• Tartalom

6/2012. (III. 9.) KIM utasítás

6/2012. (III. 9.) KIM utasítás

a közigazgatási és igazságügyi miniszter vezetése, irányítása, felügyelete alá tartozó szervek kormányügyeleti rendszerben teljesítendő jelentési kötelezettsége rendjéről, valamint a kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli események jegyzékéről1

2012.03.10.

A kormányügyeleti rendszer létrehozásáról szóló 1324/2011. (IX. 22.) Korm. határozat alapján a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium és a közigazgatási és igazságügyi miniszter vezetése, irányítása, felügyelete alá tartozó szervek kormányügyeleti rendszerben teljesítendő jelentési kötelezettsége rendjéről, valamint a kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli események jegyzékéről az alábbi utasítást adom ki:

A tájékoztató rendszer működése

1. Az utasítás 1. mellékletét képező, kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli események jegyzékében felsorolt jelentésköteles események bekövetkezése vagy annak veszélye esetén a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) és a közigazgatási és igazságügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) vezetése, irányítása, felügyelete alá tartozó szervek a Kormány gyors, hatékony és hiteles tájékoztatása érdekében kötelesek az utasításban foglalt tájékoztatási rend figyelembevételével teljesíteni jelentési kötelezettségeiket.

2. A kötelezettséget teljesítő szervek a jelentésköteles eseményekről történt tudomásszerzést, illetve a veszély vagy kárelhárítás érdekében esetlegesen szükséges halaszthatatlan intézkedést követően telefonon haladéktalanul tájékoztatják a minisztérium biztonsági ügyekért felelős szervezeti egysége keretein belül működő biztonsági ügyeletet.

3. A minisztérium szervezeti egységeinek munkatársai jelentési kötelezettségüket lehetőség szerint az illetékes állami vezetőjük útján vagy annak tájékoztatása mellett teljesítik a biztonsági ügyelet felé.

4. A miniszter irányítása, felügyelete alá tartozó szervek a területükön bekövetkező rendkívüli eseményekkel összefüggő jelentési köztelezettségük biztonsági ügyelet felé történő teljesítése érdekében szervenként ügyeletet (a továbbiakban: helyi ügyelet) működtetnek. A szervek vezetői a jelentésköteles eseményekkel kapcsolatos belső jelentési rendet önállóan alakítják ki. A helyi ügyelet feladatait a szerv vezetője, az általa kijelölt személy vagy szervezeti egység látja el.

5. A biztonsági ügyelet a rendkívüli eseményekről és az azokkal összefüggésben felmerült információkról telefonon haladéktalanul jelentést tesz az irányításáért felelős 6. pont szerinti ügyeletes állami vezetőnek.

6. Az ügyeletes állami vezetői feladatokat a minisztériumban főszabály szerint a közigazgatási államtitkár látja el. Amennyiben az ügyeleti szolgálatot bármely előre nem látott halaszthatatlan feladat vagy más elháríthatatlan ok miatt nem tudja ellátni, a minisztérium helyettes államtitkárai közül helyettesítőt jelöl ki és erről értesíti a biztonsági ügyeletet.

7. Az ügyeletes állami vezető a biztonsági ügyelet jelentése alapján dönt a beérkezett adatok továbbításának indokoltságáról, vagy azt megelőző szükség szerinti kiegészítésének kezdeményezéséről.

8. Az ügyeletes állami vezető az adatok továbbításának indokoltsága esetén azonnali tényközlő jelentés útján telefonon értesíti a minisztert. Kormányzati kommunikációs lépést igénylő esemény esetén – a miniszteri döntés alapján – az ügyeletes állami vezető tájékoztatja a minisztérium feladatkör szerint illetékes vezetőjét.

9. A biztonsági ügyelet a 8. pontban meghatározottakkal párhuzamosan tájékoztatja a Kormányügyeletet.

10. Nem mellőzhető az értesítés, ha a Kormány halaszthatatlan intézkedésre köteles.

11. Nem indokolt az értesítés, ha
a) a bekövetkezett esemény nagyságrendjénél fogva nem jelentős, a kialakult helyzet a miniszter feladatkörében biztonsággal rendezhető, kormányzati intézkedést nem igényel; vagy
b) a kialakult helyzet nem váratlan, arról az érintett kormányzati szervek tudomással bírnak.

12. A biztonsági ügyelet vagy az ügyeletes állami vezető kérheti a bejelentett rendkívüli eseménnyel összefüggésben rendelkezésre álló további adatok átadását, melyet a jelentést tevő köteles rendelkezésre bocsátani. A további adatszolgáltatás csak a 13. pontban meghatározott okból tagadható meg.

13. Ha a jelentés megtétele, a kiegészítő információk átadása minősített adat továbbítását teszi szükségessé, vagy ha jogszabály, nemzetközi szerződés az értesítés rendjét másként szabályozza, akkor a telefonon továbbított jelentés, információ kizárólag az esemény típusára, helyére és időpontjára, valamint az eltérő értesítési rendet szabályozó dokumentum megjelölésére korlátozódik.

14. A minisztérium és a miniszter irányítása, felügyelete alá tartozó jelentési kötelezettséget teljesítő szervek a tájékoztatási rendszer működtetését, annak technikai, informatikai hátterét a meglévő kapacitások, eszközök és hálózatok felhasználásával, a rendelkezésre álló rendszeresített létszámukkal biztosítják.

15. Az ügyeleti feladatok ellátása nem igényli az ügyeletesnek kijelölt szolgálati helyén történő tartózkodását, a szolgálat a hivatali szervezeten kívül is ellátható, de az ország területének elhagyása esetén a helyettesítéséről gondoskodni szükséges.

A helyi ügyelet további feladatai

16. A miniszter irányítása, felügyelete alá tartozó, jelentési kötelezettséget teljesítő szervek vezetői a helyi ügyelet feladatait, működési és dokumentálási rendjét az utasításban foglaltak figyelembevételével önállóan, a szerv vezetője által kiadott rendelkezésben határozzák meg.

17. A helyi ügyeletek biztosítják telefonos és elektronikus elérhetőségüket, és aktualizáltan tartott elérhetőségi adataik megküldését a minisztérium biztonsági ügyelete részére, mely adatok az ügyeleti dokumentáció részét képezik.

A biztonsági ügyelet további feladatai

18. A biztonsági ügyelet a kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli eseményről beérkező szóbeli jelentések tartalmát az ügyeletes állami vezető, illetve a Kormányügyelet részére telefonon történő továbbítását követően a 2. melléklet szerint elektronikusan rögzíti és megküldi részükre. Dokumentálja továbbá a szolgálat ideje alatt kapott és adott jelentésekkel, vagy tájékoztatással összefüggő tevékenységét.

19. A biztonsági ügyelet háttértámogatást nyújt az ügyeletes állami vezetői feladatok ellátásához, minden rendelkezésre álló módon közreműködik az azonnali intézkedései végrehajtásában.

20. A jelentések megtételére kötelezett biztonsági ügyelet biztosítja a telefonos és elektronikus elérhetőségét, valamint a kapcsolattartáshoz szükséges adatai ügyeletes állami vezető, Kormányügyelet, minisztérium szervezeti egységei és helyi ügyeletek részére történő rendelkezésre állását. Ezen adatok jegyzéke az ügyeleti dokumentáció része.

21. A biztonsági ügyelet vezetője szükség esetén kezdeményezi a kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli események jegyzéke módosítását és annak az ügyeletes állami vezető, a Kormányügyelet és a helyi ügyeletek részére történő megküldését.

22. A biztonsági ügyelet gondoskodik a szolgálat ellátásával összefüggésben általa elektronikusan rögzített adatok archiválásáról és 3 évig történő megőrzéséről, amely az ügyeleti dokumentáció részét képezi.

Az ügyeletes állami vezető további feladatai

23. Az ügyeletes állami vezető biztosítja a telefonos és elektronikus elérhetőségét a szolgálat ellátása ideje alatt, valamint a kapcsolattartáshoz szükséges aktualizált adatai biztonsági ügyelet részére történő rendelkezésére állását, melyek az ügyeleti dokumentáció részét képezik.

24. Amennyiben az ügyeletes állami vezető egyéb forrásból olyan rendkívüli eseményre vonatkozó információ birtokába jut, amelynek elhárítása a miniszter hatáskörébe tartozik, és amelyről jelentés nem érkezett, az információk megerősítése érdekében a biztonsági ügyelettől háttértámogatást kérhet.

25. Az ügyeletes állami vezető önállóan vagy a biztonsági ügyelet útján elektronikus úton dokumentálja az ügyeleti szolgálati feladatok ellátásával összefüggő tevékenységét, a beérkező információkkal kapcsolatos intézkedéseit, az információk továbbításának vagy a továbbítás elmaradásának indokát, amely az ügyeleti dokumentáció részét képezi.

A biztonsági ügyeleti szolgálat szervezése és ellátása

26. A biztonsági ügyeleti szolgálat megszervezéséért, az ügyeletesek havi szolgálati beosztásának tárgyhónapot megelőző hónap 15. napjáig történő elkészítéséért és jóváhagyásra a személyügyekért felelős helyettes államtitkár részére történő felterjesztéséért a minisztérium biztonsági ügyekért felelős szervezeti egységének vezetője felelős.

27. A jóváhagyott szolgálati beosztást legkésőbb a tárgyhónapot megelőző hónap 25. napjáig a minisztérium biztonsági ügyekért felelős szervezeti egysége juttatja el a Kormányügyelethez és a helyi ügyeletekhez. A jóváhagyott szolgálati beosztás az ügyeleti dokumentáció része.

28. Ha a biztonsági ügyeletes az ügyeleti szolgálatot bármely előre nem látott halaszthatatlan feladat vagy más elháríthatatlan ok miatt nem tudja ellátni, helyettesítéséről a minisztérium biztonsági ügyekért felelős szervezeti egységének vezetője gondoskodik.

29. A biztonsági ügyeletesek az ügyeleti szolgálatot heti váltásban, hétfőn reggel 09.00 órától a következő hétfőn 09.00 óráig tartó időtartamban látják el.

30. A biztonsági ügyelet az ügyeletes állami vezetővel, a Kormányügyelettel, a helyi ügyeletekkel, és a minisztérium szervezeti egységeivel az e célra rendszeresített mobiltelefonon és elektronikus postafiókon keresztül tart kapcsolatot.

31. A biztonsági ügyelet figyelemmel kíséri a minisztérium ügyeleti szolgálatainak működését, a működési feltételek elégtelensége vagy egyéb rendellenesség észlelése esetén a személyügyekért felelős helyettes államtitkár útján kezdeményezi a közigazgatási államtitkár intézkedését.

32. Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 6/2012. (III. 9.) KIM utasításhoz


A kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli események jegyzéke

1. A minisztériumot, irányított és felügyelt szerveit, azok épületeit érintő terrorcselekmény bűncselekményének elkövetése;

2. A minisztériumot, valamint az irányított és felügyelt szerveit is érintő elemi kár, illetőleg ember okozta káresemény bekövetkezte;

3. A minősített adat fizikai, elektronikus védelmét fenyegető rendkívüli esemény;

4. A határon túli magyar kulturális és történelmi értékeket hordozó épített emlékek megrongálása;

5. A határon túli magyarsággal kapcsolatos rendkívüli események;

6. A határon túli – magyar állampolgárságot felvett – egyházi szolgálattevők szolgálattól való eltiltása, a magyar anyanyelvű pasztoráció ellehetetlenítésére irányuló lépések kapcsán bekövetkező rendkívüli események;

7. A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (a továbbiakban: KEK KH) feladat- és hatáskörét érintő kritikus informatikai infrastruktúra rendszereit érintően bekövetkezett
a) a közműellátás kieséséből eredő károk bekövetkezte miatt beálló üzemkiesés, amely meggátolja a KEK KH közszolgáltatói tevékenységének ellátását,
b) az informatikai vagy távközlő rendszert ért informatikai támadás, amelyet a KEK KH saját erőforrásainak igénybevételével nem tud elhárítani, és amely veszélyezteti vagy meggátolja a közszolgáltatási tevékenységének ellátását,
c) informatikai rendszerek üzemzavara, amelyet a KEK KH saját erőforrásból nem tud elhárítani és a közszolgáltatás ellátását veszélyezteti,
d) Kormányzati Ügyfélvonalon érkezett fenyegetés, amely kormányzati intézkedést igényel,
e) az országos informatikai rendszer 12 órai időtartamot meghaladó működésképtelensége.

2. melléklet a 6/2012. (III. 9.) KIM utasításhoz


A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Biztonsági Ügyeletének azonnali tényközlő jelentése

A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Biztonsági Ügyeletének
azonnali tényközlő jelentése

 

Jelentést tevő ügyeletes neve:

 

Elérhetősége (telefonszám):

 

 

a rendkívüli eseménynek a minisztériumi jegyzékben meghatározott megnevezése, valamint az összetett vagy új típusú helyzet meghatározása:

 

 

a kialakult helyzet lényeges ismérvei, ennek keretében:

a hely és időpont megjelölése:

 

a kiváltó okok:

 

a várható hatásterület:

 

a prognosztizálható lefolyás és hatások:

 

 

az emberéletben, a testi épségben és az egészségben, a vagyoni javakban, a természeti és épített környezetben bekövetkezett veszteségek és károk:

 

 

a jelentés időpontjában már megtett, valamint elrendelt válságreagálási intézkedések:

 

 

a megelőzéshez, az elhárításhoz vagy a védekezéshez szükséges feltételek rendelkezésre állása vagy elégtelensége:

 

 

szükség van-e halaszthatatlan kormányzati beavatkozásra,

 

vagy kommunikációs intézkedésre

 

 

A jelentéshez tartozik-e minősített adat, amennyiben igen a dokumentum elérhetőségéről információ:

 

 

Ügyeletes állami vezető neve:

 

Ügyeletes állami vezető telefonszáma:

 

1

Az utasítást a 25/2015. (XII. 4.) IM utasítás 15. §-a hatályon kívül helyezte 2015. december 5. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére