20/2014. (III. 21.) HM utasítás
20/2014. (III. 21.) HM utasítás
a NATO Válságreagálási Rendszerrel összhangban álló Nemzeti Intézkedési Rendszer működtetésével kapcsolatos feladatokról1
A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdés 4. pontja és (5) bekezdése alapján az alábbi utasítást adom ki:
1. Az utasítás hatálya
1. §2 Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelmi miniszter (a továbbiakban: miniszter) közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetekre, továbbá a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire terjed ki.
2. Értelmező rendelkezések
2. § Az utasítás alkalmazásában:
a) válságreagálási intézkedések: a válsághelyzetek, válságok megelőzése, eredményes kezelése érdekében, a Nemzeti Intézkedési Rendszer (a továbbiakban: NIR) keretében alkalmazható intézkedések összessége;
b) NATO Biztonsági Riasztási Fokozatok: a NATO Válságreagálási Rendszer (a továbbiakban: NCRS) Kézikönyvében rögzített, terrorizmussal kapcsolatos fenyegetettséget jelző fokozatok;
c) ágazati felelős: a Nemzeti Intézkedések Gyűjteményében (a továbbiakban: NIGY) meghatározott, a nemzeti intézkedés végrehajtásáért felelős központi államigazgatási szerv vezetője;
d)3 a NIR feladataiban közreműködő szakmai felsővezető: a HM közigazgatási államtitkár (a továbbiakban: HM KÁT), a Magyar Honvédség parancsnoka (a továbbiakban: MH PK), a HM gazdálkodási ügyekért felelős államtitkári főtanácsos (a továbbiakban: HM GÜFÁF), a HM védelempolitikáért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: HM VPHÁT), a HM jogi és igazgatási ügyekért felelős helyettes államtitkár;
e)4 NATO felsőszintű bizottságok: a Műveleti Irányelvek Bizottsága (angol megnevezése: Operation Policy Committee), a Polgári Veszélyhelyzeti Tervezési Bizottság (angol megnevezése: Civil Emergency Planning Committee), valamint az Irányelvek, a Partnerség és Biztonsági Együttműködés Bizottsága (angol megnevezése: Partnerships and Cooperative Security Committee).
f)5
3. A Nemzeti Intézkedési Rendszer koordinációjára, valamint a honvédelmi ágazati válságreagálási intézkedések bevezetésére és végrehajtására vonatkozó általános szabályok
3. § (1) Az 1. § szerinti szervek és szervezetek segítik a miniszter NIR nemzeti felelős feladatkörében végzett kormányzati koordinációs tevékenységét, közreműködnek a NIGY-ben az MH részére meghatározott feladatok végrehajtásában.
(2)6 A HM honvédelmi államtitkár (a továbbiakban: HM HOÁT) szakirányítási jogkörében felelős a NIR-rel összefüggő felső szintű döntések előkészítéséért, intézkedik a NIR működési feltételeinek folyamatos biztosítására, felügyeli a NIR működését biztosító infrastruktúra kialakítását és fejlesztését.
(3)7 A Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat (a továbbiakban: KNBSZ) főigazgatója a HM HOÁT haladéktalan tájékoztatása mellett végzi a miniszter által elrendelt, illetve a NIGY-ben részére meghatározott szakmai feladatokat.
(4)8 A NIR alkalmazásakor az NCRS működtetésében érintett szövetségi szervekkel történő kapcsolattartás a HM Honvédelmi Operatív Törzs (a továbbiakban: HM HOT), megalakulásáig a HM Ügyelet NATO kommunikációs eszközein keresztül történik.
(5)9 Az NCRS és a vele összhangban álló nemzeti intézkedések bevezetését, felfüggesztését és visszavonását a HM Védelmi Igazgatási Főosztály (a továbbiakban: HM VIF), a HM Válságreagáló Rendszer (a továbbiakban: HM VRR) aktiválását és teljes válságkezelő képesség szintjének elérését követően a HM HOT védelmi igazgatási feladatot ellátó eleme kíséri figyelemmel és tartja nyilván.
(6)10 A NIR-rel kapcsolatos feladataikat az 1. § szerinti szervek, szervezetek – a HM VRR és az MH Műveleti Vezetési Rendszer (a továbbiakban: MH MVR) aktiválásáig, valamint a készenlét fokozásának elrendeléséig – a békeállapotnak megfelelő működési rendben végzik. A készenlét fokozásának elrendelését, valamint a HM VRR és az MH MVR aktiválását követően a NIR feladatokat a HM VRR, a Katonai Egységes Felderítő Rendszer és az MH MVR működésére kiadott szabályozókban meghatározott rendben kell végezni.
(7)11 Az 1. § szerinti szervek, szervezetek a NIR-rel kapcsolatos feladatok végrehajtásának költségvetési forrásszükségletét a honvédelmi szervezetek költségvetési gazdálkodásának rendjéről szóló 20/2021. (V. 19.) HM utasítás előírásai alapján tervezik. A gazdálkodási év során felmerülő, a tervekben nem szereplő többletelőirányzati igényt a honvédelmi szervezet a pénzügyi-számviteli biztosításért felelős szerve útján a HM Védelemgazdasági Hivatal részére megküldi.
4. A Nemzeti Intézkedési Rendszer koordinációjának feladatai
4. § (1)12 A NIR feladataiban közreműködő szakmai felsővezetők javaslatai alapján a HM HOÁT felterjeszti a miniszter részére a NATO Válságreagálási Rendszerével összhangban álló Nemzeti Intézkedési Rendszer rendeltetéséről, feladatairól, eljárási rendjéről, a közreműködők kötelezettségeiről szóló 278/2011. (XII. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 7. § (1) bekezdés a)–g) és k) pontjaiban meghatározottakra vonatkozó döntési javaslatokat.
(2)13 A NIR feladataiban közreműködő szakmai felsővezetők szakterületük vonatkozásában indoklással ellátott javaslatot tesznek a HM HOÁT részére az (1) bekezdésben meghatározott döntési javaslatok vonatkozásában, illetve irányítják az alárendeltségükbe tartozó szervek NIR-rel kapcsolatos tevékenységét.
(3)14 A KNBSZ főigazgató a HM HOÁT egyidejű tájékoztatása mellett:
a) javaslatot tesz a miniszternek
aa) a NIGY-ben rögzített, nemzetbiztonsági szolgálatokra vonatkozó intézkedések bevezetésének, felfüggesztésének vagy visszavonásának a feladat- és hatáskörrel rendelkező ágazati felelős szervnél történő kezdeményezésére,
ab) a nemzetbiztonsági szolgálatokra vonatkozó NATO válságreagálási intézkedések szövetségi szintű bevezetésének, felfüggesztésének vagy visszavonásának kezdeményezésére,
ac) a NATO szervezeteinél a NATO Biztonsági Riasztási Fokozatok, valamint a központi államigazgatási szerveknél a NIGY-ben rögzített terrorfenyegetettséget jelző riasztási fokozatok bevezetésének kezdeményezésére;
b) jelenti a miniszternek:
ba) a nemzetbiztonsági szolgálatok közötti együttműködés keretében biztosított tájékoztatás alapján a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokra vonatkozó nemzeti intézkedések bevezetésével, felfüggesztésével vagy visszavonásával kapcsolatos feladatok végrehajtását,
bb) az NCRS működésekor a NATO Riasztó és Jelző Rendszerből érkező jelentéseket.
(4)15 A HM VIF főosztályvezető:
a)16 javaslatot tesz a HM HOÁT-nak:
aa) a NATO szerveknél és a tagállamoknál NATO válságreagálási intézkedések bevezetésének, visszavonásának vagy felfüggesztésének kezdeményezésére,
ab) az NCRS konferenciákon, munkaértekezleteken részt vevő nemzeti delegáció összetételére, a NATO NCRS munkacsoportban tevékenykedő szakértőre,
ac) a NATO szervekkel együttműködő NCRS szakmai kapcsolattartó személyére;
b)17 tájékoztatja a HM HOÁT-ot
ba) a nemzeti és NATO válságreagálási intézkedések bevezetésére, visszavonására és felfüggesztésére vonatkozó, más tárca által tett kezdeményezésekről,
bb) a NATO válságreagálási intézkedések bevezetésére, visszavonására és felfüggesztésére vonatkozó, NATO szervek és tagállamok által tett kezdeményezésekről;
c)18 figyelemmel kíséri az NCRS-ben, illetve a NATO válságreagálási intézkedéseiben történt változásokat, szükség szerint a HM HOÁT útján javaslatot tesz a miniszter részére a NIR ezekkel történő összehangolására, a szükséges nemzeti feladatok végrehajtására;
d) koordinálja a NIR ágazati kapcsolattartók tevékenységét;
e) koordinálja a NIR-rel kapcsolatos felkészítési feladatok végrehajtását;
f) az ágazati felelős szervek bevonásával koordinálja a NIGY-ben foglalt intézkedések felülvizsgálatát, összeállítja az erről szóló, Kormány részére benyújtandó tájékoztatót;
g) összeállítja az ágazati felelős szerv részére a NIGY-ben meghatározott intézkedések változásával kapcsolatos tájékoztatókat;
h) javaslatot tesz az NCRS témában szervezett tanfolyamokon, továbbképzéseken részt vevő szakértők személyére.
5. A honvédelmi ágazati válságreagálási intézkedések bevezetése és végrehajtása
5. § (1)19 A honvédelmi ágazati válságreagálási intézkedések bevezetésével és végrehajtásával összefüggő, valamint az azokra történő felkészüléssel kapcsolatos feladatokat a HM HOÁT a NIR feladataiban közreműködő szakmai felsővezetők és a közvetlenül alárendelt szervezetei útján irányítja.
(2)20 A HM HOÁT az ágazati feladatok irányítása keretében indoklással ellátott előterjesztést tesz a miniszter részére
a) a honvédelmi ágazati válságreagálási intézkedések bevezetésére, visszavonására és felfüggesztésére, az intézkedések ágazati végrehajtásának rendjére és az együttműködő szervekre, illetve intézkedik a miniszter ezekre vonatkozó döntéseinek a végrehajtására;
b) a honvédelmi ágazati válságreagálási intézkedések módosítására, kiegészítésére, hatályon kívül helyezésére.
(3)21 A HM VPHÁT:
a)22 javaslatot tesz a HM HOÁT részére a védelempolitikára vonatkozó válságreagálási intézkedések bevezetésére, visszavonására vagy felfüggesztésére, valamint a kapcsolódó feladatok végrehajtására;
b)23 az NCRS-sel kapcsolatban a HM HOÁT útján tájékoztatja a minisztert, továbbá a NIR feladataiban közreműködő szakmai felsővezetőket, a KNBSZ főigazgatóját és a HM VIF főosztályvezetőjét az Észak-atlanti Tanács és a felsőszintű NATO bizottságok ülésein hozott döntésekről és kezdeményezésekről.
(4)24 A HM GÜFÁF a HM KÁT jóváhagyásával:
a)25 javaslatot tesz a HM HOÁT részére a honvédelmi ágazati válságreagálási intézkedések védelemgazdasági feladatainak végrehajtására, az együttműködő szervekre, illetve intézkedik az ezzel kapcsolatos döntések végrehajtására;
b) előkészíti a NIR védelemgazdasági feladatainak tárcaszintű belső szabályozását.
(5)26 Az MH PK:
a)27 kezdeményezi a HM HOÁT-nál a NIGY-ben meghatározott katonai intézkedések bevezetését, felfüggesztését, visszavonását, NATO szerveknél történő kezdeményezését;
b) intézkedik a NATO által kezdeményezett válságreagálási intézkedésekkel kapcsolatos katonai szakmai álláspont kialakítására;
c)28 intézkedésben szabályozza az ágazati válságreagálási intézkedések katonai feladatai végrehajtásának rendjét, meghatározza az együttműködő katonai szervezeteket, az MH Központi Ügyeletén, illetve megalakulása után az MH MVR erre a feladatra kijelölt elemén keresztül irányítja az ezekkel kapcsolatos feladatok végrehajtását;
d) az alárendeltségébe tartozó szervezeteknél a fenyegetettséggel arányosan elrendeli a terrorcselekmények elleni védelmi fokozat bevezetését;
e) irányítja a NIR ágazati működtetésével kapcsolatos katonai feladatokra történő felkészülést;
f)29 a HM HOÁT útján tájékoztatja a minisztert az alárendeltjeivel kapcsolatban álló NATO szervek és parancsnokságok által bevezetésre, visszavonásra, felfüggesztésre kezdeményezett NATO válságreagálási intézkedésekről és javaslatot tesz az azokkal összhangban álló nemzeti feladatok végrehajtására;
g) intézkedik a NIR ágazati szintű működési feltételeinek folyamatos biztosítására.
(6)30 A KNBSZ főigazgató a HM HOÁT egyidejű tájékoztatása mellett:
a) javaslatot tesz a miniszternek
aa) a KNBSZ szervezetét érintő nemzeti válságreagálási intézkedések bevezetésére, visszavonására vagy felfüggesztésére, a kapcsolódó feladatok végrehajtására és az érintett együttműködő szervek riasztására,
ab) a honvédelmi ágazati válságreagálási intézkedések katonai nemzetbiztonsági feladatai végrehajtásának rendjére és az együttműködő szervekre,
ac) a katonai szervezeteknél a fenyegetettséggel arányosan a NIGY-ben rögzített terrorfenyegetettséget jelző riasztási fokozatok elrendelésére;
b) intézkedik a honvédelmi ágazati válságreagálási intézkedések KNBSZ-re vonatkozó feladatainak végrehajtására;
c) az alárendelt szervezeteknél a fenyegetettséggel arányosan elrendeli a NIGY-ben rögzített terrorfenyegetettséget jelző riasztási fokozatok rendszabályait;
d) irányítja a NIR ágazati működtetésével kapcsolatos katonai nemzetbiztonsági feladatok végrehajtására történő felkészülést.
(7)31 A HM VIF főosztályvezető:
a)32 javaslatot tesz a HM HOÁT-nak a NIGY-ben meghatározott intézkedések bevezetésének, felfüggesztésének, visszavonásának más ágazatoknál történő kezdeményezésére;
b) kialakítja a válságreagálási intézkedésekkel kapcsolatos védelmi igazgatási szakmai álláspontot;
c) folyamatosan kapcsolatot tart a NIR működtetésében és az intézkedések végrehajtásában érintett nemzeti és ágazati szervekkel;
d)33 a NIGY-ben rögzített intézkedések felelősei, valamint a HM HOT aktivizálásáig a HM Ügyelet tájékoztatása alapján nyilvántartja
da) a NIR-rel kapcsolatos nemzeti és ágazati feladatok végrehajtását,
db) a NIR-rel kapcsolatos kormányzati szintű döntések végrehajtását.
6. A honvédelmi ágazat részére meghatározott együttműködési feladatok
6. §34 A Korm. rendelet 9. §-ában meghatározott együttműködési feladatok végrehajtását az érintett szervezetek vezetői a NIGY-ben meghatározott ágazati felelősökkel, a HM HOÁT folyamatos tájékoztatása mellett végzik.
7. A Nemzeti Intézkedések Gyűjteményének kidolgozása és pontosítása
7. § (1) A NIGY-ben foglalt honvédelmi ágazati feladatok kidolgozását, pontosítását, valamint az NCRS-sel kapcsolatos nemzeti javaslatok összeállítását a HM NIR ágazati munkacsoport (a továbbiakban: Munkacsoport) végzi.
(2)35 A Munkacsoport vezetője a HM VIF főosztályvezető által kijelölt személy.
(3)36 A Munkacsoport tagjai:
8. Értesítési és riasztási rend
8. § (1) Az 1. §-ban meghatározott szervek, szervezetek riasztása, részükre a NIR intézkedések továbbítása szolgálati úton, vagy a hadműveleti ügyeleti szolgálati rendszeren keresztül történik.
(2)40 A Korm. rendeletben meghatározott ágazati felelősök és az együttműködők riasztását a miniszter utasítására a HM HOÁT rendeli el.
(3)41 A Korm. rendeletben meghatározott ágazati felelősök és együttműködők riasztása, részükre a NIR intézkedések továbbítása és az általuk küldött információk vétele, az előzetes telefonos értesítést követően, a védelmi igazgatás K-600/KTIR Hírközlési és Informatikai Rendszerén (a továbbiakban: K-600/KTIR), az informatikai rendszer minősítési szintjét meghaladó esetben a titokvédelmi és ügyviteli szabályok betartásával futárral, a HM Ügyeleten, illetve aktivizálása után a HM HOT-on keresztül történik.
(4)42 A NIR összekötők, ágazati felelősök és a polgári-rendvédelmi együttműködő szervek telefon, fax, e-mail, kézbesítési cím és K-600/KTIR elérhetőségi adatait a HM Ügyelet és a HM HOT részére a HM VIF biztosítja.
(5)43 A HM Ügyelet, illetve aktivizálása után a HM HOT, a NIR intézkedésekkel kapcsolatban érkező, illetve továbbított üzenetekről haladéktalanul tájékoztatja a HM VIF főosztályvezetőjét.
9. Záró rendelkezések
9. § (1) Ez az utasítás a közzétételét követő 8. napon lép hatályba.
(2)44 A Munkacsoportba kijelölt tagokat a 7. § (3) bekezdésben felsorolt szervezetek az utasítás hatálybalépését követő 10 napon belül kijelölik, és erről értesítik a HM VIF főosztályvezetőjét.
10. §45 A HM Ügyelet működésének megkezdéséig a szolgálat részére meghatározott feladatokat az MH Központi Ügyelet látja el.
Az utasítást az 55/2023. (XII. 21.) HM utasítás 11. §-a hatályon kívül helyezte 2023. december 29. napjával.
Az 1. § a 47/2016. (VIII. 31.) HM utasítás 48. §-ával megállapított szöveg.
A 2. § d) pontja az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
A 2. § e) pontja az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
A 2. § f) pontját az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 7. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. § (2) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 1. pontja szerint módosított szöveg.
A 3. § (3) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 2. pontja szerint módosított szöveg.
A 3. § (4) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 3–4. pontja szerint módosított szöveg.
A 3. § (5) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 2. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (6) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 2. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (7) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 2. §-ával megállapított szöveg.
A 4. § (1) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 2. és 5. pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (2) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 2. és 5. pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (3) bekezdés nyitó szövegrésze az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 2. pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (4) bekezdés nyitó szövegrésze a 47/2016. (VIII. 31.) HM utasítás 50. § b) pontjával megállapított, az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 6. pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (4) bekezdés a) pontja az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 7. pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (4) bekezdés b) pontja az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 8. pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (4) bekezdés c) pontja az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 2. pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § (1) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 2. és 5. pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § (2) bekezdés nyitó szövegrésze az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 2. pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § (3) bekezdés nyitó szövegrésze az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 9. pontjával megállapított szöveg.
Az 5. § (3) bekezdés a) pontja az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 2. pontja és 7. § b) pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § (3) bekezdés b) pontja a 47/2016. (VIII. 31.) HM utasítás 50. § c) pontja, az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 2., 6. és 10. pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § (4) bekezdés nyitó szövegrésze az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 11. pontjával megállapított szöveg.
Az 5. § (4) bekezdés a) pontja az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 2. pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § (5) bekezdés nyitó szövegrésze az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 12. pontjával megállapított szöveg.
Az 5. § (5) bekezdés a) pontja az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 13. pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § (5) bekezdés c) pontja az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 14. pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § (5) bekezdés f) pontja az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 2. pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § (6) bekezdés nyitó szövegrésze az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 2. pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § (7) bekezdés nyitó szövegrésze a 47/2016. (VIII. 31.) HM utasítás 50. § b) pontjával megállapított, az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 6. pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § (7) bekezdés a) pontja az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 7. pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § (7) bekezdés d) pontja az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 4. és 15. pontja szerint módosított szöveg.
A 6. § az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 2. pontja szerint módosított szöveg.
A 7. § (2) bekezdése a 47/2016. (VIII. 31.) HM utasítás 50. § b) pontja, az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 6. pontja és 7. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 7. § (3) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 3. §-ával megállapított szöveg.
A 7. § (4) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 7. § d) pontja szerint módosított szöveg.
A 7. § (5) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 6. pontja szerint módosított szöveg.
A 7. § (6) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 7. § e) pontja szerint módosított szöveg.
A 8. § (2) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 2. pontja szerint módosított szöveg.
A 8. § (3) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 16. pontja szerint módosított szöveg.
A 8. § (4) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 6. és 17. pontja szerint módosított szöveg.
A 8. § (5) bekezdése az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 4. §-ával megállapított szöveg.
A 9. § (2) bekezdése a 47/2016. (VIII. 31.) HM utasítás 50. § d) pontja, az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 6. § 6. pontja szerint módosított szöveg.
A 10. §-t az 52/2021. (X. 14.) HM utasítás 5. §-a iktatta be.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás