• Tartalom

478/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet

478/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet

a részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének részletes szabályairól szóló 374/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet módosításáról1

2016.01.06.

A Kormány a földrendező és a földkiadó bizottságokról szóló 1993. évi II. törvény 15. §-ában foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének részletes szabályairól szóló 374/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 1. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) Ha a tulajdoni hányad már a jogutód tulajdonában (vagyonkezelésében) van, akkor a járási hivatalnak – ha ez korábban nem történt meg – 15 napos határidő tűzésével nyilatkoztatni kell arról, hogy jogutódként fenntartja-e a kérelmet.”

2. § (1) A Korm. rendelet 4. § (1) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A megosztási eljárásban a járási hivatal feladata:)

g) a földrészlet természetbeni állapotának az ingatlan-nyilvántartásban szereplő adatokkal való összehasonlítása céljából végzett helyszíni szemle lefolytatása (a továbbiakban: mezőgazdászi helyszínelés), ha szükséges a művelési ág változásának átvezetése, az f) pontban meghatározott határidőig,”

(2) A Korm. rendelet 4. § (1) bekezdés k) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A megosztási eljárásban a járási hivatal feladata:)

k) a 15. § (1) bekezdésében, valamint a 16. §-ban meghatározott egyezség esetén befogadó nyilatkozat kiállítása és közlése,”

(3) A Korm. rendelet 4. § (3) bekezdés b) pont ba) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Földmérői feladatnak minősül különösen:

az egyeztetés,)

ba) az illetékes közlekedési hatósági hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatallal, abban az esetben, ha a mezőgazdasági termelés szállítási és közlekedési feladatainak kiszolgálására, továbbá feltételeinek megteremtése érdekében kialakítandó új út (a továbbiakban: szántóföldi műveleti út) országos, vagy helyi közútra közvetlenül csatlakozik,”

(4) A Korm. rendelet 4. § (3) bekezdése a következő h) ponttal egészül ki.

(Földmérői feladatnak minősül különösen:)

h) az első egyezségi meghívó kiküldését megelőzően, a 15. § (5) bekezdés e) és f) pontja szerinti adatok közlése, a jogi szolgáltató részére.”

(5) A Korm. rendelet 4. § (4) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A megosztási eljárásban jogi szolgáltatói feladatnak minősül különösen:)

c) az alábbi nyilatkozatok beszerzése arra vonatkozóan, hogy
ca) az uniós állami támogatás visszatéríttetésére vonatkozó eljárás a kérelmezővel szemben fennáll,
cb) a 702/2014/EU bizottsági rendelet I. mellékletében meghatározott feltételeknek megfelelő vállalkozásnak tekinthető-e a kérelmező,
cc) az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet szerinti nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak minősül-e a kérelmező.”

(6) A Korm. rendelet 4. § (4) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A megosztási eljárásban jogi szolgáltatói feladatnak minősül különösen:)

f) a 15. §-ban és a 16. §-ban meghatározott egyezség, valamint a 21. § (1) bekezdése szerinti sorsolási megállapodás esetén a jogi képviselet ellátása az ingatlan-nyilvántartási eljárásban,”

3. § A Korm. rendelet 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

7. § A járási hivatal a jogi szolgáltató és a földmérő részére történő, a 4. § (1) bekezdés f) pontja szerinti adatszolgáltatásával egy időben a tulajdonosokat postai úton értesíti a földrészlet megosztásának megkezdéséről, a nyertes jogi szolgáltatóról és földmérőről, a megosztási eljárás során az őt megillető lehetőségekről, az eljárás lefolytatásáról, valamint a további értesítések módjáról.”

4. § A Korm. rendelet 8. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A megosztási eljárás előkészítése mezőgazdászi helyszínelésből és a keretmérésből áll. A keretmérés során – a járási hivatal által esetlegesen biztosított, a keretmérés végrehajtásához technológiát meghatározó vázlatnak megfelelően – a helyszíni állapot műszaki felmérésére kerül sor. A mezőgazdászi helyszínelésről és a keretmérésről a kérelmezőket előzetesen nem kell értesíteni. A mezőgazdászi helyszínelésről és a keretmérésről jegyzőkönyvet kell felvenni.”

5. § (1) A Korm. rendelet 9. §-a a következő (3a) és (3b) bekezdéssel egészül ki:

„(3a) Külterületen a szántó művelési ágú földrészletek megközelítéséhez 6 méter, egyéb művelési ágú földrészlet megközelítéséhez 4 méter széles szántóföldi műveleti utat kell kialakítani.
(3b) Belterületen a településrendezési eszközzel összhangban lévő szélességű szántóföldi műveleti utat kell kialakítani.”

(2) A Korm. rendelet 9. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:

„(4a) A szántóföldi műveleti út kialakításakor az ingatlanügyi hatóság önálló földrészletként jegyzi be az utat az ingatlan-nyilvántartásba. A földrészletek megközelítésére szolgáló szántóföldi műveleti utak kialakításához szükséges terület AK értékével azoknak a földrészleteknek az AK értékét kártalanítás nélkül arányosan csökkenteni kell, amelyek területéből kialakításra kerül.”

6. § A Korm. rendelet 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A megosztási eljárás akkor folytatható le, ha
a) a járási hivatal a keretmérésről készült mérési vázlatot megvizsgálta és megállapítja, hogy a földrészlet ingatlan-nyilvántartási és természetbeni állapota megegyezik, vagy
b) az a) pont szerinti feltétel teljesítéséhez szükséges adatváltozás ingatlan-nyilvántartási átvezetésére irányuló eljárás jogerősen lezárult.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak teljesüléséről a járási hivatal haladéktalanul, elektronikus úton értesíti a jogi szolgáltatót és a földmérőt.”

7. § (1) A Korm. rendelet 11. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A járási hivatal az első egyezségi tárgyalásról készített jegyzőkönyv kézhezvételét követő 15 napon belül meghatározza a megosztás kiindulási helyét és irányát.”

(2) A Korm. rendelet 11. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Ha a kérelmező a kérelmében, vagy az egyezségi tárgyaláson a megjelent kérelmezők egyhangúlag az osztás kiindulási helyére és irányára vonatkozó javaslatot tettek, a járási hivatalnak a javaslatban foglaltakra is figyelemmel kell lenni, feltéve, hogy az nem ellentétes az Fkbt. 12/G. § (2) bekezdésében meghatározott szempontokkal. A megosztás kiindulási helyét és irányát megállapító határozatban rendelkezni kell az új szántóföldi műveleti út helyzetének és szélességének kialakításával kapcsolatban a 4. § (3) bekezdés b) pont ba) és bb) alpontjaiban meghatározott egyeztetés szükségességéről.”

(3) A Korm. rendelet 11. § (6) és (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(6) A megosztás kiindulási helyét és irányát megállapító határozat jogerőre emelkedéséről a járási hivatal haladéktalanul értesíti elektronikus úton a jogi szolgáltatót, valamint a földmérőt.
(7) A megosztási eljárás
a) a megosztás kiindulási helyét és irányát megállapító határozat jogerőre emelkedése után, vagy
b) a teljes körű egyezségnek a 15. § (2) bekezdése szerinti befogadását követően
folytatható.”

8. § A Korm. rendelet 12. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A változási vázrajz aláírását pótolja:
a) egyezség esetén a kérelmezők aláírása,
b) teljes körű egyezség esetén a tulajdonosok aláírása,
a térképvázlaton és területkimutatáson.”

9. § (1) A Korm. rendelet 15. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek, egyidejűleg a § a következő (2a) és (2b) bekezdéssel egészül ki:

„(1) A kérelmezők a kiosztási sorrend egymás közötti meghatározására egyezséget köthetnek. Az egyezséget közokiratba vagy ügyvéd által ellenjegyzett magánokiratba kell foglalni (a továbbiakban: egyezségi okirat). Az egyezségi okiratnak tartalmaznia kell az egyezségben résztvevő kérelmezők arra vonatkozó egybehangzó nyilatkozatát, hogy a 11. § (1) bekezdése szerinti határozatban foglaltaknak megfelelően határozzák meg a tulajdoni hányaduknak megfelelő terület egymás közötti kiosztási rendjét, és ennek megfelelően készíttetik el a változási munkarészeket.
(2) A jogi szolgáltatónak, a 10. § (2) bekezdése szerinti értesítést követően, a kérelmezők és a földmérő összehívásával meg kell kísérelnie az egyezség létrehozását.
(2a) A 10. § (2) bekezdés szerinti értesítés és az első egyezségi tárgyalás között legfeljebb 30 nap telhet el. Az első egyezségi tárgyalást a 11. § (1) bekezdésben meghatározott határozat meghozatala előtt kell megtartani. Az egyezségi meghívót az egyezségi tárgyalás napját megelőzően legalább 15 nappal korábban kell megküldeni a kérelmezők és a földmérő részére. Az egyezségi tárgyalásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyet a jogi szolgáltató – a tárgyalás napját követő – 8 napon belül megküld a járási hivatal részére. További egyezségi tárgyalások megtartását a kérelmezők egyhangúlag kérhetik a jogi szolgáltatótól, azzal, hogy az egyezségi meghívónak nem kell ismételten tartalmazni az (5) és (6) bekezdésben előírt ismertetéseket, valamint felhívásokat.
(2b) Az egy kérelmezős földrészlet esetében a jogi szolgáltató a 10. § (2) bekezdésében meghatározott közlést követő 30 napon belül a 4. § (4) bekezdés c) és d) pontja szerinti nyilatkozatokat beszerzi. A nyilatkozatokról vagy azok hiányáról a nyilatkozatok kézhezvételét vagy a határidő elteltét követő 8 napon belül elektronikus úton tájékoztatja a járási hivatalt és a földmérő vállalkozót.”

(2) A Korm. rendelet 15. § (8) és (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(8) A kérelmezőnek az első egyezségi tárgyalás lezárásáig meg kell tennie a 4. § (4) bekezdés c) pontja szerinti nyilatkozatokat. Ha a kérelmező nem tesz nyilatkozatot, vagy visszatéríttetési eljárás alatt áll, vagy nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak minősül, kérelmét visszavontnak kell tekinteni.
(9) Amennyiben minden kérelmező visszavonja kérelmét, a járási hivatal a 10. § (1) bekezdésben foglaltak teljesülését követően a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezései szerint megszünteti az eljárást.”

(3) A Korm. rendelet 15. § (11) és (12) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(11) A jogi szolgáltató elektronikus úton tájékoztatja a járási hivatalt és a földmérőt a visszavont kérelmekről.
(12) A járási hivatal az (1) bekezdés, illetve a 16. § (1) bekezdés alapján megkötött egyezségről, egy kérelmező esetén a (18) bekezdés szerinti okiratról befogadó nyilatkozatot állít ki, amely azt igazolja, hogy a megosztási eljárás a továbbiakban az egyezség szabályai szerint folytatható. A befogadó nyilatkozatot 8 napon belül a járási hivatal a jogi szolgáltató útján közli az egyezséget benyújtó kérelmezőkkel, valamint elektronikus úton közvetlenül a földmérővel.”

(4) A Korm. rendelet 15. § (17) és (18) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(17) A megosztást a 11. § (1) bekezdése szerinti határozat alapján, és a 15. § (12) bekezdése szerinti befogadó nyilatkozattal rendelkező egyezség tartalma szerint kell elvégezni.
(18) Egy kérelmező esetén a kérelem alapján kell a bejegyzés alapjául szolgáló okiratot elkészíteni.”
15/A. § (1) A földmérő az osztóprogram segítségével elkészíti és kinyomtatja a megosztási térképvázlatot, melyen fel kell tüntetni a kialakítandó földrészletek – ideértve a betervezett utakat és a közös tulajdonban maradó földrészleteket is – helyrajzi számait, határvonalait és a kiosztott földrészletek tulajdonosainak nevét az egyezség szerint.
(2) Az R. alapján a földmérő elkészíti az egyezségnek megfelelő területkimutatást.”

11. § A Korm. rendelet 16. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(3) Teljes körű egyezség esetén a járási hivatal
a) nem hoz a 11. § (1) bekezdés szerinti határozatot, vagy
b) a 11. § (1) bekezdés szerinti határozatát hatályon kívül helyezi.
(4) Ha a teljes körű egyezség földrészlet tulajdonjogának változását érintő megállapodást is tartalmaz, azt – ha jogszabályi előírásba nem ütközik, figyelemmel a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló törvény rendelkezéseire – a teljes körű egyezségnek megfelelően kell az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezni.”

12. § (1) A Korm. rendelet 19. § (1) bekezdés i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A sorsolásról a helyszínen jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:)

i) mellékletként az osztóprogram segítségével a földmérő által elkészített és kinyomtatott megosztási térképvázlatot, melyen fel kell tüntetni a kialakítandó földrészletek – ideértve a betervezett utakat és a közös tulajdonban maradó földrészleteket is – helyrajzi számait, határvonalait és a kiosztott földrészletek tulajdonosainak nevét,”

(2) A Korm. rendelet 19. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:

„(2a) Sorsolás esetén a változásátvezetési eljárás alapjául szolgáló okirat az (1) és (2) bekezdés szerinti jegyzőkönyv.”

13. § A Korm. rendelet 21. § -a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:

„(4a) A sorsolás során a kérelmezők helyszíni használatát figyelembe kell venni és az új földrészletek sorrendjét a használatnak megfelelően kell kialakítani, feltéve, hogy
a) az nem ellentétes az Fkbt. 12/G. § (2) bekezdésében meghatározott szempontokkal és
b) a visszamaradó tulajdoni hányadok egy földrészletben kialakíthatóak.”

14. § A Korm. rendelet 22. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A járási hivatal a vizsgálat és záradékolás során – az R.-ben foglaltakon túl – a változási vázrajz 11. § (1) bekezdésében meghatározott határozatnak való megfelelőségét, a leosztott földrészletek 12. § (1) bekezdésben meghatározottaknak, valamint az egyezségi okiratnak, illetve a sorsolási jegyzőkönyvnek való megfelelőségét is vizsgálja.”

15. § A Korm. rendelet 23. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Az ingatlan-nyilvántartási bejegyzésről szóló határozatot és a változási vázrajz másolatát a járási hivatal az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény (a továbbiakban: Inytv.) 52. § (1) bekezdése szerint közli, kivéve teljes körű egyezség, egyezség és sorsolási megállapodás esetén, amikor az Inytv. 52. § (3) bekezdése szerint közli azt.”

16. § A Korm. rendelet 24. § -a helyébe a következő rendelkezés lép:

24. § (1) A megosztási eljárással kapcsolatban a kormányhivatalt kiinduló földrészletenként az 1. mellékletben meghatározott költségtérítés illeti meg, amely a megosztási eljárás végrehajtása során felmerülő személyi juttatás, munkaadókat terhelő járulékok, dologi kiadások és beruházások finanszírozására szolgál.
(2) A kormányhivatalok és a járási hivatalok technikai eszközeinek fejlesztésére, a felmerülő bérjellegű- és dologi kiadásainak fedezésére kiinduló földrészletenként legfeljebb 35 000 Ft költségelőleg kerül átadásra az eljárás megkezdésekor a rendelkezésre álló költségvetési forrás függvényében.”

17. § A Korm. rendelet 31. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A járási hivatal a megosztásról készült változási vázrajz záradékolását követő munkanapon a sorsolási jegyzőkönyvet, egyezség esetén az egyezségi okiratot, a záradékolt változási vázrajzzal együtt megküldi a földművelésügyi hatáskörben eljáró kormányhivatalnak az Fkbt. 9/C. § (7) bekezdés szerinti földkiadási határozat meghozatala érdekében.”
34. § (1) Azonosítható, azonos vagy részben azonos elszámolható költségek esetén a támogatás abban az esetben halmozható más, államháztartási vagy uniós forrásból származó támogatással, ha az nem vezet az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott legmagasabb támogatási intenzitás túllépéséhez.
(2) Azonosítható, különböző elszámolható költségek esetén a támogatás halmozható más, államháztartási vagy uniós forrásból származó támogatással.”

19. § A Korm. rendelet az 1. melléklet szerinti 1. melléklettel egészül ki.

20. § A Korm. rendelet 9. § (4) bekezdésében a „maghatározott” szövegrész helyébe a „meghatározott” szöveg lép.

21. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

1. melléklet a 478/2015. (XII. 29.) Korm. rendelethez

Az osztatlan közös földtulajdon megszüntetésével kapcsolatos járási hivatal által elvégzett feladatok költségvonzata
A)     Járási hivatalok adminisztrációs költségei sorsolás esetén

 

A

B

1.

Munkafolyamat megnevezése

Költség (Ft)

2.

Ügyfelek értesítése az eljárás megindulásáról

13 000

3.

Keretméréshez szükséges adatszolgáltatás a földmérők részére

5 000

4.

Mezőgazdászi helyszínelés és földminősítés

13 000

5.

Osztásirány meghatározás

6 500

6.

Részvétel a sorsolásban

6 500

7.

Megosztási vázrajz műszaki vizsgálata, záradékolása

15 000

8.

Ingatlan-nyilvántartási határozathozatal, postázás (változás-átvezetési eljárás)

13 000

9.

Összes költség

72 000

B)     Járási hivatalok adminisztrációs költségei egyezség esetén

 

A

B

1.

Munkafolyamat megnevezése

Költség (Ft)

2.

Ügyfelek értesítése az eljárás megindulásáról

13 000

3.

Keretméréshez szükséges adatszolgáltatás a földmérők részére

5 000

4.

Mezőgazdászi helyszínelés és földminősítés

13 000

5.

Osztásirány meghatározás

6 500

6.

Megosztási vázrajz műszaki vizsgálata, záradékolása

15 000

7.

Ingatlan-nyilvántartási határozathozatal, postázás (változás-átvezetési eljárás)

13 000

8.

Összes költség

65 500

1

A rendelet a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2016. január 7. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére