• Tartalom

34/2015. (VII. 21.) HM utasítás

34/2015. (VII. 21.) HM utasítás

a szolgálati viszonyon, a közalkalmazotti jogviszonyon és a munkaviszonyon kívüli tevékenységek díjazásáról1

2019.02.08.

A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 2. § (5) bekezdése alapján a következő utasítást adom ki:

1. Az utasítás hatálya

1. § (1)2 Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelemért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetekre, a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatra (a továbbiakban: KNBSZ), a miniszter fenntartói irányítása alá tartozó köznevelési intézményre, valamint a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervezetek) terjed ki.

(2) Az utasítás szabályait

a) a hivatásos és szerződéses katona (a továbbiakban együtt: állomány tagja),

b) a tényleges szolgálatot teljesítő önkéntes tartalékos katona, valamint

c)3 a honvédelmi alkalmazott, közalkalmazott és a munkavállaló

[az a)–c) pontban foglaltak a továbbiakban együtt: személyi állomány tagja], továbbá az (1) bekezdés szerinti honvédelmi szervezetek állományába nem tartozók 2. § szerinti feladatok végrehajtására irányuló tevékenységének díjazására kell alkalmazni.

(3) Az utasítás alkalmazásában a felszámítási alap alatt a juttatások alapját képező bázisösszeget kell érteni, melynek összege 38 650 Ft.

2. Megbízási és vállalkozási jogviszony alapján végezhető feladatok

2. § (1)4 A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) szerinti megbízási szerződésen és vállalkozási szerződésen (a továbbiakban együtt: megbízási szerződés) alapuló jogviszony (a továbbiakban: megbízási jogviszony) – jogszabály vagy közjogi szervezetszabályzó eszköz eltérő rendelkezése hiányában – csak olyan feladat elvégzésére létesíthető, amelyre nincs rendszeresítve szervezetszerű beosztás vagy munkakör. Ez alól a 4. § (2) bekezdés szerinti összesített előterjesztés jóváhagyása alkalmával a miniszter, ezt követően pedig a honvédek jogállásáról szóló 2012. évi CCV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 9/2013. (VIII. 12.) HM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. § 3. pontjában meghatározott elöljáró parancsnok adhat felmentést akkor, ha a honvédelmi szervezet alaprendeltetési feladatainak zavartalan működése más módon nem biztosítható.

(2)5 A honvédelmi szervezetek állományába nem tartozó személynek az R. 186. § (3) bekezdés b) pontja szerinti, delegáció hivatalos tagjaként történő kiutazására megbízási jogviszony létesítésével kerülhet sor.

(3)6 Nem létesíthető megbízási jogviszony olyan szolgálati viszonnyal, honvédelmi alkalmazotti jogviszonnyal, közalkalmazotti jogviszonnyal vagy munkaviszonnyal (a továbbiakban együtt: foglalkoztatási jogviszonnyal) kapcsolatos kötelezettség körébe tartozó, munkaköri leírásban meghatározott feladat elvégzésére, amely

a) az állomány tagja és a tényleges szolgálatot teljesítő önkéntes tartalékos katona esetében a honvédek jogállásáról szóló 2012. évi CCV. törvény 55. §-a szerinti megbízással, továbbá helyettesítéssel, vezényléssel, túlszolgálat elrendelésével,

b)7 honvédelmi alkalmazott és közalkalmazott esetében kinevezéstől eltérő foglalkoztatás keretében, helyettesítéssel vagy rendkívüli munkavégzés elrendelésével vagy

c) munkavállaló esetében munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás keretében, helyettesítéssel vagy rendkívüli munkavégzés elrendelésével

elvégeztethető.

3. § Megbízási szerződés kizárólag olyan feladat elvégzésére köthető, amelynek jellege, tartalma és formája – különösen a feladat elvégzésének helyére, idejére, a megbízói utasítások jellegére vonatkozó kikötésekre figyelemmel – nem képezi a 2. § (3) bekezdésében meghatározott jogviszonyok jellemző elemeit.

3. 8 A megbízási szerződéshez szükséges költségvetési előirányzat igénylése és jóváhagyása

4. § (1)9 A honvédelmi szervezetek a megbízási jogviszony létesítésére vonatkozó igényeiket a megbízási szerződésekhez szükséges költségvetési előirányzat jóváhagyásra történő felterjesztése érdekében a HM pénzügyi feladatokat ellátó központi szervezete által előzetesen megszabott formátumban és határidőre küldik meg a HM pénzügyi feladatokat ellátó központi szervezete részére.

(2) A HM pénzügyi feladatokat ellátó központi szervezete a honvédelmi szervezetek igényei alapján – a költségvetésben e célra betervezett előirányzat figyelembevételével – a miniszter részére előkészíti, és jóváhagyásra felterjeszti a megbízási jogviszonyok létesítésére vonatkozó összesített előterjesztést.

(3)10 A miniszter döntését követően a HM pénzügyi feladatokat ellátó központi szervezete haladéktalanul tájékoztatja a honvédelmi szervezeteket a jóváhagyott előirányzatokról, melyet követően a megbízási jogviszony az 5. § szerint létesíthető.

(4)11 A KNBSZ az (1) bekezdés szerint meghatározott előirányzat-igényét miniszteri jóváhagyásra összevontan, egy összegben a HM pénzügyi feladatokat ellátó központi szervezet vezetője útján terjeszti fel.

(5)12 A (3) bekezdés szerint jóváhagyott összeg költségvetési évre kerül meghatározásra. A költségvetési év előirányzatát először a tárgyévet megelőző év decemberben hóvégi kifizetéssel, és utoljára a december hónapban hóközi kifizetéssel számfejtett megbízási díj terheli.

4. Megbízási jogviszony létesítése

5. § (1) A honvédelmi szervezet képviseletében megbízási jogviszony létesítésére a honvédelmi szervezet költségvetési előirányzattal rendelkező, kötelezettségvállalásra jogosult állományilletékes parancsnoka, munkáltatói jogkört gyakorló vezetője vagy az általa írásban meghatalmazott személy (a továbbiakban együtt: parancsnok) jogosult.

(2) A honvédelmi szervezet pénzügyi ellenjegyzésre jogosult vezetője a megbízási szerződés tervezetét az ellenjegyzést megelőzően jogi szakértői véleményezésre megküldi a honvédelmi szervezet jogi és igazgatási szervezeti egysége részére. Az ellenjegyzésre jogosult vezető a jogi vagy más szakértői vélemény bekérésétől eltekinthet, ha a megbízási szerződés rendszeresen ismétlődő, vagy a korábbival azonos tartalmú jogviszony létrehozására irányul.

(3) A (2) bekezdésről eltérően, a HM szervek esetében a megbízási szerződések tervezetét az ellenjegyzés keretében a HM Igazgatási és Jogi Képviseleti Főosztálya (a továbbiakban: HM IJKF) részére kell megküldeni jogi szakértői véleményezésre. Ennek eredményét a HM IJKF főosztályvezetője vagy az általa kijelölt személy a megbízási szerződés tervezetének záradékában rögzíti.

(4) A pénzügyi ellenjegyzést az arra jogosult a megbízási szerződés tervezete valamennyi példányának – a kötelezettségvállalások pénzügyi ellenjegyzéséről és bejelentésének rendjéről szóló 83/2012. (XI. 16.) HM utasítás szerinti – záradékolásával hajtja végre.

(5)13 Amennyiben a tervezett megbízási szerződés nem, vagy nem a jóváhagyott előirányzat teljes felhasználásával kerül megkötésre, a parancsnok – a feladatok és a rendelkezésre álló előirányzat függvényében, a tervezettől eltérően – év közben jelen utasításban szabályozott más tevékenység ellátására is köthet megbízási szerződést.

(6)14 A HM fejezet költségvetésében rendelkezésre álló előirányzat és a honvédelmi szervezetek részére kiadott előirányzat különbözete terhére a honvédelmi szervezetek év közbeni igényét – jelen utasítás rendelkezéseinek figyelembevételével – a HM pénzügyi feladatokat ellátó központi szervezetének vezetője saját hatáskörben bírálja el, és ennek alapján hagyja jóvá a honvédelmi szervezetek előirányzat-kiegészítését.

6. § Megbízási jogviszony létesítésekor alkalmazni kell a megbízott vagy vállalkozó (a továbbiakban együtt: megbízott) állományviszonyának megfelelő összeférhetetlenségi szabályokat.

7. § (1) Másik honvédelmi szervezet személyi állományába tartozó személy megbízási jogviszonyban csak akkor foglalkoztatható, ha

a) a megbízni tervezett személy az engedélyeztetési, illetve bejelentési kötelezettségnek eleget tett, a szerződés megkötéséhez a munkáltatói jogkört gyakorló előzetesen írásban hozzájárult, és

b) a 2. § (1) bekezdés szerinti feladat a honvédelmi szervezet személyi állományának tagjával a 2. § (3) bekezdése szerinti jogintézmények alapján csak jelentős költségtöbblettel lenne megoldható.

(2) Magyar állampolgársággal nem rendelkező személlyel megbízási jogviszony – a KNBSZ kivételével – csak a HM védelemgazdaságért felelős helyettes államtitkárának engedélyével létesíthető.

(3) A KNBSZ esetében magyar állampolgársággal nem rendelkező személy megbízási jogviszony keretében történő alkalmazásáról a főigazgató saját hatáskörben hoz döntést.

8. § (1) A parancsnok az általa vezetett, illetve más honvédelmi szervezet személyi állományába nem tartozó személlyel megbízási jogviszonyt csak akkor létesíthet,

a) ha annak költségei nem haladják meg a személyi állomány tagjával történő végrehajtatás költségeit, vagy

b) ha annak a személyi állomány tagjával történő elvégeztetését jogszabály nem teszi lehetővé.

(2) Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott korlátozás alól az R. 1. § 3. pontjában meghatározott elöljáró parancsnok felmentést adhat, ha a megbízási vagy vállalkozói díj (a továbbiakban együtt: megbízási díj) nem haladja meg a szolgáltatás megrendelésére vonatkozó nemzeti közbeszerzési értékhatárt.

(3) Nem kell alkalmazni az (1) bekezdés a) pontja szerinti korlátozást

a) az állami vezetők, a Honvéd Vezérkar főnöke és helyettese, a KNBSZ főigazgatója és helyettese részére végzett személyi tolmácsolás tekintetében, vagy

b) ha a szellemi szolgáltatás beszerzése közbeszerzési eljárás keretében, a közbeszerzésre vonatkozó jogszabályok alapján történik.

9. § A megbízási szerződést írásban kell megkötni. A megbízási szerződésben a szerződő felek kötelesek nyilatkozni arról, hogy a szerződés megkötését, valamint a megbízási díj folyósítását kizáró feltétel nem áll fenn részükről.

5. A megbízottat megillető díjak megállapítása

10. § (1) A megbízási díjak összegének megállapítása a parancsnok hatáskörébe tartozik.

(2) A honvédelmi szervezeteknél megbízási szerződéses jogviszony keretében elvégezhető, legjellemzőbb tevékenységek megbízási díjjal történő ellentételezésének mértékét a 12–18. § tartalmazza.

11. § (1) A megbízási jogviszony keretében végzett tevékenységek díjazását – ideértve a 13–14. §-ban és a 16–18. §-ban meghatározott alsó és felső határ közötti, továbbá felső határig terjedő díjazások konkrét mértékeit – a parancsnok az összes körülmény – így különösen a feladat bonyolultsága és sürgőssége, a végzett munka színvonala – mérlegelése alapján a (2) bekezdésben foglaltak szerint, a feladatra jellemző illetmények, illetve bérek, a piaci viszonyok és a rendelkezésre álló költségvetési előirányzat összege figyelembevételével, saját hatáskörben állapítja meg.

(2) Ha az adott feladatra, tevékenységre sem jogszabályban, sem közjogi szervezetszabályzó eszközben nincs érvényes díjtétel meghatározva, a megbízási díjat úgy kell megállapítani, hogy figyelembe kell venni a feladat jellege által megkívánt elvárások – így különösen az iskolai végzettség, a szakképzettség, a szakmai tapasztalat, az idegennyelv-ismeret – alapján a személyi állomány elvárt kritériumokkal rendelkező tagja teljes szolgálatteljesítési vagy munkaidőben történő foglalkoztatása esetén az egy munkanapra járó bruttó illetmény, illetve bér összegét, továbbá a feladat végrehajtásához szükséges időtartamot.

(3) A megbízási jogviszonyban foglalkoztatottak részére e tevékenységükkel kapcsolatosan felmerülő költségeknek a megtérítéséről – a rendelkezésre álló költségvetési előirányzat terhére – a megbízási szerződésben lehet megállapodni.

6. Az egyes, megbízási jogviszony keretében ellátott leggyakrabban előforduló tevékenységek díjazása

12. § A honvédelmi szervezeteknél a szerzői jogi védelem alá tartozó alkotások – így különösen a nevelés, oktatás, kiképzés, közművelődés céljait szolgáló tankönyvek, jegyzetek, számítógépes programok, alkalmazott grafikai művek – felhasználásáért vagy a mű felhasználására adott engedély ellentételezéseként a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szjt.) 16. § (4) bekezdése szerint a szerző részére díjazást kell megállapítani.

13. § (1) Az Szjt. 1. § (4)–(7) bekezdése szerint szerzői jogi védelem alá nem tartozó munka díjának megállapítása során a kiadvány terjedelmét a leütésszám („n”) alapján kell megállapítani, és egy szerzői ív alatt 40 000 leütésszámot („n”) kell érteni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti szerzői ívenként megállapítható összeg felső határa

a) kiadvány megalkotása esetén a felszámítási alap 100%-a,

b) kiadvány átdolgozása esetén a felszámítási alap 50%-a,

c) kiadvány szerkesztése, lektorálása esetén a felszámítási alap 40%-a és

d) kiadvány elkészítéséhez kapcsolódó kiegészítő tevékenység, különösen vázlatok, ábrák, fényképek készítése esetén a felszámítási alap 10%-a.

14. § (1) A honvédelmi szervezet által szervezett és lebonyolított közművelődési, ismeretterjesztő, oktatási és kiképzési rendezvények, programok, konferenciák előadói részére a parancsnok – a 10. és a 11. §-ban foglaltakra figyelemmel – legfeljebb a felszámítási alap összegét meg nem haladó óránkénti előadói tiszteletdíjat állapít meg, ha az előadás eseti jellegű, továbbá új vagy nem közismert ismeretanyagot tartalmaz.

(2) A KNBSZ esetében a felszámítási alap összegét meghaladó óránkénti előadói tiszteletdíj kifizetésének megállapításáról a KNBSZ főigazgatója saját hatáskörben dönt.

(3)15 Az előadónak a rendszeresen ismétlődő előadásokkal vagy a nem új vagy közismert anyagot tartalmazó előadással összefüggésben megbízási díjként legfeljebb a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 7. melléklete szerinti – a Gyakornok vagy a Pedagógus I. fokozathoz tartozó – garantált illetménynek az előadás időtartama és a teljes havi munkaidő figyelembevételével számított arányos részét kell megállapítani. Az illetmény számításának alapjául szolgáló fokozatokba beszámítandó idő alatt e bekezdés alkalmazásában a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 87/A. § (3) bekezdése szerinti, a közalkalmazott fizetési fokozatának megállapításánál figyelembe vehető időt, míg a honvédelmi alkalmazottak esetében a honvédelmi alkalmazottak jogállásáról szóló 2018. évi CXIV. törvény 83. § (3) bekezdése szerinti a honvédelmi alkalmazott fizetési fokozatának megállapításánál figyelembe vehető időt kell érteni.

(4) Ha az előadó honvédelmi szervezet személyi állományába tartozik, részére tiszteletdíj az (1)–(3) bekezdés alapján csak akkor állapítható meg, ha az előadás megtartása nem szolgálati vagy munkaköri kötelezettsége.

15. § (1) A honvédelmi szervezet alaptevékenysége szerinti szolgálati feladatok teljesítése során felmerülő fordítói és tolmácsolási feladatokat – különös tekintettel a személyi állomány tagjának folyósított idegennyelv-tudási pótlékra – elsősorban a honvédelmi szervezet személyi állományának tagjával kell megoldani.

(2) Amennyiben a honvédelmi szervezet személyi állományában a fordítás, tolmácsolás végrehajtására alkalmas személy nem áll rendelkezésre, vagy rendelkezésre áll, de vele a feladat a 2. §-ban foglaltakra is figyelemmel a foglalkoztatási jogviszonyból eredő teljesítési kötelezettség keretében nem végeztethető el, – a KNBSZ kivételével – a parancsnok köteles a fordítási és a tolmácsolási igényt – a feladat teljesítésének helye, ideje, a tolmácsolás szintje és témája megjelölése mellett – írásban az MH rendezvényszervezési feladatokat ellátó szervezetének bejelenteni.

(3) Ha az MH rendezvényszervezési feladatokat ellátó szervezete a felmerülő fordítási, tolmácsolási feladatot nem tudja végrehajtani, a parancsnok honvédelmi szervezettel foglalkoztatási jogviszonyban nem álló vagy másik honvédelmi szervezettel foglalkoztatási jogviszonyban álló személlyel megbízási szerződést köt, és részére a 16. és a 17. § szerinti fordítói, illetve a 18. § szerinti tolmácsolási díjat állapít meg.

16. § (1) Fordítási feladatok ellátásáért a parancsnok alapdíjat és a 17. §-ban meghatározott esetekben pótdíjat állapít meg.

(2) A parancsnok fordítói alapdíjként oldalanként

a) idegen nyelvről magyar nyelvre történő fordítás esetén a felszámítási alap 2,0–4,0%-a,

b) magyar nyelvről idegen nyelvre történő fordítás esetén a felszámítási alap 3,0–6,0%-a,

c) idegen nyelvről idegen nyelvre történő fordítás esetén a felszámítási alap 4,0–7,0%-a

közötti összeget állapít meg.

17. § (1) A parancsnok a 16. § szerinti alapdíjon felül – annak legfeljebb 200%-áig terjedő – pótdíjat állapít meg, amennyiben a fordítás körülményei, így különösen a nem latin betűs szöveg, a fordítás sürgőssége, a Magyarországon ritkán használt idegen nyelv, a fordítás minőségével, pontosságával szemben támasztott különösen magas követelmények a fordítást megnehezítik.

(2) A fordítással készített szövegkivonat – ideértve különösen a szinopszist és az összefoglalót – esetén a parancsnok a szövegkivonat terjedelme alapján a 16. § szerinti alapdíjat és az (1) bekezdés szerinti pótdíjat állapítja meg, mely nem lehet kevesebb, mint a teljes szövegterjedelemre számított fordítási díj 10%-a.

(3) Amennyiben a megbízási szerződés a díjazás mértékét oldal/Ft-ban határozza meg, akkor egy oldal alatt 32 soros, soronkénti 60 leütést (1920 n) tartalmazó szöveget kell érteni.

(4) Fordított szöveg lektorálásáért a parancsnok a megbízott részére a fordítói alapdíj legfeljebb 50%-át állapítja meg.

(5) A KNBSZ esetében az (1), (2) és (4) bekezdés, valamint a 16. § alapján meghatározott összegen felüli díjazás megállapításáról a KNBSZ főigazgatója saját hatáskörben dönt.

18. § (1) A tolmácsolási feladatok ellátásáért a parancsnok alapdíjat és a (3) bekezdésben meghatározott esetekben pótdíjat állapít meg.

(2) A tolmácsolási alapdíj mértéke óránként a felszámítási alap 8%-a.

(3) A tolmácsolási pótdíj mértéke

a) a ritkábban használt európai nyelvek esetében az alapdíj 10–30%-a azzal, hogy ritkábban használt európai nyelvnek minősül valamennyi európai nyelv az angol, a német és a francia nyelv kivételével,

b) a nehezen elsajátítható nyelvek esetében az alapdíj 30–50%-a azzal, hogy nehezen elsajátítható nyelv a nem latin betűket alkalmazó nyelv.

(4) Szinkrontolmácsolás esetén a parancsnok a tolmács részére pótdíjként az alapdíj 100–200%-a közötti összeget állapít meg.

(5) A KNBSZ esetében a tolmácsolás szokásos körülményeitől eltérő, így különösen az éjszakai órában felmerülő, sürgős vagy azonnali igénybevétellel járó feladatellátás esetén vagy bonyolult szövegű, magas szakmai követelményeket, felelősséget követelő tolmácsolási megbízás esetén a (3) és (4) bekezdésben meghatározott mértéket meghaladó pótdíj megállapításáról a KNBSZ főigazgatója saját hatáskörben dönt.

7. Műveleti területen végzett fordítói, tolmácsolási és egyéb feladatokra, tevékenységekre vonatkozó sajátos szabályok

19. § (1) A honvédelmi szervezet által a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény 80. § l) pontja szerinti műveleti területen – az MH személyi állományába nem tartozó – fordítási, tolmácsolási és egyéb tevékenység ellátására szerződtetett személyek megbízási jogviszonyára és e tevékenységek díjazására jelen utasítás szabályait – a (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével – a 20–24. §-ban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) A műveleti területen végzett feladatok megbízási jogviszony keretében történő végzésére a 7. § (2) bekezdését, a 15. § (2) bekezdését és a 18. §-t nem kell alkalmazni.

20. § (1) A műveleti területen végzett feladatok ellátására csak olyan megbízási szerződés köthető meg, amely tartalmazza, hogy a megbízott

a) a fordítási és tolmácsolási feladatokat kizárólag a műveleti területen végezheti,

b) a műveleti területen belül a konkrét helyhez kötött feladatok kivételével a teljesítés helyét szabadon megválaszthatja, és

c) a megbízás szerinti feladatokat időkorlátozás nélkül – a szerződésben meghatározott érvényességi időtartamon belül – a megbízó vagy az általa meghatalmazott személy iránymutatásai szerint önállóan, a megbízó érdekeinek megfelelően végezheti.

(2) A megbízó vagy annak képviselője a fordítástól vagy tolmácsolástól eltérő feladat megbízottal történő elvégeztetésére nem intézkedhet.

21. § (1) A műveleti területen végzendő feladatra kötött megbízási szerződésnek – a sajátos viszonyokra tekintettel az általános tartalmi elemeken túlmenően – tartalmaznia kell különösen

a) a megbízott kifejezett nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a fordítási és tolmácsolási feladatokat kizárólag megbízási jogviszony keretében kívánja elvégezni,

b) azt a kikötést, hogy a megbízott e tevékenysége keretében alkalmazottat, bedolgozót, segítő családtagot, közreműködőt nem vehet igénybe,

c) a feladat konkrét meghatározását azzal a kiegészítéssel, hogy a fordítást és a tolmácsolást esetenként, alkalomszerűen, a szükséges időpontokban, meghatározott határidőre kell teljesíteni,

d) a fordítás és a tolmácsolás elvárható követelményeinek, színvonalának meghatározását,

e) azt, hogy a fordítási és tolmácsolási díj a megbízási szerződésben nettó, közterhet nem tartalmazó vagy bruttó összegben – a megbízott kérésére, akár külföldi pénznemben – kerül megállapításra,

f) a közterhekre vonatkozó kikötéseket,

g) a megbízott részére a feladat ellátásához térítésmentesen vagy térítés ellenében rendelkezésre bocsátott eszközöket, infrastruktúrát, ellátást, utazási és egyéb vállalt költségtérítéseket, továbbá azok igénybevételének feltételeit és eljárási rendjét,

h) a fordítási és tolmácsolási feladat biztonságos végzésének követelményeit,

i) a hibás vagy hiányos teljesítés esetén a megbízottat terhelő kötelezettségeket és a megbízó jogosultságait és

j) a megbízott által okozott károk rendezésére vonatkozó kikötéseket, ami történhet a megbízási díjból való levonással is, mely esetben azonban rendelkezni kell arról, hogy a külföldi pénznemben folyósított fordítási vagy tolmácsolási díjból a kár összege milyen átváltási árfolyam alkalmazásával kerül kiszámításra és levonásra.

(2) Ha a megbízási díj az (1) bekezdés e) pontjára figyelemmel szerződésben nem magyar pénznemben kerül megállapításra, vagy a megállapított pénznemtől eltérő pénznemben kerül kifizetésre, a szerződésben rögzíteni kell annak feltételeit és az átváltási árfolyam alkalmazására vonatkozó szabályokat. Ha a megbízási díj, az annak terhére folyósított előleg vagy ezek egy része a megbízott kifejezett kérésére készpénzben kerül kifizetésre, a szerződésben rögzíteni kell a kifizetés teljesítésének helyét és időpontját.

22. § (1) A tolmácsolási díjat – a fordítási díjtól és az egyéb tevékenységek díjától elkülönítve – átalány formájában kell meghatározni, amelyet a teljesítési igazolás alapján utólag, legkésőbb a megbízási szerződés érvényességének utolsó napján – a nemzetközi szerepvállalás költségvetési előirányzata terhére – kell folyósítani.

(2) A tolmácsolási átalánydíj és a fordítási díj összegének megállapításakor súlyozottan kell figyelembe venni a teljesítés helye szerinti körülményeket, a munkaerő-piaci viszonyokat és a biztonsági kockázatot. A megbízott kérésére tartós megbízás esetén havonta – feladatteljesítés- vagy időarányos összegű – megbízási díjelőleg folyósítható. A megbízási díjat vagy az annak terhére kifizetett előleget a szerződésben meghatározott pénznemben kell folyósítani.

23. § A megbízó és a megbízott közös megegyezéssel a megbízási szerződésben további, Ptk. szerinti jogokat és kötelezettségeket határozhat meg, azonban a megbízási szerződés foglalkoztatási jogviszonyra vonatkozó utalásokat, jellemző elemeket – így különösen utasítási jogra, munkaidőre vonatkozó utalást – nem tartalmazhat.

24. § A megbízott által ténylegesen tolmácsolással eltöltött időről, annak helyéről és színvonaláról, eredményességéről személyenkénti nyilvántartást kell vezetni, melyet a kötelezettségvállalásra jogosult elöljáró által kijelölt személy legalább hetente aláírásával hitelesít. A nyilvántartást – melyet a kötelezettség teljesítéséről szóló igazoláshoz kell csatolni – helyileg elkészített formában, az ügyviteli szabályoknak megfelelően kell összeállítani és kezelni, annak adatai azonban a jelen §-ban foglaltakon túl más információkkal is kiegészíthetőek.

8. Záró rendelkezések

25. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

26. §16

1

Az utasítást a 15/2021. (IV. 23.) HM utasítás 25. §-a hatályon kívül helyezte 2021. április 24. napjával. Alkalmazására lásd e hatályon kívül helyező utasítás 24. § (2) bekezdését.

2

Az 1. § (1) bekezdése a 71/2016. (XII. 23.) HM utasítás 10. §-a szerint módosított szöveg.

3

Az 1. § (2) bekezdés c) pontja a 10/2019. (II. 7.) HM utasítás 17. § a) pontja szerint módosított szöveg.

4

A 2. § (1) bekezdése a 71/2016. (XII. 23.) HM utasítás 8. §-ával megállapított szöveg.

5

A 2. § (2) bekezdése a 71/2016. (XII. 23.) HM utasítás 8. §-ával megállapított szöveg.

6

A 2. § (3) bekezdés nyitó szövegrésze a 10/2019. (II. 7.) HM utasítás 17. § b) pontja szerint módosított szöveg.

7

A 2. § (3) bekezdés b) pontja a 10/2019. (II. 7.) HM utasítás 17. § c) pontja szerint módosított szöveg.

8

A 3. § alcím címe a 71/2016. (XII. 23.) HM utasítás 9. § a) pontja szerint módosított szöveg.

9

A 4. § (1) bekezdése a 71/2016. (XII. 23.) HM utasítás 9. § b) pontja szerint módosított szöveg.

10

A 4. § (3) bekezdése a 71/2016. (XII. 23.) HM utasítás 9. § c) pontja szerint módosított szöveg.

11

A 4. § (4) bekezdése a 71/2016. (XII. 23.) HM utasítás 9. § d) pontja szerint módosított szöveg.

12

A 4. § (5) bekezdését a 3/2017. (I. 31.) HM utasítás 6. §-a iktatta be.

13

Az 5. § (5) bekezdése a 71/2016. (XII. 23.) HM utasítás 9. § e) pontja szerint módosított szöveg.

14

Az 5. § (6) bekezdése a 71/2016. (XII. 23.) HM utasítás 9. § f) és g) pontja szerint módosított szöveg.

15

A 14. § (3) bekezdése a 10/2019. (II. 7.) HM utasítás 17. § d) pontja szerint módosított szöveg.

16

A 26. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére