1166/2016. (IV. 6.) Korm. határozat
1166/2016. (IV. 6.) Korm. határozat
a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia 2016–2017. évre szóló intézkedési tervéről1
1. A Kormány – a bűnmegelőzés hatékonyabbá tételét szolgáló átfogó célok megvalósítása érdekében – a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégiáról (2013–2023) szóló 1744/2013. (X. 17.) Korm. határozat 1. mellékletének felülvizsgálata alapján
a) elfogadja a 2016–2017. években végrehajtani szükséges új intézkedéseket tartalmazó tervet az 1. melléklet szerint,
b) egyetért az új intézkedések megvalósításának a 2. mellékletben foglaltak szerinti mérhető céljaival, a szükséges beavatkozások területének és eszközeinek meghatározásával, személyi, tárgyi, szakmai, anyagi és szervezeti feltételeivel.
2. Ez a határozat a közzétételét követő napon lép hatályba.
1. melléklet az 1166/2016. (IV. 6.) Korm. határozathoz2
INTÉZKEDÉSI TERVE
az országos szintű kiterjesztésre 2017. december 31.
a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter
a modellprogram bevezetésére 2017. december 31.
a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter
a Kormány általános politikai koordinációért felelős tagja
a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter
2. melléklet az 1166/2016. (IV. 6.) Korm. határozathoz3
|
A technika fejlődése megköveteli a bűnmegelőzés térinformatikai alapjainak, nemzetközi modelljeinek vizsgálatát, a Magyarországon is alkalmazható ajánlások összegyűjtését, rendszerezését és adaptálását. Mindehhez a megfelelő szakértők (szociológus, kriminológus, építész, városépítész) bevonásával kutatások, felmérések, esettanulmányok készítése, valamint a bűnügyi adatgyűjtés, feldolgozás jelenlegi gyakorlatának áttekintése szükséges (adatgazdák, adattartalom, adatnyilvánosság). Indokolt továbbá a Smart City és 3D projektekkel való kapcsolódási pontok feltárása. Az adaptált nemzetközi, hazai tapasztalatok, valamint a hazai technológiai és kriminalisztikai környezet felmérése alapján ki kell dolgozni a bűnmegelőzés térinformatikai elveinek érvényesülését szolgáló intézkedések koncepcióját, az ilyen jellegű rendszerek és alkalmazásuk elterjedését elősegítő intézkedéseket is. |
Felelős: |
Lechner Tudásközpont |
Partner: |
Miniszterelnökség, NBT, az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv |
Forrás: |
9 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
kutatás és koncepciókészítés, mintaprojekt |
Határidő: |
2016. december 31. |
Indikátor: |
kutatási jelentés és koncepció, mintaalkalmazás |
NBS kapcsolódás: |
8.1. Településbiztonság, 8.1.2. Bűnmegelőzés elősegítése építészeti eszközökkel |
Intézkedés: |
A mintaprojekt tapasztalatainak elemzését és értékelését, valamint a jövőbeli felhasználókkal történő megvitatását követően szükséges azt a legnagyobb és bűnügyileg is leginkább érintett nagyvárosokra, majd az ország egészére kiterjeszteni. E kiterjesztés lehetővé teszi a településen belüli térbeli, társadalmi, gazdasági adatok integrálását, megjelenítését, a lekérdezési funkciók kibővítését, valamint olyan interaktív honlap készítését, amely alkalmas a térinformatikai és építészeti eszközökkel való bűnmegelőzés lakossági és kereskedelmi népszerűsítésére. |
Felelős: |
Lechner Tudásközpont |
Partner: |
Miniszterelnökség, NBT, az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv |
Forrás: |
mintaprojekt régiós szintű kiterjesztése: 15 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
konzultáció, alkalmazásfejlesztés |
Határidő: |
mintaprojekt régiós szintű kiterjesztése: 2017. március 31. |
Indikátor: |
kibővült tartalom és funkció |
NBS kapcsolódás: |
8.1. Településbiztonság, 8.1.2. Bűnmegelőzés elősegítése építészeti eszközökkel |
Intézkedés: |
A vagyonvédelem nemcsak az állam, hanem az állampolgárok felelőssége is. Ahhoz azonban, hogy e felelősséget vállalva az állampolgárok eredményesen tehessenek saját biztonságukért, rendelkezniük kell a szükséges információkkal, tisztában kell lenniük lehetőségeikkel. A rendőrségnek ezért a folyamatos, minél közvetlenebb kommunikációra kell törekednie, állandó jelenlét és elérhetőség mellett olyan kommunikációs csatornákat kell kidolgoznia, amelyek révén könnyedén, gyorsan és állampolgárbarát módon tudja a szükséges bűnmegelőzési információkat célba juttatni, ezáltal képes az állampolgárok önvédelmi képességét növelni. A „Házhoz megyünk” program során e közvetlenség kialakítására kell hangsúlyt fektetni, így minél több polgárt és családot megszólítva kell a prevenciós törekvéseket érvényesíteni. |
Felelős: |
az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv |
Partner: |
NBT, polgárőrség |
Forrás: |
10 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
családi programok, információs pontok |
Határidő: |
2016. december 31. |
Indikátor: |
kitelepülések, illetve elért családok száma |
NBS kapcsolódás: |
8.1. Településbiztonság, 8.1.4. Vagyonvédelem |
Intézkedés: |
A kortársak bűnmegelőzésbe történő bevonása óriási lehetőségeket rejt magában, közreműködésükkel a bűnmegelőzés célravezetőbbé válhat. A fiatalok nagy része a felnőttektől kapott tanácsokat többnyire figyelmen kívül hagyja, és a serdülőkori lázadás időszakában sokkal inkább hallgat barátaira, kortársaira. A prevenció során meg kell ragadni és ki kell aknázni e lehetőséget, ezért szükséges egy olyan kortárs segítő modellprogram kidolgozása, amelynek keretében trénereket és a felelősségteljes kortárs szerepkörét betölteni képes fiatalokat képzünk ki és vonunk be a bűnmegelőzésbe. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
Klebelsberg Központ |
Forrás: |
modellprogram készítése és tesztelése 9,5 millió forint, |
Eszköz: |
modellprogram készítése, képzések |
Határidő: |
modellprogram kidolgozása és tesztelése 2016. december 31., |
Indikátor: |
modellprogram, kiképzett trénerek, bevont kortársak száma |
NBS kapcsolódás: |
8.2. Gyermek- és ifjúságvédelem, 8.2.3. Konfliktusok és az erőszak megelőzése, kezelése |
Intézkedés: |
A Re-akció olyan középiskolákban szervezett interaktív bűnmegelőzési bemutató, amely komplex módszerekkel, több célcsoportot (diákokat, pedagógusokat, szülőket) megszólítva ad át bűnmegelőzési ismereteket intézkedéstaktikai szituációkon és bemutatókon keresztül. A program minél több iskolába történő eljuttatása lehetővé teszi a bűnmegelőzési ismeretek színes és izgalmas módon történő közvetítését a diákok felé. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
Klebelsberg Központ, az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv, polgárőrségek, hivatásos katasztrófavédelmi szerv, büntetés-végrehajtási szervezet |
Forrás: |
évente 4 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
iskolai rendezvények tartása |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
látogatott iskolák, illetve elért diákok száma |
NBS kapcsolódás: |
8.2. Gyermek- és ifjúságvédelem, 8.2.3. Konfliktusok és az erőszak megelőzése, kezelése |
Intézkedés: |
A fogyatékossággal élők – a gyermek- és fiatalkorúakhoz, valamint az idősekhez hasonlóan – kiemelten veszélyeztetett csoportot alkotnak, áldozattá válásuk esélye kiszolgáltatottságukból fakadóan nagyobb. Felkészítésük, prevenciós információkkal történő ellátásuk különleges szakértelmet, az általánostól eltérő metodikát igényel, ezért szükséges egy olyan modellprogram kidolgozása, amely figyelemmel van életkörülményeik sajátosságaira, az őket érintő bűncselekmények egyedi jellemzőire és képes őket e specifikumokra hangsúlyt fektetve a szükséges önvédelmi mechanizmusokkal felvértezni. Önálló életvitelük elengedhetetlen feltétele a fenti kompetenciák megszerzése. A modellprogram kidolgozását követően szükséges annak minél szélesebb körben történő működtetése. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
a fogyatékossággal élőket segítő állami szervek és civil szervezetek |
Forrás: |
évente 5 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
modellprogram kidolgozása, működtetése |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
modellprogram, megtartott képzések száma, a képzéseken részt vevők száma |
NBS kapcsolódás: |
8.3. A bűncselekmények áldozatainak segítése, az áldozattá válás megelőzése, |
Intézkedés: |
A bűncselekmény áldozatai számára kiemelten fontos, hogy a szükségleteiknek megfelelő támogatást kapjanak. Az állami áldozatsegítő rendszer szolgáltatásainak köre több esetben szűknek bizonyul, hiszen az áldozatok számára nem tud minden esetben személyre szabott segítséget nyújtani. Az Áldozatsegítő Szolgálat, valamint az áldozatok érdeke is, hogy a szolgáltatások köre bővüljön. |
Felelős: |
Igazságügyi Hivatal |
Partner: |
Miniszterelnökség, fővárosi és megyei kormányhivatalok |
Forrás: |
nem igényel többletforrást |
Eszköz: |
szempontrendszer kidolgozása, munkacsoportülés, kapcsolati háló feltérképezése, országos adatbázis |
Határidő: |
2016. szeptember 30. |
Indikátor: |
megyénként egy Áldozatsegítő Kalauz |
NBS kapcsolódás: |
8.3. A bűncselekmények áldozatainak segítése, az áldozattá válás megelőzése, 8.3.3. Áldozatsegítő szolgáltatások szélesítése |
Intézkedés: |
Az áldozatsegítő szolgáltatások népszerűsítése kiemelten fontos annak érdekében, hogy minden bűncselekmény vagy szabálysértés áldozatához eljusson az információ a segítség lehetőségeiről. A média (tv, rádió, újság, internet) által nyújtott ismeretek gyorsabban és könnyebben épülnek be a köztudatba, jutnak el a célközönséghez, mint bármilyen más közvetítő közegen keresztül átadott ismeret. Erre tekintettel elengedhetetlen a helyi és az országos médiumokkal való együttműködés kialakítása, erősítve az áldozatsegítő szolgáltatások promócióját, illetve az Áldozatsegítő Vonal szerepének fontosságát. |
Felelős: |
Igazságügyi Hivatal, Miniszterelnöki Kabinetiroda |
Partner: |
Igazságügyi Minisztérium, Miniszterelnökség, fővárosi és megyei kormányhivatalok |
Forrás: |
nem igényel többletforrást |
Eszköz: |
médiumokkal kapcsolatfelvétel, fórumokon részvétel, megjelenési lehetőségek felmérése |
Határidő: |
2016. december 31. |
Indikátor: |
médiamegjelenések száma |
NBS kapcsolódás: |
8.3. A bűncselekmények áldozatainak segítése, az áldozattá válás megelőzése, 8.3.3. Áldozatsegítő szolgáltatások szélesítése |
Intézkedés: |
Jelen intézkedés célkitűzése, hogy a fiatalkorú és fiatal felnőtt pártfogoltakat, megelőző pártfogásban részesülőket célzó értékrend-korrekciós csoportfoglalkozások módszertana, annak gyakorlati eljárásrendje (csoporttagok felmérése, csoport igényeihez illeszkedő foglalkozások tervezése, a csoportfoglalkozások eredményességének mérése) a fővárosi és megyei kormányhivatalok gyakorlatába bekerüljön. Ehhez egy módszertani kézikönyv készítése szükséges. |
Felelős: |
Igazságügyi Hivatal |
Partner: |
Igazságügyi Minisztérium, Miniszterelnökség, fővárosi és megyei kormányhivatalok |
Forrás: |
2 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
értékrend-korrekciós csoportos foglalkozások módszertanának kialakítása |
Határidő: |
2016. szeptember 30. |
Indikátor: |
csoportfoglalkozások végrehajtását leíró módszertani kézikönyv |
NBS kapcsolódás: |
8.3. Bűnismétlés megelőzése, 8.4.2. Alternatív szankciók és helyreállító módszerek alkalmazásának erősítése a bűncselekménnyel okozott kár kompenzálása érdekében |
Intézkedés: |
Az értékrend-korrekciós csoportfoglalkozások módszertanát multiplikálni szükséges a helyreállító igazságszolgáltatás rendszerében a képzések alapjául szolgáló kézikönyv kidolgozását követően. |
Felelős: |
Igazságügyi Hivatal |
Partner: |
Igazságügyi Minisztérium, Miniszterelnökség, fővárosi és megyei kormányhivatalok |
Forrás: |
8 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
értékrend-korrekciós csoportos foglalkozások módszertanának kialakítása, képzések tartása, attitűdvizsgálat |
Határidő: |
2016. december 31. |
Indikátor: |
legalább 5 megyében páros csoportvezetésre kiképzett pártfogó felügyelők száma, attitűdvizsgálat eredménye |
NBS kapcsolódás: |
8.3. Bűnismétlés megelőzése, 8.4.2. Alternatív szankciók és helyreállító módszerek alkalmazásának erősítése a bűncselekménnyel okozott kár kompenzálása érdekében |
Intézkedés: |
A pártfogó felügyelet sajátossága – a pártfogolt jogszabályban előírt kötelességein felül – a büntetőügyhöz és a terhelt életkörülményeihez igazodó, az ügyészségi, illetve bírósági határozatban előírt külön magatartási szabályok megtartásának kötelezettsége. Az egyéniesített magatartási szabályok a pártfogó felügyelet végrehajtását individualizálják, bűnmegelőzési szempontokat is szem előtt tartó szankcióvá alakíthatják, elősegítve az elkövető társadalmi integrációját. Jelen intézkedés célkitűzése, hogy a Magyarországon alkalmazott külön magatartási szabályok rendszerének felmérésével pontos képet alkossunk az individualizált magatartási szabályok alkalmazásának gyakorlatáról, azok jóvátételi jellegéről, a csoportos esetkezelési technikák alkalmazásában betöltött szerepéről, végrehajtásuk eredményességéről. |
Felelős: |
Igazságügyi Hivatal |
Partner: |
Igazságügyi Minisztérium, Miniszterelnökség, fővárosi és megyei kormányhivatalok |
Forrás: |
8 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
külön magatartási szabályok rendszerének országos szintű felmérése |
Határidő: |
2016. október 31. |
Indikátor: |
jelentés a pártfogó felügyelet tartama alatt előírt külön magatartási szabályok hazai gyakorlatának felméréséről |
NBS kapcsolódás: |
8.3. Bűnismétlés megelőzése, 8.4.2. Alternatív szankciók és helyreállító módszerek alkalmazásának erősítése a bűncselekménnyel okozott kár kompenzálása érdekében |
Intézkedés: |
A fogvatartottak társadalomba történő visszailleszkedésének elősegítésére az elmúlt években számtalan program indult útjára a büntetés-végrehajtási intézetekben, amelyek közül több komoly eredményt ért el a fogvatartottak nevelésében, fejlesztésében. Ezek alkalmasak lennének arra, hogy ne csak egy, hanem az ország valamennyi intézetében alkalmazzák őket. Ennek érdekében össze kell gyűjteni a büntetés-végrehajtási intézetben zajló programok (legjobb gyakorlatok) listáját, és meg kell vizsgálni országos kiterjesztésük lehetőségét. |
Felelős: |
Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága |
Partner: |
NBT, Nemzeti Közszolgálati Egyetem |
Forrás: |
nem igényel többletforrást |
Eszköz: |
felmérés, képzés |
Határidő: |
2017. december 31. |
Indikátor |
összegyűjtött gyakorlatok, módszerek száma, bevont személyi állomány létszáma |
NBS kapcsolódás: |
8.4. Bűnismétlés megelőzése, 8.4.1. Fogvatartottak munkaerő-piaci és társadalmi reintegrációjának elősegítése |
Intézkedés: |
Az NBS bizonyos célkitűzései és az egyes bűnmegelőzési programok akkor nyernek értelmet, ha azok a helyi problémákra reagálva, az adott terület sajátosságait figyelembe véve kerülnek megvalósításra. Ennek leghatékonyabb módszere bűnmegelőzési bűnmegelőzési projektek támogatása, amelyek képesek közvetlenül kezelni az adott térségre jellemző problémákat. A forrás biztosításával megvalósulhatnak olyan remek ötletek, tervek, programok, amelyek központi szinten történő megszervezése nem volna lehetséges. Erre tekintettel szükséges az NBS meghatározott prioritásai mentén bűnmegelőzési projektek, az egyes szervek és szervezetek munkájának állandó támogatása. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
Belügyminisztérium |
Forrás: |
évente 130 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
pályázati kiírás |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
nyertes pályázatok száma, támogatás összege |
NBS kapcsolódás: |
8.5. Horizontális intézkedések |
Intézkedés: |
Az NBS 7. pontjában a bűnmegelőzés résztvevőjeként jelöli meg a gyermekvédelmi intézményrendszert, amelynek hatékony és összehangolt működése nélkülözhetetlen a bűnmegelőzési munka eredményessége szempontjából. Ahhoz, hogy a gyermekvédelmi jelzőrendszer hatékonyságát növeljük, esetleges hibáit kijavítsuk, fel kell tárni a gyermekek, a családok, a gyermekvédelmi intézmények, a gyámhatóságok, a nevelési-oktatási intézmények és a gyermekvédelmi jelzőrendszer egyéb szereplői megszólítása révén azokat az anomáliákat, amelyek negatív irányba befolyásolhatják annak működését. Tisztázni kell, hogy mely okok vezetnek leggyakrabban egy gyermek vagy egy fiatal bűnelkövetővé vagy áldozattá válásához, milyen nevelési hiányosságok állapíthatók meg a család vagy a gyermekkel foglalkozó intézmények oldaláról, kérnek-e, illetve kitől kérnek a gyermekek és a családok segítséget, észlelik-e az iskolák a tanulók problémáit, és ha igen, igénybe tudják-e venni a gyermekvédelmi jelzőrendszert, értesítik-e a szükséges szerveket. Mindennél fontosabb azonban annak feltérképezése, hogy a mai kor fiataljai kihez fordulnak segítségért, honnan szerzik információikat. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
Emberi Erőforrások Minisztériuma, Eötvös Loránd Tudományegyetem |
Forrás: |
42 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
feltérképezés lebonyolítása |
Határidő: |
2017. december 31. |
Indikátor: |
a feltérképezés eredményeinek publikálása |
NBS kapcsolódás: |
8.5. Horizontális intézkedések |
Intézkedés: |
A bűnmegelőzési információk célba juttatásának hatékonysága akkor növelhető, ha a kornak és a technikai fejlettségnek megfelel. A mai világban szinte már mindenki rendelkezik olyan mobiltelefonnal, amely alkalmas arra, hogy az internet közvetlen elérése által különböző programokat és applikációkat használhasson a nap szinte bármelyik pillanatában. E lehetőséget kihasználva szükséges olyan bűnmegelőzési mobil applikáció(k) kidolgozása, amely(ek) révén lehetségessé válik prevenciós ismeretek közvetlen átadása. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
– |
Forrás: |
igény szerint |
Eszköz: |
mobil applikáció |
Határidő: |
első alkalommal 2016, ezt követően igény szerint 2019. december 31. |
Indikátor: |
mobil applikáció és letöltések száma |
NBS kapcsolódás: |
8.5. Horizontális intézkedések |
A határozatot az 1609/2019. (X. 22.) Korm. határozat 12. pontja hatályon kívül helyezte 2019. december 31. napjával.
Az 1. melléklet az 1609/2019. (X. 22.) Korm. határozat 10. pontja szerint módosított szöveg.
A 2. melléklet az 1853/2016. (XII. 27.) Korm. határozat 75. pontja, az 1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozat 4. pontja, az 1609/2019. (X. 22.) Korm. határozat 11. pontja szerint módosított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás