12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet
a honvédelmi ágazat katasztrófák elleni védekezésének irányításáról és feladatairól szóló 23/2005. (VI. 16.) HM rendelet módosításáról1
2014.10.01.
(E rendelet alkalmazásában:)
„c) ÁKT: Ágazati Katasztrófavédelmi Terv, amely meghatározza – a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (a továbbiakban: Kat.) rendelkezéseinek megfelelően – a katasztrófaveszély, valamint veszélyhelyzet esetén a Magyar Honvédség katasztrófavédelmi tevékenysége tervezésére, szervezésére, működésére, riasztására, részleges vagy teljes aktivizálására és ezek végrehajtására vonatkozó feladatokat,
2. § Az R. 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
a) a VKCS,
b) az SMVCS-KOT,
c) a Művelet Vezető Csoport Katasztrófavédelmi Operatív Csoportja (a továbbiakban: MVCS-KOCS),
d) a Katasztrófavédelmi Operatív Csoport (a továbbiakban: KOCS),
e) az Operatív Csoport (a továbbiakban: OCS),
f) a végrehajtó erők,
g) az Ágazati Információs Központ (a továbbiakban: ÁIK),
h) az MH Járványügyi Védekezési Csoport (a továbbiakban: JVCS).”
3. § Az R. 7–13. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„7. § A HM KÁT a védekezés időszakában a) irányítja a VKCS-t,
b) jóváhagyásra előterjeszti a honvédelmi miniszternek a katasztrófaveszély esetén alkalmazandó intézkedések, a veszélyhelyzet esetén alkalmazandó rendeleti úton bevezetett intézkedések ágazaton belüli érvényesülésének szabályait, továbbá a különleges jogrendet el nem érő mértékű katasztrófák esetén bevezetendő rendszabályokat,
c) felterjeszti a honvédelmi miniszternek a Honvéd Vezérkar főnöke (a továbbiakban: HVKF) jogkörét meghaladó kirendelésekre vonatkozó javaslatokat, előkészíti a tájékoztatót az Országgyűlés honvédelmi ügyekkel foglalkozó bizottsága részére.
8. § A HVKF a védekezés időszakában b) felügyeli az alárendeltségébe tartozó, katasztrófavédelmi feladatokat végrehajtó állomány tevékenységét,
c) irányítja az SMVCS-KOT-ot.
9. § (1) A VKCS a HKR felsőszintű közigazgatási, védelmi igazgatási és külső-belső koordinációs feladatokat ellátó szerve, mely a HM KÁT döntéseinek előkészítéséért, illetve a honvédelmi miniszter részére felterjesztésre kerülő javaslatok szakmai kidolgozásáért, a HM-hez beérkező igények pontosításáért, és a pontosított igények SMVCS-KOT felé történő továbbításáért, valamint a KKB Nemzeti Veszélyhelyzet-kezelési Központtal (a továbbiakban: NVK) történő együttműködésért felel. (2) A VKCS részleges vagy teljes állománnyal a HM KÁT intézkedése alapján, a HVKF egyidejű tájékoztatása mellett kerül aktivizálásra. Azonnali intézkedést igénylő helyzetben, a VKCS vezetőjének döntése alapján – a HM KÁT tájékoztatása mellett – a VKCS részleges vagy teljes állománnyal kerül aktivizálásra.
(3) A VKCS vezetői beosztást a HM katasztrófavédelmi tevékenységét koordináló szervezet, illetve a honvédelmi miniszter irányítása alatt álló, védelmi igazgatási feladatok szakmai előkészítését végző és végrehajtását koordináló központi hivatal vezetői állományából, a HM KÁT által kijelölt személyek látják el.
(4) A VKCS szakmai összetételét a HM KÁT határozza meg. A HVKF-et a VKCS-ben az általa kijelölt és vezényelt állandó összekötő képviseli.
(5) A VKCS állomány és a HVKF összekötő feladatellátása heti váltásban, havi szolgálatvezénylés alapján, illetve az aktivizálást követően 24 órás váltásban, laktanyán kívüli készenléti szolgálat keretei között történik.
(6) A VKCS a védekezés időszakában
a) kidolgozza a HM KÁT KKB-ban való képviseletével összefüggő, a honvédelmi ágazatra háruló feladatok végrehajtásához szükséges előterjesztéseket,
b) előkészíti a honvédelmi miniszter és a HM KÁT döntéseit,
c) a HM KÁT által meghatározottak szerint koordinálja a feladatok végrehajtását,
d) kiküldött ágazati szakértőin keresztül a HM nevében folyamatos kapcsolatot tart fenn a KKB operatív munkaszervével, a védekezésben érintett központi államigazgatási szervekkel, a védelmi igazgatás területi és helyi szerveivel, valamint a honvédelemben közreműködő szervekkel, elemzi az információkat és végzi a szükséges HM-en belüli és kívüli koordinációt,
e) közreműködik a fővárosi és megyei védelmi bizottságok hatáskörébe utalt döntések előkészítésében és végrehajtásában,
f) folyamatosan együttműködik az SMVCS-KOT-tal és pontosított információkkal látja el azt az MH védekezésben való közreműködésével kapcsolatos igények vonatkozásában, mely tevékenység nem befolyásolja a KKB NVK részéről a VKCS, illetve az SMVCS-KOT irányába történő párhuzamos információáramlást.
10. § (1) Az SMVCS-KOT a HKR felsőszintű katonai vezetési feladatokat ellátó szerve, amely részleges vagy teljes állománnyal a HVKF intézkedése alapján, a HM KÁT egyidejű tájékoztatása mellett kerül aktivizálásra. A feladatellátás heti váltásban, havi szolgálatvezénylés alapján, illetve az aktivizálást követően 24 órás váltásban, laktanyán kívüli készenléti szolgálat keretei között történik. (2) Azonnali intézkedést igénylő helyzetben, az SMVCS-KOT parancsnokának döntése alapján – a HM KÁT és a HVKF egyidejű tájékoztatása mellett – az SMVCS-KOT részleges vagy teljes állománnyal kerül aktivizálásra.
11. § (1) Az SMVCS-KOT parancsnok feladatait, valamint az SMVCS-KOT szakmai feladatait a HVKF által kijelölt személyek látják el. Az SMVCS-KOT a HVKF intézkedése alapján, az SMVCS-KOT parancsnok javaslatára további személyekkel kiegészíthető. (2) Az SMVCS-KOT a védekezés időszakában
a) összegyűjti és feldolgozza a várható és a bekövetkezett katasztrófák felméréséhez, értékeléséhez szükséges információkat,
b) riasztja a katasztrófavédelemre kijelölt honvédségi erőket,
c) kezdeményezi a végrehajtó erők igénybevételét,
d) a HVKF, illetve a honvédelmi miniszter döntése alapján kirendeli a riasztott erőket,
e) irányítja a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtásába bevont honvédségi erőket,
f) irányítja a veszélyeztetett katonai szervezetek biztonságos helyre történő kivonását,
g) javaslatot tesz a HKR-be kijelölt erők alkalmazására, esetleges megerősítésére, váltására, valamint a katasztrófavédelembe bevonandó erők kijelölésére és felkészítésére,
h) folyamatosan információt biztosít a VKCS részére a honvédségi erők védekezésben való közreműködésére irányuló, HM-hez érkező igények teljesíthetőségéről, illetve azok teljesítésének helyzetéről,
i) az MH-n kívüli együttműködőkkel a VKCS-n keresztül tartja a kapcsolatot,
j) előkészíti a HVKF-nek a katasztrófák elleni védekezéssel kapcsolatos döntéseit.
12. § (1) Az MVCS-KOCS és a KOCS a HKR középszintű katonai vezetési szerve, amely teljes állománnyal az SMVCS-KOT parancsnok intézkedése alapján kerül aktivizálásra. A feladatellátásuk heti váltásban, havi szolgálatvezénylés alapján, illetve az aktivizálást követően 24 órás váltásban, laktanyán kívüli készenléti szolgálat keretei között történik. (2) Az MVCS-KOCS és KOCS működtetésére kötelezett szervezeteket a HVKF jelöli ki.
(3) Az MVCS-KOCS a védekezés időszakában az SMVCS-KOT irányítása alapján az OCS-okon keresztül, a KOCS-ok pedig közvetlenül vezetik a végrehajtó erőket.
13. § A katasztrófavédelmi tevékenység során, szükség esetén az SMVCS-KOT parancsnok vagy az MVCS-KOCS-ot, illetve a KOCS-okat működtető szervezetek vezetőinek javaslata alapján a HKR-be kijelölt végrehajtó erőkből előzetesen kialakított munkacsoportoktól eltérő végrehajtó szervezetek is kialakíthatók és felkészítés után alkalmazhatók.”
(A végrehajtó erők feladatai:)
„b) közreműködés az SMVCS-KOT, az MVCS-KOCS, illetve a KOCS-ok feladatszabása alapján a katasztrófák elleni védekezésben.”
„(2) A katasztrófavédelmi tevékenységet végző katonai erők sem polgári, sem más szerv alárendeltségébe nem kerülnek, vezetésük az MH Művelet Vezetési Rendszer (a továbbiakban: MH MVR) vezetési rendje szerint történik. A katasztrófavédelmi munkák helyszínén szakmai feladataikat a helyi védelemvezető határozza meg, a kirendelt erők parancsnokai útján.”
„15/A. § Az ÁIK végrehajtja a 15. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatokat – nukleáris-, vegyi és biológiai veszélyhelyzetben –, értékelt adatokat szolgáltat a VKCS javaslatai, illetve az SMVCS-KOT döntései előkészítéséhez, és azonnal értesíti a közvetlenül veszélyeztetett katonai szervezeteket.”
6. § Az R. 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„16. § A KKB operatív munkaszervében ágazati szakértőként részt vesznek a VKCS-nak a HM katasztrófavédelmi tevékenységét koordináló szervezetének és a honvédelmi miniszter irányítása alatt álló, védelmi igazgatási feladatok szakmai előkészítését végző és végrehajtását koordináló központi hivatalának kijelölt képviselői. Feladatkörükben egyidejűleg, folyamatosan információt szolgáltatnak a VKCS és az SMVCS-KOT részére.”
7. § Az R. 18. §-át megelőző Katasztrófavédelmi riasztás alcím címe helyébe a következő alcím lép:
„Katasztrófavédelmi riasztás, aktivizálás”
„(1) A KKB-tól, annak operatív munkaszervétől, valamint annak működése eléréséig a megyei, fővárosi védelmi bizottságoktól érkező katasztrófavédelmi feladatokban való közreműködésre történő felkérés esetén a VKCS, illetve a VKCS kikülönített elemeként a KKB operatív szervébe beosztott ágazati szakértők ágazati központi ügyeleti szerv általi riasztását, illetve a riasztáson keresztül történő részleges vagy teljes aktivizálását a HM KÁT rendeli el. A HKR 5. § b)-h) pontjaiban meghatározott elemeinek riasztását, illetve a riasztáson keresztül történő részleges vagy teljes aktivizálását a HM KÁT egyidejű tájékoztatása mellett a HVKF rendeli el. (2) A HKR teljes aktivizálására a VKCS vezető és az SMVCS-KOT parancsnoka együttes javaslatot tesz a HM KÁT részére a HVKF egyidejű tájékoztatása mellett.
(3) A HKR 5. § b)–h) pontjaiban meghatározott elemeinek riasztását, illetve a riasztáson keresztül történő részleges vagy teljes aktivizálását – azonnali intézkedést igénylő esetben a HM KÁT és a HVKF egyidejű tájékoztatása mellett – az SMVCS-KOT parancsnoka is jogosult elrendelni.”
„19/A. § A 9. § (2) bekezdésében, a 10. § (2) bekezdésében és a 19. § (1) és (3) bekezdésében hivatkozott készenléti szolgálatok részleges vagy teljes aktivizálását a jogosultak, az arra okot adó helyzet szakmai szempontok szerinti értékelése alapján rendelik el. A szakmai értékelés kiterjed különösen a kialakult helyzet földrajzi kiterjedésére, a fenyegetett személyek és anyagi javak körére, valamint a honvédségi közreműködés mértékére.”
„(1) A honvédelmi erők kirendelésének általános rendje szerint a katasztrófa típusa szerinti országos hatáskörű irányító szerv, illetve a megyei, fővárosi védelmi bizottság az igénybevételre vonatkozó kérését a KKB-hez, vagy annak operatív munkaszervéhez terjeszti fel. A KKB, vagy annak operatív munkaszerve az igényeket továbbítja az ágazat központi ügyeleti szervének. Amennyiben a kormányzati koordinációs szerv nem kerül összehívásra az igénybevételre vonatkozó kérést közvetlenül az ágazat központi ügyeleti szerve részére kell megküldeni, aki erről haladéktalanul értesíti a VKCS vezetőjét, illetve az SMVCS-KOT parancsnokát. A kirendelésről a honvédelemi miniszter, illetve a HVKF dönt.”
11. § Az R. 21. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„21. § (1) Rendkívüli esetben, amennyiben a katasztrófa következtében az élet- és vagyonmentés indokolja az azonnali intézkedést és katonai képességek közreműködését, a védelmi igazgatási, rendvédelmi, vagy az Országos Mentő Szolgálathoz tartozó szervek igénye alapján, illetve ha az ebből adódó késedelem súlyos következménnyel járna, közvetlenül az érintett által felkért katonai szervezet parancsnoka a regionális együttműködés kereteire figyelemmel saját hatáskörben dönt a segítségnyújtásról, melynek során a közreműködés mértéke és jellege nem veszélyeztetheti az adott katonai szervezet alaprendeltetés szerinti feladatellátásának maradéktalan biztosítását, a készenlét fenntartását, a hadrafoghatóság szintjét. (2) Az (1) bekezdésben meghatározott kirendelés és feladatvégrehajtás jóváhagyását az adott katonai szervezet parancsnoka a tevékenység megkezdésével párhuzamosan a hadműveleti ügyeleti szolgálatok útján, illetve aktivizált HKR esetén a HKR vezetési rendjének megfelelő úton kezdeményezi a HVKF-nél. (3) A rendkívüli kirendelésről a KKB operatív munkaszervét – annak működése esetén – az SMVCS-KOT parancsnoka a VKCS-n keresztül tájékoztatja.
(4) A rendkívüli kirendelés időtartama kizárólag a közvetlen életveszély és a jelentős anyagi kár bekövetkezte közvetlen veszélyének fennállásáig, illetve a védekezésben résztvevő társszervek, szervezetek részére történő feladatátadásig terjedhet ki.
(5) Az (1) és (4) bekezdésekben foglalt feltételek megszűnését követően, a további közreműködésre vonatkozó elöljárói feladatszabás hiányában a kirendelt képességeket haladéktalanul vissza kell vonni. (6) A rendkívüli kirendelések során felmerülő veszteségek pótlásáról, költségek elszámolásáról és járandóságok biztosításáról a kirendelő katonai szervezet parancsnokának összefoglaló jelentésére és előterjesztésére figyelemmel a HVKF dönt.”
„23. § A HM KÁT a felkészülés és a megelőzés időszakában a) gondoskodik a HKR felkészítéséről,
b) irányítja a honvédelmi ágazat katasztrófavédelmi tevékenységével kapcsolatos nemzetközi együttműködést,
c) kijelöli a KKB szerveibe a HM-et képviselő szakembereket,
d) a katasztrófavédelmi ágazati költségvetés felhasználása irányelveinek jóváhagyásával gondoskodik a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtásához szükséges egyes eszközök beszerzéséről, a feladatok végrehajtására kijelölt állomány védelméhez szükséges egyes technikai és védőeszközök biztosításáról,
e) meghatározza a VKCS szakmai összetételét.
24. § A HVKF a felkészülés és a megelőzés időszakában a) szabályozza a középszintű vezető szervek, végrehajtásban részt vevő katonai szervezetek Katasztrófavédelmi Alkalmazási Terveinek kidolgozását,
b) kijelöli az MVCS-KOCS-ot, a KOCS-okat, illetve a tervezett végrehajtó erőket,
c) jóváhagyásra felterjeszti a HM KÁT útján a honvédelmi miniszter részére az egyes katasztrófatípusok sajátosságaira kidolgozott ÁKT-t,
d) biztosítja a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtására kijelölt erők igénybevételi feltételeinek folyamatos meglétét,
e) szabályozza az alárendeltségébe tartozó készenléti szolgálatok vezénylésének, ellátásának rendjét, a HKR riasztási feltételeit,
f) gondoskodik a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtásához szükséges technikai eszközök hadrafoghatóságáról,
g) kijelöli az MH nukleáris, vegyi és biológiai veszély előrejelzésére, felmérésére létrehozott szervezet HKR részeként működő elemeit, szabályozza a működés rendjét,
h) meghatározza az SMVCS-KOT szakmai összetételét.”
(A HM katasztrófavédelmi tevékenységét koordináló szervezete a felkészülés és megelőzés időszakában)
„h) meghatározott állományának készenléti szolgálatba vezénylésével biztosítja a VKCS működését.”
„(3) A honvédelmi miniszter irányítása alatt álló, védelmi igazgatási feladatok szakmai előkészítését és végrehajtását koordináló központi hivatal a felkészülés és megelőzés időszakában
a) koordinálja a HM KÁT KKB tagságából adódó védelmi igazgatási feladatokat,
b) szakmai segítséget nyújt a honvédelmi igazgatás területi szervei részére intézkedési tervek kidolgozásához,
c) a katasztrófavédelmi szervekkel együttműködve részt vesz a megyei, fővárosi védelmi bizottságok elnökei komplex védelmi igazgatási továbbképzésének megszervezésében, végrehajtásában,
d) javaslatot tesz a HM KÁT részére a központi államigazgatási szervekkel való – védelmi igazgatással kapcsolatos – szakmai kapcsolattartás rendjére,
e) meghatározott állományának készenléti szolgálatba vezénylésével biztosítja a VKCS működését,
f) biztosítja a VKCS működésének infrastrukturális feltételeit.”
„(3a) Az SMVCS-KOT működtetéséért felelős szervezet a felkészülés és megelőzés időszakában
a) koordinálja az ÁKT kidolgozását és összeállítja az ÁKT-t,
b) részt vesz a katasztrófavédelmi gyakorlatok előkészítésében és levezetésében, ennek keretében elkészíti a gyakorlatok minisztériumi szintű levezetési tervét,
c) összehangolja a középszintű vezető szervek és a végrehajtó erők katasztrófavédelemmel kapcsolatos tervező és kidolgozó munkáját,
d) biztosítja az SMVCS-KOT riasztási, aktivizálási feltételeit,
e) szervezi és végrehajtja a katasztrófavédelmi feladatokra kijelölt erők felkészítésének és készenlétének ellenőrzését,
f) előkészíti és levezeti az SMVCS-KOT katasztrófavédelmi feladatokra történő szakmai felkészítését.”
(A HM veszélyes katonai objektum felügyeleti hatóság)
„b) működteti az ágazati „veszélyes anyag és veszélyes objektum” adatbázist, melynek felhasználhatóságát biztosítja az SMVCS-KOT működtetéséért felelős szervezet és az Ágazati Információs Központot működtető szervezet részére.”
„(1) A HM KÁT szakirányítást gyakorol a VKCS, illetve az SMVCS-KOT katasztrófavédelmi felkészítése, kiképzése, továbbképzése, valamint a HKR elemeinek gyakorlatokon történő részvétele felett.”
„(3) Az SMVCS-KOT működtetéséért felelős szervezet vezetője által az SMVCS-KOT katasztrófavédelmi felkészítésére vonatkozó, a HVKF útján felterjesztett felkészítési tervet a HM KÁT hagyja jóvá.”
„(3a) A VKCS szakmai felkészítését a HM katasztrófavédelmi tevékenységét koordináló szervezete és a honvédelmi miniszter irányítása alatt álló, védelmi igazgatási feladatok szakmai előkészítését végző és végrehajtását koordináló központi hivatala közösen szervezi, a közösen felterjesztett felkészítési tervet a HM KÁT hagyja jóvá.”
„(4) Az MVCS-KOCS-ot, illetve KOCS-ot felállító szervezet megszervezi a védekezésre kijelölt szervezetek állományának felkészítését.”
„(1) A VKCS, az SMVCS-KOT, az MVCS-KOCS, a KOCS-ok állománya, az ÁIK kijelölt állománya, valamint a kijelölt végrehajtó erők meghatározott munkacsoportjai laktanyán kívüli katasztrófavédelmi készenléti szolgálatot látnak el.
(2) Aktivizálást követően az (1) bekezdés szerinti készenléti szolgálatok szolgálati helyükön hajtják végre katasztrófavédelmi feladataikat.”
„(4) Az (1) bekezdés szerinti készenléti szolgálatok beérkezési kötelezettségének óraszámát az adott készenléti szolgálat szolgálati intézkedésének tartalmaznia kell.”
a) 3/A. §-ában a „Katasztrófavédelmi Operatív Törzs (a továbbiakban: KOT)” szövegrész helyébe a „Stratégiai Művelet Vezetési Csoport – Katasztrófavédelmi Operatív Törzs (a továbbiakban: SMVCS-KOT)”,
b) 4. §-ában a „közigazgatási államtitkára” szövegrész helyébe a „közigazgatási államtitkára (a továbbiakban: HM KÁT)”,
18. § Ez a rendelet 2014. október 1-jén lép hatályba.