• Tartalom

26/2013. (XI. 22.) VM utasítás

26/2013. (XI. 22.) VM utasítás

az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség Szervezeti és Működési Szabályzatának kiadásáról1

2013.11.24.

A központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 73. §-ának (1) bekezdésében foglalt jogkörömben eljárva a következő utasítást adom ki:

1. § (1) Az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség (a továbbiakban: Főfelügyelőség) szervezetét és működésének rendjét meghatározó Szervezeti és Működési Szabályzatot (a továbbiakban: Szabályzat) jelen utasítás mellékleteként adom ki.

(2) Az ügyintézés részletes szabályait, valamint a Főfelügyelőség vezetőit segítő munkaértekezletek – a főosztályvezetői értekezlet, a hivatali munkaértekezlet és a szervezeti egységek munkaértekezletei működésének, valamint a szakértői, hatósági, a kommunikációs tevékenységgel és a jogalkalmazással összefüggő szakmai egyeztetések – szabályait külön főigazgatói utasítás (Ügyrend) állapítja meg.

(3) A munkáltatói jogok gyakorlásának részletes szabályait – főigazgatói utasítással közzétett – Közszolgálati Szabályzat állapítja meg.

(4) A Szabályzatban nem szabályozott szervezeti, valamint közszolgálati jogviszonnyal kapcsolatos esetekben a 2010. évi XLIII. törvény, valamint a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.), a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.), valamint az ezekhez kapcsolódó jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

2. § (1) Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

(2)2

Melléklet a 26/2013. (XI. 22.) VM utasításhoz

Az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség Szervezeti és Működési Szabályzata
A Szervezeti és Működési Szabályzat hatálya
1. § A Szabályzat hatálya a Főfelügyelőség valamennyi szervezeti egységére, a Főfelügyelőség jogszabályban megjelölt feladatainak ellátására, működésére, szervezeti felépítésére, vezetőinek és munkatársainak jogállására terjed ki.
A Főfelügyelőség jogállása, irányítása
2. § (1) A Főfelügyelőség a környezetvédelemért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) irányítása alatt álló központi hivatal, önállóan működő és gazdálkodó, közhatalmi központi költségvetési szerv.
(2) A miniszter az (1) bekezdés szerinti szervezetirányítást a Vidékfejlesztési Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) környezetügyért felelős államtitkára útján látja el.
(3) A Főfelügyelőség
a) megnevezése 2004. január 1. napjától: Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség (a továbbiakban: Főfelügyelőség),
b) megnevezésének rövidítése: OKTVF,
c) elnevezése angolul: National Inspectorate for Environment, Nature and Water,
d) létrehozásáról szóló jogszabály: a Környezetvédelmi Főfelügyelőségről és a környezetvédelmi felügyelőségekről szóló 1/1990. (XI. 13.) KTM rendelet,
e) alapításának időpontja: 1990. december 1.,
f) közvetlen jogelődei:
– Környezetvédelmi Főfelügyelőség,
– Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőség,
– Országos Vízügyi Főigazgatóság,
– Országos Környezet- és Vízügyi Főfelügyelőség,
g) módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt alapító okiratának
– kelte: 2010. október 29.,
– száma: XX/1130/4/2010.,
h) székhelye: 1016 Budapest, Mészáros u. 58/A,
i) postacíme: 1539 Budapest, Pf. 675.,
j) illetékessége: Magyarország területére terjed ki,
k) törzskönyvi nyilvántartási száma: 597771,
l) feladatai ellátásának forrásai: a központi költségvetési támogatás, az intézmény működési, valamint a kiegészítő jellegű szolgáltató tevékenységéből származó bevételei.
A Főfelügyelőség állami alapfeladatai
3. § (1) A Főfelügyelőség
a) a környezetvédelmi, természetvédelmi, vízügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 347/2006. (XII. 23.) Korm. rendeletben, valamint egyéb jogszabályokban megjelölt hatósági eljárásokban a Kormány által kijelölt környezetvédelmi és természetvédelmi első fokú hatóságként, illetve első fokú szakhatóságként jár el,
b) másodfokú hatóságként és szakhatóságként jár el a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség (a továbbiakban: felügyelőség) hatósági jogkörébe tartozó ügyekben,
c) szolgáltatja a miniszter által kért, a kormányzati munka ellátásához szükséges, tevékenysége során keletkezett adatokat,
d) elemzi és értékeli a feladat- és hatáskörét érintő jogszabályok végrehajtását,
e) felettes (a fellebbezés elbírálására jogosult) szervként végzi a területi szervek hatósági munkájának ellenőrzését,
f) véleményezi a feladat- és hatáskörét érintő jogszabálytervezeteket,
g) a hatósági feladatai során önállóan, egyéb feladatoknál pedig a miniszter felkérése alapján közreműködik a nemzetközi feladatok végrehajtásában,
h) koordinálja a határokon átterjedő környezeti hatásokkal kapcsolatos hatósági feladatokat,
i) ellátja azokat a feladatokat, amelyeket jogszabály a hatáskörébe utal.
(2) A Főfelügyelőség az (1) bekezdésben foglaltakon túl
a) jogszabályban meghatározott nyilvántartást, illetve névjegyzéket vezet,
b) ellátja a jogerős döntéseivel szemben előterjesztett jogorvoslati kérelmekkel kapcsolatos közigazgatási peres és nemperes ügyekben a jogszabályban meghatározott képviseleti feladatokat, illetőleg gondoskodik azok ellátásáról,
c) ellátja a polgári peres, nemperes és munkaügyi perekben szükséges képviseleti feladatokat, illetőleg gondoskodik azok ellátásáról,
d) koordinátorként közreműködik az Európai Unió Környezetvédelmi Jogalkalmazók Nemzetközi Szövetségének (IMPEL) környezetvédelmi felügyelői informális hálózatának munkájában,
e) közreműködik a közvélemény tájékoztatását szolgáló munkában, különös figyelemmel a környezet- és természetvédelmi tevékenységgel kapcsolatos társadalmi szervezetek, érdekképviseletek informálására, tevékenységük támogatására,
f) a minisztériummal együttműködik a Szennyezőanyag-kibocsátási és -szállítási Nyilvántartás (PRTR) létrehozása és működtetése kapcsán felmerülő nemzetközi jelentési, adatszolgáltatási kötelezettségek végrehajtásában, az ennek elősegítésére kifejlesztett informatikai rendszerek üzemeltetésében, továbbfejlesztésében,
g) figyelemmel kíséri és véleményezi a környezetvédelemmel, természetvédelemmel, vízgazdálkodással kapcsolatos országos programokat és terveket,
h) figyelemmel kíséri és véleményezi a környezeti hatásokkal, a szennyezésmegelőzéssel, a környezethasználattal kapcsolatos országos programokat és terveket,
i) ellátja a környezetvédelmi vezetési és hitelesítési rendszer (EMAS) nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat,
j) ellátja a feladatkörét érintő közérdekű bejelentések, javaslatok és panaszok kivizsgálásával, valamint az ebből eredő intézkedésekkel járó feladatokat,
k) közreműködik a jogszabályban meghatározott és feladatkörét érintő polgári védelmi, katasztrófaelhárítási feladatokban,
l) ellátja a felügyelőségek tekintetében – a minisztériummal történt egyeztetés szerinti – központosított gazdasági feladatokat (szabályozás, koordináció, kontrolling és adatszolgáltatás),
m) ellátja az országhatárt átlépő hulladékszállítási tevékenységgel összefüggő, jogszabályban meghatározott feladatait.
Alaptevékenység szakfeladatának száma és megnevezése:
Államháztartási szakágazati besorolás:
841104 Területi általános igazgatási szervek tevékenysége
Alaptevékenységének besorolása:
841124 Területi általános végrehajtó igazgatási tevékenység
Kiegészítő tevékenység
4. § (1) A főfelügyelőség jogosult a közhatalmi tevékenységén túl az alaptevékenységével megegyező, az alaptevékenység ellátására létrehozott kapacitás kihasználását célzó, a költségvetésben az alaptevékenységre meghatározott mértéken felül, támogatáson kívüli forrásból, nem kötelezően és nem haszonszerzés céljából, kiegészítő jelleggel szolgáltatás végzésére is, melynek során az ebből származó éves bevétele nem haladhatja meg összkiadásainak 20%-át.
A kiegészítő tevékenység szakfeladatának száma és megnevezése:
841124 Területi általános végrehajtó igazgatási tevékenység
IV/1.
A Főfelügyelőség vezetőinek és munkatársainak feladatköre
FŐIGAZGATÓ
5. § (1) A Főfelügyelőség vezetője a főigazgató, a Főfelügyelőség egyszemélyi felelős vezetője, átfogóan irányítja, vezeti, koordinálja és ellenőrzi a Főfelügyelőség teljes tevékenységét, amelynek keretében:
a) közvetlen irányításával ellátott személyügyi és belső ellenőrzési feladatok mellett – a főigazgató-helyettesek és a főosztályvezetők útján – irányítja a felügyelete alá tartozó szervezeti egységeket, illetőleg beszámoltatja őket a vezetésük alatt álló terület, szervezeti egység munkájáról,
b) személyes hatáskörben jár el
ba) azokban az ügyekben, amelyekben a jogszabály az intézkedés (döntés) jogát személyes hatáskörbe utalja, illetőleg a hatáskör átruházására nem biztosít lehetőséget,
bb) a Főfelügyelőség irányítását érintő jogkörben kiadott intézkedésekben,
bc) ha miniszteri utasítás, egyéb vezetői döntés így rendelkezik,
bd) a főigazgató-helyetteseket és a főosztályok vezetőit érintő teljes körű munkáltatói jogkör gyakorlása során,
be) a Főfelügyelőség valamennyi dolgozója tekintetében – a gazdálkodásért felelős vezető kinevezését és felmentését kivéve – a közszolgálati jogviszony vagy a munkajogviszony létesítése, megszüntetése, továbbá a díjazások megállapítása, valamint a fegyelmi jogkört érintő munkáltatói jogosítványok gyakorlása során.
(2) Egyebekben a főigazgató hatáskörébe tartozik különösen
a) a Főfelügyelőség szervezetének kialakítása a jóváhagyott, kihirdetett Szabályzat alapján,
b) a Főfelügyelőség munkájára vonatkozó stratégia kialakítása, a végrehajtás irányítása és ellenőrzése,
c) a gondoskodás az államháztartási, költségvetési és számviteli előírásoknak megfelelő nyilvántartások vezetéséről, bevallások, beszámolók, illetőleg a Főfelügyelőség önálló költségvetésének elkészíttetéséről,
d) javaslattétel a Főfelügyelőség dolgozóinak kitüntetésére,
e) a túlmunka elrendelése,
f) a főosztályok egymás közötti vitás szakmai ügyének elbírálása, ha a Szabályzatban meghatározott előzetes egyeztetés nem vezetett eredményre,
g) a jogszabályok, közjogi szervezetszabályozó eszközök és belső normák kialakítása és véleményezése.
(3) Ha jogszabály vagy egyéb vezetői intézkedés eltérően nem rendelkezik, a főigazgató az általános és elvi irányítás fenntartásával egyes feladatok ellátását állandó vagy eseti jelleggel a főigazgató-helyettesre, illetve a főosztályok vezetőire átruházhatja.
(4) A főigazgató a Főfelügyelőség hatáskörébe tartozó bármely intézkedést, döntést magához vonhat, illetőleg meghatározott ügy intézésére főigazgató-helyettest, főosztályvezetőt vagy érdemi ügyintézőt – az ügyrendben meghatározott feladatkörétől eltérően is – kijelölhet, és a jogszabályok keretei között az ügy elintézésének törvényes módjára is utasítást adhat. Erről az ügyrend szerint illetékes szervezeti egység vezetőit tájékoztatni kell.
(5) A főigazgató köteles az irányítása alá tartozó szervezeti egységek vezetőit rendszeresen tájékoztatni a feladataik ellátásához szükséges döntésekről, számukra szükség esetén konzultációs lehetőséget biztosítani.
(6) A főigazgatót távolléte vagy akadályoztatása esetén az Ügyrendben meghatározottak szerinti főigazgató-helyettes helyettesíti, annak vele egyidejű távolléte esetén a főigazgató által kijelölt másik főigazgató-helyettes vagy főosztályvezető.
(7) A főigazgató a belügyminiszter meghívása alapján részt vesz a Katasztrófavédelmi Koordinációs Tárcaközi Bizottság ülésein.
(8) A főigazgató
a) gondoskodik a nemzeti és a külföldi minősített adatok védelmére vonatkozó jogszabályok érvényre juttatásáról, a minősített adatok védelméhez szükséges személyi, adminisztratív, fizikai és elektronikai biztonsági követelmények érvényesítéséről, a minősítési jogkörök törvényes meghatározásáról,
b) gondoskodik a Főfelügyelőség ügyviteli rendszerének kialakításáról, a köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló törvény alapján felelős a Főfelügyelőség – mint közfeladatot ellátó szerv – számára meghatározott követelmények teljesítéséért, az iratok szakszerű és biztonságos megőrzésére alkalmas irattár kialakításáért.
(9) A főigazgató gazdálkodási jogkörében eljárva
a) a Főfelügyelőség éves költségvetésében biztosított előirányzatok mértékéig szerződéseket köthet és kötelezettségeket vállalhat,
b) gyakorolja a Főfelügyelőség vonatkozásában az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjét megillető jogokat, gondoskodik az előírt pénzügyi, gazdálkodási feladatok ellátásáról,
c) a hatályos jogszabályi keretek között meghatározza a Főfelügyelőség pénzügyi-gazdasági irányításának részletes rendjét.
A FŐIGAZGATÓ-HELYETTESEK
6. § (1) A főigazgatót e Szabályzat szerint és az Ügyrendben külön meghatározott feladatok ellátásában, irányításában és koordinálásában általános, szakmai és gazdasági főigazgató-helyettesek segítik.
(2) A főigazgató-helyettes
a) feladatait a főigazgató közvetlen irányítása és felügyelete mellett látja el,
b) közvetlenül irányítja a Szabályzat és az Ügyrend szerinti feladatokból következő szakterületi és funkcionális feladatokat,
c) ellátja a főigazgató eseti felhatalmazása, illetve kijelölése alapján meghatározott, kiemelt feladatokat,
d) átruházott jogkörben gyakorolja a kiadmányozási jogot a Szabályzat és az Ügyrend szerint meghatározott hatáskörökben, ügykörökben.
(3) A főigazgató-helyettes feladata különösen
a) az alárendeltségébe tartozó szervezeti egységek tevékenységének irányítása,
b) intézkedések, a felsőbb szervekhez történő előterjesztések kidolgozásának irányítása,
c) a jogszabályok és a közjogi szervezetszabályozó eszközök végrehajtásának irányítása, illetőleg felügyelete,
d) programok, tervek, pályázatok, projektek kialakításának és megvalósításának irányítása,
e) az irányítása alá tartozó szervezeti egységek vezetőinek beszámoltatása, valamint a szükséges információkkal való rendszeres ellátása.
(4) Az általános főigazgató-helyettes a (3) bekezdésben meghatározott feladatkörén kívül koordinálja az Engedélyezési és Jogi Főosztály, valamint az Emisszió-kereskedelmi, Termékdíj és Hulladéklerakási Főosztály működését.
(5) A szakmai főigazgató-helyettes koordinálja a Hatósági és a Szakértői Főosztályt, valamint az egymást érintő ügyekben végzett tevékenységüket.
(6) A főigazgató-helyettest távolléte vagy akadályoztatása esetén a főigazgató által kijelölt másik főigazgató-helyettes vagy főosztályvezető helyettesíti.
Gazdasági főigazgató-helyettes
7. § (1) A gazdasági főigazgató-helyettes irányítja a gazdasági osztályvezető munkáját, szükség esetén koordinálja a Gazdasági Osztály együttműködését a Főfelügyelőség többi szervezeti egységével, továbbá gyakorolja a Gazdálkodási Szabályzatban és a Gazdasági Osztály ügyrendjében meghatározott jogköröket.
(2) A gazdasági főigazgató-helyettest távolléte vagy akadályoztatása esetén a Gazdasági Osztály osztályvezetője helyettesíti.
A FŐOSZTÁLYVEZETŐ
8. § (1) A főosztályvezető a főigazgató utasításai, valamint a Szabályzat, illetve az Ügyrend előírásai szerint vezeti a Főfelügyelőség főosztályát.
(2) A főosztályvezető
a) a főigazgató-helyettes közvetlen irányítása alatt végzi tevékenységét, irányítja a főosztály munkáját,
b) felelős a vezetése alatt álló főosztály, illetőleg a főosztály szervezeti egységeinek (osztályainak) tevékenységéért, a főosztály munkájáért, a főosztály ügykörébe tartozó feladatok ellátásának jogszerűségéért, szakszerűségéért, szakmai színvonaláért, a határidők betartásáért és ellenőrzéséért,
c) köteles az általa irányított főosztály szervezeti egységeinek munkáját rendszeresen ellenőrizni; az osztályvezetőket, a főosztály ügyintézőit a feladatuk teljesítéséről beszámoltatni, továbbá az irányítását ellátó vezetőnél az ügyintézők feladatainak ellátását veszélyeztető körülményt, a megoldási javaslattal együtt jelezni,
d) intézkedést köteles kezdeményezni az irányítását ellátó vezetőnél a feladatellátást veszélyeztető körülmények észlelése esetén.
(3) A főosztályvezetőt
a) illeti meg az intézkedési jog az irányítása alatt álló főosztály szervezeti egységeinek (osztályainak) ügykörébe tartozó minden olyan ügyben, amely nem tartozik a főigazgató, illetve a főigazgató-helyettesek hatáskörébe,
b) akadályoztatása esetén a kinevezett helyettese, vagy az azzal megbízott szervezeti egység vezetője helyettesíti.
(4) A főosztályvezető feladata továbbá
a) a szakterületét érintő belső normák kiadásának, módosításának, visszavonásának kezdeményezése,
b) a javaslattétel a főigazgató részére a főosztály létszám-, személyi juttatási keretével való gazdálkodásra, elismerés adományozására, elmarasztalásra,
c) az ügyviteli, adatvédelmi, valamint biztonsági előírások betartásának és betartatásának rendszeres ellenőrzése.
FŐOSZTÁLYVEZETŐ-HELYETTES
9. § (1) A főosztályvezető-helyettes
a) teljes jogkörben helyettesíti a főosztályvezetőt annak akadályoztatása vagy távolléte esetén,
b) az ügyrendben meghatározott ügyekben vagy ügykörben eljár a főosztályvezető jogkörében,
c) az a) és b) pontban meghatározott feladatainak ellátása mellett osztályvezetői jogkörben irányítja a vezetése alatt álló osztály munkáját,
d) a főosztályvezető helyettesítésére – az Ügyrendben meghatározott külön feladatok mellett – a függelékben meghatározott főosztályokon osztályt nem vezető főosztályvezető-helyettes is működhet,
e) a főosztályvezető-helyettes a főosztályvezetőnek van közvetlenül alárendelve.
OSZTÁLYVEZETŐ
10. § (1) Az osztályvezető
a) a főigazgatótól, főigazgató-helyettestől, főosztályvezetőtől vagy annak helyettesétől kapott utasítás és iránymutatás alapján, a jogszabályokban és a szakmai előírásokban (szabvány, irányelv stb.) foglaltakra figyelemmel irányítja a vezetése alatt álló osztály munkáját, gondoskodik az osztály dolgozóinak arányos munkamegosztásáról, a feladatoknak törvényes, kellő színvonalú, határidőben való teljesítéséről,
b) intézkedik a főosztályvezető vagy más felettes vezető által személyes hatáskörébe utalt ügyekben,
c) felelős az osztály feladatainak jogszerű, a szakmai követelményeknek megfelelő, határidőben történő teljesítéséért,
d) köteles az osztály feladatainak teljesítését akadályozó körülmény észlelése esetén haladéktalanul intézkedést kezdeményezni az irányítását ellátó főosztályvezetőnél.
(2) Az osztályvezetőt távolléte vagy akadályoztatása esetén a főosztályvezető által megbízott osztályt vezető főosztályvezető-helyettes vagy másik osztályvezető helyettesíti.
IV/2.
A Főfelügyelőség nem vezető beosztású dolgozóinak feladatköre
ÜGYINTÉZŐ
11. § (1) Az ügyintéző gondoskodik a főfelügyelőségi szervezeti egységek feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek közül a közvetlen vezetője általi kijelölés szerinti ügyek érdemi döntésre való előkészítéséről, felhatalmazás esetén kiadmányozásról, valamint a végrehajtás szervezéséről. Ennek érdekében különösen:
a) ellátja a munkaköri leírásban meghatározott feladatokat, illetőleg a munkakörével összefüggő vagy – átmenetileg – azzal össze nem függő azon feladatokat, amelyeknek végzésével vezetője megbízza,
b) felelős feladatainak a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelő, határidőben történő teljesítéséért,
c) jogosult és köteles intézkedést kezdeményezni munkavégzését akadályozó körülmény esetén vezetőjénél.
(2) Az ügyintézőt akadályoztatása vagy távolléte esetén a közvetlen felettese által kijelölt másik ügyintéző helyettesíti.
(3) Az ügyintézésért felelős személy az eljárás során
a) áttanulmányozza az ügyre vonatkozó iratokat és más információt tartalmazó anyagokat, szükség szerint intézkedik az ügyet érintő iratok pótlólagos összegyűjtésére és átmeneti csatolására, illetve a különböző ügyiratdarabok végleges szerelésére,
b) az ügyben folytatott jelentősebb tárgyalásról, értekezletről, megbeszélésről, szóbeli megállapodásról, egyeztetésről szükség szerint jegyzőkönyvet, emlékeztetőt vagy feljegyzést készít, a résztvevőkkel azt aláíratja és az ügyiratban elhelyezi,
c) elkészíti a kiadmány tervezetét,
d) az ügyiratot kiadmányozza vagy továbbítja a kiadmányozásra jogosulthoz,
e) az iratra feljegyzi a kezelői és a kiadói utasításokat, az irattári tételszámot,
f) megtartja az ügykezelésre (iratkezelésre) vonatkozó szabályokat,
g) a munkavégzés során tudomására jutott minősített adatot, magán- és üzleti titkot, valamint személyes adatot az érvényességi időn belül illetéktelen személynek nem adhatja át, illetve az adat tartalmát nem hozhatja illetéktelen személy tudomására vagy nyilvánosságra.
ÜGYKEZELŐ
12. § Az ügykezelő a munkaköri leírásban részére megállapított, illetve a közvetlen vezetője által kiadott feladatokat a kapott utasítások és határidők figyelembevételével, jogszabályok és ügyviteli szabályok ismeretében és betartásával végzi.
FIZIKAI ALKALMAZOTT
13. § A fizikai alkalmazott tevékenységével segíti az érdemi ügyintézői, ügyviteli feladatok ellátását és ellátja mindazokat a kisegítői feladatokat, amellyel – a munkaköri leírásban foglaltak szerint – a munkáltatói jogkör gyakorlója megbízza. Munkáját a kapott utasítások, jogszabályok és ügyviteli szabályok ismeretében és betartásával végzi.
Az ügyintézés főbb szabályai
V/1.
AZ EGYES SZERVEZETI EGYSÉGEK EGYÜTTMŰKÖDÉSE AZ ÜGYINTÉZÉSBEN
14. § (1) Az ügy elintézéséért a jelen Szabályzat, illetve az Ügyrend szerint meghatározott szervezeti egység vezetője felelős.
(2) Több szervezeti egységet érintő ügy esetén a Főfelügyelőség egészére a főigazgató jelöli ki az ügy elintézéséért felelős és az ügyintézés koordinálására jogosult és köteles vezetőt. Ha az ügy több szervezeti egység feladatkörét (ügykörét) érinti vagy az ügy elintézése több érdekelt szervezeti egység véleményének, intézkedésének összehangolását teszi szükségessé, az ügy elintézésére az Ügyrend szerint felelős és arra kijelölt szervezeti egység az ügyet megküldi az abban érintett szervezeti egység(ek)nek észrevétel, illetve szakmai vélemény közlése céljából. Véleményeltérés esetén az érintett szervezeti egységek egyeztetést, koordinációs megbeszélést kötelesek lefolytatni.
(3) Ha a (2) bekezdés szerinti egyeztetés eredménytelen, az ügyet az intézésért felelős szervezeti egység vezetője az érintett kérdések összefoglalásával és döntési javaslattal az érintett főigazgató-helyettes, illetőleg szükség esetén a főigazgató elé terjeszti.
(4) Az ügyben környezetvédelmi, természetvédelmi vagy vízügyi együttes szakkérdésben kialakult véleményeltérés esetén a főigazgató döntését kell kérni. A döntésig az ügy nem kiadmányozható. A főigazgató a döntés előtt – szükség esetén – a főigazgató-helyettesektől vagy a főosztályvezetői szakmai értekezlettől állásfoglalást kér.
(5) Az ügyintéző az érdemi intézkedés tervezetét az egyeztetett álláspont, illetőleg szükség esetén a (3)–(4) bekezdés szerinti vezetői döntés alapján készíti el és terjeszti elő kiadmányozásra.
(6) Ha a jogszabály vagy az arra jogosult vezető az ügy elintézésére határidőt állapít meg, ennek betartása (betartatása) az ügyintéző és az őt irányító vezető közös kötelezettsége és felelőssége.
(7) A szervezeti egységek vezetői kötelesek az irányításuk alá tartozó munkatársakat tájékoztatni a feladatok ellátásához szükséges információkról, döntésekről, illetőleg a feladat megoldásához szükséges egyéb adatokról, körülményekről.
V/2.
AZ ÜGYKEZELÉS ÉS ÜGYIRATKEZELÉS
15. § (1) Az ügyiratkezelésért felelős szervezeti egység a nyilvántartásba vett iratokat haladéktalanul eljuttatja a címzett, illetve az ügy tárgya szerint érintett szervezeti egységhez.
(2) A szervezeti egységekhez, illetőleg a főigazgatóhoz (feladatkörében eljáró főigazgató-helyetteshez) továbbított iratokat a főigazgató (főigazgató-helyettes), a főosztályvezető a döntés előkészítés céljából a főosztályra, osztályra vagy ügyintézőre szignálja.
V/3.
A KIADMÁNYOZÁS RENDJE
16. § (1) A főigazgató kiadmányozza, ha a kiadmányozás jogát, az arra vonatkozó rendelkezések szerint, külön intézkedéssel nem ruházta át
a) a minisztériumok és más államigazgatási szervek vezetőihez (miniszter, államtitkár, helyettes államtitkárok) címzett jelentéseket, megkereséseket, tájékoztatásokat, továbbá az országgyűlési képviselőkhöz, az országgyűlés tisztségviselőihez, az Alkotmánybírósághoz, az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalához, a Legfőbb Ügyészséghez, valamint a politikai pártok vezetőihez, illetve a parlamenti pártok frakcióvezetőihez küldendő iratokat,
b) a területi szervek vezetőinek szóló megkereséseket, tájékoztatásokat,
c) a személyes hatáskörébe utalt döntéseket,
d) azokat az ügyiratokat, amelyben a kiadmányozás jogát magához vonta,
e) a Főfelügyelőség költségvetési, számviteli és pénzügyi beszámolóit,
f) a személyzeti, munkaügyi és bérügyi feladatok ellátásával kapcsolatos iratokat,
g) a Főfelügyelőség tevékenységére vonatkozó adatszolgáltatásokat, a Főfelügyelőség munkatársait (kormánytisztviselőit) érintő személyzeti feladatokkal, minősítéssel, vagyonnyilatkozattal stb. kapcsolatos ügyiratokat,
h) azokat az ügyiratokat, amelyek kiadmányozása nem ruházható át.
(2) A főigazgató-helyettes a főigazgató távollétében vagy akadályoztatása esetén a képviseletében és nevében kiadmányozza a főigazgató feladatkörét érintő ügyekben keletkezett iratokat.
(3) A főosztályvezető – a Szakértői Főosztály főosztályvezetőjének kivételével – a főigazgató képviseletében és nevében kiadmányozza a felügyelete alá tartozó (szakmai területét érintő) főosztály által előkészített szakmai, hatósági döntéseket (határozatokat), bírósági megkereséseket tartalmazó ügyiratokat, a döntéssel összefüggésben keletkező, a főigazgató kiadmányozási jogkörét érintő ügyiratok kivételével a főosztály feladatkörébe utalt egyéb ügyeket.
(4) A Hatósági Főosztály, valamint az Engedélyezési, Emisszió-kereskedelmi, Zöld Kommandó Főosztály főosztályvezető-helyettesének és osztályvezetőjének kiadmányozási jogára vonatkozó részletes szabályokat a Főfelügyelőség Ügyrendje tartalmazza.
(5) A Főfelügyelőség által ügyeleti rendszerben végzett hatósági ellenőrzés során hozandó nem érdemi döntés kiadmányozására valamennyi vezető tisztséget betöltő kormánytisztviselő jogosult.
(6) Az ügyirat kiadmányozásra való előkészítéséért, a törvényességi, szakmai szempontoknak megfelelő kidolgozásáért, valamit az előírt határidőben való elintézéséért elsősorban az ügy illetékes előadója felelős, akinek a nevét az ügyiraton fel kell tüntetni és aki az általa kidolgozott tervezetet aláírásával ellátva közvetlen felettese útján terjeszti elő kiadmányozásra.
(7) A kiadmányozott ügyirat tartalmáért és formai helyességéért a kiadmányozó felelős.
(8) A kötelezettségvállalásra, utalványozásra, ellenjegyzésre, érvényesítésre és teljesítésigazolásra, valamint a gazdasági tárgyú döntésekre vonatkozó részletes szabályokat a Gazdálkodási Szabályzat és a Gazdasági Osztály ügyrendje tartalmazza.
V/4.
TÁJÉKOZTATÁSI, FELADATMEGHATÁROZÁSI ÉS BESZÁMOLTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEK
17. § (1) A vezető köteles az irányítása alá tartozó munkatársakat rendszeresen tájékoztatni a feladataik ellátásához szükséges döntésekről és utasításokról, továbbá az egyes konkrét ügyek és feladatok megoldásához nélkülözhetetlen tényekről, elvekről és döntésekről.
(2) Amennyiben a vezető az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségének nem tesz eleget, a beosztott vezető és az ügyintéző az irányítást gyakorló vezető feletteséhez fordulhat.
(3) A munkatársak haladéktalanul kötelesek tájékoztatni vezetőjüket, amennyiben a munkájuk során szakmai vagy közéleti szempontból érzékeny ügyben érkezik hozzájuk megkeresés, illetve ilyen ügyben intézkedést kell tenniük.
(4) A Főfelügyelőség főigazgatója a vezetők tájékoztatása, a feladatok meghatározása és a vezetők beszámoltatása érdekében rendszeresen vezetői fórumokat (heti, havi vezetői értekezletek, feladatszabások, beszámoltatások) tart.
(5) A szervezeti egységek vezetői kötelesek az általuk irányított szervezet munkáját folyamatosan ellenőrizni, ennek keretében az ügyintézőket a kiadott feladatok végrehajtásáról beszámoltatni. A vezetői ellenőrzés formái különösen: kiadmányozási jog gyakorlása, gazdálkodási jellegű aláírási jog gyakorlása (kötelezettségvállalás, ellenjegyzés, érvényesítés, utalványozás), beszámoltatás szóban vagy írásban, napi, heti vagy havi rendszerességgel.
V/5.
MUNKAKÖR ÁTADÁSÁNAK-ÁTVÉTELÉNEK RENDJE
18. § (1) Munkakör átadására vonatkozó szabályok:
a) A kormánytisztviselői munkakör betöltőjének személyében történő változás, illetőleg a kormányzati szolgálati jogviszony megszűnése esetén a munkaköri feladatokat, illetve az annak ellátásával összefüggő információkat és iratokat „átadás-átvételi” eljárás keretében át kell adni a főigazgató által kijelölt átvevőnek. Amennyiben kijelölésre nem kerül sor az átvevő a nála lévő ügyeket a szervezeti egységének vezetője részére adja át.
b) A munkakör átadás-átvételét úgy kell megszervezni, hogy a munka folyamatossága biztosítva legyen.
c) Az átadás időtartama – rendkívüli ok miatt akadályoztatás esetét leszámítva – maximum 1 hét lehet.
d) A munkakör átadás-átvételt jegyzőkönyvbe kell foglalni, melyet az átadó és az átvevő ír alá. A jegyzőkönyvet a munkakör átadójának közvetlen felettese kézjegyével látja el, egyben igazolva az átadás-átvétel megfelelőségét és szakszerű lebonyolítását.
e) A jegyzőkönyvet négy példányban kell elkészíteni, melyből egy-egy példány az átadónál és az átvevőnél, illetve a szervezeti egység vezetőjénél marad. A jegyzőkönyv negyedik példányát meg kell küldeni a Főigazgató Titkárság részére, és azt az átadó személyi anyagában kell elhelyezni.
f) Ha a munkakör átadás-átvételkor, az átadó rendkívüli ok miatt akadályoztatva van, képviseletéről a közvetlen felettese köteles gondoskodni.
g) Az ügyiratok átadás-átvételére vonatkozó részletes szabályok tekintetében a hatályos Ügyiratkezelési Szabályzat előírásai az irányadók.
(2) Munkakör átvitele nélküli belső áthelyezés esetén, illetve a 30 napot meghaladó fizetés nélküli szabadság igénybevételét megelőzően a munkakör átadás-átvétel szabályait alkalmazni kell.
V/6.
FELELŐSSÉG AZ ÜGYINTÉZÉS SZÍNVONALÁÉRT ÉS AZ ÜGYINTÉZÉSI HATÁRIDŐK BETARTÁSÁÉRT
19. § (1) A megbízott vezető vagy ügyintéző köteles az ügy elintézése érdekében a jogszabályok, szakmai követelmények, valamint a Kttv.-ben és Főfelügyelőség belső szabályzataiban meghatározott általános előírások betartásával, az érdekelt szervezeti egységekkel, vezetőkkel, ügyintézőkkel együttműködve a szükséges intézkedéseket megtenni.
(2) Amennyiben jogszabály vagy az erre jogosult vezető az ügy elintézésére határidőt állapít meg és a határidő betartására valamilyen okból előreláthatólag nincs lehetőség, az ügy intézésével megbízott köteles ezt a tényt az okok megjelölésével együtt felettesével írásban közölni és intézkedést kezdeményezni.
(3) Amennyiben a szervezeti egységek vezetői a munkafeltételeket tekintve az ügyintézés színvonalát és a határidők betartását akadályozó vagy lehetetlenné tévő körülményt észlelnek, kötelesek erről – a szolgálati út betartásával – haladéktalanul tájékoztatni az irányításukat ellátó vezetőt.
(4) Az ügyintézés színvonaláért és a határidők betartásáért az ügy intézésével megbízott személy jogszabályban megállapított felelősséggel tartozik.
(5) Az ügyintézés szakmai követelményeit, beleértve az ügyiratok kezelését, az államtitok és a szolgálati titok megőrzését, az adatvédelem és a közérdekű adatok nyilvánosságának biztosítását jogszabályok, valamint utasítások és szabályzatok tartalmazzák.
(6) Feladat ellátására irányuló intézkedés általában írásban tehető. Szóban történt intézkedés tartalmát az utasított köteles az ügyiraton rögzíteni.
A kapcsolattartás és a képviselet általános szabályai
20. § (1) A minisztériumok, országos hatáskörű szervek, egyéb központi, illetve közigazgatási és kormányhivatalok, járási hivatalok és önkormányzatok polgármesteri hivatalai vezetőivel a Főfelügyelőség hatáskörébe tartozó ügyekben a főigazgató, főigazgató-helyettes tart fenn közvetlen munkakapcsolatot.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szervek és hivatalok belső szervezeti egységeivel – a feladatkörükbe tartozó ügyekben – a főosztályok vezetői tartanak munkakapcsolatot. Nemzetközi szervezetekkel, egyéb külföldi szervekkel a Főfelügyelőség elsősorban a minisztérium illetékes főosztályán keresztül tart kapcsolatot.
(3) A minisztériumok, országos hatáskörű szervek, önkormányzatok, állami, gazdasági és társadalmi szervek rendezvényein a Főfelügyelőséget a főigazgató, vagy döntése alapján az értekezlet tárgya szerint feladatkörét érintő főigazgató-helyettes, főosztályvezető képviseli.
(4) A kiküldött, illetve személyes meghívással rendelkező kormánytisztviselő – csak a felhatalmazása körében, illetőleg beosztásából eredő hatáskörében nyilváníthat véleményét – a rendezvényen kialakult, a Főfelügyelőséget érintő álláspontról, valamint az általa képviselt és kinyilvánított állásfoglalásáról a főigazgatót, illetve a közvetlen felettesét tájékoztatni köteles.
(5) A Főfelügyelőség más – hazai vagy külföldi – szerv által létesített bizottságban, testületben történő állandó képviseletéhez a miniszter jóváhagyása szükséges. A testületi képviselet naprakész nyilvántartásáról a Főigazgatói Titkárság gondoskodik a képviseletet ellátó szervezeti egység adatszolgáltatása alapján.
21. § (1) A Főfelügyelőség szervezeti egységei (főosztályai) ügykörüknek megfelelően és a hatáskörükbe tartozó kérdésekben, továbbá a minisztérium tevékenységét is érintő ügyekben munkakapcsolatot tartanak a minisztérium, Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség, Országos Meteorológiai Szolgálat és Nemzeti Környezetügyi Intézet szakmai és funkcionális egységeivel.
(2) A Főfelügyelőség együttműködik a minisztérium ügykör szerint érintett főosztályával (főosztályaival) a külföldi (nemzetközi) környezet-, természet- és vízügyi kapcsolatok felvételében, fenntartásában, az Európai Uniós (EU) tagsággal járó, ezzel összefüggő feladatokban.
(3) A Főfelügyelőség folyamatosan, utasításra, illetve szükség szerint tájékoztatja a minisztert, különösen a környezetügyért felelős államtitkárt, a környezet- és természetvédelemért, valamint a vízügyért felelős helyettes államtitkárokat, a miniszteri kabinetiroda vezetőjét, az igazgatási és jogi helyettes államtitkárt az irányításuk alá tartozó szakterületet érintő jogszabályok érvényesüléséről, javaslatot tesz azok módosítására, kiegészítésére és közreműködik a jogi szabályozás továbbfejlesztésében. Megkeresésre úgyszintén tájékoztatja a minisztérium költségvetési főosztályának vezetőjét a költségvetési-pénzügyi helyzet alakulásáról.
22. § (1) A Főfelügyelőség képviseletét a főigazgató látja el, aki a képviseleti jogot – meghatározva annak terjedelmét – átruházhatja az általa erre felhatalmazott személyre. A képviselettel felhatalmazott személyek adatait képviseleti könyvben kell nyilvántartani és gondoskodni kell annak naprakész vezetéséről.
(2) A Főfelügyelőség érdemi ügyintézői a Főfelügyelőség ellen indított közigazgatási perekben a jogi képviseletet meghatalmazással látják el.
(3) A Főfelügyelőség nevében nyilatkozatot a főigazgató, távollétében, tartós akadályoztatása esetén a főigazgató-helyettes tehet. A főigazgató-helyettes távollétében vagy tartós akadályoztatása esetén nyilatkozatot az általa megnevezett főosztályvezető tehet.
(4) A sajtó részéről érkező megkeresésekről a kormánytisztviselők kötelesek tájékoztatni felettesüket és a Főigazgatói Titkárságon keresztül a főigazgatót.
A kormánytisztviselői jogviszonnyal összefüggő egyes rendelkezések, a munkáltatói jogok gyakorlása
23. § (1) A Főfelügyelőség főigazgatója kormánytisztviselő. A Főfelügyelőség dolgozói kormánytisztviselők, ügykezelők, illetve munkavállalók lehetnek. A kormánytisztviselők és ügykezelők jogállására a Kttv. és a külön jogszabályok, a munkavállalók jogállására az Mt. és a külön jogszabályok rendelkezései az irányadók.
(2) A Főfelügyelőség főigazgatóját a miniszter nevezi ki, menti fel, és gyakorolja a vele kapcsolatos egyéb munkáltatói jogokat.
(3) A Főfelügyelőség kormánytisztviselői, ügykezelői és munkavállalói felett a munkáltatói jogokat a főigazgató gyakorolja, kivéve a gazdasági vezető kinevezését és felmentését. A gazdasági vezetőt a miniszter nevezi ki, illetve menti fel a Főfelügyelőség főigazgatójának javaslatára.
(4) A főigazgató tartós távolléte esetén a munkáltatói jogkört az általa kijelölt főigazgató-helyettes gyakorolja.
(5) A Kttv. szerint adományozható címek fajtáját és számát, továbbá a képzettségi pótlékra jogosító munkaköröket és képzettségeket a Közszolgálati Szabályzat tartalmazza.
(6) A vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek körét az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvényben foglaltak figyelembevételével a Közszolgálati Szabályzat tartalmazza.
24. § (1) A kormánytisztviselői jogviszonyból eredő munkáltatói jogkörök tekintetében a Főfelügyelőség főigazgatója saját hatáskörében gyakorolja, illetőleg teljesíti:
a) a kormánytisztviselői jogviszony létesítésével (kinevezéssel), módosításával és megszüntetésével járó, a jogszabályban meghatározott munkáltatói jogokat és kötelezettségeket,
b) az alapilletmény legfeljebb 50%-kal történő megemelését vagy legfeljebb 20%-kal csökkentett mértékben történő megállapítását,
c) a kormánytisztviselő beleegyezésével tartalékállományba helyezését,
d) a kormánytisztviselő kirendelését más közigazgatási szervhez,
e) közigazgatási és szakmai tanácsadói, főtanácsadói cím adományozását,
f) a jogszabályban meghatározott vagyonnyilatkozattal kapcsolatos, a munkáltatói jogkör gyakorlójának hatáskörébe utalt feladatokat,
g) a vezetői megbízásra irányuló intézkedéseket és annak visszavonását,
h) a jogszabályban meghatározott és a kormánytisztviselők teljesítményértékelésével járó feladatokat a főosztályvezetők részére átruházott feladatok kivételével,
i) a legalacsonyabb fokozatú minősítés esetén a közigazgatási szakmai tanácsadói, főtanácsadói cím visszavonását,
j) a fegyelmi kártérítési eljárás megindítását, vizsgálóbiztos kijelölését, a fegyelmi tanács két tagjának kijelölését, háromtagú fegyelmi tanácsban az eljárás lefolytatását,
k) a munkáltatói lakásépítési-vásárlási támogatás/kölcsön engedélyezését,
l) a jutalom fizetésének engedélyezését,
m) a hatályos Kttv. alapján a helyettesítési díj mértékének megállapítását,
n) a kormánytisztviselő magasabb besorolási fokozatba sorolását,
o) a fizetés nélküli szabadság engedélyezését,
p) a tanulmányi szerződés megkötését,
q) a lakásbérleti (albérlet) hozzájárulás, üdülési hozzájárulás, szociális támogatás engedélyezését,
r) a rendkívüli munkavégzés elrendelését,
s) a kirendelésre irányuló intézkedéseket,
t) a képzettségi pótlék, illetőleg az arra jogosító munkakörök megállapítását a Közszolgálati Szabályzat alapján,
u) az idegennyelvtudás-pótlékra jogosító nyelvek és munkakörök megállapítását a Közszolgálati Szabályzat alapján az ott meghatározott idegen nyelvek tekintetében,
v) a szabadság kiadását, illetve igénybevételének engedélyezését, egyéb munkaidő-kedvezményekkel kapcsolatos intézkedéseket,
w) a szakmai konferencián, továbbképzéseken való részvétel engedélyezését az anyagi feltételek előzetes egyeztetésével.
(2) Átruházott hatáskörben a főosztályvezető az alábbi munkáltatói jogokat gyakorolja az általa vezetett szervezeti egység kormánytisztviselőit érintően:
a) a kormánytisztviselők munkaköri feladatainak meghatározását,
b) az éves szabadságolási terve elkészítését,
c) a belföldi kiküldetés engedélyezését és a teljesítés igazolását,
d) a távollévő kormánytisztviselők belső helyettesítésének megállapításával kapcsolatos intézkedéseket az (1) bekezdés j) pontjában meghatározott feladatok kivételével,
e) a minősítések elkészítését, illetőleg az ezzel járó egyéb feladatokat,
f) javaslattétel munkáltatói lakásépítési-vásárlási támogatás (kölcsön) engedélyezésére, valamint illetményelőleg engedélyezéséhez,
g) javaslattétel fegyelmi eljárás megindítására vagy a jogszabályban meghatározott körülményekre figyelemmel fegyelmi eljárás nélkül megrovás fegyelmi intézkedés meghozatalára.
(3) A főigazgató saját hatáskörében fenntartott, mind pedig az átruházott jogkörben gyakorolt munkáltatói döntések, intézkedések szakmai előkészítésében – a fegyelmi eljárások kivételével – a Főigazgatói Titkárság működik közre.
(4) A főigazgató a (3) bekezdésben meghatározott munkáltatói jogkörök gyakorlását eseti jelleggel, vagy általános érvénnyel írásban más személyre – vezetői munkakört betöltő kormánytisztviselőre – ruházhatja át. Az erre vonatkozó felhatalmazást írásban bármikor azonnali hatállyal visszavonhatja. Az átruházott munkáltatói jogkörök gyakorlását esetenként az érintett kormánytisztviselők egyidejű értesítése mellett magához vonhatja, illetve azokat írásban másra ruházhatja át.
(5) Az átruházott jogkörben eljáró főigazgató-helyettes a munkáltatói jogkör gyakorlása során meghozott intézkedéseiről – a humánpolitikai ügyekért felelős ügyintéző egyidejű értesítése mellett – a lehető legrövidebb időn belül köteles tájékoztatni a főigazgatót.
25. § (1) A Főfelügyelőség által foglalkoztatott munkavállalók esetében a 24. §-ban foglaltakat megfelelően alkalmazni kell.
(2) A munkavégzésre, a munkaidőre a Kttv. szabályai, az Mt. és Közszolgálati Szabályzat ezzel összefüggő rendelkezései irányadóak.
A Főfelügyelőség szervezeti tagozódása és az egyes szervezeti egységek feladatai
VIII/1.
SZERVEZETI TAGOZÓDÁS
26. § (1) A Főfelügyelőség Főigazgatói Titkárságra, főosztályokra és osztályokra mint szervezeti egységekre tagozódik.
(2) Közvetlenül a Főfelügyelőség főigazgatójának alárendelve végzi a tevékenységét a belső ellenőrzési tevékenységet ellátó belső ellenőr, a humánpolitikai ügyekért felelős ügyintéző, valamint a Főigazgatói Titkárság.
(3) A Főfelügyelőség (1) bekezdés szerinti szervezeti tagozódása és irányítási rendje a következő:
a) Főigazgatói Titkárság,
b) Humánpolitikai ügyekért felelős ügyintéző,
c) Belső ellenőr,
d) Emisszió-kereskedelmi, Termékdíj és Hulladéklerakási Főosztály
da) Hulladéklerakási Járulék Osztály,
db) Emisszió-kereskedelmi és Termékdíj Osztály,
e) Engedélyezési és Jogi Főosztály
ea) Jogi Osztály,
eb) Nemzetközi Hulladékszállítási Osztály,
ec) Belföldi Hulladékgazdálkodási Osztály,
f) Hatósági Főosztály
fa) Komplex Engedélyezési, Természetvédelmi és Szakhatósági Osztály,
fb) Hatósági Felügyeleti Osztály,
g) Szakértői Főosztály
ga) Egyes Környezeti Elemek Osztálya,
gb) Táj- és Természetvédelmi Osztály,
h) Gazdasági Osztály.
FŐIGAZGATÓI TITKÁRSÁG
27. § (1) A Főigazgatói Titkárság közvetlenül a főigazgatónak van alárendelve.
(2) A Főigazgatói Titkárságot osztályvezető vezeti, akit távolléte vagy akadályoztatása esetén a főigazgató által megnevezett kormánytisztviselő helyettesít.
(3) A Főigazgatói Titkárság
a) koordinálja az érintett szervezeti egységek, illetőleg a területi szervek bevonásával az országgyűlési képviselők megkereséseivel kapcsolatos feladatokat,
b) naprakészen tartja a Főfelügyelőség honlapját, biztosítja a közérdekű adatok nyilvánosságát,
c) koordinációs feladatkörben
ca) nyilvántartja a minisztérium vezetőit segítő munkaértekezleteinek napirendjén szereplő, különösen a főigazgató feladataival összefüggő határidős feladatokat,
cb) koordinálja és figyelemmel kíséri a ca) pont szerinti munkaértekezleteken hozott döntésekből eredő feladatok végrehajtását,
cc) a cb) pontban meghatározott feladatokkal kapcsolatban összefogja és koordinálja a főigazgatói álláspont kialakítására irányuló munkát, illetve ellenőrzi a munkaértekezleten meghozott döntésekből eredő feladatok végrehajtását,
d) követi és naprakészen tartja a főigazgató által megszabott és a főigazgató jelentési és tájékoztatási kötelezettségébe tartozó feladatokat és azok határidőinek betartását,
e) ellátja a telefonos ügyfélszolgálattal, továbbá a személyes ügyfélfogadással kapcsolatos feladatokat, amelynek keretében tájékoztatást nyújt az ügyfeleknek, valamint tájékoztatja az ügyfeleket eljárásbeli jogaikról és kötelezettségeikről,
f) ellátja a Hulladékminősítő Bizottság titkársági feladatait,
g) ellátja a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés (FEUVE) működése során észlelt szabálytalanságokkal kapcsolatban keletkezett iratanyagok nyilvántartási feladatait,
h) nyilvántartja az együttműködési megállapodásokat,
i) működteti a CAF minőségbiztosítási rendszert,
j) gondoskodik a Főfelügyelőség hivatali gépjárműveinek üzemeltetéséről, fenntartásáról, illetőleg a gépjármű-üzemeltetési szabályzatban meghatározott feladatoknak megfelelően ellátja a „kulcsos gépjárművek” igénybevételének engedélyezésével, a menetokmányok vezetésének ellenőrzésével, illetőleg az üzemeltetést érintő elszámolással járó adminisztrációs feladatokat,
k) gondoskodik a Főfelügyelőség hivatali működését szolgáló irodai eszközök, berendezések működtetésével, üzemeltetésével kapcsolatos egyéb funkcionális feladatok ellátásáról, az ezzel kapcsolatos és a beszerzésekre vonatkozó előterjesztések előkészítéséről, valamint azok gyakorlati végrehajtásáról,
l) koordinálja a Főfelügyelőséget érintő munka- és tűzvédelmi feladatokat,
m) közreműködik a Főfelügyelőség működéséhez szükséges eszközöket, anyagokat érintő közbeszerzési, illetve beszerzési feladatokban, ideértve az erre irányuló előterjesztést, valamint a beszerzésre irányuló gyakorlati lebonyolítást,
n) elvégzi az informatika körébe tartozó feladatokat, továbbá ellátja a Főfelügyelőségen az arra vonatkozó szabályok mellett, naprakész napló vezetésével egyidejűleg a TAKAR-NET rendszer működtetését,
o) közreműködik az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszerbe (OKIR) kerülő adatok feltöltésében,
p) iktatással kapcsolatos feladatai körében ellátja a Főfelügyelőséghez érkező iratok, beadványok, egyéb megkeresések nyilvántartásba vételét (iktatását), továbbá felel az Ügyiratkezelési Szabályzatnak megfelelő ügyiratkezelésért,
q) gondoskodik a kiadmányozott iratok közléséről (postázásáról) egyúttal vezeti a határidős nyilvántartást és az Ügyiratkezelési Szabályzatnak megfelelően gondoskodik a lezárult, befejezett ügyek, illetőleg iratok kezeléséről.
HUMÁNPOLITIKAI ÜGYEKÉRT FELELŐS ÜGYINTÉZŐ
28. § (1) Humánpolitikával összefüggő feladatok ellátása keretében a humánpolitikai ügyekért felelős ügyintéző:
a) elvégzi a Főfelügyelőség kormánytisztviselői vagy egyéb munkajogviszonyban lévő alkalmazottait érintő – a munkaviszony létesítésével, módosításával, megszüntetésével kapcsolatos – feladatokat és vezeti az ezzel összefüggő – a jogszabály szerint szükséges – személyi nyilvántartást,
b) előkészíti, illetve külön szabályok szerint intézi a kormánytisztviselők juttatásaival, egyéb kedvezményeivel, továbbá jutalmazásával kapcsolatos ügyeket,
c) részt vesz az éves szabadságolási terv előkészítésében, illetőleg vezeti az ezzel kapcsolatos nyilvántartást,
d) koordinálja az egyes szakterületeket érintő szakmai tanfolyamok, továbbképzések szervezését, intézi a tanulmányi szerződéssel kapcsolatos ügyeket, továbbá közreműködik a közigazgatási alapvizsga, szakvizsga, ügykezelői alapvizsga szervezésével járó feladatokban és vezeti az ezzel összefüggő, a kormánytisztviselőket érintő nyilvántartásokat, továbbá szervezi az idegen nyelvű képzést,
e) közreműködik a törvényben előírt vagyonnyilatkozat-tétellel és teljesítményértékeléssel kapcsolatos feladatok ellátásában, illetőleg előkészíti az ezzel kapcsolatos ügyeket és vezeti a feladattal összefüggő nyilvántartásokat,
f) kialakítja a Főfelügyelőség humán erőforrásokkal kapcsolatos stratégiáját, intézi a kormánytisztviselők, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban állók utánpótlásával, a vezetők kiválasztásával – pályáztatásával – kapcsolatos szervezési, kapcsolattartási ügyeket,
g) elkészíti az éves létszámtervezetet, ez alapján végzi a létszámgazdálkodással összefüggő feladatokat, felügyeli és ellenőrzi a státuszbetöltések helyzetét,
h) elkészíti az éves személyi juttatási keret jogcímenkénti felhasználási tervét, nyomon követi és ellenőrzi a személyi juttatási keret évközi felhasználását, előterjesztéseket készít a főigazgató felé a szabad pénzeszközök célirányos felhasználására,
i) szervezi a foglalkozás-egészségügyi szolgálat közreműködését, valamint a Főfelügyelőség egészségügyi, jóléti, szociális tevékenységét, működteti a Szociális Bizottságot,
j) közreműködik a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvényben előírt nemzetbiztonsági ellenőrzések előkészítésében, illetve lebonyolításában,
k) közreműködik a miniszter által adományozható és a miniszter felterjesztési hatáskörébe tartozó állami kitüntetésekre való javaslattétel előkészítésében.
BELSŐ ELLENŐR
29. § (1) A belső ellenőr tevékenységét a vonatkozó jogszabályok, a nemzetközi belső ellenőrzési standardok, az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók és kézikönyv minta alapján, a Főfelügyelőség főigazgatója által jóváhagyott belső ellenőrzési kézikönyv szerint végzi.
(2) A belső ellenőr
a) vizsgálja és értékeli a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési rendszerek kiépítésének, működésének jogszabályoknak és szabályzatoknak való megfelelését,
b) vizsgálja és értékeli a pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszerek működésének gazdaságosságát, hatékonyságát és eredményességét,
c) vizsgálja a rendelkezésére álló erőforrásokkal való gazdálkodást, a vagyon megóvását és gyarapítását, valamint az elszámolások, beszámolók megbízhatóságát,
d) a vizsgált folyamatokkal kapcsolatban megállapításokat és ajánlásokat tesz, valamint elemzéseket, értékeléseket készít a Főfelügyelőség főigazgatója számára a Főfelügyelőség működése eredményességének növelése, valamint a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési és a belső ellenőrzési rendszerek, a belső kontrollok javítása, továbbfejlesztése érdekében,
e) ajánlásokat és javaslatokat fogalmaz meg a kockázati tényezők, hiányosságok megszüntetése, kiküszöbölése vagy csökkentése, valamint a szabálytalanságok megelőzése, illetve feltárása érdekében,
f) nyomon követi az ellenőrzési jelentések alapján megtett intézkedéseket,
g) elvégzi a belső ellenőrzési tevékenység minőségértékelését,
h) a költségvetési szerven belül a nemzetközi belső ellenőrzési standardok és a belső ellenőrzési kézikönyvben rögzítettek szerint tanácsadási tevékenységet lát el.
VIII/2.
Egyes szervezeti egységek feladatai
EMISSZIÓ-KERESKEDELMI, TERMÉKDÍJ ÉS HULLADÉKLERAKÁSI FŐOSZTÁLY
30. § (1) A miniszter felkérése alapján közreműködik a nemzetközi feladatok végrehajtásában.
(2) A termékdíjköteles termékekkel, valamint a termékdíjköteles termékekkel kapcsolatos tevékenységekkel összefüggő feladatkörben ellátja
a) az újrahasználható csomagolószerekkel kapcsolatos – külön jogszabályban meghatározott – nyilvántartásba vételi, tájékoztatás adási feladatokat,
b) a betétdíj alkalmazásának szabályairól szóló jogszabályban foglalt nyilvántartásba vételi, tájékoztatás adási, ellenőrzési feladatokat,
c) a csomagolással, csomagolási hulladékkal kapcsolatos – külön jogszabályban meghatározott – jóváhagyási, adatszolgáltatással kapcsolatos, valamint ellenőrzési feladatokat,
d) a hulladékká vált gépjárművekről szóló – külön jogszabályban meghatározott – közvetítő szervezet nyilvántartásba vételével kapcsolatos, illetőleg adatszolgáltatással kapcsolatos feladatokat,
e) az elektromos és elektronikus berendezésekkel kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló – külön jogszabályban meghatározott feladatokat – úgymint megállapodások határozatban történő jóváhagyása, nyilvántartásba vétellel kapcsolatos feladatok, közvetítő szervezetekkel kapcsolatos feladatok, tájékoztatás adással kapcsolatos feladatok, biztosíték létrehozásával kapcsolatos feladatok, adatszolgáltatással kapcsolatos feladatok, ellenőrzési feladatok, hulladékgazdálkodási bírság kiszabásával kapcsolatos feladatok,
f) az elem- és akkumulátor-hulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló – külön jogszabályban meghatározott – feladatokat úgymint megállapodások határozatban történő jóváhagyása, nyilvántartásba vétellel kapcsolatos feladatok, közvetítő szervezetekkel kapcsolatos feladatok, tájékoztatásadással kapcsolatos feladatok, biztosíték létrehozásával kapcsolatos feladatok, adatszolgáltatással kapcsolatos feladatok, ellenőrzési feladatok, hulladékgazdálkodási bírság kiszabásával kapcsolatos feladatok,
g) a gumiabroncsok behozatalával összefüggő – külön jogszabályban meghatározott – feladatokat.
(3) Emisszió-kereskedelmi feladatkörben
a) az üvegházhatású gázok kibocsátási egységeinek kereskedelméről szóló hatályos jogszabályok alapján vizsgálja, (kiadmányozásra) előkészíti és kiadmányozza a szén-dioxid kibocsátási engedély iránt benyújtott kérelmeket,
b) vizsgálja az éves monitoring jelentéseket és értékeli az engedélyesek bejelentéseit; ellenőrzi a kibocsátási engedélyben és nyomonkövetési tervben meghatározott előírások teljesítését, valamint az éves kibocsátási jelentéseket, azok jogszabályi megfelelését,
c) előkészíti és kiadmányozza az emisszió-kereskedelmi rendszerhez kapcsolódó hivatalból indított eljárásokat, ennek keretében különösen a szankciók alkalmazásával kapcsolatos hatáskörökben hozott döntéseket,
d) felügyeli az emisszió-kereskedelmi rendszer működtetését,
e) ellátja a kibocsátási egység forgalmi jegyzék működtetésével és kezelésével járó feladatokat figyelemmel a hatályos jogszabályok rendelkezéseire,
f) ellátja a külön jogszabály szerint a Főfelügyelőség hatáskörébe utalt együttes végrehajtási hitelesítői nyilvántartási feladatokat, amivel összefüggésben meghozza a jogaszályban előírt döntéseket,
g) elvégzi a jogszabályban meghatározott allokációs feladatokat,
h) munkakapcsolatot tart a minisztérium érintett szakmai főosztályaival, közreműködik a minisztérium emisszió-kereskedelmi koncepcióinak véleményezésében,
i) szakterületén figyelemmel kíséri a jogszabályok alkalmazását, érvényesülését és szükség esetén kezdeményezi a jogszabály felülvizsgálatát,
j) a Főfelügyelőséget képviselve munkakapcsolatot tart az EU tagországainak nemzeti tisztviselőivel és részt vesz az emisszió-kereskedelmi rendszer továbbfejlesztésére irányuló uniós tevékenységben,
k) naprakészen biztosítja a jogszabályban meghatározott kibocsátási adatokhoz történő honlapon keresztüli nyilvános hozzáférést,
l) ellátja a Kiotói Egyezmény végrehajtásával összefüggő a Főfelügyelőség hatáskörébe utalt feladatokat,
m) jóváhagyja és felülvizsgálja a légijármű-üzemeltetők által benyújtott nyomon követési tervet,
n) ellátja az 50 MWth és annál nagyobb névleges bemenő hőteljesítményű tüzelőberendezések működésével összefüggő, a jogszabályban előírt feladatokat.
(4) Az emisszió-kereskedelemmel összefüggő feladatok ellátása során tevékenységét érintően szükség szerint helyszíni ellenőrzést tart.
(5) Ellátja az EMAS szakmai véleményezését, kiadmányozza az EMAS rendszerrel összefüggésben a Főfelügyelőség által meghozandó döntéseket, továbbá elvégzi az EMAS nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat.
(6) A főigazgató felkérése alapján képviseli a Főfelügyelőséget és nemzeti koordinátorként közreműködik az IMPEL munkájában és működteti a hazai IMPEL-hálózatot.
(7) A Szakértői Főosztállyal közösen a minisztériummal együttműködik a PRTR létrehozása és működtetése kapcsán felmerülő nemzetközi jelentési, adatszolgáltatási kötelezettségek végrehajtásában, az ennek elősegítésére kifejlesztett informatikai rendszerek üzemeltetésében, továbbfejlesztésében.
(8) Levegőtisztaság-védelmi szakvéleményt készít a Főfelügyelőség első- és másodfokú környezetvédelmi hatáskörébe tartozó döntésekhez, szakhatósági állásfoglalásokhoz.
(9) Levegőtisztaság-védelmi szakvéleményt készít a Főfelügyelőség hatáskörébe tartozó 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet hatálya alá eső első- és másodfokú ügyekben.
(10) Levegőtisztaság-védelmi szakterületen szakvéleményt készít a határokon átterjedő környezeti hatásokkal kapcsolatos ügyekben.
(11) Levegőtisztaság-védelmi szakterületen szakvéleményt készít a stratégiai hatásvizsgálattal és az Espoo-i Egyezmény végrehajtásával összefüggő ügyekben.
(12) Közreműködik a levegőtisztaság-védelmi szakterületet érintő jogszabály-tervezetek véleményezésében.
(13) Közreműködik a levegőtisztaság-védelmi szakterületet érintő közigazgatási peres és nemperes ügyekben előterjesztett alperesi nyilatkozatok szakmai megalapozásában és véleményezi a felperesi nyilatkozatokat, az igazságügyi szakértői véleményeket.
(14) Az Emisszió-kereskedelmi, Termékdíj és Hulladéklerakási Főosztály, amennyiben szükséges, eseti jelleggel közreműködik az Engedélyezési és Jogi Főosztály Szabályzat szerinti egyik alapfeladatát képező Zöld Kommandó ügyeleti rendszerének működtetésében.
(15) Előkészíti és közreműködik a Főfelügyelőség által benyújtandó pályázatok összeállításában és azok végrehajtásában.
(16) Együttműködik a Gazdasági Osztállyal a hulladéklerakási járulék megfizetését érintő, jogszabályban előírt feladatokat ellátásában.
ENGEDÉLYEZÉSI ÉS JOGI FŐOSZTÁLY
31. § (1) Az Engedélyezési és Jogi Főosztály alapfeladatai között ellátja a Zöld Kommandó ügyeleti rendszerének működtetését.
(2) Nemzetközi és hazai hulladékengedélyezési feladatkörben
a) Ellátja az országhatárt átlépő hulladékszállítási tevékenységgel összefüggő, jogszabályban meghatározott feladatait, amelyek a következők
aa) ellenőrzi a Magyarországon keresztül érkező és az azt elhagyó hulladékszállítmányokat, továbbá részt vesz a Magyarországon keresztül érkező és az azt elhagyó hulladékszállításokhoz kapcsolódóan a részt vevő személyek és szervezetek ellenőrzésében,
ab) ellátja a nemzetközi hulladékszállítással kapcsolatos engedélyezési feladatokat,
ac) együttműködik a Magyarországon keresztül érkező és az azt elhagyó illegális szállítmányok megelőzése, felderítése, illetve a közös ellenőrzések szervezése érdekében a szomszédos országok társhatóságaival, valamint a jogszabályban nevesített magyar hatóságokkal,
ad) fogadja és gyűjti a zöldlistás hulladékszállítmányok kísérő dokumentumait.
b) Elvégzi a külön jogszabályban meghatározott esetekben az első fokú hulladékgazdálkodási eljárásokkal kapcsolatos nyilvántartási, engedélyezési és ellenőrzési feladatokat, a Főfelügyelőség más osztályai által ellátandó feladatok kivételével.
c)
ca) Fogadja az importőrök, exportőrök és üzemeltetők adatszolgáltatásait a Közösségbe belépő fémhigany szállítmányok mennyiségére, árára, származási és rendeltetési országára, valamint tervezett felhasználására vonatkozóan.
cb) A fémhiganyra, egyes higanyvegyületekre és keverékekre vonatkozó kiviteli és fémhigany keverési tilalom megsértése, valamint a fémhigany szállítmányokra vonatkozó a) pont szerinti adatszolgáltatási kötelezettség nem vagy nem megfelelő teljesítése esetén a hulladékgazdálkodási bírság mértékéről, valamint kiszabásának és megállapításának módjáról szóló kormányrendelet szerint eljár.
d) Figyelemmel kíséri és véleményezi a hulladékok keletkezésével, ártalmának megelőzésével, minősítésével, kezelési technológiájával, hulladékgazdálkodás tervezésével összefüggő és hatáskörét érintő országos programokat és terveket.
e) Ellátja a hulladékkezelési technológiával és a hulladékok minősítésével együtt járó jogszabályban előírt feladatokat.
(3) Jogi, közigazgatási szempontból véleményezi, illetőleg előkészíti a közvélemény tájékoztatására irányuló ügyiratokat, közreműködik az ezzel kapcsolatos feladatokban.
(4) Ellátja az érintett szervezeti egységek, illetőleg a területi szervek bevonásával a jogalkalmazást érintő közérdekű bejelentésekkel, javaslatokkal, panaszokkal kapcsolatos – külön törvényben meghatározott – bejelentések kivizsgálásával kapcsolatos feladatokat.
(5) Jogi és közigazgatási szempontból véleményezi, illetve az érintett szervezeti egységgel együttműködve előkészíti a főigazgató kiadmányozási jogkörébe utalt – az állami szervek, a minisztériumok, a Legfőbb Ügyészség, a bíróságok, az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala, valamint az országgyűlési képviselők, illetőleg a települési önkormányzatok, illetve képviselők – megkeresésével kapcsolatos választervezeteket.
(6) Elkészíti a Főfelügyelőség működésével kapcsolatos szerződéstervezeteket, szerződéseket.
(7) Gondoskodik a Főfelügyelőség feladataival összefüggő polgári jogi, munkajogi peres ügyekben a jogi képviseletről.
(8) Kiadmányozásra előkészíti az egyes szakterületi feladatokat ellátó szervezeti egységek javaslata alapján a Főfelügyelőség munka- és ellenőrzési tervét és a főigazgató irányításával szervezi és ellenőrzi az abban meghatározott feladatok végrehajtását.
(9) Közreműködik a közvélemény tájékoztatását szolgáló munkában, különös figyelemmel a környezet- és természetvédelmi tevékenységgel kapcsolatos társadalmi szervezetek, érdekképviseletek informálására, tevékenységük támogatására.
(10) A Szakértői Főosztály közreműködésével a hatósági jogalkalmazás körében ellátja a természetvédelem szakterületein a szakértői működés engedélyezésével kapcsolatos, elsőfokú hatásköröket és vezeti az ezzel kapcsolatos nyilvántartást, illetve névjegyzéket, továbbá ellátja az igazságügyi környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi területeken szakértői tevékenység folytatásához szükséges szakmai gyakorlat szakirányú jellegének igazolását, vezeti az ezzel kapcsolatos nyilvántartást.
(11) Hulladékgazdálkodási szakterületen szakvéleményt készít a Főfelügyelőség első- és másodfokú környezetvédelmi hatáskörébe tartozó döntésekhez, szakhatósági állásfoglalásokhoz.
(12) Hulladékgazdálkodási szakterületen szakvéleményt készít a Főfelügyelőség hatáskörébe tartozó 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet hatálya alá eső első- és másodfokú ügyekben.
(13) Hulladékgazdálkodási szakterületen szakvéleményt készít a határokon átterjedő környezeti hatásokkal kapcsolatos ügyekben.
(14) Hulladékgazdálkodási szakterületen szakvéleményt készít a stratégiai hatásvizsgálattal és az Espoo-i Egyezmény végrehajtásával összefüggő ügyekben.
(15) Közreműködik a hulladékgazdálkodási szakterületet érintő jogszabály-tervezetek véleményezésében.
(16) Közreműködik a hulladékgazdálkodási szakterületet érintő közigazgatási peres és nemperes ügyekben előterjesztett alperesi nyilatkozatok szakmai megalapozásában és véleményezi a felperesi nyilatkozatokat, az igazságügyi szakértői véleményeket.
(17) Szükség esetén együttműködik a Szakértői Főosztállyal a barlangi túravezető, illetve barlangi kutatásvezető vizsga lebonyolításával, valamint az arcképes barlangi túravezetői vagy barlangi kutatásvezetői igazolvány kiállításával összefüggésben felmerülő feladatok ellátásában.
HATÓSÁGI FŐOSZTÁLY
32. § (1) A Főfelügyelőség érintett főosztályának közreműködésével ellátja a jogszabályban meghatározott és a Főfelügyelőség hatáskörébe utalt környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi hatósági ügyekben a hatósági hatáskörökből eredő közigazgatási feladatokat, lefolytatja a hatósági, szakhatósági eljárásokat, kivéve azokat, amelyeket jelen szabályzat a Főfelügyelőség más szervezeti egységének feladatkörébe nem utal.
(2) Gondoskodik
a) a Főfelügyelőség hatáskörébe, feladatkörébe tartozó a Hatósági Főosztály által ellátandó ügyekkel összefüggő közigazgatási perekben és nemperes eljárásokban keletkezett iratok bírósághoz határidőben történő benyújtásáról, továbbá a Főfelügyelőség jogi képviseletéről,
b) más hatóság döntését érintő közigazgatási perben – amennyiben a per tárgyát képező hatósági eljárásban a Főfelügyelőség szakhatóságként bevonásra került – a felügyelőség, mint beavatkozó jogi képviseletéről, a beavatkozói nyilatkozat határidőben történő előkészítéséről, valamint annak és a Főfelügyelőség szakhatósági eljárásaiban keletkezett iratoknak a bírósághoz határidőben történő benyújtásáról.
(3) Tájékoztatásul továbbítja az elsőfokú hatáskörében meghozott jogerős döntéseket a Szakértői Főosztálynak.
(4) Véleményezi a hatósági tevékenységet érintő előterjesztéseket, szabályozási koncepciókat és tervezeteket.
(5) Figyelemmel kíséri a feladatkörét érintő jogszabályok érvényesülését, alkalmazását, illetőleg szükség esetén javaslatot tesz a jogszabályok felülvizsgálatára, illetve módosítására.
(6) Tájékoztatást ad a jogalkalmazási kérdésekkel kapcsolatos megkeresésekre.
(7) Felettes (a fellebbezés elbírálására jogosult) szervként végzi a területi szervek hatósági munkájának ellenőrzését, elkészíti az ellenőrzések megállapításait tartalmazó jelentéseket.
(8) Felügyeleti intézkedést vagy ügyészi fellépést kezdeményez más hatóság jogszabálysértő határozatának felülvizsgálatára.
(9) Gondoskodik a környezetvédelmi és természetvédelmi bírságok kivetésével kapcsolatos hatósági döntések kiadmányozásáról.
(10) Előkészíti a környezetvédelmi és természetvédelmi ügyekben a hivatalból indult eljárásokkal, kötelezésekkel kapcsolatos hatósági döntéseket.
(11) Véleményezi a szakterület szerint érintett szervezeti egység bevonásával a minisztérium vagy más állami szervek által megküldött – környezet- és természetvédelmi, valamint vízgazdálkodási tárgyú, illetőleg a Főfelügyelőség feladatkörét érintő – jogszabály-tervezeteket, előterjesztéseket és az állami irányítás egyéb jogi eszközei körébe tartozó tervezett intézkedéseket.
(12) Figyelemmel kíséri a Főfelügyelőség feladatait, a hatósági jogalkalmazást érintő jogi szabályozást, indokolt esetben – az érintett szervezeti egység bevonásával – javaslatot készít elő a jogi szabályozás felülvizsgálatához, illetőleg kezdeményezi az érintett joganyag felülvizsgálatát.
(13) Részt vesz a közigazgatás korszerűsítéséből eredő, az erre irányuló feladatok megvalósítását szolgáló, a Főfelügyelőségre háruló tevékenység ellátásában.
(14) Közreműködik a környezet- és természetvédelmi, valamint a vízgazdálkodási tárgyú, vagy azokat közvetlenül érintő hatályos joganyag alkalmazása során felmerülő, a Főfelügyelőség feladat- és hatáskörét érintő – jogalkalmazás törvényességét és egységét szolgáló – jogszabály-értelmezési feladatokban, illetőleg előkészíti a jogszabály és a Főfelügyelőség hatáskörének keretei között érvényesíthető intézkedéseket az egységes jogalkalmazás érdekében.
(15) Összeállítja a peres eljárásokról készítendő értékelést, összegzi a tapasztalatokat, és azok alapján javaslatokat dolgoz ki.
(16) Ellátja azokat a közigazgatási jogi természetű feladatokat, amelyek nem tartoznak más szervezeti egység feladatkörébe.
(17) A Hatósági Főosztály, amennyiben szükséges, eseti jelleggel közreműködik az Engedélyezési és Jogi Főosztály Szabályzat szerinti egyik alapfeladatát képező Zöld Kommandó ügyeleti rendszerének működtetésében.
SZAKÉRTŐI FŐOSZTÁLY
33. § (1) Természetvédelmi szakvéleményt készít a Főfelügyelőség első- és másodfokú hatósági döntéseihez.
(2) Elvégzi a Hatósági Főosztály közreműködésével a Főfelügyelőség elsőfokú hatáskörében kiadott természetvédelmi határozatokban foglaltak teljesítésének – éves ellenőrzési terv szerinti – ellenőrzését.
(3) A Hatósági Főosztállyal együttműködve nyilvántartást vezet a Főfelügyelőség által kiadott védett, fokozottan védett állatfajokat érintő hatósági engedélyekről.
(4) Véleményezi a Főfelügyelőség hatáskörébe utalt természetvédelmi és tájvédelmi szakértői tevékenység engedélyezésével, a névjegyzékbe történő bejegyzéssel kapcsolatos kérelmeket, a Jogi és Engedélyezési Főosztály koordinálásával.
(5) A Szakértői Főosztály – főigazgató által elnöki tisztséggel megbízott – tagja gondoskodik a környezetvédelmi, természetvédelmi, vízgazdálkodási és tájvédelmi szakértői tevékenységről szóló külön jogszabályban meghatározott bizottság (Szakértői Bizottság) működéséről.
(6) A Szakértői Főosztály – főigazgató által delegált – tagja részt vesz a Körzeti Erdőterv Bizottság munkájában.
(7) Elvégzi a barlangi túravezető, illetve barlangi kutatásvezető vizsga lebonyolítását, valamint az arcképes barlangi túravezetői vagy barlangi kutatásvezetői igazolvány kiállítását, szükség esetén az Engedélyezési és Jogi Főosztály bevonásával.
(8) Szakvéleményt készít a Főfelügyelőség elsőfokú környezetvédelmi és vízügyi hatáskörébe tartozó döntésekhez, szakhatósági állásfoglalásokhoz zajvédelem, felszíni és felszín alatti vízminőség-védelem, árvízvédelem, vízgazdálkodás szakterületen.
(9) Szakvéleményt készít a Főfelügyelőség másodfokú környezetvédelmi és vízügyi hatáskörébe tartozó döntésekhez, szakhatósági állásfoglalásokhoz zajvédelem, felszíni és felszín alatti vízminőség-védelem, árvízvédelem, vízgazdálkodás, szakterületen.
(10) A szakvéleménye kialakításához, amennyiben szükséges, kezdeményezi és a Hatósági Főosztály közreműködésével lefolytatja a helyszíni szemlét.
(11) Szakvéleményt készít a gyógyfürdőmedencék vízforgatás alóli mentességére irányuló kérelmekhez az Országos Tisztifőorvosi Hivatal által lefolytatott hatósági engedélyezési eljárásokban.
(12) Figyelemmel kíséri a vízbázis-védelemmel, a vízellátással és csatornázással, a szennyvíztisztítással, a szennyvíziszap elhelyezésével összefüggő programokat.
(13) A hatósági tevékenységet érintően figyelemmel kíséri az Ivóvízminőség Javító Program, valamint a Nemzeti Települési, Szennyvíz-elvezetési és Tisztítási Program megvalósítását.
(14) Szakvéleményt készít a Főfelügyelőség hatáskörébe tartozó 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet hatálya alá eső első- és másodfokú ügyekben természetvédelem, zajvédelem, felszíni és felszín alatti vízminőség-védelem, árvízvédelem, vízgazdálkodás szakterületen.
(15) Közreműködik a jogszabályban meghatározott és feladatkörét érintő katasztrófaelhárítási feladatokban.
(16) Felkérésre közreműködik az Országos Környezeti Kármentesítési Program (OKKP) kidolgozásában és az abból adódó feladatok végrehajtásában.
(17) Részt vesz a környezeti tudat- és szemléletformáló feladatok alakításában.
(18) Koordinálja a határokon átterjedő környezeti hatásokkal kapcsolatos feladatokat.
(19) Víz-, zaj-, természet- és tájvédelmi szakterületen szakvéleményt készít a stratégiai hatásvizsgálattal és az Espoo-i Egyezmény végrehajtásával összefüggő ügyekben.
(20) A minisztériummal együttműködik a PRTR létrehozása és működtetése kapcsán felmerülő nemzetközi jelentési, adatszolgáltatási kötelezettségek végrehajtásában, az ennek elősegítésére kifejlesztett informatikai rendszerek üzemeltetésében, továbbfejlesztésében az Engedélyezési és Jogi, valamint Emisszió-kereskedelmi, Termékdíj és Hulladéklerakási Főosztállyal együttesen.
(21) Ellátja a határvízi együttműködéssel kapcsolatos, a Főfelügyelőséget érintő feladatokat, közreműködik az együttműködésből (kétoldalú szerződésekből) eredő kötelezettségek teljesítésében, az ezzel összefüggő tapasztalatok hasznosításában.
(22) Részt vesz az EU víz-keretirányelv végrehajtásával kapcsolatos külön jogszabályban meghatározott feladatokban.
(23) A Főfelügyelőség hatáskörébe tartozó ügyekben véleményezi a szakterületeivel kapcsolatos programokat és terveket.
(24) A Hatósági Főosztállyal együttműködve közreműködik a szakterületeit érintő jogszabálytervezetek véleményezésében.
(25) Külön ügyrend szerinti ügyeleti rendszerben ellátja a Nemzetközi Duna-védelmi Egyezmény keretében létrehozott Duna-menti Riasztó Rendszer működtetésével kapcsolatos feladatokat.
(26) Szakterületein figyelemmel kíséri a jogszabályok megfelelő alkalmazását, alkalmazhatóságát, érvényesülését és indokolt esetben feladatkörtől függően – a Hatósági Főosztályon keresztül – kezdeményezi a jogszabály felülvizsgálatát.
(27) Közreműködik a közigazgatási peres és nemperes ügyekben előterjesztett alperesi nyilatkozatok szakmai megalapozásában és véleményezi a felperesi nyilatkozatokat, az igazságügyi szakértői véleményeket.
(28) Részt vesz a Főfelügyelőség képviseletében a feladatainak ellátását segítő szakterületi szakmai fórumokon.
GAZDASÁGI OSZTÁLY
34. § (1) Költségvetési tervvel összefüggő feladatkörben a Gazdasági Osztály az államháztartásért felelős minisztérium által kiadott tervezési szempontok alapján a Fejezeti Költségvetési Főosztály iránymutatása mellett összeállítja a Főfelügyelőség költségvetési javaslatát, figyelemmel a kiemelt előirányzatokra.
(2) A tárgyévi költségvetési törvény alapján lebontott keretszámokkal egyezően elkészíti az elemi költségvetést és előterjeszti főigazgatói jóváhagyásra.
(3) Vagyongazdálkodással kapcsolatos feladatkörben ellátja a Főfelügyelőség kezelésében lévő vagyonnal, annak kezelésével összefüggő, az ügyrendben, valamint a vagyonnal kapcsolatos szabályzatban meghatározott feladatokat.
(4) Ellátja a Főfelügyelőség vagyon-nyilvántartásával kapcsolatos külön szabályzatban maghatározott feladatokat.
(5) Bérgazdálkodási feladatkörben – a jóváhagyott személyi juttatás előirányzat betartása mellett – ellátja az engedélyezett álláshely számhoz tartozó bérgazdálkodási tevékenységet.
(6) Ellátja az államháztartási törvény, az éves költségvetési törvény, a számvitelről szóló törvény, az államháztartás szervezeti beszámolási és könyvvezetési kötelezettségeinek sajátosságáról és az államháztartás működési rendjéről szóló kormányrendelet szerinti feladatokat.
(7) Ellátja a központosított gazdasági tevékenység keretében a felügyelőségek tekintetében a minisztériummal történt egyeztetés szerinti egyes központi gazdasági feladatokat (szabályozás, koordináció, kontrolling és adatszolgáltatás).
(8) Nyilvántartja a főigazgatói utasításokat, valamint egyéb főigazgatói intézkedéseket. Vezeti a Főfelügyelőség szerződéseinek nyilvántartását.
(9) Az Emisszió-kereskedelmi, Termékdíj és Hulladéklerakási Főosztállyal együttműködik a hulladéklerakási járulék megfizetését érintő, jogszabályban előírt feladatok ellátásában.
(10) A Gazdasági Osztály osztályvezetőjét távolléte vagy akadályoztatása esetén a gazdasági főigazgató-helyettes helyettesíti.
Egyéb rendelkezések
A Főfelügyelőség létszámkerete
35. § A Főfelügyelőség engedélyezett létszámkerete 135 fő. A létszámkeret elosztása szervezeti egységek szerint a következő:

Főigazgató:

1

Főigazgatói közvetlen (általános, szakmai, gazdasági főigazgató-helyettes):

3

 

 

 

Főigazgatói Titkárság:

32

Emisszió-kereskedelmi, Termékdíj és Hulladéklerakási Főosztály:

25

Engedélyezési és Jogi Főosztály:

27

Hatósági Főosztály:

26

Szakértői Főosztály:

10

Gazdasági Osztály:

10

Humánpolitikai ügyekért felelős ügyintéző:

1

 

 

 

összesen:

135

Függelék
az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség
Szervezeti és Működési Szabályzatához

I.
Főosztályok, ahol osztályt nem vezető főosztályvezető-helyettes működhet
Emisszió-kereskedelmi, Termékdíj és Hulladéklerakási Főosztály
Engedélyezési és Jogi Főosztály
Hatósági Főosztály
Szakértői Főosztály
II.
A Főfelügyelőség szervezeti felépítése
1

Az utasítást a 6/2014. (XI. 13.) FM utasítás 3. §-a hatályon kívül helyezte 2014. november 14. napjával.

2

A 2. § (2) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére