6/2013. (III. 29.) BM utasítás
6/2013. (III. 29.) BM utasítás
a Belügyminisztérium hivatali szervezetének Esélyegyenlőségi Tervéről
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja, valamint az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény 63. § (4) bekezdése alapján a következő utasítást adom ki:
1. § A Belügyminisztérium hivatali szervezetének Esélyegyenlőségi Terve kiadására jelen utasítás Mellékleteként kerül sor.
2. §1 Jelen utasítás hatálya alá tartozó foglalkoztatottak:
a) a Belügyminisztériummal politikai szolgálati jogviszonyban álló személyek,
b) a Belügyminisztériummal biztosi jogviszonyban álló személyek,
c) a Belügyminisztériummal kormányzati szolgálati jogviszonyban álló személyek,
d) a Belügyminisztériumba vezényelt hivatásos szolgálati jogviszonyban vagy nemzetbiztonsági szolgálati jogviszonyban álló személyek,
e) a Belügyminisztériumba kirendelt rendvédelmi igazgatási szolgálati jogviszonyban vagy nemzetbiztonsági alkalmazotti jogviszonyban álló személyek és
f) a Belügyminisztériummal munkaviszonyban álló munkavállalók.
3. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
Melléklet a 6/2013. (III. 29.) BM utasításhoz
I.
Általános célok, etikai elvek
1.2 A Belügyminisztérium (a továbbiakban: munkáltató) az egyenlő bánásmód elvének tiszteletben tartása és az esélyegyenlőség elősegítése érdekében kötelezettséget vállal arra, hogy a foglalkoztatási jogviszony keletkezése, a bérezés, a szakmai előmenetel, a képzési lehetőségek, a munkakörülmények, a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény, továbbá a kormányzati szolgálati jogviszonyra vonatkozó egyéb jogszabályok és a munkáltató belső szabályzatai alapján adható juttatások, illetve a gyermekneveléssel és a szülői szereppel kapcsolatos kedvezmények tekintetében nem tesz különbséget a jelen utasítás hatálya alá tartozó foglalkoztatottak (a továbbiakban: foglalkoztatottak) között
a) nem,
b) faji hovatartozás,
c) bőrszín,
d) nemzetiség,
e) nemzetiséghez való tartozás,
f) anyanyelv,
g) fogyatékosság,
h) egészségi állapot,
i) vallási vagy világnézeti meggyőződés,
j) családi állapot,
k) anyaság (terhesség) vagy apaság,
l) szexuális irányultság,
m) nemi identitás,
n) életkor,
o) társadalmi származás,
p) vagyoni helyzet,
q) foglalkoztatási jogviszony vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony részmunkaidős jellege, illetve határozott időtartama,
r) érdekképviselethez való tartozás,
s) egyéb helyzet, tulajdonság vagy jellemző
1a.3 A munkáltató tilt minden zaklatást, jogellenes elkülönítést és megtorlást.
2. Az Esélyegyenlőségi Terv (a továbbiakban: ET) nem tartalmazza azon kedvezményeket, amelyek más jogszabályból, közjogi szervezetszabályozó eszközből, illetve érdekképviseleti szervezettel kötött megállapodásból következnek.
3. A munkáltató kötelezettséget vállal a foglalkoztatottak hátrányos megkülönböztetésének megakadályozására. Ennek keretében elsődlegesen a megelőzés eszközeit alkalmazza, ami kiterjed a foglalkoztatási jogviszony keletkezésére, annak tartama alatt az illetmények, a juttatások, a képzés, a továbbképzés és egyéb ösztönző eszközök és módszerek meghatározására, az áthelyezésre, a foglalkoztatási jogviszonyokkal kapcsolatos egyéb kérdésekre és a jogviszony-megszüntetésre. Kiterjed továbbá a foglalkoztatottak bárminemű, különösen az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Ebktv.) 8–9. §-ában megfogalmazott diszkrimináció eseteire. Ez alól kivételt képeznek a foglalkoztatás jellegéből vagy természetéből egyértelműen következő, szükségszerű megkülönböztetés esetei.
4. A munkáltató a foglalkoztatás során tiszteletben tartja a foglalkoztatottak emberi értékeit, méltóságát, egyediségét. A foglalkoztatottak és a saját érdekeit figyelembe véve, azokat összeegyeztetve olyan munkafeltételeket és -körülményeket alakít ki, amelyek hozzájárulnak ezeknek az alapvető értékeknek a megőrzéséhez és megerősítéséhez.
II.
A munkáltató vállalásai az egyes célcsoportok esélyegyenlőségének biztosítása céljából
A munkaügyi folyamatok szabályozása az egyenlő bánásmód betartása
és az esélyegyenlőség elősegítése érdekében
5.4 A munkáltató Munkahelyi Esélyegyenlőségi Bizottságot (a továbbiakban: Bizottság) működtet, amely évente megvizsgálja az ET megvalósulását, javaslatot tesz a kedvezmények körének kibővítésére. A Bizottság évente legalább egyszer ülésezik, munkáját a Belügyminisztérium esélyegyenlőségi referense segíti.
5a.5 A Bizottság tagjai:
a) a munkáltatónál képviselettel rendelkező munkavállalói érdekképviseleti szervezetek (a továbbiakban: munkavállalói érdekképviseleti szervezetek) képviseletében egy-egy fő,
b) a Magyar Rendvédelmi Kar és a Magyar Kormánytisztviselői Kar (a továbbiakban együtt: szakmai érdekképviseleti szervezetek) képviseletében egy-egy fő,
c) a közigazgatási államtitkár által – az államtitkárok javaslata alapján – szakterületenként kijelölt egy-egy fő.
6. A munkahelyi esélyegyenlőség elősegítése érdekében a Belügyminisztérium folyamatosan biztosítja esélyegyenlőségi referens foglalkoztatását. Feladata:
a)6 az ET teljesülését elősegítő intézkedések előkészítése, annak a munkáltatóval, valamint a munkavállalói és szakmai érdekképviseleti szervezetekkel (a továbbiakban együtt: érdekképviseleti szervezetek) való egyeztetése,
b)7 a munkatársak részéről írásos formában érkező panaszok véleményezése és a munkáltatói jogkör gyakorlója, valamint az érdekképviseleti szervezetek részére való továbbítása,
c) az ET-ben biztosított kedvezmények igénybevételéhez szükséges nyilatkozatok kezelése,
d) a Bizottság üléseinek előkészítése, dokumentálása,
e)8
7. Az esélyegyenlőségi referens – a hátrányos helyzetű foglalkoztatotti csoportok szociális ügyeinek nyomon követése céljából – meghívottként részt vesz a Szociális Bizottság ülésein.
8.9
9. A munkáltató az általa meghirdetett valamennyi állásra kiírt pályázat megfogalmazásakor, a foglalkoztatottak kiválasztásánál és a napi munkavégzés során az 1. pontban rögzítettek szempontjából – a kifejezett pozitív diszkrimináció szándékát kivéve – nem tesz különbséget.
10. A munkáltató a vezetői utánpótlásnál – a jogszabályi keretek között – elsősorban belső forrásaira épít. A foglalkoztatottak kiválasztása során a hangsúlyt az adott munkakörhöz szükséges képesítéseken túl a készségekre, képességekre, jártasságokra és tapasztalatokra helyezi. A jelöltek kiválasztásánál ugyanolyan fontos szempontnak tekinti a hosszú szakmai, gyakorlati munkatapasztalatokat és az ezen alapuló megbízhatóságot, mint a többi készség és képesség figyelembevételét.
11. A munkáltató biztosítja a foglalkoztatottak teljes köre számára az induló képzésekről szóló tájékozódást.
12.10 A meghirdetett képzések elbírálásánál a 40 év feletti foglalkoztatottak előnyt élveznek az olyan végzettségek megszerzésében, amelyek a fiatalabb generációknál már alapképzettségnek számítanak (ECDL, Internet, nyelvtanfolyam stb.) A tanfolyamokon való részvételt – a részvételi létszámlehetőségek függvényében – a munkáltató felajánlja a gyermekgondozást segítő ellátásban, gyermekgondozási díjban, illetve csecsemőgondozási díjban részesülőknek (a továbbiakban együtt: gyermekgondozás miatt tartósan távollévő), készségeik, tudásuk szinten tartása érdekében a gyermekgondozás ideje alatt.
13.11
14.12
15. A nyilatkozat adattartalmát a kedvezmény igénybevételének megalapozottsága céljából a munkáltatói jog gyakorlója, a foglalkoztatott közvetlen munkahelyi felettese és a munkáltató személyügyi szervének vezetője jogosult megismerni.
16. A munkáltató a közszférát érintő létszámleépítéskor a leépítendő munkatársak körének meghatározását objektív kritériumokra alapozza. Különös figyelemmel mérlegeli az 50 év feletti munkatársak, a kisgyermeket nevelő szülők, a tartós krónikus betegségben szenvedők helyzetét.
A családi és munkahelyi kötelezettségek összehangolása
17.13
18.14
19. A Belügyminisztérium feladatkörébe tartozó szakterületeket figyelembe véve a munkáltató – a lehetőségekhez és az igényekhez mérten – biztosítja a foglalkoztatottak és gyermekeik részére diplomamunka-konzultáció, továbbá a foglalkoztatottak gyermekei számára szakmai gyakorlat lehetőségét, amelyben a személyügyi szerv vezetője nyújt segítséget.
20. A munkáltató a gyermekes foglalkoztatottak munkaidő-beosztásánál figyelembe veszi a gyermekgondozási és oktatási intézmények nyitva tartását, és amennyiben ezen időszakon túli munkavégzést rendel el, a foglalkoztatottat – lehetőség szerint – legalább 24 órával az elrendelt rendkívüli munkavégzés megkezdését megelőzően tájékoztatja. A kedvezményezettek köre a gyermekes foglalkoztatottakra terjed ki.
21. A 10 éven aluli gyermeket nevelő foglalkoztatottak rendes évi szabadságának kiadása során a munkáltató – lehetőségeihez mérten – figyelembe veszi a gyermekgondozási és oktatási intézmények működése során elrendelt szünetek idejét.
22. A két vagy több 10 éven aluli gyermeket nevelő, továbbá 10 éven aluli gyermeket egyedül nevelő szülő számára a munkáltató – ha a munkakör azt lehetővé teszi – lehetőséget biztosít rugalmas munkaidő igénybevételére.
23.15 A gyermekgondozás miatt tartósan távollévő szülővel a munkáltató a gyermekgondozás ideje alatt is tartja a kapcsolatot, kisgyermekével együtt meghívja a Belügyminisztérium gyermek-, illetve családi rendezvényeire, továbbá az ellátás megszűnését követően visszatérő gyermekgondozás miatt tartósan távollévő munkahelyi beilleszkedését segíti.
24. A munkáltató megvizsgálja a részmunkaidő és a távmunka bevezetésének lehetőségét, amennyiben azt a munkakör jellege lehetővé teszi.
25. A munkáltatói jogkör közvetlen gyakorlója a munkaszüneti napok körüli munkarend (ügyelet) kialakítása során figyelemmel van arra, hogy ne kiskorú gyermeket nevelő, megváltozott munkaképességű vagy fogyatékossággal élő foglalkoztatottat jelöljön ki a munkavégzésre.
26. A munkáltató évente egy munkanapon lehetőséget biztosít a foglalkoztatottaknak, hogy megmutassák gyermeküknek a munkakörnyezetüket – a mindenkor hatályos adat- és titokvédelmi szabályok megtartásával –, bemutassák, mivel foglalkoznak.
A munkakörülmények javítása, egészséges életvitel támogatása
27.16
28.17
29. A munkáltató az ülő, mozgásszegény munkaköröket figyelembe véve biztosítja a rendszeres sportolási lehetőséget (torna- és konditerem a Belügyminisztérium központi épületében, úszás, konditerem az ORFK RSZKK IX. kerület, Vágóhíd utca 11–13. szám alatti objektumában, úszás a Készenléti Rendőrség VIII. kerület, Hős utcai szabadidős létesítményében) és támogatja a sport- és szabadidős tevékenységek szervezését.
30.18
31. A munkáltató engedélyezi, hogy a krónikus betegségekben szenvedő, rendszeres kezelés alatt álló foglalkoztatottak a kezelést – írásbeli szakorvosi ajánlás vagy vélemény bemutatása alapján – a munkaidő egy részében is igénybe vehessék. A kedvezmény igénybevétele nem akadályozhatja a foglalkoztatott munkaköri feladatainak ellátását.
32. A munkáltató melegkonyhai étkezést, illetve büfé rendszerű ellátást biztosít a Belügyminisztérium épületében.
A nyugdíjas korba való átmenet megkönnyítése
33. A nyugdíjas korba való átmenet megkönnyítése érdekében a munkáltató a Személyügyi Főosztály közreműködésével az öregségi nyugdíj előtt álló foglalkoztatottak számára a rájuk irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltése előtti évben – igény szerint – egyénre szabottan tájékoztatást ad a nyugdíjba vonulási lehetőségekkel kapcsolatban.
34. A munkáltató a nyugdíj előtt álló foglalkoztatottak szakmai képességét és tapasztalatát felhasználja a pályakezdő munkavállalók betanítására, a hivatali szervezet és az irányított szervek tevékenységének megismertetésére.
III.
Panasztétel biztosítása
35.19 A foglalkoztatott (a III. fejezet vonatkozásában a továbbiakban: panaszos) az egyenlő bánásmód megsértése, zaklatás, jogellenes elkülönítés, megtorlás előfordulása esetén az Ebktv.-ben részére biztosított eljárások megindítását megelőzően – választása szerint – az 5a. pont a) és b) alpontja szerinti érdekképviseleti szervezetekhez vagy az esélyegyenlőségi referenshez fordulhat. Az érdekképviseleti szervezetek és az esélyegyenlőségi referens kölcsönösen tájékoztatják egymást a beérkezett panaszról (a 6. függelékben foglalt űrlapon), és kialakítják – a védett foglalkoztatottaknak az 1. pontban meghatározott valamely vagy összes csoportját tipikusan érintő ügyekben az érdekképviseleti szervezetek közreműködésével – saját vagy közös álláspontjukat az üggyel kapcsolatban. Ha az esélyegyenlőségi referens vagy az érdekképviseleti szervezetek álláspontja szerint a panasz megalapozza az esélyegyenlőség sérelmének gyanúját, kezdeményezhetik a Bizottság rendkívüli ülésének összehívását az adott ügy napirendre tűzésével. Ebben az esetben az ülést 3 munkanapon belül össze kell hívni.
36.20 A panaszt az érdekképviseleti szervezet vagy az esélyegyenlőségi referens – ha az ügy jellege lehetővé teszi – anonim módon, az érdekképviseleti szervezetek, az esélyegyenlőségi referens véleményével vagy közös álláspontjukkal, illetve a Bizottság állásfoglalásával együtt, annak megtételétől számított 5 munkanapon belül a Belügyminisztérium közigazgatási államtitkára elé terjeszti. A közigazgatási államtitkár az ügy megoldása érdekében köteles a kivizsgálásról haladéktalanul intézkedni.
37. Amennyiben a panasz nem anonim vagy a panaszból kétséget kizáróan megállapítható a panaszos személye, az adott ügy kivizsgálásában nem vehet részt a panaszos felettese, illetve olyan személy, akire nézve elmarasztaló vagy kötelezést tartalmazó döntés hozható. Ezt a kizárási okot a Bizottság tagjára is alkalmazni kell.
38. A vizsgálatot a közigazgatási államtitkár által kijelölt hivatali egység 7 munkanapon belül folytatja le és annak eredményéről jelentést készít. A közigazgatási államtitkár a vizsgálat megállapításairól 2 munkanapon belül írásban tájékoztatja a Bizottságot és – amennyiben kiléte ismert – a panaszost. Anonim panasz esetén a panaszost a Bizottság – a közigazgatási államtitkár válaszát követően haladéktalanul – értesíti a vizsgálat eredményéről. Amennyiben a panasz alapját képező intézkedést meghozó munkáltatói jogkör gyakorlója az intézkedés megtételéhez a vizsgálat eredményének ismeretében is ragaszkodik – és ezt a foglalkoztatott sérelmezi –, az intézkedést nem foganatosíthatja a panasznak a közigazgatási államtitkárhoz való benyújtásától számítva legfeljebb 12 munkanapig.
39.21 Ha a panasz nem a munkáltatói jogkör gyakorlójának intézkedése ellen irányul, és a kivizsgálás megerősíti a panaszos által kifogásolt jelenség meglétét (zaklatás, emberi méltóság megsértése stb.), a munkáltatói jogkör gyakorlója haladéktalanul köteles intézkedni a jelenség megszüntetése érdekében. Ha a résztvevők nem tudnak megegyezni, az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala Egyenlő Bánásmódért Felelős Főigazgatóságától kérnek eseti állásfoglalást, amelyet az adott ügyben irányadónak tekintenek. Az eljárás eredményéről a foglalkoztatottat tájékoztatni kell.
40. A panasztétel nem korlátozza a panaszost abban, hogy a rendelkezésére álló törvényes eszközök igénybevételével az ügyet egyéb jogi útra terelje.
IV.
Záró rendelkezések
41.22 Az ET-ben rögzített kedvezmények körét a munkáltató az érdekképviseleti szervezetekkel egyeztetve folyamatosan bővítheti.
42.23 A munkáltató kinyilvánítja, hogy a munkáltatónál foglalkoztatott fogyatékossággal élő személyek munkahelyi környezetének kialakítása megfelelő, részükre külön akadálymentesítésre vonatkozó intézkedések nem szükségesek.
43. A munkáltató jelen ET közzétételét követően haladéktalanul gondoskodik annak a Belügyminisztérium intranetes honlapján történő megjelentetéséről.
44.24 Az ET közzétételét követő 1 hónapon belül meg kell alakítani az Esélyegyenlőségi Bizottságot és javaslatot kell tenni ügyrendjére.
1. függelék25
2. függelék26
3. függelék27
4. függelék28
5. függelék29
6. függelék30
|
Munkáltató (szervezeti egység) neve, címe |
|
|
Panaszos neve, beosztása* |
|
|
Érdekképviseleti szervezet (ahova a panasz érkezett) vagy az esélyegyenlőségi referens neve |
|
|
A panasztétel dátuma |
|
|
A panasz rövid leírása |
|
|
Az esélyegyenlőségi referens/Bizottság véleménye, javaslata |
|
|
A véleményezés dátuma |
|
A 2. § a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
A melléklet 1. pontja a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 2. §-ával megállapított szöveg.
A melléklet 1a. pontját a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 3. §-a iktatta be.
A melléklet 5. pontja a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 4. §-ával megállapított szöveg.
A melléklet 5a. pontját a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 5. §-a iktatta be.
A melléklet 6. pont a) alpontja a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 7. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A melléklet 6. pont b) alpontja a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 7. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A melléklet 6. pont e) alpontját a 26/2023. (X. 31.) BM utasítás 1. §-a hatályon kívül helyezte.
A melléklet 8. pontját a 26/2023. (X. 31.) BM utasítás 1. §-a hatályon kívül helyezte.
A melléklet 12. pontja a 26/2023. (X. 31.) BM utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
A melléklet 13. pontját a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 8. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A melléklet 14. pontját a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 8. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A melléklet 17. pontját a 26/2023. (X. 31.) BM utasítás 1. §-a hatályon kívül helyezte.
A melléklet 18. pontját a 26/2023. (X. 31.) BM utasítás 1. §-a hatályon kívül helyezte.
A melléklet 23. pontja a 26/2023. (X. 31.) BM utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
A melléklet 27. pontját a 26/2023. (X. 31.) BM utasítás 1. §-a hatályon kívül helyezte.
A melléklet 28. pontját a 26/2023. (X. 31.) BM utasítás 1. §-a hatályon kívül helyezte.
A melléklet 30. pontját a 26/2023. (X. 31.) BM utasítás 1. §-a hatályon kívül helyezte.
A melléklet 35. pontja a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 6. §-ával megállapított szöveg.
A melléklet 36. pontja a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 7. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A melléklet 39. pontja a 26/2023. (X. 31.) BM utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
A melléklet 41. pontja a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 7. § d) pontja szerint módosított szöveg.
A melléklet 42. pontja a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 7. § e) pontja szerint módosított szöveg.
A melléklet 44. pontja a 26/2023. (X. 31.) BM utasítás 1. §-a szerint módosított szöveg.
A melléklet 1. függelékét a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 8. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A melléklet 2. függelékét a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 8. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A melléklet 3. függelékét a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 8. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A melléklet 4. függelékét a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 8. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A melléklet 5. függelékét a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 8. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A melléklet 6. függeléke a 20/2025. (X. 30.) BM utasítás 7. § f) pontja szerint módosított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
