• Tartalom

4/2015. (VIII. 25.) OBH utasítás

4/2015. (VIII. 25.) OBH utasítás

az Országos Bírósági Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2013. (XII. 31.) OBH utasítás módosításáról1

2015.09.01.

1. § Az Országos Bírósági Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2013. (XII. 31.) OBH utasítás (a továbbiakban: SZMSZ) 1. § (6) bekezdése helyébe az alábbi szöveg lép:

„(6) Az OBH szervezeti egységei: az OBH elnöke mellett működő, főosztályi jogállású Elnöki Kabinet, a főosztályok, a főosztályi jogállású Magyar Igazságügyi Akadémia (a továbbiakban: MIA), valamint az osztályok, irodák és titkárságok. Osztályok működhetnek az elnök, az Elnöki Kabinet vagy az elnökhelyettesek közvetlen irányítása alatt, valamint a főosztályokon belül önálló szakmai vagy funkcionális tevékenységgel.”

2. § Az SZMSZ az alábbi 6/A. §-sal és az azt megelőző alcímmel egészül ki:

„Az elnöki biztos
6/A. § (1) Az OBH elnöke határozott időre elnöki biztost nevezhet ki olyan kiemelt feladat végrehajtásának irányítására és ellenőrzésére, amely az OBH több szervezeti egységének összehangolt működését igényli.
(2) Az elnöki biztos kinevezési okirata tartalmazza a kinevezés időtartamát, a feladat pontos leírását és a feladat végrehajtása során az elnöki biztos által utasítható és ellenőrizhető szervezeti egységek felsorolását, a külső szervek, szervezetek előtti képviseleti jogkörének terjedelmét, valamint az elnöki biztos céljuttatását.
(3) Az elnöki biztos feladatának végrehajtásában részt vevő szervezeti egységek egyéb, az elnöki biztos feladatának végrehajtásához nem kapcsolódó tevékenységére az elnöki biztos utasítási és ellenőrzési jogköre nem terjed ki.
(4) Az elnöki biztos és a szervezeti egység vezetője kötelesek a feladatok végrehajtása során együttműködni és egymást kölcsönösen tájékoztatni.
(5) Az elnöki biztos megbízatásának ideje alatt az Elnöki Kabineten keresztül tartja a kapcsolatot az OBH elnökével.
(6) Az elnöki biztos kinevezését annak lejártakor az OBH elnöke meghosszabbíthatja.
(7) Az OBH elnöke az elnöki biztos megbízatását a határozott idő lejárta előtt indokolás nélkül visszavonhatja.”

3. § Az SZMSZ 14. § (8) bekezdése helyébe az alábbi szöveg lép:

„(8) A projektszervezetek tevékenységét illetően azok létrehozására, tagjainak feladatkörének, céljainak meghatározására, működésének időtartamára, a szükséges anyagi források biztosítására, a döntéshozatali folyamatra vonatkozó szabályokra az OBH elnökének külön utasításában foglaltak az irányadók.”

4. § Az SZMSZ 23. § (1) bekezdés b) pontja helyébe az alábbi szöveg lép:

b) közreműködik a stratégiai feladatok, a szakmai szervezeti egységekkel való érdemi kommunikáció megvalósításában, továbbá ellátja az OBH elnöke feladatainak teljesítéséhez szükséges szervezési, ügyviteli, technikai teendőket,”

5. § Az SZMSZ 26. §-a és az azt megelőző alcím helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„Bírósági Főosztály
26. § (1) A főosztály ellátja az OBH elnökének hatáskörébe tartozó bíróságok igazgatásának a központi feladatait.
(2) Az Igazgatási Osztály:
a) az OBH elnökének döntése alapján kidolgozza az igazgatási vizsgálatok szempontjait, koordinálja és összefoglalja a vizsgálatok tapasztalatait, elkészíti a vizsgálatokhoz kapcsolódó intézkedések terveit, ellenőrzi azok végrehajtását,
b) az OBH elnökének utasítása alapján vizsgálja az ítélőtáblák és a törvényszékek elnökeinek igazgatási tevékenységét, továbbá a bíróságokon átfogó, cél-, rendkívüli vagy utóvizsgálatot folytat,
c) előkészíti a tevékenységi körébe tartozó OBH elnöki intézkedések tervezetét,
d) részt vesz a bíróságok illetékességi területének változásaira vonatkozó döntések előkészítésében,
e) tájékoztatást ad a feladatköréhez tartozó jogszabályok értelmezéséről,
f) véleményezi az OBH elnöke részére, a bíróságok elnökei által a bíróság működéséről készített éves tájékoztatókat,
g) előkészíti a bírósági szervezetet érintő előzetes és utólagos hatásvizsgálatokat,
h) előkészíti a bíróságok létszámgazdálkodásával összefüggő döntések tervezeteit,
i) előkészíti az ülnökök választását,
j) közreműködik az európai uniós tagsággal összefüggő bírósági feladatok végrehajtásában, az európai uniós és más nemzetközi forrásból finanszírozott, továbbá az egyéb bírósági projektek szakterületének megfelelő előkészítésében és végrehajtásában, ennek során együttműködik a Projektirodával, a nemzetközi kötelezettségből adódó feladatok teljesítéséhez adatokat szolgáltat, elemzéseket készít,
k) közreműködik az OBH elnökének a jogszabályok által a hatáskörébe utalt beszámolók előkészítésében,
l) részt vesz a közvetítői tevékenység (mediáció) igazságszolgáltatásba való beépítésében,
m) részt vesz a bírák és a bírósági vezetők továbbképzésére vonatkozó igazgatási jellegű tematikák, koncepciók kidolgozásában,
n) intézi a feladatkörébe utalt panaszügyeket és közérdekű bejelentéseket,
o) előkészíti a feladatai ellátásához kapcsolódó OBH elnöki utasítások, ajánlások tervezeteit,
p) gondoskodik a „jó gyakorlatok” gyűjtéséről, közzétételéről, kapcsolódó intézkedések megtételéről, valamint gondozza a bíróságokon kötelezően és ajánlottan használható nyomtatványokat,
q) az OBH elnökének megbízásából részt vesz az ítélőtáblák, a törvényszékek összbírói és vezetői értekezletén,
r) szakmai feladatainak ellátása során kapcsolatot tart és egyeztetéseket folytat az illetékes minisztériumokkal és a bírósági eljárásokban érintett más szervekkel,
s) intézi a közérdekű adatokkal kapcsolatos ügyeket, megkereséseket,
t) ellátja az országos programok koordinálásával kapcsolatos feladatokat,
u) szakmai támogatást nyújt a bíróságok részére a kiemelt jelentőségű tárgykörökben.
(3) A Jogszabály-véleményezési Osztály:
a) a bíróságokat érintő jogszabályok tervezetére a bíróságoktól, illetve az OBH szervezeti egységeitől érkező észrevételek figyelembevételével előkészíti az összegző véleményt,
b) javaslatot készít a bíróságok feladatkörét érintő jogszabályok megalkotásának, módosításának kezdeményezésére,
c) az OBH elnöke részére jogi véleményt és szakmai állásfoglalást készít, illetve közreműködik azok kidolgozásában a KSZKF-fel együttműködve,
d) véleményezi az OBH elnökének szabályzat- és ajánlástervezeteit,
e) gondoskodik a jogszabály-véleményezési bírói hálózat kiépítéséről és működtetéséről, jogi szakáganként az adott szakterületen, szakértelemmel és gyakorlati tapasztalattal rendelkező bírákról szakmai adatbázist vezet,
f) közreműködik a jogszabályváltozások belső és külső kommunikációjában, ennek érdekében kapcsolatot tart a kommunikációért felelős szervezeti egységgel és a honlapok szerkesztőjével,
g) részt vesz a jogszabály-véleményezéssel kapcsolatos külső és belső egyeztetéseken,
h) részt vesz a központi stratégiai programok megvalósításában, közreműködik egyes szakterületét érintő projektekben.
(4) A Jogi Képviseleti Osztály:
a) képviseli az OBH-t, az OBH elnökét és a bíróságokat a bírósági eljárásokban,
b) meghatalmazással ellátja a bírák és a bírósági alkalmazottak perbeli képviseletét azokban a bírósági eljárásokban, amelyekben a pertárs bíróság képviseletében is eljár,
c) a képviselettel kapcsolatos ügyekben koordinál a bíróságokkal,
d) összegzi és elemzi a bírósági jogkörben okozott károk megtérítésével kapcsolatos bírósági eljárások, illetőleg marasztaló ítéletek általánosítható tapasztalatait, kezdeményezi a károk megelőzése érdekében szükséges intézkedéseket,
e) ellátja az OBH jogi képviseletét a bíróságok előtt polgári, munkaügyi, illetve közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálata iránti perekben, közigazgatási, nemperes bírósági eljárásokban, továbbá egyéb hatósági eljárásokban, a képviselettel kapcsolatos ügyekben koordinál a főosztályokkal,
f) a központi igazgatási feladat ellátása körében az egységes, hatékony, gazdaságos, átlátható jogi képviselet biztosítása érdekében alkotott, külön szabályozásban foglaltak alapján végzi el a munkáját,
g) elkészíti a tevékenységét érintő jogszabálytervezetekre vonatkozó észrevételeket.
(5) A Statisztikai Elemző Osztály:
a) gondoskodik a bírósági statisztikai rendszer fejlesztéséről, szervezi és végzi a bírósági statisztikai adatok gyűjtésével kapcsolatos központi feladatokat,
b) ellenőrzi a bíróságok statisztikai adatszolgáltatási kötelezettségének teljesítését,
c) feldolgozza és elemzi a bíróságok statisztikai adatszolgáltatásának eredményeit,
d) felméri és elemzi a bíróságok munkaterhének alakulását, különösen az egyéni bírói adatszolgáltatás időszakos értékelésével, valamint a két és öt éven túl folyamatban lévő ügyek vizsgálatával, közreműködik a bírák arányos leterheltségének kialakítására irányuló szabályozás előkészítésében,
e) a bírói álláspályázatok kiírásához statisztikai adatokat biztosít,
f) véleményezi a statisztikai adatszolgáltatást érintő jogszabályok tervezetét,
g) a statisztikai adatok szolgáltatásával, elemzésével közreműködik az OBH elnöki beszámolók készítésében,
h) kiadványok megjelentetésével gondoskodik a bírósági statisztikai adatok közzétételéről,
i) statisztikai elemzéseket és egyéb háttéranyagokat készít az OBH elnöke és az OBH szervezeti egységei részére, jelzi és kezdeményezi az igazgatási vizsgálatok szükségességét, azokban közreműködik,
j) a statisztikai adatok szolgáltatásával és elemzésével előkészíti az OBH elnökének a bírói munkateher mérésével és az átlagos országos munkateher, valamint a szükséges bírói létszám meghatározásával kapcsolatos döntéseit.”

6. § Az SZMSZ az alábbi 26/A. §-sal és az azt megelőző alcímmel egészül ki:

„Elektronikus Eljárások Főosztálya
26/A. § (1) Az Elektronikus Eljárások Főosztálya figyelemmel kíséri a Kormány elektronikus igazságszolgáltatással kapcsolatos jogalkotói tevékenységét, és gondoskodik a bíróságokra háruló, az e-igazságszolgáltatás fejlesztésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. A főosztály közreműködik a feladatkörébe tartozó jogszabályok véleményezésében, valamint az OBH elnöke elé terjeszti, és az elnöki jóváhagyást követően végrehajtja az OBH elnökének stratégiájából következő fejlesztéseket.
(2) Az Elektronikus Szabályozási és Fejlesztési Osztály:
a) vezeti, és a bíróságok központi intranetes hálózatán közzéteszi az ítélkezési tevékenységhez közvetlenül és közvetve kapcsolódó bírósági elektronikus eljárások nyilvántartását,
b) ellátja a fenti eljárások működtetésével kapcsolatos jogi és igazgatási feladatokat,
c) ellátja az ítélkezési tevékenységhez közvetlenül és közvetve kapcsolódó bírósági elektronikus eljárások kialakításával és korszerűsítésével kapcsolatos jogi és igazgatási feladatokat,
d) fenti feladatai kapcsán meghatározza az elektronikus eljárások megvalósítása érdekében indított fejlesztések irányát, és szakmai támogatást nyújt az informatikai fejlesztések során,
e) rendszeresen, a nemzetközi kapcsolatok ápolásáért felelős szervezeti egység közreműködésével elemzi és tanulmányozza a külföldi megoldások és „jó gyakorlatok” alkalmazhatóságát.
(3) Az Országos Nyilvántartási és Ügyfélkapcsolati Osztály:
a) folyamatosan figyelemmel kíséri a központi e-szolgáltatásokkal kapcsolatos felhasználói visszajelzéseket, és ezek alapján további fejlesztéseket készít elő,
b) ellátja a központi nyilvántartásokkal kapcsolatos ügyfélszolgálati feladatokat,
c) felügyeli és irányítja az Országos Nyilvántartási Irodát.
(4) Az Országos Nyilvántartási Iroda:
a) ellátja az alábbi nyilvántartásokkal kapcsolatos központi feladatokat:
aa) a hirdetményi kézbesítések országos nyilvántartása,
ab) a gondnokoltak nyilvántartása,
ac) az előzetes jognyilatkozatok nyilvántartása,
ad) a civil szervezetek országos névjegyzéke;
b) a nyilvántartásokkal összefüggésben, a jogszabályokban meghatározottak szerint adatszolgáltatási és adatkezelési tevékenységet végez.”

7. § Az SZMSZ 27. §-a és az azt megelőző alcím helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„Emberi Erőforrás Gazdálkodási Főosztály
27. § (1) A főosztály ellátja az OBH elnökének hatáskörébe tartozó bíróságok, azaz a fejezet egészére és az OBH-ra vonatkozó valamennyi személyzeti jellegű tevékenységet, az OBH elnökének hatáskörbe tartozó „Bíróságok fejezet” egészére vonatkozó valamennyi létszám- és bérgazdálkodási feladatot.
(2) A Bírósági Osztály:
a) vizsgálja a bírák és az igazságügyi alkalmazottak korösszetételét és utánpótlási helyzetét, javaslatot és tervet készít a szükséges intézkedések megtételére,
b) ellátja az OBH elnöke kinevezési jogkörébe tartozó bírósági vezetők személyi ügyeivel, valamint a bírói állások pályáztatásával, továbbá a bírák kinevezésével, felmentésével, áthelyezésével, kirendelésével és kijelölésével kapcsolatos feladatokat,
c) részt vesz a fogalmazók központi felvételének végrehajtásában, így különösen a beérkezett pályázatok összesítésében, közzétételében, a közlési kötelezettségek teljesítésében, további és ehhez kapcsolódó feladatokban,
d) intézi a fegyelmi ügyekkel kapcsolatos teendőket,
e) elkészíti a Bírósági Főosztály részére a tevékenységét érintő jogszabálytervezetekre vonatkozó észrevételeket,
f) előkészíti az állami kitüntetések, magasabb bírói címek adományozására, továbbá az OBH hatáskörébe tartozó jutalmazásokra, egyéb bírósági elismerésekre, díjakra, illetményemelésekre vonatkozó javaslatokat,
g) közreműködik az ítélőtáblák és a törvényszékek elnökei igazgatási tevékenységének vizsgálatában,
h) közreműködik az OBH elnöke kinevezési jogkörébe tartozó bírósági vezetők bírói munkájának értékeléséhez kapcsolódó éves vizsgálati tervek elkészítésében, elemzi a bírói munka értékelésének adminisztratív tapasztalatait,
i) ellátja a bíróságokat érintő feladatkörébe utalt személyi, munkaügyi feladatokat, figyelemmel kíséri a bíróságok ilyen irányú tevékenységét,
j) vezeti a bíróságok személyi és központi munkaügyi nyilvántartásait,
k) tájékoztatást ad a feladatkörébe tartozó jogszabályok értelmezéséről,
l) közreműködik az OBH elnöki beszámolók összeállításában,
m) nyilvántartja a bírák és az igazságügyi alkalmazottak elektronikus aláírásával kapcsolatos adatokat, valamint ezzel összefüggésben ellátja az online igényléssel, adattovábbítással kapcsolatos feladatokat,
n) ellátja az OBH elnöke kinevezési jogkörébe tartozó bírósági vezetők bírói igazolványának kiállításával és nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat,
o) ellátja a bírák és igazságügyi alkalmazottak vagyonnyilatkozatai vagyoni részének és az ellenőrzési eljárásban keletkezett iratok kezelésével kapcsolatos feladatokat,
p) vezeti az OBH elnöke kinevezési jogkörébe tartozó vezetők vagyonnyilatkozatával kapcsolatos nyilvántartásokat,
q) megállapítja a „Bíróságok fejezet” alá tartozó bíróságok engedélyezett és tényleges létszámát,
r) a Statisztikai Elemző Osztály együttműködésével, a statisztikai adatok komplex vizsgálatával folyamatosan elemzi a bírósági létszámhelyzetet, az álláshelyek megoszlását, és előkészíti az átcsoportosításokat, kirendeléseket,
s) a bírói álláspályázatok kiírásához statisztikai adatokkal alátámasztott előterjesztést készít,
t) ellátja a Bírósági Közlöny szerkesztésével kapcsolatos feladatokat.
(3) A Hivatali Osztály:
a) részt vesz a szervezeti stratégia kialakításában, folyamatoptimalizálási és folyamatszabályozási projektekben,
b) támogatja és koordinálja az emberi erőforrások optimális elosztását, az ellátandó feladatokkal összhangban álló szervezeti felépítés kialakítását,
c) vizsgálja az igazságügyi alkalmazottak utánpótlási helyzetét, javaslatot és tervet készít a szükséges intézkedések megtételére,
d) gondoskodik a megfelelő erőforrás biztosításáról, ellátja az OBH toborzáskiválasztási tevékenységét,
e) ellátja a feladatkörébe utalt személyzeti, munkaügyi feladatokat, ennek során intézi az OBH-ba beosztott bírák és igazságügyi alkalmazottak személyi ügyeit, vezeti a szükséges nyilvántartásokat és az ehhez tartozó álláshely-nyilvántartó rendszert,
f) koordinálja az igazságügyi alkalmazottak írásbeli értékelésével kapcsolatos feladatokat,
g) előkészíti az OBH-val szolgálati viszonyban álló bírák és igazságügyi alkalmazottak tekintetében az állami kitüntetésekre, egyéb bírósági elismerésekre, díjakra, valamint a magasabb bírói címek adományozására, az illetményemelésre és a jutalmazásra vonatkozó javaslatokat,
h) végzi a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel kapcsolatos feladatokat, és vezeti a vagyonnyilatkozati nyilvántartásokat – a bírák központi nyilvántartását kivéve – az OBH-ba beosztott bírák és igazságügyi alkalmazottak tekintetében,
i) elkészíti a Bírósági Főosztály részére a tevékenységét érintő jogszabálytervezetekre vonatkozó észrevételeket,
j) előkészíti a tevékenységi körébe tartozó szabályzatok, ajánlások, határozatok, tájékoztatók, körlevelek tervezetét,
k) ellátja az OBH-ba beosztott bírák és igazságügyi alkalmazottak igazolványának kiállításával és nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat,
l) elkészíti az OBH esélyegyenlőségi tervét és az évenkénti beszámolót, ellátja az esélyegyenlőségi referensi feladatokat,
m) közreműködik a munkatársak belső képzésével kapcsolatos feladatokban,
n) elvégzi az OBH dolgozóinak foglalkozás-egészségügyi ellátásával összefüggő feladatokat,
o) intézi a fegyelmi ügyekkel kapcsolatos teendőket,
p) közreműködik az OBH elnöki beszámolók összeállításában,
q) megállapítja és nyilvántartja az OBH engedélyezett és tényleges létszámát.
(4) A Létszám- és Bérgazdálkodási Osztály:
a) kialakítja és irányítja a „Bíróságok fejezet” alá tartozó intézmények személyi jellegű kiadások személyügyi nyilvántartási rendszerét,
b) megtervezi a „Bíróságok fejezet” intézményei tekintetében a törvény szerinti illetményeket,
c) javaslatot tesz a személyi jellegű kiadások, elsősorban a törvény szerinti illetmények tekintetében költségvetési előirányzatok címek, illetve bíróságok közötti felosztására, szükség esetén azok átcsoportosítására,
d) a Gazdálkodási Főosztálynak javaslatot tesz a személyi jellegű pótelőirányzatoknak az intézmények részére történő átadására bírósági fejezeti szinten,
e) közreműködik a Gazdálkodási Főosztállyal a személyi jellegű kiadások intézményi szintű rendszeres pénzügyi felülvizsgálatában,
f) nyilvántartja a „Bíróságok fejezet” alá tartozó intézmények engedélyezett és tényleges létszámát, valamint az üres álláshelyek számát,
g) felelős az intézmények létszámgazdálkodásának figyelemmel kíséréséért, továbbá gondoskodik a hatályos Gazdálkodási Szabályzat szerint az üres álláshelyek és a kapcsolódó illetmények központi kezelésbe vonásáról,
h) szervezi, irányítja és ellenőrzi a „Bíróságok fejezet” személyügyi nyilvántartási rendszerében az intézmények által (NexonHR) végzendő feladatokat, valamint gondoskodik a rendszer folyamatos karbantartásáról,
i) kialakítja a NexonHR program felhasználókat érintő jogosultsági szintjeit,
j) biztosítja a „Bíróságok fejezet” álláshely-nyilvántartó rendszert, koordinálja az azzal kapcsolatos feladatokat, valamint gondoskodik annak a folyamatos karbantartásáról,
k) szakmai támogatást nyújt a „Bíróságok fejezet” létszám- és bérgazdálkodás szabályozására vonatkozó koncepciók, jogszabályok és belső rendelkezések előkészítéséhez,
l) közreműködik a középtávú tervezés elkészítésében, a „Bíróságok fejezet” létszám- és bérgazdálkodását érintően adatot szolgáltat,
m) kialakítja és előírja az intézményi adatszolgáltatást a létszám- és béradatok tekintetében, ellátja az intézményektől beérkező, a létszám- és béradatokat érintő adatszolgáltatások szakmai ellenőrzését,
n) egyeztet a Gazdálkodási Főosztállyal az OBH-t érintő személyi jellegű kiadásokkal összefüggő fedezetek biztosítása érdekében,
o) részt vesz a bírósági projektek megvalósításában szorosan együttműködve az OBH szervezeti egységeivel,
p) közreműködik az OBH elnöki beszámolók elkészítésében,
q) részt vesz a fejezeti szintű szervezeti stratégia kialakításában, folyamatoptimalizálási és folyamatszabályozási projektekben,
r) szakmai támogatást nyújt a központi irányítású illetményszámfejtéssel kapcsolatos feladatokban.”

8. § Az SZMSZ 28. §-a és az azt megelőző alcím helyébe az alábbi szöveg lép:

„Szervezetfejlesztési és Kommunikációs Főosztály
28. § (1) A Szervezetfejlesztési és Kommunikációs főosztály végzi az OBH szervezetfejlesztéssel és szervezetszabályozással, kommunikációval és rendezvényszervezéssel, valamint az elnöki iratok kezelésével kapcsolatos feladatokat.
(2) A Szervezetfejlesztési és Szervezetszabályozási Osztály:
a) ellátja az OBH Szervezeti és Működési Szabályzatának és mellékleteinek kidolgozását, felülvizsgálatát,
b) végzi a bíróságok szervezeti és működési szabályzatai kétévenkénti módosításának a jóváhagyásra történő előterjesztésével kapcsolatos feladatokat,
c) elkészíti az OBH további szabályzatainak normaszövegét a szabályzat szakmai tartalmáért felelős szervezeti egységekkel együttműködve,
d) nyilvántartja az OBH elnöke utasításait (szabályzatait), ajánlásait, határozatait, intézkedéseit, körleveleit, tájékoztatóit,
e) kidolgozza, és az OBH elnöke elé terjeszti az OBH szervezetfejlesztésére vonatkozó javaslatait,
f) koordinálja az OBH elnöke által jóváhagyott szervezetfejlesztési javaslatok megvalósításához szükséges intézkedések végrehajtását,
g) összegzi a törvényszékek által kijelölt bírák titkos információgyűjtéssel és titkos adatszerzéssel kapcsolatos igazgatási tapasztalatait,
h) az OBH elnökének közvetlen irányításával ellátja:
ha) az OBH, az ítélőtáblák és a törvényszékek honvédelmi, polgári és katasztrófavédelmi tevékenységével kapcsolatos központi tervezési, igazgatási és koordinációs feladatokat; kapcsolatot tart a védelmi igazgatás központi szerveivel, az érintett minisztériumokkal, továbbá az OBH elnökének kijelölése alapján munkatársi tagként részt vesz a Honvédelmi Igazgatási Koordinációs Tárcaközi Munkacsoportban,
hb) közreműködik az OBH nemzetbiztonsági témakörrel kapcsolatos feladatainak szabályozásában, és az OBH elnökének hatáskörébe tartozó vezetőket illetően előkészíti a nemzetbiztonsági ellenőrzésre vonatkozó iratokat,
hc) a minősített adat védelméről szóló törvény szabályainak megfelelően ellátja az ítélőtáblákon és a törvényszékeken felállításra kerülő, a minősített iratok ügykezelését végző irodák (TÜK) működésével, feltételeinek megteremtésével, szabályozásával kapcsolatos központi igazgatási feladatokat, továbbá az OBH biztonsági vezetői tevékenységét; ennek során folyamatos kapcsolatot tart a Nemzeti Biztonsági Felügyelettel,
hd) összeállítja az OBH felsővezetőinek és főosztályvezetőinek az országos ügyeleti beosztását, és részt vesz annak végrehajtásában.
(3) A Sajtó és Kommunikációs Osztály:
a) szervezi a közvélemény előtt – a hazai és szükség szerint a nemzetközi sajtó közreműködésével – a bíróságok, az OBH és az OBH elnöke tevékenységének bemutatását,
b) előkészíti és szervezi az OBH elnökének és elnökhelyetteseinek a sajtóval kapcsolatos tevékenységét,
c) segítséget nyújt az OBH közleményeinek, elnöke és elnökhelyettesei interjúinak, beszédeinek előkészítéséhez, gondoskodik a bírósági honlapon történő elhelyezésükről,
d) tervezi az OBH elnökének és elnökhelyetteseinek a nyilvános szerepléseit,
e) tájékoztatást ad az OBH elnökének a külföldi útjairól, illetve a külföldi vendégeinek magyarországi tárgyalásairól, szervezi az ezekkel összefüggő sajtótájékoztatókat,
f) folyamatosan figyelemmel kíséri a sajtónak a bíróságokkal és az OBH-val kapcsolatos híradásait, elemzést és közvélemény-kutatást végez, illetve végeztet,
g) gondoskodik a bíróságokról és az OBH-ról szóló cikkek, hang- és képanyagok összegyűjtéséről, rendszerezéséről, a média- és lapszemle összeállításáról, annak intranetre történő elhelyezéséről,
h) kapcsolatot tart a bíróságok sajtószóvivőivel, az Országgyűlés Sajtóirodájával, a kormány és a minisztériumok szóvivőivel, sajtófőosztályaival, valamint a televíziók, a rádiók, a hírügynökségek, az internetes és a nyomtatott lapok szerkesztőségeivel,
i) közreműködik az OBH rendezvényeinek előkészítésében, koordinálja a rendezvények sajtónyilvánosságát,
j) ellátja a belföldi és külföldi folyóiratok megrendelésével és nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat, valamint az OBH részére a nyomdai, sokszorosítási és papíralapú selejtezési munkákat,
k) koordinálja a bíróságok központi internetes és intranetes honlapjának a szerkesztését,
l) koordinálja az egyes bíróságok internetes honlapjainak működését,
m) az OBH elnöke részére jóváhagyásra előkészíti az OBH kommunikációs stratégiájának tervezetét.
(4) A Rendezvényszervezési Osztály:
a) az eseményszervezési feladatai körében lebonyolítja az egyes központi, elnöki részvétellel zajló és más belső, dolgozói rendezvényeket,
b) végzi az ezekhez kapcsolódó protokoll-, külső és belső rendezvényszervezési tevékenységet, ellátja ezek adminisztrációját, a központi tárgyalók foglalását,
c) ellátja az OBH értekezleteivel, rendezvényeivel összefüggő szervezői feladatokat, a kapcsolódó szolgáltatások megrendelését és adminisztrációját.
(5) Az Elnöki Iroda:
a) iktatja, és az iratkezelési szabályzatnak megfelelően kezeli az OBH szervezeti egységeitől átvett, illetve külső szervektől vagy személyektől érkezett iratanyagokat, intézkedik azok továbbításáról a hivatali szervezetek részére, végzi azok utasítás szerinti irattározását,
b) felügyeli a Postaelosztó tevékenységét,
c) előkészíti az iratkezelési rendszer korszerűsítését,
d) a minősített adat védelméről szóló törvényben és annak végrehajtási rendeletében, valamint az OBH elnökének a minősített adatok védelmére vonatkozó biztonsági szabályzatában foglaltaknak megfelelően, a biztonsági vezető irányításával, felügyeletével végzi a minősített adatok kezelésével kapcsolatos ügykezelői feladatokat.”

9. § Az SZMSZ 30. §-a és az azt megelőző alcím helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„Gazdálkodási Főosztály
30. § (1) Ellátja az OBH elnökének hatáskörébe tartozó „Bíróságok fejezet” egészére és az OBH-ra vonatkozó valamennyi pénzügyi, költségvetési, gazdálkodási feladatot.
(2) A Fejezeti Költségvetési Osztály:
a) elkészíti a fejezeti kezelésű előirányzatokra vonatkozó jogszabályok szerinti beszámolókat, időközi mérlegjelentéseket, adatszolgáltatásokat,
b) gondoskodik a jogszabály szerinti hatáskörébe tartozó előirányzatoknak az év közben szükséges módosításáról,
c) ellátja a kincstári finanszírozásból adódó fejezeti feladatokat,
d) eljár az intézmény- és számla törzsadatok bejelentésével kapcsolatosan a Magyar Államkincstár felé,
e) elvégzi a „Bíróságok fejezet”-hez tartozó intézmények éves beszámolóinak és negyedéves mérlegjelentéseinek vonatkozásában az irányító szervi ellenőrzéseket, jóváhagyásokat,
f) elkészíti a fejezeti szintű költségvetési maradvány összesítését, és megküldi az illetékes minisztériumnak jóváhagyásra,
g) végzi a bírósági dolgozók lakáscélú támogatásával kapcsolatos gazdálkodási és beszámolási feladatokat; ennek során nyilvántartja a támogatási keretet, döntésre előkészíti a beérkező igényeket, s a döntést követően rendelkezik a támogatás folyósításáról; az adósokat évente értesíti a fennálló tartozás összegéről, kéthavi törlesztőrészlet elmaradása esetén tájékoztatja a munkavállaló munkáltatói jogkör gyakorlóját; félévente fizetési felszólítást küld az adósoknak, két fizetési felszólítás kiküldése és a fizetési időszak eredménytelen leteltét követően gondoskodik a szükséges jogi lépések megtételéről,
h) meghatározza a számviteli renddel összefüggő fejezeti szintű elvárásokat, továbbá tájékoztatókat, állásfoglalásokat ad ki,
i) az érintett intézmények kezdeményezésével és közreműködésével előkészíti az intézmények alapító okiratainak módosítását, és megküldi a Magyar Államkincstár részére,
j) a fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásáról szóló szabályzat figyelembevételével elvégzi a szerződések pénzügyi vizsgálatát és ellenjegyzését,
k) a szerződések előkészítése során együttműködik a Közbeszerzések és Szerződéses Kapcsolatok Főosztályával, továbbá a Projektirodával,
l) elkészíti a tevékenységét érintő jogszabálytervezetekre vonatkozó észrevételeket,
m) szükség szerint tájékoztatást ad a feladatkörébe tartozó jogszabályok értelmezéséről,
n) közreműködik a pénzügyi, gazdasági ellenőrzések programjának összeállításában, szükség szerint részt vesz az ellenőrzésekben, a megállapítások értékelésében, és adatot szolgáltat az ellenőrző szervek részére,
o) elkészíti a bíróságok gazdálkodási feladatait tartalmazó egységes típusszabályzatait (számviteli politika, számlakeret-tükör és számlarend, eszközök és források értékelése),
p) végzi és koordinálja a Gazdálkodási Integrált Informatikai Rendszer (a továbbiakban: GIIR) működésével kapcsolatos feladatokat, intézkedik az intézmények által felvetett rendszer- és szakmai működési problémák megoldásában, valamint ellenőrzi a GIIR modulok szakmai integrációs folyamatainak működését,
q) ellenőrzi a MIA-n üzemeltetett HostWare szállodaszoftver és a GIIR szakmai integrációs folyamatainak működtetését,
r) közreműködik az OBH elnöki beszámolók előkészítésében,
s) közreműködik a létszám- és bérgazdálkodás szabályozására vonatkozó koncepciók, jogszabályok, belső rendelkezések előkészítésében, állást foglal az e témakörökben készült javaslatok tervezeteit illetően.
(3) A Kontrolling Osztály:
a) kialakítja a „Bíróságok fejezet” alá tartozó intézmények tervezési koncepcióját, rendszerét,
b) kialakítja és irányítja a „Bíróságok fejezet” alá tartozó intézmények költségvetési gazdálkodási, beszámolási rendszerét, összeállítja a fejezet éves költségvetési javaslatait,
c) elkészíti az Országgyűlés által jóváhagyott költségvetési előirányzatok címek, illetve intézmények közötti felosztását,
d) elvégzi az OBH költségvetésének költséghelyek, költségviselők szerinti felosztását, és havonta felülvizsgálja a tervezett és tényleges adatok alakulását,
e) az intézmények pénzügyi helyzetének alakulásáról a vezetői igényeknek megfelelően pénzügyi elemzéseket készít, felülvizsgálja a tervezett és tényleges adatok alakulását, azokra vonatkozóan adatszolgáltatást kér be az intézményektől,
f) előterjesztés-tervezetet készít az Országgyűlés és az OBH elnöke hatáskörébe tartozó előirányzat-átcsoportosításokra,
g) közreműködik a pénzügyi, gazdasági ellenőrzések programjának összeállításában, szükség szerint részt vesz az ellenőrzésekben, a megállapítások értékelésében, és adatot szolgáltat az ellenőrző szervek részére,
h) az OBH és a bírósági intézményekre kiterjedő fejezeti szintű szerződések előkészítése során együttműködik a Közbeszerzések és Szerződéses Kapcsolatok Főosztályával, továbbá a Projektirodával,
i) elkészíti a tevékenységét érintő jogszabálytervezetekre vonatkozó észrevételeket,
j) tájékoztatást ad a feladatkörébe tartozó jogszabályok értelmezéséről,
k) végzi és koordinálja a Kontrolling Vezetői Információs Rendszer (a továbbiakban: VIR) működésével kapcsolatos feladatokat, intézkedik a bíróságok által felvetett rendszer- és szakmai működési problémák megoldásában, ellenőrzi a VIR rendszer szakmai integrációs folyamatainak működését,
l) közreműködik az OBH elnökének a bíróságok általános helyzetéről és az OBH, valamint a bíróságok igazgatási tevékenységéről szóló éves tájékoztatója, éves beszámolója előkészítésében,
m) elkészíti a költségvetés végrehajtásáról szóló zárszámadást.
(4) A Hivatali Gazdasági Osztály:
a) közreműködik az OBH éves költségvetésének tervezésében,
b) elkészíti az OBH jogszabály által előírt beszámolóit,
c) előkészíti az OBH pénzügyi, számviteli rendjére vonatkozó szabályzatokat, és javaslatot tesz szükség szerinti módosításukra,
d) ellátja az OBH bér- és honorárium-számfejtésével, társadalombiztosításával, könyvelésével, továbbá az előírt adatszolgáltatásokkal kapcsolatos feladatokat,
e) folyósítja a dolgozók havi illetményét és egyéb járandóságait, elszámolást ad a levont adókról,
f) számfejti és elszámolja a külföldi kiküldetések devizaszükségleteit,
g) közreműködik a tevékenységét érintő jogszabálytervezetek véleményezésében,
h) a gazdasági ügyrendnek, a vonatkozó jogszabályi követelményeknek megfelelően, valamint az OBH belső szabályozásának alapján kezeli és működteti a házipénztárat,
i) kiállítja az OBH kimenő/vevő számláit,
j) elvégzi az OBH adózásával kapcsolatos adóbevallási, adatszolgáltatási feladatait,
k) ellátja az európai uniós pályázatok pénzügyi kereteinek felhasználásával és elszámolásával kapcsolatos feladatokat, és ennek során együttműködik a Projektirodával,
l) a szerződések előkészítése során együttműködik a Közbeszerzések és Szerződéses Kapcsolatok Főosztályával, a szükséges pénzügyi szakértelem biztosításával,
m) ütemterv alapján koordinálja a leltározási folyamatokat, feladatokat, továbbá szervezi a selejtezést,
n) végzi az OBH működésével összefüggő feladatok pénzügyi lebonyolítását,
o) tájékoztatást ad a feladatkörébe tartozó jogszabályok értelmezéséről,
p) közreműködik a pénzügyi, gazdasági ellenőrzések programjának összeállításában, szükség szerint részt vesz az ellenőrzésekben, a megállapítások értékelésében, adatot szolgáltat az ellenőrző szervek részére,
q) közreműködik az OBH költségvetésének költséghelyek, költségviselők szerinti felosztásában,
r) közbeszerzési eljárásokban biztosítja a szükséges pénzügyi, gazdálkodási szakértelmet,
s) vezeti az OBH gazdálkodási körébe tartozó kötelezettségvállalás-nyilvántartást.”

10. § Az SZMSZ 31. §-a és az azt megelőző alcím helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„Informatikai Főosztály
31. § (1) Az Informatikai Főosztály ellátja a bírósági informatikai rendszerek működtetéséből, fejlesztéséből és ellenőrzéséből adódó feladatokat. Elkészíti az éves informatikai, telekommunikációs beruházási programokat, valamint az informatikai költségvetést, és gondoskodik azok végrehajtásáról. Elkészíti a Bírósági Főosztály részére a tevékenységét érintő jogszabálytervezetekre vonatkozó észrevételeket. Közreműködik az OBH elnöki beszámolók előkészítésében. A szerződések előkészítése során együttműködik a Közbeszerzések és Szerződéses Kapcsolatok Főosztályával.
(2) Az Országos Infrastruktúra Osztály:
a) elkészíti és végrehajtja a bíróságok éves infrastruktúra-fejlesztési tervét,
b) előkészíti a bíróságok egyedi informatikai infrastruktúra-fejlesztésekkel kapcsolatos igényeinek külön szabályzatban meghatározott jóváhagyását vagy elutasítását,
c) üzemelteti az OBH központi szerverparkját és a központi hálózati infrastruktúrákat, valamint az azokon futó, nem szakfeladatot ellátó alkalmazásokat,
d) irányítja, koordinálja és ellenőrzi a feladatai ellátása során igénybe vett külső vállalkozók munkáját,
e) közreműködik az európai uniós és más nemzetközi forrásból finanszírozott, valamint egyéb bírósági projektek tervezésében, informatikai lebonyolításában, és ennek során együttműködik a Projektirodával és az Elektronikus Eljárások Főosztályával,
f) ellátja a központi informatikai eszközök leltározásával, nyilvántartásával, továbbá a selejtezéssel kapcsolatos feladatokat,
g) üzemelteti az informatikai biztonsági eszközöket,
h) üzemelteti a távmeghallgatáshoz szükséges mobil informatikai eszközöket.
(3) Az Alkalmazásfejlesztési Osztály:
a) végzi az informatikai alkalmazásfejlesztések előkészítését,
b) a Projektirodával és az Elektronikus Eljárások Főosztályával együttműködve koordinálja a szükséges fejlesztések megvalósulását,
c) közreműködik az elkészült informatikai fejlesztések tesztelésében és bevezetésében,
d) gyűjti az ítélkezési és igazgatási tevékenységhez közvetlenül és közvetve kapcsolódó bírósági alkalmazások fejlesztési igényeit.
(4) Az Alkalmazás Üzemeltetési Osztály:
a) üzemelteti a központi bírósági informatikai alkalmazásokat,
b) ellátja a központi informatikai alkalmazások – országos nyilvántartások kivételével – ügyfélszolgálati feladatait,
c) irányítja, koordinálja és ellenőrzi a feladatai ellátása során igénybe vett külső vállalkozók munkáját,
d) az Országos Infrastruktúra Osztállyal együttműködve meghatározza az alkalmazások üzemeltetéséhez szükséges infrastruktúra-szükségletet, és biztosítja a szükséges fejlesztéseknek a bíróságok éves infrastruktúra-fejlesztési tervében történő szerepeltetését,
e) az üzemeltetésében lévő alkalmazások vonatkozásában kezeli a felhasználók adatait, elvégzi a szükséges jogosultságbeállításokat,
f) közreműködik az európai uniós és más nemzetközi forrásból finanszírozott, valamint egyéb bírósági projektek tervezésében, informatikai lebonyolításában, és ennek során együttműködik a Projektirodával és az Elektronikus Eljárások Főosztályával.
(5) A Hivatali Informatikai Osztály:
a) üzemelteti az OBH informatikai alkalmazásait,
b) kezeli az általa üzemeltetett alkalmazások felhasználói adatait, elvégzi a szükséges jogosultságbeállításokat,
c) üzemelteti az OBH belső informatikai HelpDesk-jét,
d) elkészíti és végrehajtja az OBH éves infrastruktúra-fejlesztési tervét,
e) üzemelteti az OBH munkaállomásait, multifunkcionális nyomtatóit, egyéb informatikai eszközeit,
f) ellátja a híradás-technikai eszközök menedzsmentjét és üzemeltetését,
g) ellátja az OBH saját informatikai eszközeinek leltározásával, nyilvántartásával, továbbá a selejtezéssel kapcsolatos feladatokat,
h) irányítja, koordinálja és ellenőrzi a feladatai ellátása során igénybe vett külső vállalkozók munkáját.”

11. § Az SZMSZ 34. §-a és az azt megelőző alcím helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„Projektiroda
34. § (1) A Projektiroda ellátja az OBH projektekkel kapcsolatos tervezési, koordinációs és adminisztrációs feladatait. Támogatja és figyelemmel kíséri, szükség esetén koordinálja a bíróságok projektjeinek tervezését, megvalósítását és fenntartását. E feladatai körében:
a) elkészíti, és kétévente felülvizsgálja az OBH Projekt Működési Kézikönyvét,
b) elkészíti a tevékenységét érintő jogszabálytervezetekre vonatkozó észrevételeket,
c) közreműködik a bírósági projekt kapcsolattartók képzésében,
d) kidolgozza a projektek kommunikációs tervét, közreműködik a sajtóközlemények és tájékoztató anyagok elkészítésében, valamint szerkeszti a projekteket bemutató internetes aloldalt.
(2) A Projekttervezési Osztály:
a) koordinálja az OBH valamennyi projektjének tervezését, biztosítja a projektötletek gyűjtését, gondoskodik azok kidolgozásáról a szakmai feladatokért felelős főosztályok bevonásával,
b) figyelemmel kíséri és számon tartja a bíróságok projekttervezési tevékenységét, szükség esetén módszertani támogatást nyújt a projektötletek megtervezésében,
c) kapcsolatot tart a projektek tervezésében érintett külső szervekkel, szervezetekkel,
d) figyelemmel kíséri a különböző pályázatokat, és javaslatot tesz az OBH elnökének a részvételi lehetőségekre,
e) közreműködik a bírósági szervezet fejlesztési terveinek szervezeten belüli és kívüli kommunikációjában,
f) összehangolja, koordinálja, ellenőrzi a szervezeti egység feladatai ellátását támogató külsős megbízottak tevékenységét.
(3) A Projekt Megvalósítási és Fenntartási Osztály:
a) koordinálja az OBH valamennyi projektjének előkészítését és megvalósítását,
b) közreműködik a projektek előkészítése és megvalósítása érdekében kötendő támogatási és egyéb tárgyú szerződések, konzorciumi megállapodások elkészítésében,
c) figyelemmel kíséri és számon tartja a bíróságok projektmegvalósítási és -fenntartási tevékenységét, szükség esetén módszertani támogatást nyújt a felmerült feladatok ellátásához,
d) kapcsolatot tart és együttműködik a projektek megvalósításában és fenntartásában érintett külső szervekkel, szervezetekkel,
e) végzi a projektek megvalósításával és fenntartásával kapcsolatban az egyes eljárásrendekben meghatározott adminisztrációs és koordinációs tevékenységet,
f) koordinálja az OBH valamennyi, üzemeltetésre átadott fejlesztésének működtetését a szakmai feladatokért felelős főosztályok bevonásával,
g) beavatkozási tervet készít az üzemeltetés során esetlegesen feltárt hiányosságok kezelésére, amelynek végrehajtását az OBH elnökének jóváhagyását követően ellenőrzi,
h) összehangolja, koordinálja, ellenőrzi a szervezeti egység feladatai ellátását támogató külsős megbízottak tevékenységét.”

12. § Az SZMSZ 4. melléklete a jelen utasítás melléklete szerint módosul.

13. § Hatályát veszti az SZMSZ

b) 24. §-a és az azt megelőző alcím.

14. § Ez az utasítás 2015. szeptember 1. napján lép hatályba.

Melléklet a 4/2015. (VIII. 25.) OBH utasításhoz

1

Az utasítás a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2015. szeptember 2. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére