• Tartalom

7/2012. (III. 22.) NGM utasítás

7/2012. (III. 22.) NGM utasítás

a nemzetgazdasági miniszter irányítása, felügyelete alá tartozó szervek kormányügyeleti rendszerben teljesítendő jelentési kötelezettsége rendjéről, és a jelentési kötelezettség körébe tartozó biztonsági kihívást jelentő helyzetek jegyzékéről1

2012.03.23.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában foglalt feladatkörömben eljárva, a kormányügyeleti rendszer létrehozásáról szóló 1324/2011. (IX. 22.) Korm. határozatban foglaltak alapján a következő utasítást adom ki:

I. Fejezet

Bevezető rendelkezések

1. Az utasítás célja

1. § Az utasítás célja, hogy kijelölje a jelentéstételi rendbe bevont szervezeteket, a kialakított ügyeleti szervek működését, a jelentéstétel rendjét, meghatározza a kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli események jegyzékét.

2. Az utasítás hatálya

2. § Az utasítás hatálya a Nemzetgazdasági Minisztériumra, és a miniszter irányítása, felügyelete alá tartozó alábbi szervekre terjed ki: Nemzeti Adó- és Vámhivatal, Nemzeti Munkaügyi Hivatal, Magyar Államkincstár (a továbbiakban együtt: kijelölt szervek).

3. Értelmező rendelkezések

3. § Jelen utasítás alkalmazásában

a) kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli esemény: mindaz az előre nem látott veszély vagy bekövetkezett esemény, amely Magyarországot érintő potenciális vagy tényleges hatásában az élet, a testi épség, az egészség, a vagyoni javak, a pénzügyi és gazdasági ellátó rendszerek, a közigazgatási infrastruktúra, a természeti vagy az épített környezet olyan mérvű károsítására, továbbá a köznyugalom és a társadalom működésének megzavarására alkalmas, amely nagyságrendjénél fogva kormányzati fellépést igényel vagy igényelhet, függetlenül attól, hogy a konkrét helyzet eléri-e az Alaptörvényben foglalt minősített időszak szintjét, vagy azt az ország határain belül vagy kívül keletkezett ok váltja ki,

b) állami vezető: a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény szerinti állami vezetők.

II. Fejezet

A kormányügyeleti rendszerre vonatkozó szabályok

4. A tájékoztató rendszer működése

4. § (1) A kijelölt szervek a mellékletben meghatározott valamely esemény bekövetkezése vagy annak veszélye esetén kötelesek a Kormány gyors, hatékony és hiteles tájékoztatása érdekében a tájékoztatási rend figyelembevételével teljesíteni jelentési kötelezettségeiket.

(2) A jelentésköteles eseményekről a jelentési kötelezettséget teljesítő kijelölt szervek az eseményről történt tudomásszerzést, illetve a veszély- vagy kárelhárítás érdekében esetlegesen szükséges halaszthatatlan intézkedést követően telefonon haladéktalanul tájékoztatják a Nemzetgazdasági Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) Iparstratégiai Főosztály Védelemkoordinációs Osztály (a továbbiakban: védelemkoordináció) vezetője által irányított biztonsági ügyeletet.

(3) A kijelölt szervek a területükön bekövetkező rendkívüli eseményekkel összefüggő jelentési kötelezettségük biztonsági ügyeletnek történő teljesítése érdekében szervenként ágazati ügyeletet működtetnek. A kijelölt szervek vezetői a jelentésköteles eseményekkel kapcsolatos belső jelentési rendet a bejelentő kötelmeit, a bejelentés dokumentálását, saját hatáskörben, önállóan alakítják ki.

(4) A biztonsági ügyelet a rendkívüli eseményekről és az azokkal összefüggésben felmerült információkról telefonon haladéktalanul jelentést tesz az ügyeletes állami vezetőnek.

(5) A jelentésnek tartalmaznia kell a jelentést tevő nevét, hivatali vagy szolgálati beosztását és telefonszáma megjelölése mellett az ismert körülményektől és a rendelkezésre álló adatok tartalmától függően:

a) a rendkívüli esemény megnevezését, illetve az új típusú helyzet meghatározását,

b) a kialakult helyzet lényeges ismérveit, az esemény helyét és idejét, a kiváltó okokat, a várható hatásterületet, a várható lefolyást és hatásokat,

c) az emberéletben, a testi épségben és az egészségben, a vagyoni javakban, a természeti és épített környezetben bekövetkezett veszteségeket és károkat,

d) a jelentés időpontjában már megtett, a tervezett, valamint az elrendelt intézkedéseket,

e) a megelőzéshez, az elhárításhoz vagy a védekezéshez szükséges feltételek rendelkezésre állását, elégtelenségét vagy teljes hiányát,

f) annak jelzését, hogy szükség van-e halaszthatatlan kormányzati beavatkozásra, vagy kommunikációs intézkedésre.

(6) Az ügyeletes állami vezető a biztonsági ügyelet jelentése alapján dönt a beérkezett adatoknak a kormányügyeleti rendszer létrehozásáról szóló 1324/2011. (IX. 22.) Korm. határozat 1. melléklet 2. pontjában meghatározott Kormányügyeletnek történő továbbítása indokoltságáról, vagy azt megelőző szükség szerinti kiegészítésének kezdeményezéséről.

(7) Az ügyeletes állami vezető az adatok továbbításával egy időben értesíti a rendészetért felelős minisztert, valamint a minisztérium feladatkör szerint illetékes vezetőjét. Nem mellőzhető az értesítés, ha a Kormány halaszthatatlan intézkedése szükséges.

(8) Nem indokolt a Kormányügyelet és a rendészetért felelős miniszter értesítése, ha

a) a bekövetkezett esemény nagyságrendjénél fogva nem jelentős, a kialakult helyzet a nemzetgazdasági miniszter feladatkörében biztonsággal rendezhető, kormányzati intézkedést nem igényel,

b) a kialakult helyzet nem váratlan, arról az érintett központi államigazgatási szervek tudomással bírnak.

(9) A biztonsági ügyelet vagy az ügyeletes állami vezető kérheti a bejelentett rendkívüli eseménnyel összefüggésben rendelkezésre álló további adatok átadását, melyet a jelentést tevő köteles rendelkezésre bocsátani. A további adatszolgáltatás csak a (10) bekezdésben meghatározott okból tagadható meg.

(10) Ha a jelentés megtétele, a kiegészítő információk átadása minősített adat továbbítását teszi szükségessé, vagy ha jogszabály, nemzetközi szerződés az értesítés rendjét másként szabályozza, akkor a telefonon továbbított jelentés, információ kizárólag az esemény típusára, helyére és időpontjára, valamint az eltérő értesítési rendet szabályozó dokumentum megjelölésére korlátozódik. Minősített adat továbbítása esetén figyelemmel kell lenni a minősített adat védelmére vonatkozó jogszabályi rendelkezésekre is.

(11) A jelentési kötelezettséget teljesítő kijelölt szervek a tájékoztatási rendszer működtetését, annak technikai, informatikai hátterét a meglévő kapacitások, eszközök és hálózatok felhasználásával, a rendelkezésre álló rendszeresített létszámukkal biztosítják.

(12) Az ügyeleti feladatok ellátása nem igényli az ügyeletesnek kijelölt szolgálati helyén történő tartózkodását, a szolgálat a hivatali szervezeten kívül is ellátható, de az ország területének elhagyása esetén a helyettesítéséről gondoskodni szükséges.

5. Az ágazati ügyelet feladatai

5. § (1) A kijelölt szervek vezetői az ágazati ügyelet feladatait, működési és dokumentálási rendjét az ezen utasításban foglaltak figyelembevételével kiadott utasításban határozzák meg.

(2) A kijelölt szervek ágazati ügyeletei a minisztérium biztonsági ügyelete részére biztosítják a telefonos és elektronikus elérhetőségüket, valamint a kapcsolattartáshoz szükséges aktualizált adataik rendelkezésére állását.

6. A biztonsági ügyeleti szolgálat szervezése és ellátása

6. § (1) Az ágazati ügyeletek jelentését fogadó biztonsági ügyeleti szolgálat megszervezéséért, így az ügyeletesek havi szolgálati beosztásának tárgyhónapot megelőző hónap 15. napjáig történő elkészítéséért a védelemkoordináció vezetője felelős.

(2) A szolgálati beosztást legkésőbb a tárgyhónapot megelőző hónap 25. napjáig a védelemkoordináció vezetője juttatja el a szolgálatra beosztott ügyeletes állami vezetőkhöz, a Kormányügyelethez és az ágazati ügyeletekhez.

(3) Ha a biztonsági ügyeletes az ügyeleti szolgálatot bármely előre nem látott halaszthatatlan feladat vagy más elháríthatatlan ok miatt nem tudja ellátni, helyettesítéséről a minisztérium biztonsági ügyekért felelős szervezeti egységének vezetője gondoskodik, és erről haladéktalanul tájékoztatja az ágazati ügyeletet.

(4) A biztonsági ügyeletesek az ügyeleti szolgálatot heti váltásban, hétfő 09.00 órától a következő hétfő 09.00 óráig tartó időtartamban látják el.

(5) A biztonsági ügyelet az ügyeletes állami vezetőkkel, a Kormányügyelettel, az ágazati ügyeletekkel és a minisztérium szervezeti egységeivel az e célra rendszeresített mobiltelefonon és elektronikus postafiókon keresztül tart kapcsolatot.

7. § (1) A biztonsági ügyelet a kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli eseményről történt tudomásszerzést követően a kormányügyeleti tájékoztató rendszer működési és dokumentációs rendjére vonatkozó szabályok szerint rögzíti a beérkező jelentések tartalmát, dokumentálja a szolgálat ideje alatt kapott és adott jelentésekkel, vagy a tájékoztatással összefüggő tevékenységét. A biztonsági ügyelet a telefonon adott jelentés elektronikusan rögzített változatát is megküldi az ügyeletes állami vezetőnek. Minősített adat felhasználása esetén a minősített adat védelmére vonatkozó jogszabályi rendelkezésekre is figyelemmel kell lenni.

(2) A biztonsági ügyelet háttértámogatást nyújt az ügyeletes állami vezetői feladatok ellátásához, minden rendelkezésre álló módon közreműködik az azonnali intézkedései végrehajtásában.

(3) A biztonsági ügyelet biztosítja a telefonos és elektronikus elérhetőségét, valamint a kapcsolattartáshoz szükséges adatait az ügyeletes állami vezető, a Kormányügyelet, a minisztérium szervezeti egységei és az ágazati ügyeletek részére történő rendelkezésre állását. Az adatokat elektronikus úton és telefonon közlik az érdekeltekkel.

(4) A biztonsági ügyelet vezetője felel a kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli események jegyzéke folyamatos karbantartásáért és az ügyeletes állami vezetők, a Kormányügyelet részére történő megküldéséért.

(5) A biztonsági ügyelet gondoskodik a szolgálat ellátásával összefüggésben általa rögzített adatok archiválásáról és 1 évig történő megőrzéséről.

7. Az ügyeletes állami vezetői szolgálat szervezése és ellátása

8. § (1) Az ügyeletes állami vezetők a biztonsági ügyelettel és a miniszterrel a szolgálati mobiltelefonjukon és informatikai eszközeiken tartanak kapcsolatot.

(2) Az ügyeletes állami vezetői szolgálat megszervezéséért, az ügyeletes állami vezetők havi szolgálati beosztásának elkészítéséért a minisztérium Személyügyi Főosztály vezetője a felelős. A Személyügyi Főosztály vezetőjének ez irányú tevékenységét a védelemkoordináció segíti.

(3) Az ügyeletes állami vezetői szolgálatot a minisztérium államtitkárai és helyettes államtitkárai látják el.

(4) Az ügyeletes állami vezetői szolgálati beosztást a tárgyhónapot megelőző hónap 15. napjáig kell elkészíteni és a minisztérium közigazgatási államtitkárával jóváhagyatni.

(5) Az ügyeletes állami vezetők jóváhagyott szolgálati beosztását legkésőbb a tárgyhónapot megelőző hónap 25. napjáig a védelemkoordináció juttatja el a szolgálatra beosztott ügyeletes állami vezetőkhöz, a Kormányügyelethez és az ágazati ügyeletekhez.

(6) Ha az ügyeletes állami vezető az ügyeleti szolgálatot bármely előre nem látott halaszthatatlan feladat vagy más elháríthatatlan ok miatt nem tudja ellátni, erről az ok ismertté válását követően haladéktalanul értesíti a védelemkoordináció vezetőjét, megjelölve a kijelölt vezetői körből az őt helyettesítő személyt. Ha erre nincs lehetőség, a helyettesítő kijelöléséről a közigazgatási államtitkár gondoskodik. A helyettesítésről a biztonsági ügyelet tájékoztatja a Kormányügyeletet és az ágazati ügyeleteket.

(7) Az ügyeletes állami vezetők az ügyeleti szolgálatot heti váltásban, hétfő 10.00 órától a következő hétfő 10.00 óráig tartó időtartamban látják el.

(8) Az ügyeletes állami vezetői szolgálat átadás-átvétele során a szolgálatot átadó ügyeletes felveszi a kapcsolatot a szolgálatot átvevő ügyeletessel és átadja a folyamatosság biztosításához szükséges információkat. A szolgálatot átvevő ügyeletes tájékoztatja a biztonsági ügyeletet a szolgálat átvételéről.

(9) Amennyiben a jelentésköteles rendkívüli esemény jellege vagy a szolgálatváltás időpontján való áthúzódása indokolja, a folyamatosság biztosítása érdekében az ügyeletes váltására az érintettek egyeztetése alapján később is sor kerülhet. A rendhagyó helyzetről, valamint az átadás-átvétel megvalósulásáról az átvevő értesíti a biztonsági ügyeletet.

9. § (1) Az ügyeletes állami vezetők biztosítják a telefonos és elektronikus elérhetőségüket a szolgálat ellátása ideje alatt, valamint a kapcsolattartáshoz szükséges aktualizált adataik biztonsági ügyelet részére történő rendelkezésére állását.

(2) Amennyiben az ügyeletes állami vezető egyéb forrásból olyan rendkívüli eseményre vonatkozó információ birtokába jut, amelyről jelentés nem érkezett, az információk megerősítése érdekében a biztonsági ügyelettől háttértámogatást kérhet.

(3) Az ügyeletes állami vezető elektronikus úton dokumentálja az ügyeleti szolgálat feladatellátásával összefüggő tevékenységét, a beérkező információkkal kapcsolatos intézkedéseit, az információk továbbításának vagy a továbbítás elmaradásának indokát.

III. Fejezet

8. Záró rendelkezések

10. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

Melléklet a 7/2012. (III. 22.) NGM utasításhoz

Kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli események jegyzéke

1. a minisztériumot, irányított és felügyelt államigazgatási szerveit, azok épületeit érintő terrorcselekmény előkészülete, kísérlete, elkövetése;

2. a minisztériumot, valamint az irányított és felügyelt államigazgatási szerveit is érintő, a működést veszélyeztető, illetőleg lehetetlenné tevő bármilyen elemi kár, illetőleg ember okozta káresemény bekövetkezte;

3. a minősített adat védelmét fenyegető rendkívüli esemény;

4. Nemzeti Munkaügyi Hivatal esetében:

4.1. a szervezet működéséhez, tevékenységéhez kötődő, illetve kezelésében lévő adatok illetéktelenek számára történő hozzáférhetővé válása;

4.2. a szervezet szakmai rendszereinek hosszú ideig tartó működésképtelenné válása;

4.3. a szervezet működését érintő, a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvényben meghatározott bűncselekmények;

4.4. legalább 500 főt foglalkoztató gazdasági társaságnál azonosított súlyos szabálytalanság, illetve bűncselekmény feltárása;

4.5. tömeges foglalkozási megbetegedések, tömegesen előforduló fokozott expozíciós esetek;

4.6. nagyszámú halálos áldozattal, súlyos sérüléssel járó munkabaleset;

5. Magyar Államkincstár esetében:

5.1. gazdasági vagy politikai indítékból, kritikus informatikai rendszerek és hálózatok ellen elkövetett visszaélések,

5.2. üzletmenet folytonossága elleni támadás,

5.3. adatok és minősített adatok kezeléséből származó veszélyforrások,

5.4. működéshez nélkülözhetetlen berendezések meghibásodása,

5.5. terrorizmus bármilyen formája (merénylet, támadás, szabotázs).

6. Nemzeti Adó- és Vámhivatal esetében:

6.1. a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) alapfeladatait, a költségvetési bevételeket veszélyeztető olyan esemény, amely a működőképességet súlyosan (informatikai rendszerek leállása külső támadás esetén, a NAV objektumait veszélyeztető események) veszélyezteti, vagy hátráltatja;

6.2. az Európai Unió külső határszakaszain a kereskedelmi forgalom megbénítására irányuló tevékenységek;

6.3. a nyomozó hatóság vezetője elleni támadás, a NAV objektumokban őrzött bizonyítékok megszerzésére irányuló támadás, erőszakos jellegű behatolás, a számítástechnikai rendszer ellen irányuló támadás;

6.4. a NAV objektumaiban tárolt fegyverzeti anyagok megszerzésére irányuló erőszakos jellegű támadás.

1

Az utasítást a 10/2023. (IX. 28.) PM utasítás 16. §-a hatályon kívül helyezte 2023. szeptember 29. napjával. Alkalmazására lásd e hatályon kívül helyező utasítás 15. §-át.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére