5/2013. (IX. 6.) MNB utasítás
a Magyar Nemzeti Bank Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2013. (VI. 28.) MNB utasítás módosításáról1
2013.09.10.
1. § A Magyar Nemzeti Bank Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2013. (VI. 28.) MNB utasítás Melléklete (a továbbiakban: SZMSZ) – a Magyar Nemzeti Bank igazgatósága 84/2013. (07.30.) számú és 95/2013. (09.03.) számú határozata alapján, figyelemmel az igazgatóság 86/2013. (08.26.) számú határozatában foglaltakra — a jelen utasítás Melléklete szerint módosul.
2. § Ez az utasítás 2013. szeptember 10-én lép hatályba.
Melléklet az 5/2013. (IX. 6.) MNB utasításhoz
„I.4.5. A Bankban működő egyéb testületek
A döntéshozatalt támogató testületeken és a főigazgatói értekezleten kívül a Bankban az alábbi testületek működnek:
a) Kríziskezelő Irányító Bizottság,
b) Ismeretterjesztési és Támogatási Bizottság.
A Kríziskezelő Irányító Bizottság az igazgatóság tagjaiból álló, a Bank üzletmenetének folytonosságát veszélyeztető, az üzletmenet-folytonossági terv részleges vagy teljes aktiválását megkövetelő működési kockázati események következményeként kialakult helyzetben (krízishelyzet) a Bank munkaszervezetét irányító testület.
Az Ismeretterjesztési és Támogatási Bizottság a Bank közgazdasági közéletben való aktív megjelenésének kialakítását és koordinálását, a Bankhoz érkező, kifejezetten szakmai jellegű támogatási igények elbírálását, illetve az alkalmazott kutatások szakterületeken átívelő együttműködési keretek kialakítását és fenntartását, valamint a Bank ismeretterjesztő szakmai támogatások és karitatív támogatások céljára jóváhagyott támogatási célú ráfordításainak pénzügyi keretével gazdálkodó, az egyes támogatási kérelmekről dönteni jogosult testület.
Az Ismeretterjesztési és Támogatási Bizottság működésének célja egyrészt a nemzetközi mércével is magas szinten képzett közgazdász-utánpótlás biztosításának támogatása, elsősorban a Bank gazdaságpolitikai hatáskörével érintkező területeken, a hazai közgazdasági gondolkodás mozgásban tartása, másrészt a lakosság pénzügyi ismereteinek, jártasságának és tudatosságának fejlesztése.”
A bizottságok tagjait és legfontosabb működési szabályait az igazgatóság állapítja meg.”
2. § Az SZMSZ II. Különös rész A Bank szervezeti egységei cím 1. pont 1.2. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép: (A Bank szervezeti egységei
1. AZ ELNÖK IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ SZERVEZETI EGYSÉGEK)
„1.2. Személyügyi igazgatóság
1.2.1. Szervezet- és személyzetfejlesztési stratégiai főosztály
1.2.2. Személyügyi és javadalmazási főosztály”
„1.2. Személyügyi igazgatóság
A Személyügyi igazgatóság feladata a Bank stratégiai elképzeléseihez igazodó emberierőforrás-stratégia meghatározása, annak megvalósítását szolgáló középtávú és éves tervek kialakítása, emberierőforrás-politikák, eljárások és eszközök kialakítása, folyamatos karbantartása és azok működtetése a vezetők emberierőforrás-menedzsment munkájában. Kialakítja és működteti a Bank (nem pénzügyi) eredményességi rendszerét; a teljesítményorientált szervezeti kultúra fenntartása érdekében az intézmény vezetői részére tanácsot és módszertani segítséget nyújt a Bank korszerű szervezeti megoldásai és menedzsment technikáinak fejlesztéséhez.
Feladatainak ellátása érdekében kapcsolatot tart és együttműködik a vezetőkkel, a munkavállalói érdekképviseleti szervezettel, valamint az üzemi tanáccsal. Szerkeszti és karbantartja a Bank kollektív szerződését.
Költséggazdai feladatokat lát el a Bank éves személyi jellegű költségei tekintetében (bér, bér jellegű, béren kívüli juttatások és azok járulékai). Költséggazda szervezeti egységként lebonyolítja - a Központi beszerzési igazgatóság szakmai irányításával - a hatáskörébe tartozó beszerzési eljárásokat.
Mindemellett a feladatkörébe tartozó kérdésekben részt vesz a Bank társadalmi felelősségvállalási stratégiájának kialakításában; ellátja az ügyfélpanaszok elintézése ellen benyújtott felülvizsgálati kérelmek döntésre történő előterjesztéséhez kapcsolódó ügyintézést; továbbá ellátja a Nemzetközi kapcsolatok főosztály koordinációs tevékenysége keretében érkező, a hatáskörébe tartozó feladatokat a vonatkozó belső szabályok szerint.
Az igazgatóság az alábbi főosztályokra tagozódik:
1.2.1. Szervezet- és személyzetfejlesztési stratégiai főosztály
1. működteti a Bank szakemberszükségletéhez igazodó képzési rendszert, oktatási-képzési költségek költséggazdája, szervezi és koordinálja a képzések megvalósítását;
2. a minőségi munkaerő-utánpótlás hosszú távú biztosításának tudatos tervezhetősége érdekében a banki stratégiához igazodóan részt vesz a karrierfejlesztésben, a kialakított elvek alapján tervezi és koordinálja a teljes folyamatot, támogatja a döntéshozatalt a felső vezetőkkel együttműködésben;
3. működteti és folyamatosan fejleszti a teljesítménymenedzsment rendszert (célkitűzés, coaching, értékelés), koordinálja és felügyeli az éves folyamat végrehajtását; biztosítja a javadalmazási, a teljesítményértékelési, a képzési és a karrierfejlesztési rendszerek integráltságát;
4. a teljesítménymenedzsment rendszer keretében kialakítja és működteti az eredményességi (nem pénzügyi) mutatószámok rendszerét; folyamatosan ellenőrzi az eredménymutatók értékeit, azokat összeveti a célértékekkel, múltbeli adatokkal, benchmarkokkal, az értékek alakulásáról időközönként táblázatos összefoglalót, szöveges jelentést készít az igazgatóság számára;
5. működteti a Bank erkölcsi elismerési rendszerét, koordinálja az elismerések adományozásához kapcsolódó folyamatot;
6. tanácsot és módszertani támogatást nyújt a vezetők szervezetfejlesztési tevékenységéhez, menedzsment technikáinak fejlesztéséhez; tanácsadással támogatja a vezetőket az emberierőforrás-menedzsment tevékenység ellátásában, illetve munkatársain keresztül tanácsadással segíti a munkavállalókat a munkahelyi, esetlegesen a személyes problémáik megoldásában;
7. részt vesz a szervezeti kultúra formálásában, szervezet- és vezetésfejlesztési programok megvalósításával közvetlenül, a személyzeti politika és a szervezeti értékek érvényesítésével közvetve alakítja a kultúrát;
8. szervezi az éves munkavállalói elkötelezettségi és elégedettségi vizsgálatokat, részt vesz az intézményi akciótervek kidolgozásában, megvalósításában, és figyelemmel kíséri az elégedettséget javító akciótervek végrehajtását;
9. a vezetőkkel együttműködésben ellátja, illetve koordinálja a szervezet működési hatékonyságának felmérését, a folyamatok, tevékenységek teljesítményével, eredményeivel, kimeneteivel kapcsolatos elvárások feltárását, benchmarkok felkutatását, hatékonyságjavító intézkedések koncepciójának kidolgozását; hatékonyságot mérő mutatószámok kidolgozását célzó feladatokat;
10. ellátja, illetve koordinálja a szervezeti egységek bevonásával a működési folyamatok modellezését, a folyamatok optimalizálását az emberi erőforrások felhasználásának racionalizálása érdekében; a folyamatok dokumentálása érdekében szoftvertámogatást biztosít, melynek egyben bankszakmai felelőse is; felügyeli a folyamatszabályok és technológiai eljárások összhangját;
11. a működési hatékonyság növelése érdekében szükség esetén javaslatot tesz az egyes funkciókon belül, illetve azok közötti optimális munkamegosztáshoz illeszkedő szervezeti struktúrára vonatkozóan, az új tevékenységeket, funkciókat beilleszti a szervezeti struktúrába;
12. folyamatosan karbantartja a Bank Etikai Kódexét.
1.2.2. Személyügyi és javadalmazási főosztály
1. a kialakított politikák és eljárások szerint működteti az emberierőforrás-rendszereket;
2. kialakítja, folyamatosan fejleszti és működteti a létszámtervezés és ehhez kapcsolódó személyi jellegű költségek tervezési és reporting rendszerét; szakirányítást ad a vezetőknek az emberi erőforrás (létszám) tervezéséhez;
3. működteti a toborzási, kiválasztási rendszert, koordinálja annak teljes folyamatát, ennek keretében kapcsolatot tart a vezetőkkel és támogatja a döntéshozatalt;
4. ellátja a munkaviszony és a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony létesítésével, módosításával és megszüntetésével kapcsolatos munkajogi feladatokat, szervezi a munkaerő-átcsoportosítást;
5. támogatja és koordinálja az új belépők, illetve az új munkakörbe kerülők beilleszkedését;
6. működteti a Bank munkaköri struktúráját, besorolási és címrendszerét;
7. javaslatot tesz a Bank kompenzációs stratégiájára és politikájára, működteti a kompenzáció (alapbér, pótlékok, béren kívüli juttatások) rendszerét és struktúráját, az emberierőforrás-gazdálkodás rendszerében a vezetők számára szakirányítást ad a foglalkoztatás kompenzációs feltételeire vonatkozóan (pl. alapbérfejlesztés, javadalmazás stb.), ellenőrzi azok betartását;
8. kialakítja és folyamatosan fejleszti a Bank HR kontrolling rendszerét: irányítja az intézmény éves létszámtervezését, részt vesz annak elkészítésében, illetve az év közbeni létszámterv módosítási javaslatok készítésében; az éves létszámterv alapján elkészíti a Bank éves személyi jellegű ráfordításainak költségtervét, illetve működteti és folyamatosan fejleszti a Bank HR reporting rendszerét, ennek keretében teljesíti a létszámot és személyi jellegű ráfordításokat érintő külső/belső adatszolgáltatási kötelezettségeket;
9. a szervezetet érintő létszámleépítés esetén biztosítja annak egységes, humánus és gondoskodó lebonyolítását;
10. teljes körűen ellátja a munkaügyi feladatokat;
11. a személyzeti adminisztráció keretében ellátja a munkaviszony és a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony létesítésével, módosításával és megszüntetésével kapcsolatos adminisztrációs feladatokat, biztosítja az adatbázis naprakészségét és pontosságát, vezeti a személyügyi nyilvántartást;
12. ellátja a munkavállalók illetményének és az egyéb járandóságoknak a számfejtésével és kifizetésével, valamint a banki nyugdíjasok támogatásával összefüggő, továbbá az MNB Alkalmazottak Biztosító Egyesülete megszűnését követően a Bank által átvállalt feladatokat;
13. ellátja a társadalombiztosítási szolgáltatásokkal összefüggő feladatokat;
14. ellátja a munkavállalói juttatások igénybevételével kapcsolatos feladatokat (választható béren kívüli juttatások);
15. végzi a magánszemélyek jövedelemadózásával kapcsolatosan a Bankra mint munkáltatóra háruló feladatokat;
16. kezeli az adózással és a társadalombiztosítással kapcsolatos nyilvántartásokat, teljesíti az ezzel összefüggő külső és belső adatszolgáltatást;
17. teljesíti a feladatait érintő külső/belső adatszolgáltatási kötelezettségét;
18. ellátja a Bank és a HVB Bank Hungary Zrt. által aláírt, munkáltatói hitelek átvételéről kötött megállapodás alapján ráháruló feladatokat.”
5. § Az SZMSZ melléklete helyébe a Függelék lép.
Függelék az 5/2013. (IX. 6.) MNB utasításhoz
„Melléklet
A Magyar Nemzeti Bank mint részvénytársaság szervezeti felépítése 2013. szeptember 10.
”