• Tartalom

4/2013. (XII. 31.) AJB utasítás

4/2013. (XII. 31.) AJB utasítás

az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2012. (I. 6.) AJB utasítás módosításáról1

2014.01.01.

Az alapvető jogok biztosáról szóló 2011. évi CXI. törvény 41. § (3) bekezdésében meghatározott hatáskörömben eljárva, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés f) pontjára figyelemmel a következő utasítást adom ki:

1. § Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2012. (I. 6.) AJB utasítás (a továbbiakban: utasítás) 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

2. § Ez az utasítás 2014. január 1-jén lép hatályba.

1. melléklet a 4/2013. (XII. 31.) AJB utasításhoz

1. § Az utasítás 1. melléklet (a továbbiakban: melléklet) 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
2. § A Hivatal önálló szervezeti egysége a főosztály, az alapvető jogok biztosának helyettese (a továbbiakban: Biztoshelyettes) titkársága, valamint az OPCAT Iroda, nem önálló szervezeti egysége az osztály és az egyéb titkárság.”
2. § A melléklet 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
4. § A Biztos
a) gyakorolja mindazon hatásköröket és elvégzi mindazon feladatokat, amelyeket részére az alapvető jogok biztosáról szóló 2011. évi CXI. törvény (a továbbiakban: Ajbtv.) meghatároz,
b) a kinevezés és a felmentés kivételével gyakorolja a munkáltatói jogokat a Biztoshelyettes felett,
c) az Ajbtv. 38/B. §-a, valamint a panaszokról és a közérdekű bejelentésekről szóló 2013. évi CLXV. törvény (a továbbiakban: Pkbt.) 4. §-a alapján gondoskodik a közérdekű bejelentések megtételére és nyilvántartására szolgáló elektronikus rendszer üzemeltetéséről,
d) vizsgálja a Pkbt. szerinti közérdekű bejelentéseknek az Ajbtv. 18. § (1) bekezdés a)–k) pontja szerinti hatóságok általi kezelésének gyakorlatát, valamint kérelemre vizsgálja az egyes közérdekű bejelentéseknek a Pkbt. szerinti eljárásra jogosult szerv általi megfelelő intézését (Ajbtv. 38/A. §-a),
e) irányítja az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala Főtitkárának (a továbbiakban: Főtitkár) tevékenységét,
f) kinevezi és felmenti a Főtitkárt és a Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselőket a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata (a továbbiakban: Szabályzat) alapján a Biztoshelyettes irányítása alá tartozó köztisztviselők kivételével,
g) a Hivatalban munkajogviszony keretében foglalkoztatott dolgozók tekintetében gyakorolja a munkaviszony létesítésével, valamint megszüntetésével kapcsolatos munkáltatói jogokat,
h) gyakorolja a munkáltatói jogokat a Főtitkár felett,
i) kiadmányozza és az Országgyűlés elé terjeszti az alapvető jogok biztosának éves beszámolóját,
j) kiadja a Szabályzatot,
k) a Főtitkár előterjesztésére meghatározza és jóváhagyja a Hivatal munkatervét,
l) felkészül a 2011. évi CXLIII. törvénnyel kihirdetett, a kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni egyezmény fakultatív jegyzőkönyv 3. cikke szerinti nemzeti megelőző mechanizmus feladatának 2015. január 1-jétől történő ellátására,
m) ellátja azokat a feladatokat, gyakorolja azokat a hatásköröket, amelyeket jogszabály számára meghatároz.”
3. § (1) A melléklet 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A Biztost akadályoztatása esetén törvény eltérő rendelkezése hiányában a korábban megválasztott Biztoshelyettes, ha a Biztoshelyettesek megválasztására egyszerre került sor, akkor az idősebb Biztoshelyettes helyettesíti. A Biztos helyettesítését a helyettesítésére jogosult Biztoshelyettes akadályoztatása esetén a másik Biztoshelyettes, az ő akadályoztatása esetén vagy ha a biztoshelyettesi megbízatás betöltetlen, a Főtitkár látja el. A Főtitkár akadályoztatása esetén a Biztos helyettesítését a Hivatalnak a Biztos által erre a feladatra kijelölt vezetője látja el.”
(2) A melléklet 5. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Az Országgyűlés ülésein történő részvétel és az Országgyűlés munkájával összefüggő biztosi hatáskörök gyakorlása tekintetében – a (2) bekezdés c) pontjában foglalt feladat kivételével – a Biztos helyettesítését az általa feladatkör szerint erre kijelölt Biztoshelyettes látja el.”
4. § A melléklet a következő 7/A. §-sal egészül ki:
7/A. § Tevékenysége során az alapvető jogok biztosának
a) a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó helyettese az „a jövő nemzedékek szószólója” (angolul: Ombudsman for the Future Generations),
b) a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó helyettese az „a nemzetiségi jogok védelmezője” [angolul: Public Defender (Ombudsman for the Rights of National Minorities)]
címet viselheti.”
5. § A melléklet 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
8. § (1) A Biztoshelyettesek minden esetben részt vehetnek a feladatkörükbe tartozó ügyek kapcsán – beadvány alapján, illetve hivatalból induló – vizsgálatokban.
(2) A Biztoshelyettesek
a) a Biztossal folytatott szakmai egyeztetést követően a feladatkörükbe tartozó kérdésekben önálló állásfoglalásokat adnak ki,
b) gyakorolják mindazon hatásköröket és elvégzik mindazon feladatokat, melyeket részükre az Ajbtv. vagy más törvény meghatároz,
c) intézik a Biztos által számukra meghatározott egyedi feladatokat,
d) közreműködnek a Biztos döntéseinek szakmai megalapozásában és azok végrehajtásában,
e) a Biztos kijelölése alapján koordinálják a Biztos feladatkörébe tartozó feladatokkal kapcsolatos iránykijelölő, stratégiai munkákat, ágazati és részágazati stratégiák kialakítását,
f) kinevezik és felmentik a Szabályzat szerint az irányításuk alá tartozó, a Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselőket,
g) kiadás előtt véleményezik a Szabályzatot és annak módosításait, valamint egyéb, a Hivatal működésével összefüggő szabályzatokat és azok módosításait,
h) ellátják mindazokat a feladatokat, amelyekkel a Biztos állandó vagy eseti jelleggel őket megbízza.”
6. § A melléklet 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
9. § A jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó Biztoshelyettes felelős a Biztosnak az egészséges környezethez való alapvető jog védelme érdekében szükséges feladatai ellátásának elősegítéséért, előkészítéséért, valamint a Biztos meghatalmazása és a Szabályzat alapján átruházott hatáskörben történő ellátásáért. Ennek érdekében:
a) figyelemmel kíséri, értékeli és ellenőrzi azon jogszabályi rendelkezések érvényesülését, amelyek biztosítják a környezet és a természet állapotának fenntarthatóságát és javítását,
b) figyelemmel kíséri és értékeli a fenntartható fejlődés Országgyűlés által elfogadott stratégiájának megvalósulását,
c) tematikus összefoglalóban évente, illetve a Biztos kérése alapján – megfelelő határidő biztosításával – ezen kívül is tájékoztatja a Biztost, az érintett intézményeket és a nyilvánosságot a jövő nemzedékek érdekeinek érvényesülésével kapcsolatos tapasztalatairól,
d) információs, felvilágosító tevékenységgel, így különösen rendezvényeken való részvétellel, publikációs munkával segíti a hazai és nemzetközi közvélemény tájékozódását a jövő nemzedékek érdekeivel kapcsolatos ombudsmani tevékenységről,
e) a jövő nemzedékek értékeinek védelmével kapcsolatosan a tudomására jutott visszásság esetén a Biztos intézkedését kezdeményezi és készíti elő,
f) a Biztos által átruházott hatáskörben felhívja a környezetet jogellenesen veszélyeztető, szennyező vagy károsító személyt vagy szervezetet e tevékenységének megszüntetésére,
g) a Biztos által átruházott hatáskörben kezdeményezheti a hatáskörrel rendelkező hatóságnál a környezet védelmére vonatkozó intézkedés megtételét,
h) a Biztos által átruházott hatáskörben meghatározott szerv, intézmény, hatóság vagy személy részére ajánlást bocsáthat ki a jövő nemzedékek érdekeinek védelmével kapcsolatosan,
i) a Biztos által átruházott hatáskörben a környezet állapotával összefüggő közigazgatási döntéssel szemben felügyeleti eljárás lefolytatását, illetve a döntés végrehajtásának felfüggesztését kezdeményezheti, valamint annak bírósági felülvizsgálata során a perben beavatkozóként részt vehet,
j) szükség szerint kezdeményezi a Biztos intézkedését a c), e), f) pontban meghatározott esetekben,
k) közreműködik a feladatkörével összefüggő jogszabályok, illetve más kormányzati előterjesztések tervezeteinek véleményezésében, közreműködik a feladatkörével összefüggő vizsgálatok lefolytatásában, valamint az ezekkel összefüggő jelentések előkészítésében,
l) közreműködik a feladatkörével összefüggő jogszabályok Alaptörvénnyel való összhangjának vizsgálatában, és az ezzel kapcsolatos indítvány előkészítésében,
m) javaslatot tehet a jövő nemzedékek jogait érintő jogszabályok megalkotására, módosítására,
n) nemzetközi tevékenységével elősegíti a jövő nemzedékek érdekeivel kapcsolatos hazai intézményrendszer értékeinek bemutatását,
o) véleményt nyilváníthat a Környezetvédelmi Osztály tagjainak kinevezése, felmentése és más munkakörbe helyezése tekintetében,
p) saját szakmai területére vonatkozóan vizsgálati szempontrendszereket és elvi állásfoglalásokat dolgozhat ki,
q) ellátja az egyéb, a törvények vagy a Biztos által meghatározott feladatokat.”
7. § A melléklet 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
10. § (1) A jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó Biztoshelyettes munkájának és feladatainak elősegítése érdekében legfeljebb 8 fős létszámkeretű Titkárság működik. A 2. függelékben meghatározott létszám bővítéséről – a felmerülő és megalapozott igényekre tekintettel – a Biztoshelyettes véleményének kikérése után a Biztos dönt.
(2) A jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó Biztoshelyettes közvetlenül irányítja a Titkársága tevékenységét.”
8. § A melléklet 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
12. § A Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó Biztoshelyettes felelős a Biztosnak a nemzetiségi jogokkal összefüggő feladatainak előkészítéséért, valamint a Biztos megbízása és a Szabályzat alapján átruházott hatáskörben történő ellátásáért. Ennek érdekében:
a) figyelemmel kíséri, értékeli és ellenőrzi azon jogszabályi rendelkezések érvényesülését, amelyek biztosítják a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét,
b) tematikus összefoglalóban évente, illetve a Biztos kérése alapján – megfelelő határidő biztosításával – ezen kívül is tájékoztatja a Biztost, az érintett intézményeket és a nyilvánosságot a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak érvényesülésével kapcsolatos tapasztalatairól,
c) figyelemmel kíséri és értékeli a Kormány társadalmi felzárkózásról szóló stratégiája romákat érintő célkitűzéseinek megvalósulását,
d) információs, felvilágosító tevékenységgel, így különösen rendezvényeken való részvétellel, publikációs munkával segíti a hazai és nemzetközi közvélemény tájékozódását a nemzetiségi jogokkal kapcsolatos ombudsmani tevékenységről,
e) a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmével kapcsolatosan a tudomására jutott visszásság esetén a Biztos intézkedését kezdeményezi és készíti elő,
f) a Biztos által átruházott hatáskörben felhívja a Magyarországon élő nemzetiségek jogait veszélyeztető személyt vagy szervezetet e tevékenységének megszüntetésére,
g) a Biztos által átruházott hatáskörben kezdeményezheti a hatáskörrel rendelkező hatóságnál a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmére vonatkozó intézkedés megtételét,
h) a Biztos által átruházott hatáskörben meghatározott szerv, intézmény, hatóság vagy személy részére ajánlást bocsáthat ki a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmével kapcsolatosan,
i) szükség szerint kezdeményezi a Biztos intézkedését a c), d), e) pontban meghatározott esetekben,
j) közreműködik a feladatkörével összefüggő jogszabályok, illetve más kormányzati előterjesztések tervezeteinek véleményezésében,
k) közreműködik a feladatkörével összefüggő vizsgálatok lefolytatásában, valamint az ezekkel összefüggő jelentések előkészítésében,
l) közreműködik a feladatkörével összefüggő jogszabályok Alaptörvénnyel való összhangjának vizsgálatában, és az ezzel kapcsolatos indítvány előkészítésében,
m) javaslatot tehet a nemzetiségek jogait érintő jogszabályok megalkotására, módosítására,
n) nemzetközi tevékenységével elősegíti a nemzetiségi jogokkal kapcsolatos hazai intézményrendszer értékeinek bemutatását,
o) véleményt nyilváníthat a Nemzetiségi Jogi Osztály tagjainak kinevezése, felmentése és más munkakörbe helyezése tekintetében,
p) saját szakmai területére vonatkozóan vizsgálati szempontrendszereket és elvi állásfoglalásokat dolgozhat ki,
q) ellátja az egyéb, a törvények vagy a Biztos által meghatározott feladatokat.”
9. § A melléklet 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
13. § (1) A Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó Biztoshelyettes munkájának és feladatainak elősegítése érdekében legfeljebb 8 fős létszámkeretű Titkárság működik. A 2. függelékben meghatározott létszám bővítéséről – a felmerülő és megalapozott igényekre tekintettel – a Biztoshelyettes véleményének kikérése után a Biztos dönt.
(2) A Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó Biztoshelyettes közvetlenül irányítja a Titkársága tevékenységét.”
10. § A melléklet 16. § f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Főtitkár a hivatali egységek összehangolt működésével kapcsolatos feladatkörében)
f) kiadmányozásra előkészíti a döntéseket, biztosi állásfoglalásokat és ajánlásokat,”
11. § A melléklet 18. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
18. § A Főtitkár közvetlenül irányítja
a) a Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztály vezetőjének,
b) az Informatikai és Ügyviteli Főosztály vezetőjének,
c) az Általános Vizsgálati és Nemzetiségi Jogi Főosztály vezetőjének,
d) az Esélyegyenlőségi és Gyermekjogi Főosztály vezetőjének,
e) a Hatósági és Környezetvédelmi Főosztály vezetőjének,
f) a Közjogi Főosztály vezetőjének,
g) a Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztály vezetőjének,
h) az OPCAT Iroda vezetőjének,
i) a Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati Főosztály vezetőjének
a tevékenységét.”
12. § A melléklet 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
20. § A Főtitkárt akadályoztatása esetén a Hivatal hatáskörébe tartozó szakmai ügyekkel kapcsolatos feladatkörében az általa kijelölt szakmai főosztály vezetője, a Hivatal gazdasági ügyei tekintetében a Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztály vezetője, a Hivatal igazgatási és a hivatali egységek összehangolt működésével kapcsolatos feladatkörében pedig a Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztály vezetője helyettesíti. A Főtitkár a Biztost helyettesítő jogkörében nem helyettesíthető.”
13. § A melléklet 21. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
21. § (1) A Biztos, a Főtitkár és a Biztoshelyettesek hatáskörébe tartozó feladatok szakmai, adminisztratív és koordinációs előkészítését és a feladatok folyamatos ellátását a Biztos, a Főtitkár és a valamennyi Biztoshelyettes mellett működő önálló Titkárság biztosítja.
(2) A Biztoshelyettes titkárságát titkárságvezető vezeti.
(3) A Titkárságvezető meghatározza a Titkárság munkatervét, elkészíti az ügyrendjét és annak mellékleteként a munkaköri leírásokat, szervezi és ellenőrzi a feladatok végrehajtását. A Titkárság ügyrendjét és a munkaköri leírásokat – ha a Szabályzat eltérően nem rendelkezik – a Biztoshelyettes hagyja jóvá.
(4) A Titkárságvezető ellátja a 27/A. § (1) bekezdése, valamint a 28. § (1) bekezdése szerinti munkacsoportokkal kapcsolatos feladatait, így különösen figyelemmel kíséri a Biztoshelyettes által kiadott vizsgálati szempontok és elvi állásfoglalások alkalmazását.
(5) A Titkárságvezető ellátja mindazon ügyeket, amelyeket az (1) bekezdés szerinti vezető állandó vagy eseti jelleggel a feladat- és hatáskörébe utal, így különösen:
a) ellátja az (1) bekezdés szerinti vezető által meghatározott feladatokat,
b) feladatai hatékony végrehajtása érdekében folyamatos és közvetlen kapcsolatot tart a Hivatal vezető munkatársaival,
c) közvetlenül vezeti az (1) bekezdés szerinti vezető Titkárságát.”
14. § A melléklet 26. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A Vezetői Értekezlet résztvevői a Biztos, a Biztoshelyettesek, a Főtitkár, valamint a Biztos által meghívott személyek.”
15. § (1) A melléklet 27. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A Főtitkári Értekezlet résztvevői a Főtitkár, a Biztoshelyettesek titkárságainak vezetői vagy kijelölt munkatársai és a főosztályvezetők. A Főtitkári Értekezletre más személyt a Főtitkár hív meg.”
(2) A melléklet 27. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) A Főtitkár titkársága gondoskodik arról, hogy a Főtitkári Értekezleten meghatározott feladatokról, iránymutatásokról emlékeztető készüljön, amelyet a Főtitkári Értekezlet résztvevői és a feladatok végrehajtására kötelezett felelősök rendelkezésére bocsát, valamint tájékoztatásul megküld a Biztosnak és a Biztoshelyetteseknek.”
16. § A melléklet „A munkacsoport” alcíme a következő 27/A–27/C. §-sal egészül ki:
27/A. § (1) A Hivatalban két állandó munkacsoport, a Nemzetiségi Jogi Munkacsoport és a Környezetvédelmi Munkacsoport (a továbbiakban együtt: Munkacsoportok) működik, amelyek célja, hogy belső konzultatív és javaslattevő fórumként hatékonyan segítsék a vonatkozó jogterületekhez kapcsolódó szakmai munkát. A Munkacsoportok munkáját ügyrendjük szabályozza, tevékenységüket az illetékes Biztoshelyettes koordinálja és a titkárságán keresztül vezeti.
(2) A Nemzetiségi Jogi Munkacsoportot a Nemzetiségi Jogi Osztály munkatársai, a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó Biztoshelyettes titkárságának tagjai, valamint a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó Biztoshelyettes által jelölt és a Főtitkár által jóváhagyott személyek alkotják.
(3) A Környezetvédelmi Munkacsoportot a Környezetvédelmi Osztály munkatársai, a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó Biztoshelyettes titkárságának tagjai, valamint a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó Biztoshelyettes által jelölt és a Főtitkár által jóváhagyott személyek alkotják.
27/B. § (1) A Környezetvédelmi Munkacsoport segíti a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó Biztoshelyettes munkájának ellátását, ennek érdekében:
a) elemzi a társadalmi-gazdasági folyamatokat, a kormányzat, az önkormányzatok és a gazdasági szereplők működését,
b) elemzi és véleményezi a kormányzati és egyéb stratégiai dokumentumok várható erőforrás-gazdálkodási és környezeti hatásait, a stratégiai dokumentumok összefüggéseit, kölcsönhatásait,
c) elemzi és összefoglalja a jövő nemzedékek érdekeinek védelmével összefüggő vizsgálatok eredményeit,
d) az általános, valamint egyedi ügyekben a Biztoshelyettes szakmai iránymutatása mellett a jövő nemzedékek érdekei védelmének figyelembevételével vizsgálati szempontrendszereket és elvi állásfoglalásokat készít elő.
(2) A Környezetvédelmi Munkacsoport az (1) bekezdésben meghatározott feladatait az egészséges környezethez és a testi és lelki egészséghez fűződő alapjogok, a jövő nemzedékek érdekeit figyelembe vevő gazdálkodás, a nemzedékek közötti igazságosság hosszú távú stratégiai céljai, valamint a nemzet közös örökségét képező természeti erőforrásokkal való felelős gazdálkodás szempontjának a figyelembevételével látja el.
(3) A Környezetvédelmi Munkacsoport munkatársai a jogszabályok véleményezése és esetleges kezdeményezése kapcsán együttműködnek a környezetjogi és a környezetvédelmi szakmai szempontok összehangolásában.
27/C. § (1) A Nemzetiségi Jogi Munkacsoport segíti a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó Biztoshelyettes munkájának ellátását, ennek érdekében:
a) elemzi a társadalmi-gazdasági folyamatokat, a kormányzat, az önkormányzatok és a gazdasági szereplők működését,
b) elemzi és véleményezi a kormányzati és egyéb stratégiai dokumentumok összefüggéseit, kölcsönhatásait,
c) elemzi és összefoglalja a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmével összefüggő vizsgálatok eredményeit,
d) az általános, valamint egyedi ügyekben a Biztoshelyettes szakmai iránymutatása mellett a Magyarországon élő nemzetiségek jogai védelmének figyelembevételével vizsgálati szempontrendszereket és elvi állásfoglalásokat készít elő.
(2) A Nemzetiségi Jogi Munkacsoport az (1) bekezdésben meghatározott feladatait a nemzetiségek alapvető jogai, egyéni és közösségi jogai, valamint az egyenlő bánásmód szempontjának a figyelembevételével látja el.
(3) A Nemzetiségi Jogi Munkacsoport munkatársai a jogszabályok véleményezése és esetleges kezdeményezése kapcsán együttműködnek a nemzetiségi jogi szakmai szempontok összehangolásában.”
17. § A melléklet 28. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
28. § (1) A Főtitkár a Biztos vagy a Biztoshelyettesek kezdeményezésére további munkacsoportot is létrehozhat, amely több önálló szervezeti egység feladatkörét érintő, összehangolt munkavégzést igénylő eseti feladat hatékony megvalósítására a feladatkörükben érintett munkatársakból áll. A munkacsoport létrehozásáról szóló utasításban meg kell határozni a munkacsoport feladatát, vezetőjét és tagjait.
(2) A munkacsoport tagjai elektronikus formában folyamatosan tájékoztatják egymást a tevékenységi körüket érintő eseményekről, fejleményekről, továbbá a munkacsoport vezetője, a Főtitkár vagy a Biztoshelyettesek szakmai értekezletet hívhatnak össze.
(3) A főosztályok vezetői az összehangolt munkavégzést igénylő eseti feladatok hatékony megvalósítására az irányításuk alá tartozó főosztály dolgozóiból eseti, ad hoc munkacsoportot alakíthatnak.
(4) A munkacsoport célja a meghatározott feladat komplex megközelítésű, a szakterületek kiemelt együttműködésén alapuló hatékony megoldása, illetve az ehhez szükséges javaslatok felvázolása, kidolgozása.
(5) A munkacsoport tagjait a helyettesítésükre egyébként jogosult személy helyettesítheti.”
18. § (1) A melléklet 29. § (3) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Biztos kiadmányozza)
b) a köztársasági elnöknek, az Országgyűlés tisztségviselőinek, képviselőinek és főigazgatójának, a Kormány tagjainak és az államtitkároknak, a kormánybiztosoknak és a miniszterelnöki megbízottaknak, valamint biztosoknak, az Alkotmánybíróság elnökének és tagjainak, a Kúria elnökének, az Országos Bírói Hivatal elnökének, a legfőbb ügyésznek, a megyei önkormányzatok elnökeinek, az országos hatáskörű szervek vezetőinek, a Gazdasági Versenyhivatal elnökének, a Honvéd Vezérkar főnökének, a felsőoktatási intézmények vezetőinek, valamint az Állami Számvevőszék elnökének címzett ügyiratot,”
(2) A melléklet 29. § (4)–(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek, valamint a § a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
„(4) A Biztos és a Biztoshelyettes együttesen kiadmányozhatják azokat a jelentéseket és dokumentumokat, amelyeknek nemzetiségi, illetve környezetvédelmi vonatkozásai vannak és kiemelt jelentőségűek.
(5) Az önálló szervezeti egységhez és az azon belül működő osztályokhoz tartozó munkaköröket – a Szabályzatban meghatározott létszámkereten belül – a Biztos határozza meg.
(6) A Biztos által kiadmányozandó iratokat a Főtitkár terjeszti elő kiadmányozásra.
(7) A Biztos egyes ügycsoportok kiadmányozási jogát a feladatok hatékony ellátásának biztosítása érdekében a Biztoshelyettesekre, az intézkedést nem tartalmazó irat esetén a Főtitkárra vagy az önálló szervezeti egység vezetőjére eseti vagy állandó jelleggel átruházhatja.”
19. § A melléklet 30. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
30. § A Biztos kizárólagos hatáskörén kívül eső kérdésekben a Biztoshelyettesek önállóan léphetnek fel.”
20. § A melléklet 32. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) A Főtitkár a biztoshelyettesi titkárságon dolgozók tekintetében fennálló munkáltatói jogait a Biztoshelyettesre írásban átruházhatja.”
21. § A melléklet 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
35. § Az önálló szervezeti egységek tevékenységéről a Főtitkár rendszeresen egységes jelentést készít, és azt a Biztos elé terjeszti, egyidejűleg tájékoztatásul megküldi a Biztoshelyetteseknek is. A jelentéstétel formai követelményeit és technikai feltételrendszerét a Főtitkár alakítja ki.”
22. § A melléklet 37. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
37. § (1) A Hivatalt a Biztos képviseli. A Biztos akadályoztatása esetén a Hivatalt a Biztos által kijelölt Biztoshelyettes vagy a Főtitkár képviseli. A Biztos, a Biztoshelyettes és a Főtitkár együttes akadályoztatása esetén a Hivatalt a Biztos által meghatalmazott hivatali személy képviseli.
(2) A Kormánnyal, a hatóságokkal, az önkormányzatokkal és a társadalmi szervezetekkel való kapcsolatokban a Hivatalt elsősorban a Biztos, akadályoztatása esetén a Biztos által kijelölt Biztoshelyettes vagy a Főtitkár, illetve a Biztos, a Biztoshelyettes és a Főtitkár együttes akadályoztatása esetén a Biztos által meghatalmazott hivatali személy képviseli. A szakterületét érintő kérdésekben a Biztos megbízása alapján a Hivatal szakmai képviseletét a főosztályvezető is elláthatja.
(3) A Hivatalnak a bíróságok és a hatóságok előtti jogi képviseletét a Biztos látja el. A képviseletet a Biztos akadályoztatása esetén a Biztos által kijelölt Biztoshelyettes vagy a Főtitkár, illetve a Biztos kijelölése alapján az általa meghatalmazott hivatali munkatárs látja el.
(4) Az Európai Unió által társfinanszírozott projektek előkészítése során a Hivatal képviseletét a Biztos, akadályoztatása esetén a Biztos által kijelölt Biztoshelyettes vagy a Főtitkár látja el. A Hivatal képviseletét a projektek előkészítése során a Biztos által meghatalmazott hivatali személy is elláthatja. E projektek megvalósítása során a Biztos, illetve a Főtitkár projektalapító dokumentumban is rendelkezik a képviseletről.
(5) Az Országgyűlés bizottsága előtt a Hivatalt a Biztos, akadályoztatása esetén Biztos által kijelölt Biztoshelyettes vagy a Főtitkár képviseli. A Biztos, az általa kijelölt Biztoshelyettes és a Főtitkár együttes akadályoztatása esetén a Hivatal képviseletét a Biztos által meghatalmazott hivatali személy látja el.”
23. § A melléklet 38. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A Szabályzat eltérő rendelkezése hiányában a sajtó részére tájékoztatást a Biztos vagy a Biztoshelyettes adhat. A sajtó tájékoztatását egyebekben az érintett szervezeti egységek bevonásával, főtanácsadó munkakörben a sajtóreferens végzi.
(2) A Hivatal feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben interjút – a Biztos eltérő döntése hiányában – csak a sajtóreferens jóváhagyásával lehet adni.”
24. § A melléklet
a) 1. § (3) bekezdés l) pontjában a „Magyar Köztársaság” szövegrész helyébe a „Magyarország” szöveg,
b) 6. § b) pontjában a „Biztos Helyettesek” szövegrész helyébe a „Biztoshelyettesek” szöveg,
c) 7. § a) és b) pontjában a „biztos helyettes” szövegrész helyébe a „biztoshelyettes” szöveg,
d) 2. alcímben a „biztos helyettesek” szövegrész helyébe a „Biztoshelyettesek” szöveg,
e) 2.1. és 2.2. alcímében a „biztos helyettes” szövegrész helyébe a „biztoshelyettes” szöveg,
f) 11. §-ában a „biztos helyettes” szövegrész helyébe a „Biztoshelyettes” szöveg,
g) 14. §-ában a „biztos helyettes” szövegrész helyébe a „Biztoshelyettes” szöveg,
h) 16. § i) pontjában a „Biztos Helyetteseket” szövegrész helyébe a „Biztoshelyetteseket” szöveg,
i) 17. § a) ponjában a „Biztos Helyettesek” szövegrész helyébe a „Biztoshelyettesek” szöveg
lép.
25. § A melléklet 1. függeléke helyébe az 1. függelék lép.
26. § A melléklet 2. függeléke helyébe a 2. függelék lép.
27. § A melléklet 3. függeléke helyébe a 3. függelék lép.

1. függelék a 4/2013. (XII. 31.) AJB utasításhoz

Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala szervezeti felépítése

2. függelék a 4/2013. (XII. 31.) AJB utasításhoz

I.
Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala szervezeti egységei és a státuszainak megoszlása
a szervezeti egységek között

Irányító vezető

Szervezeti egység

Beosztás megnevezése

Létszám (fő/ szervezeti egység)

1. Alapvető jogok biztosa

 

Biztos

1

[1]

1.0.1.1. Biztos Titkársága

Beosztott

2

[2]

 

 

 

 

1.1. Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó Biztoshelyettes

 

Biztoshelyettes

1

[1]

1.1.1. Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó Biztoshelyettes titkársága

Beosztott

6

[6]

 

 

 

 

1.2. Jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó Biztoshelyettes

 

Biztoshelyettes

1

[1]

1.2.1. Jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó Biztoshelyettes titkársága

Beosztott

7

[7]

 

 

 

 

1.3. Főtitkár

 

Főtitkár

1

[1]

1.3.0.1. Főtitkári Titkárság

Beosztott

7

[7]

1.3.1. Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztály

1.3.1.0. Titkárság

1.3.1.1. Pénzügyi és Számviteli Osztály

Főosztályvezető


Beosztott

Osztályvezető
Beosztott

1


4

1
3

[1]


[4]

[4]

 

 

 

 

1.3.2. Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztály

1.3.2.1. Nemzetközi kapcsolatok Osztály


1.3.2.2. Társadalmi kapcsolatok Osztály


1.3.2.3. Könyvtár

Főosztályvezető


Főosztályvezető-helyettes

Beosztott

Osztályvezető

Beosztott

Beosztott

1


1

6

1

7

1

[1]


[1]

[6]

[1]

[7]

[1]

 

 

 

 

1.3.3. Informatikai és Ügyviteli Főosztály

1.3.3.1. Informatikai Osztály


1.3.3.2. Ügyviteli Osztály

Főosztályvezető


Főosztályvezető-helyettes
Beosztott

Osztályvezető
Beosztott

1


1
4

1
6

[1]


[5]



[7]

 

 

 

 

1.3.4. Általános Vizsgálati
és Nemzetiségi Jogi Főosztály

Főosztályvezető
Főosztályvezető-helyettes
Beosztott

1
2
18

[21]

 

 

 

 

1.3. Főtitkár

1.3.5. Esélyegyenlőségi és Gyermekjogi Főosztály

Főosztályvezető
Főosztályvezető-helyettes
Beosztott

1
1
14

[16]

 

 

 

 

1.3.6. Hatósági és Környezetvédelmi Főosztály

Főosztályvezető
Főosztályvezető-helyettes
Beosztott

1
1
15

[17]

1.3.7. Közjogi Főosztály

1.3.7.1. Jogszabály-véleményezési Osztály


1.3.7.2. Indítvány-előkészítési Osztály

Főosztályvezető

Osztályvezető

Beosztott

Főosztályvezető-helyettes
Beosztott

1

1

6

1
6

[1]

[7]



[7]

1.3.8. OPCAT Iroda

Főosztályvezető

Főosztályvezető-helyettes

Beosztott

1

1

2

[1]

[1]

[2]

1.3.9. Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati
Főosztály

Közérdekű Bejelentő-védelmi
Osztály



Ügyfélkapcsolati
Osztály

Főosztályvezető



Főosztályvezető-helyettes

Beosztott


Osztályvezető

Beosztott

1



1

3


1

5

[1]



[4]




[6]

 

 

 

 

 

II.
Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala hivatali szervezetében engedélyezett főtanácsadó,
tanácsadó munkakörök és szakmai főtanácsadó, tanácsadó címek száma:
1. Főtanácsadó munkakör: 2 db
2. Tanácsadó munkakör: 0 db
3. Szakmai főtanácsadó cím: 5 db
4. Szakmai tanácsadó cím: 5 db

3. függelék a 4/2013. (XII. 31.) AJB utasítsához

Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala szervezeti egységeinek feladatai
1. AZ ALAPVETŐ JOGOK BIZTOSA KÖZVETLEN IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ SZERVEZETI EGYSÉGEK
1.0.1. A Biztos Titkársága
a) bontja, rendezi és megbízás alapján szignálja a Biztosnak érkező postát;
b) aláírásra rendezi és megbízás alapján szignálja a Biztosnak beadott iratokat;
c) részt vesz a Biztos személyét érintő sajtóesemények megszervezésében, lebonyolításában, értékelésében;
d) előkészíti a Biztos bel- és külföldi programjait és irányítja azok megszervezését;
e) háttéranyagot készít a Biztos programjaihoz, amelyhez információkat kérhet a Hivatal szervezeti egységeitől;
f) kapcsolatot tart a Hivatal szervezeti egységeivel, tájékozódik az ott folyó munkáról, a Biztos megbízásából adatokat, háttéranyagokat kérhet tőlük;
g) vezeti a Biztos titkárságát, ennek keretében:
ga) ellátja a Biztos személyével kapcsolatos adminisztratív teendőket,
gb) szervezi a Biztos programjait,
gc) végzi a Biztos által elrendelt iktatást és dokumentumtovábbítást;
h) eljár a Biztos által meghatározott ügyekben, részt vesz a Biztos által meghatározott projektek koordinálásában.
1.1. A MAGYARORSZÁGON ÉLŐ NEMZETISÉGEK JOGAINAK VÉDELMÉT ELLÁTÓ BIZTOSHELYETTES IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ SZERVEZETI EGYSÉGEK
1.1.1. A Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó Biztoshelyettes titkársága
A Titkárság a Szabályzat 21. §-ában meghatározott feladatain túl koordinációs feladatai körében általános ügyviteli, iktatási és dokumentumtovábbítási, valamint a szervezeti egység tevékenységét támogató adminisztratív tevékenységet lát el.
1.2. A JÖVŐ NEMZEDÉKEK ÉRDEKEINEK VÉDELMÉT ELLÁTÓ BIZTOSHELYETTES IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ SZERVEZETI EGYSÉGEK
1.2.1. A jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó Biztoshelyettes titkársága
A Titkárság a Szabályzat 21. §-ában meghatározott feladatain túl koordinációs feladatai körében általános ügyviteli, iktatási és dokumentumtovábbítási, valamint a szervezeti egység tevékenységét támogató adminisztratív tevékenységet lát el.
1.3. A FŐTITKÁR IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ SZERVEZETI EGYSÉGEK
1.3.1. Főtitkári Titkárság
A Titkárság a Szabályzat 21. §-ában meghatározott feladatain túl koordinációs feladatai körében általános ügyviteli, iktatási és dokumentumtovábbítási, valamint a szervezeti egység tevékenységét támogató adminisztratív tevékenységet lát el.
A Főtitkári Titkárság koordinációs, valamint a Főtitkárt támogató feladatkörében
a) bontja, rendezi és megbízás alapján szignálja a Főtitkárnak érkező postát;
b) aláírásra rendezi és megbízás alapján szignálja a Főtitkárnak beadott iratokat;
c) végzi a Főtitkár által elrendelt iktatást és dokumentumtovábbítást;
d) közreműködik a Főtitkár bel- és külföldi programjai előkészítésében;
e) kapcsolatot tart a Hivatal szervezeti egységeivel, tájékozódik az ott folyó munkáról, a Főtitkár megbízásából adatokat, háttéranyagokat kérhet tőlük;
f) ellátja a Főtitkár személyével kapcsolatos adminisztratív teendőket;
g) részt vesz a Főtitkár által meghatározott projektek koordinálásában;
h) szervezi a Hivatalnak véleményezés céljából megküldött jogszabály-tervezetek Hivatalon belüli köröztetését, belső egyeztetését, egységes álláspontot alakít ki a Hivatal szervezeti egységeinek észrevételeiből;
i) eljár a Főtitkár által meghatározott egyéb ügyekben;
j) gondoskodik a Hivatal működését, valamint munkatársainak munkavégzését érintő jogszabályok változásainak követéséről, valamint a Hivatal éves terveinek és az azok megvalósításáról szóló tájékoztatóknak az elkészítéséről;
k) koordinálja a Hivatal stratégiai és operatív céltérképének előkészítését.
A Főtitkári Titkárság a titokfelügyeleti feladatkörében:
a) intézkedik a kapcsolódó szabályozási feladatok végrehajtásáról;
b) ellátja a szükséges ellenőrzési feladatokat;
c) intézkedik a személyi, fizikai és adminisztratív biztonság körébe tartozó feladatok ellátásáról;
d) intézkedik a minősített adatok védelmével kapcsolatos egyéb feladatok koordinációjáról és végrehajtásáról.
A Főtitkári Titkárság a belső ellenőrzési feladatkörében:
a) ellátja a Hivatal költségvetési fejezetének belső ellenőrzését, illetve ellenőrzést végez a Biztos felügyelete alá tartozó költségvetési előirányzatokból céljelleggel juttatott támogatások felhasználásával kapcsolatosan a kedvezményezetteknél és a támogatások lebonyolításában részt vevő szervezeteknél, továbbá a Hivatal vagyonkezelésébe adott állami vagyonnal való gazdálkodás tekintetében;
b) a belső ellenőrzési tevékenység során szabályszerűségi, pénzügyi, rendszer- és teljesítmény-ellenőrzéseket, illetve informatikai rendszerellenőrzéseket végez;
c) vizsgálja és értékeli a Hivatal belső kontrollrendszerének (ezen belül a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés rendszerének) a jogszabályoknak és a belső szabályzatoknak való megfelelését;
d) vizsgálja és értékeli a Hivatalnál a pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszerek működésének gazdaságosságát, hatékonyságát és eredményességét;
e) vizsgálja a Hivatalnál a rendelkezésére álló erőforrásokkal való gazdálkodást, a vagyon megóvását, valamint az elszámolások, beszámolók megbízhatóságát, a közpénzek rendeltetésszerű, hatékony, eredményes és gazdaságos felhasználását, a jogszabályok és a belső utasítások betartását;
f) elkészíti a kockázatelemzéssel alátámasztott stratégiai és éves ellenőrzési tervet, valamint a fejezet összefoglaló éves ellenőrzési tervét, illetve az éves ellenőrzési tevékenységről elkészíti a Hivatal ellenőrzési jelentését és a fejezet éves összefoglaló ellenőrzési jelentését;
g) nyomon követi a belső ellenőrzési jelentések alapján elkészített intézkedési tervek megvalósítását;
h) gondoskodik a belső ellenőrzések nyilvántartásáról, az ellenőrzési dokumentumok megőrzéséről;
i) elkészíti a belső ellenőrzési kézikönyvet és rendszeresen gondoskodik annak felülvizsgálatáról;
j) gondoskodik az éves kockázatértékelési és kockázatkezelési terv elfogadásáról, a kockázatok elfogadható szinten tartása, valamint minimalizálása érdekében szükséges intézkedések megvalósulásának folyamatos nyomon követéséről;
k) gondoskodik a Hivatal tevékenységének, a célok megvalósításának nyomon követésére irányuló kontrollfolyamatok működtetéséről, az azokkal kapcsolatos monitoringrend kialakításáról és koordinációjáról;
l) az Informatikai és Ügyviteli Főosztály közreműködésével működteti a Hivatal Vezetői Információs Rendszerét.
A Főtitkári Titkárság személyügyi feladatai körében:
a) ellátja a Hivatal érdemi humánpolitikai rendszerének működtetésével összefüggő feladatokat;
b) szorosan együttműködik a Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztállyal;
c) előkészíti a Hivatal humánpolitikai stratégiáját, és elfogadása esetén felelős annak végrehajtásáért;
d) a Hivatal humánpolitikai stratégiája alapján, annak keretei között előkészíti a Hivatal humánpolitikai fejlesztési tervét, és elfogadása esetén felelős annak végrehajtásáért;
e) biztosítja a szervezeti humánpolitika kialakítását;
f) felelős a Hivatal dolgozóinak kollektív és individuális személyügyi fejlesztési programjának kidolgozásáért és végrehajtásáért;
g) ellátja a Hivatalnál jelentkező szervezetfejlesztési feladatokat.
1.3.2. Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztály
A Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztály számviteli és pénzügyi feladatai körében:
a) előkészíti a fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználására vonatkozó szabályzatokat;
b) ellátja a fejezet elemi költségvetésének és elemi költségvetési beszámolójának, valamint a fejezet éves költségvetési és zárszámadási javaslatának elkészítésével kapcsolatos feladatokat;
c) ellátja a költségvetési tervezési munka lebonyolításával kapcsolatos szervezési feladatokat;
d) szervezi az államháztartás működési rendjének változása kapcsán a fejezetet érintő intézkedések végrehajtását;
e) új előirányzatot nyit az európai uniós forrásból származó támogatás előirányzatára, amennyiben olyan európai uniós forrásból kerül sor támogatás felhasználására, amelyet a fejezet előirányzata nem tartalmazott, és biztosítja a központi költségvetési forrást a fejezeten belüli átcsoportosítással;
f) a központi költségvetésről szóló törvény elfogadását követően előkészíti a fejezethez tartozó fejezeti kezelésű előirányzatok költségvetési előirányzatainak megállapítását;
g) gondoskodik a feladatfinanszírozás körébe tartozó előirányzatok esetében a finanszírozás alapját képező okiratok elkészítéséről, jóváhagyásáról és a Magyar Államkincstárhoz való benyújtásáról, valamint a nem az adott fejezetnél jóváhagyott és megvalósított programoknál az előirányzat átadójaként vagy átvevőjeként aláírja a feladatfinanszírozás okmányait;
h) ellátja a fejezeti kezelésű előirányzatok gazdálkodási, könyvvezetési kötelezettségeinek teljesítését és az ezzel kapcsolatos adatszolgáltatási feladatokat;
i) irányítja a hatáskörébe tartozó feladatok vonatkozásában a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzést;
j) elkészíti a külső és belső ellenőrzést végző szervek által igényelt adatszolgáltatásokat;
k) ellátja a feladatkörével összefüggésben általa kezelt közérdekű adatok közzétételével kapcsolatos feladatokat;
l) elkészíti a belső és külső ellenőrzési jelentésekben tett megállapítások, javaslatok hasznosulásáról a fejezetre vonatkozó összefoglaló beszámolót;
m) elkészíti a Hivatal, mint költségvetési szerv elemi költségvetését, féléves és éves beszámolóját, valamint az időközi mérlegjelentéseket;
n) végzi a Hivatal költségvetését érintő előirányzat-módosításokkal kapcsolatos műveleteket;
o) ellátja a gazdálkodási, a pénzkezelési, a könyvvezetési kötelezettségeket és az ezzel kapcsolatos adatszolgáltatási műveleteket;
p) ellátja a nem rendszeres személyi juttatásokkal kapcsolatos műveleteket;
q) ellátja a házipénztári, valuta pénzkezelő helyi és értékkezelési műveleteket, gondoskodik a forint- és valutaellátmányok biztonságos szállításának végrehajtásáról;
r) feladata a számvitel politika és számlarend meghatározása, gazdálkodási szabályzatok előkészítése;
s) ellátja a kötelezettségvállalási, ellenjegyzési, utalványozási és érvényesítői feladatokat;
t) ellátja a hivatali pénztár üzemeltetését, pénztári be- és kifizetéseket, bankforgalom intézését;
u) előkészíti a gazdálkodással kapcsolatos szerződéseket.
A Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztály üzemeltetési feladatai körében:
a) ellátja a Hivatalnál felmerülő vagyongazdálkodási teendőket, különös tekintettel a Hivatal közvetlen vagyonkezelésében lévő ingatlan vagyongazdálkodásával kapcsolatos feladatokra, ezen ingatlan jövőbeni hasznosítására javaslatot tesz;
b) vagyonkezelési és vagyongazdálkodási kérdések vonatkozásában felelős a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel való kapcsolattartásért;
c) lefolytatja a Hivatal közbeszerzési eljárásait;
d) az általa lefolytatott közbeszerzési eljárásokkal összefüggésben a Hivatal jogi segítségnyújtása mellett ellátja a szakmai képviseletet a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt;
e) végzi a közbeszerzésekről szóló törvényben előírt rendszeres és eseti közzétételi, tájékoztató műveleteket, és eleget tesz az ott megjelölt dokumentálási kötelezettségnek;
f) szükség szerint közreműködik a kapcsolattartásból és a Hivatal érdekeinek érvényesítéséből eredő olyan eljárásokban, ahol a Hivatal képviseletét egyéni ügyvéd vagy ügyvédi iroda látja el;
g) ellátja a Hivatal alkalmazottainak kártérítési felelősségre vonásával kapcsolatos feladatokat;
h) figyelemmel kíséri a Hivatal működése szempontjából releváns pályázati kiírásokat és ezekről rendszeresen tájékoztatást nyújt a Főtitkár számára;
i) előkészíti a Hivatal polgári jogi szerződéseit és biztosítja azok ellenjegyzését;
j) ellátja a Hivatal polgári jogi szerződéseinek nyilvántartásával összefüggő feladatokat;
k) kiadja és nyilvántartja a Hivatal területére történő belépési és behajtási engedélyeket;
l) a Biztos vagy a Főtitkár megbízásából ellátja a Hivatal minősített időszaki és katasztrófavédelmi tervezési műveleteit;
m) feladata a Hivatal eszközleltárának megbízás útján történő előkészítése;
n) feladata a Hivatalnál leltárba vett gépek, berendezések, járművek és egyéb eszközök karbantartása, anyag-, készlet-, nyomtatvány és irodaszer-beszerzése, vásárlás rendezvényekhez, a gépkocsik üzemeltetésével kapcsolatos teendők intézése, hivatali gépkocsivezető munkavégzésének irányítása, ellenőrzése;
o) felelős a Hivatal gondnoki feladatainak ellátásáért, valamint a vagyonnyilvántartás és leltározás – jogszabályok és a Főtitkár utasításainak megfelelő – lefolytatásáért.
A Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztály humánpolitikai feladatai körében:
a) ellátja a Hivatal munkatársainak közszolgálati jogviszonyával és munkaviszonyával kapcsolatos, jogszabályban foglalt személyügyi feladatokat;
b) teljes körűen ellátja az illetmény- és bérszámfejtési feladatokat, valamint a társadalombiztosítási kifizetőhelyi, valamint a nyugdíjpénztári tagsággal kapcsolatos ügyviteli teendőket, bejelentési, nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését, valamint a társadalombiztosítási ellátások igényelbírálását;
c) vezeti és karbantartja a Hivatal dolgozói személyes adatainak nyilvántartását (közszolgálati és munkavállalói nyilvántartás), valamint a Hivatal munkatársainak önéletrajzát tartalmazó adatbázist;
d) kezeli a Hivatal dolgozóinak személyi anyagait, vezeti a személyzeti és belső nyilvántartásokat, gondoskodik a Hivatal teljes állománytáblájának naprakész vezetéséről;
e) ellátja a hivatali bér- és létszámgazdálkodás munkaügyi feladatait;
f) előkészíti a Hivatal munkáltatói kölcsön- és egyéb szociális szerződéseit, ellátja azokkal összefüggésben a Hivatalt megillető jogoknak az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzésével kapcsolatos műveleteket;
g) biztosítja a Hivatal, továbbá – foglalkoztatási jogviszonyukkal vagy hivatali tevékenységükkel összefüggésben ellenük vagy általuk indított ügyekben, a képviselt kérelmére – a munkatársak jogi képviseletét a peres és nemperes eljárásokban;
h) végzi a munkaügyi pályázatok kiírásával, közzétételével kapcsolatos műveleteket, koordinálja a pályáztatást;
i) ellátja az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvényben a vagyonnyilatkozatok őrzésével összefüggésben meghatározott műveleteket;
j) a Főtitkár utasításai szerint közzéteszi a személyügyi adatokat a Hivatal honlapján;
k) elkészíti az éves továbbképzési tervet, a Hivatal munkatársai számára képzéseket, tanfolyamokat szervez;
l) közreműködik a kitüntetési és elismerési döntések előkészítésében és végrehajtásában;
m) előkészíti és kezeli a Hivatal munkatársainak tanulmányi szerződéseit;
n) közreműködik a Hivatal Esélyegyenlőségi Tervének elkészítésében;
o) koordinálja a Hivatal személyügyi szabályzata végrehajtásából eredő egyéb feladatok ellátását;
p) végzi a hivatali dolgozók üdültetésével kapcsolatos feladatokat;
q) vezeti a személyügyi monitoringrendszert;
r) koordinálja a teljesítményértékeléssel kapcsolatos hivatalon belüli munkafolyamatokat, valamint beszámol a Vezetői Értekezletnek annak eredményességéről;
s) a Főtitkár vonatkozó döntése esetén előkészíti a Hivatal személyügyi stratégiáját.
A Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztály működését titkárság segíti, amely általános ügyviteli, iktatási és dokumentumtovábbítási, valamint a szervezeti egység tevékenységét támogató adminisztratív tevékenységet lát el. A Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztályhoz tartozó osztály élén osztályvezető áll.
1.3.3. Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztály
A Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztály nemzetközi kapcsolati feladatai körében:
a) a Biztos megbízása alapján közreműködik nemzetközi megállapodások előkészítésében;
b) ellátja az NHRI felelősi feladatokat;
c) szervezi a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló egyezmény 33. cikk 2. pontjában megjelölt független mechanizmus feladatainak ellátását;
d) szervezi a nemzetközi szerződésben vállalt kötelezettség teljesítéseként szükséges független, nemzeti megelőző, illetve ellenőrző jogvédelmi mechanizmusokból fakadó azon feladatok ellátását, amelyekre a Biztost törvényben kijelölik;
e) kapcsolatot tart a hazai és nemzetközi szervezetekkel;
f) együttműködik az OPCAT Irodával a kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni egyezmény fakultatív jegyzőkönyvének kihirdetéséről szóló 2011. évi CXLIII. törvény szerinti feladatok ellátása érdekében.
A Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztály nemzetközi kapcsolati, funkcionális és egyéb feladatai körében:
a) közreműködik a Hivatal idegen nyelvű levelezésének szervezésében, ezzel kapcsolatosan az internet segítségével információt gyűjt és szolgáltat;
b) összeállítja a Hivatal nemzetközi tevékenységéről szóló éves jelentést a tárgyévet követő év január 15-éig;
c) tájékoztatja a Hivatal vezetőinek nemzetközi tárgyalásairól a Hivatal szervezeti egységeit;
d) szervezi, előkészíti és koordinálja a Hivatal nemzetközi tevékenységét és biztosítja a Hivatal nemzetközi tevékenységének összehangolását;
e) az éves kiutazási és fogadási tervben meghatározottak szerint előkészíti a Hivatal vezetői nemzetközi tárgyalásainak szakmai anyagait, amelynek keretében gondoskodik az e tárgyalásokból eredő feladatok végrehajtásának koordinálásáról;
f) idegen nyelvet használó panaszos esetén megkeresésre segítséget nyújt a Panasziroda munkájának ellátáshoz.
A Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztály társadalmi kapcsolatok, valamint koordinációs feladatai körében:
a) ellátja a Biztos, a Biztoshelyettesek, a Főtitkár, valamint a Hivatal munkatársainak belföldi és külföldi utazásaival és a partnerek fogadásával kapcsolatos protokolláris teendőket;
b) előkészíti és koordinálja a Biztos által egyedileg meghatározott projekteket;
c) szervezi a Hivatal által megrendezendő konferenciákat, szakmai programokat, egyéb rendezvényeket;
d) koordinálja a Biztos és a Biztoshelyettesek nemzeti ünnepekhez kapcsolódó megjelenéseit;
e) ellátja a Biztos adományozási jogkörébe tartozó kitüntetések adományozásával kapcsolatos előkészítő, koordinációs, szervezési és egyéb feladatokat;
f) kapcsolatot tart az Országgyűlés, a Kormány szerveivel és hivatalaival, valamint civil szervezetekkel;
g) a biztosi, a biztoshelyettesi, valamint a főtitkári titkárságoktól beérkező információk alapján minden év december 15-éig összeállítja a Hivatal következő évre vonatkozó kiutazási és fogadási tervét;
h) közreműködik a Hivatal vezetőinek külföldi partnerekkel folytatott kapcsolattartásának szervezésében;
i) a Hivatal szervezeti egységeinek bevonásával koordinálja a Biztos parlamenti beszámolójának elkészítését, technikai kivitelezését;
j) ellátja a belföldi és külföldi kiküldetések lebonyolításával és elszámolásával kapcsolatos feladatokat, vezeti a kapcsolódó analitikus nyilvántartásokat;
k) megszervezi a tárgyalásokhoz szükséges tolmácsolási szolgáltatásokat;
l) fogadja a Hivatal kezelésében lévő közérdekű, valamint közérdekből nyilvános adatok megismerésére irányuló igényeket, és továbbítja azokat az adatbirtokos szervezeti egységek vezetőinek;
m) irányítja a sajtóreferens tevékenységét, amelynek keretében
ma) előkészíti és koordinálja a Biztos és a Biztoshelyettesek nemzetközi és hazai nyilvános szerepléseivel kapcsolatos sajtófeladatokat,
mb) hivatalosan tájékoztatja a hazai és külföldi tömegkommunikációs szerveket, hírügynökségeket a Hivatal tevékenységéről,
mc) kapcsolatot tart a hazai és nemzetközi újságírókkal, szerkesztőségekkel,
md) előkészíti a Biztos és a Biztoshelyettesek nyilatkozatait,
me) szervezi és előkészíti a Biztost, a Biztoshelyetteseket és a Hivatalt érintő sajtótájékoztatókat,
mf) javaslatot készít a Főtitkár számára a napi sajtófigyelés alapján a sajtóválaszok témájában,
mg) tájékoztatja a Biztos és a Biztoshelyettesek nyilvános programjairól a sajtó munkatársait,
mh) részt vesz a nyilvános sajtóesemények bejárásain, sajtóesemények, nyilvános közszereplések, programok lebonyolításában,
mi) érkezteti, kezeli a Hivatalhoz intézett újságírói kérdéseket,
mj) frissíti a hazai és nemzetközi sajtólistákat, valamint nyomon követi a médiában bekövetkező változásokat,
mk) figyelemmel kíséri a hazai írott és elektronikus médiában a Hivatal, a Biztos és a Biztoshelyettesek tevékenységének nyilvános bemutatását, ennek keretében szükség szerint szemléket, sajtóvisszhangokat, összefoglalókat készít,
ml) archiválja a sajtóközleményeket,
mm) előkészítő anyagokat, háttéranyagokat, közleményterveket, beszédvázlatokat, megkeresésekre választervezeteket készít a Biztos, a Biztoshelyettesek, valamint a Főtitkár számára,
mn) szervezi a Hivatal honlapja tartalmának előállítását, koordinálja a törvényi előírásoknak megfelelően a Hivatal honlapján (www.ajbh.hu) a közérdekű adatok megjelenítését,
mo) gondoskodik a Hivatal egységes arculatának kialakításáról,
mp) szervezi, illetve videó, hang, fotó és más eszközökkel rögzíti a Hivatal vezető tisztségviselőinek nyilvános szerepléseit, ezen anyagokat egy kereshető adatbázisban tárolja és archiválja, valamint kérés esetén prezentálja,
mq) elkészíti, felügyeli és aktualizálja a Hivatal kommunikációs stratégiai tervét, felügyeli a kommunikációs stratégia végrehajtását,
mr) felelős a Biztos éves beszámolójának internetes megjelentetéséért,
ms) koordinálja a Biztos és a Biztoshelyettesek online megjelenéseit,
mt) közreműködik a Hivatal kiadványainak sokszorosításában, szükség szerint idegen nyelvű megjelentetésében, valamint a nyomdai kivitelezés előkészítésében,
mu) tervezi és felügyeli az információs kampányokhoz kapcsolódó tájékoztató kiadványok elkészülését.
A Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztály egyéb koordinációs feladatai körében:
a) gondoskodik a Biztos, a Biztoshelyettesek és azok munkatársai, a Főtitkár, valamint a Hivatal munkatársai részére névjegykártyák, meghívók, oklevelek beszerzéséről;
b) intézi és nyilvántartja a teremfoglalásokat;
c) intézi és nyilvántartja a gépkocsi-igényléseket;
d) beszerzi a reprezentációs célt szolgáló ajándékokat és azokról nyilvántartást vezet;
e) intézi az Országgyűlés épületébe való beléptetéssel kapcsolatos ügyeket, ennek keretében különösen beszerzi a belépőkártyákat és a parkolási engedélyeket;
f) gondoskodik a protokoll-listák folyamatos frissítéséről;
g) ellátja a munkáltatói igazolványokkal kapcsolatos teendőket.
1.3.3.1. Könyvtár
a) naprakész számítógépes nyilvántartás vezetése mellett ellátja a Hivatal könyvtárának, dokumentum- és jogszabály-gyűjteményének kezelését, folyamatos karbantartását;
b) ellátja a könyvtári beszerzésekkel kapcsolatos teendőket;
c) szükség esetén részt vesz a könyvtári informatikai rendszer karbantartásában, fejlesztésében;
d) egyéb könyvtári szolgáltatásokat végez.
A Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztályhoz tartozó Nemzetközi kapcsolatok Osztály élén főosztályvezető-helyettes, a Társadalmi kapcsolatok Osztály élén osztályvezető áll.
1.3.4. Informatikai és Ügyviteli Főosztály
Az Informatikai és Ügyviteli Főosztály informatikai feladatai körében:
a) üzemelteti a Hivatal informatikai infrastruktúráját, rendszereit és gondoskodik az informatikai rendszerek (hardverek és szoftverek) üzemeltetéséről, fejlesztéséről, a hibaelhárításról és szükség szerinti javításról, valamint ezen tevékenységekhez szükséges dokumentációk és nyilvántartások kezeléséről;
b) közreműködik az informatikai eszközök beszerzésében, gondoskodik a beszerzett eszközök üzembe helyezéséről;
c) kezdeményezi az informatikai eszközök selejtezését, valamint részt vesz az informatikai eszközök selejtezési eljárásában;
d) gondoskodik az informatikai fejlesztések pályázatainak, projektjeinek előkészítéséről, és részt vesz a lebonyolításukban;
e) gondoskodik a Hivatal informatikai stratégiájának előkészítéséről, kidolgozásáról;
f) gondoskodik a Hivatal informatikai biztonsági szabályzatának elkészítéséről, megsértése esetén a szabályzat rendelkezései alapján jár el;
g) gondoskodik a Hivatal internetes honlapjának üzemeltetéséről, fejlesztéséről és a tartalomfelelősöknek támogatási szolgáltatást nyújt a szolgáltatott tartalom kezeléséhez;
h) üzemelteti és alkalmazásgazdája a Hivatal iktató-, iratkezelő rendszerének, gondoskodik a rendszer használatához az informatikai támogatásról;
i) gondoskodik a Hivatal felhasználóitól érkező informatikai tárgyú bejelentések, incidensek kezeléséről;
j) gondoskodik az informatikai szabályzat és a kapcsolódó szabályzatok tervezetének elkészítéséről, frissítéséről;
k) gondoskodik az informatikai szolgáltatások katalógusának („Szolgáltatási lista”) előkészítéséről és karbantartásáról, kezdeményezi a jóváhagyását és kiadását;
l) gondoskodik az elszigetelt gazdasági rendszerek munkaállomás és operációs rendszereinek biztosításáról;
m) gondoskodik az info- és telekommunikációs infrastruktúra és rendszerek (telefonos rendszer, beléptető rendszerek, TV csatornaszolgáltatások és infrastruktúra) üzemeltetéséről, fejlesztéséről az ezeket a rendszereket üzemeltető külső szolgáltatókkal együttműködve;
n) közreműködik a Hivatal Vezetői Információs Rendszerének működtetésében;
o) koordinálja a Hivatal információs térképének elkészítését;
p) javaslatokat és technikai megoldásokat készít elő a belső kommunikáció, valamint az információátadással kapcsolatos folyamatok fejlesztésének elősegítése céljából.
Az Informatikai és Ügyviteli Főosztály statisztikai feladatai körében:
a) gondoskodik az ügyviteli rendszer (iktató- és iratkezelő rendszer) statisztikai moduljainak karbantartásáról, fejlesztéséről;
b) gondoskodik a parlamenti beszámolóhoz vagy az ad hoc jellegű kimutatások készítéséhez szükséges statisztikai adatok szolgáltatásáról;
c) gondoskodik az ügyviteli rendszer (iktató- és iratkezelő rendszer) adataiból előállítható, ügyintézőkre vonatkozó vezetői riportok szolgáltatásáról.
Az Informatikai és Ügyviteli Főosztály iratkezelési feladatai körében:
a) végzi a Hivatal iratainak és ügyiratainak kezelését, ezen belül:
aa) küldemények (iratok) átvétele: gondoskodik a beérkező küldemények átvételéről, azok csoportosításáról,
ab) küldemények (iratok) érkeztetése: gondoskodik a küldeményként beérkezett iratok érkeztetéséről, szükség szerint a kézbesítőkönyvekbe való bejegyzéséről,
ac) küldemények (iratok) előzményezése, csatolása, szerelése: gondoskodik az iratok előzmény ügyiratainak kikereséséről, szükség szerint elvégzi ezen iratok csatolását, szerelését,
ad) küldemények (iratok) iktatása: gondoskodik az előkészített és érkeztetett iratok iktatásáról, szükség szerint az ügyiratborítók nyomtatásáról és iktatás után a megfelelő szervezeti egységnek való átadásáról,
ae) küldemények (iratok) postára adása (postázása), kézbesítése: gondoskodik a szervezeti egységek postai úton továbbítandó küldeményeinek összegyűjtéséről, ezek postai feladásáról, szükség szerint személyes kézbesítéséről, valamint a Hivatal épületén belül a beérkező küldemények kézbesítéséről,
af) iratok és ügyiratok irattárazása: gondoskodik az átmeneti és a központi irattár működtetéséről, és az irattárazásra átadott iratok és ügyiratok irattárazásáról,
ag) iratok és ügyiratok selejtezése és levéltárba adása: gondoskodik az évenként szükséges irat és ügyirat selejtezésről, valamint – a levéltári törvényben foglaltak betartásával és a Levéltárral együttműködve – a Hivatalban és jogelőd szervezeteinél keletkezett maradandó értékű iratok levéltári átadásának előkészítéséről és levéltárba átadásáról;
b) gondoskodik az érkeztetett iratok iktatás előtti tárgyszóval ellátásáról;
c) gondoskodik a Hivatal iratkezelési szabályzatának előkészítéséről, karbantartásáról és a szabályzat rendelkezéseinek megsértése esetén a szabályzat rendelkezései alapján jár el;
d) gondoskodik az irattári terv évenkénti felülvizsgálatának kezdeményezéséről, karbantartásáról;
e) gondoskodik az ügyviteli rendszerhez (iktató és iratkezelő) használt statisztikai adatgyűjtést segítő kitöltési segédlet évenkénti felülvizsgálatáról és a felülvizsgálat eredménye alapján a kódrendszer karbantartásáról;
f) részt vesz a Hivatal titokfelügyeleti feladatkörében felmerülő iratkezelési feladatok ellátásában, és ezen feladatok ellátása során együttműködik a Hivatal biztonsági vezetőjével;
g) szükség szerint gondoskodik a szervezeti egységek ügykezelési segédletekkel (hitelesített iktatókönyvek, bélyegzők) történő ellátásáról.
Az Informatikai és Ügyviteli Főosztályhoz tartozó Informatikai Osztály élén főosztályvezető-helyettes, az Ügyviteli Osztály élén osztályvezető áll.
1.3.5. Általános Vizsgálati és Nemzetiségi Jogi Főosztály
Az Általános Vizsgálati és Nemzetiségi Jogi Főosztály hatáskör-ellenőrzési feladatkörében:
a) végzi a Hivatalhoz érkezett beadványok előzetes vizsgálatát, és ennek eredményeként intézkedési javaslatot tesz a beadvány további kezelésére;
b) tisztázza, hogy a beadvány a Biztos, illetve a Biztoshelyettesek hatáskörébe tartozik-e;
c) kiegészítő információkat szerez be a panaszosoktól, amennyiben az a hatáskör megállapításához szükséges;
d) rövid úton kiegészítő információkat szerez be a panasszal érintett szervektől, amennyiben arra a hatáskör megállapításához van szükség;
e) amennyiben a Biztos hatásköre megállapítható, javaslatot tesz a panasz további vizsgálatára;
f) ha a panasz nem tartozik a Biztos vagy a Biztoshelyettesek hatáskörébe, előkészíti a panasz elutasítására, vagy – a címzett szerv megjelölésével – a beadvány áttételére irányuló biztosi intézkedést;
g) a Biztos utasítása alapján előkészíti a biztos érdemi (panaszt elutasító) intézkedését;
h) kódolja az általa befejezett ügyeket, majd továbbítja azokat a Főtitkárnak;
i) közreműködik a Biztos beszámolójának elkészítésében;
j) szervezi és bonyolítja a Biztos vagy a Biztoshelyettesek helyszíni panaszfelvétellel együtt járó megyei látogatásait;
k) előkészíti a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelméért felelős Biztoshelyettes jogi-információs, felvilágosító tevékenységét;
l) kapcsolatot tart az országos és helyi nemzetiségi önkormányzatokkal;
m) ellenőrzi a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény, továbbá a nemzetiségek jogaira vonatkozó más jogszabályok rendelkezései érvényesülését egyedi panaszok alapján, illetve a Biztos vagy a Biztoshelyettes döntésének megfelelően, hivatalból.
Az Általános Vizsgálati és Nemzetiségi Jogi Főosztály előkészítő feladatkörében:
a) megállapítja a panasszal érintett szervet;
b) az elemzés során szerzett tapasztalatok alapján javaslatot tesz átfogó vizsgálat lefolytatására.
Az Általános Vizsgálati és Nemzetiségi Jogi Főosztályon a főosztályvezető munkájának segítése és helyettesítése érdekében az Általános Vizsgálati Osztály és a Nemzetiségi Jogi Osztály élén általános főosztályvezető-helyettes tevékenykedik.
1.3.6. Hatósági és Környezetvédelmi Főosztály
A Hatósági és Környezetvédelmi Főosztály vizsgálati feladatai körében:
a) a Biztos kijelölése alapján kivizsgálja az alapvető jogokkal kapcsolatos visszásságokat;
b) a Biztos kijelölése alapján egyedi vizsgálatot folytat;
c) javaslatot tesz a vizsgálat megállapításaihoz képest szükségesnek tartott intézkedésre és előkészíti a Biztos vizsgálaton alapuló, érdemi intézkedéseit;
d) a vizsgálat során értesíti a panaszosokat és más érintetteket;
e) kódolja az általa befejezett ügyeket, majd továbbítja azokat a Főtitkárnak;
f) értékeli és összefoglalja a vizsgálatok eredményeit;
g) közreműködik a Biztos beszámolójának elkészítésében;
h) kapcsolatot tart a többi szervezeti egységgel;
i) a Biztos és a Biztoshelyettesek kezdeményezése alapján kivizsgálja a jövő nemzedékek jogaival, a természeti erőforrások mint a nemzet közös öröksége védelmével és az egészséges környezethez való alapjoggal kapcsolatos visszásságokat;
j) a Biztos és a Biztoshelyettes döntésének megfelelően vagy egyedi panaszok alapján ellenőrzi a környezet- és természetvédelmi jogszabályok rendelkezéseinek érvényesülését;
k) részt vesz a jövő nemzedékek érdekeit érintő jogszabályok és egyéb jogi normák tervezeteinek véleményezésében.
A Hatósági és Környezetvédelmi Főosztályon a főosztályvezető munkájának segítése és helyettesítése érdekében a Környezetvédelmi Osztály élén általános főosztályvezető-helyettes tevékenykedik.
1.3.7. Esélyegyenlőségi és Gyermekjogi Főosztály
Az Esélyegyenlőségi és Gyermekjogi Főosztály vizsgálati feladatai körében:
a) a Biztos kijelölése alapján kivizsgálja az alapvető jogokkal kapcsolatban tudomására jutott visszásságokat;
b) egyedi ügyben vizsgálatot folytat és ennek keretében megteszi a szükséges intézkedéseket és elvégzi az eljárási határidőknek megfelelő vizsgálati cselekményeket;
c) javaslatot tesz a vizsgálat megállapításaihoz képest szükségesnek tartott intézkedésre és előkészíti a Biztos vizsgálaton alapuló, érdemi intézkedéseit;
d) a vizsgálat során értesíti a panaszosokat és más érintetteket;
e) kódolja az általa befejezett ügyeket, majd továbbítja azokat a Főtitkárnak;
f) értékeli és összefoglalja a vizsgálatok eredményeit;
g) közreműködik a Biztos beszámolójának elkészítésében;
h) kapcsolatot tart a többi szervezeti egységgel.
Az Esélyegyenlőségi és Gyermekjogi Főosztályon a főosztályvezető munkájának segítése és helyettesítése érdekében a Gyermekjogi Osztály élén általános főosztályvezető-helyettes tevékenykedik.
1.3.8. Közjogi Főosztály
A Közjogi Főosztály jogszabály-véleményezési feladatai körében:
a) folyamatosan figyelemmel kíséri a Biztos által elrendelt vizsgálatokat, ennek során szükség szerint jogszabály-módosításra, alkotmánybírósági indítványra vonatkozó javaslatot készít elő;
b) a befejezett ügyeket érdemben értékeli és folyamatosan kapcsolatot tart a többi főosztállyal, ennek keretében kódolja az általa befejezett ügyeket, majd továbbítja azokat a Főtitkárnak;
c) előkészíti a Biztos által egyedileg meghatározott indítványokat, eljárást kezdeményező beadványokat, iratokat;
d) feltárja a Biztos által egyedileg meghatározott, előkészítendő indítványhoz szükséges információkat, jogszabályi hátteret;
e) szorosan együttműködik a Hivatal egyéb szervezeti egységeivel, különös tekintettel az Általános Vizsgálati és Nemzetiségi Jogi Főosztályra, a Hatósági és Környezetvédelmi Főosztályra, valamint az Esélyegyenlőségi és Gyermekjogi Főosztályra;
f) a biztoshelyettesi titkárságokkal együttműködve véleményezi a jogszabályok, egyéb normák tervezeteit;
g) folyamatosan nyomon követi a jogszabályi környezet változását;
h) szükség szerint, illetve a Biztos megbízásából jogszabály módosítására javaslatot dolgoz ki;
i) ellátja a Hivatal belső normáit előkészítő feladatokat;
j) gondoskodik a belső adatvédelmi felelősi feladatok ellátásáról, valamint felel az adatvédelmi szabályzat elkészítéséért.
A Közjogi Főosztály indítvány-előkészítési feladatai körében:
a) előkészíti a Biztos által egyedileg meghatározott indítványokat, eljárást kezdeményező beadványokat, iratokat;
b) előkészíti a Biztos, valamint a Biztoshelyettesek jogalkotási kezdeményezéseit, illetve figyelemmel kíséri azok megvalósulását és végrehajtását;
c) folyamatosan figyelemmel kíséri a Biztos által elrendelt vizsgálatokat, ennek során szükség szerint jogszabály-módosításra, alkotmánybírósági indítványra vonatkozó javaslatot készít elő;
d) a befejezett ügyeket érdemben értékeli és folyamatosan kapcsolatot tart a többi főosztállyal, ennek keretében kódolja az általa befejezett ügyeket, majd továbbítja azokat a Főtitkárnak;
e) folyamatosan figyelemmel kíséri az Alkotmánybíróság, a bíróságok, az Emberi Jogok Európai Bírósága, valamint a külföldi alkotmánybíróságok, bíróságok alapjogi gyakorlatát, azokról szükség szerint összefoglalót készít;
f) az Országgyűlés bizottsági munkájába való bekapcsolódás érdekében figyelemmel kíséri a parlament működését;
g) szorosan együttműködik a Hivatal egyéb szervezeti egységeivel, különös tekintettel az Általános Vizsgálati és Nemzetiségi Jogi Főosztályra, a Hatósági és Környezetvédelmi Főosztályra, valamint az Esélyegyenlőségi és Gyermekjogi Főosztályra;
h) a Biztos vagy a Főtitkár felhatalmazása alapján kapcsolatot tart az állami, közigazgatási szervekkel, érdekképviseletekkel, civil szervezetekkel, szakértőkkel.
A Közjogi Főosztályhoz tartozó Indítvány-előkészítési Osztályt általános főosztályvezető-helyettes, a Jogszabály-véleményezési Osztályt osztályvezető irányítja.
1.3.9. OPCAT Iroda
Az OPCAT Iroda
a) biztosítja a kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni egyezmény fakultatív jegyzőkönyvének kihirdetéséről szóló 2011. évi CXLIII. törvény szerinti feladatok 2015. január 1-jétől történő ellátására való felkészülést;
b) előkészíti a Kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni ENSZ Egyezmény végrehajtásához szükséges szabályzatokat;
c) lefolytatja a szükséges egyeztetéseket a Kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni ENSZ Egyezmény végrehajtásában érintett szervekkel;
d) előkészíti a Kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni ENSZ Egyezmény szerinti feladatok ellátását, különös tekintettel a nemzeti megelőző mechanizmus működtetésével kapcsolatos feladatokra;
e) közreműködik a Kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni ENSZ Egyezmény fejlesztésében;
f) kapcsolatot tart a Kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni ENSZ Egyezményben részes más államoknak az Egyezmény és annak jegyzőkönyvei végrehajtására hatáskörrel bíró szerveivel;
g) előkészíti a Kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni ENSZ Egyezmény fakultatív jegyzőkönyve szerinti Megelőzési Albizottsággal kapcsolatos feladatainak ellátását;
h) figyelemmel kíséri és ellenőrzi a gyülekezési joggal összefüggő tömegrendezvények rendőrségi kezelését;
i) feladatai ellátása során együttműködik a Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztállyal.
Az OPCAT Irodán belül a főosztályvezető munkájának segítése és helyettesítése érdekében általános főosztályvezető-helyettes tevékenykedik.
1.3.10. Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati Főosztály
A Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati Főosztály a közérdekű bejelentések megtételére és nyilvántartására szolgáló elektronikus rendszer üzemeltetési feladatai körében:
a) végzi az elektronikus rendszeren keresztül érkezett bejelentések előzetes vizsgálatát, ennek keretében tisztázza, hogy a beadvány közérdekű bejelentésnek minősül-e;
b) közérdekű bejelentésnek nem minősülő beadvány esetén intézkedési javaslatot tesz a beadvány további kezelésére;
c) közérdekű bejelentés esetén elvégzi a bejelentő azonosítását;
d) kiegészítő információkat szerez be a bejelentőktől, amennyiben az a bejelentés kivizsgálására hatáskörrel rendelkező szerv (eljáró szerv) megállapításához szükséges;
e) az azonosítás sikertelensége, eljáró szerv tisztázatlansága esetén előkészíti a bejelentés elutasítására irányuló biztosi intézkedést;
f) megállapítja, a rendszerben rögzíti és értesíti az eljáró szervet;
g) a bejelentő erre irányuló kérelme esetén előkészíti a bejelentés anonimizált kivonatát;
h) előkészíti és a Hivatal honlapján közzéteszi a bejelentés rövid, személyes és egyedi intézményi adatok nélküli tartalmi kivonatát és elintézésének állását, továbbá az ügy lezárultával az eljáró/vizsgálattal érintett szervet és a vizsgálat eredményét;
i) előkészíti a közérdekű bejelentés eljáró szervhez történő továbbítására irányuló intézkedést;
j) az elektronikus rendszer útján kapcsolatot tart a bejelentő és az eljáró szerv között, ennek keretében az eljáró szerv közbenső és érdemi intézkedéseit továbbítja a bejelentő részére;
k) az elektronikus rendszeren kívül (postán, e-mailen) érkező közérdekű bejelentéseknél előkészíti a rendszer használatáról szóló tájékoztató levelet, illetve erre irányuló kérelem esetén a bejelentés eljáró szervhez – elektronikus rendszeren kívül – történő áttételére irányuló intézkedést;
l) kódolja az általa befejezett ügyeket, majd továbbítja azokat a Főtitkárnak.
A Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati Főosztály vizsgálati feladatai körében:
a) vizsgálja a közérdekű bejelentéseknek az Ajbtv. 18. § (1) bekezdés a)–k) pontja szerinti hatóságok általi kezelésének gyakorlatát;
b) kérelemre egyedi vizsgálatot folytat, ha a bejelentő véleménye szerint a bejelentését az eljáró szerv nem vizsgálta ki teljes körűen, ha a vizsgálat eredményével nem ért egyet, valamint ha a bejelentését megalapozatlannak tartották;
c) javaslatot tesz a vizsgálat megállapításaihoz képest szükségesnek tartott intézkedésre és előkészíti a Biztos vizsgálaton alapuló érdemi intézkedéseit;
d) a vizsgálat során értesíti a bejelentőt és más érintetteket;
e) kódolja az általa befejezett ügyeket, majd továbbítja azokat a Főtitkárnak;
f) értékeli és összefoglalja a vizsgálatok eredményeit;
g) közreműködik a Biztos beszámolójának előkészítésében;
h) kapcsolatot tart a többi szervezeti egységgel.
A Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati Főosztály a Panaszirodával kapcsolatos feladatai körében:
a) személyes ügyfélfogadást tart;
b) ellátja a Biztoshoz vagy a Biztoshelyettesekhez kérelemmel forduló ügyfelek előre egyeztetett időpontban vagy soron kívüli módon történő fogadását;
c) az előre bejelentett panaszmeghallgatások esetében előzetesen tájékozódik és felkészül a panaszügyből;
d) a panaszfelvétel során: bemutatja az alapvető jogok biztosának hatáskörét, a panaszfelvétel menetét, tájékoztatást nyújt az adatkezelés szabályairól, meghallgatja a panaszosokat, a panaszfelvételről jegyzőkönyvet készít és átveszi a beadványokat és az azok mellékletét képező dokumentumokat;
e) a jegyzőkönyvet és az átvett iratokat továbbítja az Ügyviteli Osztály illetékes részlege felé;
f) intézi és nyilvántartja a Hivatalba érkező, más szervezeti egység feladatkörébe nem tartozó írásbeli panaszokat, közérdekű bejelentéseket, javaslatokat és egyéb beadványokat;
g) részt vesz a Biztosnak, a Biztoshelyetteseknek, valamint a Főtitkárnak címzett lakossági panaszok, közérdekű bejelentések, javaslatok és egyéb kérelmek elintézésében;
h) a közérdekű bejelentés felvétele során: bemutatja az alapvető jogok biztosának a közérdekű bejelentések intézésével kapcsolatos hatáskörét, a bejelentés elektronikus rendszerben történő rögzítésének menetét, tájékoztatást nyújt az adatkezelés szabályairól, meghallgatja a bejelentőt, azonosítja a bejelentőt, rögzíti az elektronikus rendszerben a bejelentést, jegyzőkönyvet készít, és átveszi a beadványokat, illetve az azok mellékletét képező dokumentumokat.
A Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati Főosztály az Információs Szolgálattal kapcsolatos feladatai körében:
a) telefonos információs szolgálatot lát el;
b) személyesen fogadja a bejelentkezés nélkül érkező ügyfeleket;
c) időpontot ad az ügyfelek számára a személyes panaszfelvételre, valamint a közérdekű bejelentés személyes megtételére;
d) tájékoztatást ad az alapvető jogok biztosának hatásköréről, az iratok nyilvántartásba vételének időpontjáról, az ügyszámáról, a panaszügy „Ad Acta” szerinti feldolgozási állapotáról, valamint a közérdekű bejelentések intézésével kapcsolatos hatásköréről, a bejelentés elektronikus rendszerben történő rögzítésének menetéről, az adatkezelés szabályairól;
e) iratot/dokumentumot vesz át és ad vissza;
f) gondoskodik a Hivatal munkatársai számára az ügyviteli tevékenységek elvégzéséhez és az iktató és iratkezelő informatikai rendszer használatához szükséges támogatási szolgáltatás biztosításáról.
A Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati Főosztály szakmai ügyfélszolgálati feladatai körében:
a) intézi és nyilvántartja a Hivatalba érkező, más szervezeti egység feladatkörébe nem tartozó írásbeli panaszokat, közérdekű bejelentéseket, javaslatokat és egyéb beadványokat;
b) segíti a civil szféra és a Hivatal közötti kölcsönös információátadást;
c) részt vesz a Biztosnak, a Biztoshelyetteseknek, valamint a Főtitkárnak címzett lakossági panaszok, közérdekű bejelentések, javaslatok és egyéb kérelmek elintézésében;
d) heti, negyedéves és éves statisztikát készít az Információs Szolgálat és a Panasziroda ügyfélforgalmáról;
e) együttműködik az elemző és vizsgálati feladatokat ellátó munkatársakkal, ennek keretében a folyamatban lévő ügyek esetében tájékoztatja az ügyintézőt az ügyfél érkezéséről, az ügyintéző észrevételeit, kérdéseit közvetíti az ügyfél felé, és ha az ügyintéző személyesen is részt kíván venni a panaszmeghallgatáson, ahhoz minden segítséget megad;
f) a telefonos megkeresések vagy a személyes meghallgatások alapján tudomására jutott információkról, az eljárásra vonatkozó kérésekről közvetlenül is tájékoztatja az ügyintézőket.
A Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati Főosztályon a főosztályvezető munkájának segítése és helyettesítése érdekében a Közérdekű Bejelentő-védelmi Osztály élén általános főosztályvezető-helyettes, az Ügyfélkapcsolati Osztály élén osztályvezető tevékenykedik.”
1

Az utasítás a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2014. január 2. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére