8/2014. (III. 21.) BM–KIM–TNM együttes utasítás
a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal szervezeti és működési rendjének meghatározásáról szóló 9/2010. (IX. 29.) BM–KIM együttes utasítás módosításáról1
2014.03.22.
„j) alapítás időpontja: 2000. január 1.”
„k) alapító okirat kelte, száma: 2010. augusztus 31. A-208/1/2010”
„q) szakágazat: 8424 Közbiztonság, közrend;”
„r) államháztartási szakágazat: 842470 Idegenrendészeti tevékenység;”
„s) kormányzati funkció szerinti besorolás: 016030 Állampolgársági ügyek, 031020 Menekültügy igazgatása; 031050 Egyéb rendészeti, bűnüldözési tevékenységek; 107070 menekültek, befogadottak, oltalmazottak ideiglenes ellátása és támogatás.”
„t) engedélyezett létszáma: 963 fő”
(A főigazgató irányítási jogkörében eljárva)
„q) belső rendelkezésben foglaltak szerint vezeti a Hivatal projektszervezetét.”
(A gazdasági főigazgató-helyettes az irányítása alatt álló szervezeti egységek útján gondoskodik)
„m) a Hivatal projekttevékenységéből származó pénzügytechnikai kérdésekkel, valamint – az informatikai projektek tekintetében – a szakmai felügyelettel és koordinációval”
(kapcsolatos feladatok ellátásáról.)
10. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 8/2014. (III. 21.) BM–KIM–TNM együttes utasításhoz
2. melléklet a 8/2014. (III. 21.) BM–KIM–TNM együttes utasításhoz
Az SZMSZ 1/B. függelék „A Hivatal területi szervei” cím alatti 6. pont 6.4. alpont helyébe a következő rendelkezés lép: „6.4. Tatabányai Kirendeltség és Menekültügyi Osztály”
3. melléklet a 8/2014. (III. 21.) BM–KIM–TNM együttes utasításhoz
„1.2.1. Állampolgársági Igazgatóság
Az Állampolgársági Igazgatóság a főigazgató irányítása alatt álló önálló szervezeti egység. Előkészíti a magyar állampolgárságról szóló jogszabályokban a belügyminiszter, továbbá a miniszterelnök általános helyettese hatáskörébe tartozó előterjesztések tervezetét, ellátja a Hivatal hatáskörébe utalt állampolgársági ügyintézési feladatokat, ellátja – a magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény (a továbbiakban: Ápt.) 4. § (3) és (3a) bekezdései, valamint az 5. §-a alapján honosítottak és a visszahonosítottak kivételével – a hazai anyakönyvezéssel kapcsolatos, az anyakönyvekről, a házasságkötésről és a névviselésről szóló jogszabályokban megállapított feladatokat. Az Állampolgársági Igazgatóság a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény, valamint az annak végrehajtásáról szóló 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet alapján külföldön élő magyar állampolgárként nyilvántartásba veszi azon magyar állampolgárok személyes adatait, akik nem szerepelnek a polgárok személyiadat- és lakcímnyilvántartásában, azonban a magyar állampolgárságukat megállapította, vagy a külföldön történt anyakönyvi eseményeiket hazailag anyakönyvezte. A magyar állampolgárság megállapítási eljárás és a külföldön történt anyakönyvi események hazai anyakönyvezési eljárása során, ha a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban nem szereplő személyek úgy nyilatkoznak, hogy Magyarországon élő magyar állampolgárként kérik a személyes adatainak nyilvántartásba vételét, az Állampolgársági Igazgatóság a nyilvántartásba vétel érdekében értesíti a személyiadat- és lakcímnyilvántartást kezelő központi szervet. Az igazgatóság tevékenységét a Honosítási és Hazai Anyakönyvi Osztályon és az Állampolgárság Megállapítási Osztályon keresztül látja el. Az Állampolgársági Igazgatóságot főosztályvezető besorolású igazgató vezeti.” (1.2.1.1. Honosítási és Hazai Anyakönyvi Osztály)
(Honosítási és Hazai Anyakönyvi Osztály)
„b) összeállítja az a) pontban meghatározott honosítási kérelmekről a köztársasági elnöknek szóló előterjesztések, valamint a megszüntető határozatok tervezetét, az elnöki döntésről értesíti az állampolgársági jogszabályokban megnevezett hatóságokat;”
(Honosítási és Hazai Anyakönyvi Osztály)
(anyakönyvezi:)
„ef) a születést, házasságkötést, bejegyzett élettársi kapcsolat létesítését utólagosan, ha annak helye nem állapítható meg, vagy az eredetileg vezetett anyakönyvek külföldön vannak;”
(Honosítási és Hazai Anyakönyvi Osztály)
„l) külföldön élő magyar állampolgárként nyilvántartásba veszi azon személyek adatait, akiknek a külföldön történt anyakönyvi eseményeit hazailag anyakönyvezte és kiadja erről a hatósági igazolványt.”
(Állampolgárság Megállapítási Osztály)
„c) elkészíti a Hivatal hatáskörébe tartozó, a magyar állampolgárság nyilatkozattal történő megszerzését tanúsító bizonyítványok, illetve az elutasító határozatok tervezetét, a nyilatkozattal magyar állampolgárságot szerzett személyek adatait külföldön élő magyar állampolgárként nyilvántartásba veszi és kiadja erről a hatósági igazolványt;”
(Állampolgárság Megállapítási Osztály)
„g) külföldön élő magyar állampolgárként nyilvántartásba veszi azon személyek adatait, akiknek a magyar állampolgárságát megállapította – amennyiben az állampolgárság megállapítást nem követi hazai anyakönyvezés – és kiadja erről a hatósági igazolványt.”
(1.2.2.1. Egyszerűsített Honosítási Ügyek Osztálya)
(1.2.2.2. Honosítottak Hazai Anyakönyvi Osztálya)
(Ellátási és Integrációs Osztály)
„a) menekültügyi szakmai szempontok szerint irányítja, koordinálja és ellenőrzi a befogadó állomás és a menekültügyi őrzött befogadó központ, továbbá a menedékjogról szóló 2007. évi LXXX törvény (a továbbiakban: Met.) szerinti integrációs szerződés végrehajtásában közreműködő családsegítő szolgálatok működését, tevékenységét; b) együttműködik az állami szervekkel, a helyi önkormányzatokkal, nemzetközi szervezetekkel, civil és egyházi szervezetekkel és a menekültek, oltalmazottak és menedékesek részére szolgáltatást nyújtó intézményekkel, a menekültek, oltalmazottak és menedékesek ellátásában közreműködő civil és karitatív szervezetekkel;”
(Ellátási és Integrációs Osztály)
„e) ellátja az elismerést követő két hónapig befogadó állomáson történő elhelyezésre és ellátásra való jogosultság elbírálásával kapcsolatos hatósági feladatokat, elbírálja az integrációs támogatás igénylésére vonatkozó kérelmeket;”
(Ellátási és Integrációs Osztály)
„h) gondoskodik a Met. szerinti integrációs szerződés megkötéséről, ellátja az ezzel összefüggő hatósági feladatokat.” (A Főigazgatói Titkárság)
„i) ellátja a Hivatal honlapgondozási, tartalomfrissítési feladatait a központ és területi szervei által megadott adattartalommal;”
(A Főigazgatói Titkárság)
„j) intézi a főigazgató által meghatározott feladatokat, megszervezi és ellenőrzi azok végrehajtását;”
(Dublini Koordinációs Osztály)
„a) felelős a harmadik országbeli állampolgárok által valamely tagállamban benyújtott menekültügyi kérelem elbírálásáért felelős tagállam meghatározásának kritériumairól és mechanizmusairól szóló 343/2003/EK tanácsi rendelet, valamint e rendelet részletes alkalmazási szabályainak megállapításáról szóló 1560/2003/EK bizottsági rendeletből, valamint az egy harmadik országbeli állampolgár vagy egy hontalan személy által a tagállamok egyikében benyújtott nemzetközi védelem iránti kérelem megvizsgálásáért felelős tagállam meghatározására vonatkozó feltételek és eljárási szabályok megállapításáról szóló, az Európai Parlament és Tanács 604/2013/EU Rendelete, valamint az e rendelet részletes alkalmazási szabályainak megállapításáról szóló (elfogadás előtt álló) bizottsági rendeletből fakadó feladatok ellátásáért (a továbbiakban: Dublini Rendeletek);”
(Nemzetközi Kapcsolatok és Alapok Osztály)
„e) képviseli a hivatalt az EU Szolidaritás és migrációs áramlások igazgatása program alapjaival (Visszatérési Alap, Integrációs Alap, Európai Menekültügyi Alap, Külső Határok Alap), valamint a 2014–2020. időszakra vonatkozó Menekültügyi és Migrációs Alappal és Belső Biztonsági Alappal összefüggő hazai és külföldi szakmai megbeszéléseken és fórumokon;”
(Nemzetközi Kapcsolatok és Alapok Osztály)
„q) folyamatos háttértámogatást biztosítva működteti a Hivatal migrációs szakkonzuli és bevándorlási összekötő tisztviselői hálózatát.”
(A regionális igazgatóság feladat- és hatáskörében)
„j) ellátja a menekültügyi jogszabályokból a Hivatalra háruló hatósági feladatokat, közreműködik az illetékességi területén lakó menekült, oltalmazott számára támogató szolgáltatást nyújtó családsegítő szolgálat, közreműködő civil szervezet ellenőrzésében;”
(A befogadó állomás feladat- és hatáskörében)
„i) végrehajtja a menekültek, oltalmazottak integrációját elősegítő programokból és intézkedésekből a befogadó állomásra háruló feladatokat;”
20. Az SZMSZ Melléklet 2. függelék 1.1. h) pontjában, az 1.2.6.2. e) pontjában, az 1.2.12.3. c), f) pontjaiban, az 1.2.13.1. e) pontjában és az 1.2.13.2. j) pontjában a „befogadó állomások” szövegrész helyébe „befogadó állomás és menekültügyi őrzött befogadó központ” szövegrész lép.
4. melléklet a 8/2014. (III. 21.) BM–KIM–TNM együttes utasításhoz
(Közép-dunántúli Regionális Igazgatóság)
„19.6. Tatabányai Kirendeltség és Menekültügyi Osztály
19.6.1. Kirendeltségvezető
19.6.2. Idegenrendészeti ügyintéző
19.6.3. Menekültügyi ügyintéző”