4/2014. (XII. 23.) AJB utasítás
az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2012. (I. 6.) AJB utasítás módosításáról1
2015.01.01.
2. § Ez az utasítás 2015. január 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a 4/2014. (XII. 23.) AJB utasításhoz
„29. § (1) A döntés egyben kiadmányozási jog is. (2) A kiadmányozási jog
a) a Biztos hatáskörében vagy feladatkörében hozott érdemi döntés aláírására,
b) a Biztoshelyettes a Biztos által a Szabályzatban foglaltak szerint átruházott feladatkörében hozott érdemi döntés aláírására,
c) – ha a Szabályzat így rendelkezik – a Biztos hatáskörébe vagy feladatkörébe tartozó döntés előkészítésére és a Biztos nevében történő aláírására vagy
d) a feladatkör ellátására jogosult és köteles személy e körben történő döntésének meghozatalára
ad felhatalmazást.
a) a közjogi szervezetszabályozó eszközt,
b) a köztársasági elnöknek, az Országgyűlés tisztségviselőinek, képviselőinek és főigazgatójának, a Kormány tagjainak és az államtitkároknak, a kormánybiztosoknak és a miniszterelnöki megbízottaknak, valamint biztosoknak, az Alkotmánybíróság elnökének és tagjainak, a Kúria elnökének, az Országos Bírói Hivatal elnökének, a legfőbb ügyésznek, a megyei önkormányzatok elnökeinek, az országos hatáskörű szervek vezetőinek, a Gazdasági Versenyhivatal elnökének, a Honvéd Vezérkar főnökének, a felsőoktatási intézmények vezetőinek, valamint az Állami Számvevőszék elnökének címzett ügyiratot,
c) a vizsgálat eredményeként készített jelentéseket, ajánlásokat, javaslatokat.
(4) A Biztos a feladatok hatékony ellátásának biztosítása érdekében – az alkotmánybírósági indítvány, az önkormányzati rendelet felülvizsgálatára irányuló indítvány, valamint a jogszabály-véleményezés kivételével – a jövő nemzedékek érdekeivel kapcsolatos ügyek kiadmányozási jogát a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó Biztoshelyettesre, a nemzetiségi jogokkal kapcsolatos ügyek kiadmányozási jogát a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó Biztoshelyettesre átruházza.
(5) A Biztos és a Biztoshelyettes együttesen kiadmányozhatják azokat a jelentéseket, amelyeknek nemzetiségi, illetve környezetvédelmi vonatkozásai vannak.
(6) A Biztoshelyettesek a Szabályzatban meghatározott esetekben, valamint a Biztos által átruházott feladatkörükben önállóan léphetnek fel.
(7) A Biztos jogosult az egyes ügyekben a Biztoshelyettesre átruházott kiadmányozási jogot visszavonni és azt gyakorolni.
(8) A Biztos a feladatok hatékony ellátásának biztosítása érdekében az intézkedést nem tartalmazó irat kiadmányozási jogát a Főtitkárra vagy az önálló szervezeti egység vezetőjére eseti vagy állandó jelleggel átruházhatja.
(9) A Biztos által, valamint a Biztos és a Biztoshelyettes által együttesen kiadmányozandó iratokat a Főtitkár terjeszti elő kiadmányozásra.
(10) A Biztoshelyettes által kiadmányozandó iratokat a Titkárság vezetője terjeszti elő kiadmányozásra.
30. § (1) Az önálló szervezeti egységhez és az azon belül működő osztályokhoz tartozó munkaköröket – a Szabályzatban meghatározott létszámkereten belül – a Biztos határozza meg. (2) A jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó Biztoshelyettes a Biztos által átruházott feladatkörében eljárva a Hatósági és Környezetvédelmi Főosztály Környezetvédelmi Osztályának munkája fölött – a főosztály ügyrendjében meghatározott további feladatait nem érintő – szakmai irányítási jogot gyakorol.
(3) A Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó Biztoshelyettes a Biztos által átruházott feladatkörében eljárva az Általános Vizsgálati és Nemzetiségi Jogi Főosztály Nemzetiségi Jogi Osztályának munkája fölött – a főosztály ügyrendjében meghatározott további feladatait nem érintő – szakmai irányítási jogot gyakorol.”
lép.
1. függelék a 4/2014. (XII. 23.) AJB utasításhoz
Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala szervezeti felépítése
”
2. függelék a 4/2014. (XII. 23.) AJB utasításhoz
I.
Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala szervezeti egységei és a státuszainak megoszlása
a szervezeti egységek között
Irányító vezető |
Szervezeti egység |
Beosztás megnevezése |
Fő |
Létszám (fő/szervezeti egység) |
1. Alapvető jogok biztosa |
|
Biztos |
1 |
[1] |
|
1.0.1.1. Biztosi titkárság
|
Beosztott
|
3
|
[3]
|
|
|
|
|
1.1. Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó Biztoshelyettes |
|
Biztoshelyettes |
1 |
[1] |
1.1.1. Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó Biztoshelyettesi Titkárság |
Főosztályvezető
Beosztott |
1
6 |
[7] |
|
|
|
|
1.2. Jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó Biztoshelyettes |
|
Biztoshelyettes |
1 |
[1] |
1.2.1. Jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó Biztoshelyettesi Titkárság |
Főosztályvezető
Beosztott |
1
8 |
[9] |
|
|
|
|
1.3. Főtitkár
|
|
Főtitkár
|
1
|
[1]
|
|
1.3.0.1. Főtitkári titkárság
|
Beosztott |
6 |
[6]
|
|
1.3.1. Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztály
1.3.1.0. Titkárság
1.3.1.1. Pénzügyi és Számviteli Osztály |
Főosztályvezető
Beosztott
Osztályvezető Beosztott |
1
4
1 3 |
[9]
|
|
|
|
|
|
|
1.3.2. Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztály
1.3.2.1. Nemzetközi kapcsolatok Osztály
1.3.2.2. Társadalmi kapcsolatok Osztály
1.3.2.3. Könyvtár |
Főosztályvezető
Főosztályvezető-helyettes
Beosztott
Osztályvezető
Beosztott
Beosztott |
1
1
4
1
7
1 |
[15]
|
|
|
|
|
|
|
1.3.3. Informatikai és Ügyviteli Főosztály
1.3.3.1. Informatikai Osztály
1.3.3.2. Ügyviteli Osztály |
Főosztályvezető
Főosztályvezető-helyettes Beosztott
Osztályvezető Beosztott |
1
1 4
1 6 |
[13]
|
|
|
|
|
|
|
1.3.4. Általános Vizsgálati és Nemzetiségi Jogi Főosztály
|
Főosztályvezető Főosztályvezető-helyettes Beosztott |
1 2 19 |
[22]
|
|
|
|
|
|
|
1.3.5. Esélyegyenlőségi és Gyermekjogi Főosztály
|
Főosztályvezető Főosztályvezető-helyettes Beosztott |
1 1 15 |
[17]
|
|
|
|
|
|
|
1.3.6. Hatósági és Környezetvédelmi Főosztály
|
Főosztályvezető Főosztályvezető-helyettes Beosztott |
1 1 13 |
[15]
|
|
1.3.7. Közjogi Főosztály
1.3.7.1. Jogszabály-véleményezési Osztály
1.3.7.2. Indítvány-előkészítési Osztály |
Főosztályvezető
Osztályvezető
Beosztott
Főosztályvezető-helyettes Beosztott |
1
1
5
1 5 |
[13]
|
|
1.3.8. OPCAT Nemzeti Megelőző Mechanizmus Főosztály
|
Főosztályvezető
Főosztályvezető-helyettes
Beosztott |
1
1
8 |
[10]
|
|
1.3.9. Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati Főosztály
Közérdekű Bejelentő-védelmi Osztály
Ügyfélkapcsolati Osztály |
Főosztályvezető
Főosztályvezető-helyettes
Beosztott
Osztályvezető
Beosztott |
1
1
3
1
5 |
[11]
|
|
|
|
|
|
”
3. függelék a 4/2014. (XII. 23.) AJB utasításhoz
Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala szervezeti egységeinek feladatai
1. AZ ALAPVETŐ JOGOK BIZTOSA KÖZVETLEN IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ SZERVEZETI EGYSÉGEK
1.0.1. A Biztosi titkárság
a) Bontja, rendezi és megbízás alapján szignálja a Biztosnak érkező postát;
b) aláírásra rendezi és megbízás alapján szignálja a Biztosnak beadott iratokat;
c) részt vesz a Biztos személyét érintő sajtóesemények megszervezésében, lebonyolításában, értékelésében;
d) előkészíti a Biztos bel- és külföldi programjait és irányítja azok megszervezését;
e) háttéranyagot készít a Biztos programjaihoz, amelyhez információkat kérhet a Hivatal szervezeti egységeitől;
f) kapcsolatot tart a Hivatal szervezeti egységeivel, tájékozódik az ott folyó munkáról, a Biztos megbízásából adatokat, háttéranyagokat kérhet tőlük;
g) vezeti a Biztos titkárságát, ennek keretében:
ga) ellátja a Biztos személyével kapcsolatos adminisztratív teendőket,
gb) szervezi a Biztos programjait,
gc) végzi a Biztos által elrendelt iktatást és dokumentumtovábbítást;
h) eljár a Biztos által meghatározott ügyekben, részt vesz a Biztos által meghatározott projektek koordinálásában.
1.1. A MAGYARORSZÁGON ÉLŐ NEMZETISÉGEK JOGAINAK VÉDELMÉT ELLÁTÓ BIZTOSHELYETTES IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ SZERVEZETI EGYSÉGEK
1.1.1. A Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó Biztoshelyettesi Titkárság
A Titkárság a Szabályzat 21. §-ában meghatározott feladatain túl koordinációs feladatai körében általános ügyviteli, iktatási és dokumentumtovábbítási, valamint a szervezeti egység tevékenységét támogató adminisztratív tevékenységet lát el. 1.2. A JÖVŐ NEMZEDÉKEK ÉRDEKEINEK VÉDELMÉT ELLÁTÓ BIZTOSHELYETTES IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ SZERVEZETI EGYSÉGEK
1.2.1. A jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó Biztoshelyettesi Titkárság
A Titkárság a Szabályzat 21. §-ában meghatározott feladatain túl koordinációs feladatai körében általános ügyviteli, iktatási és dokumentumtovábbítási, valamint a szervezeti egység tevékenységét támogató adminisztratív tevékenységet lát el. 1.3. A FŐTITKÁR IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ SZERVEZETI EGYSÉGEK
A Főtitkár a belső kontrollrendszert érintően:
a) vizsgálja és értékeli a Hivatal belső kontrollrendszerének (ezen belül a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés rendszerének) a jogszabályoknak és a belső szabályzatoknak való megfelelését;
b) vizsgálja és értékeli a Hivatalnál a pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszerek működésének gazdaságosságát, hatékonyságát és eredményességét;
c) vizsgálja a Hivatalnál a rendelkezésére álló erőforrásokkal való gazdálkodást, a vagyon megóvását, valamint az elszámolások, beszámolók megbízhatóságát, a közpénzek rendeltetésszerű, hatékony, eredményes és gazdaságos felhasználását, a jogszabályok és a belső utasítások betartását; d) elkészíti a kockázatelemzéssel alátámasztott stratégiai és éves ellenőrzési tervet, valamint a fejezet összefoglaló éves ellenőrzési tervét, illetve az éves ellenőrzési tevékenységről elkészíti a Hivatal ellenőrzési jelentését és a fejezet éves összefoglaló ellenőrzési jelentését;
e) gondoskodik az éves kockázatértékelési és kockázatkezelési terv elfogadásáról, a kockázatok elfogadható szinten tartása, valamint minimalizálása érdekében szükséges intézkedések megvalósulásának folyamatos nyomon követéséről;
f) gondoskodik a Hivatal tevékenységének, a célok megvalósításának nyomon követésére irányuló kontrollfolyamatok működtetéséről, az azokkal kapcsolatos monitoringrend kialakításáról és koordinációjáról;
g) az Informatikai és Ügyviteli Főosztály közreműködésével működteti a Hivatal Vezetői Információs Rendszerét.
1.3.1. A Főtitkári titkárság
(1) A Főtitkári titkárság a Szabályzat 21. §-ában meghatározott feladatain túl koordinációs feladatai körében általános ügyviteli, iktatási és dokumentumtovábbítási, valamint a szervezeti egység tevékenységét támogató adminisztratív tevékenységet lát el. (2) A Főtitkári titkárság koordinációs, valamint a Főtitkárt támogató feladatkörében:
a) bontja, rendezi és megbízás alapján szignálja a Főtitkárnak érkező postát;
b) aláírásra rendezi és megbízás alapján szignálja a Főtitkárnak beadott iratokat;
c) végzi a Főtitkár által elrendelt iktatást és dokumentumtovábbítást;
d) közreműködik a Főtitkár bel- és külföldi programjai előkészítésében;
e) kapcsolatot tart a Hivatal szervezeti egységeivel, tájékozódik az ott folyó munkáról, a Főtitkár megbízásából adatokat, háttéranyagokat kérhet tőlük;
f) ellátja a Főtitkár személyével kapcsolatos adminisztratív teendőket;
g) részt vesz a Főtitkár által meghatározott projektek koordinálásában;
h) eljár a Főtitkár által meghatározott egyéb ügyekben;
i) gondoskodik a Hivatal működését, valamint munkatársainak munkavégzését érintő jogszabályok változásainak követéséről, valamint a Hivatal éves terveinek és az azok megvalósításáról szóló tájékoztatóknak az elkészítéséről;
j) koordinálja a Hivatal stratégiai és operatív céltérképének előkészítését.
(3) A Főtitkári titkárság a titokfelügyeleti feladatkörében:
a) intézkedik a kapcsolódó szabályozási feladatok végrehajtásáról;
b) ellátja a szükséges ellenőrzési feladatokat;
c) intézkedik a személyi, fizikai és adminisztratív biztonság körébe tartozó feladatok ellátásáról;
d) intézkedik a minősített adatok védelmével kapcsolatos egyéb feladatok koordinációjáról és végrehajtásáról.
(4) A Főtitkári titkárság személyügyi feladatai körében:
a) ellátja a Hivatal érdemi humánpolitikai rendszerének működtetésével összefüggő feladatokat;
b) szorosan együttműködik a Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztállyal;
c) előkészíti a Hivatal humánpolitikai stratégiáját, és elfogadása esetén felelős annak végrehajtásáért;
d) a Hivatal humánpolitikai stratégiája alapján, annak keretei között előkészíti a Hivatal humánpolitikai fejlesztési tervét, és elfogadása esetén felelős annak végrehajtásáért;
e) biztosítja a szervezeti humánpolitika kialakítását;
f) felelős a Hivatal dolgozóinak kollektív és individuális személyügyi fejlesztési programjának kidolgozásáért és végrehajtásáért;
g) ellátja a Hivatalnál jelentkező szervezetfejlesztési feladatokat.
1.3.2. Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztály
(1) A Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztály számviteli és pénzügyi feladatai körében:
a) előkészíti a fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználására vonatkozó szabályzatokat;
b) ellátja a fejezet elemi költségvetésének és elemi költségvetési beszámolójának, valamint a fejezet éves költségvetési és zárszámadási javaslatának elkészítésével kapcsolatos feladatokat;
c) ellátja a költségvetési tervezési munka lebonyolításával kapcsolatos szervezési feladatokat;
d) szervezi az államháztartás működési rendjének változása kapcsán a fejezetet érintő intézkedések végrehajtását;
e) új előirányzatot nyit az európai uniós forrásból származó támogatás előirányzatára, amennyiben olyan európai uniós forrásból kerül sor támogatás felhasználására, amelyet a fejezet előirányzata nem tartalmazott, és biztosítja a központi költségvetési forrást a fejezeten belüli átcsoportosítással;
f) a központi költségvetésről szóló törvény elfogadását követően előkészíti a fejezethez tartozó fejezeti kezelésű előirányzatok költségvetési előirányzatainak megállapítását;
g) ellátja a fejezeti kezelésű előirányzatok gazdálkodási, könyvvezetési kötelezettségeinek teljesítését és az ezzel kapcsolatos adatszolgáltatási feladatokat;
h) irányítja a hatáskörébe tartozó feladatok vonatkozásában a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzést;
i) elkészíti a külső és belső ellenőrzést végző szervek által igényelt adatszolgáltatásokat;
j) ellátja a feladatkörével összefüggésben általa kezelt közérdekű adatok közzétételével kapcsolatos feladatokat;
k) elkészíti a belső és külső ellenőrzési jelentésekben tett megállapítások, javaslatok hasznosulásáról a fejezetre vonatkozó összefoglaló beszámolót;
l) elkészíti a Hivatal mint költségvetési szerv elemi költségvetését, éves beszámolóját, valamint az időközi mérlegjelentéseket;
m) végzi a Hivatal költségvetését érintő előirányzat-módosításokkal kapcsolatos műveleteket;
n) ellátja a gazdálkodási, a pénzkezelési, a könyvvezetési kötelezettségeket és az ezzel kapcsolatos adatszolgáltatási műveleteket;
o) ellátja a nem rendszeres személyi juttatásokkal kapcsolatos műveleteket;
p) ellátja a házipénztári, valuta-pénzkezelő helyi és értékkezelési műveleteket, gondoskodik a forint- és valutaellátmányok biztonságos szállításának végrehajtásáról;
q) feladata a számvitel-politika és számlarend meghatározása, gazdálkodási szabályzatok előkészítése;
r) ellátja a kötelezettségvállalási, ellenjegyzési, utalványozási és érvényesítői feladatokat;
s) ellátja a hivatali pénztár üzemeltetését, pénztári be- és kifizetéseket, bankforgalom intézését;
t) előkészíti a gazdálkodással kapcsolatos szerződéseket.
(2) A Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztály üzemeltetési feladatai körében:
a) ellátja a Hivatalnál felmerülő vagyongazdálkodási teendőket, különös tekintettel a Hivatal közvetlen vagyonkezelésében lévő ingatlan vagyongazdálkodásával kapcsolatos feladatokra, ezen ingatlan jövőbeni hasznosítására javaslatot tesz;
b) vagyonkezelési és vagyongazdálkodási kérdések vonatkozásában felelős a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel való kapcsolattartásért;
c) lefolytatja a Hivatal közbeszerzési eljárásait;
d) az általa lefolytatott közbeszerzési eljárásokkal összefüggésben a Hivatal jogi segítségnyújtása mellett ellátja a szakmai képviseletet a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt;
e) végzi a közbeszerzésekről szóló törvényben előírt rendszeres és eseti közzétételi, tájékoztató műveleteket, és eleget tesz az ott megjelölt dokumentálási kötelezettségnek;
f) szükség szerint közreműködik a kapcsolattartásból és a Hivatal érdekeinek érvényesítéséből eredő olyan eljárásokban, ahol a Hivatal képviseletét egyéni ügyvéd vagy ügyvédi iroda látja el;
g) ellátja a Hivatal alkalmazottainak kártérítési felelősségre vonásával kapcsolatos feladatokat;
h) figyelemmel kíséri a Hivatal működése szempontjából releváns pályázati kiírásokat, és ezekről rendszeresen tájékoztatást nyújt a Főtitkár számára;
i) előkészíti a Hivatal polgári jogi szerződéseit, és biztosítja azok ellenjegyzését;
j) ellátja a Hivatal polgári jogi szerződéseinek nyilvántartásával összefüggő feladatokat;
k) kiadja és nyilvántartja a Hivatal területére történő belépési és behajtási engedélyeket;
l) a Biztos vagy a Főtitkár megbízásából ellátja a Hivatal minősített időszaki és katasztrófavédelmi tervezési műveleteit;
m) feladata a Hivatal eszközleltárának megbízás útján történő előkészítése;
n) feladata a Hivatalnál leltárba vett gépek, berendezések, járművek és egyéb eszközök karbantartása, anyag-, készlet-, nyomtatvány- és irodaszer-beszerzése, vásárlás rendezvényekhez, a gépkocsik üzemeltetésével kapcsolatos teendők intézése, hivatali gépkocsivezető munkavégzésének irányítása, ellenőrzése;
o) felelős a Hivatal gondnoki feladatainak ellátásáért, valamint a vagyonnyilvántartás és leltározás – jogszabályok és a Főtitkár utasításainak megfelelő – lefolytatásáért. (3) A Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztály humánpolitikai feladatai körében:
a) ellátja a Hivatal munkatársainak közszolgálati jogviszonyával és munkaviszonyával kapcsolatos, jogszabályban foglalt személyügyi feladatokat;
b) teljes körűen ellátja az illetmény- és bérszámfejtési feladatokat, valamint a társadalombiztosítási kifizetőhelyi, valamint a nyugdíjpénztári tagsággal kapcsolatos ügyviteli teendőket, bejelentési, nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését, valamint a társadalombiztosítási ellátások igényelbírálását;
c) vezeti és karbantartja a Hivatal dolgozói személyes adatainak nyilvántartását (közszolgálati és munkavállalói nyilvántartás), valamint a Hivatal munkatársainak önéletrajzát tartalmazó adatbázist;
d) kezeli a Hivatal dolgozóinak személyi anyagait, vezeti a személyzeti és belső nyilvántartásokat, gondoskodik a Hivatal teljes állománytáblájának naprakész vezetéséről;
e) ellátja a hivatali bér- és létszámgazdálkodás munkaügyi feladatait;
f) előkészíti a Hivatal munkáltatói kölcsön- és egyéb szociális szerződéseit, ellátja azokkal összefüggésben a Hivatalt megillető jogoknak az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzésével kapcsolatos műveleteket;
g) biztosítja a Hivatal, továbbá – foglalkoztatási jogviszonyukkal vagy hivatali tevékenységükkel összefüggésben ellenük vagy általuk indított ügyekben a képviselt kérelmére – a munkatársak jogi képviseletét a peres és nemperes eljárásokban;
h) végzi a munkaügyi pályázatok kiírásával, közzétételével kapcsolatos műveleteket, koordinálja a pályáztatást;
i) ellátja az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvényben a vagyonnyilatkozatok őrzésével összefüggésben meghatározott műveleteket; j) a Főtitkár utasításai szerint közzéteszi a személyügyi adatokat a Hivatal honlapján; k) elkészíti az éves továbbképzési tervet, a Hivatal munkatársai számára képzéseket, tanfolyamokat szervez;
l) közreműködik a kitüntetési és elismerési döntések előkészítésében és végrehajtásában;
m) előkészíti és kezeli a Hivatal munkatársainak tanulmányi szerződéseit;
n) közreműködik a Hivatal Esélyegyenlőségi Tervének elkészítésében;
o) koordinálja a Hivatal személyügyi szabályzata végrehajtásából eredő egyéb feladatok ellátását;
p) végzi a hivatali dolgozók üdültetésével kapcsolatos feladatokat;
q) vezeti a személyügyi monitoringrendszert;
r) koordinálja a teljesítményértékeléssel kapcsolatos hivatalon belüli munkafolyamatokat, valamint beszámol a Vezetői Értekezletnek annak eredményességéről;
s) a Főtitkár vonatkozó döntése esetén előkészíti a Hivatal személyügyi stratégiáját.
(4) A Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztály működését titkárság segíti, amely általános ügyviteli, iktatási és dokumentumtovábbítási, valamint a szervezeti egység tevékenységét támogató adminisztratív tevékenységet lát el. A Gazdálkodási és Humánpolitikai Főosztályhoz tartozó osztály élén osztályvezető áll.
1.3.3. Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztály
(1) A Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztály nemzetközi kapcsolati feladatai körében:
a) a Biztos megbízása alapján közreműködik nemzetközi megállapodások előkészítésében;
b) ellátja az NHRI felelősi feladatokat;
c) szervezi a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló egyezmény 33. cikk 2. pontjában megjelölt független mechanizmus feladatainak ellátását;
d) szervezi a nemzetközi szerződésben vállalt kötelezettség teljesítéseként szükséges független, nemzeti megelőző, illetve ellenőrző jogvédelmi mechanizmusokból fakadó azon feladatok ellátását, amelyekre a Biztost törvényben kijelölik;
e) kapcsolatot tart a hazai és nemzetközi szervezetekkel;
f) együttműködik az OPCAT Nemzeti Megelőző Mechanizmus Főosztállyal a kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni egyezmény fakultatív jegyzőkönyvének kihirdetéséről szóló 2011. évi CXLIII. törvény szerinti feladatok ellátása érdekében. (2) A Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztály nemzetközi kapcsolati, funkcionális és egyéb feladatai körében:
a) közreműködik a Hivatal idegen nyelvű levelezésének szervezésében, ezzel kapcsolatosan az internet segítségével információt gyűjt és szolgáltat;
b) összeállítja a Hivatal nemzetközi tevékenységéről szóló éves jelentést a tárgyévet követő év január 15-éig;
c) tájékoztatja a Hivatal vezetőinek nemzetközi tárgyalásairól a Hivatal szervezeti egységeit;
d) szervezi, előkészíti és koordinálja a Hivatal nemzetközi tevékenységét, és biztosítja a Hivatal nemzetközi tevékenységének összehangolását;
e) az éves kiutazási és fogadási tervben meghatározottak szerint előkészíti a Hivatal vezetői nemzetközi tárgyalásainak szakmai anyagait, amelynek keretében gondoskodik az e tárgyalásokból eredő feladatok végrehajtásának koordinálásáról;
f) idegen nyelvet használó panaszos esetén megkeresésre segítséget nyújt a Panasziroda munkájának ellátáshoz.
(3) A Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztály társadalmi kapcsolatok, valamint koordinációs feladatai körében:
a) ellátja a Biztos, a Biztoshelyettesek, a Főtitkár, valamint a Hivatal munkatársainak belföldi és külföldi utazásaival és a partnerek fogadásával kapcsolatos protokolláris teendőket;
b) előkészíti és koordinálja a Biztos által egyedileg meghatározott projekteket;
c) szervezi a Hivatal által megrendezendő konferenciákat, szakmai programokat, egyéb rendezvényeket;
d) koordinálja a Biztos és a Biztoshelyettesek nemzeti ünnepekhez kapcsolódó megjelenéseit;
e) ellátja a Biztos adományozási jogkörébe tartozó kitüntetések adományozásával kapcsolatos előkészítő, koordinációs, szervezési és egyéb feladatokat;
f) kapcsolatot tart az Országgyűlés, a Kormány szerveivel és hivatalaival, valamint civil szervezetekkel;
g) a biztosi, a biztoshelyettesi, valamint a főtitkári titkárságoktól beérkező információk alapján minden év december 15-éig összeállítja a Hivatal következő évre vonatkozó kiutazási és fogadási tervét;
h) közreműködik a Hivatal vezetőinek külföldi partnerekkel folytatott kapcsolattartásának szervezésében;
i) a Hivatal szervezeti egységeinek bevonásával koordinálja a Biztos parlamenti beszámolójának elkészítését, technikai kivitelezését;
j) ellátja a belföldi és külföldi kiküldetések lebonyolításával és elszámolásával kapcsolatos feladatokat, vezeti a kapcsolódó analitikus nyilvántartásokat;
k) megszervezi a tárgyalásokhoz szükséges tolmácsolási szolgáltatásokat;
l) fogadja a Hivatal kezelésében lévő közérdekű, valamint közérdekből nyilvános adatok megismerésére irányuló igényeket, és továbbítja azokat az adatbirtokos szervezeti egységek vezetőinek;
m) irányítja a sajtóreferens tevékenységét, amelynek keretében
a. előkészíti és koordinálja a Biztos és a Biztoshelyettesek nemzetközi és hazai nyilvános szerepléseivel kapcsolatos sajtófeladatokat,
b. hivatalosan tájékoztatja a hazai és külföldi tömegkommunikációs szerveket, hírügynökségeket a Hivatal tevékenységéről,
c. kapcsolatot tart a hazai és nemzetközi újságírókkal, szerkesztőségekkel,
d. előkészíti a Biztos és a Biztoshelyettesek nyilatkozatait,
e. szervezi és előkészíti a Biztost, a Biztoshelyetteseket és a Hivatalt érintő sajtótájékoztatókat,
f. javaslatot készít a Főtitkár számára a napi sajtófigyelés alapján a sajtóválaszok témájában,
g. tájékoztatja a Biztos és a Biztoshelyettesek nyilvános programjairól a sajtó munkatársait,
h. részt vesz a nyilvános sajtóesemények bejárásain, sajtóesemények, nyilvános közszereplések, programok lebonyolításában,
i. érkezteti, kezeli a Hivatalhoz intézett újságírói kérdéseket,
j. frissíti a hazai és nemzetközi sajtólistákat, valamint nyomon követi a médiában bekövetkező változásokat,
k. figyelemmel kíséri a hazai írott és elektronikus médiában a Hivatal, a Biztos és a Biztoshelyettesek tevékenységének nyilvános bemutatását, ennek keretében szükség szerint szemléket, sajtóvisszhangokat, összefoglalókat készít,
l. archiválja a sajtóközleményeket,
m. előkészítő anyagokat, háttéranyagokat, közleményterveket, beszédvázlatokat, megkeresésekre választervezeteket készít a Biztos, a Biztoshelyettesek, valamint a Főtitkár számára,
n. szervezi a Hivatal honlapja tartalmának előállítását, koordinálja a törvényi előírásoknak megfelelően a Hivatal honlapján (www.ajbh.hu) a közérdekű adatok megjelenítését,
o. gondoskodik a Hivatal egységes arculatának kialakításáról,
p. szervezi, illetve videó-, hang-, fotó- és más eszközökkel rögzíti a Hivatal vezető tisztségviselőinek nyilvános szerepléseit, ezen anyagokat egy kereshető adatbázisban tárolja és archiválja, valamint kérés esetén prezentálja,
q. elkészíti, felügyeli és aktualizálja a Hivatal kommunikációs stratégiai tervét, felügyeli a kommunikációs stratégia végrehajtását,
r. felelős a Biztos éves beszámolójának internetes megjelentetéséért,
s. koordinálja a Biztos és a Biztoshelyettesek online megjelenéseit,
t. közreműködik a Hivatal kiadványainak sokszorosításában, szükség szerint idegen nyelvű megjelentetésében, valamint a nyomdai kivitelezés előkészítésében,
u. tervezi és felügyeli az információs kampányokhoz kapcsolódó tájékoztató kiadványok elkészülését.
(4) A Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztály egyéb koordinációs feladatai körében:
a) gondoskodik a Biztos, a Biztoshelyettesek és azok munkatársai, a Főtitkár, valamint a Hivatal munkatársai részére névjegykártyák, meghívók, oklevelek beszerzéséről;
b) intézi és nyilvántartja a teremfoglalásokat;
c) intézi és nyilvántartja a gépkocsiigényléseket;
d) beszerzi a reprezentációs célt szolgáló ajándékokat és azokról nyilvántartást vezet;
e) intézi az Országgyűlés épületébe való beléptetéssel kapcsolatos ügyeket, ennek keretében különösen beszerzi a belépőkártyákat és a parkolási engedélyeket;
f) gondoskodik a protokoll-listák folyamatos frissítéséről;
g) ellátja a munkáltatói igazolványokkal kapcsolatos teendőket.
(5) A Könyvtár
a) naprakész számítógépes nyilvántartás vezetése mellett ellátja a Hivatal könyvtárának, dokumentum- és jogszabálygyűjteményének kezelését, folyamatos karbantartását;
b) ellátja a könyvtári beszerzésekkel kapcsolatos teendőket;
c) szükség esetén részt vesz a könyvtári informatikai rendszer karbantartásában, fejlesztésében;
d) egyéb könyvtári szolgáltatásokat végez.
(6) A Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztályhoz tartozó Nemzetközi kapcsolatok Osztály élén főosztályvezető-helyettes, a Társadalmi kapcsolatok Osztály élén osztályvezető áll.
1.3.4. Informatikai és Ügyviteli Főosztály
(1) Az Informatikai és Ügyviteli Főosztály informatikai feladatai körében:
a) üzemelteti a Hivatal informatikai infrastruktúráját, rendszereit, és gondoskodik az informatikai rendszerek (hardverek és szoftverek) üzemeltetéséről, fejlesztéséről, a hibaelhárításról és szükség szerinti javításról, valamint az ezen tevékenységekhez szükséges dokumentációk és nyilvántartások kezeléséről;
b) közreműködik az informatikai eszközök beszerzésében, gondoskodik a beszerzett eszközök üzembe helyezéséről;
c) kezdeményezi az informatikai eszközök selejtezését, valamint részt vesz az informatikai eszközök selejtezési eljárásában;
d) gondoskodik az informatikai fejlesztések pályázatainak, projektjeinek előkészítéséről, és részt vesz a lebonyolításukban;
e) gondoskodik a Hivatal informatikai stratégiájának előkészítéséről, kidolgozásáról;
f) gondoskodik a Hivatal informatikai biztonsági szabályzatának elkészítéséről, megsértése esetén a szabályzat rendelkezései alapján jár el;
g) gondoskodik a Hivatal internetes honlapjának üzemeltetéséről, fejlesztéséről, és a tartalomfelelősöknek támogatási szolgáltatást nyújt a szolgáltatott tartalom kezeléséhez;
h) üzemelteti és alkalmazásgazdája a Hivatal iktató-, iratkezelő rendszerének, gondoskodik a rendszer használatához az informatikai támogatásról;
i) gondoskodik a Hivatal felhasználóitól érkező informatikai tárgyú bejelentések, incidensek kezeléséről;
j) gondoskodik az informatikai szabályzat és a kapcsolódó szabályzatok tervezetének elkészítéséről, frissítéséről;
k) gondoskodik az informatikai szolgáltatások katalógusának („Szolgáltatási lista”) előkészítéséről és karbantartásáról, kezdeményezi a jóváhagyását és kiadását;
l) gondoskodik az elszigetelt gazdasági rendszerek munkaállomás és operációs rendszereinek biztosításáról;
m) gondoskodik az info- és telekommunikációs infrastruktúra és rendszerek (telefonos rendszer, beléptető rendszerek, TV-csatorna szolgáltatások és infrastruktúra) üzemeltetéséről, fejlesztéséről az ezeket a rendszereket üzemeltető külső szolgáltatókkal együttműködve;
n) közreműködik a Hivatal Vezetői Információs Rendszerének működtetésében;
o) koordinálja a Hivatal információs térképének elkészítését;
p) javaslatokat és technikai megoldásokat készít elő a belső kommunikáció, valamint az információátadással kapcsolatos folyamatok fejlesztésének elősegítése céljából.
(2) Az Informatikai és Ügyviteli Főosztály statisztikai feladatai körében:
a) gondoskodik az ügyviteli rendszer (iktató- és iratkezelő rendszer) statisztikai moduljainak karbantartásáról, fejlesztéséről;
b) gondoskodik a parlamenti beszámolóhoz vagy az ad hoc jellegű kimutatások készítéséhez szükséges statisztikai adatok szolgáltatásáról;
c) gondoskodik az ügyviteli rendszer (iktató- és iratkezelő rendszer) adataiból előállítható, ügyintézőkre vonatkozó vezetői riportok szolgáltatásáról.
(3) Az Informatikai és Ügyviteli Főosztály iratkezelési feladatai körében:
a) végzi a Hivatal iratainak és ügyiratainak kezelését, ezen belül:
aa) küldemények (iratok) átvétele: gondoskodik a beérkező küldemények átvételéről, azok csoportosításáról,
ab) küldemények (iratok) érkeztetése: gondoskodik a küldeményként beérkezett iratok érkeztetéséről, szükség szerint a kézbesítőkönyvekbe való bejegyzéséről,
ac) küldemények (iratok) előzményezése, csatolása, szerelése: gondoskodik az iratok előzmény ügyiratainak kikereséséről, szükség szerint elvégzi ezen iratok csatolását, szerelését,
ad) küldemények (iratok) iktatása: gondoskodik az előkészített és érkeztetett iratok iktatásáról, szükség szerint az ügyiratborítók nyomtatásáról és iktatás után a megfelelő szervezeti egységnek való átadásáról,
ae) küldemények (iratok) postára adása (postázása), kézbesítése: gondoskodik a szervezeti egységek postai úton továbbítandó küldeményeinek összegyűjtéséről, ezek postai feladásáról, szükség szerint személyes kézbesítéséről, valamint a Hivatal épületén belül a beérkező küldemények kézbesítéséről,
af) iratok és ügyiratok irattárazása: gondoskodik az átmeneti és a központi irattár működtetéséről és az irattárazásra átadott iratok és ügyiratok irattárazásáról,
ag) iratok és ügyiratok selejtezése és levéltárba adása: gondoskodik az évenként szükséges irat- és ügyirat-selejtezésről, valamint – a levéltári törvényben foglaltak betartásával és a Levéltárral együttműködve – a Hivatalban és jogelőd szervezeteinél keletkezett maradandó értékű iratok levéltári átadásának előkészítéséről és levéltárba átadásáról;
b) gondoskodik az érkeztetett iratok iktatás előtti tárgyszóval ellátásáról;
c) gondoskodik a Hivatal iratkezelési szabályzatának előkészítéséről, karbantartásáról és a szabályzat rendelkezéseinek megsértése esetén a szabályzat rendelkezései alapján jár el;
d) gondoskodik az irattári terv évenkénti felülvizsgálatának kezdeményezéséről, karbantartásáról;
e) gondoskodik az ügyviteli rendszerhez (iktató és iratkezelő) használt statisztikai adatgyűjtést segítő kitöltési segédlet évenkénti felülvizsgálatáról és a felülvizsgálat eredménye alapján a kódrendszer karbantartásáról;
f) részt vesz a Hivatal titokfelügyeleti feladatkörében felmerülő iratkezelési feladatok ellátásában, és ezen feladatok ellátása során együttműködik a Hivatal biztonsági vezetőjével;
g) szükség szerint gondoskodik a szervezeti egységek ügykezelési segédletekkel (hitelesített iktatókönyvek, bélyegzők) történő ellátásáról.
(4) Az Informatikai és Ügyviteli Főosztályhoz tartozó Informatikai Osztály élén főosztályvezető-helyettes, az Ügyviteli Osztály élén osztályvezető áll.
1.3.5. Általános Vizsgálati és Nemzetiségi Jogi Főosztály
(1) Az Általános Vizsgálati és Nemzetiségi Jogi Főosztály vizsgálati feladatai körében:
a) végzi a Hivatalhoz érkezett beadványok előzetes vizsgálatát, és ennek eredményeként intézkedési javaslatot tesz a beadvány további kezelésére;
b) a beadványok alapján vizsgálja a Biztos hatáskörét;
c) ha a panasz nem tartozik a Biztos hatáskörébe, előkészíti a panasz elutasítására vagy – a címzett szerv megjelölésével – a beadvány áttételére irányuló biztosi intézkedést;
d) a Biztos utasítása alapján előkészíti a Biztos érdemi intézkedését; e) javaslatot tesz átfogó vizsgálat lefolytatására;
f) a Biztos kijelölése alapján kivizsgálja az alapvető jogokkal kapcsolatos visszásságokat;
g) a Biztos kijelölése alapján egyedi vizsgálatot folytat;
h) javaslatot tesz a vizsgálat megállapításaihoz képest szükségesnek tartott intézkedésre, és előkészíti a Biztos vizsgálaton alapuló, érdemi intézkedéseit;
i) a vizsgálat során értesíti a panaszosokat és más érintetteket;
j) kódolja az általa befejezett ügyeket, majd továbbítja azokat a Főtitkárnak;
k) értékeli és összefoglalja a vizsgálatok eredményeit;
l) közreműködik a Biztos beszámolójának elkészítésében;
m) szervezi és bonyolítja a Biztos vagy a Biztoshelyettesek helyszíni panaszfelvétellel együtt járó megyei látogatásait;
n) előkészíti a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelméért felelős Biztoshelyettes jogi-információs, felvilágosító tevékenységét;
o) kapcsolatot tart a többi szervezeti egységgel;
p) kapcsolatot tart az országos és helyi nemzetiségi önkormányzatokkal;
q) ellenőrzi a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény, továbbá a nemzetiségek jogaira vonatkozó más jogszabályok rendelkezései érvényesülését egyedi panaszok alapján, illetve a Biztos vagy a Biztoshelyettes döntésének megfelelően, hivatalból. (2) Az Általános Vizsgálati és Nemzetiségi Jogi Főosztályon a főosztályvezető munkájának segítése és helyettesítése érdekében az Általános Vizsgálati Osztály és a Nemzetiségi Jogi Osztály élén általános főosztályvezető-helyettes tevékenykedik.
1.3.6. Hatósági és Környezetvédelmi Főosztály
(1) A Hatósági és Környezetvédelmi Főosztály vizsgálati feladatai körében:
a) a beadványok alapján vizsgálja a Biztos hatáskörét;
b) ha a panasz nem tartozik a Biztos hatáskörébe, előkészíti a panasz elutasítására vagy – a címzett szerv megjelölésével – a beadvány áttételére irányuló biztosi intézkedést;
c) a Biztos utasítása alapján előkészíti a Biztos érdemi intézkedését; d) javaslatot tesz átfogó vizsgálat lefolytatására;
e) a Biztos kijelölése alapján kivizsgálja az alapvető jogokkal kapcsolatos visszásságokat;
f) a Biztos kijelölése alapján egyedi vizsgálatot folytat;
g) javaslatot tesz a vizsgálat megállapításaihoz képest szükségesnek tartott intézkedésre, és előkészíti a Biztos vizsgálaton alapuló, érdemi intézkedéseit;
h) a vizsgálat során értesíti a panaszosokat és más érintetteket;
i) kódolja az általa befejezett ügyeket, majd továbbítja azokat a Főtitkárnak;
j) értékeli és összefoglalja a vizsgálatok eredményeit;
k) közreműködik a Biztos beszámolójának elkészítésében;
l) kapcsolatot tart a többi szervezeti egységgel;
m) a Biztos és a Biztoshelyettesek kezdeményezése alapján kivizsgálja a jövő nemzedékek jogaival, a természeti erőforrások mint a nemzet közös öröksége védelmével és az egészséges környezethez való alapjoggal kapcsolatos visszásságokat;
n) a Biztos és a Biztoshelyettes döntésének megfelelően vagy egyedi panaszok alapján ellenőrzi a környezet- és természetvédelmi jogszabályok rendelkezéseinek érvényesülését;
o) részt vesz a jövő nemzedékek érdekeit érintő jogszabályok és egyéb jogi normák tervezeteinek véleményezésében.
(2) A Hatósági és Környezetvédelmi Főosztályon a főosztályvezető munkájának segítése és helyettesítése érdekében a Környezetvédelmi Osztály élén általános főosztályvezető-helyettes tevékenykedik.
1.3.7. Esélyegyenlőségi és Gyermekjogi Főosztály
(1) Az Esélyegyenlőségi és Gyermekjogi Főosztály vizsgálati feladatai körében:
a) a beadványok alapján vizsgálja a Biztos hatáskörét;
b) ha a panasz nem tartozik a Biztos hatáskörébe, előkészíti a panasz elutasítására vagy – a címzett szerv megjelölésével – a beadvány áttételére irányuló biztosi intézkedést;
c) a Biztos utasítása alapján előkészíti a Biztos érdemi intézkedését; d) javaslatot tesz átfogó vizsgálat lefolytatására;
e) a Biztos kijelölése alapján kivizsgálja az alapvető jogokkal kapcsolatban tudomására jutott visszásságokat;
f) egyedi ügyben vizsgálatot folytat, és ennek keretében megteszi a szükséges intézkedéseket, és elvégzi az eljárási határidőknek megfelelő vizsgálati cselekményeket;
g) javaslatot tesz a vizsgálat megállapításaihoz képest szükségesnek tartott intézkedésre, és előkészíti a Biztos vizsgálaton alapuló, érdemi intézkedéseit;
h) a vizsgálat során értesíti a panaszosokat és más érintetteket;
i) kódolja az általa befejezett ügyeket, majd továbbítja azokat a Főtitkárnak;
j) értékeli és összefoglalja a vizsgálatok eredményeit;
k) közreműködik a Biztos beszámolójának elkészítésében;
l) kapcsolatot tart a többi szervezeti egységgel.
(2) Az Esélyegyenlőségi és Gyermekjogi Főosztályon a főosztályvezető munkájának segítése és helyettesítése érdekében a Gyermekjogi Osztály élén általános főosztályvezető-helyettes tevékenykedik.
1.3.8. Közjogi Főosztály
(1) A Közjogi Főosztály vizsgálati feladatai körében:
a) a beadványok alapján vizsgálja a Biztos hatáskörét;
b) ha a panasz nem tartozik a Biztos hatáskörébe, előkészíti a panasz elutasítására vagy – a címzett szerv megjelölésével – a beadvány áttételére irányuló biztosi intézkedést;
c) a Biztos utasítása alapján előkészíti a Biztos érdemi intézkedését; d) javaslatot tesz átfogó vizsgálat lefolytatására;
e) a Biztos kijelölése alapján kivizsgálja az alapvető jogokkal kapcsolatos visszásságokat;
f) a Biztos kijelölése alapján egyedi vizsgálatot folytat;
g) javaslatot tesz a vizsgálat megállapításaihoz képest szükségesnek tartott intézkedésre, és előkészíti a Biztos vizsgálaton alapuló, érdemi intézkedéseit;
h) a vizsgálat során értesíti a panaszosokat és más érintetteket;
i) kódolja az általa befejezett ügyeket, majd továbbítja azokat a Főtitkárnak;
j) értékeli és összefoglalja a vizsgálatok eredményeit;
k) közreműködik a Biztos beszámolójának elkészítésében;
l) kapcsolatot tart a többi szervezeti egységgel.
(2) A Közjogi Főosztály jogszabály-véleményezési feladatai körében:
a) folyamatosan figyelemmel kíséri a Biztos által elrendelt vizsgálatokat, ennek során szükség szerint jogszabály-módosításra, alkotmánybírósági indítványra vonatkozó javaslatot készít elő;
b) a befejezett ügyeket érdemben értékeli, és folyamatosan kapcsolatot tart a többi főosztállyal, ennek keretében kódolja az általa befejezett ügyeket, majd továbbítja azokat a Főtitkárnak;
c) előkészíti a Biztos által egyedileg meghatározott indítványokat, eljárást kezdeményező beadványokat, iratokat;
d) feltárja a Biztos által egyedileg meghatározott, előkészítendő indítványhoz szükséges információkat, jogszabályi hátteret;
e) szorosan együttműködik a Hivatal egyéb szervezeti egységeivel, különös tekintettel az Általános Vizsgálati és Nemzetiségi Jogi Főosztályra, a Hatósági és Környezetvédelmi Főosztályra, valamint az Esélyegyenlőségi és Gyermekjogi Főosztályra;
f) folyamatosan nyomon követi a jogszabályi környezet változását;
g) szükség szerint, illetve a Biztos megbízásából jogszabály módosítására javaslatot dolgoz ki;
h) ellátja a Hivatal belső normáit előkészítő feladatokat;
i) gondoskodik a belső adatvédelmi felelősi feladatok ellátásáról, valamint felel az adatvédelmi szabályzat elkészítéséért;
j) szervezi a Hivatalnak véleményezés céljából megküldött jogszabálytervezetek Hivatalon belüli köröztetését, belső egyeztetését, egységes álláspontot alakít ki a Hivatal szervezeti egységeinek észrevételeiből.
(3) A Közjogi Főosztály indítvány-előkészítési feladatai körében:
a) előkészíti a Biztos által egyedileg meghatározott indítványokat, eljárást kezdeményező beadványokat, iratokat;
b) előkészíti a Biztos, valamint a Biztoshelyettesek jogalkotási kezdeményezéseit, illetve figyelemmel kíséri azok megvalósulását és végrehajtását;
c) folyamatosan figyelemmel kíséri a Biztos által elrendelt vizsgálatokat, ennek során szükség szerint jogszabály-módosításra, alkotmánybírósági indítványra vonatkozó javaslatot készít elő;
d) a befejezett ügyeket érdemben értékeli és folyamatosan kapcsolatot tart a többi főosztállyal, ennek keretében kódolja az általa befejezett ügyeket, majd továbbítja azokat a Főtitkárnak;
e) folyamatosan figyelemmel kíséri az Alkotmánybíróság, a bíróságok, az Emberi Jogok Európai Bírósága, valamint a külföldi alkotmánybíróságok, bíróságok alapjogi gyakorlatát, azokról szükség szerint összefoglalót készít;
f) az Országgyűlés bizottsági munkájába való bekapcsolódás érdekében figyelemmel kíséri a parlament működését;
g) szorosan együttműködik a Hivatal egyéb szervezeti egységeivel, különös tekintettel az Általános Vizsgálati és Nemzetiségi Jogi Főosztályra, a Hatósági és Környezetvédelmi Főosztályra, valamint az Esélyegyenlőségi és Gyermekjogi Főosztályra;
h) a Biztos vagy a Főtitkár felhatalmazása alapján kapcsolatot tart az állami, közigazgatási szervekkel, érdekképviseletekkel, civil szervezetekkel, szakértőkkel.
(4) A Közjogi Főosztályhoz tartozó Indítvány-előkészítési Osztályt általános főosztályvezető-helyettes, a Jogszabály-véleményezési Osztályt osztályvezető irányítja.
1.3.9. OPCAT Nemzeti Megelőző Mechanizmus Főosztály
(1) Az OPCAT Nemzeti Megelőző Mechanizmus Főosztály (angolul: OPCAT NPM Department)
a) biztosítja a kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni egyezmény fakultatív jegyzőkönyvének kihirdetéséről szóló 2011. évi CXLIII. törvény szerinti feladatok 2015. január 1-jétől történő ellátására való felkészülést; b) előkészíti a Kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni ENSZ Egyezmény végrehajtásához szükséges szabályzatokat;
c) lefolytatja a szükséges egyeztetéseket a Kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni ENSZ Egyezmény végrehajtásában érintett szervekkel;
d) előkészíti a Kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni ENSZ Egyezmény szerinti feladatok ellátását, különös tekintettel a nemzeti megelőző mechanizmus működtetésével kapcsolatos feladatokra;
e) közreműködik a Kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni ENSZ Egyezmény fejlesztésében;
f) kapcsolatot tart a Kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni ENSZ Egyezményben részes más államoknak az Egyezmény és annak jegyzőkönyvei végrehajtására hatáskörrel bíró szerveivel;
g) előkészíti a Kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni ENSZ Egyezmény fakultatív jegyzőkönyve szerinti Megelőzési Albizottsággal kapcsolatos feladatainak ellátását;
h) figyelemmel kíséri és ellenőrzi a gyülekezési joggal összefüggő tömegrendezvények rendőrségi kezelését;
i) feladatai ellátása során együttműködik a Nemzetközi és Társadalmi Kapcsolatok Főosztállyal.
(2) Az OPCAT Nemzeti Megelőző Mechanizmus Főosztályon belül a főosztályvezető munkájának segítése és helyettesítése érdekében általános főosztályvezető-helyettes tevékenykedik.
1.3.10. Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati Főosztály
(1) A Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati Főosztály a közérdekű bejelentések megtételére és nyilvántartására szolgáló elektronikus rendszer üzemeltetési feladatai körében:
a) végzi az elektronikus rendszeren keresztül érkezett bejelentések előzetes vizsgálatát, ennek keretében tisztázza, hogy a beadvány közérdekű bejelentésnek minősül-e;
b) közérdekű bejelentésnek nem minősülő beadvány esetén:
ba) ha a Biztos hatásköre megállapítható javaslatot tesz az ügy további vizsgálatára,
bb) ha az ügy nem tartozik a Biztos hatáskörébe, előkészíti az ügy elutasítására vagy – a címzett szerv megjelölésével – a beadvány áttételére irányuló biztosi intézkedést;
c) az elektronikus rendszeren kívül (postán, e-mailen) érkező közérdekű bejelentéseknél előkészíti a rendszer használatáról szóló tájékoztató levelet, és amennyiben a bejelentő a rendszer használatát nem kívánja:
ca) ha a Biztos hatásköre megállapítható javaslatot tesz az ügy további vizsgálatára,
cb) ha az ügy nem tartozik a Biztos hatáskörébe, előkészíti az ügy elutasítására vagy – a címzett szerv megjelölésével – a beadvány áttételére irányuló biztosi intézkedést;
d) közérdekű bejelentés esetén elvégzi a bejelentő azonosítását;
e) kiegészítő információkat szerez be a bejelentőktől, amennyiben az a bejelentés kivizsgálására hatáskörrel rendelkező szerv (eljáró szerv) megállapításához szükséges;
f) az azonosítás sikertelensége, az eljáró szerv tisztázatlansága esetén előkészíti a bejelentés elutasítására irányuló biztosi intézkedést;
g) megállapítja, a rendszerben rögzíti és értesíti az eljáró szervet;
h) a bejelentő erre irányuló kérelme esetén előkészíti a bejelentés anonimizált kivonatát;
i) előkészíti és a Hivatal honlapján közzéteszi a bejelentés rövid, személyes és egyedi intézményi adatok nélküli tartalmi kivonatát és elintézésének állását, továbbá az ügy lezárultával az eljáró/vizsgálattal érintett szervet és a vizsgálat eredményét;
j) előkészíti a közérdekű bejelentés eljáró szervhez történő továbbítására irányuló intézkedést;
k) az elektronikus rendszer útján kapcsolatot tart a bejelentő és az eljáró szerv között, ennek keretében az eljáró szerv közbenső és érdemi intézkedéseit továbbítja a bejelentő részére;
l) kódolja az általa befejezett ügyeket, majd továbbítja azokat a Főtitkárnak.
(2) A Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati Főosztály vizsgálati feladatai körében:
b) kérelemre egyedi vizsgálatot folytat, ha a bejelentő véleménye szerint a bejelentését az eljáró szerv nem vizsgálta ki teljes körűen, ha a vizsgálat eredményével nem ért egyet, valamint ha a bejelentését megalapozatlannak tartották;
c) javaslatot tesz a vizsgálat megállapításaihoz képest szükségesnek tartott intézkedésre, és előkészíti a Biztos vizsgálaton alapuló érdemi intézkedéseit;
d) a vizsgálat során értesíti a bejelentőt és más érintetteket;
e) kódolja az általa befejezett ügyeket, majd továbbítja azokat a Főtitkárnak;
f) értékeli és összefoglalja a vizsgálatok eredményeit;
g) közreműködik a Biztos beszámolójának előkészítésében;
h) kapcsolatot tart a többi szervezeti egységgel.
(3) A Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati Főosztály a Panaszirodával kapcsolatos feladatai körében:
a) személyes ügyfélfogadást tart;
b) ellátja a Biztoshoz vagy a Biztoshelyettesekhez kérelemmel forduló ügyfelek előre egyeztetett időpontban vagy soron kívüli módon történő fogadását;
c) az előre bejelentett panaszmeghallgatások esetében előzetesen tájékozódik és felkészül a panaszügyből;
d) a panaszfelvétel során bemutatja az alapvető jogok biztosának hatáskörét, a panaszfelvétel menetét, tájékoztatást nyújt az adatkezelés szabályairól, meghallgatja a panaszosokat, a panaszfelvételről jegyzőkönyvet készít, és átveszi a beadványokat és az azok mellékletét képező dokumentumokat;
e) a jegyzőkönyvet és az átvett iratokat továbbítja az Ügyviteli Osztály illetékes részlege felé;
f) intézi és nyilvántartja a Hivatalba érkező, más szervezeti egység feladatkörébe nem tartozó írásbeli panaszokat, közérdekű bejelentéseket, javaslatokat és egyéb beadványokat;
g) részt vesz a Biztosnak, a Biztoshelyetteseknek, valamint a Főtitkárnak címzett lakossági panaszok, közérdekű bejelentések, javaslatok és egyéb kérelmek elintézésében;
h) a közérdekű bejelentés felvétele során bemutatja az alapvető jogok biztosának a közérdekű bejelentések intézésével kapcsolatos hatáskörét, a bejelentés elektronikus rendszerben történő rögzítésének menetét, tájékoztatást nyújt az adatkezelés szabályairól, meghallgatja a bejelentőt, azonosítja a bejelentőt, rögzíti az elektronikus rendszerben a bejelentést, jegyzőkönyvet készít, és átveszi a beadványokat, illetve az azok mellékletét képező dokumentumokat.
(4) A Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati Főosztály az Információs Szolgálattal kapcsolatos feladatai körében:
a) telefonos információs szolgálatot lát el;
b) személyesen fogadja a bejelentkezés nélkül érkező ügyfeleket;
c) időpontot ad az ügyfelek számára a személyes panaszfelvételre, valamint a közérdekű bejelentés személyes megtételére;
d) tájékoztatást ad az alapvető jogok biztosának hatásköréről, az iratok nyilvántartásba vételének időpontjáról, az ügyszámáról, a panaszügy „Ad Acta” szerinti feldolgozási állapotáról, valamint a közérdekű bejelentések intézésével kapcsolatos hatásköréről, a bejelentés elektronikus rendszerben történő rögzítésének menetéről, az adatkezelés szabályairól;
e) iratot/dokumentumot vesz át és ad vissza;
f) gondoskodik a Hivatal munkatársai számára az ügyviteli tevékenységek elvégzéséhez és az iktató és iratkezelő informatikai rendszer használatához szükséges támogatási szolgáltatás biztosításáról.
(5) A Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati Főosztály szakmai ügyfélszolgálati feladatai körében:
a) intézi és nyilvántartja a Hivatalba érkező, más szervezeti egység feladatkörébe nem tartozó írásbeli panaszokat, közérdekű bejelentéseket, javaslatokat és egyéb beadványokat;
b) segíti a civil szféra és a Hivatal közötti kölcsönös információátadást;
c) részt vesz a Biztosnak, a Biztoshelyetteseknek, valamint a Főtitkárnak címzett lakossági panaszok, közérdekű bejelentések, javaslatok és egyéb kérelmek elintézésében;
d) heti, negyedéves és éves statisztikát készít az Információs Szolgálat és a Panasziroda ügyfélforgalmáról;
e) együttműködik az elemző és vizsgálati feladatokat ellátó munkatársakkal, ennek keretében a folyamatban lévő ügyek esetében tájékoztatja az ügyintézőt az ügyfél érkezéséről, az ügyintéző észrevételeit, kérdéseit közvetíti az ügyfél felé, és ha az ügyintéző személyesen is részt kíván venni a panaszmeghallgatáson, ahhoz minden segítséget megad;
f) a telefonos megkeresések vagy a személyes meghallgatások alapján tudomására jutott információkról, az eljárásra vonatkozó kérésekről közvetlenül is tájékoztatja az ügyintézőket.
(6) A Közérdekű Bejelentő-védelmi és Ügyfélkapcsolati Főosztályon a főosztályvezető munkájának segítése és helyettesítése érdekében a Közérdekű Bejelentő-védelmi Osztály élén általános főosztályvezető-helyettes, az Ügyfélkapcsolati Osztály élén osztályvezető tevékenykedik.
1.3.11. A belső ellenőr
A belső ellenőr:
a) ellátja a Hivatal költségvetési fejezetének belső ellenőrzését, illetve ellenőrzést végez a Biztos felügyelete alá tartozó költségvetési előirányzatokból céljelleggel juttatott támogatások felhasználásával kapcsolatosan a kedvezményezetteknél és a támogatások lebonyolításában részt vevő szervezeteknél, továbbá a Hivatal vagyonkezelésébe adott állami vagyonnal való gazdálkodás tekintetében;
b) a belső ellenőrzési tevékenység során szabályszerűségi, pénzügyi, rendszer- és teljesítmény-ellenőrzéseket, illetve informatikai rendszerellenőrzéseket végez;
c) nyomon követi a belső ellenőrzési jelentések alapján elkészített intézkedési tervek megvalósítását;
d) gondoskodik a belső ellenőrzések nyilvántartásáról, az ellenőrzési dokumentumok megőrzéséről;
e) elkészíti a belső ellenőrzési kézikönyvet, és rendszeresen gondoskodik annak felülvizsgálatáról.”