13/2013. (V. 24.) BM utasítás
a munkavédelem egyes ágazati feladatainak egységes ellátásáról szóló 15/2012. (IV. 21.) BM utasítás és a Belügyminisztérium hivatali szervezetei Munkavédelmi Szabályzatáról szóló 16/2012. (IV. 21.) BM utasítás módosításáról1
2013.06.01.
(A munkavédelmi szakember)
„i) lefolytatja a munkavédelmi szemléket,
j) eleget tesz a súlyos, valamint halálos baleset esetén a BM munkavédelmi főfelügyelője (a továbbiakban: munkavédelmi főfelügyelő) felé fennálló jelentési kötelezettségének.”
a) 1. § c) pontjában a „közalkalmazotti” szövegrész helyébe a „közalkalmazotti, közfoglalkoztatotti”,
b) 9. §-ában a „BM munkavédelmi főfelügyelője (a továbbiakban: munkavédelmi főfelügyelő)” szövegrész helyébe a „munkavédelmi főfelügyelő”,
c) 11. §-ában a „március 1-jéig” szövegrész helyébe a „február 15-ig”,
d) 13. §-ában az „április 15-ig” szövegrész helyébe a „március 20-ig”
„6. Személyügyi Főosztály szakirányú végzettséggel rendelkező ügyintézője ellátja a hivatali egységek munkavédelmi feladatait, amelyek a következők:
a) részt vesz a hivatali egységek személyi állományának tagját ért baleset kivizsgálásában, a balesetről az előírásoknak megfelelő nyilvántartást vezet, gondoskodik a munkabalesetek előírás szerinti bejelentéséről,
b) ellenőrzi a hivatali egységek által használt létesítményben, helyiségekben a munkavédelmi követelmények teljesülését,
c) gondoskodik a hivatali egységek új belépő munkavállalói számára az előzetes munkavédelmi oktatás tematikájának elkészítéséről és oktatásáról,
d) munkavédelmi kérdésekben szakvéleményt készít,
e) elkészíti a hivatali egységek munkavédelmi helyzetének éves értékelését, ellenőrzi a minisztériumba felterjesztett baleseti anyagokat, értékeli a baleseti statisztikákat és a munkavédelmi helyzetről szóló jelentéseket,
f) a minisztérium szervezeti és működési szabályzatában, valamint ellenőrzési tervében meghatározott ellenőrzések során vizsgálja az ellenőrzött szerv munkavédelmi helyzetét,
g) részt vesz a munkavédelmi szakterületet érintő jogszabályok, szabályzatok, utasítások és intézkedések előkészítésében véleményezésében,
h) megfelelő szakmai kapcsolatot, együttműködést alakít ki a minisztérium felett munkavédelmi hatósági jogkörben felügyeletet gyakorló Budapest Főváros Kormányhivatala Munkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási Szervének Munkavédelmi Felügyelőségével, továbbá
i) folyamatosan figyelemmel kíséri a munkavédelmet érintő jogszabályok, utasítások változásait, és gondoskodik azok érvényesítéséről.”
„10. A 8. pont b) alpontjában meghatározott személyek egészségi, pszichikai és fizikai alkalmassági vizsgálatát annál a rendvédelmi szervnél kell elvégezni, amelynél a hivatásos állomány tagja rendelkezési állományban van. Az egészségi, pszichikai, fizikai alkalmassági vizsgálat megtörténtéről és a minősítésről a hivatali egység vezetője értesíti a Személyügyi Főosztály vezetőjét.”
(A foglalkozás-egészségügyi orvos)
„d) elkészíti a nem hivatásos állomány vonatkozásában az OSAP beszámoló jelentést, valamint a munkavédelem egyes ágazati feladatainak egységes ellátásáról szóló BM utasítás 2. melléklet 1. függelékében található kimutatást és minden év január 31-ig megküldi az EKO vezetőjének.”
„30. Annak érdekében, hogy a személyi állomány tagjai a foglalkoztatás teljes időtartama alatt rendelkezzenek a munkavégzéshez szükséges munkavédelmi ismeretekkel, rendszeresen ismétlődő munkavédelmi oktatást kell számukra tartani. A minisztérium és a KEF jogelődjével létrejött szolgáltatási megállapodás (a továbbiakban: Megállapodás) értelmében az időszakos munkavédelmi oktatást a hivatali egységek személyi állománya részére a KEF évente egy alkalommal tartja meg. A Megállapodásban a felek rögzítik, hogy a KEF a Szabályzat 4. pont a) alpontjában, 5.1. pont f) alpontjában, 30., 31., 35. pontjában, 40. pont f) alpontjában, 45., 65., 77., 95., 96. pontjában részére meghatározott feladatok végrehajtásáról összefoglalót készít és minden év január 31-ig megküldi a Személyügyi Főosztály vezetőjének.”
„59. A hivatali egységek személyi állományának tagjai részére kijelölt elsősegélynyújtó hely
a) rendelési időben a Nádor utca 2. IV. emeleten elhelyezkedő orvosi rendelő,
b) rendelési időn kívül az épület József Attila utca 2–4. szám és a Nádor utca 2. szám alatti kapuknál szolgálatot teljesítő őrszolgálat pihenője. Az őrszolgálat tagjait alapfokú elsősegélynyújtó képzésben kell részesíteni. Az elsősegélynyújtás tárgyi feltételeinek biztosítása érdekében – a hivatali egységek személyi állománya létszámának figyelembevételével – az őrszolgálat pihenőiben 1-1 db mobil defibrillátort és 2-2 db, az MSZ 13553 szabványnak megfelelő IV-es típusú elsősegélynyújtó dobozt kell elhelyezni. Az elsősegélynyújtó dobozokban lévő anyagok, eszközök felhasználásáról az őrszolgálat írásban tesz jelentést az EKO vezetőjének, aki ezt továbbítja a Pénzügyi Erőforrás-gazdálkodási Főosztály vezetőjének a tartalomjegyzék szerinti feltöltéshez szükséges beszerzések foganatosítása érdekében. Az elsősegélynyújtó doboz tartalmát az ügyintéző szúrópróbaszerűen ellenőrzi.”
„64. A hivatali egységeknél a munkavégzéshez kapcsolódó kockázatok értékelését az ügyintéző a foglalkozás-egészségügyi orvossal és a KEF képviselőjével közösen végzi el, majd annak eredményét kockázatértékelési dokumentumban rögzíti.”
„79. A szemléről készült jegyzőkönyv a Pénzügyi Erőforrás-gazdálkodási Főosztály részére megküldésre kerül, ami alapján a Pénzügyi Erőforrás-gazdálkodási Főosztály vezetője intézkedik a feltárt hiányosságok megszüntetéséhez szükséges beszerzések foganatosítása érdekében.”
a) 5.1. pont g) alpontjában a „március 31-ig” szövegrész helyébe a „március 1-ig”,
b) 12. pontjában a „vizsgálatra küldéséről” szövegrész helyébe a „vizsgálaton történő megjelenéséről”,
c) 13. pontjában a „vizsgálattal” szövegrész helyébe a „vizsgálaton való részvétel a munkaviszony létesítésének feltétele, valamint, hogy az ezzel”
a) 12. pontjában az „a foglalkozás-egészségügyi orvossal együttműködve”,
b) 60. pontjában az „Az elsősegélynyújtó doboz újratöltéséről az EKO vezetője gondoskodik. Az elsősegélynyújtó doboz tartalmát az ügyintéző szúrópróbaszerűen ellenőrzi.”
13. § Ez az utasítás a közzétételét követő 8. napon lép hatályba.
1. melléklet a 13/2013. (V. 24.) BM utasításhoz
Szempontrendszer az éves munkavédelmi helyzetértékeléshez
1. A munkavédelmi ellenőrzések tapasztalatai
a) ellenőrzések száma, ezen belül
aa) külső hatóság által lefolytatott ellenőrzések száma,
ab) belső ellenőrzések száma,
b) főbb hiányosságok,
c) a hiányosságok megszüntetésére tett intézkedések,
d) eredmények.
3. A szolgálati és munkabalesetek értékelése.
4. A kockázatértékelés felülvizsgálatának megállapításai (összegezve).
5. A kockázatértékelés eredményei gyakorlati hasznosíthatóságának minősítése, az eredmények szerepe a baleset megelőzésben.
6. A munkavédelmi oktatás helyzete
a) létszám, ezen belül
aa) a személyi állomány létszáma,
ab) a közfoglalkoztatottak létszáma,
b) dokumentáció,
c) oktatás témája (általános vagy speciális oktatás),
d) oktatás fajtája
da) előzetes oktatás a személyi állomány részére,
db) előzetes oktatás a közfoglalkoztatotti állomány részére,
dc) rendkívüli oktatás a személyi állomány részére,
dd) rendkívüli oktatás a közfoglalkoztatotti állomány részére,
de) ismétlődő oktatás a személyi állomány részére,
df) ismétlődő oktatás a közfoglalkoztatotti állomány részére.
7. Az egyéni védőeszközzel történő ellátás
a) dokumentációja,
b) értékelése.
8. Az üzembe helyezési eljárások, időszakos biztonsági felülvizsgálatok helyzete.
9. A munkahelyek, létesítmények kialakításának, állapotának értékelése.
10. A képernyős munkahelyek értékelése
a) képernyős munkavállalók száma,
b) ergonómia figyelembevétele a munkahelyek kialakításánál,
c) oktatás,
d) kötelező szemészeti vizsgálaton való részvétel,
e) kockázatelemzés,
f) hiányosságok, intézkedések, eredmények.
11. A foglalkozás-egészségügyi szolgáltatásra vonatkozó megállapítások
a) a szolgáltató feladata a megkötött szerződés alapján,
b) a szolgáltatás biztosításának módja,
c) elsősegélynyújtás személyi, tárgyi feltételeinek biztosítása,
d) foglalkozási megbetegedés, fokozott expozíció előfordulása,
e) a szolgálattal való együttműködés során adódó nehézségek, ezek részletezése,
f) a szolgáltató személyi feltételei,
g) javaslat a problémák megoldására,
h) a nem hivatásos állományra vonatkozóan – az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program adatgyűjtéseiről és adatátvételeiről szóló 288/2009. (XII. 15.) Korm. rendelet alapján – az éves beszámoló OSAP jelentés, i) a hivatásos állomány alkalmassági vizsgálatára vonatkozóan az 1. függelékben található kimutatás. 12. A munkavédelmi információs szolgálattal kapcsolatos tapasztalatok, munkavédelemmel kapcsolatos internetes honlapok ismerete, használata, javaslatok új tájékoztatási forma kialakítására.
13. Munkavédelmi szakemberek képzési, informálódási lehetőségének értékelése.
14. A belügyi szerv személyi állománya egészséges és biztonságos munkavégzéssel kapcsolatos ismereteinek értékelése.
15. A baleseti statisztika a felmentési nappal járó munka- és szolgálati balesetekről készített baleseti jegyzőkönyvekben rögzítettek alapján, az alábbi adatokat, szöveges elemzést tartalmazza:
a) szolgálati és munkabalesetek száma (az adott szerv összes szervezeti egysége vonatkozásában),
b) sérültek állománycsoportonkénti megoszlása
ba) a személyi állomány körében,
bb) a közfoglalkoztatottak körében,
c) balesetekből eredő felmentési napok száma
ca) a személyi állomány körében,
cb) a közfoglalkoztatottak körében,
d) sérült konkrét fizikai tevékenysége szerinti megoszlása,
e) sérültek munkafolyamata a baleset bekövetkezésekor,
f) balesetet kiváltó esemény szerinti megoszlás,
g) balesetek elsődleges oka szerinti megoszlás,
h) baleset bekövetkezésében szerepet játszó munkaeszköz, anyag,
i) baleset bekövetkezésében szerepet játszó személyi tényező szerinti megoszlás,
j) halálos és súlyos munkabaleset kategóriába tartozó balesetek rövid leírása.
16. Munkavédelmi tevékenységgel kapcsolatos eredmények, felmerült problémák, szükséges intézkedésekre vonatkozó javaslatok.
17. A 2. függelék szerinti, a munkavédelmi tevékenység statisztikai adatairól készített kimutatás csatolandó az éves jelentéshez.
……………………………………………
Szerv megnevezése
KIMUTATÁS
hivatásos állományba jelentkezők és a hivatásos szolgálati jogviszonyban foglalkoztatottak körében végzett alkalmassági vizsgálatokról
év
Alkalmassági vizsgálat |
megnevezése |
minősítése |
száma* |
Előzetes egészségi |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
|
Ideiglenesen alkalmatlan |
|
Időszakos egészségi |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
|
Ideiglenesen alkalmatlan |
|
Soron kívüli egészségi |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
|
Ideiglenesen alkalmatlan |
|
Előzetes pszichikai |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
|
Ideiglenesen alkalmatlan |
|
Időszakos pszichikai |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
|
Ideiglenesen alkalmatlan |
|
Soron kívüli pszichikai |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
|
Ideiglenesen alkalmatlan |
|
Előzetes fizikai |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
|
Időszakos fizikai |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
|
Soron kívüli fizikai |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
|
Záróvizsgálat |
|
Külföldön munkát vállalók vizsgálata |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
|
Gépjármű alkalmassági |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
|
Lőfegyvertartáshoz végzett vizsgálat |
Alkalmas |
|
Alkalmatlan |
|
ÖSSZESEN |
|
Megjegyzés: * A szerv vonatkozásában a „saját” és más egészségügyi szolgálat által végzett vizsgálatok összesített adata szerepeljen a kimutatásban.
……………………………………………
Szerv megnevezése
KIMUTATÁS
a munkavédelmi tevékenység statisztikai adatairól
Szerv létszáma: fő, ebből |
Hivatásos állományú: fő Nem hivatásos állományú: fő Közfoglalkoztatott: fő |
Munkavédelmi tevékenységet ellátó személyek száma: |
Előírt Létszám:
Foglalkoztatás időtartama:
Munkavédelmi szakképesítése: felsőfokú középfokú |
Meglévő
Létszám:
Foglalkoztatás időtartama:
Munkavédelmi szakképesítése:
felsőfokú középfokú |
Munkavédelmi oktatások száma személyi állomány részére: |
Előzetes: fő Soron kívüli: fő |
Ismétlődő: fő
Elsősegély-oktatás: fő |
Munkavédelmi oktatások száma közfoglalkoztatottak részére: |
Előzetes: fő Soron kívüli: fő |
Ismétlődő: fő
Elsősegély-oktatás: fő |
Munkavédelmi vizsgák száma: |
fő |
A szerv BELSŐ munkavédelmi szakembere által lefolytatott, illetve részvételével történt munkavédelmi ellenőrzések, szemlék száma, megoszlása: |
száma összesen: |
ebből – munkavédelmi szemle: – célellenőrzés: – ismételt (utó) ellenőrzés: – soron kívüli: |
ebből |
– hiányosság nem volt megállapítható: |
– hiányosság volt megállapítható: |
– hiányosság miatt hatósági eljárás indult: |
KÜLSŐ munkavédelmi hatóság által lefolytatott ellenőrzések száma és megoszlása: |
száma összesen: |
Intézkedések megoszlása: |
Kötelezés hiányosságok megszüntetésére: |
Üzem (üzemrész) működésének felfüggesztése: |
Tevékenység felfüggesztése: |
Munkaeszköz(ök)/egyéni védőeszköz(ök)/veszélyes anyag(ok)/készítmény(ek) használatának felfüggesztése: |
Bírságolás: |
eset összeg (összesen): |
Munkavállaló munkakörben történő további munkavégzésének megtiltása: |
|
eset fő (összesen): |
Érdemi intézkedés nélkül lezárult: |
Munkabalesetek száma: |
összesen: |
Súlyos: |
Halálos: |
Balesetek állománycsoportonkénti megoszlása: |
Hivatásos állományú: fő |
Nem hivatásos: fő |
Közfoglalkoztatott: fő |
1000 főre jutó munkabalesetek |
száma: |
Kiesett munkanapok száma: |
Hivatásos állományú: nap |
Nem hivatásos: nap |
Közfoglalkoztatott: nap |
Fokozott expozíció: fő |
Foglalkozási megbetegedések száma: fő |
Képernyős munkakörben foglalkoztatottak: |
száma összesen: |
fő |
Látásvizsgálaton részt vett:
fő |
Szemészeti szakvizsgálatra utalva:
fő |
Képernyő előtti munkavégzéshez éleslátást biztosító szemüveggel történő ellátás szükséges volt:
fő |
”