17/2015. (V. 15.) NFM utasítás
17/2015. (V. 15.) NFM utasítás
a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Igazgatás költségvetése pénzügyi-gazdasági feladatairól és a döntési eljárásokról1
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényre, a számvitelről szóló 2000. évi C. törvényre, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletre, az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendeletre figyelemmel, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Igazgatás költségvetése pénzügyi-gazdasági feladatairól és a döntési eljárásokról – a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján – a következő utasítást adom ki:
1. Az utasítás hatálya
1. § Jelen utasítás hatálya kiterjed a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Igazgatás költségvetésének tervezésére, teljesítésére, valamint gazdálkodására.
2. Az Igazgatás költségvetésének szerkezete
2. § (1) A központi költségvetésről szóló törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 1. melléklet XVII. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejezet 1. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Igazgatás cím (a továbbiakban: Igazgatás) mint központi költségvetési szerv költségvetése tartalmazza az intézmény működéséhez kötődő kiadásokat és bevételeket mint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Szervezeti és Működési költségvetését (a továbbiakban: Szervezeti és Működési költségvetés), a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) közfeladatai ellátásával kapcsolatos kiadásokat és bevételeket (a továbbiakban: Szakmai Programok költségvetése).
(2) A Szervezeti és Működési költségvetés és a Szakmai Programok költségvetése között év közben átcsoportosításra – a nemzeti fejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) által átruházott hatáskörben – a gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: gazdasági helyettes államtitkár) jogosult.
3. Az előirányzatok tervezésének feladatai
3. § (1) A költségvetési tervezési irányelvekkel, valamint a szakmai követelményekkel összhangban – az érintett szervezeti egységek bevonásával – az Igazgatás kiemelt előirányzatainak költségvetési javaslatát a Gazdálkodási Főosztály (a továbbiakban: GF) állítja össze.
(2) A Kvtv. alapján – a Szakmai Programok költségvetése tekintetében a Költségvetési Főosztály (a továbbiakban: KF) javaslata alapján – a GF készíti el az Igazgatás kincstári költségvetését.
(3) A Kvtv. elfogadását követően – a közigazgatási államtitkár egyetértése mellett – a gazdasági helyettes államtitkár javaslatot terjeszt elő a miniszter részére az Igazgatás költségvetésének a 2. § (1) bekezdése – azon belül egyes jogcímek, felhasználási célok, feladatok – szerinti felosztására.
(4) A (3) bekezdés szerinti javaslatra vonatkozó döntésében a miniszter meghatározza – a GF javaslatára a Szervezeti és Működési költségvetés, a KF javaslatára a Szakmai Programok költségvetése – részletes, felhasználási célok szerinti felosztását és a felosztott források felett rendelkező szakmai felügyeletet gyakorló helyettes államtitkárokat és felügyeletet gyakorló államtitkárokat (a továbbiakban: felügyeletet gyakorló felsővezetők).
(5) A (3) bekezdés szerinti felosztásra alapozott és a 2. § (1) bekezdésében foglalt szerkezeti tagolás figyelembevételével az Igazgatás elemi költségvetését – a Szakmai Programok költségvetése tekintetében a KF javaslata alapján – a GF készíti el, melyet – az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 173. § (1) bekezdése alapján – a miniszter által átruházott hatáskörben a közigazgatási államtitkár hagy jóvá.
4. A Szervezeti és Működési költségvetés előirányzatai felhasználásának sajátos szabályai
4. § A Szervezeti és Működési költségvetés tekintetében a kiemelt előirányzatokon belül felhasználási célokra felosztott és jóváhagyott előirányzati keretek felett a közigazgatási államtitkár rendelkezik, az Ávr. 53. § (1) bekezdésében szabályozott felhasználások esetében a keret felett – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 36. § (2) bekezdése tekintetében összeghatár nélkül, minden egyéb esetben a 9. § (4) bekezdése figyelembevétele mellett – a gazdasági helyettes államtitkár rendelkezik.
5. § (1) A kötelezettségvállalás eljárási rendje az általános előírásoktól eltérően alakul minden olyan előirányzat felhasználása, kezelése esetében, ahol külön miniszteri utasítás jelen utasítás rendelkezéseitől eltérően rendelkezik. Különös eljárási szabályokat tartalmaz:
a) a minisztérium szerződései megkötésének és nyilvántartásának szabályairól szóló (a továbbiakban: szerződéskötési utasítás),
b) az ideiglenes külföldi kiküldetésekről szóló,
c) a reprezentációs, valamint a protokoll kiadásokról szóló,
d) a fordítási feladatok ellátásáról, valamint a tolmácsolási feladatok ellátásáról szóló,
e) a kincstári VIP kártya kiadásáról és használati rendjéről szóló,
f) a Központi Nukleáris Pénzügyi Alap kezelésének és gazdálkodásának szabályairól szóló,
g) az NFM szerződésein kívüli, egyéb fizetési kötelezettségei keletkezésének eljárási szabályairól és nyilvántartásáról szóló
utasítás.
(2) A minisztérium létszámának és a rendszeres személyi juttatások, valamint a külső személyi juttatások kötelezettségvállalásának analitikus nyilvántartását a Személyügyi Főosztály (a továbbiakban: SZF) közszolgálati nyilvántartási rendszere biztosítja.
(3) Az egyes szervezeti egységeknél a minisztérium éves személyi juttatás költségvetése terhére szakmai gyakorlatot végzők, ösztöndíjasok foglalkoztatását, megbízási szerződés megkötését a közvetlen szakmai vezető kezdeményezi, és az SZF előterjesztése alapján – a felügyeletet gyakorló helyettes államtitkár egyetértésével – a GF pénzügyi ellenjegyzését követően a gazdasági helyettes államtitkár engedélyezi. A szakmai gyakorlatot végzők, ösztöndíjasok szerződését és a megbízási szerződéseket a közigazgatási államtitkár írja alá.
(4) A belföldi kiküldetést – az utazás módját is figyelembe véve – a szervezeti egység vezetője mint kiküldő a gazdasági helyettes államtitkárnál kezdeményezi a „Kiküldetési utasítás, Belföldi kiküldetési utasítás és költségelszámolás” elnevezésű szigorú számadású nyomtatvány aláírásával.
(5) A gazdasági helyettes államtitkár engedélyezheti a saját személygépkocsi igénybevételét hivatalos külföldi és belföldi út esetén, abban az esetben, ha a személygépkocsi érvényes CASCO biztosítással rendelkezik. Ezzel egyidejűleg az 1. mellékletben foglalt formanyomtatványt kell kitölteni és aláírni, valamint a gépkocsira és az útra vonatkozó adatokat megadni. Saját személygépkocsi igénybevételét utólagosan nem lehet engedélyezni.
(6) Saját személygépkocsi hivatalos célra csak abban az esetben vehető igénybe, ha a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (a továbbiakban: Főigazgatóság) hivatali gépkocsit nem tud biztosítani. Hivatali gépkocsi a Főigazgatóság Ellátási Portálon elérhető „Gépjármű üzemeltetés a Kulcsos gépkocsi használat” oldalról letölthető megfelelő formanyomtatvány kitöltésével igényelhető, melyet a Főigazgatósághoz e-mailben vagy faxon kell eljuttatni.
(7) Saját személygépkocsi igénybevételével megvalósult belföldi kiküldetés esetén – az 1. mellékletben foglalt formanyomtatványnak a kiküldött általi kitöltését és aláírását követően – a GF végzi el az üzemanyagköltség kiszámítását. A költségtérítés folyósítása – a kiküldetéssel járó egyéb költségekkel együtt – a kiküldött egyéni számlájára átutalással történik.
5. A Szakmai Programok költségvetése előirányzatai felhasználásának sajátos szabályai
6. § (1) A Szakmai Programok költségvetése tartalmazza a Szakmai Programok szakmai előirányzatait, a Szakmai Programok miniszteri keret előirányzatát (a továbbiakban: Miniszteri tartalék keret), a Szakmai Programok évközi tartalékát és az esetlegesen felosztásra nem kerülő keretet (a továbbiakban: Fel nem osztott keret). A Miniszteri tartalék keret felhasználásáról a miniszter, a Szakmai Programok évközi tartalékának felhasználásáról a 7. § (3)–(4) és (7) bekezdése szerinti eljárási rendben a miniszter által átruházott hatáskörben a közigazgatási államtitkár dönt.
(2) A 3. § (3) bekezdése szerinti döntéshez a gazdasági helyettes államtitkár bemutatja a Szakmai Programok előirányzatai terhére megvalósítani tervezett feladatoknak a felügyeletet gyakorló felsővezetők által kijelölt, a forrás felhasználásában közreműködő szakmai főosztályok (a továbbiakban: szakmai főosztály) által elkészített és a felügyeletet gyakorló felsővezetők által jóváhagyott feladattervét.
(3) A feladatterv tartalmazza a feladatok részletes ismertetését, a feladatok megvalósításának forrásigényét.
(4)2
(5) A Szakmai Programok előirányzatai között tárgyév október 20-ig történő átcsoportosításra feladatváltozás esetén kerülhet sor, vagy ha az adott Szakmai Program előirányzatán megtakarítás keletkezik. Az átcsoportosítás az érintett felügyeletet gyakorló felsővezetők egyetértése alapján történik. Az átcsoportosítást az átadó előirányzat szakmai főosztálya kezdeményezi. Az átcsoportosításra vonatkozó javaslatot a gazdasági helyettes államtitkár részére előzetes, pénzügyi szempontú véleményezésre meg kell küldeni. A felügyeletet gyakorló felsővezetők a gazdasági helyettes államtitkár egyetértése esetén jóváhagyják az átcsoportosításra vonatkozó javaslatot, és erről az átadó a jóváhagyott dokumentum másolatának megküldésével tájékoztatja a gazdasági helyettes államtitkárt.
(6)3 Ha az (5) bekezdés alapján kezdeményezett átcsoportosítással a gazdasági helyettes államtitkár nem ért egyet, akkor az átcsoportosításról a gazdasági helyettes államtitkár előterjesztésében – a miniszter által átruházott hatáskörben – a közigazgatási államtitkár dönt.
(7) Tárgyév november 15-én a Szakmai Programok kötelezettségvállalással nem terhelt előirányzatait, illetve a november 15-ét követően meghiúsult kötelezettségvállalások előirányzatait (a továbbiakban: szabad előirányzat) – a Miniszteri tartalék keret, valamint a 9. § (3) bekezdés c) és d) pontja szerinti előirányzat kivételével – a KF átvezeti a Szakmai Programok évközi tartaléka előirányzat javára. A szabad előirányzat meghatározása során a 10. § szerinti pénzügyi ellenjegyzéssel rendelkező kötelezettségvállalások állományát nem kell figyelembe venni.
(8)4 Az (5) és a (7) bekezdés szerinti átcsoportosításokról a KF adatot szolgáltat az Intézményfelügyeleti és Számviteli Főosztály (a továbbiakban: ISZFO) részére.
(9)5 Ha az (5) és a (7) bekezdés szerinti átcsoportosítás kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítást igényel, akkor az átcsoportosítást megelőzően a fejezetet irányító szerv és annak vezetője hatáskörébe utalt egyes jogok gyakorlásáról szóló miniszteri utasításban előírt eljárásrendben kell végrehajtani a kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítást.
7. § (1) A Szakmai Programok költségvetése előirányzatainak cél szerinti és szabályszerű felhasználásáért, azok kezelésének jelen utasításban meghatározott feladatai ellátásáért a szakmai főosztály és a felügyeletet gyakorló felsővezető felel.
(2) A Szakmai Programok évközi tartaléka előirányzat felhasználására irányuló forrásigényt (a továbbiakban: forrásigény) az igénylő főosztály a KF részére küldi meg. A forrásigényt részletesen indokolni és ahhoz a vonatkozó dokumentációt, valamint a 2. melléklet szerinti igénylőlapot csatolni kell.
(3) A megküldött forrásigények alapján a Szakmai Programok évközi tartaléka előirányzat felhasználására irányuló javaslatot – a gazdasági helyettes államtitkár az Ávr. 41. § (4) bekezdése szerinti esetben, az Áht. 37. §-a szerinti pénzügyi ellenjegyzést követően – a közigazgatási államtitkár elé terjeszti döntésre.
(4) A (3) bekezdés szerinti javaslatról a közigazgatási államtitkár dönt. A döntését követően a KF értesíti az igénylőt, és gondoskodik a döntés végrehajtásáról.
(5) A Miniszteri tartalék keret előirányzatának terhére a miniszter engedélyezhet átcsoportosítást. Az átcsoportosítás iránti igényhez részletes indokolást és a 2. melléklet szerinti igénylőlapot kell csatolni. Az átcsoportosítás miniszteri döntésre történő előterjesztése és a döntés végrehajtása a (3)–(5) bekezdés szerinti eljárási rendben történik.
(6) A Miniszteri tartalék keret előirányzatának terhére a miniszter, illetve egyedi miniszteri kijelölés alapján a kabinetfőnök, a Szakmai Programok évközi tartaléka előirányzatának terhére a közigazgatási államtitkár közvetlenül is vállalhat kötelezettséget. A kabinetfőnök kötelezettségvállalóként történő kijelölése a 4. melléklet alkalmazásával történik.
(7)6 Az Áht. 33. § (3) bekezdés a) pontja alapján hozott miniszteri és közigazgatási államtitkári döntés végrehajtására irányuló előirányzat-átcsoportosításra a gazdasági helyettes államtitkár jogosult. Ha az előirányzat-átcsoportosítás a Szakmai Programok szakmai előirányzatán belül az államtitkári keret terhére történik, akkor az átcsoportosítást az előirányzat felhasználása felett felügyeletet gyakorló felsővezető kezdeményezi a gazdasági helyettes államtitkárnál.
(8) Az (5)–(6) bekezdés szerinti döntésről és előirányzat-átcsoportosításokról a KF adatot szolgáltat az ISZFO részére.
8. § (1) Az éves költségvetési törvényben az Igazgatás részére megállapított támogatás Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) által rendelkezésre bocsátott összegéből a 3. § (3) bekezdése szerinti miniszteri döntés arányában a Szakmai Programok költségvetésére jutó támogatás összegét a jóváírást követő 5 munkanapon belül a GF átutalja az NFM Szakmai programok előirányzat-felhasználási keretszámlájára (a továbbiakban: Szakmai Programok keretszámla).
(2) A Szakmai Programok költségvetési előirányzatán belül az Elektronikus Értékesítési Rendszert (a továbbiakban: EÉR) illetően a feladatra fel nem használt forrással és a keletkező többletbevétellel a Fel nem osztott keretet kell megnövelni.
(3) Az irányító hatósági és közreműködő szervezeti feladatok ellátására megelőlegezett kiadások forrásának a visszatérülő bevételek terhére és a Fel nem osztott keret javára történő visszapótlásról a gazdasági helyettes államtitkár jogosult dönteni.
6. Kötelezettségvállalás
9. § (1) A minisztérium nevében kötelezettséget vállalni a (2) bekezdésben foglaltak kivételével, kizárólag a 10. § szerinti pénzügyi ellenjegyzést követően és írásban lehet.
(2) Előzetes írásbeli kötelezettségvállalás nem szükséges az Ávr. 53. § (1) bekezdésében meghatározott esetekben. Ezeket a kötelezettségvállalásokat a benyújtott számla, kifizetést elrendelő, igazoló dokumentum alapján kell nyilvántartásba venni a (9) bekezdés szerint.
(3) Az Igazgatás tekintetében kötelezettségvállalásra jogosult:
a) A Szervezeti és Működési költségvetés vonatkozásában:
aa) a nettó 20 millió forintot el nem érő érték esetén – a 4. § figyelembevétele mellett – a gazdasági helyettes államtitkár,
ab) értékhatár nélkül – legfeljebb a rendelkezésre álló előirányzatok összegéig – a gazdasági helyettes államtitkár egyetértésével a közigazgatási államtitkár,
ac) a környezeti és energiahatékonysági operatív programokért felelős helyettes államtitkár és az általa irányított szervezeti egységek működésének finanszírozása érdekében megvalósuló kötelezettségvállalások esetén – a fejlesztés- és klímapolitikáért, valamint kiemelt közszolgáltatásokért felelős államtitkár tájékoztatása mellett – a környezeti és energiahatékonysági operatív programokért felelős helyettes államtitkár,
ad) a közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkár és az általa irányított szervezeti egységek működésének finanszírozása érdekében megvalósuló kötelezettségvállalások esetén – a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár tájékoztatása mellett – a közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkár,
ae) a felszámolási eljárásban az adós vagyontárgyainak nyilvános értékesítésére szolgáló elektronikus értékesítési rendszerhez kapcsolódó, 10 millió forintot el nem érő kötelezettségvállalás esetén a Cégeljárási Jogi Főosztály vezetője. 10 millió forint vagy azt meghaladó kötelezettségvállaláshoz a gazdasági helyettes államtitkár egyetértése szükséges.
b) A Szakmai Programok költségvetése előirányzatai vonatkozásában a c) és d) pontok kivételével és a 7. § (7) bekezdése figyelembevételével:
ba) nettó 25 millió forint értékhatárig a szakmai felügyeletet gyakorló helyettes államtitkár, kabinetfőnök,
bb) nettó 100 millió forint értékhatárig a felügyeletet gyakorló felsővezető azzal, hogy a nettó 50 millió forintot meghaladó kötelezettségvállaláshoz a közigazgatási államtitkár egyetértése szükséges,
bc) értékhatár nélkül – legfeljebb a rendelkezésre álló előirányzatok erejéig – a miniszter a közigazgatási államtitkár véleményének a kikérésével,
bd) a Szakmai feladatok ellátásának támogatása előirányzat terhére a bb) alpont szerinti értékhatárokig és eljárási rendben a felügyeletet gyakorló felsővezető, értékhatár nélkül a miniszter a felügyeletet gyakorló felsővezető és a közigazgatási államtitkár véleményének kikérésével.
c) Az irányító hatóság (a továbbiakban: IH) és a közreműködő szervezet (a továbbiakban: KSZ) szakmai feladatok előirányzatai vonatkozásában:
ca) a Környezet és Energia Operatív Program (a továbbiakban: KEOP) IH és KSZ szakmai feladatok ellátásához kapcsolódó tevékenységének finanszírozása érdekében megvalósuló kötelezettségvállalások esetén – a szakmai felügyeletet ellátó államtitkár tájékoztatása mellett – a környezeti és energiahatékonysági operatív programokért felelős helyettes államtitkár,
cb) a Közlekedés Operatív Program (a továbbiakban: KÖZOP) IH és KSZ szakmai feladatok ellátásához kapcsolódó tevékenységének finanszírozása érdekében megvalósuló kötelezettségvállalások esetén – a szakmai felügyeletet ellátó államtitkár tájékoztatása mellett – a közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkár.
d) Az Elektronikus Értékesítési Rendszer működéséből származó bevételekből finanszírozott kötelezettségvállalások vonatkozásában értékhatár nélkül a Cégeljárási Jogi Főosztály vezetője a közigazgatási államtitkár egyetértésével.
(4) A (3) bekezdés a) pont aa) alpontjában, a (3) bekezdés b) pont ba) és bb) alpontjaiban rögzített értékhatárhoz kötöttség ügyletenkénti kötelezettségvállalásra vonatkozik. A kötelezettségvállalás összességében nem haladhatja meg az éves költségvetésben jóváhagyott előirányzatot.
(5) A kötelezettségvállaló felel a közbeszerzésekről szóló törvényben, a kapcsolódó jogszabályokban, a minisztérium beszerzéseinek szabályozásáról szóló utasításban, valamint a szerződéskötési utasításban foglaltak betartásáért, a kötelezettségvállalás tartalmáért, összegéért.
(6) A kötelezettségvállalás ügyviteli folyamatát, továbbá a folyamat során alkalmazandó formanyomtatványokat a szerződéskötési utasítás tartalmazza.
(7) Tárgyévi fizetési kötelezettség az adott célra, jóváhagyott kiadási előirányzatok összegéig – a saját bevételek teljesülési ütemére is figyelemmel – vállalható.
(8) Több év vagy a költségvetési éven túli év kiadási előirányzata terhére kötelezettségvállalásra az Áht. 36. § (4) bekezdése, valamint az Ávr. 46. § (2) bekezdése és 48–49. §-a szerint vállalható kötelezettség. Éven túli kötelezettségvállalást a kötelezettségvállalásra jogosult vezető kezdeményezésére – az Ávr. 48. § (2) bekezdésében foglalt kivételek figyelembevétele mellett – a szakmai felügyeletet gyakorló vezető, valamint a gazdasági helyettes államtitkár és a közigazgatási államtitkár egyetértésével a miniszter engedélyezhet.
(9) A kötelezettségvállalást, illetve a követelés-előírást tartalmazó aláírt érvényes okmányok egy példányát – szerződések esetében a szerződésnek a minisztériumot illető eredeti példányát a szerződéskötési utasításban foglaltaknak megfelelően – nyilvántartásba vételre a Szervezeti és Működési költségvetés tekintetében a GF, a Szakmai Programok költségvetése tekintetében a KF részére az aláírástól számított öt munkanapon belül, de legkésőbb a kifizetés engedélyezéséig meg kell küldeni.
(10) A Szervezeti és Működési költségvetés tekintetében a GF, a Szakmai Programok költségvetése tekintetében a KF vezetője integrált gazdálkodási rendszer keretében gondoskodik a kötelezettségvállalások analitikus nyilvántartásának naprakész vezetéséről. Az analitikus kötelezettségvállalási nyilvántartásnak tartalmaznia kell az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Áhsz.) 14. melléklet 4–6. pontjában előírt adatokon túl az egyes részfeladatokra vonatkozóan a jóváhagyott előirányzatok összegét évenkénti bontásban, a szabad keretet, a szakmai főosztály megnevezését, a kötelezettségvállaló nevét, a kötelezettség teljesítésének időpontját.
7. Pénzügyi ellenjegyzés
10. § (1) A kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére az Áht. 37. §-a, valamint az Ávr. 55. § (1) bekezdése alapján a gazdasági helyettes államtitkár vagy az általa a Szervezeti és Működési költségvetés tekintetében a GF vezetőjének javaslatára, a Szakmai Programok költségvetése tekintetében a KF vezetőjének javaslatára – az Ávr. 55. § (3) bekezdésére, valamint 60. §-ára figyelemmel – írásban kijelölt személy jogosult.
(2) Írásbeli pénzügyi ellenjegyzés nélkül – az Ávr. 53. § (1) bekezdésében foglalt kivétellel – az Igazgatás költségvetését terhelő gazdasági kihatású kötelezettség – ideértve az SZF által kötött szerződéseket is – nem vállalható, követelés nem teljesíthető.
(3) Az éves költségvetési előirányzatok 3. § (3) bekezdésében foglaltak szerinti felosztásának jóváhagyását megelőzően, a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére a gazdasági helyettes államtitkár egyedi engedélyével kerülhet sor.
8. Szakmai teljesítés igazolása
11. § (1) Kifizetést, valamint az Ávr. 57. § (2) bekezdése alapján bevételt elrendelni csak a szakmai teljesítés igazolása alapján, az érvényesítést követően lehet. A szakmai teljesítés igazolására jogosult személyt – a szerződéskötési utasításban foglaltak szerint – a kötelezettségvállalásra jogosult vezető jelöli ki. A szakmai teljesítést írásban kell igazolni.
(2) A Magyarországi Régiók Brüsszeli Képviseletének működtetésével kapcsolatos kifizetések engedélyezésére, valamint teljesítésigazolásra jogosult személyeket egyedi miniszteri kijelölés tartalmazza.
(3) A környezeti és energiahatékonysági operatív programokért felelős helyettes államtitkár és az irányítása alá tartozó szervezeti egységek, valamint a közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkár és az irányítása alá tartozó szervezeti egységek, valamint a felszámolási eljárásban az adós vagyontárgyainak nyilvános értékesítésére szolgáló elektronikus értékesítési rendszer működésével kapcsolatos kifizetések engedélyezésére, valamint a teljesítés igazolására történő kijelölést a 3. melléklet tartalmazza.
(4) A Szervezeti és Működési költségvetés tekintetében – az (1)–(3) bekezdésben foglalt esetek kivételével – szakmai teljesítésigazolásra a közigazgatási államtitkár kötelezettségvállalása esetén a gazdasági helyettes államtitkár, a gazdasági helyettes államtitkár kötelezettségvállalása esetén pedig a GF vezetője jogosult.
(5) A teljesítésigazolás folyamatát, részletes eljárási rendjét – tekintettel az Ávr. 57–58. §-ában foglalt előírásokra –, továbbá a folyamat során alkalmazandó formanyomtatványokat a szerződéskötési utasítás tartalmazza.
9. Érvényesítés
12. § (1) Az érvényesítésre jogosult személyek kijelölése a 10. § (1) bekezdése szerint történik.
(2) A teljesítésigazolás alapján az érvényesítőnek le kell folytatnia az Ávr. 58. § (1) bekezdése szerinti ellenőrzést.
(3) Az érvényesítés banki átutalás esetében az integrált gazdálkodási rendszer által előállított ún. „Kiadási utalványrendelet”-en, pénztár útján teljesített kiadások és bevételek esetében a kiadási és bevételi pénztárbizonylaton történik.
(4) Az Igazgatás pénzforgalmát érintő bevételek, kiadások érvényesítésére a Szervezeti és Működési költségvetés tekintetében a GF, a Szakmai Programok költségvetése tekintetében a KF vezetője által – a gazdasági helyettes államtitkár egyetértésével – írásban meghatalmazott, az Ávr. 55. § (3) bekezdése szerinti végzettséggel vagy képesítéssel rendelkező személyek jogosultak.
10. Utalványozás
13. § (1) Az utalványozás a kiadások teljesítésének, a bevételek beszedésének elrendelését foglalja magában. Utalványozásra csak a teljesítés igazolása és az érvényesítés után kerülhet sor.
(2) Nem kell külön utalványozni az Ávr. 59. § (5) bekezdésében foglalt kiadásokat és bevételeket.
(3) Az utalványozás során meg kell győződni arról, hogy az integrált pénzügyi-számviteli rendszer szerinti utalványlap a kötelezettségvállalás azonosítóját, valamint a főkönyvi számla számát tartalmazza-e.
(4) Utalványozásra a gazdasági helyettes államtitkár által írásban meghatalmazott személyek jogosultak.
11. Összeférhetetlenségi és nyilvántartási szabályok
14. § (1) Az aláírási jogosultságok alkalmazásánál, ellenőrzésénél figyelembe kell venni az Ávr. 60. § (1) és (2) bekezdésében foglalt, összeférhetetlenségre vonatkozó szabályokat.
(2) A kötelezettségvállalásra, a pénzügyi ellenjegyzésre, a szakmai teljesítés igazolására, az érvényesítésre és az utalványozásra jogosult, kijelölt személyekről a Szervezeti és Működési költségvetés tekintetében a GF, a Szakmai Programok költségvetése tekintetében a KF által rendelkezésre bocsátott aláírásminta nyomtatványt kell kitölteni, és annak 1 kitöltött példányát meg kell őrizni, 1 példányát pedig a nyomtatványt rendelkezésre bocsátó főosztály részére kell megküldeni.
12. Számviteli feladatok
15. § (1) A bizonylatok nyilvántartásba vétele, a pénzforgalom számbavétele (azaz a könyvelés), majd a könyvelésen alapuló külső-belső adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítése – a számvitelről szóló 2000. évi C. törvényben, illetve az Áhsz.-ben előírtak, továbbá a minisztérium mindenkor hatályos számviteli politikája, számlarendje, számlatükre szerint – ellenőrzött bizonylatok alapján végezhető.
(2) Könyvelés után az okmányok, bizonylatok az iratkezelési rend szerint az ISZFO-n rendezetten – bank, pénztár, vegyes bizonylatok szerinti csoportosításban – az adott éven belül keletkezésük sorrendjében, külön jogszabályban előírt megőrzési ideig tárolandók.
(3) Az Igazgatás költségvetési előirányzatairól, azok felhasználásáról szóló éves beszámolót, valamint a negyedéves mérlegjelentéseket – szervezeti részegységenként, ÁHT-azonosítószámonként külön-külön és összesítve is – az ISZFO készíti el.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott szervezeti egység által elkészített éves költségvetési beszámolóját az ISZFO vezetője írja alá. Az ISZFO vezetője aláírásával igazolja az irányítószervi ellenőrzést. Az éves költségvetési beszámolót az NFM gazdasági vezetője, a gazdasági helyettes államtitkár mint a beszámoló elkészítéséért kijelölt felelős személy aláírását követően, az Ávr. 173. § (1) bekezdése szerint a miniszter által átruházott hatáskörben az NFM vezetőjeként a közigazgatási államtitkár hagyja jóvá.
13. A számviteli feladatokkal kapcsolatos hatáskörök
16. § (1) A számviteli politikát, ennek keretében az eszközök és források értékelési szabályzatát, a leltározási szabályzatot és a pénzkezelési szabályzatot, valamint a számlarendet és a bizonylati szabályzatot a KF vezetője, a GF vezetője, valamint az ISZFO vezetője együttes előterjesztése alapján a gazdasági helyettes államtitkár hagyja jóvá.
(2) A számviteli politika részét képező értékelési szabályzat szerint behajthatatlan, valamint a kis összegű (értékhatár a mindenkori költségvetési törvényben meghatározott kis összegű követelés összege) követelések hitelezési veszteségként történő leírását [az Áhsz. 1. § (1) bekezdés és 43. § (2) bekezdés] az ISZFO vezetőjének egyetértésével – a Szervezeti és Működési költségvetés tekintetében a GF, a Szakmai Programok költségvetése tekintetében a KF vezetőjének javaslatára – a gazdasági helyettes államtitkár engedélyezi.
(3) A terven felüli értékcsökkenéseket, értékvesztéseket és ezek visszaírását – az ISZFO vezetőjének egyetértésével – a Szervezeti és Működési költségvetés tekintetében a GF, a Szakmai Programok költségvetése tekintetében a KF vezetőjének javaslatára a gazdasági helyettes államtitkár engedélyezi.
(4) A fizetési számlák felett rendelkezésre jogosultak körét a pénzkezelési szabályzat tartalmazza.
(5) Az Igazgatás eseti bevételével összefüggő tényleges kiadások, költségek és a térítés megállapításának rendjét a számviteli politika tartalmazza.
14. Bevételek
17. § (1) A Cégeljárási Jogi Főosztály a felszámolási eljárásban az adós vagyontárgyainak nyilvános értékesítésére szolgáló EÉR-hez kapcsolódó számla általános kezelője.
(2) A Cégeljárási Jogi Főosztály vezetője és az általa írásban kijelölt személy a pénzkezelési szabályzatban meghatározott – az EÉR-hez kapcsolódó, kizárólag erre a célra nyitott – számla felett rendelkezési jogosultsággal bír.
(3)7 A Cégeljárási Jogi Főosztály naponta az NFM Igazgatását érintő bevételeket átutalja az NFM Kincstárnál vezetett 10032000-00290713-00000000 számú keretszámlájára. Az átutalással egyidejűleg részletes analitikát bocsát a GF rendelkezésére, melyhez csatolja az elkészült csoportos utalványrendeleteket is.
(4)8 A Cégeljárási Jogi Főosztály az NFM Kincstárnál vezetett 10032000-00290713-00000000 számú keretszámlájára közvetlenül érkező, a felszámolók által megfizetett rendszerhasználati díjakhoz kapcsolódó analitikát és utalványrendeleteket a jóváírást követő munkanapon a GF rendelkezésére bocsátja.
(5)9 A (3) és a (4) bekezdésben foglalt analitika adattartalma: bevétel rovatonkénti bontása, jogcíme, partner adatai, bizonylat száma, bruttó [nettó + illetőség szerinti általános forgalmi adó (a továbbiakban: áfa) bontásban] összege, továbbá a (3) bekezdésben foglalt analitika esetében a tranzakciós azonosító is.
(6)10 A Cégeljárási Jogi Főosztály által továbbított analitikában foglalt adatok helyességéért a Cégeljárási Jogi Főosztály teljes felelősséggel tartozik.
(7)11 A Cégeljárási Jogi Főosztály minden hónap 15. napjáig megküldi a GF részére az aktuális havi áfabevalláshoz szükséges analitikát a következő adattartalommal: bizonylatszám, partner adatai, teljesítés dátuma, bizonylat dátuma, pénzügyi esedékesség dátuma, rögzítés dátuma, áfakulcs, bruttó (nettó+áfa) összeg, jogcím.
(8)12 A Cégeljárási Jogi Főosztály által kiszabott bírságok a központi költségvetés bevételét képezik. A Cégeljárási Jogi Főosztály minden hónap 15. napjáig megküldi a megelőző hónapban befolyt bírságokról szóló analitikát a GF részére a következő adattartalommal: határozat száma, partner adatai, határozat kelte, teljesítés dátuma, összeg, jogcím.
(9)13 A bírságbevétellel kapcsolatos követeléskezelés a Cégeljárási Jogi Főosztály hatáskörébe tartozik.
18. § (1) A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény 10/A. §-ában megjelölt bevételeket az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. az NFM-mel kötött külön pénzügyi megállapodásban rögzített időszakonként és módon, részletes analitikával az NFM Kincstárnál vezetett 10032000-00290713-00000000 számú keretszámlájára utalja.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt bevételek közül – a koncessziós díj kivételével – valamennyi az NFM bevételét képezi, melyet a feladatellátáshoz kapcsolódó tevékenységek indokolt költségeire fordít.
(3) A beszedett koncessziós díjak nettó összege a Kincstár által vezetett fizetési számlára kerül átutalásra. A koncessziós díjat terhelő áfa az állami adóhatóságnak kerül átutalásra a tárgyhónapot követő hónap huszadik napjáig. Az áfabevallás alapjául az (1) bekezdésben foglalt külön pénzügyi megállapodásban rögzítettek szerinti adattartalommal rendelkező analitikus nyilvántartás szolgál.
18/A. §14 (1) A Nemzeti Klímavédelmi Hatóság (a továbbiakban: NEKH) tevékenységére figyelemmel az NFM Kincstárnál vezetett 10032000-00290713-00000000 számú keretszámlájára érkező bevételek általános szakmai kezelője a NEKH.
(2) A GF az NFM Kincstárnál vezetett 10032000-00290713-00000000 számú keretszámlájára érkező valamennyi bevételt tételesen a NEKH rendszerébe (ún. Klímagáz Adatbázisba) olvassa be, és elvégzi a követelések és a teljesítések összevezetésével, valamint a NEKH bevételeinek leválogatásával kapcsolatos feladatokat. A GF által beolvasott adatok helyességéért és teljességéért a GF felel.
(3) A beazonosítást követően a NEKH szakmailag ellenőrzi a GF által leválogatott és rendszerezett tételeket, és rendelkezik azok további sorsáról a GF és a NEKH között létrejött eljárásrend szerint.
(4) A NEKH tevékenységére figyelemmel keletkező bevételekről szóló analitikát a GF a Klímagáz Adatbázis rendszeréből nyeri ki, mely adattartalom helyességéért a NEKH felel.
(5) A NEKH által kiszabott bírságok a központi költségvetés bevételét képezik. A NEKH minden hónap 15. napjáig, a megelőző hónapban befolyt bírságokról analitikát küld a GF részére.
(6) A bírságbevétellel kapcsolatos követeléskezelés a NEKH hatáskörébe tartozik.
15. Vegyes rendelkezések
19. § (1) Az Igazgatás költségvetése előirányzatait érintő, az Áht. 33. §-ának hatálya alá tartozó előirányzat-módosítások szabályszerű engedélyeztetéséről és a végrehajtott előirányzat-módosítások – az ISZFO egyetértésével a GF útján történő – kincstári adatszolgáltatásáról a KF gondoskodik.
(2) A Szakmai Programok költségvetése előirányzatait érintő, az Ávr. 36. § (1) bekezdése és a 43. § (2) bekezdése szerinti – fejezetet irányító szerv és annak vezetője hatáskörébe utalt egyes jogok gyakorlásáról szóló NFM utasításban a GF vezetője hatáskörébe utalt – saját hatáskörben végrehajtható átcsoportosításokat, valamint előirányzat-módosításokat a KF kezdeményezésére a GF készíti el, és eleget tesz a kincstári adatszolgáltatási kötelezettségnek.
(3) Az előirányzat-módosításokról, valamint az előirányzat-átcsoportosításokról a GF és a KF adatot szolgáltat az ISZFO részére. Az Áhsz. 14. melléklet 1–2. pontjában előírt tartalommal a Szervezeti és Működési költségvetés tekintetében a GF, a Szakmai Programok költségvetése tekintetében a KF előirányzat-nyilvántartást vezet, melyet havonta egyeztet az ISZFO-val. A KF a kormányzati és fejezeti hatáskörű előirányzat-módosításokról, -átcsoportosításokról hatáskörönkénti és egységes rovatrend szerinti bontásban vezeti az előirányzat-módosítások analitikus nyilvántartását, melyet havonta egyeztet a GF-fel.
(4) Az Igazgatás maradvány elszámolását a GF állítja össze, amelyhez a Szakmai Programok költségvetésére vonatkozó javaslatot a KF készíti el, és küldi meg a GF részére.
(5) Az Igazgatás felülvizsgált és jóváhagyott előirányzat-maradvány felhasználásából adódó intézményi hatáskörű előirányzat-módosításokat a GF vezetője engedélyezi.
(6) A miniszter a jelen utasításban átadott hatáskörök gyakorlását bármikor – indokolás nélkül – magához vonhatja, és közvetlenül gyakorolhatja.
(7) Az Ávr. 5. melléklete szerinti tartozásállományra vonatkozó adatszolgáltatásnak – a Szakmai Programok költségvetése tekintetében a KF javaslata alapján – a GF tesz eleget.
(8) Az Ávr. 122. § (1) bekezdése szerinti likviditási tervet – a Szakmai Programok költségvetése tekintetében a KF javaslata alapján – a GF készíti el, és eleget tesz az adatszolgáltatási kötelezettségnek.
16. Záró rendelkezések
20. § (1) Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
(2)15
1. melléklet a 17/2015. (V. 15.) NFM utasításhoz
DÁTUM |
HONNAN |
HOVÁ |
MEGTETT ÚT (km) |
Összesen: ............... (km) |
kiküldött
Elszámolás: |
|
Felhasználható üzemanyag: |
.......................................... liter |
Üzemanyag-felhasználás: |
.......................................... liter |
Üzemanyagfajta és egységára: |
|
– benzin: |
.................................... Ft/liter |
– gázolaj: |
.................................... Ft/liter |
Üzemanyag-felhasználás költsége: |
............................................. Ft |
Karbantartási + felújítási átalány: |
..................................... Ft/km |
Összesen: |
............................................. Ft |
Kifizethető költségtérítés: |
............................................. Ft |
2. melléklet a 17/2015. (V. 15.) NFM utasításhoz
AZ NFM IGAZGATÁS SZAKMAI PROGRAMOK ÉVKÖZI TARTALÉKA ÉS A MINISZTERI TARTALÉK KERET FELHASZNÁLÁSÁHOZ
A kérelem iktatószáma: |
||
/ /20..-NFM |
||
|
||
Igénylést kezdeményező szakterület megnevezése: |
||
|
||
Ügyintéző neve, telefonszáma: |
||
|
||
|
||
Forrás megjelölése (kérem, válasszon): |
Szakmai Programok évközi tartaléka/Miniszteri tartalék keret |
|
|
||
Feladat megnevezése: |
||
|
||
Az igénylés bruttó összege (számmal és betűvel, ezer forintra kerekítve): |
||
E Ft |
E Ft |
|
|
||
A tartalék-igénybevétel célja: |
||
röviden megfogalmazva |
||
|
||
Az igény szakmai indokolása (részletes szakmai indokok): |
||
kifejtve, pontosan részletezve |
||
|
||
Elvárt eredmény, a feladat meghiúsulásának következményei: |
||
kifejtve, pontosan részletezve |
||
|
||
Az igényt alátámasztó számszaki levezetés: |
||
kifejtve, pontosan részletezve |
Felhasználás helye: |
|
a) Fejezeten belüli felhasználás esetén |
|
ÁHT azonosító: |
adatok |
|
Költségvetési szerv/Fejezeti kezelésű előirányzat/NFM Igazgatás Szakmai Program megnevezése: |
megnevezés |
|
Ügyletkód (ha értelmezhető): |
adatok |
|
b) Fejezetek közötti átadás esetén |
|
Költségvetési fejezet száma és megnevezése: |
megnevezés |
|
Címrendi besorolás: |
adatok |
|
Költségvetési szerv/Fejezeti kezelésű előirányzat megnevezése, ÁHT száma: |
megnevezés |
Kiemelt előirányzat |
|
megnevezése |
összege (E Ft) |
Kérem, válasszon! |
E Ft |
Kérem, válasszon! |
E Ft |
Kérem, válasszon! |
E Ft |
Egyéb: |
E Ft |
Kezdeményező: |
||
|
||
|
201.. |
|
|
|
|
|
(név) |
|
|
Szakmai főosztály |
|
|
||
Egyetért: |
||
|
||
|
201... |
|
|
|
|
|
(név) |
|
|
Szakmai felügyeletet gyakorló helyettes államtitkár/kabinetfőnök |
|
|
||
|
||
|
||
Jóváhagyta: |
||
|
||
|
201... |
|
|
|
|
|
(név) |
|
|
Felügyeletet gyakorló felsővezető (államtitkár) |
|
|
3. melléklet a 17/2015. (V. 15.) NFM utasításhoz
környezeti és energiahatékonysági operatív programokért felelős helyettes államtitkárság működésével kapcsolatos kifizetések |
kifizetés engedélyezése |
szakmai teljesítés igazolója |
kijelölt vezető |
környezeti és energiahatékonysági operatív programokért felelős helyettes államtitkár |
környezeti és energiahatékonysági operatív programokért felelős helyettes államtitkár vagy az általa írásban kijelölt főosztályvezető |
közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkárság működésével kapcsolatos kifizetések |
kifizetés engedélyezése |
szakmai teljesítés igazolója |
kijelölt vezető |
közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkár |
közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkár vagy az általa írásban kijelölt főosztályvezető |
a felszámolási eljárásban az adós vagyontárgyainak nyilvános értékesítésére szolgáló elektronikus értékesítési rendszer működésével kapcsolatos kifizetések |
kifizetés engedélyezése |
szakmai teljesítés igazolója |
kijelölt vezető |
Cégeljárási Jogi Főosztály vezetője |
Cégeljárási Jogi Főosztály vezetője |
4. melléklet a 17/2015. (V. 15.) NFM utasításhoz
Az utasítást a 6/2016. (III. 23.) NFM utasítás 25. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2016. március 24. napjával.
A 6. § (4) bekezdését a 37/2015. (XI. 19.) NFM utasítás 4. § (6) bekezdése hatályon kívül helyezte.
A 6. § (6) bekezdése a 37/2015. (XI. 19.) NFM utasítás 4. § (5) bekezdés a) pontja szerint módosított szöveg.
A 6. § (8) bekezdése a 37/2015. (XI. 19.) NFM utasítás 4. § (5) bekezdés b) pontja szerint módosított szöveg.
A 6. § (9) bekezdése a 37/2015. (XI. 19.) NFM utasítás 4. § (5) bekezdés a) pontja szerint módosított szöveg.
A 7. § (7) bekezdése a 37/2015. (XI. 19.) NFM utasítás 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 17. § (3) bekezdése a 37/2015. (XI. 19.) NFM utasítás 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 17. § (4) bekezdése a 37/2015. (XI. 19.) NFM utasítás 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 17. § (5) bekezdése a 37/2015. (XI. 19.) NFM utasítás 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 17. § (6) bekezdése a 37/2015. (XI. 19.) NFM utasítás 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 17. § (7) bekezdését a 37/2015. (XI. 19.) NFM utasítás 4. § (3) bekezdése iktatta be.
A 17. § (8) bekezdését a 37/2015. (XI. 19.) NFM utasítás 4. § (3) bekezdése iktatta be.
A 17. § (9) bekezdését a 37/2015. (XI. 19.) NFM utasítás 4. § (3) bekezdése iktatta be.
A 18/A. §-t a 37/2015. (XI. 19.) NFM utasítás 4. § (4) bekezdése iktatta be.
A 20. § (2) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás