• Tartalom

81/2013. (XII. 23.) NFM rendelet

81/2013. (XII. 23.) NFM rendelet

a vasúti közlekedéssel kapcsolatos egyes miniszteri rendeletek módosításáról1

2014.01.02.

A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 4. pontjában,
a 2. alcím tekintetében a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 7. pontjában
kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 84. § e) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 73. § b) és c) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró nemzetgazdasági miniszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:

1. A vasúti hálózat-hozzáférési díjrendszer kereteiről, valamint a hálózat-hozzáférési díjak képzésének és alkalmazásának alapvető szabályairól szóló 83/2007. (X. 6.) GKM–PM együttes rendelet módosítása

1. § (1) A vasúti hálózat-hozzáférési díjrendszer kereteiről, valamint a hálózat-hozzáférési díjak képzésének és alkalmazásának alapvető szabályairól szóló 83/2007. (X. 6.) GKM–PM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) 2. § c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában:)

c) járulékos szolgáltatás díja: a Vtv. 3. számú melléklet II. pontjában meghatározott szolgáltatásért fizetendő díj, valamint a vasúti pályahálózathoz történő nyílt hozzáférés részletes szabályairól szóló 101/2007. (XII. 22.) GKM rendelet 29. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott szolgáltatásért fizetendő díj;”

(2) Az R. 2. § e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában:)

e) mellékszolgáltatás díja: a Vtv. 3. számú melléklet IV. pontjában meghatározott szolgáltatásért, valamint a vasúti pályahálózathoz történő nyílt hozzáférés részletes szabályairól szóló 101/2007. (XII. 22.) GKM rendelet 29. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott szolgáltatásért fizetendő díj;”

2. § (1) Az R. 4. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A hálózat-hozzáférési díj elemei:)

b) a járulékos szolgáltatás díja, ezen belül
ba) a létesítményekhez és berendezésekhez való hozzáférésért fizetendő díj,
bb) a létesítményekhez és berendezésekhez kapcsolódó szolgáltatások igénybevételéért fizetendő díj,”

(2) Az R. 4. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az alapszolgáltatás díja megegyezik a vonatközlekedtetésből a pályahálózat-működtetőnél közvetlenül felmerülő költséggel.”

(3) Az R. 4. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A járulékos szolgáltatások díjai közül:
a) a létesítményekhez és berendezésekhez való hozzáférésért fizetendő díj megegyezik a vonatközlekedtetésből a pályahálózat-működtetőnél közvetlenül felmerülő költséggel,
b) a létesítményekhez és berendezésekhez kapcsolódó szolgáltatások igénybevételéért fizetendő díj meghatározása során a díj megállapító szervezet figyelembe veszi a vasúti szolgáltatások versenyhelyzetét, de a díjnak legalább a szolgáltatás nyújtásával kapcsolatban a pályahálózat-működtetőnél felmerülő valamennyi indokolt költségre és ráfordításra fedezetet kell biztosítania.”

3. § Az R. 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

6. § (1) Ha a pályahálózat-működtető országos vagy állami tulajdonban lévő vasúti pályát tartalmazó térségi, elővárosi vasúti pályahálózatot működtet, továbbá a hozzáférésre jogosultak által várhatóan fizetendő és az elszámolandó hálózat-hozzáférési díjak, valamint a nyújtott állami támogatás összege a pályahálózat-működtető e tevékenységével kapcsolatos összes várható indokolt költségét és ráfordítását nem fedezi, akkor a díj megállapító szervezet felszámítja a Vtv. 55. § (8) bekezdésében meghatározott felárat.
(2) A felárral növelt hálózat-hozzáférési díjak mértéke nem zárhatja ki, hogy az infrastruktúrát olyan, a (4) bekezdésben meghatározott piaci szegmensek használják, amelyek legalább a vasúti szolgáltatás nyújtása következtében közvetlenül felmerült költségeket és a piac által megengedett, a (3) bekezdés szerinti piaci vizsgálattal meghatározott megtérülési arányt fedezni tudják.
(3) A felár felszámítását megelőzően vizsgálni szükséges, hogy van-e olyan, a (4) bekezdésben meghatározott piaci szegmens, amely az alapszolgáltatásért, illetve a létesítményekhez és berendezésekhez való hozzáférésért fizetendő, felárral növelt hálózat-hozzáférési díjat nem képes megfizetni.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott piaci vizsgálat során a következő szegmensek közül a relevánsakat szükséges vizsgálni:
a) személyszállítás;
b) árufuvarozási szolgáltatások;
c) veszélyes anyagokat szállító vonatok;
d) egyéb tehervonatok;
e) belföldi szolgáltatások;
f) nemzetközi szolgáltatások;
g) kombinált fuvarozás;
h) közvetlen tehervonatok;
i) városi vagy regionális személyszállítási szolgáltatások;
j) helyközi személyszállítási szolgáltatások;
k) zárt tehervonatok;
l) egyes kocsi forgalom;
m) rendszeres vasúti szolgáltatások;
n) alkalomszerű vasúti szolgáltatások.”

4. § Az R. 16. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

„(4) A vasúti közlekedéssel kapcsolatos egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 81/2013. (XII. 23.) NFM rendelettel megállapított 4. § (3) bekezdésében, 4. § (4) bekezdés a) pontjában és 6. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezéseket először a 2014. december második vasárnapjától kezdődő menetrendi évre vonatkozó hálózat-hozzáférési díjak meghatározása során kell alkalmazni.”

2. A közlekedési hatóság által végzett vasúti hatósági eljárások igazgatási szolgáltatási díjairól szóló 72/2006. (IX. 29.) GKM rendelet módosítása

5. §2

3. Záró rendelkezések

6. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Az 1–4. § 2013. december 31-én lép hatályba.

1

A rendelet a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2014. január 2. napjával.

2

Az 5. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére