• Tartalom

5/2015. (IV. 10.) FM utasítás

5/2015. (IV. 10.) FM utasítás

a földművelésügyi miniszter irányítása alá tartozó központi költségvetési szervek, továbbá a tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó gazdasági társaságok által lefolytatott beszerzési és közbeszerzési eljárások előkészítésének egyes kérdéseiről1

2015.04.12.

A Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendeletben meghatározott feladat- és hatáskörömben eljárva – figyelemmel a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjára – a közbeszerzési eljárások előkészítésének egyes kérdéseiről az alábbi utasítást adom ki:

1. § Az utasításban foglaltakat a földművelésügyi miniszter irányítása alá tartozó központi költségvetési szervek, a tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó gazdasági társaságok, továbbá az azok többségi részesedésével működő gazdasági társaságok (a továbbiakban együtt: ajánlatkérő intézmény) által kiírni tervezett, a központosított közbeszerzés körén kívül eső közbeszerzések előkészítése során kell alkalmazni.

2. § Az utasítás rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell az ajánlatkérő intézmény által megkötni tervezett, a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) 18. § (2) bekezdése szerint számítva nettó ötmillió forintot meghaladó értékű azon szerződésekre is, amelyek megkötésére nem közbeszerzési eljárás keretében kerül sor.

3. § Az utasítás rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell

a) a közbeszerzési eljárás eredményeképpen megkötött szerződés módosítására, amennyiben a szerződésben foglalt ellenérték a módosítás eredményeként az eredeti értéket több mint három százalékkal meghaladná,

b) a 2. § szerinti szerződés módosítására.

4. § Az ajánlatkérő intézmény

a) az ajánlati felhívás, a részvételi felhívás vagy az ajánlattételi felhívás tervezett közzétételét,

b) az ajánlattételi felhívás tervezett megküldését,

c) a 2. § szerinti szerződés megkötését, illetve

d) a 3. § szerinti szerződés módosítását

megelőző harminc nappal az ezen utasításban foglaltak szerint köteles a Földművelésügyi Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) közigazgatási államtitkárának előzetes egyetértését kezdeményezni.

5. § Az ajánlatkérő intézménynek a 4. § szerinti kezdeményezést az 1. melléklet szerinti formában úgy kell megszerkesztenie, hogy minden lap alján lábjegyzetben szerepeljen az oldalszám és az ajánlatkérő intézmény aláírásra jogosult képviselőjének aláírása.

6. § Az ajánlatkérő intézménynek az 1. melléklet szerinti kezdeményezést elektronikus úton, szerkeszthető formában történő megküldéssel egyeztetnie kell a minisztériummal szerződéses viszonyban lévő külső közbeszerzési szakértővel, aki egyetértése esetén azt aláírásával és bélyegzővel látja el.

7. § (1) Az ajánlatkérő intézmény a 6. § szerint egyeztetett adatlapot elektronikus úton megküldi a szakmai felügyelet gyakorlását végző minisztériumi főosztálynak (a továbbiakban: szakfőosztály), amelynek vezetője egyetértése esetén aláírja az adatlapot, és továbbítja az Intézményfelügyeleti és Perképviseleti Főosztály részére. Informatikai tárgyú beszerzés esetén a szakfőosztály az adatlapot megküldi a Projektkoordinációs és IT Biztonságfelügyeleti Főosztály részére, amelynek vezetője egyetértése esetén aláírja azt, és továbbítja az Intézményfelügyeleti és Perképviseleti Főosztály részére.

(2) Informatikai tárgyú beszerzés esetén a kezdeményezéshez csatolni kell a tervezett beszerzés részletes bemutatását, műszaki leírását és szerződéstervezetét.

(3) Építési beruházás esetén csatolni kell

a) közbeszerzés esetén a munka elvégzését alátámasztó műszaki leírást,

b) közbeszerzési értékhatár alatti esetben a beruházás szükségességét alátámasztó dokumentációt

is.

8. § Az Intézményfelügyeleti és Perképviseleti Főosztály a kezdeményezéssel kapcsolatos közigazgatási államtitkári döntést előkészíti. A közigazgatási államtitkári döntésre irányuló ügyiratot felülvizsgálat előtt be kell mutatni a Költségvetési Főosztály, a jogi és igazgatási ügyekért felelős helyettes államtitkár és a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet esetében az állami földprogramért felelős államtitkár részére.

9. § A közigazgatási államtitkár döntéséről az Intézményfelügyeleti és Perképviseleti Főosztály annak kézhezvételét követően haladéktalanul, elektronikus úton tájékoztatja az ajánlatkérő intézményt. Az ajánlatkérő intézmény a közigazgatási államtitkár támogató állásfoglalása esetén a közbeszerzések központi ellenőrzéséről és engedélyezéséről szóló 46/2011. (III. 25.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Korm. rendelet) előírtak szerint jár el, ha a tervezett közbeszerzési eljárás vagy a szerződés a Korm. rendelet hatálya alá tartozik.

10. § (1) Az ajánlatkérő intézmény kérésére a közigazgatási államtitkár különösen indokolt esetben mentesítést adhat az előzetes egyetértés beszerzése alól, ha az előzetes egyetértés beszerzése a közbeszerzési eljárás határidőben történő eredményes lefolytatását, illetve a projekt megvalósítását veszélyeztetné. A 2. melléklet szerinti formában elkészített kérelmet az ajánlatkérő intézménynek a szakfőosztály részére kell – elektronikus úton megküldve – benyújtania. A kérelemben meg kell jelölni a sürgősség indokát, amely nem eredhet az ajánlatkérő mulasztásából.

(2) Amennyiben a szakfőosztály vezetője támogatja a mentesítés megadását, úgy a kérelmet aláírásával ellátja, és haladéktalanul továbbítja azt az Intézményfelügyeleti és Perképviseleti Főosztály részére.

11. § (1) Az Intézményfelügyeleti és Perképviseleti Főosztály az ügyiratot azonnali aláírást igénylő formában megküldi a közigazgatási államtitkár részére úgy, hogy az ügyiratot felülvizsgálat előtt bemutatja a jogi és igazgatási ügyekért felelős helyettes államtitkár, a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet esetében továbbá az állami földprogramért felelős államtitkár részére. Informatikai tárgyú beszerzés esetében a kérelmet a Projektkoordinációs és IT Biztonságfelügyeleti Főosztály részére is meg kell küldeni.

(2) Az előzetes egyetértés beszerzése alóli mentesítés esetén az ajánlatkérő intézménynek az eljárás megindításával egyidejűleg meg kell küldenie az ajánlati felhívást, a részvételi felhívást vagy az ajánlattételi felhívást elektronikus úton az Intézményfelügyeleti és Perképviseleti Főosztály részére.

12. § Az államtitkot vagy szolgálati titkot, illetőleg alapvető biztonsági, nemzetbiztonsági érdeket érintő vagy különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzések esetében a titokvédelmi szabályok érvényesülését biztosítani kell.

13. § A közigazgatási államtitkár támogató állásfoglalása vagy mentesítése hiányában az ajánlatkérő intézmény a Korm. rendeletben előírt engedélyezési eljárást nem indíthatja meg, valamint az ajánlati felhívást, a részvételi felhívást vagy az ajánlattételi felhívást nem teheti közzé, illetve nem küldheti meg, a 2. § szerinti szerződést nem kötheti meg, illetve a 3. § szerinti szerződést nem módosíthatja.

14. § A közigazgatási államtitkár állásfoglalása vagy mentesítése az ajánlatkérő intézmény közbeszerzési eljárási jogszabályoknak megfelelő lefolytatásáért való felelősségét nem érinti. Az ajánlatkérő intézmény a közigazgatási államtitkár támogató állásfoglalása esetén is dönthet a beszerzés, illetve a szerződéskötés elhalasztásáról vagy elmaradásáról.

15. § (1) Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

(2)2

1. melléklet az 5/2015. (IV. 10.) FM utasításhoz

I.
Adatlap
a közigazgatási államtitkár előzetes egyetértésének kezdeményezésére közbeszerzési eljárás keretében megkötendő szerződésekre vonatkozóan
I. AJÁNLATKÉRŐ ADATAI

1.1. Hivatalos név:

 

1.2. Székhely:

 

1.3. Postai cím:

 

1.4. Kapcsolattartó személy neve:

 

1.5. Kapcsolattartó személy címe, elérhetősége (telefonszám, e-mail cím):

 

II. A KÖZBESZERZÉSI ELJÁRÁS ADATAI

2.1. Tervezett közbeszerzés tárgya:

2.2. Tervezett közbeszerzés becsült értéke
(adott esetben részenként)

(nettó összeg):

 

2.3. Közbeszerzési eljárás típusa:

A Kbt. 122. § (7) bekezdése és a 122/A. §-a szerinti eljárás esetén a három ajánlattevő megjelölése
(név, székhely, cégjegyzékszám):

 

2.4. A közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződés időtartama, határideje:

 

2.5. Teljesítés helye:

2.6. Az ajánlatok elbírálásról készített összegezés megküldésének (tervezett) időpontja:

A szerződéskötés (tervezett) időpontja:

 

2.7. A közbeszerzési eljárás alapján megkötendő szerződés teljesítéséhez szükséges forrás
(a forrás eredetének megjelölésével):

 

2.8. Az ajánlattevő pénzügyi és gazdasági, valamint műszaki és szakmai alkalmassági feltételei:

Az alkalmasság megítéléséhez szükséges adatok és a megkövetelt igazolási mód:

Az alkalmasság minimumkövetelménye(i):

2.9. Kizáró okok és igazolási mód:

2.10. Az ajánlatok értékelési szempontjai (az összességében legelőnyösebb ajánlat kiválasztása esetén részszempontok is):

2.11. Kiírás indokolása, a kiírás elmaradásának következményei:

3. Nyilatkozat:

A kiíró a közbeszerzést, a minősített adatot, az ország alapvető biztonsági, nemzetbiztonsági érdekeit érintő vagy a különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzések sajátos szabályairól szóló 218/2011. (X. 19.) Korm. rendelet alapján tervezi kiírni.*

IGEN NEM

4. Nyilatkozat:

Az ajánlatkérő intézmény képviseletében nyilatkozom, hogy a közbeszerzés megindításához (a kötelezettségvállaláshoz) a költségvetési fedezet az intézmény költségvetésében rendelkezésre áll, a beszerzés megvalósítása az intézmény működésében finanszírozási problémát nem fog okozni, támogatási többletigénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő években nem jár.

5. Nyilatkozat:

Az ajánlatkérő intézmény képviseletében nyilatkozom, hogy amennyiben a tervezett beszerzés becsült értéke az Európai Unió joga által meghatározott közbeszerzési értékhatárt eléri vagy meghaladja, akkor kizárólag magas energiahatékonyságú termék/szolgáltatás/épület* beszerzésére kerül sor az 1849/2014. (XII. 30.) Korm. határozatban foglaltak szerint.

Az 1849/2014. (XII. 30.) Korm. határozatban foglalt összeegyeztethetőség hiányának indokai**:

Dátum:
……………………………………………
ajánlatkérő intézmény aláírásra jogosult képviselője
Az (ajánlatkérő intézmény megnevezése) (tervezett közbeszerzés, illetve szerződés tárgya) tárgyú tervezett közbeszerzési eljárása megindításával/szerződés megkötésével egyetértek.
Dátum:
……………………………………………
megbízott külső közbeszerzési szakértő
aláírásra jogosult képviselője
Dátum:
……………………………………………
szakfőosztály aláírásra jogosult képviselője
Dátum:
……………………………………………
Projektkoordinációs és IT Biztonságfelügyeleti
Főosztály vezető***
Dátum:
……………………………………………
közigazgatási államtitkár
______________
* A megfelelő aláhúzandó.
** Szükség szerint kitöltendő.
*** Informatikai tárgyú beszerzés esetében.
II.
Adatlap
a közigazgatási államtitkár előzetes egyetértésének kezdeményezésére
a nem közbeszerzési eljárás keretében megkötendő,
5 millió forintot meghaladó szerződésekre vonatkozóan
I. A SZERZŐDÉST KEZDEMÉNYEZŐ ADATAI

1.1. Hivatalos név:

 

1.2. Székhely:

 

1.3. Postai cím:

 

1.4. Kapcsolattartó személy neve:

 

1.5. Kapcsolattartó személy címe, elérhetősége (telefonszám, e-mail cím):

 

II. A SZERZŐDŐ FÉL ADATAI

2.1. Hivatalos név:

 

2.2. Székhely:

 

2.3. Postacím:

 

2.4. Szervezeti-működési forma:

 

2.5. Cégjegyzékszám:

 

2.6. Bírósági és nyilvántartási szám:

 

2.7. Adószám:

 

2.8. Statisztikai számjel:

 

2.9. Kapcsolattartó személy neve:

 

2.10. Kapcsolattartó személy címe, elérhetősége:

 

2.11. Milyen formában, milyen szempontok alapján került kiválasztásra a szerződő fél:

 

III. A SZERZŐDÉS RÉSZLETEZŐ ISMERTETÉSE

3.1. Szerződés tárgya:

 

3.2. Szerződés időtartama, határideje:

 

3.3. Teljesítés helye:

 

3.4. Szerződéskötés várható időpontja:

 

3.5. Szerződés értéke (nettó és bruttó összeg):

 

3.6. Költségvetési törvényben megjelölt forrás:

 

3.7. A szerződés pénzügyi adatai (részletes költségvetési terv):

3.8. A szerződésben foglalt feladat meghatározása, a szerződés tárgyának részletes ismertetése, különös tekintettel a műszaki paraméterekre (max. 1000 karakter):

3.9. A szerződés szükségességének indokolása, elmaradásának következményei (max. 1000 karakter):

4. Nyilatkozat
Az ajánlatkérő intézmény képviseletében nyilatkozom, hogy a szerződés megkötéséhez (a kötelezettségvállaláshoz) a költségvetési fedezet az intézmény költségvetésében rendelkezésre áll, a beszerzés megvalósítása az intézmény működésében finanszírozási problémát nem fog okozni, támogatási többletigénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő években nem jár.
Az ajánlatkérő intézmény nevében nyilatkozom, hogy a szerződés – tárgyát, értékét tekintve – nem tartozik a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény hatálya alá.
Az ajánlatkérő intézmény nevében nyilatkozom, hogy a szerződés becsült értékének meghatározása
a Kbt. 18. § (2) bekezdésében foglaltak alapján történt.
Az ajánlattevő intézmény nevében nyilatkozom, hogy a jogi szolgáltatás nyújtására irányuló szerződésben foglalt feladat ellátása intézményen belül nem megvalósítható.*

Az ajánlatkérő intézmény képviseletében nyilatkozom, hogy amennyiben a tervezett beszerzés becsült értéke az Európai Unió joga által meghatározott közbeszerzési értékhatárt eléri vagy meghaladja, akkor kizárólag magas energiahatékonyságú termék/szolgáltatás/épület* beszerzésére kerül sor az 1849/2014. (XII. 30.) Korm. határozatban foglaltak szerint.
Az 1849/2014. (XII. 30.) Korm. határozatban foglalt összeegyeztethetőség hiányának indokai**:

Dátum:    ……………………………………………
ajánlatkérő intézmény
aláírásra jogosult képviselője
Az (ajánlatkérő intézmény megnevezése) (tervezett szerződés tárgya) tárgyú tervezett szerződés megkötésével egyetértek.
Dátum:    ……………………………………………
megbízott külső közbeszerzési szakértő
aláírásra jogosult képviselője
Dátum:    ……………………………………………
szakfőosztály aláírásra jogosult képviselője
Dátum:    ……………………………………………
Projektkoordinációs és IT Biztonságfelügyeleti Főosztály vezető***
Dátum:    ……………………………………………
közigazgatási államtitkár
________________
* A megfelelő aláhúzandó.
** Szükség szerint kitöltendő.
*** Informatikai tárgyú beszerzés esetében.
III.
Adatlap
a közigazgatási államtitkár előzetes egyetértésének kezdeményezésére
a szerződések módosítására vonatkozóan
I. A SZERZŐDÉST KEZDEMÉNYEZŐ ADATAI

1.1. Hivatalos név:

 

1.2. Székhely:

 

1.3. Postai cím:

 

1.4. Kapcsolattartó személy neve:

 

1.5. Kapcsolattartó személy címe, elérhetősége (telefonszám, e-mail cím):

 

II. A SZERZŐDŐ FÉL ADATAI

2.1. Hivatalos név:

 

2.2. Székhely:

 

2.3. Postacím:

 

2.4. Szervezeti-működési forma:

 

2.5. Cégjegyzékszám:

 

2.6. Bírósági és nyilvántartási szám:

 

2.7. Adószám:

 

2.8. Statisztikai számjel:

 

2.9. Kapcsolattartó személy neve:

 

2.10. Kapcsolattartó személy címe, elérhetősége:

 

III. A SZERZŐDÉS RÉSZLETEZŐ ISMERTETÉSE

3.1. Szerződés tárgya:

 

3.2. Szerződés időtartama, határideje:

 

3.3. Teljesítés helye:

 

3.4. Szerződés értéke (nettó és bruttó összeg):

 

3.5. Szerződésmódosítás várható időpontja:

 

3.6. Szerződésmódosítás tárgya, indoka:

 

3.7. A szerződésmódosítás szükségességének indokolása, elmaradásának következményei (max. 1000 karakter):

4. Nyilatkozat
Az ajánlatkérő intézmény képviseletében nyilatkozom, hogy a szerződés módosításához (a kötelezettségvállaláshoz) a költségvetési fedezet az intézmény költségvetésében rendelkezésre áll, a beszerzés megvalósítása az intézmény működésében finanszírozási problémát nem fog okozni, támogatási többletigénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő években nem jár.
Az ajánlatkérő intézmény nevében nyilatkozom, hogy a szerződésmódosítás megfelel a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény 132. §-ában foglalt előírásoknak. / Az ajánlatkérő intézmény nevében nyilatkozom, hogy a szerződésmódosítás eredményeképp a beszerzés továbbra sem tartozik a közbeszerzésekről szóló
2011. évi CVIII. törvény hatálya alá.*

Dátum:
……………………………………………
ajánlatkérő intézmény aláírásra jogosult képviselője
Az (ajánlatkérő intézmény megnevezése) (tervezett szerződés tárgya) tárgyú tervezett szerződés módosításával egyetértek.
Dátum:
……………………………………………
megbízott külső közbeszerzési szakértő
aláírásra jogosult képviselője
Dátum:
……………………………………………
szakfőosztály aláírásra jogosult képviselője
Dátum:
……………………………………………
Projektkoordinációs és IT Biztonságfelügyeleti Főosztály vezető**
Dátum:
……………………………………………
közigazgatási államtitkár
_____________________
* A megfelelő aláhúzandó.
** Informatikai tárgyú beszerzés esetében.

2. melléklet az 5/2015. (IV. 10.) FM utasításhoz

Kérelem az utasításban előírt előzetes egyetértés beszerzése alóli mentesítésre
Az ajánlatkérő intézmény megnevezése:
Kapcsolattartó neve, elérhetősége (telefonszám, e-mail cím):
A mentesíteni kért közbeszerzési eljárás/szerződés* tárgya:
A mentesíteni kért közbeszerzési eljárás becsült értéke/szerződés értéke*:
A szerződés teljesítéséhez szükséges forrás megjelölése:
A mentesítés indokolása:
Az ajánlatkérő intézmény képviseletében kérem az 5/2015. (IV. 10.) FM utasításban előírt előzetes egyetértés beszerzése alóli mentesítést a fenti tárgyú közbeszerzési eljárás/szerződés* vonatkozásában, az alábbi indokok alapján:
Az ajánlatkérő intézmény képviseletében nyilatkozom, hogy közbeszerzés megindításához/a szerződés megkötéséhez/a szerződés módosításához* (a kötelezettségvállaláshoz) a költségvetési fedezet az intézmény költségvetésében rendelkezésre áll, a beszerzés megvalósítása az intézmény működésében finanszírozási problémát nem fog okozni, támogatási többletigénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő években nem jár.
Az ajánlatkérő intézmény nevében nyilatkozom, hogy a mentességet megalapozó körülmény nem az ajánlatkérő mulasztásából ered.
Az ajánlatkérő intézmény képviseletében nyilatkozom, hogy amennyiben a tervezett beszerzés becsült értéke az Európai Unió joga által meghatározott közbeszerzési értékhatárt eléri vagy meghaladja, akkor kizárólag magas energiahatékonyságú termék/szolgáltatás/épület* beszerzésére kerül sor az 1849/2014. (XII. 30.) Korm. határozatban foglaltak szerint.
Az 1849/2014. (XII. 30.) Korm. határozatban foglalt összeegyeztethetőség hiányának indokai**:
Dátum:    ……………………………………………
ajánlatkérő intézmény aláírásra jogosult
képviselője
A kérelmet támogatom:
Dátum:    ………………………………………………
szakfőosztály vezetője
A kérelmet támogatom:
Dátum:    ………………………………………………
Projektkoordinációs és IT Biztonságfelügyeleti Főosztály
irodavezető***
Az előzetes egyetértés beszerzése alóli mentesítést megadom:
Dátum:    ………………………………………………
közigazgatási államtitkár
_____________________
* A megfelelő aláhúzandó.
** Szükség szerint kitöltendő.
*** Informatikai tárgyú beszerzés esetében.
1

Az utasítást a 6/2016. (IV. 29.) FM utasítás 15. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2016. április 30. napjával.

2

A 15. § (2) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére