• Tartalom

20/2013. (III. 14.) HM utasítás

20/2013. (III. 14.) HM utasítás

a Magyar Honvédség Egészségügyi Központ gazdálkodásának szabályairól1

2017.01.03.

A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdés g) pontja alapján, figyelemmel a honvédelmi szervezetek működésének az államháztartás működési rendjétől eltérő szabályairól szóló 346/2009. (XII. 30.) Korm. rendeletre, valamint a Honvédelmi Minisztérium fejezet központi és intézményi gazdálkodásának rendjéről szóló 89/2011. (VIII. 4.) HM utasításra, a Magyar Honvédség Egészségügyi Központ gazdálkodásának sajátos szabályairól a következő utasítást adom ki:

1. Általános rendelkezések

1. § Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelmi miniszter (a továbbiakban: miniszter) közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetekre, valamint a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervezetek) terjed ki.

2. Az MH Egészségügyi Központ gazdálkodásának általános szabályai

2. § (1) Az MH Egészségügyi Központ (a továbbiakban: MH EK) gazdálkodási besorolása szerint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, amely a Honvédelmi Minisztérium fejezet központi és intézményi gazdálkodásának rendjéről szóló 89/2011. (VIII. 4.) HM utasítás és jelen utasítás alapján sajátosan gazdálkodik.

(2)2 Az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól (a továbbiakban: OEP) érkező támogatásértékű bevételek (a továbbiakban: OEP támogatás) és a HM fejezet költségvetési támogatása tekintetében az MH EK költségvetési finanszírozását a Magyar Államkincstáron keresztül – a „6. MH Egészségügyi Központ” költségvetési cím elsődleges előirányzat-felhasználási keretszámlájáról – a HM Közgazdasági és Pénzügyi Hivatal (a továbbiakban: HM KPH) végzi. A HM KPH a keretszámla forgalmáról részletes elszámolást készít havonta az MH EK részére.

(3)3 Az MH EK költségvetési gazdálkodása a „6. MH Egészségügyi Központ” költségvetési címen – egymástól elkülönítve – csapat- és központi tagozaton történik.

(4) Az MH EK működéséhez és fenntartásához szükséges egyes – a 7–24. alcímben részletezett – logisztikai, infrastrukturális és egyéb ellátásokat a HM térítésmentesen biztosítja. A HM KPH által az MH EK részére központilag biztosítandó természetbeni ellátások, szolgáltatásnyújtások és kifizetések körét az intézményi és a központi költségvetési javaslatok elkészítésének és jóváhagyásának miniszter által jóváhagyott rendje (a továbbiakban: Eljárásrend) tartalmazza. A fennmaradó esetekben szükséges ellátásokat az MH EK a saját költségvetése terhére tervezi és biztosítja.

(5) Az MH EK a részére jóváhagyott felhasználható közalkalmazotti létszám és átlagbér alapulvételével, a honvédelmi szervezetek bérgazdálkodására vonatkozó közjogi szervezetszabályozó eszközök és belső rendelkezések figyelembevételével és betartásával bérszínvonal gazdálkodást folytat.

(6) Az MH EK a katona-egészségügyi tevékenysége különleges jogrend idejére vonatkozó biztosítási és ellátási feladatait saját terve szerint végzi.

3. Az MH EK intézményi működésének és fejlesztésének forrásai

3. § (1) Az MH EK működésének és fejlesztésének forrásai:

a) az OEP által az Egészségbiztosítási Alapból teljesítményfinanszírozás keretében folyósított támogatás;

b) a HM fejezet által a működés érdekében biztosított költségvetési támogatás, ideértve a katona-egészségügyi szolgáltatások fedezetét is;

c) más tárcák által igényelt speciális, az OEP által nem finanszírozott egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos bevételek;

d)4 az MH EK egyéb alaptevékenységéből – ideértve a honvédelmi szervezetek szakmai alapfeladatai ellátását elősegítő tevékenységek szabályairól, valamint a vállalkozási tevékenységgel kapcsolatos egyes kérdésekről szóló HM utasítás (a továbbiakban: Vállalkozási HM utasítás) szerinti kiegészítő tevékenységeket is – és vállalkozási tevékenységéből származó bevételek;

e) az orvostudományi kutatásból és kísérleti fejlesztésből származó bevételek;

f) egyéb intézményi bevételek;

g) a honvédelmi szervezetek által biztosított egyes logisztikai, infrastrukturális és pénzügyi jellegű központi természetbeni ellátások vagy szolgáltatásnyújtások;

h) az előző évi jóváhagyott maradvány;

i) a pályázat útján elnyert európai uniós és egyéb pénzeszközök; és

j) a fejlesztés érdekében biztosított költségvetési céljellegű támogatási előirányzatok.

(2) Az OEP a betegellátás közvetlen és közvetett költségeit normatív módon finanszírozza, amely összeget teljes egészében az ezen feladatokat érintő kiadásokra kell fordítani. A gazdálkodás során fokozottan törekedni kell arra, hogy az OEP támogatás fedezetet nyújtson a működési-fenntartási kiadásokra.

(3) Az (1) bekezdés b)–h) pontja szerinti forrásoknak biztosítaniuk kell:

a) az MH EK által nyújtott speciális és az OEP által nem finanszírozott egyes egészségügyi ellátások kiadásait,

b) a honvédelmi feladatokkal kapcsolatos kiadásokat, és

c)5 a honvédek jogállásáról szóló 2012. évi CCV. törvény (a továbbiakban: Hjt.) alapján foglalkoztatottakkal összefüggésben a Hjt. előírásai alapján felmerülő sajátos kiadásokat.

(4) Az MH EK költségvetési gazdálkodása során felmerülő kiadások és bevételek teljesítésének nyomon követését úgy kell kialakítani, hogy az tegye lehetővé

a) a funkcionálisan elkülönülő Honvédkórház és Védelem-egészségügyi Igazgatóság szervezeti egységek, valamint a stratégiai, gazdasági, igazgatási, kontrolling, szervezési, műszaki, informatikai, tudományos, felügyeleti és egyéb, a működést biztosító funkcionális szervezeti egységeket magába foglaló vezetési és adminisztratív blokk kiadásairól és bevételeiről történő adatszolgáltatás biztosítását, és

b)6 a Honvédkórház és a Védelem-egészségügyi Igazgatóság szervezeti egységek tekintetében a telephelyenkénti és kormányzati funkciónkénti elkülönítését, valamint a költséghelyenkénti, továbbá az OEP által finanszírozott és az OEP által nem finanszírozott kiadások és bevételek bemutatását.

(5) Az alap-, kiegészítő és vállalkozási tevékenységek bevételének tervezését és elszámolását az évente kiadásra kerülő Eljárásrendben, az intézményi bevételekkel kapcsolatos feladatokról szóló, továbbá a Vállalkozási HM utasításban meghatározottak szerint kell végrehajtani.

(6) Az MH EK részére térítésmentesen biztosított anyagokat, eszközöket, szolgáltatásokat és kifizetéseket az ellátó honvédelmi szervezetek külön címrendkódon, projektkódon, vagy egyéb módon elkülönítetten tervezik, kezelik, tartják nyilván, számolják el, és arról legalább negyedévenként részletes adatszolgáltatást biztosítanak az MH EK részére.

(7) Az MH EK OEP támogatása és annak maradványa nem vonható el, a maradvány előirányzat-módosítással történő jóváhagyását a HM KPH útján kezdeményezni kell.

(8) Az MH EK egészségügyi szolgáltatásaiból származó intézményi bevételek – a jogszabályban és közjogi szervezetszabályozó eszközben elrendeltek kivételével – miniszteri hatáskörben nem vonhatóak el.

(9)7 Az OEP által nem finanszírozott speciális és egyéb, térítés ellenében végzett egészségügyi szolgáltatások térítési díjait – figyelemmel az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Áhsz.) 50. § (4) bekezdésében foglaltakra – HM fejezet egységes számviteli politikája önköltség-számítási szabályzatában foglaltak szerint kell meghatározni. A térítési díjakat azokban az esetekben, ahol az lehetséges – így különösen a különböző alkalmassági vizsgálatok, felülvizsgálatok térítési díjait – normásítani kell. A tárgyévet követő év speciális egészségügyi szolgáltatásai térítési díjaira vonatkozó javaslatot az MH EK minden év október 31-éig a miniszter részére terjeszti fel.

4. Az MH EK intézményi költségvetési gazdálkodása

4. § (1) Az MH EK telephelyenként elkülönülő szervezeti egységei elkülönített költségvetési keretgazdálkodás – tervezés, teljesítés és elszámolás – mellett működnek.

(2) Az MH EK az éves költségvetési előirányzatai tervezését az évente kiadásra kerülő, a HM fejezet költségvetési javaslatának összeállításához szükséges adatszolgáltatás rendjéről szóló körlevél és az Eljárásrend szerint végzi.

(3)8 Az MH EK – a pénzügyi és logisztikai jellegű kiadásokat és bevételeket együttesen tartalmazó – összevont, címrendkódonként és kormányzati funkciónként részletezett elemi költségvetési javaslatot készít, amelyet a HM KPH részére megküld. Az MH EK a javaslatát az egyes központi tervező vagy központi természetbeni ellátást és szolgáltatást vagy kifizetést nyújtó honvédelmi szervezetekkel szoros együttműködésben, velük egyeztetve állítja össze.

(4)9 Az összevont költségvetési javaslat melléklete telephelyenkénti és kormányzati funkciónkénti bontásban, részletesen és teljes körűen bemutatja az OEP által finanszírozott és az OEP által nem finanszírozott – ide értve az 1. melléklet szerint a Hjt.-vel kapcsolatos többletkiadásokat is – feladatokkal összefüggő kiadásokat és forrásokat főkönyvi számlaszám bontásban.

(5)10 Az MH EK a Szervezeti és Működési Szabályzatában rögzített kormányzati funkciók szerinti minden bevételszerző tevékenységére vonatkozóan – a HM fejezet egységes számviteli politikája önköltség-számítási szabályzatában foglaltak szerint – teljeskörűen megtervezi azok kiadásait és bevételeit.

(6) A HM KPH az MH EK-től, valamint az ellátó honvédelmi szervezetektől beérkezett elemi költségvetési javaslatok MH EK ellátására vonatkozó részét összesíti, és azt szöveges összefoglalóval kiegészítve jóváhagyás céljából felterjeszti a miniszternek.

(7) A nemzetközi feladatokkal és tevékenységekkel összefüggő költségvetési előirányzatok tervezése az Eljárásrend előírásainak megfelelően történik.

(8) Az MH EK a költségvetési előirányzatai év végi módosítását a HM védelemgazdaságért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: HM VGHÁT) által évente kiadásra kerülő körlevél szerint kezdeményezi.

(9)11 Az éves és féléves költségvetési gazdálkodásról szóló költségvetési beszámolókat, a zárszámadáshoz kapcsolódó adatszolgáltatást és az időközi mérlegjelentéseket az MH EK az éves költségvetési beszámoló elkészítéséről szóló, HM VGHÁT által kiadott szakutasításokban foglaltak szerint állítja össze. Az MH EK érdekében felmerülő kiadásokat és bevételeket az érintett honvédelmi szervezetek a saját költségvetési beszámolójukban szerepeltetik, és adatot szolgáltatnak a HM KPH részére. A HM KPH a beérkezett jelentéseket összesíti, és azt szöveges összefoglalóval kiegészítve, jóváhagyás céljából felterjeszti a miniszter részére.

5. § Minden központi tervező, központi természetbeni ellátást, szolgáltatást, kifizetést nyújtó honvédelmi szervezet az MH EK érdekében a tárgyévre tervezett és a ténylegesen teljesített kiadásokat – a teljeskörűség és az átláthatóság biztosítása céljából – az elemi költségvetés és a zárszámadáshoz kapcsolódó adatszolgáltatás részeként, azoktól elkülönítetten, adatszolgáltatási jelleggel önálló mellékletben, külön is részletesen bemutatja, amelyek egy példányát megküldi a HM KPH-nak, továbbá a logisztikai és infrastrukturális kiadások adatairól egyidejűleg tájékoztatja az MH EK-et.

5. Az MH EK központi előirányzatokkal történő gazdálkodása

6. § Az MH EK

a) az ellátási feladatainak végrehajtása érdekében jóváhagyott központi költségvetési előirányzataival a központi ellátó szervezetekre vonatkozó szabályok szerint gazdálkodik;

b) a honvédelmi szervezetek egészségügyi anyagi-technikai biztosítását a HM fejezet béke és békétől eltérő Logisztikai Utaltsági Rendje (a továbbiakban: ellátási-utaltsági rend) alapján hajtja végre, amelynek keretében a központi ellátás körébe vont eszközöket, anyagokat és szolgáltatásokat a normák és normatívák alapján meghatározott keretek terhére az ellátási-utaltsági rend szerint a honvédelmi szervezetek éves, valamint pontosított negyedéves igénytervei alapján tervezi és térítésmentesen biztosítja.

7. § Az MH Összhaderőnemi Parancsnokság (a továbbiakban: MH ÖHP) alárendeltségébe tartozó katonai szervezetek ellátási igényeit az MH ÖHP felülvizsgálja és szükség szerinti összesítést követően megküldi az MH EK-nek.

8. § A központi ellátás érdekében beszerzett egészségügyi szakanyagok nyilvántartása az ESZKÖZ program alkalmazásával, egység szintű nyilvántartás keretében valósul meg. Az ESZKÖZ program szerinti nyilvántartást az MH EK a honvédelmi szervezetekkel évente egyezteti.

6. Az MH EK működésének logisztikai támogatása

9. § (1) Az MH EK a működéséhez szükséges logisztikai erőforrásokat önállóan tervezi, és az igényeket az ellátó honvédelmi szervezetek részére küldi meg. Az ellátó honvédelmi szervezetek az MH EK felülvizsgált szükségleteit saját logisztikai erőforrás-terveikbe elkülönítetten dolgozzák be.

(2) Az MH EK ellátási-utaltsági rendjét a Honvéd Vezérkar Logisztikai Csoportfőnökség (a továbbiakban: HVK LOGCSF) az MH ÖHP-vel és a HM Fegyverzeti és Hadbiztosi Hivatallal (a továbbiakban: HM FHH) együttműködve alakítja ki.

(3) Az MH EK az intézményi erőforrás-tervezést az évente kiadásra kerülő, a honvédelmi tárca rövid távú tervének kidolgozásáról szóló szabályzó szerint hajtja végre.

(4) A szakanyagok elektronikus nyilvántartására a HM költségvetési fejezet befektetett eszközeinek és készleteinek számítógépes analitikus nyilvántartásának rendjéről szóló 20/2012. (HK 13.) HM VGHÁT szakutasítás (a továbbiakban: ESZKÖZ szakutasítás), valamint az MH EK csapat tagozat esetében a Medworks gazdasági modul nyilvántartás rendszer kézikönyvének rendelkezéseit kell alkalmazni.

(5) Az MH EK a szakanyagokat a kapcsolódó közjogi szervezetszabályozó eszközök és belső rendelkezések alapján saját hatáskörben kezeli, tartja nyilván, a vagyoni körből való kivonási határozat alapján adja át az inkurrens anyagokat, és saját költségvetése terhére semmisíti meg a veszélyes hulladékokat.

(6) Az MH EK a szakanyagok selejtezését az irányadó közjogi szervezetszabályozó eszközök és belső rendelkezések, valamint az MH EK parancsnoka intézkedése alapján hajtja végre.

7. Híradó-informatikai, információvédelmi támogatás

10. § (1) A honvédelmi feladatok ellátása érdekében az MH Kormányzati Célú Elkülönült Hírközlő Hálózatán elérhető, költségvonzattal nem rendelkező híradó-informatikai, információvédelmi szolgáltatásokat az MH EK igénybejelentése alapján az MH EK szolgáltatás átadási pontjain az MH vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandár (a továbbiakban: MH BHD) biztosítja az MH híradó, informatikai és információvédelmi csoportfőnök engedélye alapján, az általa szabott keretek között.

(2) Az MH EK a katonai feladatok ellátásához szükséges, a szolgáltatás átadási pontig térítésmentesen biztosított MH központi, és egyéb híradó-informatikai, információvédelmi szolgáltatások, anyagok, eszközök, szoftverek szervezeten belüli biztosítását, felhasználását saját hatáskörben tervezi, szervezi és hajtja végre. A katonai feladatok ellátásához szükséges híradó, informatikai üzemeltetést az MH EK adatszolgáltatása alapján az MH BHD, illetve a kecskeméti objektumban az MH 43. Nagy Sándor József Híradó és Vezetéstámogató Ezred biztosítja. A minősített adatkezeléshez szükséges rejtjelanyaggal történő ellátás az MH által központilag, térítésmentesen történik.

(3) Az MH EK parancsnoka saját szervezeti keretén belül önállóan szabályozza a rádiótelefonok és szolgáltatások beszerzését, továbbá a rádiótelefon-ellátás és használat szabályait.

(4) A katonai feladatok ellátása érdekében, a tábori vezetési-irányítási képességek vonatkozásában az ellátás az ellátási-utaltsági rend szerint, az MH által térítésmentesen valósul meg.

(5) Az MH EK az OEP által finanszírozott feladatok, szolgáltatások ellátásához szükséges híradó-informatikai, információvédelmi szolgáltatások, anyagok, eszközök, szoftverek szervezeten belüli biztosítását, felhasználását, üzemeltetését és finanszírozását saját hatáskörben tervezi, szervezi és hajtja végre a vonatkozó jogszabályok és egyéb szabályozók figyelembe vételével.

(6) Az MH EK postai és futárküldeményeinek továbbításához szükséges szolgáltatások igénybevételét az MH EK az összes telephelyére vonatkozóan saját hatáskörben tervezi, szervezi és finanszírozza.

(7) A HM fejezet Költségvetés Gazdálkodási Információs Rendszer (a továbbiakban: HM KGIR) vonatkozásában a telepített munkaállomások üzemeltetéséhez – javításához, karbantartásához – szükséges eszközökkel kapcsolatos ellátást a HM KPH térítésmentesen biztosítja. A segédanyagot az MH EK a saját költségvetése terhére tervezi és finanszírozza.

8. Fegyverzettechnikai támogatás

11. § (1) A fegyverzettechnikai biztosítás területén az MH EK kijelölt anyagfelelőse állítja össze az intézmény hadi szükségleti és ellátottsági igényeit. Az MH ÖHP parancsnoka a részére eljuttatott igények alapján intézkedik a szükségletek biztosítására. A hadi szükséglet biztosítása az ellátó központok részéről Központi Tárolási utalványon történik. A vételezés időpontját az MH EK az ellátó központokkal egyezteti.

(2) A kiképzési harcanyag-ellátás és a kiképzési feladatok anyagbiztosítása érdekében az MH EK a tervezés időszakában szükségleteit megküldi az ellátó katonai szervezet részére. A biztosítás az ellátási-utaltsági rend szerint, térítésmentesen történik.

9. Páncélos és gépjármű-technikai támogatás

12. § (1) A páncélos és gépjármű-technikai eszközökkel történő ellátás térítésmentesen, az ellátási-utaltsági rend alapján valósul meg.

(2) A páncélos és gépjármű-technikai eszközök technikai kiszolgálása, javítása, alkatrész-ellátása, valamint a fenti eszközökhöz kapcsolódó egyéb szolgáltatások az MH EK saját költségvetése terhére kerülnek biztosításra.

(3) A hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott gépjárművek időszakos műszaki vizsgálatát, a forgalmi engedélyek érvényességi idejének meghosszabbítását az ellátási-utaltsági rendben elsődlegesen a honvédségi vizsgáló állomáson kell végrehajtani. A feltételek hiánya esetén az időszakos műszaki vizsgálat polgári vizsgáló állomáson is végrehajtható, ebben az esetben a vizsgadíj megfizetése az MH EK saját költségvetése terhére történik.

10. Repülőműszaki támogatás

13. § A repülőműszaki biztosítás területén az MH EK objektumában lévő helikopterfogadó platform működőképességéhez szükséges repülő-műszaki szakanyagok és szolgáltatások biztosítása az ellátási-utaltsági rend alapján, térítésmentesen történik.

11. Vegyivédelmi-technikai támogatás

14. § (1) A vegyivédelmi-technikai biztosítás területén az MH EK szaktechnikai eszközökkel való ellátása, azok technikai kiszolgálása és javítása térítésmentesen, az ellátási- utaltsági rend alapján valósul meg.

(2) A rendszeresített tűzoltó készülékekkel történő ellátás, az eszközök üzemben tartása, technikai kiszolgálása, javítása az ellátási-utaltsági rendnek megfelelően, térítésmentesen történik.

12. Műszaki-technikai támogatás

15. § (1) A műszaki technikai eszközök és szakanyagok vonatkozásában az MH EK ellátása az ellátási-utaltsági rendnek megfelelően, térítésmentesen történik.

(2) Az olyan műszaki-technikai eszközök üzemeltetését, amelyek szakági részét önálló belső erőforrás működteti, az MH EK a vonatkozó műszaki-technikai szakutasításban foglaltak alapján tervezi és szervezi meg.

(3) A műszaki harc-, fenntartási és kiképzési anyagok biztosítása az ellátási-utaltsági rendnek megfelelően, térítésmentesen történik.

13. Élelmezési ellátás

16. § (1) Az MH EK beteg és alkalmazotti – közalkalmazottak, valamint hivatásos és szerződéses katonai állomány – étkeztetésének rendje a szolgáltatótól külön szerződés alapján vásárolt élelmezési ellátással és az MH EK által üzemeltetett konyhai étkezdei ellátással valósul meg.

(2) A külső szolgáltató részére üzemeltetésre átadott konyha esetén

a) az élelmezési ellátás szolgáltatás igénybevétele az MH EK költségvetése terhére,

b) az ételhulladék elszállítása a konyhát üzemeltető szolgáltató által és költségére

valósul meg.

(3) Az MH EK-nak az élelmezési ellátást biztosító szolgáltatóval a konyhára vonatkozó szerződést különösen a következők figyelembevételével kell megkötnie:

a) a szolgáltató részére használatra átadott felszereléseket a szerződés lejártát követően vissza kell venni a szolgáltatótól, a hiánypótlás a szolgáltató költségére történik,

b) félévenként a szolgáltató téríteni köteles a részére használatra átadott élelmezési és elhelyezési szakanyagnem felelősi körbe tartozó konyhaipari gépekért a gépek féléves amortizációs költségét, amelyet a bérleti szerződésben rögzíteni kell,

c) a szolgáltató a neki átadott konyhaipari gépeket, eszközöket, vagyontárgyakat saját költségén köteles javítani, karbantartani és felújítani, majd ezeket a szerződés lejárta után ellenszolgáltatásra való igény nélkül a használatba adó honvédelmi szervezet részére üzemképes állapotban visszaszolgáltatni.

(4) A konyhaipari gépeket a szerződés lejártát követően tételesen kell visszavenni a szolgáltatótól.

(5) Az MH EK által üzemeltetett konyhai étkezdei ellátás – a (6) bekezdésben foglaltak kivételével – az MH EK saját költségvetési előirányzatai terhére valósul meg.

(6) Az MH EK által, saját állománnyal üzemeltetett konyha esetében a konyhaipari gépek utánpótlása az ellátási-utaltsági rendben meghatározottak szerint, míg az ételhulladék elszállítása térítésmentesen, központi keretszerződés alapján történik.

14. Ruházati ellátás

17. § (1) Katonai egyenruházat tekintetében a hivatásos és szerződéses tiszti és altiszti állomány ellátása a Katonai Ruházati Ellátó Pontokon keresztül valósul meg.

(2) Az ellátást a legénységi beosztású szerződéses állomány, valamint a próbaidős szerződéses, tiszti, zászlósi, altiszti állomány részére az MH EK az MH Logisztikai Ellátó Központtól (a továbbiakban: MH LEK) jóváhagyott pénzkerete terhére vételezett szakanyagokból biztosítja.

(3) Az MH EK a felszámított ruházati illetményét a HM FHH-nak, az éves ruházati anyag, nyomtatvány és védelmi egészségügyi tevékenységgel összefüggő irodai papír igényét az MH ÖHP-nak küldi meg, amely alapján azt az MH LEK biztosítja az intézmény részére.

(4) A betegdokumentáció biztosítására szükséges irodai papír beszerzését az MH EK saját OEP általi elemi költségvetése terhére biztosítja.

(5) Az MH EK a ruházati szakterülethez kapcsolódó egyéb központi ellátású szakanyagokat a HM FHH által jóváhagyott pénzkeret terhére az MH LEK-től vételezi.

(6) Az MH EK saját elemi költségvetése terhére tervezi az OEP által finanszírozott egészségügyi ellátás biztosítása érdekében

a) az MH-nál nem rendszeresített nyomtatványokkal történő ellátást,

b) a munka- és védőruházat-beszerzéseit,

c) a mosatás és vegytisztítás szolgáltatásait,

d) a fektető textília beszerzéseit,

e) a műtéti textília beszerzéseit, és

f) az irodaszer-beszerzéseit.

(7) Az MH EK saját elemi költségvetése terhére tervezi

a) a közalkalmazotti állomány ruházati költségtérítését,

b) a védelmi egészségügyi tevékenységet ellátó állomány irodaszer igényét az érvényben lévő norma alapján.

15. Üzemanyag-ellátás

18. § (1) Az üzemanyagot az MH Veszélyesanyag Ellátó Központ a szárazföldi üzemanyagok és egyéb szolgáltatások üzemanyag-kártyára történő vásárlásának szabályairól szóló 8/2012. (HK 4.) HM KÁT-HVKF együttes intézkedés alapján térítésmentesen biztosítja.

(2) A természetbeni hajtóanyag-ellátás a hajtóanyag kiszállításáról és átvételi rendjéről szóló 30/2009. (HK 8.) HM VTISZÁT intézkedés szerint történik.

(3) A kenő-karbantartó szakanyagok, állománytáblás és hadinormás üzemanyag-technikai eszközök biztosítása térítésmentesen, az ellátási-utaltsági renden keresztül valósul meg.

(4) Az üzemanyag-szaktechnikai eszközök karbantartása központi keretszerződés alapján, térítésmentesen valósul meg.

16. Humán, kulturális szakanyag-ellátás

19. § (1) A katonai tevékenységhez kapcsolódó humán, kulturális szakanyag-ellátás térítésmentesen, az ellátási-utaltsági renden keresztül történik. Az egészségügyi ellátáshoz kapcsolódó humán szakanyagok biztosítása az MH EK saját költségvetése terhére történik a hatályos jogszabályok alapján.

(2) Amennyiben az I-es számlaosztályba sorolandó szakanyag-igényeket az MH LEK nem tudja teljesíteni, az igényeket az MH ÖHP Hadtápfőnökség humán szakanyagellátásáért felelős szervezeti eleme megküldi a HM FHH hadtáp szakterületért felelős szervezeti eleme részére.

17. Térképészeti ellátás

20. § A térképészeti szakanyag-ellátás térítésmentesen, az ellátási-utaltsági renden keresztül történik.

18. Közlekedési támogatás

21. § (1) A szállítási igények honvédségi járművekkel történő biztosítása az ellátási-utaltsági rend szerint történik. Az MH EK az igényeit szükség szerint, a feladat megkezdése előtt legalább 5 munkanappal írásban jelzi az ellátási-utaltsági rendben kijelölt szervezet felé.

(2) A közlekedési szakanyag-ellátás, a szaktechnikai eszközellátás és a technikai kiszolgálás az ellátási-utaltsági rendben meghatározottak szerint történik. Nem sorolható ebbe a körbe a jellegzetesen kórházi működéshez, kórházi technológiákhoz tartozó speciális anyagmozgatási rendszer, így különösen a programvezérlésű targoncák és a csőpostarendszer. Ezen speciális eszközök üzemeltetését és technikai kiszolgálását az MH EK saját intézményi ellátási rendszerében és költségvetése terhére tervezi.

19. Egészségügyi támogatás

22. § (1) Az MH EK a betegellátás biztosításához szükséges egészségügyi szakanyagok, szolgáltatások beszerzését az OEP támogatás terhére, saját hatáskörben tervezi, szervezi és hajtja végre.

(2) Az MH EK az MH állománya egészségügyi ellátásának biztosításához szükséges egészségügyi szakanyagok, szolgáltatások beszerzését az érvényben lévő csapatnorma alapján központi költségvetése terhére, saját hatáskörben tervezi, szervezi és hajtja végre.

(3) Az MH EK az egészségügyi szakanyagok selejtezését saját hatáskörben hajtja végre.

(4) Az MH EK a leselejtezett egészségügyi szakanyagokat kezeli, nyilvántartja; a vagyoni körből való kivonást a Honvédelmi Minisztérium vagyonkezelésében lévő ingóságok és társasági részesedések kezelésének, tulajdonosi ellenőrzésének, valamint az ingóságok hasznosításának, elidegenítésének, átadás-átvételének szabályairól szóló 67/2011. (VI. 24.) HM utasítás rendelkezései szerint végrehajtja.

(5) Az MH EK a betegellátás során keletkező veszélyes hulladék megsemmisítését OEP támogatás terhére saját hatáskörben hajtja végre.

(6) Az MH EK az MH katonai szervezeteinél keletkező egészségügyi veszélyes hulladékok elszállítását és megsemmisítését saját központi költségvetése terhére biztosítja.

20. Elhelyezési szakanyag-gazdálkodási feladatok

23. § Az MH EK elhelyezési szakanyaggal történő ellátását, az ellátási-utaltsági rendnek megfelelően, térítésmentesen a központi ellátó szervezet biztosítja.

21. Ingatlangazdálkodási feladatok

24. § (1) Az MH EK tevékenységét a Magyar Állam tulajdonában és a HM vagyonkezelésében lévő, valamint a HM által bérelt egyéb ingatlanokban látja el, amelyek használatát a HM térítésmentesen biztosítja.

(2) Az MH EK által használt ingatlanokkal kapcsolatos ingatlangazdálkodási feladatok ellátása az állami vagyonnal történő gazdálkodásra vonatkozó jogszabályok, valamint a kapcsolódó HM utasítások alapján történik.

(3) A HM vagyonkezelésébe kerülő egészségügyi intézmények ingatlanaira vonatkozó okmányokat az ingatlanok nyilvántartási rendjéről szóló 59/2010. (HK 5.) HM IÜ-HM KPÜ vezérigazgatói együttes intézkedésben meghatározott bizonylatolási rendnek megfelelően kell felterjeszteni a HM FHH részére az ingatlan-nyilvántartás felfektetése érdekében. A HM FHH évente megküldi az ingatlanok analitikus nyilvántartását egyeztetés céljából, kiemelve az épülettartozékok nyilvántartását.

22. Lakás- és szállógazdálkodási, lakhatás-támogatási feladatok

25. § (1) A lakások és szállóférőhelyek gazdálkodási körbe vonása a Honvédelmi Minisztérium által nyújtott lakhatási támogatásokról szóló 19/2009. (XII. 29.) HM rendelet (a továbbiakban: Lakásrendelet) előírásai szerint történik, az illetékes helyi lakásgazdálkodási szerv kezdeményezésére.

(2) Az MH EK állományába tartozó hivatásos, szerződéses katona, közalkalmazotti és munkavállalói állománnyal a szállóbérleti szerződések, valamint a HM rendelkezésű lakások bérleti szerződéseinek megkötése, továbbá a helyőrségi szállók igénybevétele a Lakásrendelet és a Honvédelmi Minisztérium által nyújtott lakhatási támogatásokkal összefüggő feladatok ellátásáról szóló HM utasítás alapján történik.

23. Üzemeltetési és fenntartási feladatok

26. § (1) A HM térítésmentesen, természetbeni ellátásként biztosítja az MH EK által használt ingatlanok fenntartását, üzemeltetését és őrzés-védelmét a HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt.-vel (a továbbiakban: HM EI Zrt.) kötött szolgáltatási szerződés (a továbbiakban: Szolgáltatási Szerződés) alapján. A Szolgáltatási Szerződés egységes szerkezetben tartalmazza a Szolgáltatási Szerződés egészségügyi létesítmények üzemeltetésére vonatkozó feladatrendszert.

(2) Az MH EK által használt ingatlanok üzemeltetését, karbantartását a HM FHH által megkötött Szolgáltatási Szerződés hatálya alatt kell végezni. A Szolgáltatási Szerződés alapján végrehajtott feladatok esetében a megrendelő helyi képviseletét az MH EK látja el, a szakmai felügyeletet a HM FHH gyakorolja.

(3) Az üzemeltetési és karbantartási költségeket – átalányt és a tételes elszámolást is – a HM FHH tervezi a vonatkozó HM utasítások szerint. A szolgáltatás az MH EK részére térítésmentesen kerül biztosításra. Az MH EK részére történő szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos költségeket a HM FHH elkülönítetten kezeli és tartja nyilván. A HM FHH az MH EK teljesítésigazolása alapján fogadja be a HM EI Zrt. által kiállított üzemeltetési számlákat ellentételezés céljából. Az MH EK által működtetett kontrolling rendszerhez az adott hónapra vonatkozó üzemeltetési adatszolgáltatást a HM FHH teljesíti.

(4) Az MH EK őrzés-védelmi feladatait a Szolgáltatási Szerződés hatálya alatt kell biztosítani. Az MH EK objektumai őrzés-védelmének szakmai felügyeletét a Honvéd Vezérkar Hadműveleti Csoportfőnökség (a továbbiakban: HVK HDMCSF) látja el. A szolgáltatást biztosító megrendelést a HM FHH hajtja végre a HVK HDMCSF igénye alapján. Az élőerős őrzés-védelmi szolgáltatás teljesítésigazolásának módját a HM FHH főigazgatója a HVK HDMCSF-fel és az MH EK-kel egyeztetve határozza meg.

(5) Az MH EK által megrendelendő élőerős őrzés-védelmi szolgáltatás biztosítása a HVK HDMCSF útján történik. A HVK HDMCSF felelősségi körébe tartozik az őrszolgálati létszám, az őrség formájának, fajtájának és a rezsióra adatoknak a katonai objektumok őrzés-védelmi kategóriába sorolásáról, az őrzés fajtáiról és az őrzés megszervezéséről szóló HVKF intézkedés szerinti megadása, a változások, változtatások adatainak továbbítása a HM FHH felé.

(6) Az élőerős őrzés-védelmi szolgáltatás költségeit – átalányt és a tételes elszámolást, valamint az eseti megrendelések esetében is – a HM FHH tervezi a HVK HDMCSF-fel együttműködve. A keretszerződés átalánydíjas, de a szerződés őrlétszámának változása esetén a HVK HDMCSF vagy az érintett objektumok vezetői kezdeményezik

a) az őrszolgálat létszámának, és ebből következően a térítési díj emelkedésének esetén a bejelentést követő 5 munkanapon belül,

b) az őrszolgálat létszámának csökkenése esetén 30 napon belül

a módosítások átvezetését a szerződésben.

(7) Az élőerős őrzés-védelmi szolgáltatás az MH EK részére térítésmentesen kerül biztosításra. Az MH EK részére történő szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos költségeket a HM FHH elkülönítetten kezeli és tartja nyilván, és arról a tárgyhavi számla beérkezését követő 20 napon belül tájékoztatja az MH EK-et.

(8) A fizikai és elektronikai biztonság fejlesztése az MH EK igényei alapján, a HVK HDMCSF, valamint a Honvéd Vezérkar Híradó, Informatikai és Információvédelmi Csoportfőnökség (a továbbiakban: HVK HIICSF) követelményei szerint valósul meg. A működéshez szükséges előirányzatokat a HM FHH tervezi a HVK HDMCSF-fel és a HVK HIICSF-fel együttműködve.

27. § Az ingatlanüzemeltetéshez kapcsolódó infrastrukturális beszerzéseket az MH EK igényei alapján a HM FHH tervezi. Az MH EK elhelyezési infrastrukturális ellátásának felső szintű tervezését a HM FHH végzi.

28. § Az MH EK infrastrukturális ellátása, működtetése – kivéve az egészségügyi ellátásra vonatkozó speciális szabályokat – a honvédelmi szervezetekre vonatkozó jogszabályoknak, közjogi szervezetszabályozó eszközöknek, belső rendelkezéseknek megfelelően történik. A Szolgáltatási Szerződés hatálya alá nem tartozó ellátások fedezetét az MH EK saját költségvetése terhére tervezi.

24. Egyéb gazdálkodási szabályok

29. § (1) Az MH EK gyógyító állománya orvos-felelősségbiztosításának költségvetési előirányzatait a HM KPH központilag tervezi meg, fizeti ki és számolja el.

(2) Az MH EK analitikus vagyonnyilvántartására vonatkozó szabályok:

a) csapat tagozat esetében az MH EK által használt számviteli informatikai rendszerben vezeti a vagyonban bekövetkezett változásokat;

b) központi tagozat esetében a vagyon nyilvántartása a HM KPH által biztosított ESZKÖZ programban – az ESZKÖZ szakutasítás előírásai szerint – történik. A vagyonváltozás főkönyvi adatai könyvelésre kerülnek az MH EK által használt számviteli informatikai rendszerben.

(3) Az MH EK biztosítja az általa használt főkönyvi informatikai rendszerben, hogy a főkönyv adatai főkönyvi számlaszám mélységben, heti rendszerességgel – a tárgyhónap fordulónapja esetében az azt követő második munkanapig – a HM KPH által meghatározott formátumú adatbázisba kimenthetők legyenek és feladásra kerüljenek a HM KGIR-rendszerbe.

(4) A HM KPH biztosítja a központi illetménykönyvelésből az MH EK-re vonatkozó főkönyvi adatokat – az MH EK és a HM KPH által egyeztetett formátumban – az MH EK által használt főkönyvi informatikai rendszerbe történő felvételhez.

25. Záró rendelkezések

30. § (1) Ez az utasítás – a (2) és a (3) bekezdésben foglalt kivétellel – a közzétételét követő napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2013. február 1-jétől kell alkalmazni.

(2) A 31. § 2013. július 1-jén lép hatályba.

(3) A 32. § 2014. január 1-jén lép hatályba.

31. §12

32. §13

33. §14

34. § (1) A HVK LOGCSF az ellátási-utaltsági rend utasításban meghatározottakkal összhangban történő pontosítását – az MH ÖHP és az MH EK javaslata alapján – az utasítás közzétételét követő 60. napig végzi el.

(2) Az MH EK az utasítás hatálybalépését követő 30. napig felülvizsgálja és szükség szerint módosítja a szervezetére vonatkozó belső – így különösen a vállalkozási, önköltség-számítási, gazdálkodási, kötelezettségvállalási és egyéb – szabályzatait.

(3) Az MH ÖHP 2013. április 1-jéig az MH EK-kel együttműködésben, annak speciális feladataira tekintettel felülvizsgálja a honvédelmi szervezetek ellátására vonatkozó normarendszert és szükség szerint kezdeményezi annak az MH EK-re vonatkozó módosítását.

(4) A HM KPH és az MH EK a számviteli rendszerek közötti átjárhatóság 2014. január 1-jétől történő biztosítása érdekében 2013. augusztus 31-éig felülvizsgálja a 29. § (2) bekezdés b) pontjában megjelölt ESZKÖZ-adatállomány az MH EK által használt főkönyvi informatikai rendszerbe történő adat-transzformációjának lehetőségét, és a költségvetési kihatások bemutatásával javaslatot tesz a szükséges intézkedésekre.

(5) A HM Gazdasági Tervezési és Szabályozási Főosztály – a HM KPH-val együttműködésben – az utasítás hatálybalépését követő 120. napig felülvizsgálja az MH EK pénzügyi, költségvetési és gazdasági jelentési rendszerét és javaslatot tesz a HM közigazgatási államtitkár és a Honvéd Vezérkar főnöke részére annak átalakítására.

1. melléklet a 20/2013. (III. 14.) HM utasításhoz

Az MH EK-nél a Hjt.-vel összefüggésben felmerülő többletkiadások
1. A személyi juttatások vonatkozásában:
A honvédelmi pótlék, szolgálatiidő-pótlék, illetménykiegészítés, nyelvpótlék többlet, leszerelési segély, toborzópénz, jubileumi jutalom többlet, egyéb sajátos juttatások (így különösen: a hivatásos, szerződéses állomány egészségügyi szabadság idejére fizetett díjazása), költségtérítések (így különösen: a ruházati, közlekedési többlet, albérleti díj, lakásüzemeltetési hozzájárulás, költözködési költségtérítés, különélők élelmezési ellátása, lakbér-kiegészítés).
2. A munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó vonatkozásában az 1. pontban felsorolt kiadások után a munkaadókat terhelő járulékok és a szociális hozzájárulási adó.
3. Dologi kiadások.
4. Egyéb működési célú kiadások vonatkozásában:
Jogszabályok, közjogi szervezetszabályozó eszközök és belső rendelkezések alapján fizetett szociális juttatások (így különösen: segélyek, intézményes segély többlet, házastársi jövedelem-kiegészítés).
1

Az utasítást a 26/2017. (VI. 15.) EMMI utasítás 32. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2017. június 16. napjával.

2

A 2. § (2) bekezdése a 32. § a) pontja szerint módosított szöveg.

3

A 2. § (3) bekezdése a 32. § a) pontja szerint módosított szöveg.

4

A 3. § (1) bekezdés d) pontja a 19/2015. (V. 11.) HM utasítás 15. §-ával megállapított szöveg, e módosító utasítás 12. §-a alapján rendelkezéseit 2015. január 1-jétől kell alkalmazni.

5

A 3. § (3) bekezdés c) pontja a 31. § szerint módosított szöveg.

6

A 3. § (4) bekezdés b) pontja a 62/2016. (XII. 19.) HM utasítás 7. § a) pontja szerint módosított szöveg.

7

A 3. § (9) bekezdése a 32. § b) pontja, a 62/2016. (XII. 19.) HM utasítás 7. § b) pontja szerint módosított szöveg.

8

A 4. § (3) bekezdése a 62/2016. (XII. 19.) HM utasítás 7. § c) pontja szerint módosított szöveg.

9

A 4. § (4) bekezdése a 62/2016. (XII. 19.) HM utasítás 7. § a) pontja szerint módosított szöveg.

10

A 4. § (5) bekezdése a 62/2016. (XII. 19.) HM utasítás 6. §-ával megállapított szöveg.

11

A 4. § (4) bekezdése a 62/2016. (XII. 19.) HM utasítás 7. § a) pontja szerint módosított szöveg.

12

A 31. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

13

A 32. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

14

A 33. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére