128/2014. (IV. 10.) Korm. rendelet
a határon túli költségvetési támogatások sajátos szabályaival összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról1
2014.04.11.
(2) A részben vagy egészben visszafizetési kötelezettséggel nyújtott támogatást az Alap fizetési számlájára kell kamatmentesen visszafizetni.”
(A támogatások folyósítása)
„b) a finanszírozásba bevont pénzügyi intézmény vagy egyéb szervezet útján,”
„25. § A kedvezményezett a támogatásra vonatkozó dokumentumait 5 évig köteles nyilvántartani és megőrizni, és azokat jogszabályban meghatározott, ellenőrzési jogosultsággal rendelkező szervezetek, illetve megbízottaik részére rendelkezésre bocsátani.”
„V/A. FEJEZET
EGYEDI DÖNTÉSSEL BIZTOSÍTOTT TÁMOGATÁSOK
10/A. A Bgatv. alapján, nem pályázati úton biztosított támogatások szabályai „32/A. § (1) Az előirányzatokból nem pályázat útján nyújtott támogatásról – a 10/B. alcím szerinti támogatások kivételével – a Bizottság az Alapkezelő vezérigazgatójának a helyettes államtitkár által véleményezett javaslata alapján dönt. (2) Az Alapkezelő az (1) bekezdés szerinti döntés-előkészítése során meghívhatja véleményezésre az Alap támogatási céljai vonatkozásában feladat- és hatáskörrel rendelkező miniszter által vezetett minisztérium képviselőjét. (3) Az Alapkezelő intézkedik a támogatási döntés végrehajtásáról.
10/B. A nem pályázati úton biztosított oktatás-nevelési támogatás és hallgatói támogatás szabályai
a) nevelési, oktatási, valamint tankönyv- és taneszköz támogatást (a továbbiakban együtt: oktatás-nevelési támogatás), és
b) a felsőoktatásban tanulók részére hallgatói támogatást (a továbbiakban: hallgatói támogatás)
kell nyújtani.
(2) Oktatás-nevelési támogatás igénybevételére az Alapkezelő évente a honlapján felhívást tesz közzé.
(3) Oktatás-nevelési támogatásra jogosult
a) az az óvodáskorú gyermek, aki a felhívásban szereplő tanév kezdetétől az adott államban működő akkreditált óvodában magyar nyelvű nevelésben részesül,
b) az az általános- és a tizennyolcadik életévét be nem töltött vagy a tizennyolcadik életévét a felhívásban szereplő tanév végéig betöltő középiskolai tanuló, aki
ba) az adott államban működő akkreditált oktatási intézményben alap- vagy középfokú tanulmányait magyar nyelven folytatja, vagy – ha a lakóhelyén, napi bejárással elérhető távolságon belül nem működik magyar nyelvű oktatási intézmény vagy magyar nyelvű tagozat – fakultatív oktatásban vesz részt és
bb) a régiós felhívásban meghatározottnál többet igazolatlanul nem hiányzott,
c) az a középiskolai tanuló, aki a tanév megkezdéséig a felhívásban szereplő tizennyolcadik életévét betöltötte, de az adott állam közoktatási rendszerének tanulmányi időszakra vonatkozó rendelkezései szerint kötelező képzésben részesül, ha a régiós felhívásban meghatározottnál többet igazolatlanul nem hiányzott,
d) az a sérült vagy halmozottan sérült magyar nemzetiségű kiskorú, aki nem akkreditált oktatási intézményben folytat magyar nyelvű tanulmányokat vagy egyéb magyar nyelvű nevelésben részesül és
e) az a kiskorú, aki sajátos nevelési igényeinek megfelelő – részben vagy egészben magyar nyelvű – oktatásban vesz részt az adott államban működő akkreditált oktatási intézményben . ha a régiós felhívásban meghatározottnál többet igazolatlanul nem hiányzott,
(4) Hallgatói támogatásra jogosult az a nappali tagozatos hallgató, aki tanulmányait az adott államban működő felsőoktatási intézményben, részben vagy egészben magyar nyelven folytatja.
(5) Az oktatás-nevelési támogatás és a hallgatói támogatás egy főre jutó éves összegét évente a Bizottság állapítja meg.
32/C. § Az oktatás-nevelési támogatással és a hallgatói támogatással kapcsolatos feladatok ellátására lebonyolító szerv is megbízható. 32/D. § (1) A támogatási kérelmet a felhívásban megállapított határnapig kell benyújtani. (2) Az oktatási-nevelési támogatásról és a hallgatói támogatásról a Bizottság a lebonyolító szerv által elkészített és az Alapkezelő által felülvizsgált döntési lista elfogadásával dönt. A támogató az oktatási-nevelési támogatást támogatói okirattal biztosítja.
(3) A támogatási döntést a lebonyolító szerv közli a támogatási kérelem benyújtójával. Az értesítésben közölni kell a támogatási döntést, a támogatott megnevezését, valamint a támogatás megnevezését, összegét és folyósítására vonatkozó tájékoztatást.
(4) Az oktatás-nevelési támogatás és a hallgatói támogatás folyósítására – az adott állam sajátosságait figyelembe véve – a lebonyolító szerv vagy az e célból kötött megállapodás alapján magyarországi székhelyű, az adott államban fiókteleppel rendelkező pénzügyi intézmény közreműködésével kerül sor.”
„V/B. FEJEZET
AZ ALAPPAL VALÓ GAZDÁLKODÁS
10/C. Az Alap pénzügyi működése
32/E. § Az elkülönített állami pénzalap kezelésével és finanszírozásával összefüggésben az Áht.-ban és az Ávr.-ben meghatározott feladatokat az ezen alcímben meghatározottak szerint az Alapkezelő látja el. 32/F. § (1) Az Alap éves költségvetési javaslatát, kincstári költségvetését és elemi költségvetését az Alapkezelő készíti el. (2) Az Alap terhére vállalt kötelezettségekről az Alapkezelő naprakész nyilvántartást vezet. A nyilvántartásból a Bizottság döntéséhez és a Kollégium döntés-előkészítéséhez az Alapkezelő adatot szolgáltat.
(3) Az Alap terhére – ha az nem haladja meg az Áht. 36. § (4) bekezdés a) pontja szerinti mértéket – legfeljebb a tárgyévben nyújtható támogatásra fordítható összeg tizenöt százalékáig vállalható éven túli kötelezettség a támogatást követő két évre. A tizenöt százalékos mértékbe be kell számítani az előző években történt évekre áthúzódó kötelezettségvállalások összegét. (4) Az Alap pénzforgalmának lebonyolítására a kincstárnál vezetett fizetési számla felett az Alapkezelő önállóan rendelkezik.
(5) Az Alapkezelő – a nemzetpolitikáért felelős miniszter jóváhagyásával –
a) az Alap eszközeinek és forrásainak alakulásáról negyedévente mérlegjelentést,
b) negyedéves előirányzat-felhasználási tervet,
c) az Alap felhasználásának éves költségvetési beszámolójára vonatkozó javaslatot és
d) havi pénzforgalmi jelentést
készít.
(6) Az Alap működtetési kiadásainak forrását – az Alapnál jelentkező közvetlen bankköltség és árfolyamveszteségből származó kiadások forrásai kivételével – az Alapkezelő részére finanszírozási terv alapján át kell utalni.
10/D. Az Alap felhasználásának szakmai értékelése
a) 13. §-ában az „E pont” szövegrész helyébe az „Ezen alcím” szöveg,
„(4) Ha a támogató a határon túli költségvetési támogatást jogszabály alapján támogatói okirattal biztosítja, támogatói okiratnak minősül a döntési lista, ha abból a támogatás kedvezményezettje, a támogatás mértéke és a támogatásra vonatkozó egyoldalú akaratelhatározás kitűnik. A támogató által jóváhagyott döntési lista kötelezettségvállalásnak minősül.”
„(1) Az előirányzat terhére a támogató annak céljával összhangban vállalhat kötelezettséget.”
„(1a) A határon túli költségvetési támogatásra az Ávr. VI. fejezetéből a 66. § (1) bekezdését, (2) bekezdés a)–f) pontját, l), m), o), q) és s) pontját, (4) bekezdését, 67. § (1) bekezdés a) és c)–i) pontját – természetes személy esetén a), c), d) és i) pontját – és (1a)–(3) bekezdését, 68–74. §-át, – az (1b) bekezdésben meghatározott kivétellel – 75. §-át, 76. §-át, 78. § (1), (2) és (7) bekezdését, 82–84. §-át, 85–88/A. §-át, 89. §-át kell alkalmazni. (1b) A támogató az Áht. 50. § (5) bekezdése szerinti biztosíték kikötésétől a határon túli költségvetési támogatás esetén eltekinthet. (1c) A határon túli költségvetési támogatásra vonatkozó beszámoló tartalmát az Ávr. 80. §-ától eltérően jogszabályban vagy a támogatási szerződésben kell meghatározni. (1d) A Bethlen Gábor Alap terhére nyújtott költségvetési támogatásokkal kapcsolatos feladatokat az Áht. 49. §-a szerinti lebonyolító szerv a Bethlen Gábor Alap kezelő szervével kötött megállapodás alapján látja el. A megállapodásban rögzíteni kell az Ávr. 75. § (1) bekezdésében meghatározott szabályokat. A lebonyolító szerv további lebonyolító szervet nem bízhat meg. A lebonyolítási számlára és a lebonyolítás céljából rendelkezésre bocsátott összegre az Ávr. 75. § (3)–(6) bekezdését akkor kell alkalmazni, ha a lebonyolító szerv nem határon túli szervezet. Ha a lebonyolító szerv határon túli szervezet, a lebonyolítás céljára rendelkezésre bocsátott összeget a lebonyolító szerv fizetési számlájára kell átutalni, a lebonyolítás céljából rendelkezésre bocsátott összeg felhasználására, elszámolására és visszafizetésére pedig az Ávr. 75. § (3) és (6) bekezdését kell alkalmazni azzal, hogy lebonyolítási számla alatt a lebonyolító szervnek azt a fizetési számláját kell érteni, amire a lebonyolítás céljából rendelkezésre bocsátott összeg átutalásra került.”
„(3) A határon túli költségvetési támogatások esetében a támogatónak nem kell az Ávr. 65/A. § (1) bekezdése és a 71. § (3) bekezdése szerinti pályázati kiírást, támogatási döntést a kincstár által működtetett monitoring rendszer részére bejelenteni.”
11. § A Hkr. 1. § (1) bekezdésében a „meghatározott, a határon túli magyarok támogatására szolgáló fejezeti kezelésű előirányzatok, célelőirányzatok és elkülönített állami pénzalapok (a továbbiakban együtt: előirányzat) terhére nyújtott támogatásokra” szövegrész helyébe a „meghatározott központi kezelésű előirányzat, fejezeti kezelésű előirányzat vagy elkülönített állami pénzalap (a továbbiakban együtt: előirányzat) terhére a határon túli magyarság támogatásához kapcsolódóan biztosított költségvetési támogatásokra” szöveg lép.
13. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.