361/2013. (X. 11.) Korm. rendelet
361/2013. (X. 11.) Korm. rendelet
a segélyhívásokat fogadó szerv hatásköréről, feladatairól, továbbá feladatai ellátásának részletes szabályairól
A Kormány a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 100. § (1) bekezdés n) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Értelmező rendelkezések
1. § E rendelet alkalmazásában
1.1 alternatív segélykérő csatorna: olyan informatikai vagy telekommunikációs felület vagy lehetőség, amelyen a segélykérő a hanghívástól eltérő módon teheti meg a készenléti szervek beavatkozását igénylő bejelentését a segélykérő vonalakon keresztül;
1a.2 bejelentő: segélyhívás esetében az adott eseményhez segélyt kérő természetes személy vagy más, segélyhívás kezdeményezésére képes technikai rendszer;
2. egyéb veszélyes körülmény: ember, állat, műszaki hiba, elemi erő, természeti esemény, baleset, betegség vagy élettani körülmény okozta olyan helyzet, ami az életben, testi épségben, anyagi javakban okozott kárral, illetve a természetes és mesterséges környezet fokozott megrongálásával vagy ezek veszélyeztetésével jár, és amelyet a segélyt kérő természetes személy, illetve a környezetében lévők nem képesek önállóan a közmű üzemeltetők vagy – a készenléti szerveken kívüli – hatóság, hivatalos szerv helyszíni segítsége nélkül megoldani;
3.3 elektronikus adatlap: a segélyhívásról a hívásfogadó által készített elektronikus jegyzőkönyv, amely tartalmazza a hívásfogadó rendszer által automatikusan létrehozott, valamint a hívásfogadó által rögzített adatokat;
4.4 hívásfogadó központ: az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv azon szervezeti eleme, amelynek feladata a segélyhívások fogadása, előszűrése, feldolgozása, a szükséges híváskezelési, hívástovábbítási feladatok ellátása;
5. hívásfogadó rendszer: a hívásfogadó központban használt informatikai és információ-technológiai rendszer, amely alkalmas a segélykérővonalon érkező bejelentések, jelzések, információk fogadására, rögzítésére és továbbítására, valamint a bejelentő földrajzi helyzetének behatárolására;
6.5 hívásfogadó: a segélyhívásokat fogadó központban a hívásokat fogadó természetes személy;
7. készenléti szervek: a mentők, a hivatásos katasztrófavédelmi szerv és az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv;
8. MIR: mentésirányítási rendszer, számítógéppel támogatott hívásfogadó és erőforrás kezelő, tevékenységirányító, valamint egészségügyi adatgyűjtő rendszer;
9. segélyhívás: természetes személy vagy segélyhívás kezdeményezésére képes technikai rendszer által segélykérővonalon kezdeményezett jelzés, amely vészhelyzet vagy egyéb veszélyes körülmény bejelentését tartalmazza;
10. segélyhívó számok: a készenléti szervek elérését biztosító, ingyenesen hívható (104, 105, 107, 112) hívószámok;
11. segélykérővonal: a segélyhívó számok, valamint minden olyan informatikai vagy egyéb technikai eszköz, amely vészhelyzet bejelentésére vagy segélykérésre alkalmazható;
12. vészhelyzet: olyan ember, állat, műszaki hiba, elemi erő, természeti esemény, baleset, betegség vagy élettani körülmény okozta helyzet, ami az életben, testi épségben, anyagi javakban okozott kárral, illetve a természetes és mesterséges környezet fokozott megrongálásával vagy ezek veszélyeztetésével jár, és amelyet a segélyt kérő természetes személy, illetve a környezetében lévők a készenléti szervek helyszíni segítsége nélkül önállóan megoldani nem képesek;
13. zavaró hívás: a segélykérővonal olyan használata, amely tartalma szerint nem segélyhívás, és indokolatlanul akadályozza a segélykérővonalak rendeltetésszerű használatát, így különösen:
a) nem a készenléti szervek feladat- és hatáskörébe tartozó bejelentést vagy információkérést tartalmaz;
b) olyan valótlan tartalmú közlést vagy bejelentést tartalmaz, amely alkalmas a készenléti szervek valamelyikének szükségtelen intézkedése kiváltására;
c) véletlen vagy technikai hibából eredő hívás, illetve jelzés;
d) SIM kártya nélküli mobiltelefonról kezdeményezett, nem segélyhívásra irányuló hívás.
2. A hívásfogadó központok feladat- és hatásköre
2. § (1) Az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv gondoskodik a hívásfogadó központok működtetéséről. Az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv e feladata ellátása keretében biztosítja
a) a hívásfogadó központok elhelyezését,
b)6 a hívásfogadói állományt,
c) a hívásfogadó központ műszaki működési feltételeinek megteremtését, valamint
d) a folyamatos üzemű, napi 24 órán keresztül történő zavartalan szolgálatellátást.
(2)7 A NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: NISZ Zrt.) – az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szervvel kötött külön megállapodásban foglaltak szerint – biztosítja a hívásfogadó rendszer infrastruktúrájának működtetését, üzemeltetését.
(3)8 A hívásfogadó központok
a) fogadják és értékelik a segélykérővonalon beérkező segélyhívásokat;
b) a segélyhívás alapján – szükség esetén az élőhang megosztásával, az elektronikus adatlap továbbításával vagy egyéb elektronikus, infokommunikációs úton – közvetítik az adatkezelésre jogosult készenléti szervek felé a bejelentést;
c) a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Rtv.) alapján adatot szolgáltatnak a segélyhívások kezelése során rögzített adatokból az arra jogosultak részére.
(4) A hívásfogadó központok az egészségügyi tárgyú segélyhívásokat az élőhang továbbkapcsolásával, valamint az addig kitöltött elektronikus adatlappal haladéktalanul továbbítják a feladat szerint területileg illetékes mentésirányítási központba.
3. A segélyhívás kezdeményezése, fogadása és előszűrése
3. § (1) A hívásfogadó központok fogadják a Magyarország területéről segélykérővonalakon kezdeményezett jelzéseket.
(2)9
(3)10
(4)11
(5)12
(6)13
(7)14
(8) A hívásfogadó központok a fogadott segélyhívásokat a 6. § szerinti minősítést, illetve előszűrést követően az adott típusra előre meghatározott eljárási szabályok szerint kezelik.
4. A segélyhívás fogadásának módja
4. § (1) A hívásfogadó központoknak a segélyhívás fogadásával összefüggő feladatai:
a) a segélyhívás földrajzi helyének,
b) a bejelentéshez használt kommunikációs eszköz hívószámának,
c) a bejelentő kilétének – technikai segélyhívás esetében az eszköz azonosítójának –
azonosítása, megállapítása és
d) a beazonosított adatoknak térképi felületen és az elektronikus adatlapon történő megjelenítése.
(2) A hívásfogadó központokban a bejelentések feldolgozása elektronikus adatlapon történik. A hívásfogadó központokban alkalmazott hívásfogadó rendszer az elektronikus adatlapon automatikusan rögzíti
a) azt a telefonszámot, amelyről a segélyhívás beérkezett,
b) a segélyhívás kezdeményezésének földrajzi helyét és
c) a segélyhívás időpontját.
(3)15 A hívásfogadó rendszer által automatikusan fogadott segélyhívás kezelésekor a hívásfogadó kikérdezi a bejelentőt és a kapott információkat az elektronikus adatlapon rögzíti. A hívásfogadó – amennyiben ez lehetséges – rögzíti
a) a bejelentőnek az Rtv. 81/A. §-ában és 82. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott személyes adatait,
b) a segélyhívás alapjául szolgáló vészhelyzet vagy esemény helyszínét,
c) a segélyhívás alapjául szolgáló vészhelyzet vagy esemény leírását és
d) a kikérdezés során ismertté vált egyéb szükséges információkat és adatokat.
(4)16 A hívásfogadó rendszer a segélyhívás helyére vonatkozó – az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény 188. § 103. pontjában meghatározott, nyilvánosan elérhető belföldi telefonszolgáltatást nyújtó elektronikus hírközlési szolgáltató rendszeréből átvett, valamint a segélykérő mobiltelefon készülékébe beépített helymeghatározó rendszer által megállapított és automatikusan továbbított – helymeghatározási adatokat rögzíti.
(5)17 A hívásfogadó a segélyhívás tartalma alapján
a) a segélyhívást egy már létező eseményhez csatolja, vagy
b) a segélyhívást önállóan kezeli és rögzíti eljárásának indokolását.
(6) A hívásfogadó központ a hívásfogadó rendszer útján hangfelvételt készít a segélyhívásokról, amelyről az Rtv.-ben meghatározott szabályok szerint adatot szolgáltat.
5. § A készenléti szervhez közvetlenül – állampolgári személyes bejelentés útján vagy nem segélykérővonalon – beérkezett segélykérést a készenléti szerv tevékenység-irányító központja rögzíti a tevékenység-irányítási rendszerben, amely on-line kapcsolat útján a 4. § (3) bekezdésében meghatározott adatokat automatikusan továbbítja a hívásfogadó rendszerbe. A tevékenység-irányító központ az ilyen módon rögzített segélyhívás vonatkozásában nyomon követi a vészhelyzeti esemény státuszát, illetve szükség esetén kezdeményezi a hívásfogadó központ, más készenléti szerv, közmű üzemeltető vagy a készenléti szerveken kívüli hatóság, hivatalos szerv, illetve szervezet intézkedését.
5. A segélyhívások fajtái
6. § (1)18 Ha a segélyhívás alapján készenléti szerv intézkedése szükséges, a hívásfogadó továbbítja az elektronikus adatlapot, valamint szükség esetén haladéktalanul továbbkapcsolja a segélyhívást a hatáskörrel rendelkező készenléti szervnek.
(2)19
(3)20 Ha a jelzés alapján az (1) és (2) bekezdés szerinti intézkedés nem szükséges, a hívásfogadó a bejelentő részére megadja a szükséges felvilágosítást, és ezt, illetve az 1. § 13. pont b)–d) alpontja szerinti zavaró hívás esetében ennek tényét rögzíti az elektronikus adatlapon.
5/A. 21 Fogyatékossággal élő személy segélykérése
6/A. §22 (1)23 Fogyatékossággal élő személy a segélykérését a „112 SOS Hallássérülteknek” elnevezésű mobilalkalmazáson, a 112-es segélyhívó számra küldött SMS útján, videóhívás kezdeményezésére létrehozott applikáció alkalmazásával, valamint egyéb kialakított alternatív segélykérő csatornán is kezdeményezheti. Ezeket a segélykérési lehetőségeket bármely természetes személy igénybe veheti.
(2) A „112 SOS Hallássérülteknek” elnevezésű mobilalkalmazás használatáról, valamint az egyéb alternatív segélykérő csatornán történő bejelentési lehetőségekről a www.police. hu honlap ad tájékoztatást.
(3) Az egyéb kialakított alternatív segélykérő csatornán érkező bejelentések kezelését a hívásfogadó központok végzik.
6.24
7. §
7. Záró rendelkezések
8. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – a kihirdetését követő 10. napon lép hatályba.
(2) A 2–6. § 2014. január 1-jén lép hatályba.
9. §25
10. § (1) Ez a rendelet az egységes európai segélyhívó szám bevezetéséről szóló, 1991. július 29-i 91/396/EGK tanácsi határozat 1. cikk 1. pontjának végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
(2) Ez a rendelet
a)26 az Európai Elektronikus Hírközlési Kódex létrehozásáról szóló, 2018. december 11-i (EU) 2018/1972 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,
b) az elektronikus hírközlési ágazatban a személyes adatok kezeléséről, feldolgozásáról és a magánélet védelméről („Elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelv”) szóló, 2002. július 12-i 2002/58/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv bevezető rész (46) bekezdésének és 1. cikk (1) bekezdésének,
c) az intelligens közlekedési rendszereknek a közúti közlekedés területén történő kiépítésére, valamint a más közlekedési módokhoz való kapcsolódására vonatkozó keretről szóló, 2010. július 7-i 2010/40/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv 3. cikk d) pontjának, valamint
d) a 112-es egységes európai segélyhívón alapuló, a járműből érkező vészhívások továbbítására szolgáló elektronikus hírközlő hálózatokon keresztül megvalósuló uniós szintű e-segélyhívó szolgáltatás („e-segélyhívás”) támogatásáról szóló, 2011. szeptember 8-i 2011/750/EU európai bizottsági ajánlás bevezető rész (15) bekezdésének
e)27 a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményekről szóló, 2019. április 17-i 2019/882/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv 4. cikk (8) bekezdésének
való megfelelést szolgálja.
1. melléklet a 361/2013. (X. 11.) Korm. rendelethez28
Az 1. § 1. pontja a 252/2022. (VII. 13.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 1. § 1a. pontját a 252/2022. (VII. 13.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdése iktatta be.
Az 1. § 3. pontja a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 60. § a) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. § 4. pontja a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 60. § b) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. § 6. pontja a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 56. §-ával megállapított szöveg.
A 2. § (1) bekezdés b) pontja a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 60. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 2. § (2) bekezdése a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 57. §-ával megállapított szöveg.
A 2. § (3) bekezdése a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 57. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (2) bekezdését a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. § (3) bekezdését a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. § (4) bekezdését a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. § (5) bekezdését a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. § (6) bekezdését a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. § (7) bekezdését a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 4. § (3) bekezdése a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 58. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 4. § (4) bekezdése a 6/2020. (I. 31.) Korm. rendelet 10. §-ával megállapított, az 572/2020. (XII. 9.) Korm. rendelet 64. §-a szerint módosított szöveg.
A 4. § (5) bekezdése a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 58. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. § (1) bekezdése a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 60. § d) pontja szerint módosított szöveg.
A 6. § (2) bekezdését a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 6. § (3) bekezdése a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 60. § d) pontja szerint módosított szöveg.
Az 5/A. alcímet (6/A. §) az 572/2020. (XII. 9.) Korm. rendelet 62. §-a iktatta be.
A 6/A. § a 252/2022. (VII. 13.) Korm. rendelet 2. §-ával megállapított szöveg.
A 6/A. § (1) bekezdése a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 59. §-ával megállapított szöveg.
A 6. alcímet (7. §-t) a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § c) pontja hatályon kívül helyezte.
A 9. §-t a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § d) pontja hatályon kívül helyezte.
A 10. § (2) bekezdés a) pontja az 572/2020. (XII. 9.) Korm. rendelet 63. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § (2) bekezdés e) pontját a 252/2022. (VII. 13.) Korm. rendelet 3. §-a iktatta be.
Az 1. mellékletet a 479/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet 61. § e) pontja hatályon kívül helyezte.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás