5/2015. (II. 9.) NFM rendelet
5/2015. (II. 9.) NFM rendelet
az egyedi támogatások, költségtérítések mértékéről és felhasználási szabályairól1
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 1. melléklet 16. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 90. § 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró nemzetgazdasági miniszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:
1. § E rendelet alapján
a) a Bányavagyon-hasznosító Nonprofit Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: Bányavagyon-hasznosító Nonprofit Kft.) a 2015. gazdasági évre a Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 1. melléklet XVII. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejezet, 21. Vállalkozások folyó támogatása cím, 1. Egyedi támogatások, ellentételezések alcím, 2. Bányabezárás jogcímcsoport,
b) a MÁV-START Vasúti Személyszállító Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: MÁV-START) a Kvtv. 1. melléklet XVII. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejezet, 21. Vállalkozások folyó támogatása cím, 1. Egyedi támogatások, ellentételezések alcím, 6. Vasúti személyszállítási közszolgáltatások költségtérítése és 8. Vasúti személyszállítás korábbi költségtérítéseinek elszámolása jogcímcsoport,
c) a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: GYSEV) a Kvtv. 1. melléklet XVII. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejezet, 21. Vállalkozások folyó támogatása cím, 1. Egyedi támogatások, ellentételezések alcím, 5. A vasúti pályahálózat működtetésének költségtérítése, 6. Vasúti személyszállítási közszolgáltatások költségtérítése és 8. Vasúti személyszállítás korábbi költségtérítéseinek elszámolása jogcímcsoport,
d) a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 25. §-a szerinti szerződéssel rendelkező, autóbusszal helyközi személyszállítási közszolgáltatást végző társaság (a továbbiakban: autóbusszal szolgáltatást végző társaság) a Kvtv. 1. melléklet XVII. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejezet, 21. Vállalkozások folyó támogatása cím, 1. Egyedi támogatások, ellentételezések alcím, 7. Autóbusszal végzett személyszállítási közszolgáltatások költségtérítése és 9. Autóbusszal végzett személyszállítás korábbi költségtérítéseinek elszámolása jogcímcsoport,
e) a MÁV Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: MÁV) a Kvtv. 1. melléklet XVII. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejezet, 21. Vállalkozások folyó támogatása cím, 1. Egyedi támogatások, ellentételezések alcím, 5. A vasúti pályahálózat működtetésének költségtérítése jogcímcsoport
terhére egyedi támogatást vagy költségtérítést igényelhet.
2. § (1) Bányászati tevékenységgel összefüggő egyedi támogatásként bányabezárásra 1000,0 millió forint igényelhető.
(2) Költségtérítésként
a) a MÁV-START által az Sztv. 25. § (1) bekezdésében meghatározott szerződés (a továbbiakban: vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződés) alapján végzett személyszállítási közszolgáltatáshoz 144 000,0 millió forint,
b) a GYSEV által a vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződés alapján végzett személyszállítási közszolgáltatáshoz 10 400,0 millió forint,
c) az autóbusszal szolgáltatást végző társaságok helyközi személyszállítási közszolgáltatásaihoz 33 504,5 millió forint,
d) a GYSEV által a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény (a továbbiakban: Vtv.) 28. § (1) bekezdésében meghatározott szerződés (a továbbiakban: pályaműködtetési szerződés) alapján működtetett vasúti pályahálózathoz 4937,3 millió forint,
e) a MÁV által a pályaműködtetési szerződés alapján működtetett vasúti pályahálózathoz 68 032,9 millió forint
igényelhető.
(3) A közösségi közlekedési szolgáltatóknak a korábbi költségtérítések elszámolásából adódó költségtérítési igényeinek megtérítésére költségtérítésként:
a) a MÁV-START által az Sztv. 25. §-ában meghatározott szerződés alapján végzett személyszállítási közszolgáltatáshoz 12 000,0 millió forint,
b) a GYSEV által az Sztv. 25. §-ában meghatározott szerződés alapján végzett személyszállítási közszolgáltatáshoz 71,8 millió forint,
c) az autóbusszal szolgáltatást végző társaságok helyközi személyszállítási közszolgáltatásaihoz 4527,6 millió forint
igényelhető.
(4) A költségtérítés igénybevételét előre meghatározott szolgáltatások, hatékonysági elvárás teljesítéséhez, valamint utólagos elszámolási kötelezettséghez kell kötni.
3. § (1) A 2. § (1) bekezdés szerinti egyedi támogatás a Bányavagyon-hasznosító Nonprofit Kft. által a szénbányászati szerkezetátalakításból átvett és a bányászatban jelentkező egyéb állami kötelezettségek – köztük az állami tulajdonú meddő szénhidrogén kutak kezelése és a bánya-erőmű integrációs szerződések megkötésekor még nem ismert kötelezettségek – vagyon-értékesítésből nem fedezett részének finanszírozására, továbbá a Bányavagyon-hasznosító Nonprofit Kft. működési költségeire – beleértve a mecseki uránbányászok baleseti járadékaival és egyéb kártérítési kötelezettségeivel összefüggésben felmerült működési költségeit is – használható fel.
(2) A 2. § (1) bekezdés szerinti egyedi támogatás folyósítására negyedéves ütemezéssel kerül sor. A folyósításról – a Bányavagyon-hasznosító Nonprofit Kft. kezdeményezése alapján – a bányászati ügyekért felelős miniszter a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) útján gondoskodik.
(3) A 2. § (1) bekezdés szerinti egyedi támogatás felhasználásáról a Bányavagyon-hasznosító Nonprofit Kft. negyedévente beszámol a bányászati ügyekért felelős miniszternek.
4. § (1) A 2. § (2) bekezdés a), b), d) és e) pontja szerinti költségtérítés a vasúti személyszállítási közszolgáltatás és a vasúti pályahálózat működtetéséhez kapcsolódó tevékenység bevételekkel nem fedezett indokolt költségei, továbbá az ágazatban szokásos ésszerű nyereség megtérítésére használható fel.
(2) A 2. § (2) bekezdés a), b), d) és e) pontja szerinti költségtérítés folyósítása a vasúti személyszállítási közszolgáltatási tevékenységet és a vasúti pályaműködtetési közszolgáltatási tevékenységet érintő, várható gazdasági folyamatokon alapuló pénzforgalmi terv alapján havonta, a MÁV-START, a GYSEV és a MÁV pénzforgalmi igényeihez igazított mértékben történik.
(3) A 2. § (2) bekezdés a), b), d) és e) pontja szerinti költségtérítés (2) bekezdés alapján havonta folyósítandó mértékét a közlekedésért felelős miniszter az államháztartásért felelős miniszterrel egyetértésben a (2) bekezdés szerinti pénzforgalmi terv alapján
a) a MÁV-START és a GYSEV esetében a vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződés,
b) a MÁV és a GYSEV esetében a pályaműködtetési szerződés
záradékában határozza meg.
(4) A záradék (3) bekezdés alapján megállapított rendelkezése a közlekedésért felelős miniszter és az államháztartásért felelős miniszter együttes döntésével módosítható. A módosítást a megelőző időszak tényleges pénzforgalma és a (2) bekezdés szerinti pénzforgalmi terv közötti eltérés okainak bemutatásával a MÁV-START, a GYSEV és a MÁV is kezdeményezheti.
5. § (1) A MÁV-START és a GYSEV a 2. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerinti költségtérítés 4. § (3) bekezdése alapján megállapított mértékének 50%-át a tárgyhónap első napjától külön feltétel nélkül, további 50%-át a közlekedésért felelős miniszter által kiállított és az általa a NAV részére megküldött megrendelői teljesítésigazolás alapján a NAV-tól igényli.
(2) A közlekedésért felelős miniszter a teljesítésigazolás kiállításának megtagadásáról, a 2. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerinti költségtérítés csökkentéséről és a csökkentés indokáról a MÁV-START és a GYSEV által megküldött, a vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződés szerinti havi jelentés megérkezését követő 8 napon belül értesíti a NAV-ot és az államháztartásért felelős minisztert.
(3) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően a MÁV-START és a GYSEV a vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződésben meghatározott esetben a 2. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerinti költségtérítés 4. § (3) bekezdése alapján megállapított mértékének 60%-át (a továbbiakban: rendelkezésre állási költségtérítés) veheti igénybe. A rendelkezésre állási költségtérítés alkalmazásának szükségességéről a közlekedésért felelős miniszter az államháztartásért felelős miniszterrel történő előzetes egyeztetést követően értesíti a NAV-ot.
6. § (1) A 2. § (3) bekezdés a) és b) pontja szerinti költségtérítés a vasúti személyszállítási közszolgáltatóknak a korábbi költségtérítések elszámolásából adódó költségtérítési igényeinek megtérítésére használható fel.
(2) A 2. § (3) bekezdés a) és b) pontja szerinti költségtérítés folyósításáról a közlekedésért felelős miniszter és az államháztartásért felelős miniszter együttesen a vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződés záradékában rendelkezik.
7. § (1) A 2. § (2) bekezdés d) és e) pontja szerinti költségtérítést a MÁV és a GYSEV a pályaműködtetési szerződés alapján végzett vasúti pályahálózat-működtetési tevékenységéhez a közlekedésért felelős miniszter által a tárgyhónapot megelőző második hónapra vonatkozóan kiállított és a NAV részére megküldött megrendelői teljesítésigazolás alapján igényli.
(2) A közlekedésért felelős miniszter a teljesítésigazolás kiállításáról a NAV-ot értesíti.
(3) Ha a közlekedésért felelős miniszter megállapítja, hogy a MÁV vagy a GYSEV a pályaműködtetési szerződésben meghatározott valamely kötelezettségét nem teljesítette, a teljesítésigazolásban rendelkezik a 2. § (2) bekezdés d) és e) pontja szerinti költségtérítés arányos csökkentéséről és annak a csökkentett összegen felüli része folyósításának felfüggesztéséről.
8. § (1) A 2. § (2) bekezdés c) pontja szerinti költségtérítés az autóbusszal végzett helyközi személyszállítási közszolgáltatás bevételekkel nem fedezett indokolt költségei és az ágazatban szokásos, ésszerű nyereség megtérítésére használható fel.
(2) A 2. § (2) bekezdés c) pontja szerinti költségtérítést az autóbusszal szolgáltatást végző társaságok között a várható gazdasági és pénzforgalmi folyamatok alapján, a várható bevételekkel nem fedezett indokolt költségek arányában kell felosztani.
(3) A 2. § (2) bekezdés c) pontja szerinti költségtérítés folyósítása az autóbusszal szolgáltatást végző társaság pénzforgalmi igényeihez igazított mértékben történik.
(4) A 2. § (2) bekezdés c) pontja szerinti költségtérítés (3) bekezdés alapján folyósítandó mértékét a közlekedésért felelős miniszter – az államháztartásért felelős miniszterrel egyetértésben – az autóbusszal személyszállítási közszolgáltatást végző társasággal kötött közszolgáltatási szerződés záradékában határozza meg.
9. § (1) A 2. § (3) bekezdés c) pontja szerinti költségtérítés az autóbusszal helyközi személyszállítási közszolgáltatást végző társaságoknak a korábbi költségtérítések elszámolásából adódó költségtérítési igényeinek megtérítésére használható fel.
(2) A 2. § (3) bekezdés c) pontja szerinti költségtérítést az autóbusszal szolgáltatást végző társaságok között a korábbi évekre fennálló költségtérítési igény arányában kell felosztani.
(3) A 2. § (3) bekezdés c) pontja szerinti költségtérítés (2) bekezdés alapján folyósítandó mértékét a közlekedésért felelős miniszter – az államháztartásért felelős miniszterrel egyetértésben – az autóbusszal személyszállítási közszolgáltatást végző társasággal kötött közszolgáltatási szerződés záradékában határozza meg.
10. § (1) A NAV
a) a 2. § (2) bekezdés a), b), d) és e) pontja és a 2. § (3) bekezdés a) és b) pontja szerinti költségtérítést a kedvezményezettnek a tárgyhónap első napjától benyújtható igénylésétől,
b) a 2. § (2) bekezdés c) pontja és a 2. § (3) bekezdés c) pontja szerinti költségtérítést a közlekedésért felelős miniszter által megküldött záradék NAV-hoz történő érkezésétől vagy – ha ez későbbi időpontra esik – az adózó támogatási igényének benyújtásától
számított 15 napon belül folyósítja.
(2) A 2. § (1) bekezdés szerinti egyedi támogatás és a 2. § (2) és (3) bekezdése szerinti költségtérítés folyósítása az 10032000-01905049 Egyedi támogatás folyósítási számla terhére történik az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezései alapján.
11. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Ez a rendelet 2016. március 31-én hatályát veszti.
A rendeletet a 6/2015. (III. 18.) NGM rendelet 6. §-a hatályon kívül helyezte 2015. március 19. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás