• Tartalom

4/2015. (VII. 31.) SZTNH utasítás

4/2015. (VII. 31.) SZTNH utasítás

a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala kockázatkezelési szabályzatáról1

2015.08.01.

A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 2. § n) pont na) alpontjára, 3. § b) pontjára és 7. §-ára figyelemmel a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában foglaltakkal összhangban a belső kontrollrendszer részeként a kockázatkezelés eljárásrendjére a következő utasítást adom ki:

Az utasítás hatálya

1. § (1) Az utasítás személyi hatálya a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (a továbbiakban: Hivatal) határozatlan vagy határozott időre kinevezett kormánytisztviselőire és a munkavállalóira terjed ki.

(2) Az utasítás tárgyi hatálya a Hivatal működésével kapcsolatosan felmerülő kockázatok azonosítására, lajstromba vételére, kiértékelésére, elemzésére, az értékelési skála alapján érzékenységi küszöb megállapítására, valamint a küszöb feletti értékek tekintetében intézkedési terv készítésére, a kockázatkezeléssel kapcsolatos további döntések meghozatalára, illetve azok nyilvántartására terjed ki.

Az utasítás célja

2. § Az utasítás célja a Hivatal kockázatkezelési rendszere kialakításának és kockázatkezelési eljárásának szabályozása, amely a kockázati tényezők meghatározását és felmérését, azok értékelését, elemzését, a kockázatokra adott válaszreakciókat és a kockázatok évenkénti felülvizsgálatát foglalja magában.

A kockázat fogalma és típusai

3. § (1) Ezen utasítás alkalmazásában kockázat: minden olyan esemény, tevékenység vagy tevékenység elmulasztása, amelynek bekövetkezése negatív irányban befolyásolja a Hivatal céljainak elérését. A kockázatok eredője lehet hátrányos események bekövetkezése vagy az, hogy a kedvező lehetőségek realizálása nem történik meg.

(2) Kockázat lehet különösen:

a) olyan esemény vagy tevékenység, amelynek a Hivatal igazgatási feladatainak ellátására és terv szerint előirányzott célkitűzéseire lényegi hatása van,

b) véletlenszerű esemény, hiányos információ vagy ismeret,

c) eredendő kockázat, amely a célok megvalósítása során fellépő hibák előfordulásának kockázata,

d) az ellenőrzés hiánya, illetve az ellenőrzések gyengesége.

(3) A kockázatok típusai az alábbiak, amelyek részletes leírását a melléklet tartalmazza:

a) külső kockázatok,

b) belső kockázatok.

A kockázatkezelési tevékenység folyamata

4. § A kockázatkezelési tevékenység folyamata magában foglalja a kockázati tényezők beazonosítását, lajstromba vételét, a kockázatok értékelését, az elfogadható kockázati szint meghatározását, a kockázatokhoz kapcsolódó lehetséges reakciók (kockázatkezelés módjának meghatározása vagy tudatosan vállalt kockázatként besorolása) azonosítását, a kritikus kockázatok tekintetében intézkedési terv készítését, a végrehajtás követését és a kockázatkezelési tevékenység folyamatának felülvizsgálatát.

A kockázati tényezők beazonosítása, lajstromba vétele

5. § A kockázati tényezők beazonosítása annak megállapítását jelenti, hogy melyek a Hivatal főosztályokra lebontott célkitűzéseit veszélyeztető fő kockázatok. A kockázatazonosítás előfeltétele a szervezeti egységek stratégiai célkitűzéseinek, tevékenységeinek, működési folyamatainak alapos ismerete. A kockázatokat csak ezen ismeretek alapján lehet felismerni és azonosítani.

6. § (1) Az értékelést végző szervezeti egység vezetői (a továbbiakban: értékelő vezetők) a főosztályukra lebontott stratégiai célkitűzések megvalósítása során felmerülő kockázatokat felmérik, számba veszik, és megküldik a Gazdálkodási Főosztály kockázatkezeléssel foglalkozó munkatársa (a továbbiakban: GF munkatárs) részére.

(2) A GF munkatárs az értékelő vezetők által készített listákat összesíti, a kockázatok felsorolásában esetlegesen előforduló átfedéseket kiszűri, és az így elkészült kockázati lajstromot megküldi az értékelő vezetőknek értékelés céljából.

7. § A kockázati lajstrom tartalmazza a kockázat típusát, megnevezését, megnyilvánulási formáját, azonosítását (részletes leírását), az értékelő szervezeti egység megnevezését, a bekövetkezés valószínűsége és a célokra gyakorolt hatása szerint annak értékét (a kockázat értékelését), továbbá, hogy az értékelő vezető véleménye szerint intézkedést igényel vagy sem.

A kockázatok értékelése

8. § A kockázatok értékelésének célja annak megállapítása, hogy a beazonosított kockázatok milyen mértékben befolyásolják a Hivatal fő célkitűzéseit.

9. § (1) Az értékelés során az értékelő vezetők az általuk korábban számba vett és a kockázati lajstromban szereplő kockázatokat egyrészt a bekövetkezés valószínűsége, másrészt a célokra gyakorolt hatása alapján ötfokozatú skálán értékelik az alábbiak szerint:

a) bekövetkezés valószínűsége:

1: elhanyagolható

2: alacsony

3: közepes

4: magas

5: kiemelkedő

b) célokra gyakorolt hatása:

1: elhanyagolható

2: alacsony

3: közepes

4: magas

5: kiemelkedő

(2) A GF munkatárs az értékelő vezetők által a bekövetkezés valószínűsége és a célokra gyakorolt hatása értékének szorzataként kiszámítja az egyes kockázati tényezők értékét.

(3) A fentiek szerint elkészült értékelést a Gazdálkodási Főosztály vezetője ellenőrzi, és megküldi jóváhagyásra a Hivatal elnöke részére azzal, hogy javaslatot tesz az érzékenységi küszöb (elfogadható kockázati szint) meghatározására.

Az elfogadható kockázati szint meghatározása

10. § A Hivatal elnöke a kockázati lajstromban szereplő értékek alapján a Hivatal egészére és azon belül az egyes folyamatok, illetve szervezeti egységek sajátosságaira tekintettel meghatározza az érzékenységi küszöböt, azt a kockázati tűréshatárt, amely felett szükséges a kockázatokat kezelni.

A kritikus tényezők kezelésére kockázatkezelési intézkedési terv készítése

11. § (1) A megállapított kockázati tűréshatárt el nem érő kockázatokat a Hivatal tudatosan vállalt kockázatként kezeli, azok csökkentésére intézkedési tervet nem készít.

(2) A kockázati tűréshatárt elérő vagy meghaladó kockázatok tekintetében a Hivatal elnöke által jóváhagyott, a kockázatkezelés módját, végrehajtási idejét és az azért felelős személy megjelölését tartalmazó intézkedési terv készül.

(3) Az értékelő vezetők a kockázatok kezelésének módját minden egyes kockázatra külön-külön határozzák meg.

(4) A kockázatok kezelése történhet a kockázati okok megszüntetésével, a következmény áthárításával vagy a kockázat tűrésével (tudatosan vállalt kockázat). Az egyes intézkedéseket az erről vezetett, 14. §-ban írt nyilvántartásban rögzíteni kell.

Az intézkedések megvalósításának nyomon követése és a kockázatkezelés nyilvántartása

12. § A GF munkatárs tájékoztatja az értékelő vezetőt a kockázatok csökkentése érdekében jóváhagyott intézkedésekről.

13. § (1) A kockázatkezelési intézkedések végrehajtása, illetve annak ellenőrzése az értékelő vezetők feladata.

(2) Az értékelő vezetők rendszeresen tájékoztatják a GF munkatársát a végrehajtott kockázati intézkedésekről.

14. § Az intézkedések végrehajtásáról a GF munkatársa vezet nyilvántartást.

Záró rendelkezések

15. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

16. § (1) A kockázatkezelési tevékenység felülvizsgálatáról, az utasítás tartalmi aktualizálásáról és karbantartásáról a GF munkatárs előterjesztése alapján a Gazdálkodási Főosztály köteles gondoskodni.

(2) A felülvizsgálatot legalább 3 évente el kell végezni, amelynek eredményeképpen szükség esetén kezdeményezni kell az utasítás módosításának vagy új utasításnak a kiadását.

ivatala
elnöke

Melléklet a 4/2015. (VII. 31.) SZTNH utasításhoz

A Hivatal által számba vett kockázatok típusai az alábbiak:

KÜLSŐ KOCKÁZATOK

Infrastrukturális

Az infrastruktúra elégtelensége vagy hibája megakadályozhatja a normális működést. Jellemzően az informatikai rendszer nem megfelelő működése
(pl. iktatórendszer, nyomtató, telefon), a szervezeti egységek költöztetése.

Gazdasági

Az ellátandó tevékenységekre nem elegendő a forrás, nagyobb a források iránti igény. Nem megfelelő a források elosztása, ez nem befolyásolható közvetlenül. Kamatlábváltozások, árfolyamváltozások, infláció negatív hatással lehetnek a tervekre.

Szervezeti

A szervezetrendszer megváltoztatása.

Jogi és szabályozási

A jogszabályok és egyéb szabályok (szabályzatok) hátrányosan befolyásolhatják, korlátozhatják a kívánt tevékenységek terjedelmét (pl. jogszabály félreérthető, ellentmondásos, nincs aktualizálva).

Politikai

Egy kormányváltás megváltoztathatja a kitűzött célokat. A szervezet tevékenysége magára vonhatja a politika érdeklődését vagy kiválthat politikai reakciót.

Elemi csapások

Tűz vagy egyéb elemi csapások hatással lehetnek a kívánt tevékenység elvégzésére.

BELSŐ KOCKÁZATOK

PÉNZÜGYI KOCKÁZATOK

Költségvetési

A kívánt tevékenység ellátására nem elég a rendelkezésre álló forrás. Munkaerő leépítés, szűkös infrastrukturális keret a szervezeti egységeknél. A költségvetés nagyságrendjének, szerkezetének módosulásai.

TEVÉKENYSÉGI KOCKÁZATOK

Információs

A döntéshozatalhoz nem megfelelő információ a szükségesnél kevesebb ismeretre alapozott döntést eredményez.

Hírnév

A nyilvánosságban kialakult rossz hírnév negatív hatást fejthet ki. Például a kialakult rossz megítélés csökkentheti a kívánt tevékenység terjedelmét.

Technológiai

A hatékonyság megtartása érdekében a technológia fejlesztésének vagy lecserélésének igénye. A technológiai üzemzavar megbéníthatja a szervezet működését.

Projekt

A megfelelő előzetes kockázatelemzés, hatástanulmány nélkül készült el a projekttervezet. A projektek nem teljesülnek a költségvetési vagy funkcionális határidőre.

 

EMBERI ERŐFORRÁS KOCKÁZATA

Személyzeti

A hatékony működést korlátozza, vagy teljesen ellehetetleníti a szükséges számú, megfelelő képesítésű személyi állomány hiánya.

Egészség és biztonsági

Ha az alkalmazottak jó közérzetének igénye elkerüli a figyelmet, a munkatársak nem tudják teljesíteni feladataikat.

1

Az utasítást a 6/2020. (VI. 30.) SZTNH utasítás 5. § (2) bekezdés a) pontja hatályon kívül helyezte 2020. július 1. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére