478/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet
a részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének részletes szabályairól szóló 374/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet módosításáról1
2016.01.06.
„(5) Ha a tulajdoni hányad már a jogutód tulajdonában (vagyonkezelésében) van, akkor a járási hivatalnak – ha ez korábban nem történt meg – 15 napos határidő tűzésével nyilatkoztatni kell arról, hogy jogutódként fenntartja-e a kérelmet.”
(A megosztási eljárásban a járási hivatal feladata:)
„g) a földrészlet természetbeni állapotának az ingatlan-nyilvántartásban szereplő adatokkal való összehasonlítása céljából végzett helyszíni szemle lefolytatása (a továbbiakban: mezőgazdászi helyszínelés), ha szükséges a művelési ág változásának átvezetése, az f) pontban meghatározott határidőig,”
(A megosztási eljárásban a járási hivatal feladata:)
(Földmérői feladatnak minősül különösen:
az egyeztetés,)
„ba) az illetékes közlekedési hatósági hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatallal, abban az esetben, ha a mezőgazdasági termelés szállítási és közlekedési feladatainak kiszolgálására, továbbá feltételeinek megteremtése érdekében kialakítandó új út (a továbbiakban: szántóföldi műveleti út) országos, vagy helyi közútra közvetlenül csatlakozik,”
(A megosztási eljárásban jogi szolgáltatói feladatnak minősül különösen:)
„c) az alábbi nyilatkozatok beszerzése arra vonatkozóan, hogy
ca) az uniós állami támogatás visszatéríttetésére vonatkozó eljárás a kérelmezővel szemben fennáll,
cc) az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet szerinti nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak minősül-e a kérelmező.”
(A megosztási eljárásban jogi szolgáltatói feladatnak minősül különösen:)
„f) a 15. §-ban és a 16. §-ban meghatározott egyezség, valamint a 21. § (1) bekezdése szerinti sorsolási megállapodás esetén a jogi képviselet ellátása az ingatlan-nyilvántartási eljárásban,”
„7. § A járási hivatal a jogi szolgáltató és a földmérő részére történő, a 4. § (1) bekezdés f) pontja szerinti adatszolgáltatásával egy időben a tulajdonosokat postai úton értesíti a földrészlet megosztásának megkezdéséről, a nyertes jogi szolgáltatóról és földmérőről, a megosztási eljárás során az őt megillető lehetőségekről, az eljárás lefolytatásáról, valamint a további értesítések módjáról.”
„(1) A megosztási eljárás előkészítése mezőgazdászi helyszínelésből és a keretmérésből áll. A keretmérés során – a járási hivatal által esetlegesen biztosított, a keretmérés végrehajtásához technológiát meghatározó vázlatnak megfelelően – a helyszíni állapot műszaki felmérésére kerül sor. A mezőgazdászi helyszínelésről és a keretmérésről a kérelmezőket előzetesen nem kell értesíteni. A mezőgazdászi helyszínelésről és a keretmérésről jegyzőkönyvet kell felvenni.”
„(3a) Külterületen a szántó művelési ágú földrészletek megközelítéséhez 6 méter, egyéb művelési ágú földrészlet megközelítéséhez 4 méter széles szántóföldi műveleti utat kell kialakítani.
(3b) Belterületen a településrendezési eszközzel összhangban lévő szélességű szántóföldi műveleti utat kell kialakítani.”
„(4a) A szántóföldi műveleti út kialakításakor az ingatlanügyi hatóság önálló földrészletként jegyzi be az utat az ingatlan-nyilvántartásba. A földrészletek megközelítésére szolgáló szántóföldi műveleti utak kialakításához szükséges terület AK értékével azoknak a földrészleteknek az AK értékét kártalanítás nélkül arányosan csökkenteni kell, amelyek területéből kialakításra kerül.”
„(1) A megosztási eljárás akkor folytatható le, ha
a) a járási hivatal a keretmérésről készült mérési vázlatot megvizsgálta és megállapítja, hogy a földrészlet ingatlan-nyilvántartási és természetbeni állapota megegyezik, vagy
b) az a) pont szerinti feltétel teljesítéséhez szükséges adatváltozás ingatlan-nyilvántartási átvezetésére irányuló eljárás jogerősen lezárult.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak teljesüléséről a járási hivatal haladéktalanul, elektronikus úton értesíti a jogi szolgáltatót és a földmérőt.”
„(1) A járási hivatal az első egyezségi tárgyalásról készített jegyzőkönyv kézhezvételét követő 15 napon belül meghatározza a megosztás kiindulási helyét és irányát.”
„(4) Ha a kérelmező a kérelmében, vagy az egyezségi tárgyaláson a megjelent kérelmezők egyhangúlag az osztás kiindulási helyére és irányára vonatkozó javaslatot tettek, a járási hivatalnak a javaslatban foglaltakra is figyelemmel kell lenni, feltéve, hogy az nem ellentétes az Fkbt. 12/G. § (2) bekezdésében meghatározott szempontokkal. A megosztás kiindulási helyét és irányát megállapító határozatban rendelkezni kell az új szántóföldi műveleti út helyzetének és szélességének kialakításával kapcsolatban a 4. § (3) bekezdés b) pont ba) és bb) alpontjaiban meghatározott egyeztetés szükségességéről.”
„(6) A megosztás kiindulási helyét és irányát megállapító határozat jogerőre emelkedéséről a járási hivatal haladéktalanul értesíti elektronikus úton a jogi szolgáltatót, valamint a földmérőt.
(7) A megosztási eljárás
a) a megosztás kiindulási helyét és irányát megállapító határozat jogerőre emelkedése után, vagy
folytatható.”
„(5) A változási vázrajz aláírását pótolja:
a) egyezség esetén a kérelmezők aláírása,
b) teljes körű egyezség esetén a tulajdonosok aláírása,
a térképvázlaton és területkimutatáson.”
„(1) A kérelmezők a kiosztási sorrend egymás közötti meghatározására egyezséget köthetnek. Az egyezséget közokiratba vagy ügyvéd által ellenjegyzett magánokiratba kell foglalni (a továbbiakban: egyezségi okirat). Az egyezségi okiratnak tartalmaznia kell az egyezségben résztvevő kérelmezők arra vonatkozó egybehangzó nyilatkozatát, hogy a 11. § (1) bekezdése szerinti határozatban foglaltaknak megfelelően határozzák meg a tulajdoni hányaduknak megfelelő terület egymás közötti kiosztási rendjét, és ennek megfelelően készíttetik el a változási munkarészeket. (2) A jogi szolgáltatónak, a 10. § (2) bekezdése szerinti értesítést követően, a kérelmezők és a földmérő összehívásával meg kell kísérelnie az egyezség létrehozását. (2a) A 10. § (2) bekezdés szerinti értesítés és az első egyezségi tárgyalás között legfeljebb 30 nap telhet el. Az első egyezségi tárgyalást a 11. § (1) bekezdésben meghatározott határozat meghozatala előtt kell megtartani. Az egyezségi meghívót az egyezségi tárgyalás napját megelőzően legalább 15 nappal korábban kell megküldeni a kérelmezők és a földmérő részére. Az egyezségi tárgyalásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyet a jogi szolgáltató – a tárgyalás napját követő – 8 napon belül megküld a járási hivatal részére. További egyezségi tárgyalások megtartását a kérelmezők egyhangúlag kérhetik a jogi szolgáltatótól, azzal, hogy az egyezségi meghívónak nem kell ismételten tartalmazni az (5) és (6) bekezdésben előírt ismertetéseket, valamint felhívásokat. (2b) Az egy kérelmezős földrészlet esetében a jogi szolgáltató a 10. § (2) bekezdésében meghatározott közlést követő 30 napon belül a 4. § (4) bekezdés c) és d) pontja szerinti nyilatkozatokat beszerzi. A nyilatkozatokról vagy azok hiányáról a nyilatkozatok kézhezvételét vagy a határidő elteltét követő 8 napon belül elektronikus úton tájékoztatja a járási hivatalt és a földmérő vállalkozót.”
„(8) A kérelmezőnek az első egyezségi tárgyalás lezárásáig meg kell tennie a 4. § (4) bekezdés c) pontja szerinti nyilatkozatokat. Ha a kérelmező nem tesz nyilatkozatot, vagy visszatéríttetési eljárás alatt áll, vagy nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak minősül, kérelmét visszavontnak kell tekinteni. (9) Amennyiben minden kérelmező visszavonja kérelmét, a járási hivatal a 10. § (1) bekezdésben foglaltak teljesülését követően a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezései szerint megszünteti az eljárást.”
„(11) A jogi szolgáltató elektronikus úton tájékoztatja a járási hivatalt és a földmérőt a visszavont kérelmekről.
(12) A járási hivatal az (1) bekezdés, illetve a 16. § (1) bekezdés alapján megkötött egyezségről, egy kérelmező esetén a (18) bekezdés szerinti okiratról befogadó nyilatkozatot állít ki, amely azt igazolja, hogy a megosztási eljárás a továbbiakban az egyezség szabályai szerint folytatható. A befogadó nyilatkozatot 8 napon belül a járási hivatal a jogi szolgáltató útján közli az egyezséget benyújtó kérelmezőkkel, valamint elektronikus úton közvetlenül a földmérővel.”
(18) Egy kérelmező esetén a kérelem alapján kell a bejegyzés alapjául szolgáló okiratot elkészíteni.”
„15/A. § (1) A földmérő az osztóprogram segítségével elkészíti és kinyomtatja a megosztási térképvázlatot, melyen fel kell tüntetni a kialakítandó földrészletek – ideértve a betervezett utakat és a közös tulajdonban maradó földrészleteket is – helyrajzi számait, határvonalait és a kiosztott földrészletek tulajdonosainak nevét az egyezség szerint. (2) Az R. alapján a földmérő elkészíti az egyezségnek megfelelő területkimutatást.”
„(3) Teljes körű egyezség esetén a járási hivatal
(4) Ha a teljes körű egyezség földrészlet tulajdonjogának változását érintő megállapodást is tartalmaz, azt – ha jogszabályi előírásba nem ütközik, figyelemmel a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló törvény rendelkezéseire – a teljes körű egyezségnek megfelelően kell az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezni.”
(A sorsolásról a helyszínen jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:)
„i) mellékletként az osztóprogram segítségével a földmérő által elkészített és kinyomtatott megosztási térképvázlatot, melyen fel kell tüntetni a kialakítandó földrészletek – ideértve a betervezett utakat és a közös tulajdonban maradó földrészleteket is – helyrajzi számait, határvonalait és a kiosztott földrészletek tulajdonosainak nevét,”
„(2a) Sorsolás esetén a változásátvezetési eljárás alapjául szolgáló okirat az (1) és (2) bekezdés szerinti jegyzőkönyv.”
„(4a) A sorsolás során a kérelmezők helyszíni használatát figyelembe kell venni és az új földrészletek sorrendjét a használatnak megfelelően kell kialakítani, feltéve, hogy
b) a visszamaradó tulajdoni hányadok egy földrészletben kialakíthatóak.”
„(5) A járási hivatal a vizsgálat és záradékolás során – az R.-ben foglaltakon túl – a változási vázrajz 11. § (1) bekezdésében meghatározott határozatnak való megfelelőségét, a leosztott földrészletek 12. § (1) bekezdésben meghatározottaknak, valamint az egyezségi okiratnak, illetve a sorsolási jegyzőkönyvnek való megfelelőségét is vizsgálja.”
„24. § (1) A megosztási eljárással kapcsolatban a kormányhivatalt kiinduló földrészletenként az 1. mellékletben meghatározott költségtérítés illeti meg, amely a megosztási eljárás végrehajtása során felmerülő személyi juttatás, munkaadókat terhelő járulékok, dologi kiadások és beruházások finanszírozására szolgál. (2) A kormányhivatalok és a járási hivatalok technikai eszközeinek fejlesztésére, a felmerülő bérjellegű- és dologi kiadásainak fedezésére kiinduló földrészletenként legfeljebb 35 000 Ft költségelőleg kerül átadásra az eljárás megkezdésekor a rendelkezésre álló költségvetési forrás függvényében.”
„(1) A járási hivatal a megosztásról készült változási vázrajz záradékolását követő munkanapon a sorsolási jegyzőkönyvet, egyezség esetén az egyezségi okiratot, a záradékolt változási vázrajzzal együtt megküldi a földművelésügyi hatáskörben eljáró kormányhivatalnak az Fkbt. 9/C. § (7) bekezdés szerinti földkiadási határozat meghozatala érdekében.”
„34. § (1) Azonosítható, azonos vagy részben azonos elszámolható költségek esetén a támogatás abban az esetben halmozható más, államháztartási vagy uniós forrásból származó támogatással, ha az nem vezet az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott legmagasabb támogatási intenzitás túllépéséhez. (2) Azonosítható, különböző elszámolható költségek esetén a támogatás halmozható más, államháztartási vagy uniós forrásból származó támogatással.”
21. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
1. melléklet a 478/2015. (XII. 29.) Korm. rendelethez
Az osztatlan közös földtulajdon megszüntetésével kapcsolatos járási hivatal által elvégzett feladatok költségvonzata
A) Járási hivatalok adminisztrációs költségei sorsolás esetén
|
A |
B |
1. |
Munkafolyamat megnevezése |
Költség (Ft) |
2. |
Ügyfelek értesítése az eljárás megindulásáról |
13 000 |
3. |
Keretméréshez szükséges adatszolgáltatás a földmérők részére |
5 000 |
4. |
Mezőgazdászi helyszínelés és földminősítés |
13 000 |
5. |
Osztásirány meghatározás |
6 500 |
6. |
Részvétel a sorsolásban |
6 500 |
7. |
Megosztási vázrajz műszaki vizsgálata, záradékolása |
15 000 |
8. |
Ingatlan-nyilvántartási határozathozatal, postázás (változás-átvezetési eljárás) |
13 000 |
9. |
Összes költség |
72 000 |
B) Járási hivatalok adminisztrációs költségei egyezség esetén
|
A |
B |
1. |
Munkafolyamat megnevezése |
Költség (Ft) |
2. |
Ügyfelek értesítése az eljárás megindulásáról |
13 000 |
3. |
Keretméréshez szükséges adatszolgáltatás a földmérők részére |
5 000 |
4. |
Mezőgazdászi helyszínelés és földminősítés |
13 000 |
5. |
Osztásirány meghatározás |
6 500 |
6. |
Megosztási vázrajz műszaki vizsgálata, záradékolása |
15 000 |
7. |
Ingatlan-nyilvántartási határozathozatal, postázás (változás-átvezetési eljárás) |
13 000 |
8. |
Összes költség |
65 500 |
”