• Tartalom

79/2012. (X. 31.) HM utasítás

79/2012. (X. 31.) HM utasítás

a Honvédelmi Minisztérium által nyújtott lakhatási támogatásokkal összefüggő feladatok ellátásáról szóló 26/2010. (II. 26.) HM utasítás módosításáról1

2012.11.01.

A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdés g) pontja alapján, figyelemmel az (5) bekezdés a) pont ag) alpontjára és a Honvédelmi Minisztérium által nyújtott lakhatási támogatásokról szóló 19/2009. (XII. 29.) HM rendelet 239. §-ára, a következő utasítást adom ki:

1. § (1) A Honvédelmi Minisztérium által nyújtott lakhatási támogatásokkal összefüggő feladatok ellátásáról szóló 26/2010. (II. 26.) HM utasítás (a továbbiakban: Ut.) 1. § (1) bekezdés első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

„Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelmi miniszter közvetlen alárendeltségébe és közvetlen irányítása alá tartozó szervezetekre, valamint a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervek), az általuk megalakított lakásbizottságra, továbbá a lakóházkezelő szervekre terjed ki.”

(2) Az Ut. 1. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Jelen utasítás alkalmazásában
a) HM központi pénzügyi és számviteli szerv: a HM Közgazdasági és Pénzügyi Hivatal;
b) illetményszámfejtő szerv: a HM Közgazdasági és Pénzügyi Hivatal illetmény-számfejtési feladatokat ellátó belső szervezeti egysége;
c) HM központi lakásgazdálkodási szerv: a HM Hadfelszerelési és Vagyonfelügyeleti Főosztály,
d) lakáscélú támogatási szerv: a HM Fegyverzeti és Hadbiztosi Hivatal Lakáscélú Támogatási Osztály;
e) helyi lakásgazdálkodási szerv: az önálló lakásgazdálkodást folytató, a Honvédelmi Minisztérium által nyújtott lakhatási támogatásokról szóló 19/2009. (XII. 29.) HM rendeletben (a továbbiakban: R.) kijelölt helyőrség- parancsnokság, Budapesten a fővárosi helyi lakásgazdálkodási szerv,
f) fővárosi helyi lakásgazdálkodási szerv: a HM Fegyverzeti és Hadbiztosi Hivatal Budapesti Lakásgazdálkodási Osztály,
g) HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv: a HM Fegyverzeti és Hadbiztosi Hivatal Infrastrukturális Igazgatóság;
h) lakóházkezelő: az állami tulajdonú HM vagyonkezelői jogú lakóépületek, lakások és nem lakáscélú helyiségek üzemeltetési, fenntartási, karbahelyezési feladatait ellátó HM szerv.”

2. § Az Ut. 7. §-a a következő (7)–(8) bekezdéssel egészül ki:

„(7) Amennyiben határozatlan időtartamra vagy valamely feltétel bekövetkezéséig szóló lakásjuttatásra szóló felmentő döntés nem hozható, a HM Központi Lakásbizottság HM rendelkezésű lakás legfeljebb két év meghatározott időtartamra történő bérbeadását is engedélyezheti.
(8) A HM rendelkezésű lakásra való jogosultság vizsgálatakor nem lehet a lakás elidegenítésének tekinteni azt, ha a kérelmezőnek a szolgálati helye szerinti településen vagy annak vonzáskörzetében az R. szerint megállapított jogos igényének megfelelő, beköltözhető lakás tulajdonjoga bírósági vagy hatósági árverezés eredményeképpen szűnt meg.”

3. § Az Ut. 10. § (6) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A lakásigénylés benyújtása szempontjából:)

c) a lakáscélú támogatási szerv és a fővárosi helyi lakásgazdálkodási szerv vezetői e szervezeti egységek vezetői, valamint helyetteseik.”

4. § Az Ut. 11. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Pótbesorolást alkalmazni
a) akkor lehet, ha a tárgyévben legalább 10 olyan személy nyújtja be a lakásigénylést, akinek az áthelyezését az R. szerint haderő-átalakítással összefüggő, helyőrségváltással együtt járó áthelyezésnek kell tekinteni, vagy
b) azon települések vonatkozásában lehet, amelyekben a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: lakástörvény) alapján rendeltetésszerű használatra alkalmas, üres lakások száma meghaladja az ottani településen lévő HM rendelkezésű lakás juttatása iránti igénylések számát.”

5. § Az Ut. 14. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A HM rendelkezésű lakás bérlőkiválasztási jogának meghatározott időtartamú megszerzése iránti kérelmet az illetékes helyi lakásgazdálkodási szerv érdemi javaslata alapján a HM központi lakásgazdálkodási szerv terjeszti elő döntésre a miniszternek. Engedélyezés esetén a megállapodást a HM központi lakásgazdálkodási szerv köti meg a bérlőkiválasztási jogot szerző féllel.”

6. § Az Ut. 18. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A részleges lakásfelújítási átalány mértékének számítási alapja: 5800 Ft/m2.”

7. § (1) Az Ut. 32. § (2) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Ha a lakásbérlet közös megegyezéssel történő megszüntetésekor a felek az R. alapján kiürítési vagy cseretérítésben is megállapodnak, a szerződésnek az (1) bekezdésben foglaltakon túl tartalmaznia kell:]

e) azt a feltételt, hogy a megállapodáshoz a HM központi lakásgazdálkodási szerv jóváhagyása szükséges, aki a térítés összegét – számítási hiba vagy elírás esetén – módosíthatja,”

(2) Az Ut. 32. § (2) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:

[Ha a lakásbérlet közös megegyezéssel történő megszüntetésekor a felek az R. alapján kiürítési vagy cseretérítésben is megállapodnak, a szerződésnek az (1) bekezdésben foglaltakon túl tartalmaznia kell:]

f) azt, hogy ha a megállapodást a HM központi lakásgazdálkodási szerv jóváhagyja, a megállapodás a jóváhagyott tartalomnak megfelelően a szerződéskötés dátumától válik hatályossá.”

8. § Az Ut. 33. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Ha a térítésről a felek a 32. § (4) bekezdése szerint állapodnak meg, a megállapodást 5 példányban kell elkészíteni és jóváhagyásra a HM központi lakásgazdálkodási szervhez megküldeni a megszüntetett lakásbérleti szerződés, a lakás visszaadásáról szóló igazolás, valamint a bérbeadó és bérlő közötti, a bérletet megszüntető szerződés csatolásával.”

9. § Az Ut. 34. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

34. § Ha az önkormányzati tulajdonú, ismételten gyakorolható HM bérlőkiválasztási jogú lakás bérleti szerződésének megszüntetésekor a bérbeadó és a bérlő pénzbeli térítésben is megállapodott, a bérlő részére kifizetett összegnek a helyi önkormányzat javára történő visszatérítése iránt – a jóváhagyott megállapodás alapján – a lakáscélú támogatási szerv intézkedik.”

10. § Az Ut. 36. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A szerződés alapján a kiürítési vagy cseretérítés kifizetésére a megszűnt vagy megszüntetett bérlet tárgyát képező lakás tényleges kiürítését és visszaadását követően kerülhet sor. A lakáscélú támogatási szerv a jóváhagyott szerződés kézhezvételétől – amennyiben a lakás visszaadására utóbb kerül sor, az azt tanúsító igazolás beérkezésétől – számított 15 napon belül, a jogosult írásbeli értesítése mellett gondoskodik a térítés kifizetéséről.”

11. § Az Ut. 37. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) Ha a HM mint vagyonkezelő, jogszabály alapján fennálló helytállási kötelezettsége keretében a bérlő mint fogyasztó által felhalmozott díjtartozás összege a közüzemi szolgáltató részére megfizetésre került, a bérleti szerződés felmondásától nem lehet eltekinteni. Amennyiben a lakástörvény szerinti külön felszólítás nélküli felmondás nem eszközölhető, az esetben a bérbeadónak a bérlőt közüzemi díj tartozása címén, határidő kitűzésével a HM által helytállt összeg egyösszegű megfizetésére kell felszólítania, s a fizetési határidő eredménytelen lejártát követően kell a felmondást megtennie. A tartozást a helytállási kötelezettség alapján megfizető honvédelmi szervnek a helyi lakásgazdálkodási szerv bérleti szerződés felmondása érdekében történő értesítésén túl – a honvédelmi szervezetek jogi képviseletéről szóló HM rendelet alapján – kezdeményeznie kell a lakásügyi, lakhatástámogatási perekben a HM képviseletében eljáró honvédelmi szervnél a pénzkövetelés visszatérítésére, behajtására irányuló jogi eljárás megindítását is.”

12. § Az Ut. 38. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) Amennyiben a bérleti szerződés a lakástörvény alapján külön bérbeadói felszólítás nélkül is felmondható, a felmondó nyilatkozatot írásban, a felmondást megalapozó tény, körülmény tudomásra jutását követő 8 napon közölni kell a bérlővel.”

13. § Az Ut. 43. §-a a következő (3)–(4) bekezdéssel egészül ki:

„(3) A jogcím nélküli lakáshasználati díjat az esetben is a jogcím nélküli használat kezdetétől kell megállapítani, ha a jogcím nélküli használat keletkezéséről – így különösen a bérleti szerződés megszűnéséről, megszüntetéséről – a bérbeadó helyi lakásgazdálkodási szerv csak később szerez tudomást. Ez a rendelkezés az irányadó a lakáshasználati díj R. szerinti emelése esetében is.
(4) Önkényes lakásfoglalás esetén az R. és az utasítás megfelelő elhelyezésre nem jogosult jogcím nélküli lakáshasználókra vonatkozó szabályait kell alkalmazni azzal, hogy a lakás kiürítésére a lakástörvény 90/A. §-a szerinti hatósági eljárást, vagy a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Vht.) 183–184. §-a szerinti nemperes eljárást haladéktalanul kezdeményezni kell. A Vht. szerinti eljárást haladéktalanul kezdeményezni kell a határozott időtartamra szólóan bérbe adott HM vagyonkezelésű lakás, szállóférőhely, nem lakás céljára szolgáló helyiség és személygépkocsi-tároló bérletének lejártát követően is.”

14. § (1) Az Ut. 56. § (6)–(7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) A megállapodásban a lakbértartozás legfeljebb 12 havi, egyenlő részletben történő megfizetése köthető ki. A 12 havinál hosszabb törlesztést tartalmazó megállapodás kizárólag a HM központi lakásgazdálkodási szerv vezetőjének előzetes engedélyével köthető. A 24 havinál hosszabb részletfizetést tartalmazó megállapodás megkötése nem engedélyezhető. A megállapodásban rögzíteni kell, hogy a megállapított részletet a tárgyhavi lakbérrel együtt kell megfizetni.
(7) A részletfizetési megállapodásnak tartalmaznia kell azt, hogy amennyiben az adós a megállapodásban meghatározott törlesztő részletet határidőre nem fizeti meg, a hátralékos tartozás teljes összege a részletfizetésre megállapított és elmulasztott határidőtől esedékessé válik. E rendelkezést megfelelően alkalmazni kell a 68. § és 97. § szerint kötött részletfizetési megállapodásokat illetően is.”

(2) Az Ut. 56. §-a a következő (8)–(9) bekezdéssel egészül ki:

„(8) A lakásbérleti szerződés megszűnését, megszüntetését követően – az 57. § (4) bekezdésben foglalt kivétellel – a fennálló követelés részletekben történő, a megszűnt bérlet helyreállítása nélküli teljesítésére megállapodást – a (2)–(7) bekezdésekben foglaltak figyelembevételével – a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv köthet.
(9) Az (1)–(8) bekezdéseket megfelelően kell alkalmazni a szállóférőhelyek és személygépkocsi-tárolókra felhalmozott bérleti díj rendezésével összefüggésben is azzal, hogy az adóssal a tartozás legfeljebb 6 havi, egyenlő részletekben történő megfizetésére köthető megállapodás.”

15. § Az Ut. 68. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

„(5) A vételárhátralék megfizetésével késedelembe esett személlyel, indokolt kérelmére a teljes hátralékos tartozás rendezésére a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv részletfizetési megállapodást köthet. A megállapodásban – a tárgyhavi törlesztőrészlet megfizetése mellett –, amennyiben a hátralékos tartozás a 100 000 Ft-ot nem haladja meg legfeljebb 6, minden egyéb esetben legfeljebb 12 havi egyenlő részletben történő megfizetés köthető ki.”

16. § Az Ut. 79. § (3) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az adásvételi szerződést az érvényes létrejöttét követő 30 napon belül meg kell küldeni a)

d) HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szervnek.”

17. § Az Ut. 83. § (1)–(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az igénylő hiányában üresen álló önkormányzati tulajdonú HM rendelkezésű lakás bérlőkijelölési vagy ismételten gyakorolható bérlőkiválasztási jogáról történő lemondást a helyi lakásgazdálkodási szerv kezdeményezheti. A javaslat alapján a HM központi lakásgazdálkodási szerv – szükség esetén a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv bevonásával – folytatja le a tárgyalásokat az önkormányzattal vagy a rendelkezési jogot megszerezni kívánó más féllel.
(2) A miniszteri döntés előkészítéséről a HM központi lakásgazdálkodási szerv gondoskodik. Engedélyezés esetén a megállapodást a HM központi lakásgazdálkodási szerv köti meg az önkormányzattal vagy a rendelkezési jogot megszerző más féllel. A megállapodás hatálybalépéséhez a HM védelemgazdaságért felelős helyettes államtitkár jóváhagyása szükséges.”

18. § Az Ut. 85. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

„(5) Amennyiben az ideiglenes szállóelhelyezés külön jogszabály, így különösen önkormányzati rendelet alapján idegenforgalmi adó hatálya alá tartozik, úgy a bérleti, használati díjon és annak áfatartalmán túl az idegenforgalmi adó mértékét is meg kell állapítani, illetve ki kell számlázni.”

19. § Az Ut. 86. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

86. § (1) A lakáselidegenítés pénzforgalmának lebonyolítására szolgáló számla vezetésére a kiválasztott pénzintézettel a megállapodást a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv a HM központi lakásgazdálkodási szerv előzetes hozzájárulásával köti meg.
(2) A lakáscélú támogatás pénzforgalmának lebonyolítására szolgáló számla vezetésére a kiválasztott pénzintézettel a megállapodást a lakáscélú támogatási szerv a HM központi lakásgazdálkodási szerv előzetes hozzájárulásával köti meg.
(3) A pénzforgalmi számlák egyenlegének alakulásáról a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv és a lakáscélú támogatási szerv negyedévente írásban számol be a HM központi lakásgazdálkodási szervnek.”

20. § Az Ut. a következő 90/A. §-sal egészül ki:

90/A. § (1) A lakáscélú támogatás iránti igénylést a beérkezés sorrendjében, az ügyviteli szabályok szerint nyilvántartásba kell venni. A nem jogosulttól származó kérelmet – az erről szóló tájékoztatás megtételével – nyilvántartásba vétel nélkül azonnal vissza kell küldeni.
(2) Besorolni a formailag és tartalmilag hiánytalan, érdemben azonnal elbírálható nyilvántartásba vett igénylést lehet.
(3) A nyilvántartásba vett, de be nem sorolható hiányos igénylést (a továbbiakban: hiányos igénylés) benyújtott kérelmezőket az R.-ben meghatározott teljesítési határidő kitűzésével hiánypótlásra kell felhívni.
(4) A (3) bekezdés szerinti hiánypótlási felhívásnak tartalmaznia kell
a) az érdemi elbíráláshoz szükséges cselekmények megtételét, valamint az azt igazoló okiratok benyújtásának kötelezettségét,
b) a várható teljesítés negyedéves pontossággal történő megjelölését,
c) az arról szóló értesítést, hogy a hiánypótlási felhívásban megjelölt teljesítési idő nem minősül a honvédelmi szervet terhelő kötelezettségvállalásnak,
d) az arról szóló értesítést, hogy a megjelölt teljesítési idő az azt követően benyújtott hiánytalan kérelmek azonnali teljesíthetősége miatt, továbbá a hiánypótlás benyújtásának időpontjától függően módosulhat,
e) a hiánypótlási kötelezettség elmulasztása esetén a (7) bekezdés szerinti jogkövetkezményre történő figyelmezetést, valamint
f) az ügy szempontjából lényeges egyéb tényeket, körülményeket.
(5) A besorolásról történő értesítésben az igénylő figyelmét fel kell hívni arra, hogy a besorolás és a közölt teljesítési határidő közötti időszakban köteles a lakáscélú támogatási szervnél minden olyan változást bejelenteni, amely a lakáscélú támogatás iránti igénylésében foglaltakat érdemben érinti. Amennyiben a lakáscélú támogatási szerződés aláírását követően jut a lakáscélú támogatási szerv tudomására olyan körülmény, mely lakáscélú támogatás nyújtását kizárta volna, a támogatás felmondására az R. 201. § (2) bekezdés b) pontja alapján intézkedni kell.
(6) A hiánypótlási határidő csak az R.-ben meghatározottak szerint hosszabbítható meg.
(7) A hiánypótlás teljesítése esetén az igénylést a hiánypótlás beérkezésének időpontjával kell besorolni. A konkrét teljesítési határidőt – a rendelkezésre álló pénzügyi források függvényében – a besorolt igénylőkkel lehet közölni. Az ugyanazon a napon érkeztetett hiánypótlás esetén a besorolhatóvá vált kérelmek egymás közötti sorrendjében az eredeti kérelmek benyújtásának időpontjai az irányadóak.
(8) A hiánypótlásra kitűzött határidő eredménytelen eltelte után a hiányos igénylést a nyilvántartásból törölni kell és rövid indokolással ellátva vissza kell küldeni azzal az értesítéssel, hogy a lakáscélú támogatás iránti igénylés jogszabályi feltételeinek változatlan fennállása esetén – a nyugállományba helyezett igénylő kivételével – a támogatások iránti igényét újra benyújthatja.”

21. § Az Ut. 91. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

91. § (1) A munkáltatói kölcsön iránt benyújtott kérelem elbírálása során lakószobával történő bővítésen az országos településrendezési és építési követelményekről szóló jogszabályban „bővítésként” meghatározott építési tevékenységet kell érteni, ha annak eredményeképpen a meglévő lakás szobaszáma legalább egy lakószobával nő. Amennyiben a bővítés nem építésiengedély-köteles, a támogatási megállapodásban ki kell kötni, hogy a kedvezményezett a támogatási cél megvalósulását köteles az illetékes építésügyi hatóság által igazoltatni.
(2) A felépítendő lakás tulajdonjogának adásvétel útján történő megszerzéséhez igényelt támogatást lakásépítéshez nyújtandó munkáltatói kölcsön iránti igénylésként kell kezelni azzal, hogy ez esetben a költségvetési főösszesítőként az adásvételi szerződésben rögzített tényleges vételárat kell tekinteni, és a munkáltatói kölcsön az adásvételi szerződés alapján kizárólag az R. szerinti 50%-os készültségi fok igazolását követően nyújtható.”

22. § Az Ut. 93. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

93. § (1) A lakáscélú támogatás iránti kérelem (a továbbiakban: támogatási kérelem) elbírálása során nem tekinthető vételárrészletnek a lakás építéséhez, vásárlásához pénzintézettől, magánszemélytől vagy más forrásból igénybe vett kölcsön.
(2) Amennyiben a kérelmező a lakáscélú pénzintézeti kölcsönét más pénzintézeti kölcsön igénybevételével kiegyenlítette, ez utóbbi kölcsönt az R. szerinti hitelkiváltásra, csökkentésre nyújtható munkáltatói kölcsön elbírálása szempontjából az eredeti pénzintézeti kölcsönnel azonosnak kell tekinteni.
(3) A szabad felhasználású pénzintézeti kölcsön kiváltására, csökkentésére az R. alapján csak akkor nyújtható munkáltatói kölcsön, ha a kérelmező hitelt érdemlő módon igazolja annak lakáscélú felhasználását.
(4) Az (1)–(3) bekezdést megfelelően kell alkalmazni az elidegenített lakóingatlan, valamint az R. szerinti lakáscélú támogatással megszerzett és a HM javára bejegyzett jelzálogjoggal terhelt lakások további jelzálogjoggal történő terhelését engedélyező kérelmek elbírálásakor.”

23. § (1) Az Ut. 96. § (2) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A munkáltatói kölcsönkérelemhez eredetben vagy hiteles másolatban csatoltatni kell:)

e) lakáscélú pénzintézeti kölcsönből fennálló tartozás kiegyenlítése, csökkentése esetén a pénzintézettel kötött lakáscélú kölcsönszerződést, az annak révén megszerzett lakásra kötött adásvételi szerződést, illetve az arra kiállított 3 hónapnál nem régebbi tulajdoni lapot, a hitelintézet által kiállított, a pénzintézeti kölcsönből fennálló tartozás mértékéről szóló igazolást, továbbá a pénzintézet hozzájárulását ahhoz, hogy a HM a javára – az általa nyújtott munkáltatói kölcsön erejéig – jelzálogjogot, illetőleg elidegenítési és terhelési tilalmat jegyeztethessen be a már terhelt lakóingatlanra.”

(2) Az Ut. 96. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

„(5) A lakáslízing szerződés futamidejének lejárta előtt a lízingelt lakás megvásárlására tett és elfogadott ajánlatot előszerződésnek kell tekinteni, ha a nyilatkozatokból következik, hogy a végelszámolást követően a lízingbevevő a lízingelt lakás tulajdonjogát vagy annak az R.-ben meghatározott hányadát megszerzi. A lízingelt lakás tulajdonjoga megszerzésének igazolására az adásvételi szerződésen túl a lízingszerződés végelszámolásáról szóló és a lízingbe vevő tulajdonszerzését tanúsító okirat is elfogadható.”

24. § (1) Az Ut. 97. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A kölcsön megfizetésével késedelembe esett személlyel, indokolt esetben, kérelmére a hátralékos tartozás rendezésére részletfizetési megállapodás köthető. A megállapodásban – a tárgyhavi törlesztőrészlet megfizetése mellett – amennyiben a hátralékos tartozás a 100 000 Ft-ot nem haladja meg legfeljebb 12, minden egyéb esetben legfeljebb 24 havi egyenlő részletben történő megfizetés köthető ki.”

(2) Az Ut. 97. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

„(3a) A kölcsönszerződés jogszerű felmondását érvényesnek kell tekinteni abban az esetben is, ha az adós bérlő a felmondási idő alatt a díjtartozását teljes egészében megfizeti. Ez esetben a lakáscélú támogatási szerv a felmondást egy alkalommal visszavonhatja.”

25. § Az Ut. 112. § (2) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Amennyiben a kérelmező az igényléshez nem csatolta, be kell kérni:)

e) a bérletről, albérletről, lakáslízingről szóló, az igényjogosult részére kiállított számlát, egyszerűsített számlát (a továbbiakban: számla), vagy bérlet, albérlet esetén az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 165. § (1) bekezdés a) pontja szerinti bizonylatot.”

26. § (1) Az Ut. 114. § (5)–(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) Amennyiben a bérleti vagy lízingszerződés alapján a kérelmező a bérleti vagy lízingdíjat külföldi pénznemben fizeti meg, az albérleti díj hozzájárulás megállapítása, illetve folyósítása szempontjából a lízingdíjnak a számla kiállításának napján, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett hivatalos deviza középárfolyam alapján forintra átszámított értékét kell figyelembe venni.
(6) Lízingszerződés megkötése esetén a lízingbe adó írásbeli kérésére a (2) bekezdés szerinti parancs alapján a pénzügyi referatúra írásban tájékoztatást adhat a megállapított, folyósított albérletidíj-hozzájárulás tényleges összegéről.”

(2) Az Ut. 114. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:

„(7) Az (1)–(6) bekezdésben foglaltakat megfelelően kell alkalmazni a már folyósított albérletidíj-hozzájárulás feltételeinek módosulása esetén is.”

27. § Az Ut. 115. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A pénzügyi referatúra a parancs, határozat és az igényjogosult nevére a 112. § (2) bekezdés e) pontja szerint kiállított számla vagy bizonylat – lízingszerződés esetén az eredeti számla, vagy annak honvédelmi szerv által hitelesített másolata – alapján intézkedik az albérletidíj-hozzájárulás folyósítására.”

28. § (1) Az Ut. 117. § (6) bekezdés h) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A helyi lakásgazdálkodási szerv az R.-ben előírt nyilvántartási, adatszolgáltatási és együttműködési kötelezettsége keretében:)

h) adatszolgáltatást teljesít a HM központi lakásgazdálkodási szerv és a – feladatainak ellátásához szükséges mértékben – HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv részére.”

(2) Az Ut. 117. § (7) bekezdésének utolsó mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

„A fővárosi helyi lakásgazdálkodási szerv és a lakáscélú támogatási szerv vezetője képviseletében a szervezetszerű helyettes külön felhatalmazás nélkül járhat el.”

29. § Az Ut. 119. §-a a következő q) ponttal egészül ki:

(A területi lakásgazdálkodási szerv lakhatástámogatási egysége az R.-ben meghatározott feladatkörében:)

q) ellátja a hatáskörébe tartozó lakáscélú előirányzat és pénzforgalom tervezéssel, felhasználással összefüggő feladatokat.”

30. § Az Ut. 123. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

123. § (1) Budapesten lakáskeret-gazdálkodást folytató szerv
a) a Honvédelmi Minisztérium
aa) a Honvéd Vezérkar főnökének alárendeltségébe tartozó csoportfőnökségek kivételével az ott szolgáló vagy dolgozó személyi állomány, továbbá
ab) a HM vagyonkezelésébe, illetve tulajdonosi jogkörébe tartozó és Budapesten működő gazdasági társaságoknál szolgálatot teljesítő hivatásos és szerződéses katonák, valamint
ac) a budapesti székhelyű más állami szerveknél – a budapesti ügyészségek és bíróságok kivételével – szolgálatot teljesítő hivatásos és szerződéses katonák;
b) a Honvéd Vezérkar
ba) az e) és az f) pontokban megjelölt szervezetek kivételével a Honvéd Vezérkar főnökének és az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnokának közvetlen alárendeltségébe tartozó, Budapesten működő honvédelmi szervezeteknél szolgáló vagy dolgozó személyi állomány, valamint
bb) az R. alapján a fővárosi végleges letelepedést kérelmezők;
c) a HM Közgazdasági és Pénzügyi Hivatal
ca) a d) pontban megjelölt szervezet kivételével a honvédelmi miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó budapesti székhelyű háttérintézményekben szolgáló vagy dolgozó személyi állomány, továbbá
cb) a budapesti székhelyű ügyészségeknél, bíróságoknál, valamint a Nemzeti Közszolgálati Egyetem állományában, Budapesten szolgálatot teljesítő hivatásos és szerződéses katonák;
d) a HM Fegyverzeti és Hadbiztosi Hivatal, az ott szolgáló vagy dolgozó személyi állomány;
e) az MH vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrségi Dandár az ott, továbbá az MH Ludovika Zászlóalj állományában szolgáló vagy dolgozó személyi állomány;
f) az MH Honvédkórház, az ott szolgáló vagy dolgozó személyi állomány;
g) a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat, az ott szolgáló vagy dolgozó személyi állomány lakhatástámogatási ügyeiben.
(2) A Budapesten lakáskeret-gazdálkodást folytató honvédelmi szervezetekhez az (1) bekezdés szerint nem utalható, Budapesten működő szervezetek és szervezeti egységeknél szolgáló vagy dolgozó személyek lakásügyeiben az illetékes lakáskeret-gazdálkodást folytató honvédelmi szerv az MH vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrségi Dandár.
(3) A HM-ben működő keretgazda-lakásbizottságot a minisztériumi főosztályok vezetőiből kell megalakítani. A HM egyéb szervezeti egységeit a tervezési és koordinációs feladatok ellátásáért felelős főosztály vezetője képviseli.
(4) Az (1) bekezdésben felsorolt honvédelmi szerveknél a keretgazda-lakásbizottságok megalakításáért és működési feltételeinek biztosításáért az adott szerv vezetője, parancsnoka felelős. A keretgazda-lakásbizottság ülésén a szerv vezetőjét, parancsnokát a szervezetszerű helyettese képviselheti. A keretgazda-lakásbizottság ülésén állandó meghívottként, tanácskozási joggal vesz részt a budapesti helyi lakásgazdálkodási szerv vezetője.”

31. § Az Ut. 124. § (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A HM Központi Lakásbizottság elnöke a HM közigazgatási államtitkára, akit a Honvéd Vezérkar (a továbbiakban: HVK) hadműveleti csoportfőnök helyettesít.
(2) Az elnök és helyettese mellett a HM Központi Lakásbizottság tagjai:
a) a HM humánpolitikai főosztályvezető,
b) a HM jogi főosztályvezető,
c) a HM tervezési és koordinációs főosztályvezető,
d) a HVK logisztikai csoportfőnök,
e) a HVK személyzeti csoportfőnök,
f) az MH összhaderőnemi parancsnok,
g) a Honvédelmi Érdekegyeztető Fórum munkájában résztvevő munkavállalói érdekképviseleti szervek vezetői.
(3) A HM Központi Lakásbizottság üléseit a HM Központi Lakásbizottság titkára készíti elő, aki segíti az elnököt az ülés levezetésében. A bizottsági ülésen a tag személyesen vagy meghatalmazott képviselője útján vesz részt, a képviselő a tagot teljes jogkörrel helyettesíti. A bizottság ülésén tanácskozási jogkörrel vesz részt a HM központi lakásgazdálkodási szerv vezetője, valamint a központi lakásgazdálkodási szerv lakhatástámogatási feladatokat ellátó szervezeti egységének vezetője és annak helyettese.”

32. § Az Ut 126. § (1) bekezdés első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

„A honvédelmi szerv által nyújtott lakhatási támogatásokról a helyi lakásgazdálkodási szerv és a lakáscélú támogatási szerv támogatásonként külön nyilvántartást vezet.”

33. § Az Ut. 129. § (1) bekezdése a következő e) és f) ponttal egészül ki:

(A területi lakásgazdálkodási szerv lakhatástámogatási egysége nyilvántartás vezet:)

e) a lakáscélú számlák pénzforgalmáról (pénzforgalmi napló),
f) a kiürítési és cseretérítésekről.”

34. § Az Ut. 131. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

131. § (1) A helyi lakásgazdálkodási szerv a 117. § (6) bekezdés f) pontja szerinti időszakos beszámolási kötelezettsége körében a HM központi lakásgazdálkodási szerv intézkedésében meghatározott tartalommal
a) félévente az általa ellátott lakhatástámogatási tevékenységről egyszerűsített,
b) évente az általa ellátott lakhatástámogatási tevékenységéről részletes,
c) a bérleti és használati díjtartozást felhalmozó HM vagyonkezelésű lakások és személygépkocsi tároló helyiségek, beállók bérlőiről, használóiról, továbbá a HM rendelkezésű lakások és személygépkocsi tárolók, beállók jogcím nélküli használóiról évente egy alkalommal
jelentést terjeszt elő.
(2) Az (1) bekezdés szerinti jelentést a tárgyidőszakot követő hónap 20. napjáig elektronikus formában kell a HM központi lakásgazdálkodási szerv részére előterjeszteni.
(3) A helyi lakásgazdálkodási szerv részére az (1) bekezdésben meghatározottakon túl jelentéstételi kötelezettség teljesítésére kizárólag a HM központi lakásgazdálkodási szerv vezetője intézkedhet.
(4) A lakásgazdálkodási szervek által vezetett nyilvántartások részletes szabályait, az adatszolgáltatás rendjét, valamint a kötelezően alkalmazandó iratmintákat külön HM utasítás tartalmazza.”

35. § Az Ut. a következő 138/A. §-sal egészül ki:

138/A. § (1) Jelen utasításnak a Honvédelmi Minisztérium által nyújtott lakhatási támogatásokkal összefüggő feladatok ellátásáról szóló 26/2010. (II. 26.) HM utasítás módosításáról szóló 79/2012. (X. 31.) HM utasítással (a továbbiakban: mód.ut.) módosított 18. § (3) bekezdését a mód.ut. hatálybalépését követően bérbe adott lakások vonatkozásában kell alkalmazni.
(2) Jelen utasításnak a mód.ut.-tal megállapított 97. § (3/a) bekezdését megfelelően kell alkalmazni a felmondott, de jogi, behajtási eljárás elé még nem terjesztett kölcsönszerződések ügyében is azzal, hogy a felmondást akkor lehet visszavonni, ha az adós a mód.ut. hatályba lépését követő hónap utolsó napjáig a felhalmozott hátralékos tartozását egyösszegben megfizeti.
(3) Jelen utasításnak a mód.ut.-tal módosított 112. § (2) bekezdés e) pontja szerinti bizonylata 2012. január 1-jét követően, de a mód.ut. hatályba lépése előtt megkötött szerződések esetében is alkalmazható.”

36. § (1) Az Ut. 1. § (2) bekezdésében, 61. § (1) és (3) bekezdésében és 5. mellékletében a „köztisztviselői” szövegrész helyébe a „kormányzati szolgálati” szöveg lép.

(2) Az Ut.

a) 2. § (3) bekezdés utolsó mondatában,

b) 6. § (1) bekezdés második mondatában,

m) 120. § nyitó szövegrészében,

o) 130. § nyitó szövegrészében

a „területi lakásgazdálkodási szerv” szövegrész helyébe a „HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv” szöveg lép.

(3) Az Ut. 3. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében és (3) bekezdésében a „tiszthelyettes” szövegrész helyébe az „altiszt” szöveg lép.

(4) Az Ut. 16. § (1) bekezdés l) pontjában az „a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: lakástörvény)” szövegrész helyébe az „a lakástörvény” szöveg lép.

(5) Az Ut. 21. § (4) bekezdés második mondatában a „területi lakásgazdálkodási szervnek” szövegrész helyébe a „HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szervnek” szöveg lép.

(6) Az Ut. 31. § (2) bekezdésében a „HM KPÜ” szövegrész helyébe a „HM KPH” szöveg lép.

(7) Az Ut. 33. § (1) bekezdés második mondatában a „hozzájárulásra” szövegrész helyébe a „jóváhagyásra” szöveg lép.

(8) Az Ut. 84. § (1) bekezdésében a „helyi és területi lakásgazdálkodási szerv” szövegrész helyébe a „helyi lakásgazdálkodási szerv és a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv” szöveg lép.

(9) Az Ut.

a) 88. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében, 96. § (3) bekezdés nyitó szövegrészében és (4) bekezdésében, 97. § (2) és (3) bekezdésében, 119. § nyitó szövegrészében és 129. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében a „területi lakásgazdálkodási szerv lakhatástámogatási egysége”,

b) 88. § (3) bekezdés nyitó szövegrészében a „területi lakásgazdálkodási szerv lakhatástámogató egysége”,

c) 119. §-át megelőző alcímében, 121. § g) pontjában, 135. § b) pontjában a „területi lakásgazdálkodási szerv lakhatástámogatási egységének”

szövegrész helyébe a „lakáscélú támogatási szerv” szöveg lép.

(10) Az Ut. 116. § (2) bekezdésében és 7. számú mellékletében a „köztisztviselői” szövegrész helyébe a „kormánytisztviselői” szöveg lép.

(11) Az Ut. 5. számú mellékletében a „köztisztviselő” szövegrészek helyébe a „kormánytisztviselő” szöveg lép.

38. § (1) Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti

a) a Magyar Honvédség hosszú, valamint középtávú átalakításával kapcsolatos új helyőrségbe költöző, volt HM rendelkezésű lakástulajdonnal rendelkező hivatásos katonák lakásai megvásárlásáról szóló 8/1996. (HK 5.) HM utasítás;

b) a lakáscélú támogatások iránti igények nyilvántartásának és besorolásának felülvizsgálatáról és rendjéről szóló 1/2008. (HK 7.) HM VGF intézkedés;

c) a lakáscélú támogatások iránti igények nyilvántartásának és besorolásának felülvizsgálatáról és rendjéről szóló 1/2008. (HK 7.) HM védelemgazdasági főosztályvezető intézkedése módosításáról szóló 10/2009. (HK 19.) HM VGF intézkedése;

d) a HM Központi Lakásbizottság elnökének a HM Központi Lakásbizottság ideiglenes személyi, továbbá a Budapesten lakáskeret-gazdálkodást folytató honvédelmi szervezetek ideiglenes szervezeti összetételéről szóló, 2012. január 4-én aláírt közleménye.

1

Az utasítás a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2012. november 2. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére