• Tartalom

10/2014. (III. 21.) NGM utasítás

10/2014. (III. 21.) NGM utasítás

a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 23/2011. (VI. 30.) NGM utasítás módosításáról1

2014.03.22.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában és a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 71. § (1) bekezdésében foglaltak alapján – a kormányzati tevékenység összehangolásáért felelős miniszter jóváhagyásával – a következő utasítást adom ki:

1. § A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 23/2011. (VI. 30.) NGM utasítás melléklete (a továbbiakban: SZMSZ) az 1. melléklet szerint módosul.

2. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 10/2014. (III. 21.) NGM utasításhoz

1. § Az SZMSZ 1. § (1) bekezdés q) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A NAV alapadatai a következők:)
q) Alaptevékenységek kormányzati funkciók szerinti besorolása:
011220 Adó-, vám- és jövedéki igazgatás
031041 Vámrendészet
031050 Egyéb rendészeti, bűnüldözési tevékenységek
031060 Bűnmegelőzés
072111 Háziorvosi alapellátás
072210 Járóbetegek gyógyító szakellátása
072311 Fogorvosi alapellátás
072450 Fizikoterápiás szolgáltatás
074011 Foglalkozás-egészségügyi alapellátás
074012 Foglalkozás-egészségügyi szakellátás
074013 Pálya- és munkaalkalmassági vizsgálatok
081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
081045 Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása
081071 Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkezés
082030 Művészeti tevékenységek (kivéve: színház)
082061 Múzeumi gyűjteményi tevékenység
082063 Múzeumi kiállítási tevékenység
095020 Iskolarendszeren kívüli egyéb oktatás, képzés”
2. § Az SZMSZ 10. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A NAV szerveinek szervezeti egységei a főosztály, az osztály és a kirendeltség.”
3. § Az SZMSZ 17. § j) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Képzési, Egészségügyi és Kulturális Intézet)
j) egészségügyi alkalmassági vizsgálatokat végez – ideértve a kormányzati szolgálati jogviszony létesítését megelőző pszichikai alkalmassági vizsgálatokat is –, működteti a szakrendelőket, a háziorvosi szolgálatot és a járóbeteg-szakellátást,”
4. § Az SZMSZ 22. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A NAV vezetői felelősek az irányításuk alá tartozó szervezet, szerv (szervezeti egység) eredményes működéséért, a feladatok ellátásának törvényességéért, a feladatellátást akadályozó körülmények feltárásáért és megszüntetéséért.”
5. § Az SZMSZ 32. §-a a következő h)–j) ponttal egészül ki:
(Az adószakmai elnökhelyettes)
h) irányítja és koordinálja a nemzetközi és hazai szakterületi kockázatkezeléssel és kockázatelemzéssel összefüggő feladatok szabályszerű és hatékony működtetését, biztosítja azok szakmai elvárásokhoz igazodó folyamatos fejlesztését,
i) NAV szinten összefogja és elvi irányítást gyakorol a kockázatkezelési és elemzési tevékenység felett, valamint koordinálja a kockázatkezelés továbbfejlesztésére, az ellenőrzési és végrehajtási módszerek megújítására irányuló stratégiai feladatok kidolgozását,
j) felügyeli a szakterületi kapcsolattartási tevékenységgel összefüggő hazai és nemzetközi feladatok működtetését, biztosítja a kapcsolódó szakmai feladatok zavartalan ellátását.”
6. § Az SZMSZ 33. §-a a következő f)–i) ponttal egészül ki:
(A vám- és pénzügyőri szakmai elnökhelyettes)
f) irányítja és ellenőrzi a stratégiai tervdokumentumok előkészítéséből és nyomon követéséből adódó feladatok ellátását,
g) felelős az adatszolgáltatási tevékenység egységességéért,
h) koordinálja a NAV előtt álló szakmai célok megvalósítását elősegítő hatékony szervezeti megoldások kidolgozását,
i) felügyeli a tervezési és elemzési feladatok ellátását, valamint NAV szintű vezetői kontrolling rendszer fejlesztését és működtetését.”
7. § Az SZMSZ a következő 70/A. §-sal és azt megelőzően a következő alcímmel egészül ki:
„Integritás tanácsadó
70/A. § (1) Az elnök az integritási és korrupciós kockázatok kezelésében való támogatására a közvetlen irányítása alatt álló integritás tanácsadót jelöl ki.
(2) Az integritás tanácsadó ellátja az államigazgatási szervek integritásirányítási rendszeréről és az érdekérvényesítők fogadásának rendjéről szóló 50/2013. (II. 25.) Korm. rendeletben foglalt feladatokat:
a) közreműködik a NAV működésével kapcsolatos integritási és korrupciós kockázatok felmérésében, az azok kezelésére szolgáló intézkedési terv, valamint az annak végrehajtásáról szóló integritás jelentés elkészítésében;
b) a korrupciómegelőzési intézkedési terv alapján javaslatot tesz a NAV hivatásetikai és antikorrupciós témájú képzései megtartására, valamint közreműködik ezek végrehajtásában;
c) a hatályos jogszabályok és hivatásetikai szabályok alapján tájékoztatást és tanácsot ad a hivatali szervezet vezetői és foglalkoztatottai részére a felmerült hivatásetikai kérdésekben;
d) elnöki meghatalmazás esetén, az elnök nevében ellátja a NAV működésével összefüggő visszaélésekre, szabálytalanságokra, valamint integritási és korrupciós kockázatokra vonatkozó bejelentések fogadásával és kivizsgálásával kapcsolatos feladatokat.
(3) Az integritás tanácsadó a (2) bekezdésben meghatározott feladatok mellett a további feladatait a Biztonsági Főosztály vezetőjének irányítása alatt látja el.”
8. § Az SZMSZ 71. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A biztonsági referens a főigazgatóságoknál és az intézeteknél a főigazgató közvetlen irányítása alatt – a Biztonsági Főosztály szakmai irányítása mellett –, a Központi Hivatalnál a Biztonsági Főosztály főosztályvezetője közvetlen irányítása alatt működik. Tevékenységével elősegíti a biztonságra vonatkozó jogszabályokban, valamint a NAV rendelkezésekben előírt kötelezettségek megvalósulását, ellenőrzi a kötelezettségek teljesítését az őrzésbiztonság, a biztonságtechnika, valamint a vizsgálati munkaterületén.
(2) A Biztonsági Főosztály felügyelete mellett a biztonságot érintő szakmai kérdésekben javaslatot tesz a NAV szervek, szervezeti egységek vezetőinek, valamint – a Biztonsági Főosztály vezetőjének jóváhagyását követően – előkészíti és karbantartja a helyi biztonsági szabályzatokat. A biztonsági referens helyben szervezi, irányítja és ellenőrzi a Központi Hivatal, a főigazgatóságok és az intézetek biztonsági őrzését.”
9. § Az SZMSZ 89. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Állandó jelleggel működő bizottság a Kockázatkezelő Bizottság.”
10. § Az SZMSZ 91. § (2) bekezdés a) pont aa) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az elnök munkáltatói jogköre
a) a szervezet egészére vonatkozóan feladatkörébe tartozik:]
aa) a személyi illetmény megállapítására, visszavonására, valamint az alapilletmény megemelésére, csökkentésére vonatkozó döntés előzetes jóváhagyása,”
11. § Az SZMSZ 91. § (2) bekezdés h)–i) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Az elnök munkáltatói jogköre:)
h) az elnökhelyettesek, szakfőigazgatók, főigazgatók, a Központi Hivatali főosztályvezetők, a közvetlen irányítása alá tartozó szervezeti egységek vonatkozásában a főosztályvezető-helyettesek és osztályvezetők, valamint a közvetlen irányítása alá tartozó, szervezeti egységbe nem sorolt foglalkoztatottak esetében az alapilletményt megemeli, csökkenti, valamint a személyi illetményt megállapítja és visszavonja;
i) a közvetlen irányítása alá tartozó Központi Hivatali főosztályok tekintetében – a főosztályvezetők javaslata alapján – a főosztályvezető-helyettest, osztályvezetőt kinevezi, felmenti, jogviszonyát megszünteti, illetményét megállapítja;”
12. § Az SZMSZ 93. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az elnökhelyettes az elnök által átruházott jogkörben)
c) a főosztályvezetők javaslata alapján az irányítása alá tartozó Központi Hivatali főosztályok tekintetében a főosztályvezető-helyettest, osztályvezetőt kinevezi, felmenti, jogviszonyát megszünteti, illetményét megállapítja;”
13. § Az SZMSZ 93. § (2) bekezdése a következő g) ponttal egészül ki:
(Az elnökhelyettes az elnök által átruházott jogkörben)
g) az irányítása alá tartozó Központi Hivatali szervezeti egységek főosztályvezető-helyettesei és osztályvezetői, valamint az irányítása alá tartozó, szervezeti egységbe nem sorolt foglalkoztatottak vonatkozásában az alapilletményt megemeli, csökkenti, valamint a személyi illetményt megállapítja és visszavonja az elnök előzetes jóváhagyása alapján.”
14. § Az SZMSZ 94. §-a a következő c) ponttal egészül ki:
(A szakfőigazgató az elnök által átruházott jogkörben:)
c) a közvetlen irányítása alá tartozó, szervezeti egységbe nem sorolt foglalkoztatottak vonatkozásában az alapilletményt megemeli, csökkenti, valamint a személyi illetményt megállapítja és visszavonja az elnök előzetes jóváhagyása alapján.”
15. § Az SZMSZ 95. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a 95. § (1) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:
(A Központi Hivatal főosztályvezetője az elnök által átruházott jogkörben:)
b) gyakorolja a fegyelmi és a kártérítési jogkört – a 91. § (2) bekezdés a) pont af) és aj) alpontjai kivételével – az irányítása alá tartozó szervezeti egységek nem vezetői munkakört betöltő foglalkoztatottai felett, jogosult a tiszti, főtiszti állománycsoportú pénzügyőr esetében rendfokozatban való visszavetés, szolgálati jogviszony megszüntetés, illetve lefokozás fegyelmi büntetés kiszabására is;
c) az irányítása alá tartozó szervezeti egységek nem vezetői munkakört betöltő foglalkoztatottai vonatkozásában az alapilletményt megemeli, csökkenti, valamint a személyi illetményt megállapítja és visszavonja az elnök előzetes jóváhagyása alapján.”
16. § Az SZMSZ 97. § (1) bekezdés a) pont ab) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A főigazgató munkáltatói jogköre
a) át nem ruházható munkáltatói jogkörébe tartozik:]
ab) a főigazgatóság, illetve az intézet foglalkoztatottai vonatkozásában az alapilletmény – a NAV tv.-ben meghatározott mértékben és a Központi Hivatal által biztosított kereteken belüli – megemelése, csökkentése, valamint személyi illetmény megállapítása és visszavonása az elnök előzetes jóváhagyása alapján;”
17. § Az SZMSZ 97. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A főigazgató munkáltatói jogköre)
f) gyakorolja a fegyelmi és kártérítési jogkört a főigazgatóság, illetve az intézet foglalkoztatottai, továbbá az irányítása alá tartozó igazgatóságok igazgatói és igazgatóhelyettesei felett a 91. § (2) bekezdés a) pont af) és aj) alpontjában foglalt korlátozással, valamint elnök által átruházott jogkörben jogosult a tiszti, főtiszti állománycsoportú pénzügyőr esetében rendfokozatban való visszavetés, szolgálati jogviszony megszüntetés, illetve lefokozás fegyelmi büntetés kiszabására is.”
18. § Az SZMSZ 98. § (1) bekezdés a) pont ab) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az igazgató munkáltatói jogköre (az Informatikai Intézet igazgatói kivételével)
a) az igazgató át nem ruházható munkáltatói jogkörébe tartozik:]
ab) az igazgatóság foglalkoztatottai vonatkozásában az alapilletmény – a NAV tv.-ben meghatározott mértékben és a Központi Hivatal által biztosított kereten belüli – megemelése, csökkentése, valamint személyi illetmény megállapítása és visszavonása az elnök előzetes jóváhagyása alapján;”
19. § Az SZMSZ 98. § (1) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az igazgató munkáltatói jogköre (az Informatikai Intézet igazgatói kivételével)]
d) gyakorolja a fegyelmi és kártérítési jogkört – az igazgatóhelyettesek kivételével – az igazgatóság foglalkoztatottai felett a 91. § (2) bekezdés a) pont af) és aj) alpontjában foglalt korlátozással, valamint elnök által átruházott jogkörben jogosult a tiszti, főtiszti állománycsoportú pénzügyőr esetében rendfokozatban való visszavetés, szolgálati jogviszony megszüntetés, illetve lefokozás fegyelmi büntetés kiszabására is.”
20. § Az SZMSZ „A NAV képviselete” megnevezésű alcíme a következő 100/A. §-sal egészül ki:
100/A. § A főigazgatóság a feljelentése nyomán indult büntetőeljárásban – külön meghatalmazás nélkül – ellátja a NAV képviseletét, ennek keretében gyakorolja a nyomozó hatóságok, ügyészségek intézkedéseivel és határozataival szembeni jogorvoslati jogot.”
21. § Az SZMSZ 2. függelék 2.2. pontja a következő 7a. ponttal egészül ki:
(Informatikai Módszertani és Adatvagyon-gazdálkodási Főosztály)
„7a. Kidolgozza, intézményesíti és érvényesíti a NAV adatvagyon-gazdálkodás stratégiai irányait és cselekvési programját, felügyeli ezek érvényesülését.”
22. § Az SZMSZ 2. függelék 2.2./9–10. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Informatikai Módszertani és Adatvagyon-gazdálkodási Főosztály)
„9. Információ-menedzsment és adatvagyon-menedzsment szakmai szempontok szerint felelős az adatvagyon-gazdálkodást érintő informatikai, szakmai és ügyviteli szabályozás elkészítéséért.
10. Figyelemmel kíséri az integrált adatkezelő rendszer (a továbbiakban: adattárház) működési struktúráját, a működés hatékonyságának javítása érdekében javaslatokat fogalmaz meg. Információtechnológiai műszaki területen közreműködik az informatikai szakterület és az adattárház adatbázisainak kialakításában, illetőleg NAV szintű felügyeleti jogkörének keretében közreműködik az adattárház által megvalósított szakmai feladatok felügyeletét ellátó szervezeti egységek közötti koordinációs és egyeztetési folyamatokban, illetve ennek kezdeményezésére javaslattal él.”
23. § Az SZMSZ 2. függelék 3.1./3–5. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Adóügyi Főosztály)
„3. Kialakítja és országosan elvégzi a biztosítotti adatokról, a költségvetési támogatásban részesülők köztartozásairól szóló, a Diákhitel Központ Zrt. részére teljesítendő, valamint az illetékeztetési tevékenységet érintő adatszolgáltatásokat, e körben folyamatosan kapcsolatot tart a társszervekkel. Elkészíti az ún. illeték zárási összesítő táblákat és átadja azokat a Minisztérium részére. Gondoskodik a bírósági eljárási illeték utólagos elszámolásával kapcsolatos hatósági döntések közzétételéről. Intézkedik a leltár és a mérleg adatszolgáltatás az alapok kezelői és a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: MÁK) részére történő teljesítése érdekében.
4. Irányítja, felügyeli a NAV alsó fokú adóztatási szervei adóalany-nyilvántartási szakterületének az adóztatási szervekhez tartozó adóalanyok, a vámszervekhez tartozó ügyfelek/adóalanyok adatainak, adóztatásukkal/vámeljárásokkal kapcsolatos adatok nyilvántartásával összefüggő tevékenységét. Felügyeli továbbá a NAV-hoz bejelentett állandó meghatalmazások egységes nyilvántartását.
5. Koordinálja az adóügyi szakterület adóregisztrációs eljárással, a magánszemély adóalanyok adókártyával, START-kártyával, rehabilitációs kártyával történő ellátásával kapcsolatos feladatok ellátását, meghatározza a feladatok végrehajtását támogató informatikai modul működésének adószakmai jellemzőit. Koordinálja továbbá a pénztárgép és taxaméter szervizek nyilvántartásba vételével, valamint a műszerész igazolványok és plombanyomók kiadásával kapcsolatos eljárási feladatokat.”
24. § Az SZMSZ 2. függelék 3.1./9. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Adóügyi Főosztály)
„9. Meghatározza valamennyi bevallás, támogatásigénylés könyvelési jellemzőit, a pénzforgalmat lebonyolító bevallások pénzforgalmi elveit, a kiutalásokhoz és átvezetési kérelmek feldolgozásához kapcsolódó definíciókat, a pénzforgalmi rendszer működési elveit, felügyeli az ezen elveken alapuló informatikai alkalmazásokat. Felügyeli az EFER (Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszer) rendszeren keresztül teljesített egyösszegű adózói befizetések adózó rendelkezése szerinti felosztását a költségvetési számlák között, az informatikai programok jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő működését, valamint az adózói rendelkezés nélkül teljesített befizetések igazgatóságok által történő felosztását.”
25. § Az SZMSZ 2. függelék 3.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„3.3. Ellenőrzési Főosztály
1. Irányítja – tervezi, szervezi és összehangolja –, valamint felügyeli a NAV adószakmai ellenőrzési szakterületének munkáját, biztosítja az egységes elvek, módszerek szerinti feladatellátást, valamint beszámoltat az ellenőrzési tapasztalatokról és az elvégzett munkáról.
2. Javaslatot tesz a NAV adószakmai ellenőrzési szakterületének éves ellenőrzési célkitűzéseire vonatkozóan. Ellátja a NAV adószakmai ellenőrzési szakterülete vizsgálati feladatainak tervezését, a szakterület tevékenységének elemzését, országos ellenőrzési kontrolling rendszert működtet, statisztikai kimutatásokat és beszámolókat készít az ellenőrzés különböző témaköreiben.
3. Az ellenőrzési tevékenység támogatása érdekében javaslatot tesz az adózás és ellenőrzés rendjét szabályozó jogszabályok módosítására, továbbá az adóeljárási jogszabályok módosításából adódóan az ellenőrzési szakterületet érintően jogértelmezést segítő és szakmai iránymutatási feladatot lát el.
4. Koordinálja az online pénztárgéppel kapcsolatos, az ellenőrzési szakterületet érintő egyes feladatok végrehajtását.
5. Megállapítja a számla, nyugta nyomtatványok gyártásához szükséges sorszámtartományokat.
6. Részt vesz a feladatkörükbe tartozó ügyekben a NAV adóztatási szervei és vámszervei által, az ellenőrzési tevékenység hatékonyságának növelése érdekében együttesen, egyidejűleg végzett ellenőrzések szervezésében, továbbá együttműködik a NAV vezetőjének rendelkezése alapján az állami adóhatóság hatáskörébe tartozó adóval és költségvetési támogatással kapcsolatosan a NAV vámszervei által végzett ellenőrzések során.
7. Felügyeli a NAV adószakmai területéhez tartozó adóval és költségvetési támogatással kapcsolatos ellenőrzést támogató informatikai rendszereket, valamint irányítja a hivatkozott ellenőrzések korszerűsítését célzó fejlesztéseket.
8. Javaslatot tesz központosított ellenőrzések elrendelésére, egyben intézkedik az ahhoz szükséges elnöki elrendelések előkészítéséről, valamint folyamatosan nyomon követi az ellenőrzések lefolytatását, indokolt esetben szakmai támogatást nyújt az ellenőrzést végző szervezeti egységek részére.”
26. § Az SZMSZ 2. függelék 3.6./1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Panasziroda)
„1. Intézi a Központi Hivatalhoz az adó-, vám-, jövedéki- és rendészeti igazgatás szakterületét érintően benyújtott közérdekű bejelentésekkel kapcsolatos feladatokat, ide nem értve a NAV saját foglalkoztatottja elleni, valamint a szerencsejáték felügyeleti tevékenységhez kapcsolódó, továbbá az OLAF Koordinációs Iroda, illetve a Pénzmosás Elleni Információs Iroda feladatkörébe tartozó bejelentéseket.”
27. § Az SZMSZ 2. függelék 3. pontja a következő 3.7. ponttal egészül ki:
(Az adószakmai elnökhelyettes közvetlen irányítása és szakmai felügyelete alá tartozó központi hivatali főosztályok feladatai)
„3.7. Kockázatkezelési és Kapcsolattartó Főosztály
1. Koordinálja az adó- és vámszakterület kockázatkezeléssel és kockázatelemzéssel kapcsolatos nemzeti és nemzetközi feladatait. Az adó- és vámszakmai főosztályokkal együttműködésben folyamatosan bővíti a NAV kockázatkezelési információs bázisát.
2. Összefogja és koordinálja a NAV kockázatkezelési rendszerének integrálását, szakmai elvárásokhoz igazodó fejlesztését, a rendelkezésre álló adatvagyon célszerű felhasználását. Végzi a vámadat-feldolgozó rendszerekben a központi kockázatkezelési feladatokat.
3. Az adó- és vámszakmai főosztályokkal megosztott szakmai felügyeletet gyakorol ellenőrzés kiválasztó informatikai rendszerek felett, szakmai felügyeletet gyakorol az adóval, költségvetési támogatással és vámeljárással kapcsolatos központi kockázatkezelő informatikai rendszerek és a kockázatelemzési tevékenységet támogató adattárházak, adatpiacok felett, valamint irányítja a hivatkozott rendszerek korszerűsítését célzó fejlesztéseket. Segítséget nyújt az adó és vám főigazgatóságok és igazgatóságok számára a központi kockázatkezelési rendszerek, kiválasztási állományok, központilag kidolgozott adatpiacok használatához kapcsolódó módszertani és technikai kérdésekben.
4. A kockázatok feltárása, értékelése érdekében általános és témaspecifikus elemzésekkel támogatja az adó- és vámszakmai főosztályok munkáját, az ellenőrzési célkitűzések kidolgozását.
5. Elvégzi a feltárt adóelkerülési vagy szervezett csalási esetben részt vevő adózók általánosítható jellemzőinek meghatározását (prediktív modellezés). Matematikai-statisztikai alapú kockázatbecslő és csalásfelderítő megoldásokat dolgoz ki a különböző kockázati területekre, adózói körökre.
6. Kidolgozza az adózók szegmentációs módszerét, rendszeresen elvégzi az adózói kör kockázat és nagyság szerinti kategóriákba sorolását (OECD Kockázati Mátrix), ezzel támogatva az adott területet irányító szakmai főosztályokat a kapacitások felhasználásának tervezésében és a stratégiai döntések meghozatalában.
7. Meghatározza a legnagyobb adóteljesítményű adózók, a kiemelt adózók és a Kiemelt Adózók Adóigazgatósága adózói körét, a soron kívüli adatszolgáltatásra kötelezett tízezres adózói kört, valamint az egyes adózók kockázati osztályokba történő besorolását.
8. Javaslatot tesz az ellenőrzésre történő kiválasztás módszereire. A legnagyobb kockázatok országosan azonos szintű lefedése, illetve központosított ellenőrzések előkészítése érdekében központi kiválasztási listákat készít, melyeket továbbít az adott területet irányító szakmai főosztályok felé. Vám- és jövedéki adó utólagos ellenőrzésre történő kiválasztás érdekében elvégzi a központi listákon szereplő gazdálkodók, tranzakciók egyedi kockázatelemzését is, és javaslatot tesz az adott területet irányító szakmai főosztályok felé a konkrét ellenőrzések lefolytatására.
9. Végzi a kockázatkezelés témaköréhez kapcsolódó nemzeti és nemzetközi kapcsolattartást, részt vesz a kapcsolódó nemzetközi rendezvényeken.
10. A NAV Korm. rendelet 36. § (1), (1a) és (1b) bekezdése és a Melléklet 15. § m) pontja alapján – a Központi Kapcsolattartó Iroda útján – felelős az Európai Unió tagállamaival és harmadik országokkal bonyolított információcseréért a közvetett és közvetlen adók területén, továbbá országosan elvégzi a közösségi adószámok érvényességének, valamint az azokhoz tartozó név- és címadatok pontosságának megerősítésével kapcsolatos feladatokat.
11. A NAV Korm. rendelet 36. § (2) bekezdése alapján – illetékes hatóságként és központi jövedéki kapcsolattartó hivatalként – ellátja a jövedéki adók területén való közigazgatási együttműködéshez kötődő feladatokat; a NAV Korm. rendelet 36. § (4) bekezdés a) és c) pontja és a Melléklet 15. § m) pontja alapján ellátja a nemzetközi behajtási jogsegély hatálya alá eső feladatokat; továbbá végzi a kézbesítési kérelmekkel kapcsolatos nemzetközi vámmegkeresések fogadását és kiküldését.”
28. § Az SZMSZ 2. függelék 4.1./7. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Vám Főosztály)
„7. Irányítja, szakmailag felügyeli és koordinálja a vámszervek szakmai tevékenységét az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) szerinti adóraktárakkal és a regisztrációs adóval kapcsolatban.”
29. § Az SZMSZ 2. függelék 4.1. pontja a következő 12. ponttal egészül ki:
(Vám Főosztály)
„12. Végzi, irányítja, szakmailag felügyeli és koordinálja a közigazgatási hatóságok közötti vámügyi segítségnyújtással kapcsolatos tevékenységeket.”
30. § Az SZMSZ 2. függelék 4.3./12. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Rendészeti Főosztály)
„12. Irányítja, koordinálja és szakmailag felügyeli a vámszervek felderítő tevékenységét, nemzeti szinten működteti a vámhatóság tevékenységét érintő nemzetközi felderítési adatbázisokat [Csalás Elleni Információs Rendszer (CIS), és CIGINFO moduljai, Vámigazgatások Világszervezete által üzemeltetett Vámrendészeti Hálózata (CEN)].”
31. § Az SZMSZ 2. függelék 4.3. pontja a következő 16. ponttal egészül ki:
(Rendészeti Főosztály)
„16. Végzi a Tanács 485/2008/EK (2008. május 26.) az Európai Mezőgazdasági Garanciaalap finanszírozási rendszerébe tartozó ügyletek tagállamok által végzett vizsgálatáról szóló rendeletében foglalt feladatokat. Ennek keretében felügyeli, ellenőrzi és szakmailag koordinálja az EMGA utólagos ellenőrzéseket, továbbá kapcsolatot tart az Európai Bizottsággal, a tagállamok különleges szolgálataival és a kifizető ügynökséggel.”
32. § Az SZMSZ 2. függelék 4. pontja a következő 4.5. ponttal egészül ki:
(A vám- és pénzügyőri szakmai elnökhelyettes közvetlen irányítása és szakmai felügyelete alá tartozó központi hivatali főosztályok feladatai)
„4.5. Tervezési és Elemzési Főosztály
1. Kialakítja és működteti a NAV stratégiai menedzsment rendszerét.
2. Koordinálja a Hivatal stratégiai tervdokumentumainak előkészítéséhez, nyomon követéséhez, értékeléséhez és felülvizsgálatához, összeállításához kapcsolódó feladatokat. A stratégiai tervdokumentumokban kitűzött irányok, célok, feladatok megvalósítását veszélyeztető vagy akadályozó kockázatokat azonosítja, és a feltárt problémák elemzése alapján javaslatot tesz a stratégiai tervdokumentumok felülvizsgálatára és módosítására.
3. Folyamatosan figyelemmel kíséri, elemzi és ellenőrzi az adó-, vám- és jövedéki szakterületen keletkező bevételeket, azok alakulását befolyásoló gazdasági folyamatokat.
4. Feladata a szervezet kezelésében lévő főbb államháztartási bevételek előrejelzése és alakulásuk elemzése a pénzforgalmi és a bevallási, valamint a kivetési adatok alapján, teljesíti továbbá az ehhez kapcsolódó külső adatszolgáltatásokat.
5. Folyamatosan figyelemmel kíséri és ellenőrzi a NAV számára meghatározott érdekeltségi bevételi feltételek teljesítését.
6. Létrehozza és működteti a szervezeti kontrolling-, vezetői információs és beszámolórendszert, mely támogatja a folyamatokba történő beavatkozást és a vezetői döntések meghozatalát.
7. Létrehozza és működteti a NAV szervezeti szintű teljesítmény-menedzsment rendszerét.
8. Ellátja a NAV rendszeres és eseti adatszolgáltatási tevékenységének központi koordinációját. Kizárólagos jogkörben – kivéve, ha azt a NAV elnökének rendelkezése más szakterület feladatkörébe utalja – adatszolgáltatást teljesít a Minisztérium és a Központi Statisztikai Hivatal számára.
9. Ellátja az európai uniós saját forrásokkal (áfaalapú befizetés, vámösszegek) összefüggő NAV adatszolgáltatások koordinációját.”
33. § Az SZMSZ 2. függelék 5.1./6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Fejezeti Főosztály)
„6. Koordinálja a NAV elnöke irányítása alá tartozó költségvetési szervek, valamint a fejezeti kezelésű előirányzatok költségvetési beszámolási tevékenységét, meghatározza a beszámolás szempontrendszerét, amelynek megfelelően ellenőrzi és egyezteti a MÁK-kal a NAV elnöke alá tartozó költségvetési szervek, valamint a fejezeti kezelésű előirányzatok negyedéves mérlegjelentéseit, éves beszámolóit, valamint költségvetési jelentéseit, ellenőrzi a beszámolókhoz tartozó szakmai tevékenység ellátásáról szóló mellékleteket; előterjeszti vezetői jóváhagyásra a költségvetési szervek beszámolóit, a jóváhagyást követően továbbítja azokat a MÁK felé.”
34. § Az SZMSZ 2. függelék 5.3./5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Bérgazdálkodási Főosztály)
„5. Adatot szolgáltat a szolgálati járandóság, az öregségi nyugdíj megállapításához a nyugdíjmegállapító szerv részére.”
35. § Az SZMSZ 2. függelék 8.1./4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Nemzetközi Főosztály)
„4. Szervezi az egyes nemzetközi, illetve európai uniós, valamint egyéb támogatásból finanszírozott szakértőcserét, illetve -delegálást igénylő képzési, továbbá eszközbeszerzési és infrastruktúrafejlesztési pályázatok (projektek) előkészítését, benyújtását, koordinálja és felügyeli a projektek végrehajtását, lezárását, beleértve a támogatások igénybevételével és felhasználásával összefüggő dokumentumok előírás szerinti minőségének biztosítását, a szükséges jelentéstételi kötelezettség teljesítésének biztosításával, gondoskodva a NAV részéről szükséges fővezetői jóváhagyásról is, kivéve az Informatikai Fejlesztési Főosztály, valamint a Pénzügyőrök Humánigazgatási Főosztálya hatáskörébe tartozó nemzeti szakértő delegálási projekteket.”
36. § Az SZMSZ 2. függelék 8.1./6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Nemzetközi Főosztály)
„6. Végzi az Európai Unió Fiscalis és Customs programjának nemzeti koordinációját, a Fiscalis és Customs Bizottság ülésein képviseli a NAV-ot.”
37. § Az SZMSZ 2. függelék 8.4./1–2. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Dokumentációs Főosztály)
„1. Ellátja a Központi Hivatal nyílt és minősített iratkezelésének központosított folyamatait, kézbesítési, irattározási és selejtezési tevékenységét, közreműködik a leselejtezett iratanyagok megsemmisítésében.
2. Működteti az Országos Központi Irattárat és a Központi Hivatal TÜK irattárait.”
38. § Az SZMSZ 2. függelék 8.4./5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Dokumentációs Főosztály)
„5. Felügyeli és irányítja a NAV futárszolgálati tevékenységét.”
39. § Az SZMSZ 2. függelék 8.6./1–2. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Különös Hatásköri Ügyek Főosztálya)
„1. Irányítást, felügyeletet, továbbá – a Törvényességi és Felügyeleti Főosztály egyetértésével – törvényességi felügyeletet gyakorol – a Kiemelt Adó és Vám Főigazgatóságon keresztül – a Kiemelt Adózók Adóigazgatóságának a NAV Korm. rendelet 18. § (1)–(5), valamint (7) bekezdésében, továbbá az Art. 4., 9., 10. számú mellékletében meghatározott tevékenysége felett, valamint közreműködik a különös hatáskörbe tartozó adóalanyok adóztatását érintő jogszabály-alkotási előkészítő munkákban, továbbá irányítja és felügyeli a különös hatáskörbe tartozó adóalanyokra vonatkozó adatvédelmi tevékenységet.
2. Kialakítja, valamint irányítja és felügyeli az Áfa tv. és az Art. alapján a külföldi áfa-visszatérítésekkel, valamint az elektronikus áfa-visszatérítéssel és a közhasznú, illetve külföldi illetőségű adományozótól származó pénzbeli adomány kedvezményezettje áfa-visszatérítésével, továbbá elektronikus szolgáltatókkal kapcsolatos eljárásokat, szakmai (informatikai) rendszereket. Ellátja a határon átnyúló elektronikus áfa-visszatérítés témakörében
– az Áfa tv. és az Art. vonatkozó szakaszai alapján – a főigazgatóságok, igazgatóságok egységes jogalkalmazását segítő tájékoztatási és koordinációs tevékenységet, illetve ennek elősegítése érdekében az ügyfelek tájékoztatását. Működteti és szakmailag koordinálja az „ELEKÁFA Fórum”-ot. Irányítja, koordinálja és felügyeli a 2006/112/EK irányelvnek a szolgáltatásnyújtás teljesítési helye tekintetében történő módosításáról szóló 2008/8/EK Tanácsi irányelv (a továbbiakban: 2008/8/EK irányelv) 5. cikk 6–16. pontja alapján megvalósítandó tagállami szabályozásnak megfelelő rendszer kialakítását.”
40. § Az SZMSZ függelék 8.6./10. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Különös Hatásköri Ügyek Főosztálya)
„10. Kapcsolatot tart a Minisztérium, a Külügyminisztérium, a Honvédelmi Minisztérium és a Belügyminisztérium illetékes főosztályaival a szakirányú feladatok végrehajtásában, továbbá a nemzetbiztonsági szolgálatokkal, nyomozóhatóságokkal, bíróságokkal, a Magyar Honvédséggel, a Rendőrséggel, a Nemzeti Védelmi Szolgálattal, a Terrorelhárítási Központtal, a hivatásos katasztrófavédelmi szervekkel, így különösen az állami tűzoltósággal, a büntetés-végrehajtási szervekkel és ellátja az együttműködési megállapodásokból eredő, szakterületét érintő feladatokat. Az elektronikus áfa-visszatérítési rendszer működtetésével, továbbá a 2008/8/EK irányelv 5. cikk 6–16. pontja alapján kialakítandó tagállami rendszerrel kapcsolatban az Európai Unió illetve tagállamainak illetékes szakmai munkacsoportjaival, képviselőivel kapcsolatot tart.”
41. § Az SZMSZ 3. függeléke az 1. függelék szerint módosul.
42. § Az SZMSZ
1. 4. § (6) bekezdésében az „államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet” szövegrész helyébe az „államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet” szöveg,
2. 12. § (3) bekezdésében az „Információvédelmi, Folyamatszabályozási és Adatvagyon-gazdálkodási Főosztály” szövegrész helyébe az „Információvédelmi, Folyamatszabályozási és Ügyvitelszervezési Főosztály” szöveg,
3. 14. § (1) bekezdésében a „külön vagyonkezelési megállapodás” szövegrész helyébe a „megbízási szerződés” szöveg,
4. 25. § l) pontjában az „alkalmazhatni” szövegrész helyébe az „alkalmazni” szöveg,
7. 100. § (2) bekezdésében a „dolgozója” szövegrész helyébe a „foglalkoztatottja” szöveg, a „dolgozót” szövegrész helyébe a „foglalkoztatottat” szöveg,
8. 100. § (3) bekezdésében, a 100. § (4) bekezdés a)–c) pontjaiban a „munkáltatói igazolványával” szövegrész helyébe a „szolgálati igazolványával” szöveg,
9. 105. § (6) bekezdésében a „Munka Törvénykönyvéről szóló törvényben” szövegrész helyébe a „munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényben” szöveg,
10. 2. függelék 1.1./6. pontjában a „Terrorelhárító Központtal” szövegrész helyébe a „Terrorelhárítási Központtal” szöveg,
11. 2. függelék 1.1./7. pontjában, 8.6./4. pontjában a „Terrorelhárító Központnak” szövegrész helyébe a „Terrorelhárítási Központnak” szöveg,
12. 2. függelék 1.1./9. pontjában a „vámszakmai területek által használt” szövegrész helyébe a „feladatkörébe utalt” szöveg,
13. 2. függelék 3.6./3. pontjában az „írásos feljegyzést” szövegrész helyébe a „jegyzőkönyvet” szöveg,
14. 2. függelék 4.1./2. pontjában, 4.1./6. pontjában, 4.1./9. pontjában az „ellenőrzi” szövegrész helyébe a „koordinálja” szöveg,
15. 4. függelékében foglalt táblázat II/9. pont a): D) mezőjében a „Kurucz krt. 16.” szövegrész helyébe
a „Kuruc krt. 16.” szöveg,
16. 4. függelékében foglalt táblázat II/16. pont b): D) mezőjében a „Kurucz krt. 14.” szövegrész helyébe
a „Kuruc krt. 14.” szöveg,
17. 6. függelék 23. pontjában „az egyes fémek begyűjtésével és értékesítésével összefüggő visszaélések visszaszorításáról szóló 2009. évi LXI. törvény,” szövegrész helyébe „a fémkereskedelemről szóló 2013. évi CXL. törvény” szöveg
lép.
43. § Hatályát veszti az SZMSZ
4. 2. függelék 1.6./7. pontjában a „ , szolgálati táblázatait” szövegrész,
6. 5. függelék 2. pontjában a „C típusú” nemzetbiztonsági ellenőrzésre köteles” szövegrész.

1. függelék a 10/2014. (III. 21.) NGM utasításhoz

1. A 3. függelékben foglalt „A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Hivatala szervezeti ábrája” ábra helyébe a következő ábra lép:
„A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Hivatala szervezeti ábrája
2. A 3. függelékben foglalt „A NAV Repülőtéri Főigazgatósága szervezeti felépítése” ábra helyébe a következő ábra lép:
„A NAV Repülőtéri Főigazgatósága szervezeti felépítése
3. A 3. függelékben foglalt „A NAV Szakértői Intézete szervezeti felépítése” ábra helyébe a következő ábra lép:
„A NAV Szakértői Intézete szervezeti felépítése
1

Az utasítás a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2014. március 23. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére