• Tartalom

21/2014. (IV. 18.) NFM rendelet

21/2014. (IV. 18.) NFM rendelet

a helyi közösségi közlekedés támogatásáról

2014.04.24.

A Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény 76. § (2) bekezdés j) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 84. § e) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 37. § p) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró belügyminiszterrel és az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 73. § b) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró nemzetgazdasági miniszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:

1. Értelmező rendelkezések

1. § E rendelet alkalmazásában közlekedési teljesítmény: az egyes járművek, szerelvények férőhelyének, befogadóképességének és hasznos kilométerének szorzata, több jármű közlekedtetése esetén az előzőek szerint járművenként számított teljesítmények összege.

2. A támogatás igénylésének feltételei

2. § A Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 3. melléklet 19. pontja szerinti támogatásra a Kvtv. 3. melléklet 19. pontjában meghatározott települési önkormányzat akkor jogosult, ha

a) a helyi személyszállítási közszolgáltatást a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 2. § 8. pontja szerint végzi,

b) az Sztv. 5. § (3) bekezdés a) pontja szerinti esetben a megállapodás ezt nem zárja ki vagy az Sztv. 5. § (3) bekezdés b) pontja szerinti esetben a megállapodás a támogatás igénybevételének lehetőségét a települési önkormányzat számára kifejezetten lehetővé teszi, és

c) a helyi személyszállítási közszolgáltatást a tárgyév január 1-jétől december 31-éig folyamatosan fenntartja.

3. § A Kvtv. 3. melléklet 19. pontjában meghatározott éves támogatási keretet az e rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelően benyújtott támogatási kérelmekben közölt adatok alapján a tárgyévet megelőző évben ténylegesen teljesített – környezetvédelmi szempontból a 2. melléklet szerinti mértékben súlyozott – közlekedési teljesítmény arányában kell elosztani

a) a településkategóriák alapján

aa) a megyei jogú városok és

ab) a városok, a nagyközségek és a községek, illetve

b) az egyes közlekedési üzemágazatok

között a súlyozott – a tárgyévet megelőző évi üzemi szintű – fajlagos ráfordításaik figyelembevételével.

4. § (1) A támogatás összege a települési önkormányzat által a helyi közlekedés működtetésének – folyamatos üzemeltetésének és eszközfenntartási ráfordításainak – finanszírozására fordított támogatásával együttesen nem haladhatja meg a vasúti és közúti személyszállítási közszolgáltatásról, valamint az 1191/69/EGK és az 1107/70/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2007. október 23-i 1370/2007/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott elvek szerint számított, a bevételekkel nem fedezett indokolt költségek és az ágazatban szokásos ésszerű nyereség együttes összegét.

(2) Az (1) bekezdéstől eltérően az olyan települési önkormányzat esetében, amely a szolgáltatót az Sztv. 23. § (3)–(8) bekezdése szerinti pályázati eljárásban választotta ki, a közszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséért járó ellentételezés – a települési önkormányzat által a helyi közlekedés működtetésének, folyamatos üzemeltetésének és eszközfenntartási ráfordításainak finanszírozására fordított támogatásával nem fedezett – mértékéig nyújtható támogatás azzal, hogy az nem eredményezheti a szolgáltató túlfinanszírozását.

(3) A támogatás összegét az (1) és (2) bekezdés alapján időarányosan kell megállapítani, ha a helyi közlekedést a tárgyévet megelőző év során hozták létre és annak működtetését a települési önkormányzat a tárgyévben is fenntartja.

5. § A támogatás kizárólag a helyi közlekedés működtetésének, folyamatos üzemeltetésének és eszközfenntartási ráfordításainak finanszírozására használható fel.

3. A kérelem benyújtásának és elbírálásának szabályai

6. § (1) A támogatási kérelmet az 1. melléklet szerinti adatlap kincstár által üzemeltett elektronikus rendszerén keresztül – a helyi közlekedés tárgyévet megelőző évi közlekedési teljesítményét és a megjelölt gazdálkodási adatait bemutató – szolgáltatónként kitöltött és kinyomtatott egy eredeti és egy másolati példányának a kincstár települési önkormányzat székhelye szerint illetékes területi szervéhez (a továbbiakban: Igazgatóság) 2014. június 11-éig történő megküldésével lehet benyújtani. A benyújtási határidőt megtartottnak kell tekinteni, ha a kérelmező az elektronikus rendszerben a kérelmet 2014. június 10-én éjfélig rögzítette, és azt legkésőbb 2014. június 11-én postára adta. E határidő elmulasztása jogvesztő. A kizárólag postai úton benyújtott támogatási kérelem érvénytelen.

(2) A támogatási kérelemhez csatolni kell

a) a települési önkormányzat határozatba foglalt nyilatkozatát arról, hogy

aa) a 2. § c) pontja szerinti feltétel teljesítését vállalja,

ab) a helyi közlekedés működtetéséhez (folyamatos üzemeltetéséhez és eszközfenntartási ráfordításaihoz), valamint fejlesztéséhez a tárgyévet megelőző évre vonatkozóan december 31-ei fordulónappal szolgáltatónként milyen nettó összegű, saját forrásból származó, vissza nem térítendő önkormányzati támogatást számolt el,

ac) pályázati eljárás útján vagy pályázati eljárás nélkül a közszolgáltatással közvetlenül megbízva kötötte meg a szolgáltatóval a közszolgáltatási szerződést;

b) ha a települési önkormányzat

ba) a helyi közlekedést lebonyolító gazdálkodó szervezetet vagy költségvetési szervet tart fenn, a gazdálkodó szervezet 30 napnál nem régebbi cégkivonatát, illetve a költségvetési szerv alapító okiratát, továbbá a tárgyévet megelőző évi menetrendet, a helyi közlekedés díjszabását,

bb) a helyi közlekedés lebonyolítására állami, önkormányzati vagy egyéb szolgáltatóval közszolgáltatási szerződést kötött, a közszolgáltatási szerződést, a tárgyévet megelőző évi menetrendet és a helyi közlekedés díjszabását,

bc) a helyi közlekedés lebonyolítására állami, önkormányzati vagy egyéb szolgáltatóval a közszolgáltatási szerződésnek megfelelő szerződést vagy a koncessziós szerződést kötött, a koncessziós szerződést, a tárgyévet megelőző évi menetrendet igazoló dokumentumot, és a helyi közlekedés díjszabását;

c) a 2. § b) pontja szerinti esetben az Sztv. 5. § (3) bekezdése szerinti megállapodást, a közszolgáltatási szerződést és a tárgyévet megelőző évi menetrendet;

d) a szolgáltató tárgyévet megelőző évre vonatkozó éves költségvetési beszámoló helyi közösségi közlekedésének támogatásait tartalmazó kivonatait.

(3) A (2) bekezdés szerinti dokumentumokat két példányban, eredetiben vagy a jegyző által hitelesített másolatban kell benyújtani.

(4) Az Igazgatóság a felülvizsgált támogatási kérelmek egy eredeti példányát és az elektronikusan rögzített adatokat tartalmazó adatbázist 2014. július 3-áig megküldi a közlekedésért felelős miniszternek (a továbbiakban: miniszter).

7. § (1) A támogatásról a miniszter 2014. augusztus 15-éig dönt.

(2) A miniszter a támogatási döntést a támogatást igénylővel írásban, a kincstárral elektronikus úton közli, valamint írásban és elektronikus úton megküldi a helyi önkormányzatokért felelős miniszter részére, feltüntetve az önkormányzat nevét, KSH számát és a támogatás összegét. A miniszter az általa vezetett minisztérium honlapján és a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Hivatalos Értesítőben települési önkormányzatonként, ha a támogatásra a települési önkormányzat több gazdálkodó szervezetre tekintettel jogosult, szolgáltatónként közzéteszi a támogatások összegét.

4. A támogatás folyósítása és az elszámolás szabályai

8. § A támogatás 25%-át 2014. szeptember 5-éig, ezt követően a fennmaradó támogatást három egyenlő részletben, havonta a helyi önkormányzatokért felelős miniszter utalványozása alapján a kincstár folyósítja. A támogatást a települési önkormányzat a fizetési számláján történő jóváírást követő 3 munkanapon belül a szolgáltatónak átutalja.

9. § (1) A települési önkormányzat a támogatás rendeltetésszerű felhasználásáról december 31-ei fordulónappal az éves költségvetési beszámolóban számol el.

(2) A települési önkormányzat az éves költségvetési beszámoló benyújtásával egyidejűleg két hiteles másolati példányban megküldi az Igazgatóság részére az önkormányzati önrész, valamint a támogatás összegének a szolgáltató részére határidőben történő átadását igazoló bizonylatok másolatát és az ezekről készült bizonylat-összesítő dokumentumot.

(3) Az Igazgatóság az általa – szükség esetén a hiánypótlást követően – felülvizsgált, (2) bekezdés szerinti dokumentumok egy példányát a felülvizsgálat lezárását követően véleményével együtt megküldi a miniszter részére.

5. Záró rendelkezések

10. § Ez a rendelet a kihirdetését követő ötödik napon lép hatályba.

11. §1

1. melléklet a 21/2014. (IV. 18.) NFM rendelethez

Adatlap a települési önkormányzatok helyi közösségi közlekedésének támogatása igényléséhez

A települési önkormányzat

KSH statisztikai számjele:

neve:

címe:

telefonszáma:

adószáma:

számlaszáma:

számlavezető bank neve:

közlekedési szolgáltató neve:

címe:

telefonszáma:

 

A

B

C

D

E

F

1.

Tárgyévet megelőző év(6)

2.

helyi közösségi
közlekedési
üzemágazat
neve

a szolgáltató helyi közösségi
közlekedési teljesítménye
összesen, az adott településre
vonatkozóan
(ezer férőhely-kilométer)(7)

a szolgáltató helyi közösségi
közlekedési tevékenységére
vonatkozó

önkormányzati működési támogatás
nettó összege (ezer forint) (8)

önkormányzati fejlesztési támogatás
nettó összege
(ezer forint) (9)

3.

hatósági
férőhellyel(1) (2)(ezer férőhely-
kilométer)

statisztikai
férőhellyel(3)
(4)(ezer férőhely-
kilométer

üzemi (üzleti)
tevékenység
ráfordítása
összesen,
az adott
településre
vonatkozóan(5)(ezer forint)

4.

dízelüzemű autóbusz

5.

gázüzemű autóbusz (LPG)

6.

gázüzemű autóbusz (CNG)

 

 

 

 

 

7.

közúti vasút (villamos)

8.

trolibusz

9.

Összesen

 

A

B

C

D

1.

Tárgyévet megelőző év

2.

Társaság 1

Társaság 2

Társaság 3

3.

a helyi közlekedésből származó tényleges nettó
(áfa nélküli) díjbevétel (ezer forint)

4.

igénybe vett szociálpolitikai menetdíj-támogatás nettó
(áfa nélküli) összege (ezer forint)

5.

bevételekkel nem fedezett, indokolt költség(10) (ezer forint)

Egyéb megjegyzés 1(11):

 

Egyéb megjegyzés 2(12):

Kelt: ..............................................................................

P. H.

...............................................................................
települési önkormányzat polgármestere

.............................................................................
települési önkormányzat jegyzője

 

 


Tájékoztató adatok:

(1) A hatósági engedélyes közlekedési teljesítmény oszlopot kötelező kitölteni.

(2) Hatósági férőhely: a megengedhető terhelés alapján számított, a járművel a forgalmi engedélye szerint szállítható személyek számaként bejegyzett férőhely (az utazószemélyzet leszámításával).

(3) Ha rendelkezésre áll a teljesítmény adat, akkor az oszlopot ki kell tölteni.

(4) Statisztikai férőhely: a kocsiszekrények ülőhelyeinek és a (kerékdobok, lépcsők és lábtartó dobogók nélküli) szabad állófelületéből 5 fő/m2-rel számított állóhelyeinek összege.

(5) A szolgáltató helyi közösségi közlekedési tevékenységére vonatkozó üzemi (üzleti) tevékenység ráfordítása összesen: a számvitelről szóló törvénynek és a számviteli politikának megfelelően a több településen működő szolgáltató, az adott településen végzett valamennyi helyi közösségi közlekedési tevékenységére kimutatott üzemi (üzleti) tevékenység ráfordítása.

(6) Ha a településen több szolgáltató látja el a közlekedési szolgáltatást, a szolgáltatók által megadott adatokat a település vonatkozásában összesítve és szolgáltatónként is szükséges megadni.

(7) A szolgáltató helyi közösségi közlekedési teljesítménye összesen: a településen működő szolgáltató összes helyi járati közlekedési teljesítménye.

(8) Önkormányzati működési támogatás: az önkormányzatok által önkormányzati önrészként vagy egyéb jogcímen nyújtott, működési célú – a helyi közösségi közlekedés folyamatos üzemeltetéséhez és eszközfenntartási ráfordításaihoz biztosított – támogatás.

(9) Önkormányzati fejlesztési támogatás: az önkormányzat által a helyi közösségi közlekedés fejlesztési céljára nyújtott támogatás.

(10) Az önkormányzat által a helyi közlekedés működtetésének (folyamatos üzemeltetésének és eszközfenntartási ráfordításainak) finanszírozására fordított támogatással csökkentett, bevételekkel nem fedezett indokolt költség és az ágazatban szokásos ésszerű nyereség együttes összege. A pályázati eljárás alapján megkötött közszolgáltatási szerződések esetében itt az ilyen eljárásban odaítélt szolgáltatás ellenértékét (a pályázati díjat) szükséges megadni. Ezen önkormányzatok esetében a közszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséért járó ellentételezés az önkormányzat által a helyi közlekedés működtetésének (folyamatos üzemeltetésének és eszközfenntartási ráfordításainak) finanszírozására fordított támogatásával nem fedezett mértékben vehető figyelembe. A táblázat kitöltése minden esetben kötelező.

(11) Egyéb megjegyzés 1: a tárgyévet megelőző évben indított helyi közlekedés esetében a járatindítás pontos dátuma.

(12) Egyéb megjegyzés 2: több települést kiszolgáló társaság esetében a megyei jogú városok kivételével a települések megnevezése.

2. melléklet a 21/2014. (IV. 18.) NFM rendelethez

A helyi közösségi közlekedés 2014. évi környezetvédelmi súlyszámai

 

A

B

C

D

1.

Környezetvédelmi súlyszámok

2.

Dízel autóbusz

Gázüzemű autóbusz
(LPG és CNG)

Trolibusz

Villamos

3.

1,00

1,75

1,75

2,90

1

A 11. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére