23/2014. (III. 20.) VM rendelet
a fejezeti kezelésű előirányzatok kezelésének és felhasználásának szabályairól szóló 48/2013. (VI. 7.) VM rendelet módosításáról1
2014.03.21.
„d) az a) pont szerinti költségvetési fejezetben az előző évről áthúzódó, illetve a tárgyévben jelentkező többletbevételre”
{[az a)–c) pont a továbbiakban együtt: előirányzatok] terjed ki.}
2. § Az R. 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„3. § (1) A fejezeti kezelésű előirányzatok cél szerinti, időbeni és szabályos felhasználásáért, a feladatok végrehajtása érdekében szükséges intézkedések megtételéért a szakmai kezelő, a kezelő szerv, vagy a lebonyolító szerv a felelős. (2) A szakmai felelős gondoskodik arról, hogy lehetőség szerint legkésőbb a tárgyév november 30-áig a kezelésében lévő előirányzaton rendelkezésre álló keretösszeg terhére a kötelezettségvállalások maradéktalanul megtörténjenek és a keretösszeg felhasználása a tárgyév december 31-éig realizálódjon.
(3) Ha az előirányzatok felhasználása során kötött támogatási szerződés vagy más szerződés több év, vagy a költségvetési éven túli év kiadási előirányzatait érinti, a szerződés megkötéséhez a miniszter írásos jóváhagyása szükséges.
(4) A szakmai kezelő, a 35. §-ban meghatározott esetben a kezelő szerv – az éves beszámoló elkészítése és a zárszámadás keretében – szöveges értékelést készít az általa kezelt előirányzatok felhasználásáról, a megvalósított szakmai célokról és a nevesített feladatok végrehajtásáról.”
3. § Az R. 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„5. § Az előirányzatokból költségvetési támogatás visszatérítési kötelezettséggel – a 62. §-ban meghatározott kivétellel – költségvetési szerv részére nyújtható.”
4. § Az R. 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„6. § Az előirányzatok tartalmazzák a kezelésükkel és működtetésükkel járó költségeket.”
(A támogatói okirat kiadásához és a támogatási szerződés megkötéséhez – ha azok a támogatási igényhez nem kerültek benyújtásra – az Ávr. 72. §-ában meghatározottakon túl az igénylőnek be kell nyújtania)
„c) a költségvetési támogatásból megvalósítani tervezett tevékenység, feladat, beszerzés részletes ismertetését, azok tervezett szakmai hatásait, kapcsolódását a megjelölt támogatási célhoz, szükség szerint költség-haszonelemzést és megvalósíthatósági tanulmányt, valamint a megvalósításba bevonni kívánt közreműködőket, szükség esetén bemutatva azok szakmai relevanciáját,”
„(4) Költségvetési támogatás a támogatási kérelemben megjelöltnél kisebb összegben is megállapítható. Ebben az esetben a kedvezményezett a megállapított támogatásnak megfelelő költségtervet nyújt be.”
„10/A. § Támogatási előlegként – ha jogszabály nem zárja ki – a támogatói okirat, támogatási szerződés ilyen rendelkezése esetén a támogatás 100%-a folyósítható.”
7. § Az R. 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„11. § A kedvezményezett a költségvetési támogatás felhasználását az egyéb pénzeszközeitől elkülönítetten tartja nyilván és az elszámolt költségeket más finanszírozó által nyújtott támogatás terhére nem számolja el.”
8. § Az R. 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„13. § A költségvetési támogatás rendeltetésszerű felhasználását a miniszter, a szakmai kezelő, a kezelő szerv, a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (a továbbiakban: MVH), a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (a továbbiakban: NÉBIH), a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: kincstár), a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV), a Nemzeti Agrárszaktanácsadási, Képzési és Vidékfejlesztési Intézet (a továbbiakban: NAKVI), Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. és a támogatói okiratban, támogatási szerződésben meghatározott személy ellenőrizheti.”
9. § Az R. 17. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„17. § A pályázatokról készített döntési listát a szakmai kezelő – ha kezelő szerv kijelölésre vagy lebonyolító szerv megbízásra került, annak javaslatára – terjeszti fel a miniszternek. A pályázati kiírás alapján benyújtott pályázatokkal kapcsolatos döntést a beadási határidőt követő 60 napon belül meg kell hozni.”
„(1) A miniszter által meghozott döntésről a szakmai kezelő, – ha kezelő szerv kijelölésre vagy lebonyolító szerv megbízásra került, a kezelő szerv, illetve a lebonyolító szerv, – a pályázót a pályázat befogadásáról az arra vonatkozó döntéstől számított 15 napon belül a miniszter által vezetett minisztérium honlapján a benyújtott pályázatokról készített lista közzétételével tájékoztatja. A közzétett lista tartalmazza a befogadott és be nem fogadott pályázatokat.”
„(1) A beszámoló vagy az azzal kapcsolatos hiánypótlás késedelmes benyújtása esetére a támogatói okiratban, támogatási szerződésben a támogatási összeg 2%-áig terjedő, egy összegű késedelmi kötbér köthető ki.”
12. § Az R. 21. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„21. § Közalapítvány, köztestület, szakmaközi szervezet, civil szervezet, érdekképviseleti szerv, helyi önkormányzat vagy gazdasági társaság szakmai feladataihoz kapcsolódóan egyedi döntés alapján nyújtott költségvetési támogatásra a 3–6. alcímet a 22. §-ban meghatározott kiegészítéssel kell alkalmazni.”
13. § Az R. 22. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„22. § A támogatási kérelem hiányosságainak pótlására, annak kézhezvételétől számított 15 munkanapon belül legalább 3, de legfeljebb 8 munkanapos határidőt kell megállapítani.”
14. § Az R. 12/a. alcíme helyébe a következő rendelkezés lép:
„12/A. Szilvásváradi Lovasközpont fejlesztése (20/01/21/00)
26/A. § (1) Az előirányzat a Szilvásváradi Lovasközpont fejlesztésére használható fel. Az előirányzat kedvezményezettje az Állami Ménesgazdaság. (2) Az előirányzat felhasználása a kedvezményezettel kötött támogatási szerződés alapján, előirányzat-átcsoportosítással történik.
(3) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
„13. Cséry-telepre vonatkozó kárelhárítási és rekultivációs terv elkészítése és kivitelezése (20/01/22/00)
27. § (1) Az előirányzat felhasználásának célja a budapesti Cséry-telep kármentesítés előkészítésének finanszírozása. Az előirányzat kedvezményezettje a települési önkormányzat lehet. (2) Az előirányzatból egyedi döntés alapján nyújtható költségvetési támogatás.
(3) Az előirányzat felhasználása közvetlen módon, a kedvezményezettel kötött támogatási szerződés alapján történő kifizetéssel valósul meg.
(4) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
16. § Az R. 28. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„28. § Az előirányzatból a kötelezettségvállalással nem terhelt maradványok pénzügyi rendezésére kerül sor.”
17. § Az R. 29. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„29. § (1) Az előirányzatból a) a természetvédelmi érdekből eseti jelleggel elrendelt hatósági korlátozásokból, illetve a védett állat kártételéből adódó kártalanítási igények, és az azokkal összefüggésben felmerülő adminisztratív költségek,
b) a védettségi szint helyreállítása érdekében szükséges, a védett természeti területek védettségi szintjének helyreállításáról szóló törvény és a földrendező és a földkiadó bizottságokról szóló 1993. évi II. törvény 12/C. §-a szerinti területvásárlásokat, kisajátításokat és kártalanítási igényeket, a területek állami tulajdonba vételével összefüggésben felmerülő adminisztratív, valamint a védett és védelemre tervezett természeti területek, védett értékek állapotfelméréséhez kapcsolódó adatgyűjtési és adatkezelési költségek finanszírozhatók.
(2) Az előirányzat kedvezményezettjei a környezetvédelmi és természetvédelmi felügyelőségek és a nemzeti park igazgatóságok.
(3) Az előirányzat felhasználása előirányzat-átcsoportosítással történik.
(4) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(5) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
„(1) Az előirányzat a nemzetközi nyertes pályázatok támogatását, kiemelten az önrész, társfinanszírozás biztosítását, az árfolyamkockázatok kezelését, a pályázat lezárása utáni előírt feladatok ellátását, illetve a pótlólagosan felmerült költségek forrásának biztosítását szolgálja.”
„(3) Az előirányzat felhasználása költségvetési szerv részére előirányzat-átcsoportosítással, nem költségvetési szerv részére közvetlen kifizetéssel, a kedvezményezettel kötött támogatási szerződés alapján történik.
(4) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
„(5) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
„(3) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(4) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
„(3) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(4) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
„(2) Az előirányzat felhasználása közvetlen kifizetéssel, a kedvezményezettel kötött támogatási szerződés alapján történik.
(3) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
„(4) Az előirányzatból költségvetési támogatás pályázati úton, illetve egyedi döntéssel nyújtható.”
„(2) Az előirányzat felhasználása közvetlenül a kedvezményezett szervezet részére történő kifizetéssel valósul meg.”
„21. A derogációs kiosztás keretében történő beruházások támogatásának kifizetése (20/02/19/00)
35. § (1) Az előirányzat célja a villamosenergia-termelők részére az üvegházhatású gázok közösségi kereskedelmi rendszerében és az erőfeszítés-megosztási határozat végrehajtásában történő részvételről szóló 2012. évi CCXVII. törvény alapján történő derogációs kiosztás végrehajtási szabályairól szóló 341/2013. (IX. 25.) Korm. rendeletben [a továbbiakban: 341/2013. (IX. 25.) Korm. rendelet] meghatározottak alapján, az Európai Bizottság által a derogációs kérelemben jóváhagyott – intelligens hálózat mintaprojekt (Brüsszel, 2012.11.30. C(2012)8675 final), valamint az összekötő gázvezeték (Brüsszel, 2010.10.13. C(2010)6980 final) – beruházások támogatásának kifizetése. (2) A támogatás kifizetéséről a 341/2013. (IX. 25.) Korm. rendelet alapján az Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főfelügyelőség (a továbbiakban: OKTF) határozattal dönt. (3) Az előirányzat kezelő szerve az OKTF. Az OKTF ellátja az előirányzat tekintetében a kötelezettségvállalást, az ellenjegyzést, a teljesítésigazolást, az érvényesítést, az utalványozást, valamint végzi az előirányzattal kapcsolatos könyvvezetési feladatokat.
(4) Az előirányzat pénzügyi lebonyolítására szolgáló számlákat az OKTF kezeli.”
„(4) Az előirányzat felhasználása költségvetési szerv részére előirányzat-átcsoportosítással, nem költségvetési szerv részére közvetlen kifizetéssel, a kedvezményezettel kötött támogatási szerződés alapján történik.
(5) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
„(6) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
„(4) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(5) Az előirányzatból költségvetési támogatás pályázati úton, illetve egyedi döntéssel nyújtható.”
a) a nem rendszeres hulladékszállítás szabályairól és az ennek során eljáró állami szervek kijelöléséről szóló 292/2013. (VII. 26.) Korm. rendelet 14. §-a szerinti ellenőrzés elvégzésének indokolt költségeire történő felhasználására a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatallal, b) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ideiglenes ellátásához és szükségellátásához kapcsolódó, a hulladéklerakási járulék megfizetéséről és felhasználásának céljairól szóló 318/2013. (VIII. 28.) Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott költségek ellentételezésére történő felhasználására a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósággal kötött támogatási szerződés alapján kerül sor.
(2) Az ideiglenes ellátás ellentételezéséből nem fedezhető indokolt többletköltség felmerülése esetén a miniszter az előirányzat terhére történő költségvetési támogatás biztosítása céljából az ideiglenes ellátásra kijelölt közérdekű szolgáltatóval támogatási szerződést köt.”
„(3) Az előirányzat rendelkezésre bocsátása a kedvezményezettel kötött támogatási szerződés alapján, közvetlen kifizetéssel történik.”
28. § Az R. 39. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„39. § (1) Az előirányzat helyi önkormányzat, civil szervezet, köztestület, gazdasági társaság részére nyújtandó támogatások átadását szolgálja a 20/14/00/00 Fejezeti általános tartalék előirányzatból történő átcsoportosítást követően. (2) Az előirányzat rendelkezésre bocsátása a kedvezményezettel kötött támogatási szerződés alapján, közvetlen kifizetéssel történik.
(3) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
„(4) Az előirányzat rendelkezésre bocsátása közvetlen kifizetéssel történik.”
„(3) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
„(3) Az előirányzat rendelkezésre bocsátása költségvetési szerv részére előirányzat-átcsoportosítással, nem költségvetési szerv részére közvetlen kifizetéssel, a kedvezményezettel kötött támogatási szerződés alapján történik.
(4) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
„(5) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
„(2) Az előirányzat rendelkezésre bocsátása közvetlen kifizetéssel, a kedvezményezettel kötött támogatási szerződés alapján, illetve a végső kifizetést teljesítő költségvetési szerv részére történő előirányzat-átcsoportosítással történik.
(3) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
„(4) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
(Az előirányzat célja a tanyai gazdálkodás megújításával és a tanyai életmód hátrányainak csökkentésével kapcsolatos kötelezettségek finanszírozása a következő területeken)
„i) tanyatavak építésének támogatása.”
„(2) Az előirányzat felhasználása lebonyolító szerveken keresztül valósul meg.”
„(4) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(5) Az előirányzatból költségvetési támogatás pályázati úton nyújtható.”
34. § Az R. 47. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„47. § (1) Az előirányzat felhasználható a) a magyar nemzeti értékekről és a hungarikumokról szóló törvényből következő, valamint a Hungarikum Bizottság Titkársága által ellátott operatív működéshez szükséges alábbi feladatok támogatására:
aa) a nemzeti értékek és hungarikumok nyilvántartása és a bemutatásukat szolgáló honlap működtetése, fejlesztése, karbantartása, adatbázis kezelése és adatok archiválása,
ab) szakmai útmutatók készítése,
ac) szakmai felkészítő képzések, valamint szakmai tanácsadás és nemzeti érték-hungarikum tájékoztató konferencia-sorozat, tájékoztató kiadványok és rendezvények szervezése,
ad) hungarikum és nemzeti értékek marketing kampányának elkészítése,
ae) a hungarikumok és nemzeti értékek gyűjtésének, népszerűsítésének, megismertetésének, kutatásának, megőrzésének és gondozásának támogatása.
b) a Pálinka Nemzeti Tanács pálinkával és törkölypálinkával, mint hungarikumokkal kapcsolatos feladatainak finanszírozására,
c) a lebonyolításban részt vevő költségvetési szervek feladatellátással összefüggésben felmerült és igazolt költségeinek fedezetére.
(2) Az előirányzat kedvezményezettje önkormányzat, gazdasági társaság, társadalmi szervezet vagy költségvetési szerv lehet. Az előirányzatból határon túli szervezetek részére is nyújtható támogatás lebonyolító szerven keresztül.
(3) Az előirányzat rendelkezésre bocsátása a kedvezményezettel kötött támogatási szerződés alapján közvetlen kifizetéssel, költségvetési szerv esetében fejezeten belüli, illetve más fejezethez történő előirányzat-átcsoportosítással történik. Határon túli szervezet kedvezményezett esetében az előirányzat átadásra kerül a kedvezményezettek felé történő végső kifizetést teljesítő lebonyolító szerv részére.
(4) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(5) Az előirányzatból költségvetési támogatás pályázati úton, illetve egyedi döntéssel nyújtható.”
35. § Az R. 48. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„48. § (1) Az előirányzat célja a mezőgazdaságban tevékenykedő, civil tv.-ben meghatározott szervezetek, érdekképviseletek és szakmai szervezetek, közhasznú jogállású civil szervezetek szakmai feladatainak támogatása. Az előirányzatból kerül finanszírozásra továbbá a Nemzeti Lovas Programhoz kapcsolódó lovas rendezvények támogatása. Beruházási célú támogatás az előirányzatból nyújtható. (2) Az előirányzat felhasználása közvetlen módon, a kedvezményezettel kötött támogatási szerződés alapján történik.
(3) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(4) Az előirányzatból költségvetési támogatás pályázati úton, illetve egyedi döntéssel nyújtható.”
„(4) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(5) Az előirányzatból költségvetési támogatás pályázati úton, illetve egyedi döntéssel nyújtható.”
„(3) Az előirányzatból költségvetési támogatás költségvetési szerv és gazdasági társaság részére adható.
(4) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti támogatás a Szerződés 87. és 88. cikkének a mezőgazdasági termékek előállításával foglalkozó kis- és középvállalkozásoknak nyújtott állami támogatásokra történő alkalmazásáról és a 70/2001/EK rendelet módosításáról szóló, 2006. december 15-i 1857/2006/EK bizottsági rendelet 13. cikke szerinti támogatásnak minősül. (5) Az előirányzat felhasználása előirányzat-átcsoportosítással, az államháztartáson kívüli kedvezményezett részére közvetlen kifizetéssel történik.
(6) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
„(7) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
38. § Az R. 51. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„51. § (1) Az előirányzatból finanszírozhatóak a miniszter által vezetett minisztérium és a miniszter által felügyelt költségvetési szervek olyan többletfeladatai, amelyek elvégzését jogszabály írja elő vagy egyébként szükségszerű, de a költségvetési szerv elemi költségvetése a feladatok finanszírozására fedezetet nem, vagy nem elegendő mértékben biztosít. Az előirányzatból kerülhet finanszírozásra a MePAR rendszer KAP reformra történő felkészítésével kapcsolatos kiadások finanszírozása is az érintett költségvetési szervek felé. (2) Az előirányzat felhasználása a kedvezményezettel kötött támogatási szerződés vagy megállapodás alapján, közvetlen kifizetéssel vagy előirányzat-átcsoportosítással valósul meg.
(3) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
„a) a Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamaráról szóló 2012. évi CXXVI. törvény 41. §-ában és a miniszter és a Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamara között létrejött együttműködési megállapodásban,” (meghatározott feladatok ellátásának biztosítása.)
„(2) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
„(4) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
„(3) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(4) Az előirányzatból költségvetési támogatás pályázati úton, illetve egyedi döntéssel nyújtható.”
„(3) A Hegyközségek Nemzeti Tanácsával kötött együttműködési megállapodás alapján a támogatás átadására ütemezetten kerül sor.
(4) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
„(5) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
„(2) Az előirányzat felhasználása
a) az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben a végső kifizetést teljesítő költségvetési szerv részére való átutalással, történik.”
„(3) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
„(2) A nemzetközi szervezeti tagságból adódó tagdíjak kiegyenlítése közvetlen kifizetéssel történik.”
44. § Az R. 57. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„57. § Az előirányzat a miniszter és a Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamara között a GMO kártalanítás engedményezése kapcsán létrejött megállapodásban foglaltaknak megfelelően befolyt kártérítési bevételek központi költségvetés részére történő közvetlen továbbutalására használható fel.”
45. § Az R. a következő 43/A. alcímmel egészül ki:
„43/A. Ágazati társaságok támogatása (20/03/30/00)
57/A. § (1) Az előirányzat terhére támogatható a Mezőhegyesi Állami Ménes Lótenyésztő és -értékesítő Korlátolt Felelősségű Társaság és a Bábolna Nemzeti Ménesbirtok Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: ágazati társaságok) által a lótenyésztéssel, a lovassporttal, a lovaskultúra ápolásával, a szakképzésben való részvételével, valamint az ágazati társaságok kezelésében lévő műemlékegyüttesek fenntartásával kapcsolatos feladatok ellátása. (2) Az előirányzat rendelkezésre bocsátása az ágazati társaságokkal kötött támogatási szerződés alapján közvetlen kifizetéssel történik.
(3) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(4) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
46. § Az R. a következő 43/B. alcímmel egészül ki:
„43/B. Falugazdász hálózat támogatása (20/03/31/00)
57/B. § (1) Az előirányzat nyújt forrást a fővárosi és megyei kormányhivataloktól átvett falugazdászok 2014. évi bruttó bérének, a bérekhez kapcsolódó munkáltatói járulékok és cafeteria juttatások részbeni fedezetére. (2) Az előirányzat rendelkezésre bocsátása támogatási szerződés alapján, közvetlen kifizetéssel történik.
(3) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(4) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
47. § Az R. 58. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„58. § (1) Az előirányzat a 2013–2016. időszakban a méhészeti ágazat uniós versenyképességének megtartását, fejlesztését, az ökológiai egyensúly fenntartását szolgálja. (2) Az előirányzat pénzeszköz átadás formájában átadásra kerül a Magyar Méhészeti Nemzeti Program alapján a 2013–2016. közötti végrehajtási időszakokban a központi költségvetés, valamint az Európai Mezőgazdasági Garancia Alap társfinanszírozásában megvalósuló támogatások igénybevételének szabályairól szóló 118/2013. (XII. 16.) VM rendeletben nevesített kedvezményezettek felé történő végső kifizetést teljesítő lebonyolító szerv részére. (3) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
„(4) Az előirányzat – a (3) bekezdésben meghatározott feladat kivételével –pénzeszköz átadás formájában átadásra kerül az óvoda-, és iskolatej program szabályozásáról szóló miniszteri rendeletben nevesített kérelmezők felé történő végső kifizetést teljesítő lebonyolító szerv részére. (5) Az előirányzatból költségvetési támogatás pályázati úton, illetve egyedi döntéssel nyújtható.”
„(3) A miniszter által informatikai rendszer létrehozására és környezetvédelmi intézkedést megalapozó tanulmányok elkészítésére kötött vállalkozási szerződésből származó kötelezettségek teljesítése esetében az előirányzat felhasználása közvetlen módon, a vállalkozó részére történő közvetlen kifizetéssel történik.
(4) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
50. § Az R. 61. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„61. § (1) Az előirányzat az Európai Unió jogi aktusaiban meghatározott állatbetegségek, illetve zoonózisok felszámolását, ellenőrzését és megfigyelését segítő programok, továbbá a méhcsaládok pusztulásával kapcsolatos önkéntes felügyeleti tanulmányi programok finanszírozására fordítható. (2) Az előirányzatból kerül finanszírozásra közvetlen kifizetéssel az ezen előirányzat felhasználásával kapcsolatos szabálytalanság miatt az Európai Unió által megállapított visszafizetési kötelezettség vagy közvetlen levonás teljesítése.
(3) Az előirányzat – a (2) bekezdésben meghatározottak kivételével – pénzeszköz átadás formájában átadásra kerül a NÉBIH felé történő végső kifizetést teljesítő lebonyolító szerv részére. (4) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
51. § Az R. 62. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„62. § (1) Az előirányzatból kerül finanszírozásra a) az Európai Unió leginkább rászoruló személyeinek az intervenciós készletekből származó élelmiszerekkel történő ellátását célzó, a 2013-as költségvetési év terhére a tagállamok rendelkezésére bocsátandó források felosztására vonatkozó terv elfogadásáról, valamint a 807/2010/EU rendelet egyes rendelkezéseitől való eltérésről szóló 2012. november 6-i 1020/2012/EU bizottsági végrehajtási rendelet alapján visszatérítendő állami támogatás az élelmiszersegély programban résztvevő segélyszervezetek számára,
b) az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból (a továbbiakban: EMVA) finanszírozott technikai segítségnyújtás, a Halászati Operatív Program Technikai Segítségnyújtás és a Halászati Operatív Program III. tengelye előirányzataihoz kapcsolódó általános forgalmi adó összege,
c) a NAKVI téves jogszabály értelmezéséből eredő 2008. január 1-jétől 2012. december 31-éig felhalmozott ÚMVP TS általános forgalmi adó fizetési kötelezettség.
(2) Az előirányzat
a) (1) bekezdés a) pontja szerinti felhasználása a kedvezményezett segélyszervezetekkel kötendő támogatási szerződésben foglaltak szerint, az MVH részére történő közvetlen kifizetéssel valósul meg, b) (1) bekezdés b) pontja szerinti felhasználása EMVA forrásból finanszírozott TS feladatot és HOP TS feladatot ellátó gazdasági társasága, ügyvédi iroda részére történő közvetlen kifizetéssel, költségvetési szerv részére történő előirányzat-átcsoportosítással valósul meg, (3) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(4) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
52. § Az R. 63. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„63. § (1) Az előirányzat az Európai Mezőgazdasági Garancia Alap (a továbbiakban: EMGA) belpiaci intézkedése a gyermekek gyümölcs- és zöldségfogyasztásának ösztönzése érdekében. A támogatások nemzeti támogatási előirányzatának aránya legalább 31% lehet. (2) Az előirányzat pénzeszköz átadás formájában átadásra kerül a kérelmező zöldség-gyümölcs termelői csoportok, termelői szervezetek, társulások és termelők felé történő végső kifizetést teljesítő lebonyolító szerv részére a program és az ahhoz kapcsolódó kommunikációs és értékelési programok végrehajtására.
(3) Az előirányzatból költségvetési támogatás pályázati úton, illetve egyedi döntéssel nyújtható.
(4) A kommunikációs feladatokkal, illetve az iskolagyümölcs-program értékelésével összefüggő vállalkozási szerződésből származó kötelezettségek teljesítése esetében az előirányzat átadásra kerül a végső kifizetést teljesítő költségvetési szerv részére.”
„(4) Az előirányzat pénzeszköz átadás formájában átadásra kerül a kedvezményezettek felé történő végső kifizetést teljesítő lebonyolító szerv részére.
(5) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
„(5) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(6) Az előirányzatból költségvetési támogatás pályázati úton, illetve egyedi döntéssel nyújtható.”
„(3) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(4) Az előirányzatból költségvetési támogatás pályázati úton, illetve egyedi döntéssel nyújtható.”
„(1) Az előirányzat biztosítja a magántulajdonú erdők felújítási, fenntartási költségeinek támogatását. Az előirányzat forrást biztosít a szükséges adminisztrációs tevékenység, valamint a döntés-előkészítő feladatok végrehajtásának támogatásához.”
„(5) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(6) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
„(1) Az előirányzat a 2004. május 1-jét megelőzően megítélt erdőtelepítések e rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő munkáinak támogatására szolgál. Az előirányzat forrást biztosít továbbá az erdőkkel kapcsolatos adminisztrációs tevékenységek, kutatási témák és döntés-előkészítő feladatok végrehajtásának támogatásához.”
„(5) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(6) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
„(5) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(6) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
(A 2013. évi támogatási jogcímek az alábbiak:
2. az agrár-finanszírozás támogatása, ezen belül)
„h) élelmiszeripari forgóeszköz hitelprogram,
i) a mikro-, kis- és középvállalkozások hitelezésének elősegítése érdekében a kezességvállalási díjak költségvetési támogatása,
j) birtok-összevonási célú termőföldvásárlás támogatása.”
(A 2013. évi támogatási jogcímek az alábbiak:
3. egyéb támogatások, úgymint)
„f) szárított takarmány de minimis támogatása,
g) méhészeti járművekre igénybe vehető de minimis támogatás,
h) mezőgazdasági biztosítási díjhoz nyújtott támogatás,
i) mezőgazdasági termelést érintő időjárási és más természeti kockázatok kezeléséről szóló törvény alapján igénybe vehető egyéb támogatásokról szóló miniszteri rendelet, valamint miniszteri utasítás szerinti támogatások,
j) egyéb, év közben meghirdetett támogatási jogcímek.”
„(5) Az előirányzatból közvetlen kifizetéssel kerül sor az adatszolgáltatással kapcsolatosan felmerült költségek és a birtok-összevonási célú termőföldvásárlás jogcím jogos igényeinek rendezésére.
(6) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
60. § Az R. a következő 58/A. alcímmel egészül ki:
„58/A. Állami halgazdálkodási feladatok támogatása (20/05/09/00)
72/A. § (1) Az előirányzat a halgazdálkodásról és a hal védelméről szóló törvényben (a továbbiakban: Hhvtv.), valamint az annak végrehajtására kiadott rendeletekben meghatározott célok közül a) a halgazdálkodásra jogosultak Hhvtv.-ben meghatározott feladatainak támogatására;
b) halpusztulás esetén őshonos fajok, fajták visszatelepítésének támogatására;
c) őshonos halállományt veszélyeztető, tájidegen vagy invazív halfajok és halfogyasztó gerinces állatfajok gyérítésére, riasztására;
d) védett vagy veszélyeztetett hasznosítható őshonos halfajok szaporítására, visszatelepítésére;
e) természetes ívóhelyek, vermelőhelyek megőrzésére, rekonstrukciójára;
f) új ívó- és vermelőhelyek kialakítására;
g) természetes partszakaszok megőrzésére, helyreállítására;
h) halgazdálkodási kíméleti területek kialakítására;
i) halászati őrzés támogatására, fejlesztésére;
j) a halgazdálkodás hatósági, igazgatási, ellenőrzési és állami halőrzési feladatainak támogatására
használható fel.
(2) Az előirányzat kedvezményezettje
a) költségvetési szerv,
b) a Hhvtv.-ben meghatározott halgazdálkodásra jogosult személy,
c) halgazdálkodással kapcsolatos kutatással, oktatással, illetve szakképzéssel foglalkozó természetes személy vagy jogi személy
lehet.
(3) Az előirányzatból költségvetési támogatás pályázati úton, illetve egyedi döntéssel nyújtható.
(4) A rendelkezésre álló források felhasználása közvetlen kifizetéssel történik.
(5) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
„(4) Az előirányzatból előirányzat-átcsoportosítással, vagy közvetlen kifizetéssel finanszírozandóak az agrár-kárenyhítési rendszerben résztvevő költségvetési szervek és köztestületek feladatellátással összefüggésben felmerült és igazolt költségei is.
(5) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.
(6) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
„(1) Az előirányzat célja a közjóléti, rekreációs, turisztikai célú, személyszállításra használt, nem állami üzemeltetésű erdei vasutak kizárólag működési célú támogatása, beruházási célú támogatás az előirányzatból nem nyújtható. Az előirányzat kedvezményezettjei nonprofit gazdasági társaság, civil szervezet és költségvetési szerv lehet. Támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU rendelet (HL L 352., 2013.12.24., 1–8. o.) hatálya alá tartozó csekély összegű (de minimis) támogatásként nyújtható.”
„(3) Az előirányzat pénzeszköz átadás formájában átadásra kerül a kedvezményezettek felé történő végső kifizetést teljesítő lebonyolító szerv részére.
(4) Támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
„(5) Az előirányzatból költségvetési támogatás pályázati úton nyújtható.”
„61. Állat, növény- és GMO-kártalanítás (20/06/00/00)
75. § (1) Az előirányzat felhasználásának célja az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló törvényben foglalt feladatok végrehajtásához szükséges források biztosítása. (2) Az előirányzatból történik
a) a járványos állatbetegségek és növényi zárlati károsítók megelőzésének, felderítésének és felszámolásának érdekében tett hatósági intézkedések költségének, a hatóság által elrendelt állatok leölése miatti, továbbá a védekezés céljából megsemmisített állati és növényi termékek után a gazdálkodókat ért károk megtérítése,
b) a géntechnológiával módosított szervezettel szennyezett és megsemmisített szaporítóanyag igazolt ellenértékének megtérítése a megsemmisítésre kötelezett részére,
c) a géntechnológiával módosított szervezettel szennyezett szaporítóanyag termesztésbe bocsátásával érintett növényi kultúra, valamint a NÉBIH által meghatározott pufferzónán belül található ivarilag kompatibilis növényfajt tartalmazó növényi kultúra megsemmisítése miatt a károsult termelő és harmadik személynek okozott kár megtérítése a megsemmisítésre kötelezett részére,
d) a b) és c) pont szerinti megsemmisítés igazolt költségeinek megtérítése a megsemmisítésre kötelezett részére, valamint
e) a c) pont szerinti megsemmisítés során harmadik személynek okozott kár megtérítése a megsemmisítésre kötelezett részére.
(3) Az állat- és növénykártalanítás vonatkozásában az előirányzat az állami kártalanítás, az állami, valamint a közérdekű védekezés céljára, továbbá a járványügyi intézkedés során keletkezett állati vagy növényi eredetű melléktermékek szállításának és ártalmatlanításának, valamint a rendkívüli élelmiszerlánc-esemény elhárítása során a hatóságnál felmerülő költségek fedezetére, továbbá az egyéb, jogszabályban állami feladatként meghatározott vizsgálatok fedezetére szolgál.
(4) Az állat- és növénykártalanítás vonatkozásában az előirányzat pénzeszköz átadás formájában kerül átutalásra a végső kifizetést teljesítő lebonyolító szerv részére, amely a támogatást a kártalanításra jogosultak, az ártalmatlanítást végző ATEV és SZATEV Fehérjefeldolgozó, illetve a fővárosi és megyei kormányhivatalok Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Igazgatóságai részére, azok járványügyi intézkedései során keletkezett költségeire fedezetet nyújtó forrás biztosítására utalja át.
(5) A GMO-kártalanítás vonatkozásában az előirányzat a (2) bekezdés b)–e) pontjában foglaltakon túl a Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamaránál az engedményezési szerződések megkötésével és a kárfedező juttatás kifizetésével, valamint a káresemény kapcsán felmerült kártérítési igény érvényesítésével kapcsolatban felmerült költségeknek a Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamara részére történő megtérítésére használható fel. A felmerült költségek fedezetére átadott támogatásból származó visszafizetés az előirányzat bevételét képezi. (6) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.
(7) A GMO-kártalanítás vonatkozásában az előirányzat felhasználása közvetlen kifizetéssel valósul meg.
(8) A GMO-kártalanítás vonatkozásában támogatási előleg indokolt esetben nyújtható.”
„(2) A miniszter által vezetett minisztérium előirányzat-felhasználási keretszámlájára beérkező földvédelmi járulékok összege, a termőföld védelméről szóló 2007. évi CXXIX. törvény 14/E. §-ában foglalt költségtérítési és kártalanítási összeg kivételével, havi rendszerességgel kerül továbbutalásra a kincstár részére.”
„(2) A támogatás mértéke tengelyenként és intézkedésenként eltérő.”
„(5) Az előirányzat pénzeszköz átadás formájában átadásra kerül a kedvezményezettek felé történő végső kifizetést teljesítő lebonyolító szerv részére.
„(7) Az előirányzatból költségvetési támogatás egyedi döntéssel nyújtható.”
„(3) Az előirányzat pénzeszköz átadás formájában átadásra kerül a kedvezményezettek felé történő végső kifizetést teljesítő lebonyolító szerv részére.”
„(5) Az előirányzatból költségvetési támogatás pályázati úton, illetve egyedi döntéssel nyújtható.”
67. § Az R. a következő 66/A. alcímmel egészül ki:
„66/A. 2014–2020 Új Vidékfejlesztési Program (20/12/00)
80/A. § (1) Az előirányzat felhasználása uniós és hazai társfinanszírozással valósul meg. A közösségi finanszírozás EMVA forrásból kerül biztosításra. (2) Az előirányzat
a) az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból nyújtandó vidékfejlesztési támogatásról és az 1798/2005/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2013. december 17-i 1305/2013/EU parlamenti és tanácsi rendelet, és
b) az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból nyújtandó vidékfejlesztési támogatásra vonatkozó egyes átmeneti rendelkezések megállapításáról, az 1305/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a források és a források 2014. évben történő elosztása tekintetében történő módosításáról, valamint a 73/2009/EK tanácsi rendeletnek és az 1307/2013/EU, az 1306/2013/EU és az 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a 2014. évben való alkalmazásuk tekintetében történő módosításáról szóló 2013. december 17-i 1310/2013/EU parlamenti és tanácsi rendelet
szerint használható fel.
(3) Az előirányzatból költségvetési támogatás pályázati úton, illetve egyedi döntéssel nyújtható.”
68. § Az R. a következő 72/A. alcímmel egészül ki:
„72/A. Átmeneti rendelkezések
86/A. § A „Hulladéklerakási járulékból finanszírozott feladatok (20/02/22/00)” előirányzatból nyújtott támogatás támogatásként tovább adható a fejezeti kezelésű előirányzatok kezelésének és felhasználásának szabályairól szóló 48/2013. (VI. 7.) VM rendelet módosításáról szóló 23/2014. (III. 20.) VM rendelet hatályba lépésekor folyamatban lévő támogatás esetén is.”
8. 72. § (1) bekezdésében a „Kvtv. 62. §-ban” szövegrész helyébe a „Kvtv.-ben” szöveg, a „kiegészítő nemzeti támogatás (top-up)” szövegrész helyébe az „átmeneti nemzeti támogatás” szöveg,
10. 76. § (1) bekezdésében az „Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap (a továbbiakban: EMVA)” szövegrész helyébe az „EMVA” szöveg
71. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.