12/2016. (III. 31.) HM utasítás
a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat speciális működési kiadásai államháztartási belső ellenőrzésének rendjéről szóló 74/2013. (XI. 29.) HM utasítás hatályon kívül helyezéséről és a Honvédelmi Minisztérium fejezet államháztartási belső ellenőrzési rendjének szabályairól szóló 33/2014. (IV. 30.) HM utasítás módosításáról1
2016.04.03.
1. A Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat speciális működési kiadásai államháztartási belső ellenőrzésének rendjéről szóló 74/2013. (XI. 29.) HM utasítás hatályon kívül helyezése
1. § Hatályát veszti a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat speciális működési kiadásai államháztartási belső ellenőrzésének rendjéről szóló 74/2013. (XI. 29.) HM utasítás.
„(1) Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelemért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) irányítása alá tartozó központi hivatalokra, a miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetekre, a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatra (a továbbiakban: KNBSZ), a miniszter fenntartói irányítása alá tartozó köznevelési intézményre, valamint a Magyar Honvédség katonai szervezeteire (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervezetek) terjed ki.”
„(2) A HM BEF a miniszter hatáskörében eljárva ezen utasítás hatálya alá tartozó szervezetek és kedvezményezettek, valamint a HM tulajdonosi joggyakorlása alatt álló gazdasági társaságok egészére kiterjedően jogosult fejezetszintű belső ellenőrzési tevékenység végzésére.
(3) A HM tulajdonosi joggyakorlása alatt álló gazdasági társaságok, a HM fejezet költségvetéséből nyújtott, valamint a nemzetközi forrásokból származó támogatások felhasználásával kapcsolatosan a kedvezményezettek és a támogatások lebonyolításában részt vevő szervezetek esetében a HM BEF által végzett ellenőrzések a támogatások cél szerinti felhasználására, a nemzeti vagyonnal történő rendeltetésszerű, a közérdek érvényesülését biztosító gazdálkodásra irányulnak.
(4) A HM BEF által végzett ellenőrzés és a Bkr. 31. § (6) bekezdése szerinti tevékenység a HM közigazgatási államtitkár (a továbbiakban: HM KÁT) által is kezdeményezhető. (5) A (4) bekezdésben foglalt rendelkezés a KNBSZ esetében nem alkalmazható.”
(A HM BEF mint a fejezetet irányító szerv belső ellenőrzési egysége kiemelt feladatát képezi:)
„b) a fejezetszintű belső ellenőrzések végzése
ba) a HM fejezet irányítása alá tartozó honvédelmi szervezetnél,
bb) a KNBSZ speciális működési kiadásai, valamint a szervezetébe tartozó véderő-, katonai és légügyi attaséhivatalok tekintetében,
bc) a katonadiplomáciai tevékenységet végző külképviseletek, a nemzetközi válságkezelő és béketámogató műveletekben részt vevő katonai kontingensek tekintetében és
bd) a HM tulajdonosi joggyakorlása alatt álló gazdasági társaságoknál,”
„8/A. § (1) A honvédelmi szervezet vezetője a HM BEF főosztályvezetőjénél kezdeményezheti azon tevékenységének fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzését, amelyek végrehajtásában rejlő kockázatai saját szervezeti folyamatain túlmutatnak. (2) A HM BEF főosztályvezetője az (1) bekezdés szerint vizsgálatra javasolt terület kockázatait értékelve kezdeményezheti soron kívüli fejezetszintű ellenőrzés elrendelését vagy a feladat felvételét a HM éves belső ellenőrzési tervébe.”
„(1) A honvédelmi szervezet belső ellenőrzési vezetője kockázatelemzés alapján stratégiai és éves belső ellenőrzési tervet készít, amelyet a honvédelmi szervezet vezetője hagy jóvá. Az éves tervben a rendelkezésre álló kapacitás egy részét soron kívüli belső ellenőrzések végzésére kell elkülöníteni. Az elkülönített kapacitás mértékét az előző évek tapasztalatai alapján kell meghatározni, azonban az nem haladhatja meg a rendelkezésre álló kapacitás 30%-át. A tervek egymásra épülését, folyamatosságát biztosítani kell.”
„(6) A HM BEF főosztályvezetője a Bkr. 22. § (2) bekezdés d) pontjában foglalt feladata teljesítéséről a tárgyévben június 15-ig és december 15-ig beszámol a miniszternek.”
„(3) A belső ellenőrzés programját a Bkr. 33. § (2) bekezdésének megfelelően a belső ellenőrzési vezető hagyja jóvá, amelyet tájékoztatásul megküld a honvédelmi szervezet vezetője részére. A programtól a belső ellenőrzési vezető jóváhagyásával lehet eltérni. Azoknál a honvédelmi szervezeteknél, ahol a belső ellenőrzési tevékenységet egy személy látja el, az ellenőrzés programja a honvédelmi szervezet vezetőjének egyetértésével hagyható jóvá, valamint módosítható.”
„(22) A belső ellenőrzési jelentés lezárására a Bkr. 43. § (4) bekezdésében foglaltakra figyelemmel kerül sor. Az ellenőrzési jelentést a vizsgálatvezető és a vizsgálatot végző belső ellenőrök aláírását követően a belső ellenőrzési vezető hagyja jóvá, majd azt az intézkedési terv elrendelése, valamint az ellenőrzés lezárása érdekében elfogadásra megküldi a honvédelmi szervezet vezetője részére.”
„(3) A HM BEF által végrehajtott belső ellenőrzésről szóló ellenőrzési jelentést a Bkr. 42–43. §-a szerinti egyeztetést követően a HM BEF főosztályvezetője hagyja jóvá, és azt az intézkedési terv elkészítésének elrendelése, valamint az ellenőrzés lezárása érdekében elfogadásra megküldi a miniszter vagy – figyelemmel a (13) bekezdésben foglaltakra – a HM KÁT részére.”
„(5) A HM BEF lezárt ellenőrzési jelentését a HM BEF főosztályvezetője a Bkr. 44. § (1) bekezdésében meghatározottak részére közvetlenül megküldi.”
„(9) A HM BEF által végzett belső ellenőrzés esetében – a Bkr. 13. §-a alapján – az intézkedési tervet a Bkr. 45. §-ában foglalt eljárásrend keretei között, az egyetértéséről történő nyilatkozással a HM BEF főosztályvezetője terjeszti fel a miniszter vagy – figyelemmel a (13) bekezdésben foglaltakra – a HM KÁT részére jóváhagyásra. A jóváhagyott intézkedési terv Bkr. 45. § (5) bekezdésében meghatározott módosítására vonatkozó kérelmet a HM BEF főosztályvezetője bírálja el.”
(13) A HM BEF által végrehajtásra kerülő, a KNBSZ tevékenységét érintő belső ellenőrzések kivitelével a Bkr. 45. § (4) bekezdésében meghatározott feladat- és hatáskört – az összeférhetetlenségi szabályok figyelembevételével – a HM KÁT is gyakorolhatja.”
10. § Az Ut. 18. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
a) feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben közvetlenül kapcsolatot tart a honvédelmi szervezetek vezetőivel, a végrehajtott ellenőrzések eredményéről folyamatosan tájékoztatja azok szolgálati elöljáróit, hivatali feletteseit,
b) a honvédelmi szervezetek belső ellenőrzési vezetőjének kiválasztása során mint szakmai elöljáró egyetértési jogkört gyakorol, az MH ÖHP szolgálati alárendeltségébe tartozó honvédelmi szervezetek esetében az MH ÖHP belső ellenőrzési vezetője javaslatának figyelembevételével,
c) végzi a saját hatáskörében, valamint a 9. § alapján átruházott hatáskörrel rendelkező MH ÖHP által végzett fejezetszintű belső ellenőrzések koordinálását, d) összehangolja és koordinálja a fejezetszintű és az intézményi szintű belső ellenőrzések végrehajtását a belső kontrollok körében végzett elöljárói ellenőrzésekkel, valamint a külső ellenőrzésekkel,
e) végrehajtja a fejezetszintű belső ellenőrzések során alkalmazott kockázatelemzési módszer fejlesztését, aktualizálását,
f) ellátja a belső ellenőrök fejezeti képzésének szervezésével kapcsolatos feladatokat és a kötelező továbbképzésen való részvétel teljesítésének felügyeletét,
g) az éves ellenőrzési terv jóváhagyását megelőzően véleményezi a honvédelmi szervezetek belső ellenőrei tanfolyami, illetve iskolarendszerű képzési tervét, és
h) a honvédelmi szervezet vezetőjének egyetértésével az intézményi belső ellenőrt mint szakértőt a soron kívüli ellenőrzési kapacitása terhére a fejezetszintű ellenőrzési feladat végrehajtásába bevonhatja.
(2) Az MH ÖHP szolgálati alárendeltségébe tartozó honvédelmi szervezetek esetében – a HM BEF főosztályvezetőjének szakmai irányításával – az MH ÖHP belső ellenőrzési vezetője gyakorolja az (1) bekezdés g) és h) pontjában foglalt jogkört. (3) Az MH ÖHP a belső ellenőrzéshez kapcsolódó feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben közvetlenül tart kapcsolatot a HM BEF főosztályvezetőjével.
(4) A honvédelmi szervezetek belső ellenőrzési vezetőjének kiválasztása során kiemelt figyelmet kell fordítani a jogszabályban meghatározott végzettség vagy szakképesítés és szakmai gyakorlat meglétére, valamint a Bkr. 20. §-ában foglalt összeférhetetlenségi szabályok érvényesítésére.”
11. § Az Ut. a következő 12/A. alcímmel egészül ki:
„12/A. A KNBSZ speciális működési kiadásainak ellenőrzésére vonatkozó szabályok
18/A. § A KNBSZ főigazgatója a speciális működési kiadások területén a) működteti az intézményi szintű belső ellenőrzést,
b) biztosítja, hogy a kockázatelemzés alapján meghatározott gyakoriság szerint folyamatosan sor kerüljön annak vizsgálatára,
c) dönt az intézményi szintű belső ellenőrzés során az adatok megismerhetőségéről, és
d) az intézményi szintű belső ellenőrzésének tapasztalatairól a honvédelmi miniszter részére a tárgyévet követő év március 15-éig a belső ellenőrzésektől független, önálló, minősített jelentést terjeszt fel.
18/B. § (1) A KNBSZ speciális működési kiadásainak fejezetszintű belső ellenőrzését a HM jóváhagyott éves belső ellenőrzési terve és eseti miniszteri feladatszabás alapján a HM BEF végzi. (2) A HM BEF állományába tartozó belső ellenőrök és az ellenőrzöttek jogosultságára és kötelezettségére a Bkr. 4. §-a az irányadó. A fejezetszintű belső ellenőrzést végzők fedett objektumokba kizárólag a KNBSZ főigazgatója engedélyével léphetnek be. (3) A speciális működési kiadások fejezetszintű belső ellenőrzését a HM stratégiai belső ellenőrzési tervében és a kockázatelemzés alapján felállított prioritásokon alapuló gyakorisággal kell végrehajtani.
(4) A speciális működési kiadások területén fejezetszintű belső ellenőrzési feladatokat kizárólag a HM BEF állományába tartozó, olyan belső ellenőr végezhet, akit érintően a nemzetbiztonsági ellenőrzés során biztonsági kockázati tényező nem került feltárásra.
(5) Az ellenőrzésben részt vevő, HM BEF állományába tartozó belső ellenőrök megbízólevelét a miniszter kiadmányozza, valamint jóváhagyja az ellenőrzés programját.
18/C. § (1) A speciális működési kiadások fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzése a) a speciális gazdálkodási terület szabályozottságára,
b) a költségvetés, a speciális működési kiadások tervezésének szabályszerűségére,
c) az előirányzatok felhasználásának szabályszerűségére,
d) a pénzkezelés – ideértve a speciális pénzkezelés működését, a deviza- és valutafelhasználást – szabályainak betartására,
e) a költségvetési beszámolóhoz, mérlegbeszámolóhoz, valamint egyéb, így különösen adó- és járulékbevallásokhoz kapcsolódó adatszolgáltatások pénzforgalmi okmányaira,
f) a számviteli elszámolási, nyilvántartási szabályok érvényesülésére,
g) a vagyon kezelése, nyilvántartása, az azzal való gazdálkodás, az értékesítés, beszerzés, leltározás, selejtezés kialakított rendjére
terjed ki.
(2) A (1) bekezdésben meghatározott feladatok nem terjedhetnek ki a fedett objektum gazdálkodásának vizsgálatára. (3) A HM BEF feladata, hogy a KNBSZ tevékenysége tekintetében a fejezetszintű belső ellenőrzés eszközeivel elősegítse
a) Magyarország központi költségvetéséről szóló törvényben a KNBSZ részére jóváhagyott kiadási előirányzatokból a speciális működési kiadásokra elkülönített előirányzat szabályszerű teljesítését,
b) az a) pont szerinti címen rendelkezésre álló pénzeszközök szabályos kezelését, felhasználását,
d) a zárszámadásban az a) pont szerinti előirányzatok megalapozott szerepeltetését,
e) a speciális működési körbe tartozó vagyonnal való rendeltetésszerű gazdálkodást, annak védelmét,
f) a számviteli és bizonylati rend érvényesülését és
g) a belső ellenőrzés hatékony megszervezését és működését.”
12. § Az Ut. 19. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A HM FEBEK kétévenkénti aktualizálásáért – figyelemmel a honvédelmi szervezetek feladatrendjében, hatáskörében bekövetkező változásokra, valamint az államháztartásért felelős miniszter által kiadott, a magyarországi belső ellenőrzési standardokkal, az európai uniós, valamint a Belső Ellenőrök Nemzetközi Szervezete által kibocsátott új szabályozásokkal, követelményekkel és útmutatókkal összhangban aktualizált „Belső ellenőrzési kézikönyv mintá”-ban foglaltakra – a HM BEF főosztályvezetője a felelős.”
„(2) A Honvédelmi Minisztérium fejezet államháztartási belső ellenőrzési rendjének szabályairól szóló 33/2014. (IV. 30.) HM utasítás módosításáról szóló 12/2016. (III. 31.) HM utasítás hatálybalépését követő 60. napig a honvédelmi szervezetek felülvizsgálják és szükség szerint módosítják a belső ellenőrzés rendszerének helyi szabályait.”
14. § Hatályát veszti az Ut.
15. § Ez az utasítás a közzétételét követő harmadik napon lép hatályba.