• Tartalom

20/2015. (X. 9.) NGM utasítás

20/2015. (X. 9.) NGM utasítás

a Nemzetgazdasági Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2015. (I. 21.) NGM utasítás módosításáról1

2015.10.10.

A központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 60. § (2) bekezdésében meghatározott hatáskörömben eljárva – figyelemmel a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjára – a miniszterelnök és a kormányzati tevékenység összehangolásáért felelős miniszter jóváhagyásával a következő utasítást adom ki:

1. § A Nemzetgazdasági Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2015. (I. 21.) NGM utasítás 1. melléklete (a továbbiakban: Szabályzat) az 1. melléklet szerint módosul.

2. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 20/2015. (X. 9.) NGM utasításhoz


1. § (1) A Szabályzat 5. § a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A miniszter irányítja)
a) a parlamenti és adóügyekért felelős államtitkár tevékenységét,”
(2) A Szabályzat 5. § d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A miniszter irányítja)
d) a pénzügyekért felelős államtitkár tevékenységét,”

2. § (1) A Szabályzat 12. § a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A minisztériumban)
a) parlamenti és adóügyekért felelős államtitkár,”
(működik.)
(2) A Szabályzat 12. § d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A minisztériumban)
d) pénzügyekért felelős államtitkár,”
(működik.)

3. § (1) A Szabályzat 14. § (2) bekezdése a következő l)–n) ponttal egészül ki:
(A parlamenti államtitkár)
l) kialakítja az adóstratégiát,
m) szakmailag előkészíti az államháztartás alrendszereit illető adóbefizetési kötelezettségekkel kapcsolatos jogszabályokat,
n) ellátja a miniszter adópolitikával, valamint a számviteli és könyvvizsgálati szabályozással kapcsolatos feladatait, irányítja a vonatkozó hazai szabályozás kidolgozását, felülvizsgálatát, felelős a társadalombiztosítási nyugellátás fedezetére szolgáló befizetési kötelezettségekről szóló, az egészségbiztosítás természetbeni és pénzbeli szolgáltatásainak fedezetére szolgáló befizetési kötelezettségekről (járulékok, hozzájárulások, egyéb befizetési kötelezettségek), továbbá az egészségügyi hozzájárulásról szóló jogszabályok előkészítéséért.”
(2) A Szabályzat 14. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A parlamenti és adóügyekért felelős államtitkár irányítja
a) az adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár tevékenységét,
b) a parlamenti és adóügyekért felelős államtitkári kabinetfőnök tevékenységét,
c) a Parlamenti Főosztály vezetőjének tevékenységét.”

4. § A Szabályzat 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
16. § A parlamenti és adóügyekért felelős államtitkárt – ha nem a minisztert helyettesítő jogkörében jár el – akadályoztatása esetén
a) a b) pontban meghatározott kivétellel
aa) a munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkár,
ab) a parlamenti és adóügyekért felelős államtitkár, valamint a munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkár egyidejű akadályoztatása esetén a gazdaságszabályozásért felelős államtitkár,
ac) a parlamenti és adóügyekért felelős államtitkár, a munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkár, valamint a gazdaságszabályozásért felelős államtitkár egyidejű akadályoztatása esetén az európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkár,
b) a 14. § (2) bekezdés l)–n) pontjában meghatározott feladatkörökkel összefüggésben az adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár
helyettesíti.”

5. § A Szabályzat 23. § (1) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az adó- és pénzügyekért felelős államtitkár)
c) ellátja a miniszter pénz-, tőke- és biztosítási piaci szabályozással, valamint a nemzetközi pénzügyi kapcsolatokkal kapcsolatos feladatait, irányítja a vonatkozó hazai szabályozás kidolgozását, felülvizsgálatát,”

6. § A Szabályzat 25. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
25. § A pénzügyekért felelős államtitkárt – ha nem a minisztert helyettesítő jogkörében jár el – akadályoztatása esetén a pénzügypolitikáért felelős helyettes államtitkár helyettesíti.”

7. § A Szabályzat 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
35. § A minisztériumban
a) jogi és koordinációs ügyekért felelős helyettes államtitkár,
b) gazdálkodásért felelős helyettes államtitkár,
c) adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár,
d) munkaerőpiacért felelős helyettes államtitkár,
e) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár,
f) költségvetésért felelős helyettes államtitkár,
g) kincstárért felelős helyettes államtitkár,
h) pénzügypolitikáért felelős helyettes államtitkár,
i) belgazdaságért felelős helyettes államtitkár,
j) nemzetközi gazdasági kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár,
k) turizmusért felelős helyettes államtitkár,
l) kiemelt vállalati kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár,
m) gazdaságtervezésért és versenyképességért felelős helyettes államtitkár,
n) gazdaságfejlesztési programok végrehajtásáért felelős helyettes államtitkár,
o) regionális fejlesztési programokért felelős helyettes államtitkár
működik.”

8. § A Szabályzat a 42. §-át követően a következő „3.2.1. Az adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár” alcímmel egészül ki:
„3.2.1. Az adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár
42/A. § (1) Az adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár az adópolitikáért való felelőssége körében
a) javaslatot készít az adórendszert érintően a Kormány gazdaságpolitikai céljaira, a gazdaságpolitikai programok végrehajtására és az ezek megvalósításához szükséges eszközökre,
b) előkészíti különösen az államháztartás alrendszereit illető befizetési kötelezettségekről [adók, illetékek, vámok, társadalombiztosítási nyugellátás, valamint az egészségbiztosítás szolgáltatásainak fedezetére szolgáló befizetési kötelezettségek, hozzájárulások és egyéb befizetési kötelezettségek (a továbbiakban együtt: adók)], a normatív, nem termelési típusú állami támogatásokról, a helyi adókról, az adózás rendjéről, a vámjog és vámeljárás szabályozásáról, a vámhatóság rendészeti feladatainak ellátásáról szóló jogszabályokat, továbbá e tárgykörökben törvény vagy kormányrendelet felhatalmazása alapján előkészíti a miniszteri rendeleteket,
c) a költségvetésért felelős helyettes államtitkárral együttműködve részt vesz az önkéntes nyugdíjpénztárakról, a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézményekről, az önkéntes egészség- és önsegélyező pénztárakról szóló jogszabályok előkészítésében,
d) felelős a központi adók, vámok és járulékok, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjait, valamint az NFA-t megillető járulékok és hozzájárulások beszedésének törvényességéért, azok kiutalásáért, folyósításáért és ellenőrzéséért, valamint az ezekkel kapcsolatos adatszolgáltatásokért,
e) felügyeli a Nemzeti Adó- és Vámhivatal feladatai teljesítésének éves követelményeinek előkészítését,
f) koordinálja az adóigazgatás szervezeti rendszere egyes elemeinek együttműködését,
g) felelős az Európai Unióval kiépült vámunióval kapcsolatos, szakmailag megalapozott, folyamatos vámharmonizációs feladatok végrehajtásáért, különös tekintettel a származási szabályok, a vámérték-szabályozás és a vámnómenklatúra szerkezetének az Európai Unió országaiban egységesen alkalmazott rendelkezéseivel történő összhang megteremtésének követelményére,
h) részt vesz a nemzetközi szabadkereskedelmi és integrációs feladatokból a vámigazgatásra háruló együttműködési kötelezettségek végrehajtásában,
i) ellátja az adóhatóságok feletti szakmai és törvényességi felügyeletet, a miniszter hatáskörébe nem vont konkrét feladatokat (a gazdálkodás és pénzellátás kivételével),
j) ellátja a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezményekhez és az adóügyi információcsere egyezményekhez kapcsolódó feladatokat (egyezmények előkészítése, tárgyalása, kihirdetésének előkészítése, kihirdetéséről történő intézkedés),
k) ellátja a fejlesztési adókedvezménnyel kapcsolatos feladatokat (a bejelentések és kérelmek nyilvántartása, a kérelemnek a Kormány elé terjesztését megelőzően az Európai Bizottság hozzájárulásának kérése, kérelem esetén kormányhatározat előkészítése, fejlesztési adókedvezménnyel kapcsolatos, adóhatóság részére történő adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése).
(2) Az adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár a számviteli és könyvvizsgálati szabályozásért való felelőssége körében
a) előkészíti különösen a beszámoló készítéséről és a könyvvezetésről, a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről szóló jogszabályokat, továbbá e tárgykörökben törvény vagy kormányrendelet felhatalmazása alapján előkészíti a miniszteri rendeleteket,
b) ellátja a Magyar Könyvvizsgálói Kamara felett a miniszteri törvényességi felügyelettel és a közfelügyeleti törvényességi felügyelettel kapcsolatos feladatokat,
c) gondoskodik a testületi titkársági feladatok ellátásáról (Országos Számviteli Bizottság, Magyar Számviteli Standard Testület),
d) ellátja a Számvitel-Adó-Könyvvizsgálat című folyóirat tekintetében a minisztérium tulajdonosi képviseletét,
e) együttműködik az (1) bekezdés b) pontja szerinti szabályozási ügyekben a kincstárért felelős helyettes államtitkárral.
(3) Az adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár irányítja
a) az Adó- és Vámigazgatási Főosztály,
b) a Jövedelemadók és Járulékok Főosztály,
c) a Számviteli és Felügyeleti Főosztály,
d) az Adópolitikai és Nemzetközi Adózási Főosztály,
e) a Fogyasztási és Forgalmi Adók Főosztály,
f) a Könyvvizsgálói Közfelügyeleti Főosztály
vezetőjének tevékenységét.
42/B. § (1) Az adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár munkáját és feladatainak ellátását titkárság segíti.
(2) Az adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár irányítja a titkárság vezetőjének tevékenységét.
42/C. § Az adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkárt akadályoztatása esetén, vagy ha a helyettes államtitkári tisztség nincs betöltve, a Jövedelemadók és Járulékok Főosztály vezetője helyettesíti. A Jövedelemadók és Járulékok Főosztály vezetőjének akadályoztatása esetén, vagy ha a főosztályvezetői tisztség nincs betöltve, a helyettes államtitkárt az irányítása alá tartozó önálló szervezeti egységek vezetői közül az általa kijelölt főosztályvezető helyettesíti.”

9. § A Szabályzat
a) 2. § (1) bekezdésében, 90. § (6) bekezdésében, 91. § (3) bekezdésében és 114. §-ában a „parlamenti államtitkári” szövegrész helyébe a „parlamenti és adóügyekért felelős államtitkári” szöveg,
b) 7. § (1) bekezdés a) pontjában, 7. § (4) bekezdés b) pontjában, 7. § (5) bekezdésében, „3.2. A parlamenti államtitkár” alcím címében, 14. § (1) bekezdésében, 14. § (2) bekezdés nyitó szövegrészében, 15. §-ában, 100. § (3) és (4) bekezdésében, 104. §-ában, 107. § (5) bekezdésében, 110. § (2)–(5) bekezdésében és 111. § (2) bekezdésében a „parlamenti államtitkár” szövegrész helyébe a „parlamenti és adóügyekért felelős államtitkár” szöveg,
c) 7. § (1) bekezdés b) pontjában, 7. § (2) bekezdésében, 94. § (4) bekezdésében és 107. § (1) bekezdésében a „parlamenti államtitkár” szövegrészek helyébe a „parlamenti és adóügyekért felelős államtitkár” szöveg,
d) „3.5. Az adó- és pénzügyekért felelős államtitkár” alcím címében, 23. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében, 23. § (2) bekezdés nyitó szövegrészében, 24. § (1) bekezdésében, 24. § (2) bekezdésében az „Az adó- és pénzügyekért” szövegrész helyébe az „A pénzügyekért” szöveg,
e) 52. § (1) bekezdés b) pontjában az „az adó- és pénzügyekért” szövegrész helyébe az „a pénzügyekért” szöveg,
f) 109. § (2) bekezdésében a „parlamenti államtitkárt” szövegrész helyébe a „parlamenti és adóügyekért felelős államtitkárt” szöveg
lép.

10. § Hatályát veszti a Szabályzat
c) „3.5.1. Az adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár” alcíme.

11. § A Szabályzat 1. függeléke helyébe az 1. függelék lép.

12. § A Szabályzat 2. függeléke a 2. függelék szerint módosul.

13. § A Szabályzat 3. függeléke a 3. függelék szerint módosul.

14. § A Szabályzat 4. függeléke a 4. függelék szerint módosul.

1. függelék a 20/2015. (X. 9.) NGM utasítás 1. mellékletéhez

1. függelék az NGM Szervezeti és Működési Szabályzatához

A Nemzetgazdasági Minisztérium szervezeti felépítése

2. függelék a 20/2015. (X. 9.) NGM utasítás 1. mellékletéhez


1. A Szabályzat 2. függeléke a 3.2.0.2. pontot követően a következő alcímmel egészül ki:
„3.2.1. Az adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár által irányított szervezeti egységek
3.2.1.1. Adózásért és Számvitelért Felelős Helyettes Államtitkári Titkárság
Funkcionális feladatai körében az 1. melléklet 83. §-ában meghatározott feladatokon túl
1. szervezi a helyettes államtitkár hatáskörében tartott ügyek előkészítését, véleményezi az intézkedéseket, ellátja az ügyviteli feladatokat,
2. figyelemmel kíséri és koordinálja a helyettes államtitkár felügyelete alá tartozó szervezeti egységek tevékenységét, ügyintézését,
3. feladata a helyettes államtitkár feladatkörébe tartozó adótörvények kormánydöntésre, az Országgyűléshez történő benyújtásra történő előkészítése, a törvényalkotás folyamatának koordinálása,
4. koordinálja a helyettes államtitkár feladatkörét érintően a kormány- és egyéb előterjesztések véleményezését.
3.2.1.2. Adó- és Vámigazgatási Főosztály
a) Kodifikációs feladatai körében
1. kialakítja az adóigazgatás koncepcióját, szabályozási elveit, előkészíti a kapcsolódó kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, valamint kormány- és miniszteri rendelettervezeteket,
2. előkészíti a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szervezeti rendszerére, feladataira vonatkozó, a főosztály feladatkörébe tartozó kérdésekben a kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, valamint kormány- és miniszteri rendelettervezeteket,
3. elkészíti az adó- és a vámhatóság működési feltételeinek kialakítása, szakszerű működtetése érdekében szükséges miniszteri iránymutatásokat, utasításokat,
4. kialakítja a vámigazgatás koncepcióját, szabályozási elveit, előkészíti az európai uniós vámjogszabályokkal összhangban a nemzeti hatáskörben maradó vámjogi szabályozást érintő kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, valamint kormány- és miniszteri rendelettervezeteket,
5. kialakítja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal rendészeti és nyomozati szakterületét érintő nemzeti szabályozás koncepcióját, szabályozási elveit, előkészíti a kapcsolódó kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, valamint kormány- és miniszteri rendelettervezeteket, illetve részt vesz a büntetőjogi kodifikációért felelős minisztérium által végzett jogalkotási feladatokban,
6. ellátja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vámjogi, rendészeti és nyomozati szakterületét érintő európai uniós szabályozással kapcsolatos jogharmonizációs feladatokat, szükség esetén előkészíti a kapcsolódó kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, valamint kormány- és miniszteri rendelettervezeteket, és képviseli az Országgyűlés szakmai bizottságaiban a törvénymódosításokkal kapcsolatos kormányálláspontot,
7. előkészíti a vámvonatkozású nemzetközi megállapodások törvényi kihirdetéséhez kapcsolódó kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, továbbá előkészíti, szükség esetén képviseli az Országgyűlés szakmai bizottságaiban a törvényjavaslattal kapcsolatos kormányálláspontot,
8. kialakítja a szerencsejáték koncepcióját, szabályozási elveit, előkészíti a kapcsolódó kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, valamint kormány- és miniszteri rendelettervezeteket,
9. a parlamenti munkafázisban gondozza a főosztály szakterületeit érintő törvényjavaslatokat, közreműködik az Országgyűlés szakmai bizottságai előtt képviselendő kormányálláspont kialakításában a minisztérium, illetve az országgyűlési képviselők által előterjesztett törvénymódosítási javaslatok és önálló indítványok tekintetében,
10. a főosztály szakterületeit érintően figyelemmel kíséri a minisztérium más szervezeti egységei és a többi minisztérium előterjesztéseit, törvényjavaslatait, a törvények közötti konzisztencia megteremtése érdekében az előterjesztéseket és javaslatokat véleményezi,
11. a Koordinációs és Igazgatási Főosztály által a főosztályhoz továbbított, más tárcák által gondozott előterjesztések esetében a szakterületek bevonásával előkészíti a tárcaálláspontot.
b) Koordinációs feladatai körében
1. megkeresés alapján a szaktárcák és egyes közfeladatot ellátó testületek részére szabályozási javaslatot ad, szükség szerint koordinálja az adóhatóságokkal való együttműködést a köztartozások beszedésével kapcsolatos eljárásjogi kérdésekben,
2. részt vesz az adózást, a vámigazgatást, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal feladatkörébe tartozó egyéb feladatokat érintő, nem az Adó- és Vámigazgatási Főosztály főfelelősségébe tartozó szakmai feladatok teljesítésében, jogszabályok előkészítésében,
3. közreműködik a vámbevételekre és vámszakmai szempontokra vonatkozó, az Európai Bizottság, az Európai Számvevőszék és az Állami Számvevőszék által végzett ellenőrzésekkel kapcsolatos feladatokban,
4. ellátja a vámigazgatások közötti együttműködési megállapodások létrehozásának és közzétételének koordinálásával, továbbá a vámigazgatások közötti technikai megállapodások, jegyzőkönyvek megkötésének szakmai felügyeletével kapcsolatos feladatokat,
5. átadóként gondoskodik a miniszterelnök megbízatásának megszűnésekor az állami adóhatóság esetében az átadás-átvételi dokumentáció elkészítéséről,
6. ellátja a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felajánlásáról szóló törvénnyel kapcsolatos minisztériumi feladatokat.
c) Egyedi közhatalmi aktusokkal kapcsolatos feladatai körében
1. előkészíti az adózás rendjéről szóló törvény szerint az adópolitikáért felelős miniszterhez intézett felügyeleti intézkedés iránti kérelem alapján indult hatósági eljárásban a döntést, adóügyben (ideértve a vámokat és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hatáskörébe tartozó nem közösségi adókat és díjakat is) előkészíti a Nemzeti Adó- és Vámhivatal elnökének jogszabálysértő határozatát (végzését) megváltoztató, megsemmisítő határozatot (végzést), illetve a határozat, végzés meghozatalának törvénysértő mulasztása esetén előkészíti a Nemzeti Adó- és Vámhivatal elnökét az eljárás lefolytatására utasító döntést, továbbá kiadmányozza a felügyeleti intézkedés iránti kérelem elbírálása során az adóügy érdemét nem érintő eljárási kérdésekben hozott döntéseket,
2. előzetesen vizsgálja a feltételes adómegállapítás és a feltételes adómegállapítás alkalmazhatóságának megállapítása iránt előterjesztett kérelmek elbírálásra való alkalmasságát, továbbá a 2014. január 1-jét megelőzően benyújtott feltételes adómegállapítási kérelmek vonatkozásában indult jogorvoslati eljárásban előkészíti a másodfokú határozatot; ha az elsőfokú határozatot más szakfőosztály készítette elő, a 2014. január 1-jén vagy azt követően benyújtott feltételes adómegállapítási kérelmek vonatkozásában indult jogorvoslati eljárások esetén a feltételes adómegállapítási kérelem főosztály hatáskörébe tartozó kérdéseihez részvéleményt biztosít az érintett szakfőosztály számára, a hatáskörébe tartozó kérdés esetén részt vesz az adó feltételes megállapítására irányuló kérelmet megelőző konzultációs eljárásban,
3. megvizsgálja és intézi a miniszter hatáskörébe tartozó, az adóigazgatás törvényességét érintő bejelentéseket, panaszokat, illetve vizsgálhatja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adóztatási és vámszervei hatáskörébe tartozó bejelentéseket, panaszokat,
4. megvizsgálja és intézi a miniszter hatáskörébe tartozó, a vámbeszedés és működés törvényességét érintő bejelentéseket, panaszokat, illetve vizsgálhatja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vámszervei vámigazgatási hatáskörébe tartozó bejelentéseket, panaszokat,
5. megvizsgálja és intézi a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vámszervei hatáskörébe tartozó egyéb ügyekben a tevékenység ellátásával kapcsolatban érkezett ügyféli bejelentéseket, panaszokat,
6. előkészíti a szerencsejáték-szervezéssel kapcsolatos hatósági ügyek tekintetében az állami adóhatóság feletti felügyeleti jogkörben hozandó döntéseket,
7. közreműködik a szerencsejáték-szervezés állami felügyeletében.
d) Európai uniós és nemzetközi feladatai körében
1. az európai integrációs munkával kapcsolatban ellátja a feladatkörébe eső jogharmonizációs munkát, figyelemmel kíséri a vonatkozó szakirodalmat, az Európai Bizottság állásfoglalásait, az Európai Bíróság ítélkezési gyakorlatát, szükség esetén részt vesz a magyar álláspont kialakításában az Európai Bíróság vagy Európai Bizottság előtt folyamatban lévő, a főosztály ügykörébe tartozó ügyekben,
2. figyelemmel kíséri az Európai Bizottság Költségvetési Főigazgatósága és az Európai Számvevőszék által a saját források eljárásainak szabályszerűségét a magyar vámszerveknél,
3. ellátja a WTO és a WCO vámeljárásokhoz kapcsolódó bizottságai, technikai bizottságai tárgyalásainak szakmai felügyeletét, szükség szerint az üléseken Magyarország képviseletét,
4. jóváhagyja a vámhatóság képviselőinek az Európai Bizottság szekcióülésein képviselt tárgyalási álláspontját,
5. előkészíti, kialakítja, illetve jóváhagyja a magyar álláspontot a vámjog és vámegyüttműködés területén folyó európai uniós jogszabály-előkészítő munka és döntéshozatal során, és gondoskodik annak képviseletéről, esetenként a vámhatósággal közösen,
6. ellátja az EKTB Vámunió szakértői csoport vezetését, ezzel összefüggésben biztosítja az Európai Unió felé a vámszakmai feladatok összefogását,
7. részt vesz az OECD szakterületét érintő munkájában,
8. az adócsalás elleni küzdelem és az adóbevételek védelme érdekében az állami adóhatósággal együtt részt vesz a vonatkozó nemzetközi stratégiák kialakításában,
9. a főosztály feladatkörét érintően – szükség esetén az Adópolitikai és Nemzetközi Adózási Főosztállyal, illetve más szakfőosztályokkal együttműködve – előkészíti és kialakítja a szakmai álláspontot az Európai Bizottság által indított kötelezettségszegési eljárás, valamint az Európai Bíróság előtt folyó kötelezettségszegési eljárás és előzetes döntéshozatali eljárás során.
e) Egyéb feladatai körében
1. ellátja – a nyomozati feladatok kivételével – a Nemzeti Adó- és Vámhivatal tevékenysége és vezetése felett a szakmai és törvényességi szempontú felügyeletet és ellenőrzést, valamint a miniszter és a helyettes államtitkár hatáskörébe nem vont konkrét feladatokat (a gazdálkodás és pénzellátás kivételével),
2. figyelemmel kíséri az adóztatás, a vámbeszedés és a vámigazgatási tevékenység gyakorlatát, a jogszabályok és jogi iránymutatások érvényesülését, a jogalkalmazás egységét, és e körben a minisztérium szakfőosztályainak közreműködésével ellenőrzést végez,
3. beszerzi, elemzi a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szakmai tevékenységének értékeléséhez, az eljárási törvények módosításához, a minisztériumi irányelvek megalapozásához szükséges pénzforgalmi, bevallási, ellenőrzési, behajtási és egyéb információkat,
4. ellátja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal informatikai szervezeti rendszere vámügyi fejlesztésének és karbantartásának vámszakmai szempontoknak megfelelő megvalósítása véleményezésével kapcsolatos feladatokat,
5. közreműködik az adó- és vámigazgatás korszerűsítésében,
6. lefolytatja a nem belföldi illetőségű személyek adófizetési kötelezettségének külföldön történő érvényesítése érdekében szükséges, a miniszter hatáskörébe tartozó közbeszerzési eljárást, ellenőrzi a pályázat nyertesét, elősegíti az adóhatóságokkal tartott kapcsolatát,
7. képviseli a költségvetési szempontokat piacvédelmi és dömpingeljárásokban,
8. szervezi a Vámtanács munkáját, ellátja a titkársági teendőket,
9. kidolgozza a szerencsejáték szervezéséről szóló koncessziós pályázatokat, ellátja a koncessziós pályáztatással és a pályázatok elbírálásával, illetve a pályázat nélküli ajánlattételi eljárásokkal kapcsolatos feladatokat, valamint elkészíti a koncessziós szerződéseket és az egyedi állami kezességvállalási szerződéseket,
10. ellátja a határkikötő vám-, illetve határkezelésre igénybe vett parti terület jellegének kijelöléséhez kapcsolódó feladatot,
11. a Parlamenti Főosztály megkeresésére előkészíti a főosztály felelősségébe tartozó területeket érintő interpellációkra és országgyűlési képviselői megkeresésekre a válaszokat, az Országgyűlés bizottságai által kért beszámolókat, tájékoztatókat és háttéranyagokat,
12. a Sajtó és Kommunikációs Titkárság megkeresésére előkészíti a főosztály felelősségébe tartozó területeket érintő sajtómegkeresésekre adandó szakmai választervezeteket,
13. az ügykörébe tartozó feladatok vonatkozásában közreműködik a magyar állam, a minisztérium és a miniszter jogi képviseletének ellátásában a bíróság előtti valamennyi peres és nemperes eljárásban.
3.2.1.3. Jövedelemadók és Járulékok Főosztály
a) Kodifikációs feladatai körében
1. kialakítja a jövedelemadóztatás (társasági adó, energiaellátók jövedelemadója, személyi jövedelemadó, egyszerűsített vállalkozói adó, egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulás, hitelintézetek járadéka, pénzügyi szervezetek különadója, hitelintézetek különadója, a kisadózó vállalkozások tételes adója, a kisvállalati adó, a pénzügyi tranzakciós illeték és az innovációs járulék) koncepcióját, szabályozási elveit, előkészíti a kapcsolódó kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, valamint kormány- és miniszteri rendelettervezeteket, közreműködik továbbá a fiatalok életkezdési támogatása szabályozásának kialakításában,
2. kialakítja a nyugdíj-biztosítási ellátások, az egészségbiztosítási ellátások és az álláskeresési ellátások fedezetére szolgáló befizetési kötelezettségek [biztosítottakat terhelő járulékok, szociális hozzájárulási adó, egészségügyi hozzájárulás, táppénz-hozzájárulás, valamint a biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló törvény szerinti befizetési kötelezettségek (a továbbiakban együtt: járulék)] koncepcióját, szabályozási elveit, előkészíti a kapcsolódó kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, valamint kormányrendelet-tervezeteket,
3. kialakítja az önkormányzati adóztatás (helyi adók, települési adó, gépjárműadó stb.), a cégautó-adóztatás, továbbá a népegészségügyi termékadó, a baleseti adó, a kulturális adó, a biztosítási adó, a távközlési adó, a reklámadó, a közművezetékek adója, valamint az illetékszabályozás koncepcióját, a szabályozás téziseit, e tárgykörben előkészíti a kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, valamint e törvényekhez kapcsolódó miniszteri rendelettervezeteket,
4. közreműködik a hatáskörébe tartozó adókkal, járulékokkal összefüggő adóigazgatási feladatok jogi szabályozásában,
5. a parlamenti munkafázisban gondozza a főosztály szakterületeit érintő törvényjavaslatokat, közreműködik az Országgyűlés szakmai bizottságai előtt képviselendő kormányálláspont kialakításában a minisztérium, illetve az országgyűlési képviselők által előterjesztett törvénymódosítások és önálló indítványok tekintetében,
6. a főosztály szakterületeit érintően figyelemmel kíséri a minisztérium más szervezeti egységei és a többi minisztérium előterjesztéseit, törvényjavaslatait, a törvények közötti konzisztencia megteremtése érdekében az előterjesztéseket és javaslatokat véleményezi,
7. a Koordinációs és Igazgatási Főosztály által a főosztályhoz továbbított, más tárcák által gondozott előterjesztések esetében a szakterületek bevonásával előkészíti a tárcaálláspontot,
8. közreműködik a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felajánlásáról szóló törvénnyel kapcsolatos feladatok ellátásában.
b) Koordinációs feladatai körében
1. koordinálja a külföldi gépjárművek adóztatásával összefüggő feladatokat, ellátja a nemzetközi közúti vegyes bizottsági üléseken gépjárműadó kérdésében a minisztérium álláspontjának képviseletét,
2. közreműködik az önkormányzati pénzügyi szabályozórendszer kialakításában (koncepciók, előterjesztések, jogszabálytervezetek véleményezése),
3. közreműködik az önkormányzatok pénzügyi szabályozó rendszerének önkormányzati adóbevételeket érintő része kialakításában.
c) Egyedi közhatalmi aktusokkal kapcsolatos feladatai körében
1. előkészíti a feladatkörébe tartozó adók, járulékok és illetékügyek tekintetében a feltételes adómegállapításokra és a feltételes adómegállapítások alkalmazhatóságának megállapítására vonatkozó határozatokat,
2. a minisztériumon belül koordinálja a feltételes adómegállapítással és a feltételes adómegállapítások alkalmazhatóságának megállapításával kapcsolatos hatósági tevékenységet,
3. kiadmányozásra előkészíti a nem kizárólag forgalmi adót, fogyasztási adót, számvitelt érintő ügyben a feltételes adómegállapítási eljárás során hozott első fokú határozatot,
4. kiadmányozza a nem kizárólag forgalmi, fogyasztási adót vagy nem kizárólag számvitelt érintő feltételes adómegállapítási kérelmekkel és a feltételes adómegállapítások alkalmazhatóságának megállapításával kapcsolatban az adóügy érdemét nem érintő kérdésekben hozott döntéseket,
5. a hatáskörébe tartozó kérdés esetén részt vesz az adó feltételes megállapítására irányuló kérelmet megelőző konzultációs eljárásban,
6. az önkormányzati adóhatóságok által foganatosított végrehajtási cselekmények ellen benyújtott végrehajtási kifogások tárgyában hozott végzés elleni fellebbezést elbírálja,
7. elbírálja a fővárosi és megyei kormányhivatalok önkormányzati adóügyekben keletkezett első fokon hozott végzései (például eljárást felfüggesztő, eljárást megszüntető, kérelmet érdemi vizsgálat nélkül elutasító végzések) elleni fellebbezést,
8. részt vesz a főosztály feladatkörébe tartozó közterheket illetően az állami adóhatóság vezetőjének jogszabálysértő döntése, intézkedése vagy az egyébként szükséges intézkedésének elmulasztása esetén kérelemre vagy hivatalból indult felügyeleti intézkedések előkészítésében,
9. a fővárosi és megyei kormányhivatalok, illetve jogelődeik önkormányzati adóügyekben keletkezett jogszabálysértő döntése, intézkedése vagy az egyébként szükséges intézkedések elmulasztása esetén kérelemre vagy hivatalból felügyeleti intézkedést tesz,
10. az ügykörébe tartozó közterhek vonatkozásában ellátja a magyar állam, a minisztérium és a miniszter jogi képviseletét a bíróság előtti valamennyi peres és nemperes eljárásban a Jogi és Kodifikációs Főosztály bevonásával,
11. ellátja a fejlesztési adókedvezménnyel kapcsolatos teendőket, a kérelmeket, bejelentéseket nyilvántartja, valamint előkészíti a kérelmekkel kapcsolatos határozatokat és előterjesztéseket.
d) Európai uniós és nemzetközi feladatai körében
1. közreműködik a feladatkörét érintően konkrét feladatra létrehozott különböző munkacsoportok, bizottságok munkájában, biztosítja a részvételt a különböző nemzetközi szervezeteknek, az Európai Uniónak, valamint az OECD-nek a feladatkörét érintő ülésein, és kialakítja a magyar álláspontot,
2. az európai integrációs munkával kapcsolatban ellátja a feladatkörébe eső jogharmonizációs munkát, figyelemmel kíséri a vonatkozó szakirodalmat, az Európai Bizottság állásfoglalásait, az Európai Bíróság ítélkezési gyakorlatát, szükség esetén részt vesz a magyar álláspont kialakításában az Európai Bíróság vagy Európai Bizottság előtt folyamatban lévő, a főosztály ügykörébe tartozó ügyekben,
3. a főosztály feladatkörét érintően – szükség esetén a Nemzetközi Pénzügyi Főosztállyal együttműködve – előkészíti és kialakítja a szakmai álláspontot az Európai Bizottság által indított kötelezettségszegési eljárás, valamint az Európai Bíróság előtt folyó kötelezettségszegési eljárás és előzetes döntéshozatali eljárás során,
4. közreműködik a kétoldalú szociális biztonsági egyezmények és a kettős adóztatás elkerüléséről szóló nemzetközi egyezmények előkészítésében, a hatályos egyezmények járulékszabályainak alkalmazásával összefüggő jogértelmezési feladatokban.
e) Egyéb feladatai körében
1. felügyeli az önkormányzati adóhatóságoknál az adóztatás törvényességét és szakszerűségét, ellenőrzi a fővárosi és megyei kormányhivataloknál az adóhatósági tevékenységet, valamint a helyi adórendeletek, települési adórendeletek törvényességi felügyeletét,
2. részt vesz az Alkotmánybírósághoz intézett, feladatkörébe tartozó adókkal kapcsolatos alkotmánybírósági felülvizsgálati indítványokról, az Állami Számvevőszéktől és az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalából érkező megkeresésekről a tárcavélemény kialakításában,
3. feladata az önkormányzati adók információs rendszerének az államháztartási (központi, illetve önkormányzati költségvetés), valamint önkormányzati igényeknek megfelelő kialakítása, működtetése és korszerűsítése, az információfeldolgozás, a számítógépes nyilvántartási rendszerek szakmai irányítása, a számítógépes nyilvántartási szoftverek engedélyezése,
4. feladata az adóhatóság tájékoztatási kötelezettségének elősegítésére az állampolgárok, az adózók megkeresése alapján a felelősségi körébe tartozó jogszabályok alkalmazásával kapcsolatos álláspont kialakítása és megküldése az adóhatóság részére,
5. feladatkörében ellátja az egyéb adózási jellegű feladatokat (adózói, más hatóság részéről érkezett megkeresés, az állami adóhatóság szakszerű működését elősegítő miniszteri iránymutatások, utasítások előkészítése; a jogalkalmazás megkönnyítése érdekében szakmai iránymutatások, állásfoglalások kiadása; az adóhatóság szakmai tevékenységének értékeléséhez, az eljárási törvény módosításához, a minisztériumi irányelvek megalapozásához szükséges pénzforgalmi, bevallási, ellenőrzési, behajtási és egyéb információk beszerzése, elemzése),
6. ellátja a látványcsapatsportok támogatásának adókedvezménye kapcsán a társasági adóról szóló törvény szerinti esetekben a sportfejlesztési programokkal kapcsolatos feladatokat,
7. a Parlamenti Főosztály megkeresésére előkészíti a főosztály felelősségébe tartozó területeket érintő interpellációkra és országgyűlési képviselői megkeresésekre a válaszokat, az Országgyűlés bizottságai által kért beszámolókat, tájékoztatókat és háttéranyagokat,
8. a Sajtó és Kommunikációs Titkárság megkeresésére előkészíti a főosztály felelősségébe tartozó területeket érintő sajtómegkeresésekre adandó szakmai választervezeteket,
9. ellátja a főosztály feladatkörébe tartozó közterheket illetően a jogszabályok hatályosulásának, társadalmi, gazdasági hatásainak folyamatos vizsgálatát, az érvényre juttatásukat akadályozó körülmények feltárását, a szükséges módosítások megalapozásához – az Adópolitikai és Nemzetközi Adózási Főosztály bevonásával – hatásvizsgálatok készítését,
10. gondoskodik az illetékbélyegek folyamatos előállításáról, időszakonkénti selejtezéséről,
11. érvényre juttatja az igazgatási szolgáltatási díjakkal kapcsolatos jogszabálytervezetek esetében az illetéktörvény előírásait.
3.2.1.4. Számviteli és Felügyeleti Főosztály
a) Kodifikációs feladatai körében
1. kialakítja a számvitelre, a számvitelről szóló törvényhez kapcsolódó sajátos számviteli előírásokra, valamint a pénzügyi ágazati szabályozott szakmákra vonatkozó szabályozás koncepcióját, szabályozási elveit, a jogharmonizációs követelményekre is tekintettel előkészíti a kapcsolódó kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, valamint kormány- és miniszteri rendelettervezeteket,
2. a parlamenti munkafázisban gondozza a főosztály szakterületeit érintő törvényjavaslatokat, közreműködik az Országgyűlés szakmai bizottságai előtt képviselendő kormányálláspont kialakításában a minisztérium, illetve az országgyűlési képviselők által előterjesztett törvénymódosítások és önálló indítványok tekintetében,
3. a főosztály szakterületeit érintően figyelemmel kíséri a minisztérium más szervezeti egységei és a többi minisztérium előterjesztéseit, törvényjavaslatait, a törvények közötti konzisztencia megteremtése érdekében az előterjesztéseket és javaslatokat véleményezi,
4. a Koordinációs és Igazgatási Főosztály által a főosztályhoz továbbított, más tárcák által gondozott előterjesztések esetében a szakterületek bevonásával előkészíti a tárcaálláspontot,
5. előkészíti, és folyamatosan figyelemmel kíséri a könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásba vételére, a kötelező továbbképzésre, a továbbképzésben részt vevő szervezetek akkreditációjára vonatkozó rendeleteket, előkészíti a kapcsolódó kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, valamint kormány- és miniszteri rendelettervezeteket,
6. kialakítja az adótanácsadók, adószakértők, okleveles adószakértők tevékenységi engedélyezésére és kötelező továbbképzésére vonatkozó szabályozás koncepcióját, szabályozási elveit, előkészíti a kapcsolódó kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, valamint kormány- és miniszteri rendelettervezeteket,
7. ellátja a szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény (a továbbiakban: Szakképzési törvény) 73. § (1) bekezdésében, illetve (2) bekezdés a)–b) és g) pontjában foglalt feladatokat mindazon szakképesítések vonatkozásában, amelyeket az OKJ az adópolitikáért, az államháztartásért, a pénz-, tőke- és biztosítási piac szabályozásáért, valamint a számviteli szabályozásért felelős miniszter felelősségi körébe utal.
b) Koordinációs feladatai körében
1. együttműködik a számviteli törvény szerinti beszámolók könyvvizsgálatának, a számviteli előírások gyakorlatban való alkalmazásának kérdéseiben a Magyar Könyvvizsgálói Kamarával,
2. együttműködik a számviteli előírások gyakorlatban való érvényesülése, a számviteli szakemberek szakmai felkészültsége színvonalának emelése érdekében az érintett szakmai szervezetekkel,
3. együttműködik a számvitel elméletének és alkalmazott módszertani megoldásai fejlesztésének érdekében az Országos Számviteli Bizottsággal,
4. együttműködik a magyar számviteli standardok és azok értelmezései megalkotásával összefüggésben – szakértőként és adminisztratív támogatással – a Magyar Számviteli Standard Testülettel, a Standard Előkészítő Testülettel, a Standard Értelmező Testülettel és az Országos Számviteli Bizottsággal,
5. együttműködik a pénzügyi szektor működésében érintett szervezetekkel és hatóságokkal a transzparencia növelését elősegítő számviteli előírások fejlesztésében.
c) Egyedi közhatalmi aktusokkal kapcsolatos feladatai körében
1. közreműködik a fejlesztési adókedvezményekkel, továbbá az ismételt felügyeleti intézkedésekkel kapcsolatos eljárásokban, a határozatok szakmai előkészítésében,
2. kiadmányozásra előkészíti a feltételes adómegállapításra és a feltételes adómegállapítás alkalmazhatóságának megállapítására vonatkozó, kizárólag számvitelt érintő határozatokat,
3. előkészíti a feladatkörébe tartozó jogszabályok tekintetében a nem kizárólag számvitelt érintő feltételes adómegállapításokra és a feltételes adómegállapítások alkalmazhatóságának megállapítására vonatkozó határozatokhoz a részanyagokat, és azokat a Jövedelemadók és Járulékok Főosztály részére továbbítja,
4. kiadmányozza a kizárólag számvitelt érintő feltételes adómegállapítási kérelmekkel kapcsolatban az adóügy érdemét nem érintő eljárási kérdésekben hozott döntéseket,
5. a feltételes adómegállapítási kérelmek vonatkozásában indult jogorvoslati eljárások esetén a feltételes adómegállapítási kérelem főosztály hatáskörébe tartozó kérdéseihez részvéleményt biztosít az érintett szakfőosztály számára,
6. a hatáskörébe tartozó kérdés esetén részt vesz az adó feltételes megállapítására irányuló kérelmet megelőző konzultációs eljárásban,
7. lefolytatja a könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásba vételéről szóló 93/2002. (V. 5.) Korm. rendelet, valamint a könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásba vételéért, a nyilvántartásban szereplő adatok módosításáért, valamint a nyilvántartásból való törlésért, továbbá a továbbképző szervezetek akkreditációs eljárásáért és kreditpont-minősítési eljárásáért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjról és a díj megfizetésének részletes szabályairól szóló 39/2008. (XII. 31.) PM rendelet szerinti hatósági eljárásokat,
8. az adótanácsadói, adószakértői, illetve okleveles adószakértői tevékenységek engedélyezésével kapcsolatosan lefolytatja az adótanácsadói, az adószakértői és az okleveles adószakértői tevékenység végzésére jogosító engedélyek kiadásának és visszavonásának feltételeiről, továbbá a kapcsolódó nyilvántartás vezetésének és a nyilvántartásban szereplők továbbképzésének szabályairól szóló 26/2008. (VIII. 30.) PM rendelet szerinti hatósági eljárásokat,
9. kiadja az igazságügyi szakértői névjegyzékbe való felvételi eljárás során szükséges szakhatósági állásfoglalás kiadásának eljárási szabályairól szóló 208/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet szerint a közgazdasági, vám- és egyes pénzügyi területeken bejegyezhető igazságügyi szakértői tevékenység folytatásához szükséges szakmai gyakorlat igazolásáról szóló szakhatósági állásfoglalásokat,
10. kibocsátóként lefolytatja a könyvviteli szolgáltatást végzők, az adótanácsadók, az adószakértők és az okleveles adószakértők hatósági igazolványaival kapcsolatosan a biztonsági okmányok védelmének rendjéről szóló 86/1996. (VI. 14.) Korm. rendelet szerinti engedélyeztetési eljárásokat,
11. lefolytatja az országos szakmai vizsgaelnöki és vizsgabizottsági tagi névjegyzékbe történő felvételre vonatkozó pályázati és a hatósági eljárást,
12. a tankönyvvé, pedagógus-kézikönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 17/2014. (III. 12.) EMMI rendelet szabályai szerint ellátja a tankönyvvé nyilvánítással összefüggő ágazati feladatokat,
13. gondoskodik a jogelőd Pénzügyminisztérium egykori Számviteli Képesítő Bizottsága és egykori Szakképesítő Igazgatósága által kiadott, a pénzügyminiszter felelősségi körébe utalt szakképesítések központi követelményrendszerének (tematikáinak és vizsgakövetelményeinek) szükség szerinti igazolásáról.
d) Európai uniós és nemzetközi feladatai körében
1. részt vesz az Európai Unió számviteli jogalkotásában, ennek részeként képviseli Magyarországot a Számviteli Szabályozó Bizottság (Accounting Regulatory Committee, ARC), a Kapcsolattartó Bizottság (Contact Committee), az Európai Tanács vállalati jog munkacsoportjának számvitel albizottsága, valamint a nemzetközi számviteli standardok következetes európai uniós alkalmazásának elősegítése céljából felállított Kerekasztal (Roundtable) munkájában,
2. részt vesz az európai integrációs munkában, amelynek részeként főfelelősként ellátja az EKTB Számviteli Szakértői Csoport irányítását, munkájának koordinálását és titkári feladatait, az éves beszámoló, a konszolidált beszámoló, a pénzintézetek éves és konszolidált beszámolói, a biztosítók éves és konszolidált beszámolói jogharmonizációs feladatait, az Európai Unió számviteli intézményrendszerében a magyar álláspont képviseletét; közreműködik a Vállalati jog, a Pénzügyi szolgáltatások és az Adózás EKTB szakértői csoportok, valamint a Vállalati jog Társasági jogi szakértői alcsoport munkájában is,
3. az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciája (UNCTAD) nemzetközi számviteli és beszámolási standardok szakértőiből (ISAR) álló Kormányközi Munkacsoportja munkájában ellátja Magyarország képviseletét,
4. a nemzetközi számviteli szabályozás kérdéskörében együttműködik
4.1. a Nemzetközi Számviteli Standardtestülettel (IASB),
4.2. az Európai Számviteli Szervezetek Szövetségével (FEE),
4.3. a Világbankkal,
4.4. a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezettel (OECD),
4.5. az Európai Unió számviteli kérdéskörökkel foglalkozó testületeivel,
4.6. egyes európai számviteli és könyvvizsgálói szövetségekkel,
5. a főosztály ügykörébe tartozó hatósági nyilvántartásokhoz kötődően – a nemzetközi jogsegélyügyekben, illetve az EGT-államok illetékes hatóságainak megkeresésére – adatokat szolgáltat a Belső Piaci Információs Rendszeren keresztül.
e) Egyéb feladatai körében
1. folyamatosan figyelemmel kíséri, vizsgálja és értékeli a számviteli előírások gyakorlati végrehajtását és tapasztalatait, információit,
2. figyelemmel kíséri a nemzetközi számviteli standardokat, azok változásait, szakmai és adminisztratív támogatással segíti a hazai számviteli standardok kidolgozását és hatályba léptetését,
3. részt vesz a könyvviteli tevékenységet végzők számára a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény alapján rendelkezésre bocsátandó mintaszabályzatok összeállításában,
4. eseti döntéseket hoz a feladatkörét érintő jogszabályokhoz kapcsolódóan, egyedi állásfoglalásokat készít, valamint kidolgozza az egyéb jogszabályi előírásokhoz kapcsolódó sajátos számviteli elszámolási szabályokat,
5. az ügyfelek közvetlen megkeresésére számvitel témakörében szakmai véleményt alakít ki, állásfoglalást készít,
6. ellátja az Országos Számviteli Bizottság, a Magyar Számviteli Standard Testület, a Standard Előkészítő Testület és a Standard Értelmező Testület, az Adószakértői, Adótanácsadói és Okleveles Adószakértői Bizottság, az Országos Szakmai Vizsgaelnöki Kérelmeket Bíráló Bizottság, illetve az adópolitikáért, az államháztartásért, a pénz-, tőke- és biztosítási piac szabályozásáért, valamint a számviteli szabályozásért felelős miniszter felelősségi körébe tartozó szakképesítések tananyagait tankönyvvé nyilvánító bizottság titkársági feladatait, továbbá előkészíti az Országos Számviteli Bizottság működéséhez szükséges miniszteri döntéseket,
7. részt vesz a Magyar Számvitel Fejlesztéséért Alapítvány munkájában, ennek keretében a mindenkor hatályos Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok hivatalos magyar nyelvű fordításának elkészítésében,
8. részt vesz a Számvitel-Adó-Könyvvizsgálat című folyóirat szerkesztésében,
9. ellátja a Szakképzési törvény 73. § (2) bekezdés c)–f), valamint h)–j) pontjában, illetve (3) bekezdésében foglalt, a szakképesítésért felelős miniszter feladat- és hatáskörébe utalt feladatokat, valamint kezdeményezheti a Szakképzési törvény 58. § (3) bekezdése szerinti ellenőrzést, illetve lefolytatja a Szakképzési törvény 17. § (1) bekezdése szerinti hatósági eljárásokat mindazon szakképesítések vonatkozásában, amelyeket az OKJ az adópolitikáért, az államháztartásért, a pénz-, tőke- és biztosítási piac szabályozásáért, valamint a számviteli szabályozásért felelős miniszter felelősségi körébe utal,
10. ellátja a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényben a szakképesítésért felelős miniszter feladat- és hatáskörébe utalt feladatokat mindazon szakképesítések vonatkozásában, amelyeket az OKJ az adópolitikáért, az államháztartásért, a pénz-, tőke- és biztosítási piac szabályozásáért, valamint a számviteli szabályozásért felelős miniszter felelősségi körébe utal,
11. az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet 18/A. § (2) bekezdésének megfelelően gondoskodik a tételkészítő bizottság elnökének felkéréséről mindazon szakképesítések vonatkozásában, amelyeket az OKJ az adópolitikáért, az államháztartásért, a pénz-, tőke- és biztosítási piac szabályozásáért, valamint a számviteli szabályozásért felelős miniszter felelősségi körébe utal,
12. közreműködik az ügykörébe tartozó közigazgatási hatósági eljárásokban hozott hatósági döntésekkel kapcsolatosan indult közigazgatási perekben és nemperes eljárásokban szükséges képviseleti feladatok ellátásában,
13. előkészíti az IFRS-ek (International Financial Reporting Standards) hazai bevezetését, az ehhez szükséges döntéseket, illetve azok végrehajtását, valamint vizsgálja a bevezetéshez kapcsolódó cégjogi, adójogi és egyéb hatásokat.
3.2.1.5. Adópolitikai és Nemzetközi Adózási Főosztály
a) Kodifikációs feladatai körében
1. előkészíti a kettős adóztatás elkerüléséről szóló és egyéb adóügyi két- vagy többoldalú egyezményekhez kapcsolódó kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, valamint egyéb jogi aktusok tervezeteit,
2. a parlamenti munkafázisban gondozza a főosztály szakterületeit érintő törvényjavaslatokat, közreműködik az Országgyűlés szakmai bizottságai előtt képviselendő kormányálláspont kialakításában a minisztérium, illetve az országgyűlési képviselők által előterjesztett törvénymódosítások és önálló indítványok tekintetében,
3. a főosztály szakterületeit érintően figyelemmel kíséri a minisztérium más szervezeti egységei és a többi minisztérium előterjesztéseit, törvényjavaslatait, a törvények közötti konzisztencia megteremtése érdekében az előterjesztéseket és javaslatokat véleményezi, a Koordinációs és Igazgatási Főosztály által a főosztályhoz továbbított, más tárcák által gondozott előterjesztések esetében a szakterületek bevonásával előkészíti a tárcaálláspontot.
b) Koordinációs feladatai körében
1. összefoglalja, továbbítja, koordinálja a minisztérium érintett főosztályainak adózással, járulékfizetéssel összefüggő – a bevallásokból és a pénzforgalmi adatokból nyerhető – információs és egyéb igényeit,
2. rendszeresen és folyamatosan beszerzi, gyűjti, elemzi az adózással, adóztatással, járulékfizetéssel összefüggő adatokat, információkat, amelyek alapján javaslatokat, intézkedéseket tesz vagy kezdeményez, eljuttatja azokat a minisztérium érintett vezetőihez és szakfőosztályaihoz,
3. konferenciákat, szakmai műhelyeket szervez a hazai és nemzetközi kutatói kapcsolatok elmélyítése érdekében,
4. kapcsolatot tart a Pénzügypolitikáért Felelős Helyettes Államtitkárság pénzügykutatást érintő feladat- és hatásköréhez kapcsolódó hazai intézmények kutatási szakterületeivel.
c) Európai uniós és nemzetközi feladatai körében
1. koordinálja az Európai Unió és az OECD adószabályozást érintő munkájában való részvételt, valamint működteti az OECD Multilaterális Adóügyi Központját,
2. a helyettes államtitkárság feladatkörét érintően – a szakfőosztályokkal együttműködve – kialakítja a nemzeti álláspontot a nemzetközi gyakorlatban alkalmazott irányelvek, adózási technikák, szabályok figyelembevételével,
3. ellátja a kettős adóztatás elkerülésére kötött egyezményekkel, valamint az adóügyi információcsere egyezményekkel kapcsolatos feladatokat,
4. előkészíti a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmények, valamint az adóügyi információcsere egyezmények és – szükség esetén a Fogyasztási és Forgalmi Adók Főosztály, valamint a Jövedelemadók és Járulék Főosztály bevonásával – egyéb adóügyi nemzetközi egyezmények tárgyalását, aláírásra előkészíti az egyezményeket, és intézkedik a törvényként történő kihirdetés érdekében, folyamatosan felülvizsgálja a meglévő egyezményeket, részt vesz a nemzetközi szervezeteknél az e területen folyó munkában,
5. folyamatosan kölcsönös kapcsolatot tart a helyettes államtitkárság feladatkörét érintően a brüsszeli Magyar Állandó Képviselet adó- és vámügyi attaséival, valamint Magyarország Állandó OECD Képviselete adóügyekért felelős tagjával,
6. részt vesz az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottság helyettes államtitkárság feladatkörét érintő szakértői munkacsoportjainak tevékenységében,
7. figyelemmel kíséri az adózást érintően az európai uniós jogi aktusok tervezeteit és az Európai Unió jogának alakulását, az Európai Unió jogrendjét, intézményeinek státusát és működését érintő, illetve a tagállami kötelezettségekre és részvételre vonatkozó alapvető szabályok terén,
8. a szakfőosztályok együttműködésével tájékoztatást ad a többi európai uniós tagállam szakminisztériumai és nemzetközi szervezetek (például IMF, EU, OECD) megkeresésére az adóbevételek alakulásáról, az adórendszer változásairól,
9. munkalátogatásokon, szakmai fórumokon (beleértve általánosságban a hazai fórumokat, konferenciákat is), az OECD adópolitikát vagy adóegyezményeket, adóügyi információcserét tárgyaló munkacsoportjaiban tájékozódik a nemzetközi adózás, az adópolitika, adószerkezet és az adótervezés-elemzés területén zajló nemzetközi tendenciákról, nemzeti gyakorlatokról,
10. részt vesz az OECD Gazdaságpolitikai Bizottsága (EPC) makrogazdasági és strukturális politikákat elemző WP1 munkacsoportjának munkájában,
11. részt vesz az OECD NAEC (Új válaszok a gazdaság kihívásaira) programjával kapcsolatos magyar álláspont kialakításában, és részt vesz a NAEC Munkacsoport ülésein,
12. együttműködik az Európai Unió tagállamai pénzügyi és gazdasági minisztériumai gazdasági és pénzügypolitikai kutatóival,
13. közreműködik az Európai Unió tagállamai pénzügyi és gazdasági minisztériumai kutatási projektjeiben,
14. feladatkörét érintően kapcsolatot tart az Európai Bizottsággal és az Európai Unió más szerveivel.
d) Funkcionális feladatai körében
1. tanulmányokat készít a Pénzügypolitikáért Felelős Helyettes Államtitkárság feladataihoz kapcsolódó témákban,
2. szakmai támogatást nyújt a minisztérium más főosztályain folyó kutató- és elemző munkához,
3. közreműködik az államháztartás információs rendszerének fejlesztési munkáiban, a pénzügyi folyamatokkal kapcsolatos adatszolgáltatás rendszerének kialakításában,
4. az adók (beleértve az illetékeket, járulékokat és vámokat is) tekintetében feladata
4.1. a Kormány általános politikájával és a gazdaságpolitikai irányelvekkel összefüggésben rövid és középtávú adópolitika, az adókoncepció meghatározása,
4.2. elemzések készítése a jövedelemfolyamatokról, az adóterhelés alakulásáról a rendelkezésre álló információk alapján,
4.3. a döntés-előkészítés részeként költségvetési hatásvizsgálatok, modellszámítások elvégzése a törvényi változások és a makrogazdasági folyamatok alakulása kapcsán, felhasználva a szakfőosztály és az állami adóhatóság egyéb (ár-, piaci szerkezeti, társadalmi-gazdasági) hatásokra vonatkozó számításait,
4.4. az éves költségvetés, a 3 éves gördülőtervezés összeállításában történő részvétel a szakmailag érintett főosztály által meghatározott program szerint,
4.5. az Európai Unió felé évente készítendő konvergenciaprogram elkészítésében történő részvétel,
4.6. a költségvetési tételek alakulásának havonta történő értékelése, illetve róluk havi, negyedéves és éves előrejelzés készítése,
4.7. szöveges és számszaki indokolások készítése a költségvetés végrehajtásához; az előzőekkel kapcsolatos egyeztetéseken való képviselet biztosítása a különféle szervezetekkel (például állami adóhatóság, Állami Számvevőszék, Költségvetési Tanács, Magyar Nemzeti Bank),
4.8. koncepció kialakítása az adótervezés módszertanának továbbfejlesztésére,
4.9. egyedi SQL adózói adatbázisok kezelése, működtetése, a statisztikai adatbázis szélesítése, továbbfejlesztése,
5. közreműködik az adórendszer korszerűsítésében,
6. ellenőrzi a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adó- és vámbeszedési tevékenységének alakulását,
7. ellátja a szerencsejáték-szervezéssel kapcsolatos költségvetést érintő feladatokat, elemzi és tervezi a játékadó és szerencsejáték koncessziós díj bevételek költségvetési előirányzatát,
8. feladata az adóhatóság tájékoztatási kötelezettségének elősegítésére az állampolgárok, az adózók megkeresése alapján a felelősségi körébe tartozó nemzetközi egyezmények, illetve jogszabályok alkalmazásával kapcsolatos álláspont kialakítása és megküldése az adóhatóság részére,
9. feladatkörében ellát egyéb adózási jellegű feladatokat (adózói, más hatóság részéről érkezett megkeresés megválaszolása, az állami adóhatóság szakszerű működését elősegítő miniszteri iránymutatások előkészítése; a jogalkalmazás megkönnyítése érdekében szakmai iránymutatások, állásfoglalások kiadása),
10. feladata a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmények kölcsönös egyeztetési eljárásról szóló cikke alapján adózói kezdeményezésre külföldi illetékes hatósággal kölcsönös egyeztető eljárás lefolytatása, a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott szokásos piaci ár meghatározását érintő ügyek kivételével,
11. ellátja a Nabucco Projekt tárgyában létrejött Megállapodásban foglaltaknak megfelelően a Nabucco Projekt adóztatására vonatkozó feladatokat a Jövedelemadó és Járulék Főosztállyal történő együttműködésben,
12. a Parlamenti Főosztály megkeresésére előkészíti a főosztály felelősségébe tartozó területeket érintő interpellációkra és országgyűlési képviselői megkeresésekre a válaszokat, az Országgyűlés bizottságai által kért beszámolókat, tájékoztatókat és háttéranyagokat,
13. a Sajtó és Kommunikációs Titkárság megkeresésére előkészíti a főosztály felelősségébe tartozó területeket érintő sajtómegkeresésekre adandó szakmai választervezeteket,
14. tájékoztatást ad a minisztériumi vezetők részére a kutatásai eredményéről,
15. képviseli a minisztériumot a Pénzügypolitikáért Felelős Helyettes Államtitkárság pénzügykutatást érintő feladat- és hatáskörével kapcsolatos szakmai konferenciákon, lakossági fórumokon és egyéb rendezvényeken,
16. részt vesz az adózás rendjéről szóló törvény szerinti felügyeleti eljárásban a döntések előkészítésében,
17. közreműködik a feltételes adómegállapításra és a feltételes adómegállapítás alkalmazhatóságának megállapítására irányuló kérelmekkel kapcsolatos eljárásokban, a határozatok szakmai előkészítésében, a hatáskörébe tartozó kérdés esetén részt vesz az adó feltételes megállapítására irányuló kérelmet megelőző konzultációs eljárásban,
18. az ügykörébe tartozó közterhek vonatkozásában közreműködik a magyar állam, a minisztérium és a miniszter jogi képviseletének ellátásában a bíróság előtti valamennyi peres és nemperes eljárásban.
3.2.1.6. Fogyasztási és Forgalmi Adók Főosztály
a) Kodifikációs feladatai körében
1. kialakítja a fogyasztási, forgalmi adók (általános forgalmi adó, jövedéki adó, energiaadó, regisztrációs adó) koncepcióját, szabályozási elveit, előkészíti a kapcsolódó kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, valamint kormány- és miniszteri rendelettervezeteket,
2. a parlamenti munkafázisban gondozza a főosztály felelősségébe tartozó területeket érintő törvényjavaslatokat, közreműködik az Országgyűlés szakmai bizottságai előtt képviselendő kormányálláspont kialakításában a minisztérium, illetve az országgyűlési képviselők által előterjesztett törvénymódosítások és önálló indítványok tekintetében,
3. a főosztály felelősségébe tartozó területeket érintően figyelemmel kíséri a minisztérium más szervezeti egységei és a többi minisztérium előterjesztéseit, törvényjavaslatait, a törvények közötti konzisztencia megteremtése érdekében az előterjesztéseket és javaslatokat véleményezi,
4. ellátja a fogyasztási, forgalmi adókat érintő európai uniós szabályozással kapcsolatos jogharmonizációs feladatokat, előkészíti az ebből fakadó jogszabály-módosítási javaslatot, és képviseli az Országgyűlés szakmai bizottságaiban a törvénymódosításokkal kapcsolatos kormányálláspontot,
5. közreműködik a forgalmi típusú adó területén harmadik állammal kölcsönös visszatérítésről szóló nemzetközi megállapodás előkészítésében,
6. a Koordinációs és Igazgatási Főosztály által a főosztályhoz továbbított, más tárcák által gondozott előterjesztések esetében az érintett szakterületek bevonásával előkészíti a tárcaálláspontot.
b) Koordinációs feladatai körében
1. előkészíti a hatáskörrel rendelkező tárcákkal együttműködve a diplomáciai és hivatásos konzuli képviseletek és a képviselet tagjai, valamint a nemzetközi szervezetek és azok tisztviselői beszerzéseinek általánosforgalmiadó- és jövedékiadó-mentességére vonatkozó jogszabályokat, valamint a szabályozás módosítását, korszerűsítését,
2. előkészíti a hatáskörrel rendelkező tárcával, szervezetekkel együttműködve a mezőgazdaságban felhasznált gázolaj utáni jövedékiadó-visszaigénylésre vonatkozó jogszabályokat, valamint a szabályozás módosítását, korszerűsítését,
3. a miniszter kijelölésének megfelelően részt vesz a Pálinka Nemzeti Tanács munkájában,
4. ellátja a minisztériumon belül a Fiscalis program koordinálásának feladatát,
5. részt vesz az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottság adózási és környezetvédelmi szakértői munkacsoportjának munkájában,
6. előkészíti, koordinálja és képviseli a minisztérium szakterületei és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal termékdíj-szabályozás szakterületéhez tartozó részeivel kapcsolatos álláspontját a szabályozásért felelős minisztérium felé,
7. konzultál a Jövedelemadók és Járulékok Főosztállyal a népegészségügyi termékadónak a főosztály főfelelősségi körébe tartozó egyes kérdései kapcsán,
8. az adócsalások elleni küzdelem keretében egyeztet a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal, az érintett tárcákkal, az Európai Unió intézményeivel és a piaci szereplőkkel, valamint értékeli a vonatkozó európai uniós javaslatokat.
c) Egyedi közhatalmi aktusokkal kapcsolatos feladatai körében
1. előkészíti a feladatkörébe tartozó, fogyasztási, forgalmi adók tekintetében a nem kizárólag fogyasztási, forgalmi adót érintő feltételes adómegállapításokra és a feltételes adómegállapítások alkalmazhatóságának megállapítására vonatkozó határozatokhoz a részanyagokat, és azokat a Jövedelemadók és Járulékok Főosztály részére továbbítja,
2. kiadmányozásra előkészíti a feltételes adómegállapításokra és a feltételes adómegállapítások alkalmazhatóságának megállapítására vonatkozó, kizárólag fogyasztási, forgalmi adót érintő ügyekben az eljárás során hozott első fokú határozatot,
3. kiadmányozza a kizárólag fogyasztási, forgalmi adót érintő feltételes adómegállapítási kérelmekkel kapcsolatban az adóügy érdemét nem érintő kérdésekben hozott döntéseket,
4. a feltételes adómegállapítási kérelmek vonatkozásában indult jogorvoslati eljárások esetén a feltételes adómegállapítási kérelem főosztály hatáskörébe tartozó kérdéseihez részvéleményt biztosít az érintett szakfőosztály számára,
5. a hatáskörébe tartozó kérdés esetén részt vesz az adó feltételes megállapítására irányuló kérelmet megelőző konzultációs eljárásban,
6. a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vezetőjének adóügyekben keletkezett jogszabálysértő döntése, intézkedése vagy az egyébként szükséges intézkedésének elmulasztása esetén kérelemre vagy hivatalból részt vesz az ismételt felügyeleti intézkedések előkészítésében a fogyasztási, forgalmi adók tekintetében,
7. az ismételt felügyeleti intézkedés iránti kérelmek kapcsán együttműködik a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal az álláspont, valamint az ellenőrzést lefolytató szakemberek tájékoztatásához szükséges eljárás kialakításában, nyomon követi a határozatok betartását,
8. az ügykörébe tartozó közterhek vonatkozásában közreműködik a magyar állam, a minisztérium és a miniszter jogi képviseletének ellátásában a bíróság előtti valamennyi peres és nemperes eljárásban.
d) Európai uniós és nemzetközi feladatai körében
1. előkészíti, kialakítja a magyar álláspontot a fogyasztási, forgalmi adóztatás területén folyó európai uniós jogszabály-előkészítő munka és döntéshozatal során,
2. ellátja a fogyasztási, forgalmi adóztatáshoz kapcsolódó európai uniós bizottsági, technikai bizottsági tárgyalások szakmai felügyeletét és az üléseken Magyarország képviseletét,
3. ellátja a fogyasztási, forgalmi adóztatáshoz kapcsolódó európai uniós tanácsi munkacsoport tárgyalásainak szakmai felügyeletét és az üléseken Magyarország képviseletét,
4. részt vesz az OECD és más nemzetközi szervezetek szakterületét érintő munkájában,
5. az európai integrációs munkával kapcsolatban ellátja a feladatkörébe eső jogharmonizációs munkát, figyelemmel kíséri a vonatkozó szakirodalmat, az Európai Bizottság állásfoglalásait, az Európai Bíróság ítélkezési gyakorlatát, részt vesz a magyar álláspont kialakításában az Európai Bíróság vagy Európai Bizottság előtt folyamatban lévő, a főosztály ügykörébe tartozó ügyekben,
6. a főosztály feladatkörét érintően – szükség esetén a Nemzetközi Pénzügyi Főosztállyal együttműködve – előkészíti és kialakítja a szakmai álláspontot az Európai Bizottság által indított kötelezettségszegési eljárás, valamint az Európai Bíróság előtt folyó kötelezettségszegési eljárás és előzetes döntéshozatali eljárás során,
7. folyamatosan kölcsönös kapcsolatot tart a brüsszeli Magyar Állandó Képviselet adóügyi attaséival,
8. tájékoztatást ad a többi európai uniós tagállam szakminisztériumai és nemzetközi szervezetek (például IMF, EU, OECD) megkeresésére a fogyasztási, forgalmi adóztatás gyakorlatáról, az adórendszer változásairól,
9. részt vesz az európai uniós szakmai szemináriumokon (FISCALIS), a Nemzeti Adó- és Vámhivatal képviselőjével egyezteti a képviselendő álláspontot, kiértékeli a szakmai tapasztalatokat, szükség esetén javaslatot tesz jogszabály-módosításra.
e) Egyéb feladatai körében
1. részt vesz az Alkotmánybírósághoz intézett, feladatkörébe tartozó adókkal kapcsolatos alkotmánybírósági felülvizsgálati indítványokról, az Állami Számvevőszéktől és az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalából érkező megkeresésekről a tárcavélemény kialakításában,
2. az adóhatóság tájékoztatási kötelezettségének elősegítésére az állampolgárok, az adózók megkeresése alapján a felelősségi körébe tartozó jogszabályok alkalmazásával kapcsolatos álláspontot alakít ki és küld meg az adóhatóság részére,
3. feladatkörében ellátja az egyéb adózási jellegű feladatokat (adózói, más hatóság részéről érkezett megkeresés, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szakszerű működését elősegítő miniszteri iránymutatások, utasítások előkészítése; a jogalkalmazás megkönnyítése érdekében szakmai iránymutatások, állásfoglalások kiadása; javaslat elkészítése a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szakmai tevékenységének értékeléséhez, az eljárási törvény módosításához, közreműködés a minisztériumi irányelvek megalapozásához szükséges pénzforgalmi, bevallási, ellenőrzési, behajtási és egyéb információk beszerzésében, elemzésében),
4. részt vesz a környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos, adózási vonatkozású megkeresések megválaszolásában,
5. koncepciót alakít ki a fogyasztáshoz kapcsolódó adók rendszerének továbbfejlesztésére,
6. közreműködik az ökoadóztatás rendszerének továbbfejlesztésére vonatkozó koncepció kialakításában,
7. figyelemmel kíséri a fogyasztási, forgalmi adóztatás gyakorlatát, a jogszabályok érvényesülését, az eljárás, a jogalkalmazás egységét,
8. előkészíti a főosztály felelősségébe tartozó területeket érintő interpellációkra és országgyűlési képviselői megkeresésekre a válaszokat, az Országgyűlés bizottságai által kért beszámolókat és tájékoztatókat, valamint a sajtómegkeresésekre adandó szakmai választervezeteket.
3.2.1.7. Könyvvizsgálói Közfelügyeleti Főosztály
a) Kodifikációs feladatai körében
1. kialakítja a Magyar Könyvvizsgálói Kamarára, a könyvvizsgálói tevékenységre, a könyvvizsgálói közfelügyeletre vonatkozó szabályozás koncepcióját, szabályozási elveit, a jogharmonizációs követelményekre is tekintettel előkészített kapcsolódó kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, valamint kormány- és miniszteri rendelettervezeteket,
2. a parlamenti munkafázisban gondozza a főosztály szakterületeit érintő törvényjavaslatokat, közreműködik az Országgyűlés szakmai bizottságai előtt képviselendő kormányzati álláspont kialakításában a minisztérium, illetve az országgyűlési képviselők által előterjesztett törvénymódosítások és önálló indítványok tekintetében,
3. a főosztály szakterületeit érintően figyelemmel kíséri a minisztérium más szervezeti egységei és a többi minisztérium előterjesztéseit, a törvények közötti konzisztencia megteremtése érdekében az előterjesztéseket és javaslatokat véleményezi,
4. a Koordinációs és Igazgatási Főosztály által a főosztályhoz továbbított, más minisztériumok által gondozott előterjesztések esetében a szakterületek bevonásával előkészíti a tárcaálláspontot,
5. előkészíti, és folyamatosan figyelemmel kíséri a könyvvizsgálói közfelügyeleti feladatokkal összefüggő tevékenységek szabályozásáról, valamint a könyvvizsgálók és könyvvizsgáló cégek speciális minősítéséről szóló rendeleteket, előkészíti a kapcsolódó kormány-előterjesztéseket, törvénytervezeteket, valamint kormány- és miniszteri rendelettervezeteket.
b) Koordinációs feladatai körében
1. együttműködik a számvitelről szóló törvény szerinti beszámolók könyvvizsgálatának kérdéseiben, továbbá a Magyar Könyvvizsgálói Kamara működésével összefüggő kérdésekben a Magyar Könyvvizsgálói Kamarával,
2. együttműködik a pénzügyi szektor működésében érintett szervezetekkel és hatóságokkal a transzparencia növelését elősegítő könyvvizsgálati előírások fejlesztésében.
c) Egyedi közhatalmi aktusokkal kapcsolatos feladatai körében
1. ellátja a Magyar Könyvvizsgálói Kamara felett a miniszteri törvényességi felügyelettel és a közfelügyeleti törvényességi felügyelettel kapcsolatos feladatokat,
2. lefolytatja a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről szóló 2007. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Kkt.) szerinti minőség-ellenőrzési és rendkívüli minőség-ellenőrzési eljárást azoknál a kamarai tag könyvvizsgálóknál, könyvvizsgáló cégeknél, amelyek közérdeklődésre számot tartó gazdálkodóra vonatkozóan végeznek jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenységet,
3. a jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói szolgáltatást igénybe vevők érdekét veszélyeztető helyzet észlelése esetén megteszi a Kkt. 196. §-ában meghatározott intézkedéseket,
4. dönt a Kkt. 4. § (5) bekezdés b) pontja szerint a Magyar Könyvvizsgálói Kamara által megalkotott standardok jóváhagyásáról,
5. dönt a Kkt. 49. §-a szerinti speciális könyvvizsgálói minősítésekről,
6. dönt a Kkt. 50. § (8) bekezdése szerinti szabályzat jóváhagyásáról,
7. ellenőrzi a Kkt. 55. §-a szerinti kötelezettség teljesítését,
8. kezdeményezi a Kkt. 166. § (2) bekezdés a) pontja szerinti rendkívüli kamarai minőség-ellenőrzést,
9. lefolytatja a Kkt. 196/A. §-ában foglalt ellenőrzést.
d) Európai uniós és nemzetközi feladatai körében
1. részt vesz az Európai Unió könyvvizsgálati jogalkotásában, ennek részeként képviseli Magyarországot a Könyvvizsgálók Felügyeleti Testületeinek Európai Csoportja (European Group of Auditors' Oversight Bodies, EGAOB), a Könyvvizsgálati Szabályozó Bizottság (Audit Regulatory Committee, AuRC), az Európai Tanács vállalati jog munkacsoportjának jog szerinti könyvvizsgálat albizottsága munkájában,
2. részt vesz az európai integrációs munkában, amelynek részeként ellátja a könyvvizsgálói engedélyek jogharmonizációs feladatait, az Európai Unió könyvvizsgálati intézményrendszerében a magyar álláspont képviseletét,
3. a könyvvizsgálati szabályozás kérdéskörében együttműködik
3.1. a Nemzetközi Könyvvizsgálati és Bizonyosságot Nyújtó Szolgáltatási Standardok Testülettel (IAASB),
3.2. a Nemzetközi Számviteli Etikai Standard Testülettel (IESBA),
3.3. a Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetségével (IFAC),
3.4. egyes európai könyvvizsgálói szövetségekkel,
3.5. a Független Könyvvizsgálati Szabályozók Nemzetközi Fórumával (IFIAR),
3.6. az Európai Audit Inspekciós Csoporttal (EAIG),
4. a főosztály ügykörébe tartozó hatósági nyilvántartásokhoz kötődően – a nemzetközi jogsegélyügyekben, illetve az EGT-államok illetékes hatóságainak megkeresésére – adatokat szolgáltat a Belső Piaci Információs Rendszeren keresztül,
5. együttműködik az EGT-államok által, valamint más, harmadik ország által a könyvvizsgálói közfelügyeleti tevékenység ellátásában történő részvételre kijelölt illetékes hatóságokkal.
e) Egyéb feladatai körében
1. folyamatosan figyelemmel kíséri, vizsgálja és értékeli a könyvvizsgálati előírások gyakorlati végrehajtását és tapasztalatait, információit, ellátja az okleveles könyvvizsgálói képesítéssel kapcsolatos törvényben meghatározott feladatokat,
2. figyelemmel kíséri a nemzetközi könyvvizsgálati standardokat, azok változásait, szakmai és adminisztratív támogatással segíti a hazai könyvvizsgálati standardok kidolgozását és hatályba léptetését,
3. részt vesz a könyvvizsgálati tevékenységet végzők számára a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény alapján rendelkezésre bocsátandó mintaszabályzatok összeállításában,
4. az ügyfelek közvetlen megkeresésére könyvvizsgálat témakörében szakmai véleményt alakít ki, állásfoglalást készít,
5. közreműködik az ügykörébe tartozó közigazgatási hatósági eljárásokban hozott hatósági döntésekkel kapcsolatosan indult közigazgatási perekben és nemperes eljárásokban szükséges képviseleti feladatok ellátásában,
6. vizsgálja és értékeli a könyvvizsgálói közfelügyeleti rendszer részelemeit, továbbá a Kkt. 46. § (1) bekezdése és a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 155/A. § (2) bekezdése alapján beérkezett bejelentéseket, valamint a Kkt. 189. § (6) bekezdése alapján beérkezett adatokat,
7. összeállítja, elfogadja és közzéteszi a közfelügyeleti hatóság éves minőség-ellenőrzési tervét, éves munkatervét, valamint az előző évi munkatervének végrehajtásáról szóló beszámolót,
8. összeállítja és aktualizálja a Kkt. 173/B. § (13) bekezdése alapján a minőség-ellenőrzésbe közreműködőként bevonható kamarai minőségellenőrök és speciális szaktudással rendelkező személyek, valamint a Kkt. 189. § (5) bekezdése alapján igénybe vehető szakértők listáját.”

2. A Szabályzat 2. függelék
a) „3.2. A parlamenti államtitkár által irányított szervezeti egységek” alcím címében és 3.2.0.1. pont 1. alpontjában a „parlamenti államtitkár” szövegrész helyébe a „parlamenti és adóügyekért felelős államtitkár” szöveg,
b) 3.2.0.1. pont címében a „Parlamenti Államtitkári” szövegrész helyébe a „Parlamenti és Adóügyekért Felelős Államtitkári” szöveg,
c) 3.2.0.1. pont 2. alpontjában a „parlamenti államtitkárt” szövegrész helyébe a „parlamenti és adóügyekért felelős államtitkárt” szöveg,
d) 3.4.2.2. pont a) alpont 3. pontjában az „az adó- és pénzügyekért” szövegrész helyébe az „a pénzügyekért” szöveg,
e) „3.5. Az adó- és pénzügyekért felelős államtitkár által irányított szervezeti egységek” alcím címében az „Az adó- és pénzügyekért” szövegrész helyébe az „A pénzügyekért” szöveg,
f) 3.5.0.1. pont címében az „Adó- és Pénzügyekért” szövegrész helyébe a „Pénzügyekért” szöveg,
g) 3.7.2.12. pont 23. alpontjában a „NAV” szövegrész helyébe a „Nemzeti Adó- és Vámhivatal” szöveg
lép.

3. Hatályát veszti a Szabályzat 2. függelék „3.5.1. Az adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár által irányított szervezeti egységek” alcíme.

3. függelék a 20/2015. (X. 9.) NGM utasítás 1. mellékletéhez



    1.    A Szabályzat 3. függelékében foglalt táblázat 3.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Irányító állami vezető

Szervezeti egység

Létszám (fő)]

3.2. Parlamenti és adóügyekért felelős államtitkár

3.2.0.1. Parlamenti és Adóügyekért Felelős Államtitkári Kabinet

16

 

3.2.0.1.1. Parlamenti és Adóügyekért Felelős Államtitkári Titkárság

 

 

3.2.0.2. Parlamenti Főosztály

 

3.2.1. Adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár

3.2.1.1. Adózásért és Számvitelért Felelős Helyettes Államtitkári Titkárság

108

 

3.2.1.2. Adó- és Vámigazgatási Főosztály

 

 

3.2.1.2.1. Adóigazgatási Osztály

 

 

3.2.1.2.2. Vám Osztály

 

 

3.2.1.3. Jövedelemadók és Járulékok Főosztály

 

 

3.2.1.3.1. Személyi Jövedelemadó és Járulékszabályozási Osztály

 

 

3.2.1.3.2. Társasági Adó Osztály

 

 

3.2.1.3.3. Önkormányzati Adók, Illetékek és Egyes Ágazati Adók Osztálya

 

 

3.2.1.4. Számviteli és Felügyeleti Főosztály

 

 

3.2.1.4.1. Számviteli Osztály

 

 

3.2.1.4.2. Felügyeleti Osztály

 

 

3.2.1.5. Adópolitikai és Nemzetközi Adózási Főosztály

 

 

3.2.1.5.1. Adótervezési Osztály

 

 

3.2.1.5.2. Nemzetközi Adózási Osztály

 

 

3.2.1.5.3. Kutatási Osztály

 

 

3.2.1.6. Fogyasztási és Forgalmi Adók Főosztály

 

 

3.2.1.6.1. Általános Forgalmi Adó Osztály

 

 

3.2.1.6.2. Jövedéki és Ökoadók Osztály

 

 

3.2.1.7. Könyvvizsgálói Közfelügyeleti Főosztály

 

 

3.2.1.7.1. Könyvvizsgálói Közfelügyeleti Osztály

 


2.    A Szabályzat 3. függelékében foglalt táblázat „3.5. Adó- és pénzügyekért felelős államtitkár” sor „Irányító állami vezető” oszlopában az „Adó- és pénzügyekért” szövegrész helyébe a „Pénzügyekért” szöveg lép.

3.    A Szabályzat 3. függelékében foglalt táblázat „3.5. Adó- és pénzügyekért felelős államtitkár” sor „Szervezeti egység” oszlopában az „Adó- és Pénzügyekért” szövegrész helyébe a „Pénzügyekért” szöveg lép.

4.    Hatályát veszti a Szabályzat 3. függelékében foglalt táblázat 3.5.1. pontja.

4. függelék a 20/2015. (X. 9.) NGM utasítás 1. mellékletéhez


1.    A Szabályzat 4. függelék IV. pontjában foglalt táblázat 84. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

 

(A

B

C

D

E

F

1.

Hatáskör

Felhatalmazás

Miniszteri hatás-
körben

A delegált hatáskör címzettje, illetve a kiadmányozásra jogosult

 

 

 

marad

államháztartásért felelős államtitkár

helyettes államtitkár

főosztály-
vezető)


84.

Döntés kiadmányozása a könyvvizsgálói közfelügyeleti hatóság feladat- és hatáskörébe tartozó elsőfokú hatósági eljárásokban, a 84a. és 84b. pontban meghatározott kivételekkel

a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről szóló 2007. évi LXXV. törvény 50–52. §-a, 173/B–173/C. §-a és 195. §-a

 

 

 

X


2.    A Szabályzat 4. függelék IV. pontjában foglalt táblázat a következő 84a. és 84b. ponttal egészül ki:

 

(A

B

C

D

E

F

1.

Hatáskör

Felhatalmazás

Miniszteri hatás-
körben

A delegált hatáskör címzettje, illetve a kiadmányozásra jogosult

 

 

 

marad

államháztartásért felelős államtitkár

helyettes államtitkár

főosztály-
vezető)


84a.

A Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről szóló 2007. évi LXXV. törvény 173/B. § (9) bekezdése szerinti megbízólevél kiadása a 84. pontban meghatározott személynek

a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről szóló 2007. évi LXXV. törvény 173/B. § (9) bekezdése

 

 

X

 

84b.

Döntés kiadmányozása a könyvvizsgálói közfelügyeleti hatóság feladat- és hatáskörébe tartozó elsőfokú hatósági eljárásokban, ha a 84. pontban meghatározott személy az eljárásban ellenőrként jár el

a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről szóló 2007. évi LXXV. törvény 173/B–173/C. §-a és 195. §-a

 

 

X

 


3.    A Szabályzat 4. függelék I. pontjában foglalt táblázat C:4. mezőjében, I/A. pontjában foglalt táblázat B:5. és B:6. mezőjében, valamint II. pontjában foglalt táblázat C:3. mezőjében az „Adó- és pénzügyekért” szövegrész helyébe a „Pénzügyekért” szöveg lép.
1

Az utasítás a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2015. október 11. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére