43/2013. (XII. 31.) NFM utasítás
43/2013. (XII. 31.) NFM utasítás
az integritási és korrupciós kockázatokra vonatkozó bejelentésekkel kapcsolatos ügyek egységes intézésének részletes szabályairól, valamint az integritás tanácsadói tevékenységről1
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján, az államigazgatási szervek integritásirányítási rendszeréről és az érdekérvényesítők fogadásának rendjéről szóló 50/2013. (II. 25.) Korm. rendelet 4. § (2) bekezdésében meghatározott eljárásrend szabályozása céljából a következő utasítást adom ki:
1. § (1) Az utasítás hatálya a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (a továbbiakban: NFM) kormányzati szolgálati jogviszonyban, illetve munkaviszonyban foglalkoztatott munkatársak minisztériumban végzett tevékenységével kapcsolatos magatartására, valamint az NFM jogszabályoknak, célkitűzéseknek, értékeknek és elveknek megfelelő működésére terjed ki.
(2) Az utasítás hatálya nem terjed ki a munkatársak azon magatartására, amellyel kapcsolatban más jogszabály szerint kijelölt szerv vagy személy jogosult és köteles eljárni.
2. § (1) Az integritási és korrupciós kockázatokra vonatkozó bejelentéseket (a továbbiakban: bejelentések) az érdekelt személyek szóban, írásban, elektronikus úton, illetve gyűjtőláda útján névtelenül tehetik meg.
(2) A szóban tett bejelentések esetében a bejelentések fogadása az integritás tanácsadó fogadóhelyiségében történik. A szóban vagy telefonon tett bejelentésekről – amennyiben indokolt – jegyzőkönyvet vagy emlékeztetőt kell felvenni.
(3) Az írásban tett bejelentések postai úton, telefax formájában, az integritás tanácsadónak történő átadással, bejelentés fogadására kialakított elektronikus címen (integritas@nfm.gov.hu, korrupcio@nfm.gov.hu), valamint az NFM székhelyén (1011 Budapest, Fő utca 44–50.) az Ügyfélszolgálati Információs Iroda előtt kijelölt közösségi ponton elhelyezett írásbeli bejelentések fogadására kialakított zárt ládában névtelenül tehetők meg. A láda tartalmának begyűjtéséről az integritás tanácsadó gondoskodik hetente azzal, hogy az utasítás hatálya alá nem tartozó beadványokat továbbítja az Ügyfélszolgálati Információs Iroda részére. A papír alapú beérkezett küldeményeket a beérkezés, illetve az átvétel időpontjában érkeztetni, érdemi ügyintézés esetén iktatni kell.
(4) Amennyiben az integritás tanácsadónak címzett iratok iratkezelésére nem jogosult személy vagy szervezeti egység veszi át a bejelentést, úgy azt köteles haladéktalanul, de legkésőbb az érkezést követő első munkanap kezdetén az integritás tanácsadónak az iratkezelési rend szerinti kezelése céljából átadni. Azon beadványt, amelyet az integritás tanácsadónak létrehozott elektronikus levélcímekre küldtek, akkor kell iktatni, ha annak tartalmából egyértelműen megállapítható, hogy az az integritás tanácsadó hatáskörébe tartozó érdemi eljárás kezdeményezésére irányul.
3. § A bejelentések érkeztetéséről, iktatásáról az integritás tanácsadó a vonatkozó általános szabályok alapján gondoskodik.
4. § (1) Az integritás tanácsadó a beadvány (panasz, közérdekű bejelentés vagy javaslat) beérkezését követően haladéktalanul megvizsgálja, hogy az bejelentésnek minősül-e.
(2) Az integritás tanácsadó a bejelentésnek nem minősülő beadványok esetén, annak tartalmától függően:
a) további érdemi ügyintézést nem igénylő esetekben a már érkeztetett beadványt megküldi a központi irattár részére;
b) a beadványt további ügyintézés céljából a kézhezvételtől számított nyolc napon belül átteszi az NFM eljárásra jogosult más szervezeti egységéhez;
c) az 1. § (2) bekezdése esetén – amennyiben érdemi intézkedés szükséges – javaslatot tesz a közigazgatási államtitkárnak a beadvány eljárásra jogosult szervhez vagy szervezeti egységhez történő áttételére, vagy kiadmányozási jogkörében közvetlenül gondoskodik az áttételről.
5. § (1) Az integritás tanácsadó az ügyintézés első fázisaként a bejelentést az alábbi szempontok alapján értékeli:
a) a bejelentés jellege (a szervezet működésével összefüggő visszaélés, szabálytalanság, korrupciós kockázatra való figyelemfelhívás, ajándékügy);
b) a bejelentés tartalma szerint igényli-e vizsgálat lefolytatását;
c) a bejelentés igényel-e sürgős intézkedést.
(2) Az integritás tanácsadó a sürgős intézkedést igénylő bejelentésről – a bejelentés rövid tartalmi összefoglalóját és az ügymenetre vonatkozó javaslatot tartalmazó feljegyzésben – haladéktalanul tájékoztatja a közigazgatási államtitkárt.
6. § (1) Az integritás tanácsadó a bejelentés értékelését követően megvizsgálja az eljárásához szükséges, illetve a bejelentésben jelzett iratok, valamint a bejelentés intézéséhez szükséges további egyéb információk rendelkezésre állását. Amennyiben szükséges, megkeresés útján intézkedik a dokumentumok, információk (a továbbiakban együtt: adat) beszerzése iránt, melynek során a közigazgatási államtitkár nevében jár el.
(2) A megkeresett szervezeti egység vezetője köteles az adatokat a megkeresésben, a bejelentésben foglaltakra figyelemmel meghatározott – legfeljebb nyolcnapos – határidőn belül az adatkezelésre vonatkozó szabályok betartása mellett az integritás tanácsadó rendelkezésére bocsátani.
(3) A megkeresett szervezeti egység vezetője az indokok megjelölése mellett köteles a megadott határidő lejárta előtt írásban vagy elektronikus úton jelezni, ha az adatszolgáltatásnak határidőben nem tud eleget tenni.
7. § (1) Amennyiben a bejelentés jellege és eredményes intézése ezt indokolttá teszi, az integritás tanácsadó az ügyben érintett vagy arról ismerettel rendelkező munkatársat meghallgatja.
(2) Az integritás tanácsadó a személyes meghallgatás kezdeményezéséről a munkatársat a meghallgatás időpontja előtt legalább három nappal értesíti. Az értesítésnek tartalmaznia kell a bejelentés tárgyát.
(3) A személyes meghallgatásról – jegyzőkönyvvezető közreműködésével – készült hangfelvételnek, illetve jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
a) a meghallgatás helyét, időpontját;
b) a meghallgatott nevére, jogviszonyára, szervezeti egységére vonatkozó adatokat;
c) a meghallgatás tárgyát;
d) a meghallgatás során feltett kérdéseket és azokra adott válaszokat;
e) a jegyzőkönyv pontosságáról szóló nyilatkozatot;
f) jegyzőkönyv esetén a meghallgatáson részt vevők aláírását.
8. § A bejelentések ügyintézési határideje hatvan nap, mely a 6. § (3) bekezdése esetén legfeljebb nyolc nappal meghosszabbodik. Az ügyintézési határidő a bejelentés beérkezését követő napon kezdődik.
9. § A közigazgatási államtitkár az integritás tanácsadó indokolt kérésére az ügyintézési határidőt a 8. §-ban foglaltaktól eltérően is megállapíthatja, amelyről a bejelentőt tájékoztatni kell.
10. § (1) Az integritás tanácsadó az érdemi bejelentésről az ügyintézés lezárását követően összegző feljegyzést készít a közigazgatási államtitkár részére.
(2) Az összegző feljegyzés tartalmazza:
a) a bejelentés rövid összefoglalását;
b) a bejelentés alapján már megtett intézkedéseket;
c) a vizsgálat nélkül lezárható ügyek esetében a vizsgálat mellőzésének okait;
d) az eljárás során figyelembe vett, illetve mellőzött adatokat;
e) az általa kiadmányozott intézkedéseket;
f) az ügy lezárásához szükséges további intézkedésekre vonatkozó javaslatokat.
(3) Az integritás tanácsadó az összegző feljegyzést a vizsgálat során keletkezett iratokkal és az ügy lezárásához szükséges tervezetekkel – amennyiben közvetlenül nem intézkedett a bejelentés megválaszolásáról, a bejelentő részére elkészített válaszlevél-tervezettel – együtt terjeszti fel a közigazgatási államtitkárhoz.
(4) Az érdemi ügyintézést nem igénylő bejelentésekről az integritás tanácsadó rövid összefoglalóban tájékoztatja a közigazgatási államtitkárt az éves integritásjelentés előkészítése során.
11. § A már vizsgált és tartalmában megegyező bejelentések vizsgálata mellőzhető, amiről a bejelentőt tájékoztatni kell. Ebben az esetben az összegző feljegyzésben a korábbi vizsgálatra és annak eredményére utalni kell.
12. § Az eljárás alatt keletkezett iratokba:
a) teljes körűen az integritás tanácsadó, a közigazgatási államtitkár vagy az általa kijelölt vezető, a közigazgatási államtitkár titkárságvezetője;
b) nyilatkozatait illetően a meghallgatott
tekinthet be.
13. § (1) A bejelentő a bejelentésében vagy meghallgatása során kérheti adatainak zártan történő kezelését. Ebben az esetben a bejelentő adatait az ügy iratai között az integritás tanácsadó által aláírt zárt borítékban kell elhelyezni, amelynek tartalmáról csak a közigazgatási államtitkárnak lehet adatot szolgáltatni.
(2) Amennyiben a bejelentés jellege ezt indokolttá teszi, más meghallgatott is kérheti személyes adatainak zártan történő kezelését. A szervezeti egység vezetője a saját személyes adatainak zártan kezelése érdekében kérelmet nem terjeszthet elő.
14. § (1) Az integritással kapcsolatos ügyek kezelése során úgy kell eljárni, hogy a bejelentő jogos érdeke ne sérüljön, az érdemi névtelen bejelentések esetében a bejelentő személyes, míg a névvel történő bejelentések esetén a bejelentő jogos érdeke védve legyen.
(2) Az integritás tanácsadó az érdemi ügyintézést nem igénylő ügyek esetében, amennyiben áttételre sem kerül sor, a bejelentés megválaszolását mellőzi.
15. § (1) Az integritás tanácsadó indokolt esetben etikai, fegyelmi, illetve büntetőeljárás megindítását javasolhatja a közigazgatási államtitkárnál. Etikai, fegyelmi eljárás megindítását megelőzően az NFM személyügyekért felelős szervezeti egysége, büntetőeljárás megindítását megelőzően pedig az NFM jogi ügyekért felelős szervezeti egysége előzetes véleményének kikérése szükséges.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak alapján megindított fegyelmi eljárásban a vizsgálóbiztosi feladatokat – eltérő tartalmú kijelölés hiányában – az integritás tanácsadó látja el.
16. § (1) Az NFM munkatársát érintő esetleges – a mindenkori kormánytisztviselői illetményalap 10%-át meghaladó értékű, illetve szóróajándéknak nem minősülő – ajándékok esetében a megajándékozott köteles az ajándék értékének megállapítására, amennyiben ez nem lehetséges, úgy köteles a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (a továbbiakban: KEF) NFM Gazdálkodási Főosztályán keresztül történő megkeresésére, amely esetben az ajándék értékét a KEF állapítja meg. Amennyiben az ajándék a jogszabályban meghatározott értéket meghaladja, a megajándékozott köteles azt az állam részére a KEF útján felajánlani. Ilyen esetben a KEF az ajándékot vagyonkezelésébe veszi és – ellenkező tartalmú kérelem, elfogyasztható javak vagy jogszabályi kizáró ok hiánya esetében – a megajándékozott munkatárs részére használatba adja.
(2) Amennyiben az ajándékozás tényére nem a megajándékozott részéről történik bejelentés és egyébként indokolt, az integritás tanácsadó a 15. §-ban foglaltak szerint járhat el.
(3) Olyan etikai, illetve fegyelmi eljárásban, ahol az eljárás alá vont személy esetében ajándék jogosulatlan elfogadása, hivatali helyzettel történő visszaélés, az érintett befolyásolása merül fel, eltérő kijelölés hiányában az integritás tanácsadó látja el a vizsgálóbiztosi feladatokat.
(4) Az integritás tanácsadó a Magyar Kormánytisztviselői Kar Országos Közgyűlésének határozatával kiadott, a Magyar Kormánytisztviselői Kar Hivatásetikai Kódexben (a továbbiakban: Kódex) foglaltak figyelembevételével jár el.
(5) Az integritás tanácsadó látja el a Kódex III/1.1. pontjában, a III/4.6. pontjában, a III/4.8. pontjában, a III/5.1. e) pontjában és a VI/1. pontjában meghatározott feladatokat. A Kódex III/5.2. pontjában meghatározott eljárásra az (1) bekezdés vonatkozik.
(6) Az érdekérvényesítők, lobbisták fogadásának egységes központi szabályozása hatálybalépéséig az integritás tanácsadó előzetesen véleményezi ezen ügyeket, és javaslatot tesz az érdekérvényesítőkkel, lobbistákkal történő konkrét kapcsolat kereteire a megkereső részére.
17. § (1) Az integritással kapcsolatos általános szabályok, eljárásrendek, összefoglaló kimutatások és elemzések közérdekből nyilvános adatok, amelyeket az NFM a hivatalos honlapján nyilvánosságra hoz. Nyilvánosságra hozható minden olyan egyedi ügy is, amelyben személyhez fűződő jog nem sérül, illetve amelyből a bejelentő személyazonossága nem állapítható meg.
(2) A korrupcióellenességgel, integritással, közérdekű bejelentésekkel foglalkozó más szervezetekkel (különösen az Állami Számvevőszékkel, a Kormányzati Ellenőrzési Hivatallal) az integritás tanácsadó – e feladatkörével összefüggésben – közvetlenül kapcsolatot tart.
18. § (1) Az éves integritásterv, -jelentés, a kapcsolódó utasítások és egyéb általános szabályok előkészítését – a közigazgatási államtitkár által a 2013. évre vonatkozó integritástervben előírtaknak megfelelő – Integritás Munkacsoport (a továbbiakban: munkacsoport) látja el, amelyet az integritás tanácsadó vezet.
(2) A munkacsoport az NFM antikorrupciós, integritási és hivatásetikai döntéselőkészítő szerve, amely határozatlan időtartamra jön létre.
(3)2 A munkacsoport további tagjai a Jogi és Igazgatási Ügyekért Felelős Helyettes Államtitkári Titkárság titkárságvezetője, a Jogszabály-előkészítő Főosztály, a Személyügyi Főosztály, az Ellenőrzési Főosztály és a Gazdálkodási Főosztály főosztályvezetői, az NFM biztonsági vezetője és az NFM adatvédelmi felelőse.
(4) A munkacsoport elsősorban elektronikus úton tanácskozik, ennek keretében véleményt nyilvánít az NFM-et érintő, integritással összefüggő tervezetekről (utasítások, éves tervek és jelentések). A munkacsoport csak kivételes esetben tart ülést, amennyiben azt a munkacsoport tagjai közül legalább két fő vagy az integritás tanácsadó kezdeményezi.
19. § (1) Az integritás tanácsadó együttműködik az NFM irányítása alá tartozó és jogszabályban az integritás tanácsadó alkalmazására kötelezett szervek vezetőivel, integritás tanácsadóival.
(2) Az integritás tanácsadót akadályoztatása esetén a közigazgatási államtitkár által megbízott személy helyettesíti.
20. § Az NFM munkatársai az érdekérvényesítők fogadásával kapcsolatosan az államigazgatási szervek integritásirányítási rendszeréről és az érdekérvényesítők fogadásának rendjéről szóló 50/2013. (II. 25.) Korm. rendelet 10. §-ában előírtak végrehajtása során az általános eljárási szabályok és a belső szervezeti hierarchia alapján járnak el.
21. § Ez az utasítás a közzététele napján 19 órakor lép hatályba.
Az utasítást a 33/2019. (IX. 12.) ITM utasítás 48. § c) pontja hatályon kívül helyezte 2019. szeptember 13. napjával. Alkalmazására lásd e hatályon kívül helyező utasítás 47. §-át.
A 18. § (3) bekezdése a 2/2015. (I. 30.) NFM utasítás 21. §-a szerint módosított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás