését, és adott esetben támogatniuk kell új technológiák kiegészítését vagy az azokra való átállást. |
|
8 |
A meglévő nemzeti infrastruktúra és hálózati jellemzők tiszteletben tartása |
Figyelembe kell venniük a közlekedési hálózati jellemzőkben – különösen a forgalom nagyságában és az időjárástól függő útviszonyokban –, valamint az infrastruktúrák sajátosságaiban rejlő eredendő különbségeket. |
|
9 |
Az egyenlő hozzáférés elősegítése |
Nem akadályozhatják a veszélyeztetett úthasználók általi, az ITS-alkalmazásokhoz és -szolgáltatásokhoz való hozzáférést, és nem tehetnek hátrányos megkülönböztetést e tekintetben. Adott esetben – a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményekről szóló, 2019. április 17-i 2019/882/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv I. mellékletében foglalt akadálymentességi követelményekkel összhangban – a fogyatékossággal élő személyek számára akadálymentes hozzáférést kell biztosítaniuk, amennyiben az ITS-alkalmazások és -szolgáltatások célja, hogy a fogyatékossággal élő ITS-felhasználók számára kapcsolattartási lehetőséget kínáljanak vagy tájékoztatást nyújtsanak. Felhasználóbarátnak kell lenniük a korlátozott digitális ismeretekkel rendelkező személyek számára. |
|
10 |
A kiforrottság támogatása |
Megfelelő kockázatértékelést – ideértve adott esetben a jármű- és eszközgyártók, valamint az infrastruktúraszolgáltatók körében valós körülmények között végzett teszteket – követően, a megfelelő szintű műszaki fejlesztések és a műveleti kihasználtság révén demonstrálniuk kell az innovatív ITS-rendszerek szilárdságát. |
|
11 |
A minőségi idő- és a helymeghatározás biztosítása |
Biztosítaniuk kell, hogy az idő- vagy helymeghatározásra támaszkodó ITS-alkalmazások és -szolgáltatások kompatibilisek legyenek legalább a Galileo által nyújtott navigációs szolgáltatásokkal, többek között a nyilvános navigációs üzenethitelesítési szolgáltatással és más Galileo-szolgáltatásokkal, így például a nagy pontosságú szolgáltatással, amint az ilyen szolgáltatások rendelkezésre állnak, valamint az európai geostacionárius navigációs lefedési szolgáltatás (EGNOS) rendszereivel. Adott esetben biztosítaniuk kell, hogy a Föld-megfigyelési adatokra támaszkodó ITS-alkalmazások és -szolgáltatások Kopernikusz-adatokat, -információkat vagy -szolgáltatásokat használjanak. A Kopernikusz-adatok mellett egyéb adatok és szolgáltatások is használhatók. |
|
12 |
Az intermodalitás elősegítése |
Az ITS kiépítésekor, adott esetben, figyelembe kell venni a különféle közlekedési módok közti koordinációt. |
|
13 |
Az összhang tiszteletben tartása |
Figyelembe kell venni az ITS területén releváns meglévő uniós szabályokat, szakpolitikákat és tevékenységeket, különösen a szabványosítás területén, az előírások tekintetében pedig az Európai Elektronikus Hírközlési Kódex létrehozásáról szóló, 2018. december 11-i 2018/1972/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvben rögzített technológiai semlegesség elvét. |
|
14 |
Az átláthatóság és a bizalom megteremtése |
Átláthatóságot kell teremteni, például azáltal, hogy a mobilitási lehetőségek ügyfelek számára történő felkínálásakor biztosítják a rangsorolás átláthatóságát, többek között a környezeti hatások tekintetében is. |
3. melléklet a 48/2012. (VIII. 23.) NFM rendelethez15
1. Az EU egészére kiterjedő közúti forgalmi információs és navigációs szolgáltatások nyújtásához kapcsolódó adatok jegyzéke (az 1. melléklet 1.3–1.5. pontjában említettek szerint): statikus és dinamikus forgalomszabályozási adatok
|
A |
B |
C |
D |
|
|---|---|---|---|---|
|
1 |
Adattípus |
Földrajzi lefedettség |
Az adatok 6/A. § (3) bekezdése szerinti rendelkezésre állásának kezdő időpontja |
Az adatok 6/A. § (2) bekezdése szerinti rendelkezésre állásának kezdő időpontja |
|
2 |
Alagúthozzáférési feltételek, hídhozzáférési feltételek, sebességkorlátozások, nehéz tehergépjárművekre vonatkozó előzési tilalmak, tömegre/hosszúságra/szélességre/magasságra vonatkozó korlátozások |
A transzeurópai közúti törzshálózat |
2025. december 31. |
2027. december 31. |
|
3 |
Alagúthozzáférési feltételek, hídhozzáférési feltételek, sebességkorlátozások, nehéz tehergépjárművekre vonatkozó előzési tilalmak, tömegre/hosszúságra/szélességre/magasságra vonatkozó korlátozások |
A transzeurópai átfogó közúthálózat, egyéb autópályák és elsődleges utak szakaszai, ahol az éves átlagos napi összforgalom több mint 8 500 jármű, valamint az (EU) 2024/1679 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 6. pontjában meghatározott és az említett rendeletben felsorolt városi csomópontok mindegyikének központjában lévő városok valamennyi közútja, ideértve a városok által kezelt közutakat is. |
2026. december 31. |
2028. december 31. |
|
4 |
Egyirányú utcák |
Közúti infrastruktúra az (EU) 2024/1679 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 6. pontjában meghatározott városi csomópontok mindegyikének központjában lévő városokban |
2025. december 31. |
2027. december 31. |
|
5 |
Teherszállítási szabályozások |
Közúti infrastruktúra az (EU) 2024/1679 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 6) pontjában meghatározott városi csomópontok mindegyikének központjában lévő városokban |
2026. december 31. |
Felhatalmazáson alapuló EU jogi aktusok által megállapított határidő. |
|
6 |
A forgalom iránya váltakozó irányban használt sávokban |
A transzeurópai közúti törzshálózat és átfogó közúthálózat, egyéb autópályák és elsődleges utak szakaszai, ahol az éves átlagos napi összforgalom több mint 8 500 jármű, valamint az (EU) 2024/1679 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 6. pontjában meghatározott és az említett rendeletben felsorolt városi csomópontok mindegyikének központjában lévő városok valamennyi közútja, ideértve a városok által kezelt közutakat is. |
2026. december 31. |
Felhatalmazáson alapuló EU jogi aktusok által megállapított határidő. |
|
7 |
Forgalmi tervek |
A transzeurópai közúti törzshálózat és átfogó közúthálózat, egyéb autópályák és elsődleges utak szakaszai, ahol az éves átlagos napi összforgalom több mint 8 500 jármű, valamint az (EU) 2024/1679 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 6. pontjában meghatározott és az említett rendeletben felsorolt városi csomópontok mindegyikének központjában lévő városok valamennyi közútja, ideértve a városok által kezelt utakat is. |
2028. december 31. |
Felhatalmazáson alapuló EU jogi aktusok által megállapított határidő. |
|
8 |
Állandó használatkorlátozások |
A transzeurópai közúti törzshálózat és átfogó közúthálózat, egyéb autópályák és elsődleges utak szakaszai, ahol az éves átlagos napi összforgalom több mint 8 500 jármű, valamint az (EU) 2024/1679 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 6. pontjában meghatározott és az említett rendeletben felsorolt városi csomópontok mindegyikének központjában lévő városok valamennyi közútja, ideértve a városok által kezelt közutakat is. |
2026. december 31. |
Felhatalmazáson alapuló EU jogi aktusok által megállapított határidő. |
|
9 |
Övezeti érvényességű korlátozások, tilalmak vagy kötelezettségek határai, aktuális behajtási státusz és a szabályozott közlekedési övezetekben való közlekedés feltételei |
A transzeurópai közúti törzshálózat és átfogó közúthálózat, egyéb autópályák és elsődleges utak szakaszai, ahol az éves átlagos napi forgalom több mint 8 500 jármű, valamint az (EU) 2024/1679 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 6. pontjában meghatározott és az említett rendeletben felsorolt városi csomópontok mindegyikének központjában lévő városok valamennyi közútja, ideértve a városok által kezelt közutakat is. |
2026. december 31. |
Felhatalmazáson alapuló EU jogi aktusok által megállapított határidő. |
2. Az EU egészére kiterjedő közúti forgalmi információs és navigációs szolgáltatások nyújtásához kapcsolódó adatok jegyzéke (az 1. melléklet 1.3–1.5. pontjában említettek szerint): hálózat állapotára vonatkozó adatok
|
A |
B |
C |
D |
|
|---|---|---|---|---|
|
1 |
Adattípus |
Földrajzi lefedettség |
Az adatok 6/A. § (3) bekezdése szerinti rendelkezésre állásának kezdő időpontja |
Az adatok 6/A. § (2) bekezdése szerinti rendelkezésre állásának kezdő időpontja |
|
2 |
Útlezárások, sávlezárások, közúti munkálatok |
A transzeurópai közúti törzshálózat |
2025. december 31. |
Nincs kötelezettség. |
|
3 |
A transzeurópai átfogó közúthálózat |
2026. december 31. |
Nincs kötelezettség. |
|
|
4 |
Ideiglenes forgalomirányítási intézkedések |
A transzeurópai közúti törzshálózat és átfogó közúthálózat |
2028. december 31. |
Nincs kötelezettség. |
3. A teher- és haszongépjárművekkel igénybe vehető biztonságos és védett parkolóhelyekre vonatkozó információs és helyfoglalási szolgáltatásokkal kapcsolatos adatok jegyzéke (az 1. melléklet 3.3. pontjában említettek szerint): statikus és dinamikus adatok
|
A |
B |
C |
D |
|
|---|---|---|---|---|
|
1 |
Adattípus |
Földrajzi lefedettség |
Az adatok 6/A. § (3) bekezdése szerinti rendelkezésre állásának kezdő időpontja |
Az adatok 6/A. § (2) bekezdése szerinti rendelkezésre állásának kezdő időpontja |
|
2 |
A parkolókra vonatkozó statikus adatok, információk a parkoló biztonsági jellemzőiről és felszereltségéről |
A transzeurópai közúti törzshálózat |
2025. december 31. |
2026. december 31. |
|
3 |
A transzeurópai átfogó közúthálózat |
2026. december 31. |
2027. december 31. |
|
|
4 |
A parkolóhelyek rendelkezésre állására vonatkozó dinamikus adatok, ideértve azt is, hogy a parkoló tele van-e, be van-e zárva, vagy hány szabad hely áll rendelkezésre |
A transzeurópai közúti törzshálózat és átfogó közúthálózat |
2027. december 31. |
Nincs kötelezettség. |
4. A közúti biztonsággal kapcsolatos minimális általános forgalmi információkra vonatkozó, az észlelt, közúti biztonsággal kapcsolatos eseményeket vagy körülményeket érintő adatok jegyzéke (az 1. melléklet 3.4. pontjában említettek szerint): dinamikus adatok
|
A |
B |
C |
D |
|
|---|---|---|---|---|
|
1 |
Adattípus |
Földrajzi lefedettség |
Az adatok 6/A. § (3) bekezdése szerinti rendelkezésre állásának kezdő időpontja |
Az adatok 6/A. § (2) bekezdése szerinti rendelkezésre állásának kezdő időpontja |
|
2 |
Időszakosan síkos útfelület, állat, ember, akadály, törmelék az úton, biztosítás nélküli baleseti helyszín, átmeneti közúti munkálatok, menetiránnyal szemben közlekedő járművezető, jelöletlen útlezárás |
A transzeurópai közúti törzshálózat és átfogó közúthálózat, valamint az e hálózatba nem tartozó egyéb autópályák |
2025. december 31. |
Nincs kötelezettség. |
|
3 |
Csökkent látótávolság, rendkívüli időjárási körülmények |
A transzeurópai közúti törzshálózat és átfogó közúthálózat, valamint az e hálózatba nem tartozó egyéb autópályák |
2026. december 31. |
Nincs kötelezettség. |
5. Az EU egészére kiterjedő multimodális utazási információs szolgáltatásokkal kapcsolatos adatok jegyzéke (az 1. melléklet 1.2. és 1.5. pontjában említettek szerint): Statikus multimodális forgalmi adatok
|
A |
B |
C |
D |
|
|---|---|---|---|---|
|
1 |
Adattípus |
Földrajzi lefedettség |
Az adatok 6/A. § (3) bekezdése szerinti rendelkezésre állásának kezdő időpontja |
Az adatok 6/A. § (2) bekezdése szerinti rendelkezésre állásának kezdő időpontja |
|
2 |
Az azonosított hozzáférési csomópontok elhelyezkedése valamennyi menetrend szerinti közlekedési mód esetében, ideértve az átszállóhelyeken biztosított hozzáférési csomópontok és útvonalak hozzáférhetőségére vonatkozó információkat is (például felvonók, mozgólépcsők megléte) |
Az (EU) 2024/1679 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 6. pontjában meghatározott és az említett rendeletben felsorolt városi csomópontok, ideértve a városok által kezelt csomópontokat is |
2026. december 31. |
Felhatalmazáson alapuló EU jogi aktusok által megállapított határidő. |
|
3 |
Az Unió teljes közlekedési hálózata |
2028. december 31. |
Felhatalmazáson alapuló EU jogi aktusok által megállapított határidő. |
4. melléklet a 48/2012. (VIII. 23.) NFM rendelethez16
|
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
|
1 |
Szolgáltatás |
Földrajzi lefedettség |
Dátum |
|
2 |
Közúti biztonsággal kapcsolatos minimális általános forgalmi információs (SRTI) szolgáltatás az 1. melléklet 3.4. pontjában említettek szerint |
A transzeurópai közúti törzshálózat és átfogó közúthálózat |
2026. december 31. |
Az 1. § (1) bekezdése a 35/2025. (XII. 19.) ÉKM rendelet 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 2. § a 35/2025. (XII. 19.) ÉKM rendelet 4. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (2) bekezdése az 1/2017. (I. 3.) NFM rendelet 64. § a) pontja, a 41/2023. (XII. 29.) ÉKM rendelet 1. §-a, a 19/2025. (VI. 27.) ÉKM rendelet 4. §-a szerint módosított szöveg.
A 4. § nyitó szövegrésze a 35/2025. (XII. 19.) ÉKM rendelet 10. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § a) pontja a 35/2025. (XII. 19.) ÉKM rendelet 10. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § g) pontja a 35/2025. (XII. 19.) ÉKM rendelet 10. § c) pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § a 35/2025. (XII. 19.) ÉKM rendelet 5. §-ával megállapított szöveg.
A 6/A. §-t a 35/2025. (XII. 19.) ÉKM rendelet 6. §-a iktatta be.
A 7. § (1) bekezdése az 1/2017. (I. 3.) NFM rendelet 64. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 7. § (2) bekezdése a 35/2025. (XII. 19.) ÉKM rendelet 7. §-ával megállapított szöveg.
A 7. § (3) bekezdése a 35/2025. (XII. 19.) ÉKM rendelet 7. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § a 35/2025. (XII. 19.) ÉKM rendelet 8. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. mellékletet a 35/2025. (XII. 19.) ÉKM rendelet 9. § a) pontja iktatta be.
A 2. mellékletet a 35/2025. (XII. 19.) ÉKM rendelet 9. § b) pontja iktatta be.
A 3. mellékletet a 35/2025. (XII. 19.) ÉKM rendelet 9. § c) pontja iktatta be.
A 4. mellékletet a 35/2025. (XII. 19.) ÉKM rendelet 9. § d) pontja iktatta be.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
