• Tartalom

46/2013. (VIII. 16.) HM utasítás

46/2013. (VIII. 16.) HM utasítás

az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja nemzeti feladatainak végrehajtásáról szóló 3/2013. (I. 14.) HM utasítás módosításáról1

2013.08.17.

A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény végrehajtásáról szóló 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 2. § (5) bekezdése alapján a következő utasítást adom ki:

1. § Az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja nemzeti feladatainak végrehajtásáról szóló 3/2013. (I. 14.) HM utasítás (a továbbiakban: Ut.) 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja (a továbbiakban: NSIP) nemzeti feladatai tervezését és végrehajtásának szakmai irányítását, a programok költségvetésének tervezését, kezelését, finanszírozását, időszakos elszámolását, megvalósításának koordinációját, valamint a megvalósult programok NATO Erőforrás Hivatal (a továbbiakban: NOR) útján a NATO Beruházási Bizottság (a továbbiakban: IC) és a NATO Nemzetközi Számvevő Testülete (a továbbiakban: IBAN) részére történő végleges elszámolását a HM Védelemgazdasági Hivatal (a továbbiakban: HM VGH) végzi.”

2. § Az Ut. 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A NATO Képesség követelmény felülvizsgálatát és a Képesség felmérés elemzését követően a NATO Stratégiai Parancsnokságokon kialakításra tervezett, vagy fejlesztés alatt álló képességcsomagokról a 17. § (1) bekezdése szerinti nemzeti képviselő tájékoztatást nyújt a – HM VGHÁT által vezetett – HM Biztonsági Beruházási Munkacsoport (a továbbiakban: Munkacsoport) részére. A Munkacsoport feladatait, működési rendjét a 8/A. alcím tartalmazza.”

3. § Az Ut. 6. § (2) bekezdés d) és e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A PMT alapján a HM VGH)

d) a programfelelős által előkészített és a Munkacsoport által elfogadott előzetes vagy utólagos költségbecslés (a továbbiakban együtt: költségbecslés) tervezet alapján összeállítja a program keretében megvalósuló beruházás teljes életciklusára becsült logisztikai fenntartási kiadásokat, ideértve az időszakos ellenőrző mérésekkel és biztonsági felülvizsgálatokkal kapcsolatos költségeket is;
e) a költségbecslés-tervezetet a Munkacsoport, a miniszter jóváhagyását követően – a HM VGHÁT egyidejű tájékoztatásával – a PMT-ben meghatározott határidőre benyújtja a NOR részére felülvizsgálat, és az IC által történő jóváhagyás céljából;”

4. § Az Ut. 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

8. § (1) A programok pénzügyi fedezete, egyrészt az Országgyűlés által a HM fejezet költségvetésében – a fejezeti kezelésű előirányzatok között – a „Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához” költségvetési jogcímen jóváhagyott előirányzat, másrészt a NATO-tagállamok programokhoz történő éves hozzájárulása.
(2) A HM VGH
a) az (1) bekezdés szerinti költségvetési jogcím éves költségvetési tervjavaslatát az IC által programokra lebontott, Magyarországot érintő hazai hozzájárulások költségvetési támogatási előirányzata, a képességcsomaghoz kapcsolódó, – a HM költségvetését terhelő – nemzeti felelősség keretében megvalósítandó programok, valamint az infrastrukturális feltételek megteremtéséhez szükséges előirányzatok, továbbá Magyarország más nemzetek programjaihoz történő hozzájárulásának előirányzata alapján állítja össze;
b) Magyarország tárgyévi költségvetéséről szóló törvény hatálybalépését követően, a programok elemi költségvetési tervét – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 28. § (1) bekezdése alapján kiadott – a fejezeti kezelésű előirányzatokkal történő gazdálkodás szabályairól szóló HM utasításban meghatározottak szerint készíti el és terjeszti fel jóváhagyásra;
c) programonként összeállítja
ca) az IC által a programokra jóváhagyott, a magyar és a NATO-tagállamok éves hozzájárulását, valamint a tárgyévet megelőző évek – a (9) bekezdés szerinti lebonyolítási számla – maradványát tartalmazó éves költségvetési tervet és
cb) a 14. § (2) bekezdése szerinti nemzeti adminisztrációs költségek (a továbbiakban: NAK) éves költségvetési tervét;
d) az éves költségvetési terveket – a HM védelempolitikáért és védelmi tervezésért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: HM VPVTHÁT) egyidejű tájékoztatása mellett – március 31-ig felterjeszti jóváhagyásra a miniszter részére;
e) A költségvetési év során az éves költségvetési tervben jóváhagyott előirányzatok feladatváltozás miatti, költségvetési jogcímen belüli módosítására, vagy a fejezet más alcímeit, címeit érintő előirányzat-átcsoportosításra összeállított javaslatát felterjeszti a miniszter részére.
(3) Az éves költségvetési tervekben jóváhagyott
a) személyi juttatások, járulékok, dologi és felhalmozási kiadások, képességcsomagok közötti módosítását a HM VGH főigazgatójának felterjesztése alapján a HM VGHÁT engedélyezi;
b) személyi juttatások, járulékok, dologi és felhalmozási kiadások, képességcsomagok projektjei közötti és projekten belüli módosításait a HM VGH főigazgatója saját hatáskörben végzi;
c) az IC által elfogadott PMT-ben rögzített kivitelezési munkák határidejének lerövidítése érdekében a NATO által előre hozott támogatások esetében az éves költségvetés módosítását a HM VGHÁT engedélyezi.
(4) A programokra és a NAK felhasználására a HM VGH – a jóváhagyott éves költségvetések terhére – kötelezettséget vállal. A NAK-kal történő gazdálkodási jogkört a HM VGH főigazgatója az érintett programfelelős részére átruházhatja.
(5) A jóváhagyott elemi és éves költségvetés programokkal kapcsolatos pénzforgalmának kezelése a HM költségvetési fejezet részére a Magyar Államkincstárnál nyitott – költségvetési körön kívüli – lebonyolítási számláról történik. A lebonyolítási számla pénzforgalmának rendezését a HM VGH végzi.
(6) A HM VGH a lebonyolítási számla forgalmáról
a) a NATO elszámolási rendjéhez igazodó programonkénti – ideértve a 10. és 11. §-ok szerinti NAK-ot is – és összesített analitikus nyilvántartást vezet. A HM fejezet költségvetését terhelő, az infrastrukturális feltételek megteremtéséhez szükséges, valamint a nemzeti felelősség keretében megvalósuló beruházásokhoz kapcsolódó kiadásokat is külön-külön mutatja ki az analitikus nyilvántartásban. Az analitikus nyilvántartásokat a tárgyévre vonatkozóan és halmozottan, a program befejezéséig kell vezetni;
b) önálló címrend- és forráskódon főkönyvi nyilvántartást vezet;
c) az analitikus nyilvántartást a főkönyvi könyveléssel legalább havonként egyezteti. Az egyeztetés és az időszakos beszámolás rendjét belső rendelkezések szabályozzák. A NATO tagállamok hozzájárulásának lebonyolítási számla analitikus nyilvántartással egyeztetett év végi záró egyenlegét a fejezet főkönyvi könyvelésében idegen pénzeszközként kell kimutatni.
(7) A HM VGH lebonyolítási számlára átutalt előirányzat-felhasználási kerethez kapcsolódó kiadásokat havonta összeállított számlaösszesítő alapján, a tárgyhónapot követő hónap 15-ig a fejezeti kezelésű előirányzatok főkönyvi könyvelésében végleges kiadásként elszámolja a tárgyhónapra.
(8) A programfelelős pénzügyi ellátója az államháztartás központi költségvetése részét képező NAK keretének teljesített kiadásairól és bevételeiről – az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Áhsz.) foglaltak szerint – a főkönyvi könyvelést önálló címrendkódon vezeti és beszámol a NAK-keret felhasználásáról.
(9) A programfelelős pénzügyi ellátóját a HM VGHÁT jelöli ki.
(10) A programok megvalósításának helyzetéről a HM VGH
a) a HM VPVTHÁT egyidejű tájékoztatása mellett, a HM VGHÁT útján a miniszter részére március 31-ig felterjeszti a forint alapú pénzügyi elszámolást is tartalmazó éves beszámoló jelentést;
b) a NOR részére
ba) az általa meghatározott határidőre megküldi a negyedéves pénzügyi beszámolót, amely tartalmazza többek között a programok aktualizált költségbecslését és a tagállamok programokhoz történő hozzájárulásának EUR-ban történő időszakos igénylését,
bb) a tagállamok programokhoz történő hozzájárulásának negyedéves teljesítéseiről EUR-ban és az előírt valutanemben visszaigazolást küld.
(11) A HM VGH a HM fejezet költségvetési beszámolójának részeként – az Áhsz.-ben foglaltak szerint – féléves és éves beszámolót készít a „Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához” költségvetési jogcím előirányzatának felhasználásáról és gazdálkodásáról.”

5. § Az Ut. 14. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A HM VGH a NAK felhasználására programonkénti bontásban éves költségvetési tervet készít, amelyet a programok éves költségvetésének részeként – a 8. § (2) bekezdés d) pontja szerinti határidőig – jóváhagyásra felterjeszt a miniszter részére. A jóváhagyásig a HM VGH főigazgatója felhasználási engedélyt adhat ki.”

6. § (1) Az Ut. 14. § (11) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(11) A NAK-kal történő gazdálkodás pénzügyi, számviteli és logisztikai kezelését a HM VGH és a logisztikai ellátójaként kijelölt honvédelmi szervezet a költségvetési gazdálkodás szabályai szerint végzik. A Nemzetközi Programiroda ellátását a HM VGH főigazgatója szabályozza.”

(2) Az Ut. 14. §-a a következő (14) bekezdéssel egészül ki:

„(14) A NAK-ot terhelő hazai személyi kiadások és azok járulékai pénzforgalmi rendezésére a HM VGH pénzügyi gazdasági szervezeti egysége az előirányzat-módosítást követő 5 munkanapon belül a fedezetet átutalja a HM VGH (0102) Illetmény 10023002-00281007-00000000 kincstári előirányzat-felhasználási keretszámlára, a közleményrovatban a ”NAK terhére visszapótlás” megjegyzéssel. A visszapótlással kapcsolatos adminisztratív feladatokat a 15. § (1) bekezdése szerinti szabályzatban kell rögzíteni.„

7. § Az Ut. 15. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A programhoz kapcsolódó kötelezettségvállalás ellenjegyzését az 5. § (2) bekezdés szerinti IC által jóváhagyott előtervezési alapnak, valamint a 6. § (2) bekezdés d) pontja szerint jóváhagyott költségbecslésnek megfelelően összeállított és jóváhagyott elemi és éves költségvetés alapján a HM VGH végzi. A programokhoz és a NAK-hoz kapcsolódó kötelezettségvállalások ellenjegyzésének eljárási rendjét, az érvényesítés, az utalványozás szabályait az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 13. § (3) bekezdése szerinti szabályzatban kell rögzíteni.„

8. § Az Ut. 17. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A NATO Stratégiai Parancsnokságokhoz, a NOR-ba, az IC-be és a NATO Katonai Bizottságba delegált nemzeti képviselő (a továbbiakban együtt: nemzeti képviselők) az NSIP-ban előkészítés és jóváhagyás alatt lévő képességcsomagokról keletkezett információkat elemzik, rendszerezik és továbbítják a HM VGH részére, a HM VPVTHÁT egyidejű tájékoztatása mellett.”

9. § Az Ut. a következő 8/A. alcímmel egészül ki:

„8/A. A Munkacsoport feladatai és működési rendje
17/A. § (1) A Munkacsoport tagjai:
a) a HM VGH főigazgatója,
b) a HM Hadfelszerelési és Vagyonfelügyeleti Főosztály főosztályvezetője,
c) a HM GTSZF főosztályvezetője,
d) a HM Védelmi Tervezési Főosztály főosztályvezetője,
e) a HVK HDMCSF csoportfőnöke,
f) a HVK LOGCSF csoportfőnöke,
g) az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka,
h) a HVK HIICSF csoportfőnöke,
i) a HVK Haderőtervezési Csoportfőnökség csoportfőnöke,
j) az érintett programfelelős.
(2) A Munkacsoport testületként működő szervezet, tagjai szavazati joggal rendelkeznek. A Munkacsoport vezetőjének és tagjainak egyenlő szavazati joguk van. Szavazategyenlőség esetén a Munkacsoport vezetőjének szavazata dönt.
(3) A Munkacsoport szükség szerint, de félévente legalább egy alkalommal ülésezik. A költségvetési év első ülését oly módon kell tervezni, hogy azon a HM VGH által – a HM VGHÁT útján – a miniszter részére március 31-ig felterjesztésre kerülő forint alapú pénzügyi elszámolást is tartalmazó éves beszámoló jelentés a Munkacsoport által – a felterjesztést megelőzően – elfogadásra kerüljön.
(4) A Munkacsoport vezetőjének távolléte esetén a HM VGH főigazgatója vagy helyettese jogosult az ülések levezetésére.
(5) A Munkacsoport tagjait távollétükben írásban kijelölt képviselőjük helyettesítheti. További résztvevők meghívására a Munkacsoport részére benyújtott előterjesztés tárgyától, valamint az ülések témájától függően kerülhet sor.
(6) A Munkacsoport titkársága teendőit a HM VGH látja el, amelynek feladata a Munkacsoport
a) tagjainak javaslatai alapján az ülések napirendi pontjainak összeállítása, és azok kiküldése az ülés résztvevői részére,
b) vezetőjének jóváhagyásával az ülések összehívása,
c) üléseiről készült jegyzőkönyv összeállítása és megküldése az ülés résztvevőinek,
d) tagjai, valamint a miniszter részére előterjesztések, jelentések összeállítása,
e) tagjaival és a nemzeti képviselőkkel történő kapcsolattartás.
17/B. § A kidolgozás és a felülvizsgálat alatt lévő képességcsomagok elemzése, értékelése során
a) a Munkacsoport titkársága a nemzeti képviselőktől kapott NATO dokumentumokat szakterület szerint továbbítja az illetékes tagok részére, akik a képességcsomagokról beérkezett információk alapján szakterületi jelentést készítenek, amelyet a Munkacsoport az ülésén megvitat;
b) a Munkacsoport a tagok által előterjesztett, a képességcsomagokról készült szakterületi jelentéseket megvizsgálja, és az egyes képességcsomagokkal kapcsolatban kialakítja előzetes nemzeti álláspontját;
c) a képességcsomag vizsgálata kiterjed
ca) az abban szereplő szövetségi védelmi képesség kialakításának a nemzeti védelmi képességekre gyakorolt hatására,
cb) az ahhoz kapcsolódó, várhatóan Magyarországon megvalósuló fejlesztési program becsült nemzeti erőforrás igényére,
cc) a tervezés, illetve a megvalósítás alatt lévő nemzeti védelmi program a kidolgozás, az előkészítés alatt álló képességcsomaghoz illeszthetőségére,
cd) a más minisztériumok hatáskörét érintő szakmai kérdésekre,
ce) a programhoz tartozó esetleges nemzeti beruházások megvalósításának helyzetére;
d) amennyiben a képességcsomagok kialakításához, vagy az azokban való részvételhez kapcsolódó magyar álláspont az MH hatáskörét meghaladja, a Munkacsoport vezetője az egységes nemzeti álláspont kialakítása érdekében egyeztetést kezdeményez az érintett minisztériumokkal;
e) a képességcsomagok elemzését követően a Munkacsoport-ülésen elhangzottak alapján a titkárság a miniszter részére jelentést állít össze, amely tartalmazza a képességcsomag
ea) megvalósításához tartozó nemzeti hozzájárulás részletes indokolását,
eb) nemzeti költségbecslését, annak a tárca 10 éves stratégiai tervébe és az (1+n) éves rövid távú tervébe történő beilleszthetőségére vonatkozó javaslatot, valamint szükség esetén a beilleszthetőség érdekében a tervek újratervezésére vonatkozó javaslatot,
ec) megvalósításában érintett honvédelmi szervezetek által végrehajtandó feladatokat,
ed) előfinanszírozási bejelentését, amennyiben egy adott képességcsomag nemzeti védelmi ágazati programhoz illeszthető,
ee) vonatkozásában a d) alpont szerint érintett minisztériumok által tett egyetértő nyilatkozatot.
17/C. § Az Észak-atlanti Tanácshoz jóváhagyásra benyújtott képességcsomagokkal kapcsolatos egységes nemzeti álláspont kialakítása során
a) az illetékes NATO bizottságokhoz jóváhagyásra benyújtott képességcsomagokkal kapcsolatosan a nemzeti képviselőtől beérkező információk, illetve szakterületi jelentések alapján a Munkacsoport az egyes képességcsomagokat érintően nemzeti álláspontot tartalmazó jelentést készít, amelyet jóváhagyás céljából felterjeszt a miniszter részére;
b) a miniszter által jóváhagyott jelentés alapján az illetékes tagok mandátumot küldenek a szakmai irányításuk alá tartozó nemzeti képviselő részére;
c) a képességcsomag jóváhagyási eljárása során, az érintett nemzeti képviselő a kiadott mandátumok alapján, a miniszter által elfogadott egységes nemzeti álláspontnak megfelelően képviselik a magyar érdekeket.
17/D. § (1) A programfelelős a képességcsomag jóváhagyását követően, az abban szereplő projekt megvalósítására az NSIP eljárási rendjének megfelelően költségbecslést készít, amelyet véleményezés céljából a titkárságon keresztül a Munkacsoport elé terjeszt, melynek tagjai megvizsgálják, hogy
a) a projekt műszaki tartalma megfelel-e a vele szemben támasztott nemzeti hadműveleti és alkalmazói követelményeknek,
b) a projekt nemzeti erőforrás igénye biztosítható-e a tárca 10 éves stratégiai és az (1+n) éves rövid távú tervében,
c) a költségbecslés tartalma és alaki kellékei megfelelnek-e a NATO és nemzeti követelményeknek.
(2) A NATO közös forrásokat nem igénylő projektek végrehajtását a programfelelős a hazai előzetes költségbecslés miniszteri jóváhagyását követően azonnal megkezdheti.”

10. § Az Ut. 1. melléklet a következő 7.7. alponttal egészül ki:

„7.7. A 7.1., 7.5.1. és 7.5.2. alpontok szerint felszámított jutalomkereteket a jutalmazás szabályait meghatározó miniszteri rendeletben megállapított – a honvédség költségvetését terhelő – általános parancsnoki, magasabb parancsnoki és meghatározott célú jutalmazási keretektől elkülönítve kell kezelni. Az utasítás szerinti jutalmazási keretekről és azok felhasználásáról a HM VGH nyilvántartást vezet.”

11. § Az Ut.

b) 1. melléklet 7.1. pontjában a „HM FHH” szövegrészek helyébe a „HM VGH”,

c) 13. § (4) bekezdés b) pontjában, 15. § (3) bekezdésében, 19. § (3) bekezdésében, a „HM KPH” szövegrész helyébe a „HM VGH”,

d) 1. melléklet 6.5. pontjában az „MH Logisztikai Ellátó Központnak” szövegrész helyébe az „MH Anyagellátó Raktárbázisnak”

szöveg lép.

12. § (1) Hatályát veszti az Ut.

a) 3. § (2) bekezdésében a „(a továbbiakban: nemzeti képviselet)” szövegrész,

d) 1. melléklet 7.4. pontjában a „– HM KPH egyidejű tájékoztatásával –” szövegrész.

(2) Hatályát veszti a Honvédelmi Minisztérium Biztonsági Beruházási Tervtanács működéséről szóló 31/2010. HM VTISZÁT intézkedés.

13. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

1

Az utasítás a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2013. augusztus 18. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére