• Tartalom

31/2015. (XI. 19.) BM utasítás

31/2015. (XI. 19.) BM utasítás

a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 29/2014. (XII. 31.) BM utasítás módosításáról1

2015.12.01.

A központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 73. § (1) bekezdésében meghatározott hatáskörömben eljárva – a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjára figyelemmel – a következő utasítást adom ki:

1. § A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 29/2014. (XII. 31.) BM utasítás (a továbbiakban: utasítás) 1. melléklet 6. § (1) bekezdése a következő 38. ponttal egészül ki:

(A Hivatal szakmai alapfeladatai körében:)

„38. gondoskodik a Hivatalhoz érkező és kimenő küldemények kezeléséről, továbbá a kapcsolódó irattárazási és selejtezési feladatok ellátásáról.”

2. § Az utasítás 1. melléklet 16. §-a a következő r) és s) ponttal egészül ki:

(A hatósági elnökhelyettes)

r) irányítja a Hivatal peres és nemperes ügyeinek kezelését;
s) egyetértési jogot gyakorol az informatikai alkalmazásfejlesztési feladatok igazgatási rendszertervezésével kapcsolatban.”

3. § (1) Az utasítás 1. melléklet 20. § d), e), f) és g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az informatikai elnökhelyettes)

d) gondoskodik az informatikai tárgyú előterjesztések véleményezéséről, közreműködik a hatósági és közszolgáltatási tárgyú előterjesztések elkészítésében, véleményezésében;
e) gondoskodik a projektjavaslatok kidolgozásáról, elbírálásáról, valamint a megvalósításban érintett szervezetekkel való kapcsolattartásról;
f) gondoskodik a Kormány IT stratégiájában, illetve operatív tervében megjelölt, a Hivatalt érintő projektek előkészítéséről, megvalósításáról, a szükséges megvalósíthatósági tanulmányok megfelelő minőségű elkészítéséről;
g) gondoskodik az európai uniós források elnyerését célzó pályázatok informatikai részének elkészítéséről, részt vesz az igazgatási szempontok kidolgozásában;”

(2) Az utasítás 1. melléklet 20. §-a a következő v) ponttal egészül ki:

(Az informatikai elnökhelyettes)

v) koordinálja és nyomon követi szakterületének beszerzési folyamatait.”

4. § Az utasítás 1. melléklete a következő 20/A. §-sal egészül ki:

20/A. § Az informatikai elnökhelyettes az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról szóló 2013. évi L. törvényben és a hozzá tartozó végrehajtási rendeletekben meghatározott feladatok ellátása érdekében operatív irányítást ad az elnök által kinevezett elektronikus információs rendszer biztonságáért felelős személy tevékenységéhez.”

5. § (1) Az utasítás 1. melléklet 21. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az informatikai elnökhelyettes irányítja)

a) az Informatikai Alkalmazás-fejlesztési Főosztály”

(vezetőjének tevékenységét.)

(2) Az utasítás 1. melléklet 21. § (1) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az informatikai elnökhelyettes irányítja)

c) az Informatikai Minőség- és Biztonságirányítási Főosztály”

(vezetőjének tevékenységét.)

(3) Az utasítás 1. melléklet 21. § (1) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:

(Az informatikai elnökhelyettes irányítja)

f) a Projektiroda (Főosztály)”

(vezetőjének tevékenységét.)

6. § Az utasítás 1. melléklet 24. § (5) bekezdése a következő i) ponttal egészül ki:

(A belső adatvédelmi felelős adminisztrációs feladatai körében)

i) vezeti az adatvédelmi incidensekkel kapcsolatos nyilvántartást.”

7. § Az utasítás 1. melléklet 29. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

„(5) Az önálló szervezeti egység vezetője – jogszabály, közjogi szervezetszabályozó eszköz vagy az elnök utasítása által – a szervezeti egység adatkezelésébe rendelt vagy a szervezeti egységnél keletkező adatok esetében az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról szóló 2013. évi L. törvény szerinti adatgazdai szerepkört tölt be.”

9. § Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 1. cím 1.1. alcíme a következő 13. ponttal egészül ki:

(A Koordinációs és Szervezési Főosztály funkcionális feladatai körében:)

„13. gondoskodik a Hivatal peres és nemperes ügyeinek nyilvántartásáról.”

10. § Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 1. cím 1.5. alcíme a következő c) ponttal egészül ki:

c) A Nemzetközi és Kommunikációs Főosztály európai uniós feladatainak ellátása körében:
1. közreműködik a Hivatal európai uniós bizottságokban történő részvételi tervének összeállításában;
2. közreműködik a Hivatal szakmai profiljába tartozó és az Európai Uniót érintő konferenciák, szakmai értekezletek és kétoldalú tárgyalások előkészítésében;
3. a Belügyminisztériumnak az Európai Unió intézményei és ügynökségei tagállami kormányzati részvétellel működő döntéshozó és döntés-előkészítő szerveiben a kormányzati álláspont kialakításával és az ezen intézmények és ügynökségek munkájában való részvétellel kapcsolatos eljárásra vonatkozó szabályzata kiadásáról szóló 10/2015. (VI. 8.) BM utasítás 1. melléklet 17. pontja értelmében, havonta írásban tájékoztatást készít az európai uniós és nemzetközi helyettes államtitkár részére a Hivatal előző hónapban folytatott, az Európai Unióban való tagállami működéshez, a belügyi szakpolitika aktuális kérdéseihez kapcsolódó tevékenységéről;
4. kapcsolatot tart az európai uniós intézmények, továbbá a Minisztérium és más tárcák, szervezetek európai uniós ügyekkel foglalkozó szervezeti egységeivel.”

11. § Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 1. cím 1.7. alcímének 1., 2. és 3. pontja, valamint azt megelőző bevezető szövegrésze helyébe a következő rendelkezés lép:

„Az N.SIS II Hivatal a második generációs Schengeni Információs Rendszer (SIS II) nemzeti alrendszere (N.SIS) központi elemeinek (NS.CP) működtetése keretében:
1. szakmai irányítói, egyetértési és szakmai koordinációs jogokat gyakorol a külön jogszabályban meghatározott és a Hivatal hatáskörébe utalt feladatok ellátásában;
2. figyelemmel kíséri a schengeni vívmányok és a hazai joganyag változásait, továbbá az N.SIS-t érintő rendészeti tárgyú projekteket, gondoskodik az ennek következtében jelentkező fejlesztési igények felméréséről és a szükséges fejlesztések megvalósításáról, valamint felügyeli az új funkciók helyes alkalmazását;
3. nyomon követi és elemzi a SIS II hazai alkalmazásával kapcsolatos felhasználói igényeket, a központi és a nemzeti alrendszer működésével kapcsolatos üzemeltetői jelentéseket és statisztikákat, közreműködik a szükséges intézkedések meghozatalában és végrehajtásában;”

12. § (1) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 2. cím 2.2. alcímének 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Logisztikai Főosztály funkcionális feladatai körében:)

„1. az okmányirodák működésének személyi és technikai feltételeiről szóló 58/1999. (XII. 30.) BM rendelet és a kormányablakok személyi és technikai feltételeiről szóló 39/2013. (XII. 30.) KIM rendelet alapján ellátja az okmányirodák és kormányablakok működéséhez szükséges biankó okmányok, tartozékok és kellékanyagok összesítésével, megrendelésével kapcsolatos feladatokat, valamint koordinálja e termékek okmányirodák részére történő eljuttatását;”

(2) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 2. cím 2.2. alcímének 5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Logisztikai Főosztály funkcionális feladatai körében:)

„5. közreműködik a jármű műszaki alkalmasságának érvényességét jelző címkekészletek tekintetében a Személyes Ügyfélszolgálati Főosztály és az igényt támasztó külső szervek ellátásában;”

(3) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 2. cím 2.2. alcímének 9. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Logisztikai Főosztály funkcionális feladatai körében:)

„9. felügyeli az okmányirodai fizetési rendszer részét képző POS terminálok üzemeltetését, felügyeli az eszközkészletet, és részt vesz az okmányirodai bankkártyás fizetési lehetőség bővítésének lebonyolításában;”

13. § Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 3. cím 3.1. alcím a) pontja a következő 15., 16. és 17. alponttal egészül ki:

(A Személyi Nyilvántartási és Igazgatási Főosztály koordinációs feladatai körében:)

„15. ellátja a személyiadat- és lakcímnyilvántartás, a központi címregiszter szakmai irányításával, felügyeletével kapcsolatos feladatokat;
16. közreműködik a szakterületet érintő jogszabály-előkészítési feladatokban, véleményezi a jogszabálytervezeteket;
17. a hatósági területet érintően a hatósági tevékenység egységes ellátása céljából jogi-igazgatási támogatást nyújt.”

14. § (1) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 3. cím 3.1. alcíme c) pontjának 2. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Személyi Nyilvántartási és Igazgatási Főosztály funkcionális feladatai körében:)

„2. ellátja a személyazonosító igazolvány adatlap, lakcímjelentő lap és egyéb nyilvántartási alapirat kezelésével összefüggő igazgatási feladatokat;”

(2) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 3. cím 3.1. alcíme d) pontjának 4. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Személyi Nyilvántartási és Igazgatási Főosztály egyéb feladatai körében:)

„4. az elektronikus ügyintézést igénybe vevő külföldiek személyi nyilvántartásával (3NYT) kapcsolatban ellátja az összerendelési és a rendelkezési nyilvántartások Hivatal oldali hatósági, adatkezelői feladatait;”

(3) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 3. cím 3.2. alcíme d) pontjának 1. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Bűnügyi Nyilvántartó Hatóság egyéb feladatai körében:)

„1. az Infotv.-ben és a kezelésében lévő személyes adatkezeléseket szabályozó törvényekben foglaltak alapján ellátja az érintett saját adatairól való tájékoztatását, valamint közreműködik az adatszolgáltatásról való tájékoztatásból adódó feladatok ellátásában;”

(4) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 3. cím 3.4. alcíme a) pontjának 6. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az Okmányfelügyeleti Főosztály koordinációs feladatai körében:)

„6. az okmány és hatósági jelzés lefoglalás vagy büntetőeljárásban bizonyítékként való felhasználás céljából elrendelt körözése esetén a körözést folytató rendőri szerv – illetőleg a körözési nyilvántartási rendszert vezető szerv elektronikus – értesítése alapján gondoskodik az okmány és hatósági jelzés adatainak a központi nyilvántartásba történő bejegyzéséről és a schengeni figyelmeztető jelzés elhelyezéséről, valamint az okmány és hatósági jelzés megkerülése, továbbá a körözés visszavonása esetén a figyelmeztető jelzés törléséről;”

(5) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 3. cím 3.4. alcímének b) pontja a következő 7. alponttal egészül ki:

(Az Okmányfelügyeleti Főosztály egyedi közhatalmi aktusokkal kapcsolatos feladatai körében:)

„7. ellátja a személyazonosság igazolására alkalmas okmányok tekintetében a jogszabályban meghatározott okmányfelügyeleti tevékenységet.”

(6) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 3. cím 3.4. alcíme c) pontjának 3. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az Okmányfelügyeleti Főosztály egyéb feladatai körében:)

„3. az úti okmányok központi nyilvántartásához kapcsolódóan részt vesz az archív anyagokból történő adatszolgáltatásokban;”

15. § (1) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 4. cím 4.1. alcímének 25. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Szolgáltatás-menedzselési Főosztály feladatai körében:)

„25. szükség esetén az érintett szakterületek bevonásával ellátja a rendelkezési nyilvántartás ügykatalógusának alapadatokkal történő feltöltését és aktualizálását;”

(2) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 4. cím 4.2. alcímének 4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Kormányzati Ügyfélvonal Főosztály feladatai körében:)

„4. telefonos azonosítást követően lehetőséget biztosít jogszabály által meghatározott ügykörökben a telefonon történő ügyintézésre, és az ügyfelek kérelmére eljárási cselekményeket végez;”

(3) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 4. cím 4.2. alcímének 16. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Kormányzati Ügyfélvonal Főosztály feladatai körében:)

„16. részt vesz a Hivatal vállalkozási jellegű szolgáltatásainak kialakításában, a vonatkozó szerződések, megállapodások előkészítésében, véleményezésében, a vonatkozó feladatok ellátásában;”

(4) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 4. cím 4.2. alcíme a következő 29. és 30. ponttal egészül ki:

(A Kormányzati Ügyfélvonal Főosztály feladatai körében:)

„29. ellátja a Hivatal központi telefonszámára, illetve elektronikus levelezési címére érkező megkeresések fogadását, közreműködik azok kezelésében;
30. a hatályos jogszabályok alapján fogadja és kezeli a panaszokat és egyéb bejelentéseket.”

16. § Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 4. cím 4.3. alcímének 23. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Személyes Ügyfélszolgálati Főosztály feladatai körében:)

„23. az elkészült okmányokat átadja az ügyfeleknek, amennyiben nem kérték azok postázását; a talált, valamint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek személyi azonosítóról és a lakcímről szóló hatósági igazolványával kapcsolatban gondoskodik az átvétel hiányában visszaérkezett okmányok átadásáról;”

17. § (1) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 5. cím 5.1. alcíme a) pontjának 1. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az Informatikai Üzemeltetési Főosztály funkcionális feladatai körében működteti a Hivatal feladatkörébe tartozó informatikai infrastruktúrát, amelynek keretében a következő feladatokat látja el:)

„1. gondoskodik a Hivatal géptermeiben, szerverszobáiban az informatikai eszközök üzembiztos folyamatos működéséről, felügyeli és irányítja a géptermekben elhelyezett informatikai infrastrukturális elemek, valamint az áramellátás és a technikai, műszaki jellegű (különösen: klíma, UPS, tűzjelző, géptermi beléptető és biztonsági elemek) berendezések folyamatos működését, gondoskodik a szükséges szerződések megkötéséről;”

(2) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 5. cím 5.1. alcíme a) pontjának 16. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az Informatikai Üzemeltetési Főosztály funkcionális feladatai körében működteti a Hivatal feladatkörébe tartozó informatikai infrastruktúrát, amelynek keretében a következő feladatokat látja el:)

„16. gondoskodik a vírusvédelemről a Hivatal eszközeinek vonatkozásában;”

(3) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 5. cím 5.1. alcíme a) pontjának 25. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az Informatikai Üzemeltetési Főosztály funkcionális feladatai körében működteti a Hivatal feladatkörébe tartozó informatikai infrastruktúrát, amelynek keretében a következő feladatokat látja el:)

„25. ellátja a beszállítók szolgáltatási szint megállapodásában foglaltak betartásának ellenőrzését és nyilvántartását, a teljesítések megfelelőségének ellenőrzését havi rendszerességgel lefolytatja, szervezi és koordinálja a havi beszállítói minősítések fórumát;”

(4) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 5. cím 5.1. alcíme a) pontja a következő 31–39. alponttal egészül ki:

(Az Informatikai Üzemeltetési Főosztály funkcionális feladatai körében működteti a Hivatal feladatkörébe tartozó informatikai infrastruktúrát, amelynek keretében a következő feladatokat látja el:)

„31. elvégzi az informatikai fejlesztési projektek infrastruktúra- és fizikai architektúra tervezését, fejlesztését;
32. felel az üzemeltetési dokumentációk elkészítéséért, naprakész állapotban tartásáért;
33. kezeli a hatáskörébe rendelt üzemeltetési szerződéseket, megállapodásokat, ezen belül:
33.1. koordinálja a szerződések szakmai tartalmának összeállítását, különös tekintettel az abban foglalt feltételekre,
33.2. nyomon követi a szerződésben foglalt feltételek teljesítését, különös tekintettel a vállalt határidőkre,
33.3. figyelemmel kíséri a szerződések lejárati idejét a meghosszabbításhoz szükséges eljárás időben történő megkezdéséhez;
34. vezeti a Hivatal informatikai beszállítóinak nyilvántartását;
35. vezeti a Hivatal informatikai beszállítóinak szolgáltatásai és szolgáltatási szint megállapodásainak listáját;
36. rendszeresen ellenőrzi az informatikai infrastruktúra megfelelőségét, teljesítmény- és kapacitásadatait;
37. a fejlesztési területtel közösen kialakítja és vezeti a Hivatal technológiai szabványkatalógusát;
38. a beszerzett és üzembe helyezett informatikai eszközök aktiválása és kivezetése vonatkozásában együttműködik a gazdasági területtel;
39. működteti a szakrendszeri naplózó alkalmazásokat.”

(5) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 5. cím 5.1. alcím b) pont be) alpontja a következő 4. ponttal egészül ki:

(Az Informatikai Üzemeltetési Főosztály a rendszertámogatási feladatok tekintetében az alábbi feladatokat látja el:

a konfigurációmenedzsment vonatkozásában:)

„4. vezeti a Hivatal informatikai-architektúra nyilvántartását, amelyből szükség szerint adatokat szolgáltat, illetve annak segítségével elemzéseket végez.”

(6) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 5. cím 5.2. alcíme helyébe a következő rendelkezés lép:

„5.2. Informatikai Alkalmazás-fejlesztési Főosztály
Az Informatikai Alkalmazás-fejlesztési Főosztály funkcionális feladatai körében:
1. gondoskodik az informatikai fejlesztési feladatok megvalósításáról, ellenőrzi, hogy a projektekben folyó alkalmazás- és rendszerfejlesztés a Hivatal előírásainak és érdekeinek megfelelően történik;
2. ellátja az informatikai alkalmazás-fejlesztési feladatok igazgatási, alkalmazás- és rendszertervezését, elkészíti, illetve ellenőrzi a fejlesztéshez szükséges dokumentációkat;
3. az Informatikai Üzemeltetetési Főosztály felé jelzi az egyes fejlesztési feladatokkal kapcsolatosan létrejövő infrastrukturális erőforrásigényeket, közreműködik az üzemeltetést érintő dokumentációk létrehozásában;
4. igazgatási és informatikai szempontból teszteli, validálja, használatba veszi, bevezeti az új informatikai fejlesztéseket, és irányítja, ellenőrzi a beszállítók munkáját, valamint ellátja a belső minőségbiztosítási feladatokat;
5. ellátja a rendszerintegrátori szerepkört;
6. informatikai projektek lebonyolítása során ellátja a Hivatal mint megrendelő részéről az átvételi tesztek előkészítési és végrehajtási feladatait;
7. az üzemeltetési területtel közösen kialakítja a Hivatal technológiai szabványkatalógusát;
8. vezeti a Hivatal forráskód-nyilvántartását;
9. ellátja a fejlesztési projektek informatikai előkészítési és műszaki irányítási feladatait;
10. a fejlesztések során felel a Hivatal feladatkörébe tartozó informatikai alkalmazások együttműködésének biztosításáért;
11. ellátja a Hivatalnak a központi és területi közigazgatás informatikai együttműködésével, a központi elektronikus szolgáltató rendszer, az ágazati és az önkormányzati alrendszerek együttműködésével, a nemzetközi közigazgatási informatikai rendszerekhez történő csatlakozásával kapcsolatos feladatait, és részt vesz az azokkal való együttműködés alapjául szolgáló és azt biztosító szabályok és intézkedések kidolgozásában;
12. kialakítja és felügyeli az informatikai fejlesztési módszertanban foglaltak betartatását;
13. javaslatokat dolgoz ki annak érdekében, hogy a fejlesztési módszertan mindig a kornak és a biztonsági követelményeknek megfelelően naprakész informatikai megoldásokat alkalmazzon;
14. részt vesz a Hivatal informatikai fejlesztési koncepciójának kidolgozásában;
15. irányítja és kialakítja a kormányhivatalok és a járási hivatalok szolgáltató központjának alapfunkcióit, központi iktató- és iratkezelő rendszerét, központi levelezési és csoportmunkarendszerét, központi személyügyi rendszerét, központi gazdálkodási rendszerét;
16. ellátja a Hivatal által nyújtott SZEÜSZ-ök vonatkozásában felmerülő informatikai alkalmazás-fejlesztési feladatokat;
17. részt vesz a Hivatal igazgatási és informatikai tárgyú kormány-előterjesztéseinek kidolgozásában, véleményezésében;
18. összehangolja és szervezi az informatikai alkalmazás-fejlesztésekben közreműködő hivatali szervezeti egységek, valamint beszállítók tevékenységét;
19. kapcsolatot tart a szakterületekkel a Hivatal belső és külső fejlesztéseit érintően;
20. biztosítja a folyamatos információáramlást az informatikai alkalmazás-fejlesztési projektekben érintett szervezeti egységek és az informatikai szakterület között;
21. kezeli a hatáskörébe rendelt fejlesztési szerződéseket, megállapodásokat, ezen belül:
21.1. koordinálja a szerződések szakmai tartalmának összeállítását, különös tekintettel az abban foglalt feltételekre;
21.2. nyomon követi a szerződésben foglalt feltételek teljesítését, különös tekintettel a vállalt határidőkre;
21.3. figyelemmel kíséri a szerződések lejárati idejét, a meghosszabbításhoz szükséges eljárás időben történő megkezdéséhez.”

(7) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 5. cím 5.3. alcíme helyébe a következő rendelkezés lép:

„5.3. Informatikai Minőség- és Biztonságirányítási Főosztály
Az Informatikai Minőség- és Biztonságirányítási Főosztály funkcionális feladatai körében:
1. tervezi és működteti a Hivatal informatikai minőség- és információbiztonság-irányítási rendszereit, és gondoskodik azok együttműködéséről;
2. irányítja és koordinálja a Hivatal informatikai rendszereinek kockázatfelmérési és -elemzési tevékenységét, vezeti a Hivatal informatikai kockázatkezelési nyilvántartását;
3. az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról szóló 2013. évi L. törvény szerint létrehozza és aktualizálja a Hivatal informatikai szabályozási rendszerét;
4. az informatikai szakterületi vezetők szakmai irányításával létrehozza és élőn tartja a Hivatal informatikai folyamatait, szabályzatait, szakmai kapcsolatot tart a Koordinációs és Szervezési Főosztály normaalkotásért felelős területével;
5. javaslatokat fogalmaz meg a Hivatal folyamat- és kockázatmenedzsment tanácsadója számára a Hivatal informatikai folyamatai felmérési és kockázatkezelési stratégiájának fejlesztésére vonatkozóan;
6. létrehozza a Hivatal által nyújtott SZEÜSZ-ök vonatkozásában a szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatásokról és az állam által kötelezően nyújtandó szolgáltatásokról szóló 83/2012. (IV. 21.) Korm. rendelet által előírt informatikai szabályzatokat, illetve koordinálja elkészítésüket;
7. szükség esetén szabályzói szakterületi támogatást nyújt a kormányhivatalok informatikai szabályzatainak elkészítéséhez, és arra vonatkozóan ajánlásokat készít;
8. szükség esetén folyamatszervezési tevékenységével támogatja a kormányhivatalok és járási hivatalok informatikai szakirányítási tevékenységét, ennek keretében szabályzó dokumentumokat készít, támogatja a Hivatal által számukra nyújtott központi informatikai szolgáltatásokat; az informatikai működésük meghatározott irányvonalait szabályzási tevékenységével összehangolja; mérhetővé és ellenőrizhetővé teszi az érintett intézmények informatikával kapcsolatos tevékenységét;
9. részt vesz a szakterületet érintő jogszabálytervezetek kidolgozásában és véleményezésében;
10. Hivatalon belül koordinálja a Miniszterelnökség által kiadott éves ellenőrzési terv alapján a kormányhivatalok, járási hivatalok, kormányablakok, okmányirodák átfogó, téma-, cél- és utóellenőrzéseit a jogszabályok általi előírások szerint;
11. az informatikai elnökhelyettes által jóváhagyott minőségügyi és audit éves terv szerint hivatalon belüli (belső) IT ellenőrzések, auditok lebonyolítása;
12. részt vesz az informatikai infrastruktúra minőségbiztosításában, az informatikai szolgáltatások és kapcsolódó alkalmazás-fejlesztésekre vonatkozóan minőségbiztosítási auditokat folytat le, jelentések formájában hiánypótló intézkedésre tesz javaslatot;
13. működteti a Hivatal informatikai folyamatainak mérési rendszerét, auditokat szervez és bonyolít le, helyesbítő tevékenységeket fogalmaz meg;
14. részt vesz a beszállítók szolgáltatási szintmegállapodásában foglaltak betartásának ellenőrzésében és nyilvántartásában;
15. incidenskezeléssel összefüggésben kiadott szabályozók szerinti incidenskezeléssel kapcsolatos ellenőrzéseket tart, a kritikus incidensek kivizsgálása kapcsán helyesbítő és megelőző intézkedésekre tesz javaslatot;
16. IT kockázatkezelési tevékenység keretén belül gondoskodik a Hivatal elektronikus információs rendszereire, szolgáltatásaira és működésére vonatkozó IT biztonsági szabványok és jogszabályok előírásainak folyamatokba való beépüléséről;
17. a Hivatal informatikai szakirányítási tevékenysége kapcsán részt vesz az elnöki ajánlások előkészítésében és azok végrehajtásának ellenőrzésében;
18. ellenőrzi az informatikai rendszerek működését biztonsági szempontból;
19. javaslatot tesz a Hivatal biztonsági rendszerének továbbfejlesztésére;
20. szakmai szempontból véleményezi az informatikai biztonsági szabályozókat, kezdeményezi a szükséges szabályozói dokumentumok kialakítását, aktívan közreműködik azok elkészítésében, véleményezi a kiemelt szerződéseket IT biztonsági szempontból;
21. részt vesz az informatikai biztonsági vonatkozású fejlesztésekben, érvényesíti az informatikai biztonsági jogszabályi követelményeket;
22. ellátja a szükséges hatósági eljárások esetén a Hivatal informatikai biztonsági szempontú érdekképviseletét;
23. kivizsgálja a Hivatal által üzemeltetett rendszerek és szolgáltatások során bekövetkezett IT biztonsági incidenseket, koordinálja az incidenskezelési folyamatokat, közreműködik az informatikai biztonsági incidensek megelőzését célzó tevékenységekben;
24. naplózza a Hivatal információs rendszereit, kiértékeli a naplóbejegyzéseket;
25. belső sérülékenységi vizsgálatokat folytat az üzemeltetett rendszerek és az üzemeltetésre átadásra kerülő rendszerek tekintetében;
26. beszerzi a hivatali kört illetően a fenyegetettségi információkat, feldolgozza és kidolgozza az elhárításhoz szükséges ellenintézkedési javaslatokat;
27. a Hivatal informatikai biztonsági tudatosság növelésének érdekében megtervezi és végrehajtja a szükséges intézkedéseket, különös tekintettel az oktatási anyagok kidolgozására, a tudatossági szint felmérésére, oktatások szervezésére és az oktatások eredményeinek visszamérésére, ezen feladatok ellátása során együttműködik a biztonsági főnökkel;
28. ellátja a minősített adat elektronikus biztonságához kapcsolódó feladatokat a minősített adat elektronikus biztonságának, valamint a rejtjeltevékenység engedélyezésének és hatósági felügyeletének részletes szabályairól szóló 161/2010. (V. 6.) Korm. rendelet szerint együttműködik a biztonsági vezetővel;
29. közreműködik az elektronikus információs rendszer biztonságáért felelős személy feladatainak ellátásában.”

(8) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 5. cím 5.4. alcíme a következő f) és g) ponttal egészül ki:

(Az Informatikai Szolgáltatásmenedzsment Főosztály funkcionális feladatai körében a következő feladatokat látja el:)

f) a rendszerhasználat-támogatás és incidenskezelés vonatkozásában:
1. a helpdesk feladatainak keretén belül működteti a Hivatal elsődleges kommunikációs csatornáit az informatikai ügyek tekintetében; fogadja, kezeli és nyilvántartja a telefonon, e-mailen, postai úton, jegykezelő rendszerben érkező bejelentéseket, informatikai hibákat, problémákat;
2. regisztrálja és kategorizálja a beérkezett bejelentéseket;
3. ellátja az első szintű incidenskezelési feladatokat;
4. gondoskodik az általa el nem hárított informatikai hibáknak az illetékes szervezeti egységhez történő továbbításáról;
5. végigköveti a bejelentések intézésének teljes menetét;
6. gondoskodik a bejelentő tájékoztatásáról az incidens kezelésének vonatkozásában;
7. gondoskodik minden bejelentés lezárásáról;
8. gondoskodik a probléma- és incidenskezelési nyilvántartás vezetéséről;
9. rendszeresen jelentéseket készít a bejelentések és incidenskezelések vonatkozásában;
10. részt vesz a helpdesk másodlagos, illetve háttérbe vont tevékenységeinek megszervezésében;
g) a jogosultság-nyilvántartás vonatkozásában:
1. részt vesz a Hivatal egységes jogosultság-nyilvántartási rendszerének kiépítésében, karbantartásában;
2. gondoskodik a jogosultságkezelési feladatok informatikai vonatkozású ellátásáról, különösen a jogosultságok beállításáról, visszavonásáról azon szakrendszerek esetében, amelyek nem rendelkeznek külön erre a célra szolgáló felülettel az érintett szakterületek kiemelt felhasználói számára, valamint gondoskodik a felhasználók azonosítását és jogosultságainak biztosítását segítő informatikai eszközök kiadásáról, visszavételéről, kezeléséről;
3. az okmányirodai feladatok ellátásához az okmányirodák működésének személyi és technikai feltételeiről szóló 58/1999. (XII. 30.) BM rendelet alapján kezeli és nyilvántartja az ügyintézők részére személyre szóló tanúsítvánnyal ellátott chipkártyákat vagy ezeknek megfelelő egyedi okmányirodai, illetve kormányablakos azonosítókat;
4. működteti a jogosultságkezelő rendszereket, ennek körében ellátja a jogosultságok beállításával (rögzítés, módosítás, törlés) kapcsolatos informatikai feladatokat;
5. közreműködik az NS.CP-hez rendszer-rendszer kapcsolat útján hozzáférő szervezetek, valamint az NS.CP-t és a CS SIS-t az NS.CP Portál felületen keresztül elérő felhasználók jogosultság-nyilvántartásának vezetésével kapcsolatos feladatok ellátásában.”

(9) Az utasítás 1. melléklet 2. függelék 5. címe a következő 5.6. alcímmel egészül ki:

„5.6. Projektiroda (Főosztály)
A Projektiroda a projektszervezetben megvalósuló tevékenysége keretében:
1. ellátja a projektkoordinációval, illetve adminisztrációval kapcsolatos feladatokat a Hivatal szervezeti egységeivel együttműködve;
2. ellátja a projektek tervezésével és előkészítésével kapcsolatos feladatokat a Hivatal érintett szakterületi vezetői (elnökhelyettesek), valamint az elnök által közvetlenül irányított és a projektben érintett szervezeti egységek vezetőinek együttműködésével;
3. végzi a projektszabályzatban meghatározott projektmenedzsment feladatokat;
4. gondoskodik a projektek Támogatási Szerződéseinek, Konzorciumi Megállapodásainak, szerződéstervezeteinek és egyéb dokumentumainak összeállításáról a projektekre vonatkozó szabályoknak megfelelően;
5. segítséget nyújt az érintett szakterületeknek a projektekkel összefüggésben felmerülő jogszabály-alkotási és jogszabály-módosítási igények felmérésében;
6. részt vesz a projektillesztésre irányuló feladatok ellátásában, valamint a döntéstámogatásban;
7. felügyeli a projektvégrehajtás, valamint a projektfenntartás egyes fázisait, támogatja a végrehajtás előkészítését és követését;
8. a projektek végrehajtása során biztosítja a projektdokumentáció és a tényleges végrehajtás összhangját az érintett szakterületi vezetők (elnökhelyettesek), valamint az elnök által közvetlenül irányított és a projektben érintett szervezeti egységek vezetőinek együttműködésével;
9. a projektek végrehajtása során biztosítja az érintett szakterületek tájékoztatását, a kommunikációhoz szükséges információk projektszervezeten és a Hivatalon belüli átadását;
10. ellátja a projekten belüli és projektek közötti koordinációs feladatokat a projektmenedzsment keretében szükséges mértékig;
11. felkutatja az aktuális pályázati kiírásokat a Hivatal vezetése által jóváhagyott projektötletek alapján, valamint támogatja a projektek projektcsatornába való bekerülését az érintett szakterületek együttműködésével;
12. végzi a pályázatfigyelést, javaslatot tesz a pályázati lehetőségek igénybevételére;
13. előkészíti, kidolgozza a projektjavaslatokat, pályázati dokumentációkat készít a Hivatal érintett szakterületi vezetői (elnökhelyettesek), valamint az elnök által közvetlenül irányított és a projektben érintett szervezeti egységek vezetőinek támogatásával;
14. együttműködik az európai uniós támogatások felhasználását koordináló, felügyelő és ellenőrző intézményekkel;
15. előkészíti az európai uniós támogatások felhasználását érintő ellenőrzéseket, részt vesz az ellenőrzés végrehajtásában;
16. konzorciumban megvalósuló projektek esetén együttműködik és kapcsolatot tart a konzorciumban részt vevő intézmények képviselőivel az együttműködési megállapodásban rögzítettek alapján.”

19. § Az utasítás

a) 1. melléklet 4. § n) pontjában az „adóigazgatási száma” szövegrész helyébe az „adószáma” szöveg,

b) 1. melléklet 20. § k) pontjában az „azok tervezési” szövegrész helyébe az „azok igazgatásszervezési, tervezési” szöveg,

c) 1. melléklet 20. § u) pontjában a „nyújtott helpdesk” szövegrész helyébe a „nyújtott informatikai helpdesk” szöveg,

d) 1. melléklet 2. függelék 2. cím 2.3. alcímének 12. pontjában a „vezeti és” szövegrész helyébe a „nyilvántartja, vezeti és” szöveg,

e) 1. melléklet 2. függelék 3. cím 3.1. alcím a) pont 4. alpontjában az „ellátja” szövegrész helyébe az „a 3.2. alcím d) pontjának 1. alpontja kivételével ellátja” szöveg,

f) 1. melléklet 2. függelék 3. cím 3.4. alcíme a) pontjának 3. alpontjában a „telefonos kapcsolattartás” szövegrész helyébe az „egyéb kapcsolattartás” szöveg,

g) 1. melléklet 2. függelék 4. cím 4.2. alcímének 6. pontjában az „ügyekben” szövegrész helyébe az „ügyekhez, illetve a Személyes Ügyfélszolgálathoz” szöveg,

h) 1. melléklet 2. függelék 4. cím 4.2. alcímének 15. pontjában a „szervezetekkel” szövegrész helyébe a „szervekkel” szöveg,

i) 1. melléklet 2. függelék 4. cím 4.2. alcímének 27. pontjában az „a telefonon intézhető ügyek tekintetében” szövegrész helyébe az „a telefonos azonosítást követően” szöveg,

j) 1. melléklet 2. függelék 4. cím 4.2. alcímének 28. pontjában a „fogadja az” szövegrész helyébe a „fogadja a telefonos és az” szöveg,

k) 1. melléklet 2. függelék 4. cím 4.4. alcím 13. pontjában a „Főosztállyal” szövegrész helyébe a „Főosztállyal, továbbá a Minisztérium Informatikai Helyettes Államtitkársággal” szöveg,

l) 1. melléklet 2. függelék 5. cím 5.1. alcím b) pont bf) alpont 4. pontjában a „támogatja” szövegrész helyébe az „ellátja” szöveg,

m) 1. melléklet 2. függelék 5. cím 5.4. alcím a) pont 3. alpontjában a „dolgoz ki” szövegrész helyébe a „dolgoz ki a felhasználókkal” szöveg

lép.

20. § Ez az utasítás a közzétételét követő hónap első napján lép hatályba.

21. § Hatályát veszti az utasítás

b) 1. melléklet 36. § (2) bekezdésének az „a Projektiroda vezetője,” szövegrésze,

e) 1. melléklet 2. függelék 2. cím 2.2. alcímének 9. pontja,

f) 1. melléklet 2. függelék 4. cím 4.1. alcímének 26–34. pontja,

g) 1. melléklet 2. függelék 4. cím 4.2. alcímének 15. pontjának az „üzleti alapon” szövegrésze,

i) 1. melléklet 2. függelék 5. cím 5.1. alcíme a) pont 28. alpontjának az „és az infokommunikációs ágazat alprogramjának kidolgozásában” szövegrésze,

j) 1. melléklet 2. függelék 5. cím 5.1. alcíme b) pontjának ba) és bb) alpontja,

k) 1. melléklet 2. függelék 5. cím 5.4. alcím b) pont 1. és 2. alpontja,

l) 1. melléklet 2. függelék 5. cím 5.4. alcím c) pont 3. alpontja,

m) 1. melléklet 2. függelék 5. cím 5.4. alcím d) pont 3. alpontja.

1. függelék a 31/2015. (XI. 19.) BM utasításhoz

KÖZIGAZGATÁSI ÉS ELEKTRONIKUS KÖZSZOLGÁLTATÁSOK KÖZPONTI HIVATALA
SZERVEZETI ÁBRA
egységes szerkezetben

2. függelék a 31/2015. (XI. 19.) BM utasításhoz

A Hivatal szervezeti egységeinek felsorolása, létszámkerete

 

A

B

C

1.

Irányító vezető

Szervezeti egység

Létszám
(fő)

2.

1. Elnök

1.1. Koordinációs és Szervezési Főosztály

80

3.

1.1.1. Jogi Osztály

4.

1.2. Humánpolitikai Főosztály

5.

1.2.1. Bérszámfejtési Osztály

6.

1.2.2. Humánerőforrás Osztály

7.

1.3. Belső Ellenőrzési Főosztály

8.

1.4. Nemzetközi és Kommunikációs Főosztály

9.

1.5. Iratkezelési Főosztály

10.

1.5.1. Iratkezelési Osztály

11.

1.5.2. Minősített Adatkezelési és Dokumentációs Osztály

12.

1.6. N.SIS II Hivatal (Főosztály)

13.

2. Gazdasági elnökhelyettes

2.1. Közgazdasági Főosztály

116

14.

2.1.1. Pénzügyi Osztály

15.

2.1.2. Számviteli Osztály

16.

2.1.3. Kontrolling és Projekttámogatási Osztály

17.

2.2. Logisztikai Főosztály

18.

2.2.1. Okmánykiállító és Postázó Osztály

19.

2.2.2. Okmány- és Rendszámkoordinációs Osztály

20.

2.2.3. Okmánytári Osztály

21.

2.3. Beszerzési és Szerződés-előkészítő Főosztály

22.

2.4. Műszaki Főosztály

23.

2.4.1. Ellátási Osztály

24.

2.4.2. Üzemeltetési Osztály

25.

3. Hatósági elnökhelyettes

3.1. Személyi Nyilvántartási és Igazgatási Főosztály

267

26.

3.1.1. Személyi Nyilvántartás Igazgatási Osztály

27.

3.1.2. Személyi Nyilvántartó Osztály

28.

3.1.3. Operatív Szolgáltatási Osztály

29.

3.1.4. Belföldi Jogsegélyügyek Osztálya

30.

3.1.5. Hatósági és Igazgatás Támogató Osztály

31.

3.2. Bűnügyi Nyilvántartó Hatóság (Főosztály)

32.

3.2.1. Bűnügyi Nyilvántartás Igazgatási Osztály

33.

3.2.2. Bűnügyi Nyilvántartó és Adatfeldolgozó Osztály

34.

3.3. Közlekedési Igazgatási és Nyilvántartási Főosztály

35.

3.3.1. Közlekedési Igazgatási Osztály

36.

3.3.2. Közlekedési Nyilvántartó Osztály

37.

3.3.3. Közúti Közlekedési Nemzetközi Jogsegélyügyek Osztálya

38.

3.4. Okmányfelügyeleti Főosztály

39.

3.4.1. Személyi Okmány Igazgatási Osztály

40.

3.4.2. Okmányfelügyeleti Osztály

41.

4. Közszolgáltatási elnökhelyettes

4.1. Szolgáltatás-menedzselési Főosztály

358

42.

4.1.1. Szolgáltatás-fejlesztési Osztály

43.

4.1.2. Okmányirodák és Kormányablakok Szolgáltatás Monitoring Osztály

44.

4.1.3. Közszolgáltatásokat Támogató Osztály

45.

4.2. Kormányzati Ügyfélvonal Főosztály

46.

4.2.1. Közigazgatási, Kormányablak Ügyek és Foglalkoztatás Bejelentés Contact Center Osztály

47.

4.2.2. Telefonos és Elektronikus Ügyintézés Contact Center Osztály

48.

4.2.3. Contact Center Működés Előkészítő és Támogató Osztály

49.

4.3. Személyes Ügyfélszolgálati Főosztály

50.

4.3.1. Személyi Okmányok Osztálya

51.

4.3.2. Gépjármű Okmányok Osztálya

52.

4.3.3. Kiemelt Ügyfelek Osztálya

53.

4.3.4. Személyes Ügyfélszolgálatot Támogató Osztály

54.

4.4. Kormányzati Központi Érkeztető Főosztály

55.

4.4.1. Érkeztető és Jogi Előkészítő Osztály

56.

4.4.2. Rögzítő és Alkalmazás-felügyeleti Osztály

57.

4.4.3. Kivétel- és Utókezelő Osztály

58.

4.4.4. KÉR Folyamat- és Minőségfejlesztési Osztály

59.

4.4.5. KÉR Támogató Osztály

60.

5. Informatikai elnökhelyettes

5.1. Informatikai Üzemeltetési Főosztály

178

61.

5.1.1. Gépterem Üzemeltetési Osztály

62.

5.1.2. Infrastruktúra Üzemeltetési Osztály

63.

5.1.3. Alkalmazás Üzemeltetési Osztály

64.

5.1.4. Rendszertámogatási Osztály

65.

5.2. Informatikai Alkalmazás-fejlesztési Főosztály

66.

5.2.1. Igazgatásszervezési Osztály

67.

5.2.2. Alkalmazásszervezési és Fejlesztési Osztály

68.

5.2.3. Alkalmazás-tesztelési Osztály

69.

5.2.4. Fejlesztésmenedzsment Osztály

70.

5.3. Informatikai Minőség- és Biztonságirányítási Főosztály

71.

5.3.1. Informatikai Ellenőrzési Osztály

72.

5.3.2. Informatikai Folyamatmenedzsment Osztály

73.

5.3.3. Informatikai Biztonságfelügyeleti Osztály

74.

5.4. Informatikai Szolgáltatásmenedzsment Főosztály

75.

5.4.1. Kormány-, Járási Hivatali és Kormányablak Informatikai Szakirányítási Osztály

76.

5.4.2. Hatósági Informatikai Szolgáltatásmenedzsment Osztály

77.

5.4.3. Hivatali és Egyedi Kormányzati Informatikai Szolgáltatásmenedzsment Osztály

78.

5.4.4. Informatikai Helpdesk Osztály

79.

5.5. Informatikai Közfoglalkoztatási Főosztály

80.

5.5.1. Közfoglalkoztatási Infrastruktúra Üzemeltetési Osztály

81.

5.5.2. Közfoglalkoztatási Alkalmazás Üzemeltetési Osztály

82.

5.5.3. Közfoglalkoztatási Fejlesztés és Adattárház Osztály

83.

5.6. Projektiroda (Főosztály)

1

Az utasítás a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2015. december 2. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére