• Tartalom

20/2015. (VI. 8.) EMMI utasítás

20/2015. (VI. 8.) EMMI utasítás

az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ szervezeti és működési szabályzatáról1

2015.06.10.

A központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 73. § (1) bekezdésében meghatározott hatáskörömben eljárva, figyelemmel a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjára, a következő utasítást adom ki:

1. § Az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ szervezeti és működési szabályzatát az 1. mellékletben foglaltak szerint határozom meg.

2. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

3. §2

1. melléklet a 20/2015. (VI. 8.) EMMI utasításhoz

AZ ORSZÁGOS BETEGJOGI, ELLÁTOTTJOGI, GYERMEKJOGI ÉS DOKUMENTÁCIÓS KÖZPONT
SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA
Általános rendelkezések
1.1. Az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ jogállása, alapvető adatai
1.1.1. Az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (a továbbiakban: OBDK) a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Tv.) szerinti központi hivatal.
1.1.2. Az OBDK az egészségügyért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) irányítása alatt áll azzal, hogy a Tv. 2. § (3) bekezdésében meghatározott hatásköröket az ellátottjogi képviselők tevékenységével összefüggésben a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter, a gyermekjogi képviselők tevékenységével összefüggésben a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter gyakorolja.
1.1.3. Az OBDK alapadatai a következők:
a) a szervezet megnevezése: Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ;
b) a szervezet nevének hivatalos rövidítése: OBDK;
c) a szervezet nemzetközi használatra szolgáló idegen nyelvű elnevezései a következők:
ca) angol nyelvű elnevezése: National Centre for Patients' Rights and Documentation,
cb) német nyelvű elnevezése: Nationales Zentrum für Patientenrechte und Dokumentation,
cc) francia nyelvű elnevezése: Centre National des Droits des Patients et de Documentation;
d) a szervezet székhelye: 1051 Budapest, Arany János u. 6–8.;
e) a szervezet telephelye: 1075 Budapest, Madách tér 4.;
f) a szervezet postacíme: 1365 Budapest, Pf. 646;
g) az OBDK internetes honlapja: www.obdk.hu;
h) az OBDK vezetője: főigazgató;
i) az OBDK alapítására, átalakítására, megszüntetésére jogosult szerv: Kormány, 1055 Budapest, Kossuth Lajos tér 1–3.;
j) az OBDK irányító szervének neve, székhelye: Emberi Erőforrások Minisztériuma, 1054 Budapest, Akadémia utca 3.;
k) az OBDK hatályos alapító okiratának kelte: 2015. március 31.;
l) az OBDK hatályos alapító okiratának száma: 13118-12/2015/JOGIEÜ;
m) az alapítás időpontja: 2012. november 1.;
n) az OBDK alapításáról rendelkező jogszabály: az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központról szóló 214/2012. (VII. 30.) Korm. rendelet;
o) az OBDK saját gazdasági szervezettel rendelkezik;
p) törzskönyvi adatok:
pa) törzskönyvi (PIR) azonosító szám: 799843,
pb) adószám: 15799847-2-41,
pc) KSH statisztikai számjel: 15799847-8411-312-01,
pd) törzskönyvi bejegyzés dátuma: 2012. október 31.;
q) az OBDK előirányzat-felhasználási keretszámla száma: 10032000-00329596-00000000;
r) az OBDK általános forgalmiadó-alanyisága: az általános forgalmi adó hatálya alá tartozik;
s) az OBDK alaptevékenységét szabályozó jogszabályok:
sa) az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény (a továbbiakban: Eütv.),
sb) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.),
sc) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.),
sd) az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény (a továbbiakban: Eüak.),
se) a vizsgálati és terápiás eljárási rendek kidolgozásának, szerkesztésének, valamint az ezeket érintő szakmai egyeztetések lefolytatásának egységes szabályairól szóló 18/2013. (III. 5.) EMMI rendelet,
sf) a humán reprodukciós eljárásokkal kapcsolatos, kötelezően nyilvánosságra hozandó eredményességi adatok, statisztikák köréről, a nyilvánosságra hozatal módjáról és helyéről, továbbá az ellenőrzés módjáról szóló 339/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet,
sg) az egészségügyi szolgáltatók hatósági szakfelügyeletéről, szakmai minőségértékeléséről és a minőségügyi vezetőkről szóló 33/2013. (V. 10.) EMMI rendelet.
1.1.4. Az OBDK főtevékenységének államháztartási szakágazati besorolása:
841129 Egyéb kormányzati kiegészítő szolgáltatás.
1.1.5. Az OBDK alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolása:
a) 013210 Átfogó tervezési és statisztikai szolgáltatások,
b) 076010 Egészségügy igazgatása,
c) 076040 Egészségügyi szakértői tevékenységek,
d) 082051 Levéltári állomány gyarapítása, kezelése és védelme,
e) 104070 A gyermeki jogok érvényre juttatásával összefüggő feladatok,
f) 109010 Szociális szolgáltatások igazgatása.
1.1.6. Az OBDK vállalkozási tevékenységet végezhet azzal, hogy a vállalkozási tevékenységének mértéke nem haladhatja meg az OBDK módosított kiadási előirányzatának 30%-át.
1.1.7. Az OBDK vállalkozási tevékenységének szakfeladatrend szerinti besorolása:
a) 581100 Könyvkiadás,
b) 581400 Folyóirat, időszaki kiadvány kiadása,
c) 581900 Egyéb kiadói tevékenység,
d) 823000 Konferencia, kereskedelmi bemutató szervezése,
e) 749050 M.n.s. egyéb szakmai, tudományos, műszaki tevékenység,
f) 639990 M.n.s. egyéb információs szolgáltatás,
g) 841163 Pályázat- és támogatáskezelés, ellenőrzés,
h) 821000 Adminisztratív, kiegészítő szolgáltatás,
i) 856020 Pedagógiai szakmai szolgáltatások,
j) 960900 M.n.s. egyéb személyi szolgáltatások,
k) 999000 Szakfeladatra el nem számolt egyéb tételek.
1.2. Az OBDK által ellátott közfeladatok
1.2.1. Az OBDK a következő közfeladatokat látja el:
a) az Eütv. 30. § (1) bekezdése szerinti szervezet feladatait,
b) az Szt. 94/K. § (3) bekezdése szerinti szervezet feladatait,
c) a Gyvt. 11/A. § (4) bekezdése szerinti szervezet feladatait,
d) az Eüak. 30. § (4) bekezdés b) pontja és (9) bekezdése szerinti, egyéb egészségügyi dokumentációt kezelő szerv működésével kapcsolatos feladatokat,
e) a betegjogi, ellátottjogi és gyermekjogi képviselők nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat,
f) a határon átnyúló egészségügyi ellátásra vonatkozó betegjogok érvényesítéséről szóló, 2011. március 9-i 2011/24/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv rendelkezései szerinti nemzeti kapcsolattartó pont feladatait,
h) a Reprodukciós Eljárások Adatbázisának működtetését.
1.3. Az OBDK alaptevékenysége
1.3.1. Az OBDK az 1.2.1. pont a) alpontjában foglalt feladatkörében hivatalból vagy az irányító szerv kérése alapján eljár, ha tudomására jut olyan tény, körülmény vagy olyan intézkedés, illetve mulasztás, amely súlyos, vagy az ellátottak nagyobb csoportját érintő betegjogi jogsérelmet okozhat, illetve az egészségügyi szolgáltatások hozzáférésével, az ellátásszervezéssel, a beutalási renddel, a betegtájékoztatással kapcsolatos, ennek keretében:
a) tájékoztatást kérhet az egészségügyi szolgáltató vezetőjétől, a fenntartótól, illetve az egészségügyi államigazgatási szervtől,
b) javaslatot tehet az egészségügyi szolgáltató, a fenntartó, illetve az egészségügyi államigazgatási szerv részére intézkedés megtételére,
c) javaslatot tehet az adott üggyel kapcsolatos jogszabály tartalmára vonatkozóan,
d) az egészségügyi szolgáltató vezetője, a fenntartó, valamint az eljárásban részt vevő más szerv részére ajánlást fogalmazhat meg.
1.3.2. Az OBDK az 1.2.1. pont a)–c) alpontjában foglalt feladatkörében:
a) gondoskodik a betegek, ellátottak és gyermekek törvényben meghatározott jogainak érvényesüléséről, védelméről,
b) működteti a jogvédelmi képviselők hálózatát, irányítja, szervezi és ellenőrzi a jogvédelmi képviselők szakmai munkáját, ellátja a jogvédelmi képviselők foglalkoztatásával összefüggő feladatokat,
c) az egészségügyi szolgáltatóval együttműködésben tájékoztatást nyújt a jogvédelmi képviselő elérhetőségéről, a szolgáltatónál, illetve a területi irodában meghatározott fogadóórájának beosztásáról,
d) az egészségügyi szolgáltatásokat, a személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatást, a gyermekjóléti alapellátást, a szakosított szociális ellátást biztosító intézményi elhelyezést, továbbá a gyermekvédelmi gondoskodást (a továbbiakban együtt: szolgáltatás) igénybe vevők, illetve törvényes képviselőik, valamint a szolgáltatást nyújtók számára tájékoztatást ad a betegjogokkal, az ellátotti és gyermekjogokkal összefüggő kérdésekben,
e) képzési és továbbképzési feladatokat lát el a jogvédelmi képviselők munkájához kapcsolódóan,
f) kidolgozza és szükség szerint felülvizsgálja a jogvédelmi képviselői tanfolyam és a kötelező továbbképzés tananyagát és vizsgakövetelményeit,
g) ellátja a jogvédelemmel kapcsolatos módszertani feladatokat,
h) a tárgyévet követő év március 31-éig közzéteszi a jogvédelmi képviselők és az OBDK tevékenységéről szóló éves beszámolót.
1.3.3. Az OBDK az 1.2.1. pont d) alpontjában foglalt feladatkörében:
a) nyilvántartást vezet a jogutód nélkül megszűnt egészségügyi intézményekről,
b) az adatkezelése alá tartozó egészségügyi dokumentációból – az előírt megőrzési időn belül – az érintett kérelmére, illetve jogszabályban feljogosított szerv vagy személy indítványa alapján betekintést engedélyez, adatot szolgáltat, másolatot ad ki,
c) őrzi a jogvédelmi képviselők lezárt ügyeinek irattárba helyezett dokumentációját, és rendelkezik azok archiválásáról,
d) gondoskodik arról, hogy a kezelésében lévő, illetve általa feldolgozott dokumentáció olvashatósága a törvényben előírtak szerint fennmaradjon.
1.3.4. Az OBDK az 1.2.1. pont e) alpontjában foglalt feladatkörben gondoskodik a jogvédelmi képviselői igazolvány kiállításáról, a nyilvántartásba való felvételről, az abból való törlésről, a nyilvántartásban szereplő adatokban bekövetkező változás átvezetéséről, és ellátja a nyilvántartáshoz kapcsolódó egyéb feladatokat.
1.3.5. Az OBDK az 1.2.1. pont f) alpontjában foglalt feladatkörében az Európai Unión belüli határon átnyúló egészségügyi ellátáshoz való jogok érvényesítése érdekében tájékoztatást nyújt a betegek és az egészségügyi szakemberek számára:
a) a határon átnyúló egészségügyi ellátás igénybevételével kapcsolatos jogaikról és jogosultságaikról, a panasztételi eljárásokról és jogorvoslati mechanizmusokról, valamint a vitarendezésre szolgáló jogi és közigazgatási lehetőségekről, beleértve a határon átnyúló egészségügyi ellátásokból eredő károk esetét is,
b) a magyar egészségügyi szolgáltatókról, egy adott szolgáltató szolgáltatásnyújtáshoz való jogáról vagy működésének korlátozásáról,
c) a Magyarországon érvényes minőségi és betegbiztonsági előírásokról és iránymutatásokról, beleértve a felügyeletre vonatkozó rendelkezéseket, az egészségügyi szolgáltatók értékelését és a fogyatékkal élők számára akadálymentesített kórházakról szóló tájékoztatást,
d) a más tagállamban levő nemzeti kapcsolattartó pont vagy pontok elérhetőségéről,
e) az egy adott tagállamban kiállított, de más tagállamban kiváltott orvosi rendelvényeken feltüntetendő elemekről.
1.3.6. Az OBDK az 1.2.1. pont f) alpontjában foglalt feladatkörében:
a) az Európai Unión belüli határon átnyúló egészségügyi ellátáshoz való jogok érvényesítése érdekében együttműködik más nemzeti kapcsolattartó pontokkal, az Európai Bizottsággal, betegszervezetekkel, egészségügyi szolgáltatókkal és egészségbiztosítókkal, az európai uniós szabályokkal összhangban,
b) ellátja a két- és többoldalú kormányközi nemzetközi kapcsolatokból és az európai uniós tagságból eredő feladatokat, együttműködve az illetékes magyar szervekkel.
1.3.7. Az OBDK az 1.2.1. pont g) alpontjában foglalt feladatkörében:
a) ellátja az egészségügyi ellátásokkal összefüggésben az egészségügyi szakmai tevékenység minőségértékelését,
b) ellátja az értékelési célú adatgyűjtést,
c) ellátja az egészségügyi minőségfejlesztési feladatok koordinálását, szakmai irányítását, dokumentálását, a betegbiztonság szempontjainak érvényesítését,
d) módszertani támogatást és útmutatást biztosít egészségügyi szakmai irányelv elkészítéséhez, és koordinálja azt.
1.3.8. Az OBDK az 1.2.1. pont h) alpontjában foglalt feladatkörében elkészíti a reprodukciós eljárások statisztikai összesítését országos és az egyes egészségügyi szolgáltatók szerinti bontásban a nemzetközi adatszolgáltatásnak is megfelelő módon (éves jelentés).
1.3.9. Az OBDK az 1.2.1. pontban foglalt feladatkörében részt vesz a szakterületet érintő hazai és nemzetközi projektek tervezésében és lebonyolításában.
Az OBDK szervezete és személyi állománya
2.1. Az OBDK szervezete
2.1.1. Az OBDK szervezeti felépítését az 1. függelék, szervezeti egységeinek feladatait a 2. függelék tartalmazza.
2.1.2. Az OBDK állandó feladatai ellátására létrehozott szervezeti egységek:
a) titkárság,
b) főosztály,
c) osztály (főosztályon belül).
2.2. Az OBDK személyi állománya
2.2.1. Az OBDK személyi állománya vezető és beosztott kormánytisztviselőkből, valamint munkavállalókból áll.
2.2.2. Vezető kormánytisztviselők:
a) főigazgató,
b) főigazgató-helyettes,
c) szervezeti egységek vezetői (főosztályvezetők, főosztályvezető-helyettesek, osztályvezetők).
2.2.3. Beosztott kormánytisztviselők:
a) ügyintézők,
b) ügykezelők.
2.2.4. Munkavállalók: a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 8. § (4) bekezdése szerinti létszámban foglalkoztatott személyek.
Az OBDK vezetése
3.1. A főigazgató
3.1.1. Az OBDK-t egyszemélyi felelősséggel a főigazgató vezeti.
3.1.2. Az OBDK főigazgatóját a miniszter nevezi ki, menti fel, és gyakorolja felette a munkáltatói jogokat.
3.1.3. A főigazgató felelős:
a) az alapító okiratban előírt tevékenységek megfelelő ellátásáért, a jogszabályokban, költségvetésben foglaltak és az irányító szerv által közvetlenül meghatározott követelmények betartatásáért,
b) az OBDK működésében és gazdálkodásában a gazdaságosság, a hatékonyság és az eredményesség követelményeinek érvényesítéséért,
c) a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségvállalások összhangjáért,
d) az OBDK közreműködésével zajló nemzetközi, európai uniós vagy egyéb forrásokból megvalósuló projektekért,
e) a belső kontrollrendszer megszervezéséért és hatékony működtetéséért,
f) az OBDK által kezelt adatok védelméért, amelyben az általa kijelölt adatvédelmi felelős támogatja,
g) a szakmai és pénzügyi monitoring rendszer folyamatos működtetéséért, a tervezési, beszámolási, valamint a közérdekű és közérdekből nyilvános adatok szolgáltatására vonatkozó kötelezettség teljesítéséért, annak teljességéért és hitelességéért, továbbá a számviteli rendért.
3.1.4. A főigazgató
a) gondoskodik az OBDK jogszabályoknak megfelelő működéséről, a feladatok szakszerű és összehangolt ellátásáról,
b) a jóváhagyott költségvetés keretei között gondoskodik az OBDK zavartalan működéséről, az ehhez szükséges személyi és tárgyi feltételekről,
c) meghatározza az OBDK működésének rövid, közép- és hosszú távú céljait,
d) részt vesz az OBDK feladat- és hatáskörét érintő jogszabálytervezetek előkészítésében,
e) gyakorolja az OBDK személyi állománya tekintetében a munkáltatói jogokat (a gazdasági igazgató kivételével),
f) ellenőrzi a munkakörök betöltésére irányuló pályáztatás folyamatát és koordinációját,
g) segíti és összehangolja az OBDK dolgozóinak szakmai továbbképzését, biztosítja az önképzés feltételeit, irányítja és ellenőrzi a jogvédelmi képviselők alap- és továbbképzésének megszervezését,
h) felügyeli a jogvédelmi képviselői hálózat működését, ellenőrzi a jogvédelmi képviselők szakmai munkáját,
i) gondoskodik az OBDK belső szervezetszabályozó dokumentumainak elkészítéséről, ezek folyamatos karbantartásáról, meghatározza a gazdálkodás, az ellenőrzés, a munkavégzés, az ügyintézés, az iratkezelés és a titokvédelem előírásait,
j) kiadja az OBDK belső szervezetszabályzó dokumentumait,
k) gondoskodik a belső ellenőrzés kialakításáról és megfelelő működtetéséről,
l) gyakorolja a kiadmányozási jogot, e jogkörét e szabályzatban, továbbá egyedi írásbeli intézkedéssel részben vagy egészben átruházhatja,
m) létrehozza, működteti és fejleszti a belső kontrollrendszer részét képező kockázatkezelési rendszert és az ellenőrzési nyomvonalakat,
n) képviseli az OBDK-t,
o) kapcsolatot tart az irányító szervvel, a hazai és nemzetközi szakmai szervezetekkel, valamint a sajtóval,
p) szükség szerint munkaértekezletet tart,
q) ellátja a jogszabályokban, az OBDK belső szervezetszabályzó dokumentumaiban, valamint a munkaköri leírásában meghatározott egyéb szakmai és vezetői feladatokat.
3.1.5. A főigazgató közvetlen irányítása alatt működő szervezeti egységek, munkatársak:
a) főigazgató-helyettes,
b) gazdasági igazgató,
c) Főigazgatói Titkárság,
d) Projekt Titkárság,
e) Belső Ellenőrzés,
f) Minőségügyi, Nemzetközi és Dokumentációs Főosztály.
3.2. A főigazgató-helyettes
3.2.1. A főigazgató-helyettes a főigazgató általános helyettese, a főigazgatót távolléte vagy akadályoztatása esetén helyettesíti, figyelemmel a 4.8.2. pontban foglaltakra.
3.2.2. A főigazgató-helyettes általános feladat- és hatásköre:
a) biztosítja a jogszabályoknak megfelelő egységes jogalkalmazási gyakorlatot,
b) gondoskodik a szakmai tevékenységterületét érintő előterjesztések vezetői döntésre határidőben történő benyújtásáról, javaslatok, tájékoztatók előkészítéséről, együttműködik a szakterületekkel,
c) szervezi, irányítja, felügyeli, ellenőrzi és rendszeresen beszámoltatja az irányítása alá rendelt önálló szervezeti egységeket,
d) megszervezi a munkavégzés feltételeit, összehangolja a szervezeti egységen belüli és egységek közötti munkavégzést, különös tekintettel a Jogvédelmi, Jogi és Módszertani Főosztály és a Minőségügyi, Nemzetközi és Dokumentációs Főosztály közötti szakmai együttműködésre,
e) rendszeresen beszámol a főigazgatónak az irányítása alá tartozó szakmai területek tevékenységéről,
f) elemzi a feladatkörébe tartozó terület átfogó kérdéseit, és javaslatot tesz azok megoldására,
g) ellátja mindazon feladatokat, amelyekkel a főigazgató megbízza.
3.2.3. A főigazgató-helyettes vezeti a Jogvédelmi, Jogi és Módszertani Főosztályt.
3.3. A gazdasági igazgató
3.3.1. A gazdasági igazgató felelős:
a) az OBDK gazdasági működtetéséért, a gazdálkodás megszervezéséért és irányításáért,
b) a vagyon használatával, védelmével és a beruházásokkal összefüggő feladatok teljesítéséért,
c) a működés személyi és tárgyi feltételeinek biztosításával összefüggő feladatok teljesítéséért, valamint
d) a pénzügyi, számviteli rend betartásáért, ideértve az európai uniós forrásokat is.
3.3.2. A gazdasági igazgató közvetlenül irányítja a Gazdasági és Humánpolitikai Főosztályt.
3.3.3. A gazdasági igazgató a főigazgató megbízása alapján képviseli az intézményt a külső szervek előtt.
3.4. A főosztályvezetőkre, a főosztályvezető-helyettesekre és az osztályvezetőkre vonatkozó általános rendelkezések
3.4.1. A főosztályvezetők, a főosztályvezető-helyettesek és az osztályvezetők felelősek az irányításuk alatt álló szervezeti egység jogszabályoknak és belső szabályoknak megfelelő működéséért.
3.4.2. A 3.4.1. pontban meghatározott vezetők feladatát képezi különösen:
a) a szervezeti egység szakmai feladatainak ellátása és a feladatellátás ellenőrzése, az ehhez szükséges irányítási, munkaszervezési és tájékoztatási feladatok végzése,
b) a szervezeti egység munkatársainak rendszeres beszámoltatása,
c) az adott szervezeti egység feladatkörében a főigazgató utasítása alapján az OBDK képviselete, így az államigazgatási szervek, más intézmények, hatóságok előtti képviselet, tárgyalás és nyilatkozattétel,
d) az irányításuk alá tartozó munkatársak munkaköri leírásainak elkészítése, szükség szerinti karbantartása,
e) a belső szervezetszabályzó dokumentumokban, valamint a munkaköri leírásukban meghatározott, továbbá a főigazgató által a feladatkörükbe utalt egyéb szakmai és vezetői feladatok ellátása,
f) a nem a közvetlen felettesüktől kapott egyedi feladatokról, utasításokról a közvetlen felettes tájékoztatása,
g) javaslattétel kitüntetések, címek, díjak és jutalom adományozására,
h) a dolgozók szakmai képzéséről, annak tervezéséről, nyilvántartásáról, ellenőrzéséről és értékeléséről történő gondoskodás,
i) a belső és külső ellenőrzés munkájához szükséges információk, iratok előkészítése és rendelkezésre bocsátása, az ellenőrzési munka támogatása.
3.5. A főosztályvezető
3.5.1. Az OBDK munkamegosztás szempontjából elkülönült (önálló) szervezeti egységeinek vezetésére a kormánytisztviselők főosztály-vezetői kinevezést kaphatnak.
3.5.2. A főosztályvezető a jogszabályok, a belső szervezetszabályzó dokumentumok, valamint a főigazgató rendelkezései alapján vezeti a főosztályt.
3.5.3. A főosztályvezető felelős az irányítása alatt álló szervezeti egységek működéséért, a hatáskörébe utalt feladatok teljesítéséért és a végrehajtás ellenőrzéséért.
3.5.4. A főosztályvezető feladatai különösen a következők:
a) a főosztály jogszabályoknak, belső szervezetszabályzó dokumentumoknak, szakmai követelményeknek és a főigazgató rendelkezéseinek megfelelő irányítása,
b) a főosztály munkatársainak irányítása, tájékoztatása, rendszeres beszámoltatása,
c) javaslattétel a főosztály munkatársai létszám-, személyi juttatási és jutalmazási keretével való gazdálkodásra,
d) a főosztály képviselete az OBDK többi főosztálya előtt, a főosztály és – a főigazgató külön felhatalmazása alapján – az OBDK képviselete más szerv azonos szintű szervezeti egysége vonatkozásában,
e) a főosztály és szervezeti egységei munkatervének jóváhagyása, azok végrehajtásának irányítása és ellenőrzése,
f) a főosztály szakterületét érintő döntés-előkészítő dokumentumok, belső szervezetszabályozó dokumentumok szakmai tervezeteinek elkészítése, más szervek tervezeteinek véleményezése, szükség esetén a hatályos jogszabályok, belső szervezetszabályozó dokumentumok módosításának kezdeményezése,
g) döntés a főosztály feladatkörébe tartozó, valamint a főigazgató által a hatáskörébe utalt ügyekben,
h) javaslattétel kitüntetések, címek, díjak és jutalom adományozására,
i) javaslattétel a főosztályvezető-helyettesi feladatkörre vonatkozó kinevezés adására, visszavonására, e vezető ellen fegyelmi, illetve kártérítési eljárás megindítására,
j) a főosztály tevékenységéről a főigazgató rendszeres tájékoztatása,
k) a főosztály feladat- és hatáskörébe tartozó adatok, információk, belső szervezetszabályozó dokumentumok tartalmának karbantartásáról való gondoskodás.
3.6. A főosztályvezető-helyettes
3.6.1. A főosztályvezető-helyettes a főosztályvezető távollétében irányítja a főosztály munkáját.
3.6.2. A főosztályvezető-helyettes feladatai különösen a következők:
a) részt vesz a szakterület döntéshozatali munkájában, a munkatársak rendszeres tájékoztatásában,
b) részt vesz a főosztály dolgozóinak munkával való rendszeres és arányos ellátásában, beszámoltatásukban és munkájuk értékelésében,
c) biztosítja az ügyintézés egységes gyakorlatát, és fejleszti annak minőségét,
d) javaslatot tesz a főosztályvezetőnek a munkatárs kinevezésére, felmentésére, fegyelmi, illetve kártérítési felelősségre vonására,
e) irányítja a főosztály belső szervezetszabályzó dokumentumainak előkészítését, javaslatot tesz azok módosítására, és gondoskodik arról, hogy a jogszabályok, belső szervezetszabályzó dokumentumok és a vezetői utasítások a főosztály munkájában érvényesüljenek,
f) ellátja a kormányzati koordinációs feladatok szervezését.
3.7. Az osztályvezető
3.7.1. Az osztályvezető
a) részt vesz a szakterület döntéshozatali munkájában, a munkatársak rendszeres tájékoztatásában,
b) részt vesz az osztály dolgozóinak munkával való rendszeres és arányos ellátásában, beszámoltatásukban és munkájuk értékelésében,
c) biztosítja az ügyintézés egységes gyakorlatát, és fejleszti annak minőségét, figyelemmel kíséri az osztály szakmai feladataival kapcsolatos jogszabályokat.
Az OBDK működése
4.1. Az OBDK működésének általános szabályai
4.1.1. A munkaköri leírás tartalmazza az ellátandó feladat- és hatásköröket, felelősségi köröket, az alá- és fölérendeltségi viszonyokat, a munkakörhöz kapcsolódó végzettségre, szakmai tapasztalatokra, valamint egyéb kompetenciákra vonatkozó előírásokat, a munkakörhöz kapcsolódó jogokat és kötelezettségeket, valamint a helyettesítés rendjét és szükség szerint a kiadmányozási jogot.
4.1.2. Az ügyek intézése során az alá- és fölérendeltségi viszonyok figyelembevételével a szolgálati út betartása és az együttműködés minden vezetőre, illetve beosztott kormánytisztviselőre, kormányzati ügykezelőre és munkavállalóra nézve kötelező.
4.1.3. A főigazgató közvetlenül utasítást adhat az OBDK bármely vezetőjének, beosztott kormánytisztviselőjének és munkavállalójának. Az utasított személy az utasítást köteles végrehajtani, erről azonban a legrövidebb időn belül köteles jelentést tenni közvetlen felettesének.
4.1.4. A beosztott kormánytisztviselő, ügykezelő, illetve munkavállaló felelős a munkaköri leírásában meghatározott feladatai közé tartozó, valamint a felettesei által ügykörébe utalt feladatok elvégzéséért. A beosztott kormánytisztviselő, illetve munkavállaló köteles – a belső szervezetszabályozó dokumentumokban, valamint a munkaköri leírásában foglaltaknak megfelelően – a feladatait a legjobb tudása szerint, szakszerűen és önállóan intézni. Ennek keretében köteles:
a) a feladatait a kapott vezetői utasítások és határidők betartásával, valamint a vonatkozó hatályos jogszabályok, belső szervezetszabályzó dokumentumok és ügyviteli szabályok ismeretében és betartásával végezni,
b) a feladatkörébe tartozó ügyeket érdemi döntésre előkészíteni,
c) a nem a közvetlen felettesétől kapott egyedi feladatokról, utasításokról a közvetlen felettesét tájékoztatni,
d) a feladatai ellátása során felmerült akadályokról közvetlen felettesét haladéktalanul tájékoztatni.
4.1.5. Az OBDK valamennyi vezetője és beosztott munkatársa köteles a feladatok végrehajtásában együttműködni. A szervezeti egységek közötti együttműködés kialakításáért a szervezeti egységek vezetői a felelősek. Az egyeztetésért, illetve azért, hogy a feladat ellátásában a többi érintett szervezeti egység álláspontja összehangoltan érvényesüljön, az a szervezeti egység felelős, amelynek az ügy intézése a feladatkörébe tartozik, vagy akit erre a főigazgató kijelölt. Az együttműködés keretében az együttműködő szervezeti egységek kötelesek egymás tudomására hozni a munkavégzéshez szükséges információkat. Az információmegosztás közben külön figyelmet kell fordítani az adatvédelmi és adatbiztonsági előírások szigorú betartására és betartatására, melyért szintén a szervezeti egységek vezetői felelnek.
4.1.6. Az OBDK vezető beosztású kormánytisztviselői – ha jogszabály másként nem rendelkezik –:
a) feladat- és hatáskörük gyakorlását – a kötelezettségvállalás kivételével és a kiadmányozásra vonatkozó szabályok betartása mellett – az alárendeltségükbe tartozó vezetőre írásban eseti jelleggel vagy visszavonásig átruházhatják,
b) az alárendeltségükbe tartozó személyektől bármely ügyet magukhoz vonhatnak,
c) az ügyek intézésére – a jogszabályok keretei között – szükség szerint érdemi és eljárási utasítást adhatnak,
d) a jogszabályok keretei között megsemmisíthetik vagy megváltoztathatják az alárendeltségükbe tartozó szervezeti egység vezetője, ügyintézője által hozott, a szervezeten belüli belső döntést, illetve a döntés megsemmisítését, megváltoztatását az illetékes vezetőnél kezdeményezhetik.
4.2. Munkaterv készítése
4.2.1. Az OBDK fő feladatait – az Emberi Erőforrások Minisztériuma (a továbbiakban: Minisztérium) munkatervéhez igazodva – a kormányzati stratégiai irányításról szóló kormányrendelet szerint előkészített éves Intézményi Munkaterv foglalja össze.
4.2.2. Az éves Intézményi Munkaterv tartalmazza a Kormány, illetve a Minisztérium munkatervében, valamint a jogszabályokban szereplő kötelezettségeket, az Országgyűlés, az Alkotmánybíróság és a Kormány határozataiból, az európai uniós tagállami státuszból származó, továbbá nemzetközi kötelezettségvállalással összefüggő egyéb, illetve az OBDK belső kezdeményezéséből fakadó feladatokat. A végleges javaslatot a Jogvédelmi, Jogi és Módszertani Főosztály vezetője terjeszti fel jóváhagyásra a főigazgatónak.
4.2.3. Ha az éves Intézményi Munkatervben szereplő feladat teljesítése az előírt határidőben nem lehetséges, a szakmai előkészítéssel érintett szervezeti egység vezetője a főigazgatót a megjelölt határidő lejárta előtt legalább két munkanappal köteles tájékoztatni az ügy állásáról.
4.3. Az ügyintézés általános szabályai
4.3.1. Az ügyek intézése a vonatkozó jogszabályok, a Kormány ügyrendje, a Minisztérium iránymutatása és a felettes vezető által előírt határidőben történik.
4.3.2. Az iratok és dokumentumok kezelése a vonatkozó jogszabályoknak megfelelő iratkezelési rendszerben történik. Az iratkezelés részletes szabályait – postabontás, érkeztetés, szignálásra előkészítés, szignálás, iktatás, kiadmányozásra előkészítés, kiadmányozás, postázás, irattárba helyezés – az OBDK Iratkezelési szabályzata tartalmazza.
4.4. A döntés-előkészítés egyeztetési rendje
4.4.1. Az OBDK-ban előkészített tervezetek egyeztetési rendje
A tervezetet készítő szervezeti egység a tervezetet megküldi a szakmai véleményezésben illetékes szervezeti egységeknek. A szakmai véleményezést követően a jogszabály és egyéb szabályozó dokumentum tervezetét, illetve a jogi szempontból jelentős bármely dokumentum tervezetét minden esetben véleményeztetni kell a Jogvédelmi, Jogi és Módszertani Főosztállyal. A szakmai és jogi szempontból véleményezett tervezeteket az előterjesztő főosztályvezető terjeszti fel jóváhagyásra a főigazgatónak.
4.4.2. A jogszabálytervezetek, előterjesztések egyeztetési rendje
A Minisztériumtól vagy más szervezettől érkező előterjesztéseket, tervezeteket az OBDK elektronikus levelezési címen fogadja. A véleményezést a Jogvédelmi, Jogi és Módszertani Főosztály koordinálja. A szakmai és jogi szempontból véleményezett tervezeteket a Jogvédelmi, Jogi és Módszertani Főosztály főosztályvezetője terjeszti fel jóváhagyásra a főigazgatónak.
4.4.3. A vizsgálati és terápiás eljárási rendek kidolgozásának, szerkesztésének, valamint az ezeket érintő szakmai egyeztetések lefolytatásának egységes szabályairól szóló 18/2013. (III. 5.) EMMI rendeletben meghatározott irányelvek egyeztetése a Minőségügyi, Nemzetközi és Dokumentációs Főosztály koordinációjában történik.
4.5. A kiadmányozás rendje
4.5.1. Az OBDK jogszabályban meghatározott feladatkörébe tartozó ügyekben – az e szabályzatban, valamint a költségvetési gazdálkodással összefüggő jogszabályokban, belső szervezetszabályozó dokumentumokban foglalt kivételekkel – a kiadmányozási jogot a főigazgató gyakorolja.
4.5.2. A főigazgató e jogkörét e szabályzatban, továbbá egyedi írásbeli intézkedéssel részben vagy egészben átruházhatja, az átruházott kiadmányozási jogot visszavonhatja.
4.5.3. Az átruházott kiadmányozási jog tovább nem delegálható. Az átruházás nem érinti a hatáskör jogosultjának személyét és felelősségét.
4.5.4. Kiadmányozási jogot a főigazgatón kívül kizárólag a főigazgató által meghatalmazott személy gyakorolhat.
4.5.5. A főigazgató-helyettes helyettesítési jogkörében vagy átruházott jogkörben eljárva a főigazgató nevében vagy saját neve alatt jogosult a kiadmányozásra.
4.5.6. A kiadmányozási jogkör gyakorlásának részleteit a kiadmányozás rendjét meghatározó belső szervezetszabályozó dokumentum (Iratkezelési szabályzat) szabályozza.
4.6. A szerződések megkötésére vonatkozó alapvető szabályok
4.6.1. Az OBDK nevében kötendő szerződéseket – az európai uniós források felhasználására vonatkozó szerződéseket kivéve – a gazdasági igazgató vagy az általa írásban felhatalmazott személy által kiadott fedezetigazolást követően a Jogvédelmi, Jogi és Módszertani Főosztály készíti elő.
4.6.2. A szerződés aláírására csak akkor kerülhet sor, ha a szerződéstervezetet a Jogvédelmi, Jogi és Módszertani Főosztály főosztályvezetője, illetve az általa írásban erre kijelölt munkatársa ellenőrizte és jóváhagyta, továbbá a Gazdasági és Humánpolitikai Főosztály vezetője vagy az általa írásban erre kijelölt munkatársa pénzügyi szempontból ellenjegyezte.
4.6.3. A szerződések megkötésével kapcsolatos részletes szabályokat a kötelezettségvállalás, szerződéskötés, ellenjegyzés, jóváhagyás, érvényesítés és utalványozás rendjét szabályozó belső szervezetszabályzó dokumentumok határozzák meg.
4.7. A munkáltatói jogok gyakorlásának rendje
4.7.1. Az OBDK személyi állománya tekintetében – jogszabály eltérő rendelkezése hiányában – a munkáltatói jogköröket a főigazgató gyakorolja.
4.7.2. A főigazgató munkáltatói jogkörében:
a) határozatlan időre kinevezi – a gazdasági igazgató kivételével – a főosztályvezetőket, főosztályvezető-helyetteseket, az osztályvezetőket, és gyakorolja felettük a munkáltatói jogokat,
b) gyakorolja az OBDK személyi állománya tekintetében – a gazdasági igazgató esetében a kinevezés és a felmentés kivételével – a munkáltatói jogokat.
4.7.3. A munkáltatói jogkör gyakorlásának részletes rendjét az OBDK Közszolgálati szabályzata tartalmazza.
4.7.4. A gazdasági igazgató tekintetében az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 9. § d) pontja szerinti munkáltatói jogokat a miniszter gyakorolja.
4.7.5. A főigazgató – a felettes szerv vezetőjének és a rendészetért felelős miniszternek az előzetes, írásbeli egyetértésével – jelöli ki a szervezetnél működő integritás tanácsadót, és vonja vissza a kijelölését. Az integritás tanácsadó a főigazgató közvetlen irányítása alatt áll.
4.8. A helyettesítés rendje
4.8.1. Távollét, illetve egyéb akadályoztatás esetén a halaszthatatlan feladatok ellátását a feladatellátásra kötelezett személy helyett a 4.8.2–4.8.5. pontban foglaltak szerint helyettesítésre kijelölt személy végzi.
4.8.2. Az OBDK főigazgatóját általános jogkörben a főigazgató-helyettes helyettesíti azzal, hogy kinevezési, felmentési, valamint a juttatások megállapítására vonatkozó jogot nem gyakorolhat.
4.8.3. Az OBDK főosztály-vezetői és az irányításuk alá tartozó szervezeti egységek vezetőinek helyettesítési rendjét a munkaköri leírásaik szabályozzák.
4.8.4. A beosztott kormánytisztviselők és munkavállalók helyettesítéséről a munkaköri leírásokban kell rendelkezni.
4.8.5. A 4.8.2–4.8.3. pontban foglaltak szerint helyettesítésre kijelölt személy az e jogkörben tett intézkedéseiről köteles – a távollét, illetve egyéb akadályoztatás megszűnését követően – haladéktalanul tájékoztatni a helyettesített vezetőt.
4.9. A munkakör átadás-átvétel rendjének általános szabályai
4.9.1. A munkakörök átadás-átvételét az egyes munkakörökben bekövetkező személyi változások, valamint tartós távollét esetén kell végrehajtani.
4.9.2. A munkakört a munkakör ellátására kinevezett új kormánytisztviselőnek vagy a munkakör helyettesítésével megbízott kormánytisztviselőnek kell átadni, új kinevezés vagy helyettesítési megbízás hiányában a munkakört a főosztályvezetőnek kell átadni.
4.9.3. A munkakör átadás-átvételt jegyzőkönyvben kell rögzíteni.
4.9.4. A munkakör átadás-átvétel módját és a jegyzőkönyv tartalmi elemeit az OBDK Közszolgálati szabályzata részletezi.
4.10. A döntés-előkészítés és belső tájékoztatás fórumai
4.10.1. A Vezetői Értekezlet
4.10.1.1. A Vezetői Értekezlet a főigazgató, a főigazgató-helyettes, a főosztályvezetők, a főosztályvezető-helyettesek, osztályvezetők, továbbá egyéb meghívottak közötti közvetlen és rendszeres információcserét biztosító, illetve a főigazgatói döntések előkészítését szolgáló fórum.
4.10.1.2. A Vezetői Értekezlet szükség szerint, de legalább hetente ülésezik.
4.10.1.3. A Vezetői Értekezlet időpontját, napirendjét és az egyes napirendi pontokhoz meghívandó személyek körét a főigazgató határozza meg.
4.10.2. A szervezeti egységek értekezletei
A főosztályvezetők az általuk közvetlenül irányított vezetők és munkatársak részére heti egy alkalommal Főosztályi Értekezletet tartanak, amelyen tájékoztatást nyújtanak a Vezetői Értekezleten tárgyalt napirendi pontokról és döntésekről, továbbá meghatározzák az operatív feladatokat és azok végrehajtását, valamint számon kérik a feladatok teljesítését.
4.10.3. A 4.10.1. pontban meghatározott Vezetői Értekezleten kívül a főigazgató – szükség szerint – további döntés-előkészítést támogató fórumok létrehozását és működését is kezdeményezheti.
4.11. Az OBDK képviselete, valamint a sajtóval való kapcsolattartás rendje
4.11.1. Az OBDK képviselete
Az OBDK-t a főigazgató képviseli, figyelemmel a 3.4.2. pont c) alpontjára.
4.11.2. A sajtóval való kapcsolattartás rendje
A sajtó általános tájékoztatását az érintett szakmai szervezeti egységek bevonásával a főigazgató végzi. E szabályzat eltérő rendelkezése hiányában a sajtó részére tájékoztatást kizárólag a főigazgató vagy az általa írásban felhatalmazott személy adhat. A jogvédelmi képviselők sajtónyilatkozataira vonatkozó rendet külön főigazgatói utasítás szabályozza.
4.12. A belső és külső ellenőrzés rendje
4.12.1. A belső ellenőr munkáját a nemzetközi, valamint az államháztartásért felelős miniszter által közzétett belső ellenőrzési standardok, útmutatók figyelembevételével, a belső ellenőrzési kézikönyv szerint végzi.
4.12.2. A belső ellenőrzés szervezetileg és funkcionálisan függetlenül, a főigazgatónak közvetlenül alárendelve végzi a tevékenységét.
4.12.3. A belső és külső ellenőrzési tevékenység részletes szabályait a vonatkozó belső szervezetszabályozó dokumentumok tartalmazzák.
4.13. Teljesítményértékelés
A szervezeti egységek munkatársainak teljesítményértékelése a külön főigazgatói utasítás szerint meghatározott rendben történik.
Függelékek:
1. függelék: Szervezeti ábra
2. függelék: A szervezeti egységek feladatai
3. függelék: Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek köre
4. függelék: Belső szervezetszabályzó dokumentumok listája

1. függelék

Szervezeti ábra
-------- vonal: Az 1. melléklet 3.2.2. pont d) alpontja szerinti szakmai együttműködés összehangolása.

2. függelék

A szervezeti egységek feladatai
1. Főigazgatói Titkárság
1.1. A főigazgató munkáját a Főigazgatói Titkárság segíti.
1.2. A Főigazgatói Titkárság feladatai:
a) ellátja, koordinálja és ellenőrzi az OBDK nyílt iratkezelési, továbbá titkos ügykezelési feladatait, és gondoskodik az ehhez kapcsolódó szabályzatok kiadásáról és felülvizsgálatáról;
b) nyilvántartást vezet az OBDK-nál használatban lévő bélyegzőkről;
c) ellátja az OBDK használatában lévő elektronikus iratkezelő rendszer szakmai felügyeletét;
d) a köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló törvényben foglaltaknak megfelelően végrehajtja az OBDK-nál keletkezett maradandó értékű iratok levéltári átadását, illetve a szükséges selejtezést;
e) figyelemmel kíséri és jelzi a főigazgató, valamint az illetékes munkatársak részére az ügyintézési és válaszadási határidőket;
f) az Iratkezelési szabályzattal összhangban gondoskodik az OBDK-tól kimenő küldemények postázásáról;
g) működteti az OBDK központi irattárát, gondoskodik az irattározás szabályainak betartása mellett az iratok és mellékleteik áttekinthető tárolásáról;
h) kezeli az irodagépeket, gondoskodik ezek folyamatos karbantartásáról és anyagszükségletéről, az irodaszerek, nyomtatványok zavartalan ellátásáról;
i) biztosítja a vendégek fogadásához szükséges eszközöknek az OBDK költségvetésében meghatározott keretösszeg mértékéig történő beszerzését, tisztántartásukat és tárolásukat;
j) címjegyzékben vezeti az OBDK kapcsolati rendszeréhez tartozó bel- és külföldi intézmények regiszterét, a fontosabb névjegyzékeket és telefonszámokat;
k) gondoskodik az OBDK számítógép-állománya üzemképességének biztosításáról és a szükséges irodai eszközök folyamatos ellátásáról;
l) gondoskodik a főigazgató által tartandó értekezletek megszervezéséről, emlékeztetők elkészítéséről;
m) koordinálja a főigazgató programját;
n) gondoskodik az OBDK belső és külső kommunikációjának összehangolásáról és az egységes arculatának megteremtéséről, ennek keretében koordinálja az OBDK honlapjának frissítését, szerkesztését;
o) elkészíti az OBDK kommunikációs tervét;
p) kapcsolatot tart az írott és elektronikus média képviselőivel, gondoskodik a sajtófigyelésről;
q) szervezi a sajtótájékoztatókat, háttérbeszélgetéseket;
r) részt vesz a szakmai rendezvények, konferenciák szervezésében;
s) szervezi, egyezteti és engedélyezteti az OBDK-t képviselő személy (személyek) nyilvános szerepléseit, interjúit;
t) gondoskodik az OBDK minisztériumokkal, társszervezetekkel, civil szervezetekkel, egyházakkal, médiumokkal történő kapcsolatainak kiépítéséről és fejlesztéséről.
2. Projekt Titkárság
A Projekt Titkárság feladatai:
a) pályázatfigyelést végez, aminek keretében figyelemmel kíséri a meghirdetésre kerülő európai uniós, valamint nemzetközi és hazai pályázati lehetőségeket, felhívásokat;
b) felkérésre együttműködik az OBDK szakterületéhez kapcsolódó konstrukciók pályázati felhívásainak, tájékoztatóinak előkészítésében;
c) kapcsolat tart, és szakmai egyeztetéseket folytat az illetékes irányító hatóságokkal és közreműködő szervezetekkel;
d) folyamatosan tájékoztatja a főigazgatót a projektek előkészítéséről, a megvalósítás szakmai, adminisztratív és pénzügyi előrehaladásáról;
e) létrehozza, vezeti és működteti a támogatott projektek projektmenedzsmentjéhez szükséges irányító, illetve egyeztető testületeket és fórumokat;
f) ellátja a projektekhez kapcsolódó adminisztratív és pénzügyi projektmenedzsmentet, projektkoordinációt és projektfelügyeletet, szervezi a szakmai végrehajtáshoz kapcsolódó tevékenységeket, koordinálja a projekt végrehajtást a megfelelő szakmai tartalom és a vonatkozó eljárásrendek szerint, amelynek keretében:
fa) figyelemmel kíséri a vonatkozó jogszabályok, a központi szervek (Minisztérium, irányító hatóságok, közreműködő szervezetek) által kibocsátott eljárásrendek, útmutatók változásait, gondoskodik azok betartatásáról,
fb) gondoskodik az OBDK által benyújtásra kerülő pályázatok pályázati dokumentációjának elkészítéséről,
fc) beszerzi a projekt lebonyolításához szükséges dokumentációk alátámasztását szolgáló információkat, dokumentációkat, tanulmányokat,
fd) ellátja a projekt (projektek) szakmai végrehajtásának szervezését, koordinálását, operatív irányítását; megszervezi és ütemezi a szakmai megvalósítók összehangolt munkáját,
fe) gondoskodik a támogatások felhasználására vonatkozó jogszabályok betartásáról, az útmutatókban foglaltak végrehajtásáról és a projektek költségvetésének ütemezett és szabályszerű végrehajtásáról,
ff) szakmailag előkészíti a pályázati források felhasználására vonatkozó szerződéstervezeteket,
fg) időszakos és eseti jelentéseket készít a projektek szakmai és pénzügyi előrehaladásáról,
fh) együttműködik a helyszíni ellenőrzéseket végző szervezetekkel,
fi) irányítja, koordinálja és ellenőrzi a projektzárási feladatokat, valamint a projektek fenntartási időszakának feladatait;
g) rendszeres elégedettségi vizsgálatokat végez a jogvédelmi tevékenység hatékonyságának felmérésére;
h) elkészíti a feladatkörét érintő belső szervezetszabályozó dokumentum (dokumentumok) tervezetét.
3. Belső ellenőrzés
3.1. A belső ellenőrzés vezetőjét a miniszter egyetértésével a főigazgató nevezi ki, menti fel, helyezi át.
3.2. A belső ellenőrzés feladatai:
a) előkészíti a belső ellenőrzéssel kapcsolatos szabályzatokat, a belső ellenőrzési kézikönyv alapján ellenőrzési tevékenységet végez, mely kiterjed az OBDK minden tevékenységére, különösen a költségvetési bevételek és kiadások tervezésének, felhasználásának és elszámolásának, valamint az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodásnak a vizsgálatára;
b) bizonyosságot adó tevékenysége körében szabályszerűségi, pénzügyi, rendszer-, teljesítmény- és informatikai ellenőrzéseket végez, amelyek során
ba) elemzi, vizsgálja és értékeli a belső kontrollrendszerek kiépítésének, működésének jogszabályoknak és szabályzatoknak való megfelelését, valamint működésének gazdaságosságát, hatékonyságát és eredményességét,
bb) elemzi, vizsgálja a rendelkezésre álló erőforrásokkal való gazdálkodást, a vagyon megóvását és gyarapítását, valamint az elszámolások megfelelőségét, a beszámolók valódiságát,
bc) a vizsgált folyamatokkal kapcsolatban megállapításokat, következtetéseket és javaslatokat fogalmaz meg a kockázati tényezők, hiányosságok megszüntetése, kiküszöbölése vagy csökkentése, a szabálytalanságok megelőzése, illetve feltárása érdekében, valamint a működés eredményességének növelése és a belső kontrollrendszerek javítása, továbbfejlesztése érdekében,
bd) nyilvántartja és nyomon követi a belső ellenőrzési jelentések alapján tett intézkedéseket;
c) tanácsadó tevékenysége keretében a főigazgató felkérésére elemzéseket és értékeléseket végez, javaslatokat fogalmaz meg, konzultációkat folytat a belső kontrollrendszer működésének javítása érdekében;
d) elkészíti az éves ellenőrzési tervet és az éves ellenőrzési jelentést;
e) ellátja az OBDK-t érintő külső ellenőrzések – így az irányító szerv, az Állami Számvevőszék, a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal, illetve az Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság által történő ellenőrzések – koordinációját, figyelemmel kíséri a felsorolt ellenőrző szervek ellenőrzései során javasolt intézkedések realizálását, és éves bontásban nyilvántartást vezet a külső ellenőrzések javaslatai alapján készült intézkedési tervek végrehajtásáról;
f) a főigazgató vagy a miniszter kezdeményezésére soron kívüli ellenőrzést végez.
4. Gazdasági és Humánpolitikai Főosztály
4.1. A Gazdasági és Humánpolitikai Főosztályt a gazdasági igazgató irányítja.
4.2. A Gazdasági és Humánpolitikai Főosztály feladatai:
a) ellátja és megszervezi a számviteli, pénzügyi, munkaügyi feladatok ellátását, irányítását, felügyeletét, értékelését és ellenőrzését;
b) elkészíti az intézmény költségvetési javaslatát az elemi költségvetés mélységéig;
c) kialakítja és szervezi az OBDK könyvviteli, elszámolási vagyon-nyilvántartási rendjét, rendszerét;
d) a költségvetési gazdálkodási tevékenységről évente kétszer beszámolót készít a hatályos jogszabályokban foglalt szempontok szerinti tartalommal;
e) elvégzi a gazdálkodáshoz kapcsolódó számlázási, főkönyvi és analitikus könyvelési feladatokat (európai uniós támogatások esetén az elkülönített nyilvántartást biztosítja);
f) rendelkezik az intézmény számlái felett az aláírási bejelentőkön meghatározott jogosultságok szerint;
g) kialakítja és működteti az előirányzatok nyilvántartását, és kezeli a felhasználások alakulását;
h) ellátja az intézmény közterheinek bevallásával, pénzügyi elszámolásával és nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat;
i) ellátja az illetékes irányító hatósággal kötött támogatási szerződésben foglalt pénzügyi elszámolások készítéséhez kapcsolódó feladatokat;
j) kialakítja az intézmény számviteli politikáját, valamint elkészíti a hozzá tartozó belső szervezetszabályozó dokumentumokat, és folyamatosan karbantartja azokat;
k) kialakítja és működteti a kötelezettségvállalások nyilvántartási rendszerét;
l) ellátja a személyi juttatások gazdálkodásával összefüggő feladatokat egyeztetve a főigazgatóval;
m) megszervezi és ellenőrzi az intézmény leltározási tevékenységét;
n) felelős az intézmény gazdasági és pénzügyi tevékenységéért, a pénzügyi fegyelem megtartásáért;
o) gondoskodik róla, hogy az intézmény pénzügyi kötelezettségeinek határidőben eleget tegyen, intézkedik a kinnlevőségek behajtásáról;
p) előkészíti a hatáskörébe tartozó feladatokkal kapcsolatos szerződéseket, megállapodásokat;
q) javaslatot készít az OBDK következő évi gazdálkodására, humánpolitikai fejlesztésekre, beruházásokra, beszerzésekre, oktatásra, üzemeltetésre és minden olyan területre, amely az intézmény működését segíti;
r) ellátja a cafetéria-juttatások elszámolásával kapcsolatos központi feladatokat;
s) elkészíti a feladatkörét érintő szervezetszabályozó dokumentum tervezetét;
t) ellátja a szervezet informatikával, illetve informatikai biztonsággal kapcsolatos feladatait az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról szóló 2013. évi L. törvény szerint, valamint kapcsolatot tart az informatikai, továbbá közbeszerzési ügyekben az OBDK szerződéses partnereivel;
u) végzi a munkaügyi tevékenység körébe tartozó nyilvántartási, adatszolgáltatási feladatokat, biztosítja a jogszerű adatkezelést;
v) ellátja a személyügyi döntések meghozatalához szükséges előkészítő feladatokat (okmányok, szabadság, eskütétel), továbbá az OBDK munkatársainak oktatására, képzésére, továbbképzésére vonatkozó feladatokat;
w) ellátja a munkaügyi tevékenység keretébe tartozó feladatokat (munkáltatói igazolás, munkaköri leírások, illetménnyel kapcsolatos ügyek);
x) ellátja az ingatlanüzemeltetéssel kapcsolatos feladatokat;
y) közreműködik a munkakör betöltésére irányuló pályázatok szakmai elbírálásában, és végzi a munkakörök betöltésére vonatkozó pályázatok közzétételével kapcsolatos műveleteket;
z) kezeli és nyilvántartja az OBDK munkatársainak szabadság- és távollét-kimutatásait, valamint jelenléti ívét;
zs) biztosítja a Nemzeti Betegfórum működéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételeket.
5. Minőségügyi, Nemzetközi és Dokumentációs Főosztály
5.1. A Minőségügyi, Nemzetközi és Dokumentációs Főosztály minőségügyi feladatai:
a) a szakmai szabályok kialakításához módszertani támogatást nyújt;
b) kidolgozza és továbbfejleszti az egyes szakterületek adatgyűjtési rendszerét, valamint folyamatosan gondoskodik azok értékeléséről és az adatgyűjtésekről;
c) a klinikai audit módszertanát kidolgozza, annak alkalmazását felügyeli, ezáltal biztosítja az egységes szempontrendszer alapján történő szakmai értékeléseket, és az eredmények alapján az auditok során használható standardokra javaslatot tesz;
d) klinikai auditot végez;
e) a belső minőségügyi tevékenységről véleményt nyilvánít;
f) minőségügyi célú adatgyűjtéseket végez;
g) szakmai minőségértékelést végez;
h) véleményt alkot a szakmai minimumfeltételek, szakmai protokollok, irányelvek érvényesíthetőségéről, összhangjáról és azoknak az egészségügyi szakmai tevékenységben betöltött szerepéről;
i) működteti a minőségügyi szakfőorvosi rendszert;
j) az egészségügyi szakmai irányelvek tervezetének értékelését koordinálja, szabályszerűségét ellenőrzi, a tervezeteket kiadásra előkészíti, és a háttéranyagait archiválja.
5.2. A Minőségügyi, Nemzetközi és Dokumentációs Főosztály Humán Reprodukciós Adatbázishoz kapcsolódó feladatai:
a) a beküldött jelentéseket feldolgozza, teljesítményértékelési feladatok körében elemzi azokat;
b) az Adatbázis alapján évente elkészíti a reprodukciós eljárások statisztikai összesítését;
c) közreműködik az egészségügyi szolgáltatóknál a jogszabályi előírások megtartása érdekében végzett éves ellenőrzésnél.
5.3. A Minőségügyi, Nemzetközi és Dokumentációs Főosztály Nemzetközi Kapcsolattartó Pontra vonatkozó feladatai:
a) ellátja az 1. melléklet 1.2.1. pont f) alpontjában meghatározott nemzeti kapcsolattartó pont feladatait;
b) az Európai Unión belüli határon átnyúló egészségügyi ellátásra vonatkozó betegjogok érvényesítése keretében ellátja a két- és többoldalú kormányközi nemzetközi kapcsolatokból és az európai uniós tagságból eredő feladatokat együttműködve az illetékes magyar szervekkel;
c) végrehajtja a határon átnyúló egészségügyi ellátásra vonatkozó betegjogok érvényesítéséről szóló, 2011. március 9-i 2011/24/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvben foglaltakat;
d) a Minisztérium illetékes főosztályaival együttműködve közreműködik a jogharmonizációs feladatok ellátásában;
e) ellátja a hazai és nemzetközi jogvédő szervezetekkel való kapcsolattartói feladatokat, és gondoskodik a nemzetközi betegjogi, gyermekjogi és ellátottjogi szabályozás, továbbá gyakorlat megismertetéséről.
5.4. A Minőségügyi, Nemzetközi és Dokumentációs Főosztály dokumentációs feladatai:
a) figyelemmel kíséri az új, adatkezeléssel összefüggő fejlesztéseket, nemzetközi irányvonalakat;
b) részt vesz a szolgáltatók adatvédelmi felelősei számára szervezett továbbképzésben, módszertani útmutatót dolgoz ki a jogvédelmi képviselők tevékenységével, a beteg-, ellátotti, valamint gyermekjogok védelmével e jogok érvényesítése, valamint az egységes jogértelmezés és joggyakorlat érvényesülése érdekében együttműködve az OBDK érintett főosztályaival;
c) a Jogvédelmi, Jogi és Módszertani Főosztállyal együttműködve részt vesz az egészségügyi szolgáltatást nyújtó szakembereknek támogatást nyújtó módszertani útmutatás elkészítésében;
d) tevékenysége során kezeli az Eüak. 30. § (4) bekezdés b) pontjában, 30. § (5) bekezdés b) pontjában meghatározott egészségügyi dokumentációt, valamint az Eüak. 30. § (6a) bekezdése szerinti dokumentációt;
e) az Eüak. 30. § (4) bekezdés b) pontjában, 30. § (5) bekezdés b) pontjában meghatározott egészségügyi dokumentációhoz kapcsolódó adatkezelői tevékenysége ellátása érdekében együttműködik az Egészségügyi Készletgazdálkodási Intézettel, amelynek keretében meghatározza az adatok kezelésének célját, meghozza és végrehajtja vagy végrehajthatja a megbízott adatfeldolgozóval az adatkezelésre (beleértve a felhasznált eszközt) vonatkozó döntéseket, figyelemmel az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényben foglalt rendelkezésekre;
f) az adatkezelése alá tartozó egészségügyi dokumentációból – az előírt megőrzési időn belül – az érintett kérelmére vagy jogszabályban feljogosított szerv vagy személy indítványa alapján betekintést engedélyez, adatot szolgáltat, másolatot ad ki;
g) módszertani fejlesztési tevékenységet végez, módszertani útmutatókat dolgoz ki az egészségügyi szolgáltatók adatkezelésével kapcsolatban;
h) őrzi a jogvédelmi képviselők lezárt ügyeinek irattárba helyezett dokumentációját, és gondoskodik azok archiválásáról.
5.5. Közreműködik a munkakörök betöltésére irányuló pályázatok szakmai elbírálásában.
5.6. Elkészíti a feladatkörét érintő szervezetszabályozó dokumentumok tervezetét.
6. Jogvédelmi, Jogi és Módszertani Főosztály
6.1. A Jogvédelmi, Jogi és Módszertani Főosztály feladatai:
a) javaslatot tesz a jogvédelmi tevékenységet érintő, továbbá a beteg-, ellátotti és gyermekjogokat befolyásoló, valamint az OBDK működését szabályozó jogszabályok módosítására;
b) jogi szempontból véleményezi a Minisztériumtól, illetve más állami szervtől érkező jogszabályok, illetve közjogi és belső szervezetszabályozó eszközök tervezeteit;
c) előkészíti a jogvédelmi képviselők foglalkoztatására vonatkozó szerződéseket;
d) véleményezi az OBDK többi szervezeti egysége által elkészített szerződéstervezeteket;
e) végzi a szerződéstervezetek jogi ellenjegyzését;
f) a Gazdasági és Humánpolitikai Főosztállyal együttműködve elkészíti és vezeti a szerződéskatasztert;
g) ellátja a jogvédelmi képviselőkre vonatkozó hatósági nyilvántartással kapcsolatos feladatokat, és gondoskodik a jogvédelmi képviselői igazolvány kiadásáról, szükség szerinti pótlásáról;
h) nyomon követi a szakterületre vonatkozó joganyagot és bírói gyakorlatot;
i) irányítja, koordinálja és ellenőrzi a szakterületenként foglalkoztatott jogvédelmi képviselőket;
j) gondoskodik a jogvédelmi képviselők munkájának megszervezéséről, szakmai segítéséről, képzések, továbbképzések megszervezéséről, önkéntesek alkalmazásáról;
k) gondoskodik a jogszabályban meghatározott képzési tananyag elkészítéséről, összeállítja a képzések szakmai programját;
l) működteti az ingyenesen hívható jogvédő zöld számot;
m) kidolgozza a jogvédelmi munkára vonatkozó szakmai eljárásrendeket, valamint kialakítja az értékelés egységes szakmai szempontrendszerét;
n) éves ellenőrzési terv alapján végzi a folyamatba épített szakmai ellenőrzéseket;
o) megszervezi a jogvédelmi koordinátorok szakmai egyeztetési fórumait;
p) közzéteszi a honlapon a jogvédelmi képviselő elérhetőségét, a szolgáltatónál, illetve a területi irodában meghatározott fogadóórájának beosztását;
q) a szolgáltatást igénybe vevők, illetve törvényes képviselőik, valamint a szolgáltatást nyújtók számára tájékoztatást ad a betegjogokkal, az ellátotti és gyermekjogokkal összefüggő kérdésekben;
r) felkérésre előzetesen véleményezi a szolgáltatók panaszkezelésre vonatkozó, illetve a beteg-, az ellátotti és a gyermekjogokat érintő előírásait, eljárásrendjeit;
s) közreműködik a munkakör betöltésére irányuló pályázatok szakmai elbírálásában;
t) a Minőségügyi, Nemzetközi és Dokumentációs Főosztállyal együttműködésben
ta) kidolgozza, és szükség szerint felülvizsgálja a jogvédelmi képviselői tanfolyam és a kötelező továbbképzés tananyagát és vizsgakövetelményeit,
tb) módszertani útmutatókat dolgoz ki a jogvédelmi képviselők tevékenységével, a beteg-, az ellátotti és a gyermekjogok védelmével, e jogok érvényesítésével, az egységes jogértelmezéssel és joggyakorlattal kapcsolatban, részt vesz az e jogokkal kapcsolatos tudományos kutatásokban,
tc) összegzi a jogvédelmi képviselők működésének gyakorlati tapasztalatait, a jogvédelmi képviselők éves beszámolója alapján az egészségügyi, szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatást nyújtó szakembereknek szakmai segítséget, módszertani útmutatást nyújt, szakmai műhelyt és továbbképzési programot szervez a betegek, ellátottak, gyermekek jogainak érvényesülésével, illetve sérelmével kapcsolatos tapasztalatok alapján;
u) a jogvédelmi képviselők munkáját betegjogi, ellátottjogi és gyermekjogi referens (a továbbiakban: referens), továbbá regionális koordinátorok közreműködésével támogatja;
v) koordinálja a beérkező panaszok megválaszolását, ennek keretében az OBDK más szervezeti egységeivel, a jogvédelmi képviselőkkel, a referensekkel, valamint a regionális koordinátorokkal együttműködik;
w) ellátja az OBDK hivatalbóli, továbbá irányító szervének kérése alapján indított vizsgálata koordinálását.

3. függelék

Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek köre
1. A vagyonnyilatkozat-tételről az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény rendelkezik.
2. Az OBDK-ban vagyonnyilatkozat-tételre köteles az a kormánytisztviselő, aki munkakörében eljárva – önállóan vagy testület tagjaként – javaslattételre, döntésre vagy ellenőrzésre jogosult
a) közigazgatási hatósági ügyben,
b) közbeszerzési eljárás során,
c) feladatai ellátása során költségvetési vagy egyéb pénzeszközök felett,
d) egyedi állami támogatásról való döntésre irányuló eljárás lefolytatása során vagy
e) állami támogatások felhasználásának vizsgálata vagy a felhasználással való elszámoltatás során.
Az a) pont hatálya alá eső személy ötévente, a b) pont szerinti személy évenként, a c) és d) pontban megjelölt személy kétévente tesz vagyonnyilatkozatot. A vezetői munkakört betöltő kormánytisztviselő ötévente köteles vagyonnyilatkozat-tételre, az a)–d) pontban foglaltaktól függetlenül.
3. Ha a kormánytisztviselő több jogcímen is vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett, akkor vagyonnyilatkozatot ismételten a rövidebb időtartam elteltével köteles tenni.
4. A vagyonnyilatkozat-tétel részletes szabályait és a vagyonnyilatkozat kezelésének rendjét a Közszolgálati szabályzat rögzíti.

4. függelék

Belső szervezetszabályzó dokumentumok listája
1. Közszolgálati szabályzat
2. Gazdálkodási szabályzat
3. Kötelezettségvállalás, ellenjegyzés, teljesítésigazolás, érvényesítés és utalványozás rendje
4. Beszerzési és közbeszerzési szabályzat
5. Kiküldetési szabályzat
6. Helyiségek és berendezések használatának szabályzata
7. Reprezentációs kiadások szabályzata
8. Gépjármű-üzemeltetési szabályzat
9. Vezetékes és mobilkommunikációs eszközök használati szabályzata
10. Számviteli Politika
11. Eszközök és források leltárkészítési és leltározási szabályzata
12. Eszközök és a források értékelési szabályzata
13. Önköltség-számítási szabályzat
14. Pénz- és értékkezelési szabályzat
15. Központi számlarend
16. Bizonylati rend
17. Iratkezelési szabályzat
18. Belső Ellenőrzési Kézikönyv
19. Kockázatkezelési szabályzat
20. Ellenőrzési nyomvonal
21. Informatikai üzemeltetési szabályzat
22. Informatikai biztonsági szabályzat
23. Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzat
24. A közérdekű adatok nyilvánosságának és a kötelezően közzéteendő adatok nyilvánosságának rendje
1

Az utasítást a 8/2020. (III. 6.) EMMI utasítás 1. pontja hatályon kívül helyezte 2020. március 9. napjával.

2

A 3. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére