37/2015. (VII. 31.) EMMI utasítás
a Papp László Budapest Sportaréna üzemeltetésével kapcsolatban az Emberi Erőforrások Minisztériumát megillető Állami Eseménynapok elosztásának rendszeréről1
2015.08.02.
1. § A Papp László Budapest Sportaréna üzemeltetésével kapcsolatban a sportpolitikáért felelős miniszter által vezetett minisztériumot megillető Állami Eseménynapok elosztásának rendszerét az 1. melléklet szerint határozom meg.
2. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
4. § Jelen utasítás a hatálybalépését követően benyújtott kérelmekre, pályázatokra, valamint az odaítélt eseménynapokra vonatkozik.
1. melléklet a 37/2015. (VII. 31.) EMMI utasításhoz
A Papp László Budapest Sportaréna üzemeltetésével kapcsolatban
az Emberi Erőforrások Minisztériumát megillető Állami Eseménynapok elosztásának rendszere
I. Általános rendelkezések
1. A Budapesti Sportcsarnok újjáépítésével kapcsolatos beruházási szerződés megkötéséről szóló 2343/2000. (XII. 29.) Korm. határozat 6. pontja alapján a Magyar Államot megillető Állami Eseménynapok felhasználásáról a sportpolitikáért felelős miniszter (a továbbiakban: Miniszter) dönt. Döntését tájékoztató formájában az Emberi Erőforrások Minisztériuma (a továbbiakban: Minisztérium) honlapján (a továbbiakban: honlap) teszi közzé. 2. Az Állami Eseménynapok felhasználásával kapcsolatos feladatokat a Minisztérium Sportért Felelős Államtitkárságának Sportügyi Főosztálya (a továbbiakban: Sportügyi Főosztály) koordinálja.
3. Az Állami Eseménynapokra nyilvános közzététel alapján lehet pályázni.
II. Az Állami Eseménynapok felhasználása
1. Az évente rendelkezésre álló Állami Eseménynapok keret kialakításának célja megfelelő helyszín biztosítása az ország számára kiemelt jelentőséggel bíró sport- vagy ennek hiányában kulturális és egyéb rendezvények támogatására a helyszín kedvezményes biztosításával. Az Állami Eseménynapok lehetőséget nyújtanak továbbá arra, hogy kiemelésre méltó állami rendezvényekre (például a nemzeti ünnepekhez kapcsolódóan) méltó keretek között kerüljön sor.
2. Az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium, valamint a Magyar Katolikus Egyház, a Magyarországi Református Egyház, a Magyarországi Evangélikus Egyház és a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (a továbbiakban: Egyházak) között 2007. március 1-jén létrejött Megállapodás értelmében az államot évente megillető 22 Állami Eseménynapból évente két napon az Egyházak használhatják a Papp László Budapest Sportarénát (a továbbiakban: Aréna) több ezer fős vallási, illetve kulturális események, találkozók lebonyolítására. Az Egyházak által megjelölt két Állami Eseménynapra vonatkozó igényt a III. fejezet 10. pontjában és a IV. fejezetben foglaltaknak megfelelően a sportért felelős államtitkár (a továbbiakban: Államtitkár) javaslatára a Miniszter hagyja jóvá. 3. Az előre nem látható feladatokra, illetve az állam számára különösen fontos célok megvalósíthatósága érdekében a Sportügyi Főosztály az Állami Eseménynapok éves keretéből 5%-os tartalékkeretet képez. Amennyiben a beérkezett pályázatok száma és jelentősége indokolja, az Államtitkár javaslatára a Miniszter dönthet úgy, hogy a tartalékkerettel elkülönített napokat a beérkezett pályázatok között szétosztja.
4. A sportszervezetek, a kulturális és az állami rendezvények szervezői az Állami Eseménynapoknak a 2. és 3. pontban foglaltak szerint csökkentett keretére nyújthatnak be pályázatot, a benyújtás időpontjától számított legfeljebb egy évre előre.
5. Amennyiben a pályázattal érintett rendezvényre vonatkozóan a pályázó az Arénát már kereskedelmi bérleti szerződéssel lefoglalta, e rendezvényre nem ítélhető oda Állami Eseménynap.
6. A tárgyévben fel nem használt Állami Eseménynap a következő évben igénybe vehető azzal, hogy egy évben legfeljebb 30 nap használható fel.
III. Az Állami Eseménynapok felhasználásának általános rendje
1. A Minisztérium az Állami Eseménynapok foglalására vonatkozó pályázati adatlapot a honlapon teszi közzé.
2. A Minisztériumnak az Állami Eseménynapokkal kapcsolatban a honlapon szerepeltetni kell a tárgyév, illetve a következő naptári év vonatkozásában már megítélt Állami Eseménynapok számát és az e napokon tartandó rendezvényeket, valamint a még rendelkezésre álló keretet és a pályázat benyújtásához szükséges alapvető információkat.
3. Az Állami Eseménynapokra pályázatok folyamatosan nyújthatóak be a Minisztériumhoz.
4. Pályázni az Állami Eseménynapként igényelt időpont – amely magában foglalhatja a leszerelési és felszerelési napokat is – naptári nap szerinti pontos megjelölésével és a lebonyolításért felelős személy megjelölésével lehet. A pályázathoz csatolni kell az Aréna üzemeltetőjének (a továbbiakban: Üzemeltető) nyilatkozatát arról, hogy az igényelt időpont az Aréna eseménynaptárába előzetesen lefoglalásra került, valamint az Üzemeltető igazolását arról, hogy a pályázattal érintett rendezvényre vonatkozóan a pályázó és az Üzemeltető között kereskedelmi bérleti szerződés nem jött létre. Amennyiben a pályázó a pályázattal érintett, Arénában tartandó rendezvényre vonatkozóan kereskedelmi bérleti szerződéssel rendelkezik, a pályázat érvénytelennek minősül.
5. Amennyiben a szervező egy későbbi év időpontjára vonatkozó foglalással már rendelkezik az Aréna eseménynaptárában, és pályázatát nem e foglalás évében nyújtja be, úgy köteles 3 havonta jelezni az Üzemeltetőnek, hogy foglalási igényét fenntartja-e.
6. A pályázónak a pályázatban megjelölt rendezvény megtartásához szükséges forrásokkal rendelkeznie kell. A nyertes pályázatban megjelölt napok száma nem jelent kötelezettséget a Minisztériumra azonos számú Állami Eseménynap odaítélésére, illetve Állami Eseménynap elnyerése nem jelent kötelezettséget a Minisztériumra további támogatás folyósítására.
7. Az Állami Eseménynapokra vonatkozó pályázat benyújtása díj- és illetékmentes.
8. Az Állami Eseménynapokra vonatkozó pályázatokat a Sportügyi Főosztály regisztrálja, a pályázóval és az Üzemeltetővel a szükség szerinti egyeztetéseket lefolytatja, és a pályázat befogadásáról a pályázónak és az Üzemeltetőnek 5 munkanapon belül értesítést küld, amelyben megjelöli a Miniszter döntésének várható időpontját.
9. A pályázó a pályázat benyújtásáról köteles értesíteni az Üzemeltetőt. Az Üzemeltető értesítéséhez csatolni kell a Minisztériumtól a pályázat befogadásáról kapott értesítést.
10. A benyújtott pályázatokról az Államtitkár javaslatának figyelembevételével a Miniszter dönt, döntését tájékoztató formájában teszi közzé a honlapon. A Miniszter döntésével szemben jogorvoslatnak nincs helye.
11. A pályázóknak a miniszteri döntésről az Államtitkár a döntést követő tizenöt napon belül közvetlen értesítést küld.
12. A pályázatok elbírálásáról szóló tájékoztató közzétételére a tárgyév június 30-ig beérkezett pályázatok esetében legkésőbb tárgyév szeptember 30-ig, a tárgyév december 31-ig beérkezett pályázatok esetében legkésőbb a tárgyévet követő év március 31-ig kerül sor a honlapon.
13. Amennyiben a benyújtott pályázatokban igényelt Állami Eseménynapok száma az éves keretet nem meríti ki, a fennmaradó szabad napok terhére folyamatosan nyújtható be pályázat. E pályázatok elbírálására az igényelt időpont függvényében, de legkésőbb a tárgyév szeptemberében kerül sor.
14. A Miniszter döntését követő tizenöt napon belül az Államtitkár értesíti az Üzemeltetőt, és kezdeményezi az Állami Eseménynapok igénybevételére vonatkozó használati szerződés megkötését.
15. A használati szerződés módosítására a kedvezményezettnek fel nem róható okból, vis maior, illetve adatváltozás miatt kerülhet sor. A használati szerződés módosítására irányuló kérelmet az Államtitkárhoz kell címezni, és másolatban az Üzemeltetőnek is meg kell küldeni.
16. A kedvezményezett a részére odaítélt Állami Eseménynapon nem valósíthat meg a nyertes pályázatban megjelölt rendezvénytől eltérő vagy bővített eseményt, valamint az Arénát nem adhatja albérletbe más szervező bevonása mellett sem.
IV. Az Állami Eseménynapok odaítélése
1. Az Állami Eseménynapokra vonatkozó szakmai döntési javaslatot az Államtitkár terjeszti a Miniszter elé.
2. A Miniszter a döntéshozatalhoz szükség szerint eseti munkabizottságot kérhet fel. A munkabizottság a döntéshozatalhoz javaslatot ad a Miniszter részére.
3. Amennyiben a döntés-előkészítésre a Miniszter – a pályázók jelentős száma, a pályázatok jelentősége vagy bármely más okból – eseti munkabizottságot kér fel, annak titkársági feladatait a Sportügyi Főosztály látja el. Az eseti munkabizottságban az Üzemeltető képviselőjének részvétele is biztosítható.
4. Amennyiben valamely kedvezményezett a részére odaítélt Állami Eseménynap igénybevétele során nem teljesíti fizetési kötelezettségeit az Üzemeltető felé, úgy a Minisztérium a kedvezményezett részére mindaddig nem ítél oda ismételten Állami Eseménynapot, amíg fizetési kötelezettségeit teljes mértékben nem teljesítette.
1. Az előfoglalás célja, hogy a pályázati úton elnyerhető, kiemelt nemzetközi esemény Magyarországon történő megrendezésének elősegítése érdekében az esemény rendezésére pályázó szervező megfelelő színvonalú helyszín biztosításának lehetőségét tudja megjeleníteni pályázatában (a továbbiakban: nemzetközi pályázat).
2. Előfoglalásra az Állami Eseménynapok odaítélésére vonatkozó általános eljárás keretében lehet pályázni. A pályázatban jelezni kell, hogy a pályázat előfoglalásra irányul, és meg kell jelölni azt az időpontot – amely a nemzetközi pályázat elbírálásáról szóló értesítés pályázó általi kézhezvételének várható időpontját követő legfeljebb 30. nap lehet –, ameddig a pályázó az előfoglalás fenntartását kéri.
3. Az előfoglalásra vonatkozó pályázat beérkezéséről a Sportügyi Főosztály 5 munkanapon belül értesíti az Üzemeltetőt, és lefolytatja az igényelt időpont rendelkezésre állásával kapcsolatos egyeztetéseket.
4. Az előfoglalásról az Államtitkár javaslatára a Miniszter – a nemzetközi pályázat benyújtása érdekében a III. fejezet 10. pontjában foglaltaktól eltérően – az előfoglalásra vonatkozó pályázat beérkezésétől számított 30 napon belül dönt. 5. A nemzetközi pályázat eredményéről a pályázó a 2. pontban meghatározott időpontig köteles értesíteni a Minisztériumot. Abban az esetben, ha a 2. pontban meghatározott időpontig a nemzetközi pályázat elbírálásáról a pályázó nem kapott értesítést, és a pályázó az előfoglalás fenntartását kéri, az előfoglalás – legfeljebb a nemzetközi pályázat elbírálásáról szóló értesítésnek a pályázó általi kézhezvételétől számított 10. munkanapig – meghosszabbítható.
6. Abban az esetben, ha a nemzetközi pályázat sikeres, az előfoglalás az arról szóló hivatalos tájékoztatásnak a Minisztériumhoz történő benyújtásával Állami Eseménynap támogatássá válik, erről az Államtitkár 5 munkanapon belül tájékoztatja a pályázót és az Üzemeltetőt a használati szerződés előkészítése érdekében. Ha az előfoglalás a 2., valamint az előfoglalás meghosszabbítása esetén az 5. pont szerinti időtartama alatt a pályázó a kedvező döntésről szóló értesítést nem nyújtja be, továbbá ha a kiemelt nemzetközi esemény Magyarországon történő megrendezésének jogát nem nyerte el, az előfoglalás megszűnik, és annak keretét a Minisztérium a szabadon pályázható keret részeként kezeli.
VI. Az Állami Eseménynapok felhasználásának ellenőrzése
1. A szakmai ellenőrzés célja, hogy elősegítse a rendeltetésszerű és a felhasználási céloknak megfelelő felhasználást, az Állami Eseménynapok működési problémáinak feltárását és a tapasztalatok alapján a szükséges intézkedések megtételét. Az ellenőrzés része a helyszíni ellenőrzés is. Az ellenőrzést a Sportügyi Főosztály végzi. Az ellenőrzésbe szükség szerint a Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt. – mint az Aréna vagyonkezelője – is bevonható.
2. Az Állami Eseménynap támogatás nem rendeltetésszerű, a használati szerződéssel ellentétes vagy attól eltérő felhasználását a Sportügyi Főosztály jegyzőkönyvben rögzíti, és javaslatot tesz a szükséges intézkedések megtételére.
3. Az Állami Eseménynapok felhasználásáról a Sportügyi Főosztály a tárgyévet követő év január 31-ig tájékoztatót készít a Miniszter részére.
VII. A Minisztérium szervezeti egységeinek egyéb feladatai az Állami Eseménynapok kapcsán
1. Az Állami Eseménynapok odaítélésének sportszakmai szempontrendszerét a Sportügyi Főosztály évente, az érvényes sporttámogatási rendszerrel harmonizáló módon aktualizálja.
2. Az Állami Eseménynapokra vonatkozó pályázati felhívásnak a honlapon történő közzététele és frissítése az informatikai feladatokat ellátó szervezeti egység feladata.
3. Az Arénában tartott eseményekre a Minisztériumot megillető, a minisztériumi páholyba szóló jegyek elosztását és felügyeletét a közigazgatási államtitkár végzi.
4. A Minisztérium számára az Aréna üzemeltetési szerződésében meghatározott feladatok végrehajtásával, a jogok gyakorlásával, illetve a kedvezmények érvényesítésével kapcsolatos feladatok ellátása a Sportügyi Főosztály feladatkörébe tartozik.
Ennek keretében a Sportügyi Főosztály:
a) koordinálja és felügyeli az Arénában rendelkezésre álló Állami Eseménynapok felhasználását;
b) kapcsolatot tart az Üzemeltetővel, valamint az Állami Eseménynapok kedvezményezettjeivel;
c) előkészíti az Állami Eseménynapok foglalását az üzemeltetési szerződésben meghatározottak szerint, és értesíti az Üzemeltetőt az esetleges lemondásokról, nyomon követi a foglalással, illetve a lemondással kapcsolatos határidőket;
d) folyamatosan egyeztet az Üzemeltetővel és az Állami Eseménynapok kedvezményezettjeivel a rendezvényprogramot illetően;
e) kidolgozza az Állami Eseménynapok használatára vonatkozó pályázat feltételeit;
f) összegyűjti és feldolgozza a beérkező pályázatokat, valamint felterjeszti az Állami Eseménynapok elosztására vonatkozó javaslatot az Államtitkárnak, és előkészíti annak a Miniszter elé történő benyújtását;
g) részt vesz az Állami Eseménynapokon a Minisztérium vagy más minisztériumok által szervezett rendezvények szervezésében, illetve e programok szervezőinek folyamatos tájékoztatásában az Aréna Állami Eseménynapokon történő használatával kapcsolatban;
h) koordinálja az Állami Eseménynapokon tartandó rendezvény minisztériumi szervezése esetén a térítés ellenében igénybe vehető szolgáltatások megrendelését az Üzemeltetővel;
i) közreműködik az Aréna Üzemeltetője, illetve tulajdonosa által küldött megkeresésekre adandó válasz elkészítésében;
j) közreműködik a használati szerződés megkötésének kezdeményezésében az Üzemeltető felé, megvizsgálja az Üzemeltető által aláírásra előkészített szerződéstervezetet, valamint koordinálja a használati szerződés aláírásának folyamatát.