23/2014. (VIII. 29.) NGM utasítás
a Nemzetgazdasági Minisztérium kommunikációs tevékenységének, valamint a közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének rendjéről1
2016.03.24.
1. § A Nemzetgazdasági Minisztérium (a továbbiakban: NGM) kommunikációs tevékenységének, valamint a közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének rendjéről szóló szabályzatot az 1. melléklet tartalmazza.
2. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 23/2014. (VIII. 29.) NGM utasításhoz
A Nemzetgazdasági Minisztérium kommunikációs tevékenységének, valamint a közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének rendjéről szóló szabályzat
I. rész
A kommunikáció rendje
1. Nyilatkozattétel
1. Az NGM Sajtó és Kommunikációs Titkárság (a továbbiakban: Titkárság) referatúra rendszerben látja el a kommunikációs teendőket.
2. Az NGM teljes körű kommunikációja – a 3. pontban meghatározott kivétellel – kizárólag a Titkárság feladatkörébe tartozik.
3. Önálló nyilatkozattételi joggal a miniszter, a közigazgatási államtitkár és az államtitkárok rendelkeznek. Miniszteri, közigazgatási államtitkári vagy államtitkári felhatalmazással a helyettes államtitkárok is nyilatkozhatnak.
4.3 A nyilatkozattételt minden esetben a sajtófőnökkel történő egyeztetés előzi meg. A Titkárság egyúttal a nyilatkozattételről informálja a Parlamenti és Adóügyekért Felelős Államtitkári Kabinetet. A szervezeti egység, amelyhez a nyilatkozattétellel kapcsolatosan megkeresés érkezik, a megkeresést azonnal átirányítja a Titkársághoz.
5. Az egyeztetés során a sajtófőnök dönt a téma jellegének, a médium jelentőségének és egyéb körülmények (például műsoridő, nézettségi-hallgatottsági adatok) mérlegelése után a válaszadás szükségességéről, módjáról, szintjéről és idejéről.
2. Írásbeli sajtóválaszok, közlemények
6. A Titkárság a sajtó képviselőjétől érkező írásbeli kérdésre (kérdésekre) a kérdés (kérdések) beérkezését követő legrövidebb idő alatt, de legfeljebb 15 napon belül megadja a választ.
7. A Titkárság kérésére az érintett szervezeti egység a megadott határidőre javaslatot tesz a válasz szakmai tartalmára, amelyet a Titkárság kommunikációs szempontok figyelembevételével szükség szerint átdolgoz. Átdolgozás esetében a választervezet visszamutatásra kerül a szakterületért felelős helyettes államtitkárnak és államtitkárnak.
8. Ha a sajtófőnök úgy ítéli meg, hogy a kérdésre adandó válasz a teljes kormányzati kommunikációra hatással lehet, egyeztetést kezdeményezhet a Miniszterelnökséggel vagy más minisztériummal. Ebben az esetben a sajtóválasz kizárólag az érintett miniszter és a Miniszterelnökség engedélyével adható ki.
9. Ha a sajtó képviselőjétől érkezett megkeresés nem az NGM feladatkörét érinti, a Titkárság felveszi a kapcsolatot az érintett minisztériummal, egyezteti az átadást, ezt követően értesíti a sajtó képviselőjét az átadásról.
10. Közlemények kiadását a Titkárság és az államtitkárok kezdeményezhetik. A közlemények előkészítése tekintetében a 7. pontban foglaltak az irányadóak.
3. Eseményekkel összefüggő kommunikáció
11. Az államtitkárságok folyamatosan tájékoztatják a Titkárságot az adott szakterület munkatársainak nyilvános eseményekre szóló meghívásairól (időpont, helyszín, részt vevő személy), beleértve a nem NGM által szervezett rendezvényeket (konferenciák, workshopok, kiállítások, ünnepségek, egyéb nyilvános szereplések) is.
12. A Titkárság kommunikációs segédanyagokkal látja el a nyilatkozót.
13. Az eseményekre – különös tekintettel a sajtónyilvános eseményekre – a nyilatkozót minden esetben elkíséri a Titkárság szakreferense.
14. Az NGM által szervezett események (tárgyalás, egyeztetés, konzultáció, nemzetközi találkozó stb.) kommunikációjáról – az esemény céljának, tartalmának, jelentőségének ismeretében, előzetes konzultációt követően – a döntést a sajtófőnök hozza meg.
4. Jogalkotással összefüggő kommunikáció
15.4 A jogalkotással összefüggő kommunikációról, annak módjáról a parlamenti és adóügyekért felelős államtitkár dönt.
16. A Titkárság folyamatos kapcsolatban van az államtitkárságokkal, helyettes államtitkárságokkal, főosztályokkal, rendszeresen – lehetőség szerint elektronikus formában – megkapja az aktuális témákról (törvényjavaslat, kormány-előterjesztés stb.) szóló információkat, amelyeket bizalmasan kezel.
17. A Titkárság részt vesz az előterjesztések kommunikációs záradékainak elkészítésében.
18. A Titkárság részt vesz a parlamenti kommunikáció előkészítésében, ennek keretében véleményezi a parlamenti munkával összefüggő dokumentumokat (különösen expozék, interpellációk, szóbeli és írásbeli kérdések).
5. Elektronikus kommunikáció
19. A kormányportál NGM felülete, valamint az NGM által fenntartott honlapok tartalmáért és arculatáért a sajtófőnök felel. Az NGM által fenntartott honlapok tekintetében az érintett szervezeti egységekkel való kapcsolattartást a portálszerkesztő végzi.
20.5 A 20/A. pontban meghatározott eltéréssel a kormányportál NGM felületére, valamint az NGM által fenntartott honlapokra csak olyan adat, információ kerülhet, amelyet előzetesen a felelős szervezeti egység vezetője és – a portálszerkesztő részére történt elektronikus megküldést követően – a sajtófőnök jóváhagyott.
20/A.6 Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 1. melléklet III. rész 4. pontja, valamint a minisztériumok és a Miniszterelnöki Hivatal által kötött, a nettó ötmillió forintot el nem érő értékű szerződésekre vonatkozó adatok közzétételéről szóló 85/2010. (III. 25.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése szerint a kormányportál NGM felületére, valamint az NGM által fenntartott honlapokra közzéteendő adatokat tartalmazó ügyiratot papír alapon a gazdálkodásért felelős helyettes államtitkár – a jogi és koordinációs ügyekért felelős helyettes államtitkár, a közigazgatási államtitkár és a sajtófőnök útján – engedélyezés céljából megküldi a parlamenti és adóügyekért felelős államtitkárnak. Az engedélyezést követően az ügyiratot meg kell küldeni a Titkárságra. A Titkárság intézkedik az adat honlapra történő feltöltéséről. 21. Az olyan információkat, amelyek közzétételét jogszabály írja elő, a szabályozásnak megfelelő formában és módon kell a honlapra feltölteni a Titkárság közreműködésével.
22. Az NGM belső nyilvánosságának eszköze az NGM intranet portálja, amelyet a Titkárság működtet.
23. Az írásbeli és elektronikus kommunikáció során használni kell az NGM arculati elemeit, amelyeket a Titkárság az NGM intranet portálján tesz elérhetővé.
II. rész
A közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének rendje
6. Az adatigénylés módja
24.7 Az NGM kezelésében lévő, az Infotv. 3. § 5. és 6. pontjában meghatározott közérdekű, valamint közérdekből nyilvános adatok (a továbbiakban együtt: közérdekű adatok) megismerésére irányuló egyedi igények fogadása és NGM-en belüli koordinálása – ide nem értve a közhitelű nyilvántartásból történő külön törvényben szabályozott adatszolgáltatást – a Koordinációs és Igazgatási Főosztály irányítása alatt működő Ügyfélkapcsolati Információs Iroda feladatkörébe tartozik. 25. Az adatigényeket az Ügyfélkapcsolati Információs Iroda írásban (postai úton vagy elektronikus levél formájában) és szóban fogadja.
26.8 Az igényt beérkezését követően az ügyfélszolgálati ügyintéző nyilvántartásba veszi és válaszadás céljából elektronikus úton az adatbirtokos szervezeti egységhez továbbítja. Az Ügyfélkapcsolati Információs Iroda elektronikus úton haladéktalanul tájékoztatást küld a beérkezett igényről a közigazgatási államtitkárság, a Parlamenti és Adóügyekért Felelős Államtitkári Kabinet, a Miniszteri Kabinet, a Titkárság, a jogi és koordinációs ügyekért felelős helyettes államtitkár, valamint a belső adatvédelmi felelős részére. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell az igény témáját, az igénylő nevét, a válaszadásra kijelölt szakterület megnevezését, az Infotv. szerinti válaszadási határidőket. 27. Ha a közérdekű adatigénylés alapján megállapítható, hogy az igényelt adatokat vagy azok egy részét nem az NGM kezeli, az Ügyfélkapcsolati Információs Iroda a közérdekű adatigénylést átteszi a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező közigazgatási szervhez az igénylő egyidejű írásbeli értesítése mellett.
28. Az igény teljesítését, valamint az esetleges költségek megfizetését követően az igénylő személyes adatait haladéktalanul törölni kell. Az adatok törlése az Ügyfélkapcsolati Információs Iroda feladata.
29. Ha az igénylő az általa kért adatot nem tudja pontosan megjelölni, az Ügyfélkapcsolati Információs Iroda az adatigény egyértelművé tétele érdekében – az igénylő kérelmére – segítséget nyújt.
30. Ha az igénylő kötelezően közzétett adat megismerésére irányuló kérelmet terjeszt elő, ennek tényéről – a fellelhetőséget is beleértve – az igénylőt az Ügyfélkapcsolati Információs Iroda az adatbirtokos szervezeti egység által előkészített és részére megküldött válaszlevél továbbításával tájékoztatja.
7. Az igény teljesítése
31. A közérdekű adat megismerésére irányuló igénynek az NGM az igény beérkezését követő legrövidebb idő alatt, de legfeljebb 15 napon belül tesz eleget. A belső ügyintézési határidőt az Ügyfélkapcsolati Információs Iroda úgy állapítja meg, hogy a jóváhagyási folyamatra kellő idő álljon rendelkezésre. A kért adat rendelkezésre bocsátásáról az adatbirtokos szervezeti egység gondoskodik, amelyet az Ügyfélkapcsolati Információs Iroda közvetlenül továbbít az adatigénylőnek.
32. Az NGM-en belül adatbirtokosnak minősül az a szervezeti egység, ahol a közérdekű adat keletkezik. Ha az adat nem az NGM-ben keletkezett, adatbirtokos az az adatkezelést végző szervezeti egység, ahol az adat fellelhető.
33.9 Ha az adatigénylés jelentős terjedelmű, illetve nagyszámú adatra vonatkozik, vagy az adatigénylés teljesítése az NGM alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár, a 31. pontban megjelölt határidő egy alkalommal, 15 nappal meghosszabbítható. Erről az igénylőt – a 26. pontban meghatározott eljárás alapulvételével – az adatbirtokos szervezeti egységnek az igény beérkezését követő 15 napon belül az Ügyfélkapcsolati Információs Iroda útján tájékoztatni kell.
34. A kért adatnak az igénylővel történő megismertetéséhez (betekintéshez, jegyzet készítéséhez) az NGM-nek megfelelő időt, tárgyi feltételeket, szükség szerint külön helyiséget (mely az Ügyfélkapcsolati Információs Iroda ügyfélfogadó helyisége) kell biztosítania.
35. Az adatokat tartalmazó dokumentumról vagy dokumentumrészről – annak tárolási módjától függetlenül – az igénylő másolatot kaphat. A másolat készítéséért a felmerült költség mértékéig az NGM a számviteli politika önköltség-számítási szabályzatában meghatározottaknak megfelelően szolgáltatási díjat állapít meg, amelyről az igénylőt előzetesen – az igény beérkezését követő 8 napon belül – tájékoztatni kell. Az adatszolgáltatás a szolgáltatási díj megfizetését követő 15 napon belül történik.
36. Ha a közérdekű adatot tartalmazó dokumentum az igénylő által meg nem ismerhető adatot is tartalmaz, a másolaton ezt az adatot felismerhetetlenné kell tenni.
37. Az adatigénylésnek közérthető formában és – amennyiben az aránytalan költséggel nem jár – az igénylő által kívánt technikai eszközzel, illetve módon kell eleget tenni. Az adatigénylést nem lehet elutasítani arra hivatkozással, hogy annak közérthető formában nem lehet eleget tenni.
38. Ha az igénylő az adatszolgáltatás kívánt módját nem jelölte meg, az igényt az NGM az általa választott módon és technikai eszközzel teljesíti.
39.10 Az igénylőt az igény teljesítésének megtagadásáról, a megtagadás indokairól, valamint az őt megillető jogorvoslati lehetőségekről az igény beérkezését követő 15 napon belül írásban értesíteni kell.
40. Közérdekű adat megismerése iránti igény teljesítése nem tagadható meg azért, mert a nem magyar anyanyelvű igénylő az igényét anyanyelvén vagy az általa értett más nyelven fogalmazta meg.
8. Az adat megismerésének engedélyezése
41.11 Az adatbirtokos szervezeti egység vezetője az igényelt adat megismerésére szolgáló vagy annak kiadását megtagadó válaszlevél-tervezetet tartalmazó ügyiratot papír alapon – a szolgálati út betartásával – megküldi a szakterületért felelős államtitkár részére. A szakterületért felelős államtitkár az ügyiratot annak jóváhagyását követően megküldi az Ügyfélkapcsolati Információs Irodának. Az ügyiratot a Koordinációs és Igazgatási Főosztály továbbítja – a jogi és koordinációs ügyekért felelős helyettes államtitkár és a közigazgatási államtitkár jóváhagyását követően – engedélyezés céljából a parlamenti és adóügyekért felelős államtitkárnak.
42.12 Az engedélyezést követően az ügyiratot vissza kell küldeni az Ügyfélkapcsolati Információs Irodára. Az engedélyezés tényét a Parlamenti és Adóügyekért Felelős Államtitkári Kabinet – az Infotv.-ben meghatározott határidők betartása érdekében – elektronikus úton is visszaigazolja az Ügyfélkapcsolati Információs Iroda e-mail címére, ez azonban nem helyettesíti a papír alapon történő jóváhagyást. 43. Az igény teljesítésének megtagadása, illetve a határidő meghosszabbítása esetén az érintett adatbirtokos szervezeti egység vezetője – a 41. pontban foglalt eljárás szerint és az Infotv.-ben rögzített határidők betartásával – az Ügyfélkapcsolati Információs Iroda útján gondoskodik az igénylő értesítéséről. 44.13 Az Infotv. 30. § (5) bekezdése alapján nem nyilvános adat megismeréséről az Infotv. 26–27. §-ában foglaltak figyelembevételével a jogi és koordinációs ügyekért felelős helyettes államtitkár javaslata alapján a 41. pontban rögzített eljárásrend szerint a parlamenti és adóügyekért felelős államtitkár dönt. 9. Adatszolgáltatási kötelezettség
45.14 Az elutasított igényekről és az elutasítások indokairól az Ügyfélkapcsolati Információs Iroda évente összesítést készít, valamint – a jogi és koordinációs ügyekért felelős helyettes államtitkár és a közigazgatási államtitkár útján, a parlamenti és adóügyekért felelős államtitkár jóváhagyásával – minden év január 31. napjáig megküldi azt a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnak.