• Tartalom

24/2015. (IX. 14.) BM utasítás

24/2015. (IX. 14.) BM utasítás

a nemzetbiztonsági ellenőrzés és a felülvizsgálati eljárás eljárási rendjéről, valamint a nemzetbiztonsági ellenőrzés és a felülvizsgálati eljárás megállapításai elleni jogorvoslat esetén követendő eljárásról

2022.02.18.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján, figyelemmel a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény 11. § (1) bekezdés c) pontjában foglaltakra, az egyes miniszterek, valamint a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 38. §-ában foglalt feladatkörömben eljárva az alábbi utasítást adom ki:

1. Az utasítás hatálya kiterjed az Alkotmányvédelmi Hivatalra, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálatra (a továbbiakban együtt: szolgálat) és a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok irányításáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) által vezetett minisztériumnak a nemzetbiztonsági szolgálatok irányításáért felelős államtitkárságára (a továbbiakban: Államtitkárság).

1. A kezdeményezés jogszerűségének vizsgálata

2. A nemzetbiztonsági ellenőrzést kezdeményező levél beérkezését követően a szolgálat megvizsgálja
a) a kezdeményező jogosultságát,
b) az érintett személynek a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Nbtv.) 74. § i) pontja szerinti jogállását,
c) a nemzetbiztonsági ellenőrzést kezdeményező levélben és a biztonsági kérdőívben feltüntetett személyi adatok azonosságát,
d) az érintett személynek a nemzetbiztonsági ellenőrzés lefolytatásához történő hozzájárulását,
e) a kezdeményezés jogszerűségét és
f) a szolgálat hatáskörét a nemzetbiztonsági ellenőrzés lefolytatására.

3. A felülvizsgálati eljárást kezdeményező levél beérkezését követően a szolgálat megvizsgálja
a) a kezdeményező jogosultságát,
b) az érintett személynek az Nbtv. 74. § i) pontja szerinti jogállását,
c) a felülvizsgálati eljárást kezdeményező levélben, valamint ha az érintett személy biztonsági kérdőívet töltött ki, a biztonsági kérdőívben feltüntetett személyi adatok azonosságát,
d) a kezdeményezés jogszerűségét és
e) a szolgálat hatáskörét a felülvizsgálati eljárás lefolytatására.

4. A kezdeményező jogosultságát meg kell állapítani, amennyiben a kezdeményező jogszabályon alapuló kezdeményezési jogát írásban a szervnél vezetői megbízással rendelkező személyre átruházta, és az átruházásról a nemzetbiztonsági ellenőrzés vagy a felülvizsgálati eljárás (a továbbiakban együtt: ellenőrzés) lefolytatására jogosult szolgálatot előzetesen írásban tájékoztatta.

5. Ha a 2. vagy 3. pontban foglalt vizsgálat alapján az ellenőrzés nem rendelhető el, a szolgálat az iratokat a kezdeményező részére a szükséges intézkedések, hiánypótlás megtétele érdekében visszaküldi, vagy tájékoztatja a kezdeményezőt, hogy az ellenőrzés jogszabályi feltételek hiányában nem rendelhető el.

2. Az ellenőrzés végrehajtása

6. Az ellenőrzés a kérdőívben megadott, illetve az ellenőrzés során feltárt adatok valóságának vizsgálatára és értékelésére, valamint egyéb kockázati tényezők felderítésére terjed ki.

7. Az eljáró szolgálat valamely tény vagy körülmény kockázati tényezőnek minősítése tekintetében mérlegelési joggal rendelkezik.

3. Az ellenőrzés párhuzamos kezdeményezése, illetve megindítása

8. A szolgálatok ellenőrzési hatáskörével összefüggésben felmerülő vitás esetekben az ellenőrzést lefolytató szolgálat kijelöléséről a miniszter határoz. Az eljáró szolgálat miniszteri kijelölésének időtartama az ellenőrzés határidejébe nem számít bele. A miniszter a döntéséről az Államtitkárság útján értesíti a szolgálatokat. Az ellenőrzés lefolytatására kijelölt szolgálat eljárási jogosultságáról írásban tájékoztatja a kezdeményezőt.

9. Ha az ellenőrzés kezdeményezésére az Nbtv. 74. § i) pont ip) alpontja alapján (közreműködő) kerül sor, és az ellenőrzés alá eső személlyel szemben több ellenőrzést is kezdeményeztek, a szolgálat azon kezdeményezés alapján jár el, amely korábban indult.

10. Ha a későbbi kezdeményezés beérkezésekor az ellenőrzés alapján szakvélemény kiadására még nem került sor, és az ellenőrzést nem szüntették meg, a szolgálat az ellenőrzés befejezésekor a szakvéleményt mindegyik kezdeményezőnek megküldi.

4. Összeférhetetlenség

11. A miniszter irányítása alatt álló másik szolgálat folytatja le
a) a szolgálat főigazgatójának,
b) a szolgálat főigazgató-helyettesének,
c)1 a szolgálat saját állománya tekintetében az ellenőrzés lefolytatására feladatköre alapján jogosult szervezeti egység vezetőjének, valamint e szervezeti egység nemzetbiztonsági ellenőrzéssel kapcsolatos feladatokat végző állománya tagjának, továbbá
d) az a)–c) pontban meghatározottak Polgári Törvénykönyv szerinti közeli hozzátartozójának
ellenőrzését.

12. A 11. ponton kívül, összeférhetetlenség felmerülése esetén az ellenőrzést lefolytató szolgálat kijelölésére az Államtitkárság tesz javaslatot. A miniszteri döntés és kiadmányozás után az iratokat a miniszter az Államtitkárság útján a kijelölt szolgálathoz továbbítja.

5. Az ellenőrzés befejezését követő eljárás

13. Az ellenőrzés befejezése után az eljáró szolgálat által kiadott szakvélemény – az Nbtv.-ben meghatározottakon túl – tartalmazza mindazon tényeket és körülményeket, amelyek a kockázati tényezők meglétét alátámasztják.

14. Biztonsági kockázati tényezőként csak olyan adatok tüntethetőek fel, amelyek megalapozottak, objektívek és tényekkel alátámasztottak.

15.2 A szakvélemény nem tartalmazhat olyan adatot, amely a nemzetbiztonsági szolgálatok által folytatott titkos információgyűjtés vagy más szerv által folytatott titkos információgyűjtés, illetve leplezett eszköz alkalmazásának a felfedéséhez vezethet.

16. A szakvélemény két – a szolgálat munkatársai, a szolgálatnál felvételre jelölt, valamint a szolgálatokkal közreműködő személy esetében egy, párhuzamosság esetén az érintett szolgálatok számának megfelelő számú – példányban készül.

6. Eljárás az alapvető jogok biztosának a felülvizsgálati eljárással kapcsolatos jogkörével összefüggésben

17. Az alapvető jogok biztosának az Nbtv. 72/C. § (6) bekezdés szerinti eljárása esetén a miniszter az Államtitkárság útján 8 napon belül tájékoztatja a felülvizsgálati eljárást lefolytató szolgálatot az alapvető jogok biztosának megállapításairól és ajánlásáról.

18. Az eljáró szolgálat főigazgatója az értesítés megérkezésétől számított 15 napon belül az alapvető jogok biztosának ajánlásában megfogalmazottak szerint megtett intézkedéseiről, egyet nem értése esetén az álláspontjáról az Államtitkárság útján írásban tájékoztatja a minisztert.

19. A miniszter az érintett szolgálat főigazgatója írásbeli tájékoztatójában foglaltakról, valamint azzal kapcsolatos álláspontjáról írásban tájékoztatja az alapvető jogok biztosát.

7. Adatkezelés

20. Az ellenőrzés során keletkezett adatokat a szolgálat az ellenőrzést lefolytató szervezeti egysége adattárában, az egyéb műveleti adatoktól elkülönítetten kezeli a szolgálat főigazgatója által kiadott utasítás szerint.

8. Jogorvoslat az ellenőrzés megállapításai ellen

21. Amennyiben a panaszos beadványát az Államtitkárságnál vagy az eljáró szolgálatnál szóban teszi meg, arról jegyzőkönyvet kell készíteni.

22. Ha a beadvány közvetlenül a miniszterhez érkezett, az Államtitkárság azt elbírálás céljából az eljáró szolgálat részére haladéktalanul megküldi. Az Nbtv. 72/D. § (4) bekezdésében foglalt határidőt ez esetben a beadványnak a szolgálathoz történő megérkezésétől kell számítani.

23. A szolgálat főigazgatója a szakvéleménnyel kapcsolatos panasz benyújtásáról haladéktalanul tájékoztatja az ellenőrzés kezdeményezőjét.

24. Az Államtitkárság az Nbtv. 72/D. § (4) bekezdése alapján felterjesztett panaszt és a csatolt dokumentumokat a beérkezését követően kivizsgálja.

25. Az ellenőrzéssel kapcsolatos panaszok kivizsgálása során kizárólag a lefolytatott ellenőrzés keretében, annak időtartama alatt beszerzett és kellően dokumentált adatok vehetők figyelembe.

26. Az Államtitkárság a jogorvoslati eljárás során
a) megvizsgálja, hogy a szakvéleményben foglalt adatok kellően alátámasztottak, illetve dokumentáltak-e,
b) vizsgálja a megállapított tények és a szakvéleményben foglaltak összefüggését,
c) összeveti és értékeli a beadványban foglalt állításokat és az ellenőrzés által feltárt adatokat, valamint szükség esetén
d) az eljáró szolgálattól a főigazgató útján további felvilágosítást kér.

27. Az Államtitkárság a lefolytatott vizsgálat megállapításairól és eredményéről feljegyzést készít, amely tartalmazza a miniszter döntésére vonatkozó javaslatot is. A feljegyzést – legkésőbb a panasz kivizsgálására rendelkezésre álló határidő lejártát megelőző 5. napig – a panasszal, az érintett szolgálat véleményével és az ellenőrzés irataival együtt a miniszterhez döntésre felterjeszti.

28. A miniszter a panasz alapján hozott döntéséről az Államtitkárság útján írásban, a panaszost értesítő levél egy másolati példányának megküldésével 8 napon belül tájékoztatja az eljáró szolgálatot, egyben visszaküldi az ellenőrzés iratanyagát az eljáró szolgálat számára.

29. Az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága Nbtv. 19/A. § (2) bekezdés szerint hozott döntéséről a miniszter az ellenőrzés iratanyagainak visszaküldésével írásban tájékoztatja az érintett szolgálatot.

9. Záró rendelkezések

30. A szolgálat főigazgatója az ellenőrzés lefolytatásának részletes szabályait a hatálybalépést követő 30 napon belül utasításban állapítja meg.

31. Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

32.3
1

A 11. pont c) alpontja a 4/2022. (II. 17.) BM utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 15. pont az 5/2018. (III. 26.) BM utasítás 5. §-ával megállapított szöveg.

3

A 32. pont a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére