457/2016. (XII. 23.) Korm. rendelet
457/2016. (XII. 23.) Korm. rendelet
a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek személyi állományának kártalanításáról
A Kormány a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény 340. § 18. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A személyi állomány kártalanításának esetköre
1. § (1) A rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény (a továbbiakban: Hszt.) 255/A. §-a alapján a rendvédelmi feladatokat ellátó szerv kártalanítást nyújt a rendvédelmi feladatokat ellátó szerv személyi állománya azon tagja számára, aki esetében a következő feltételek együttesen teljesülnek:
a) 2015. március 5-én a Honvéd Egészségpénztár tagja volt,
b) az a) pontban megjelölt napon a Honvéd Egészségpénztárnál vezetett tagi egyéni számlája egyenlegének terhére hitelezési veszteség került követelésként elhatárolásra, majd azt 2015. december 31-én a pénztár a követelés értékvesztéseként elszámolta, feltéve, hogy a követelése más módon nem térült meg, valamint
c) az a) pontban megjelölt napon és e rendelet hatálybalépésének napján a rendvédelmi feladatokat ellátó szervvel foglalkoztatási jogviszonyban állt, vagy jogviszonya az a) pontban megjelölt napot követően, de e rendelet hatálybalépése előtt szűnt meg (a továbbiakban együtt: jogosult).
(2) A jogosultat az (1) bekezdés alapján megillető kártalanítás összege megegyezik a hitelezési veszteségként elhatárolt és értékvesztésként elszámolt, más módon meg nem térült követeléssel.
2. § (1) A kártalanítási igény benyújtásával egyidejűleg a jogosult vállalja, hogy a kártalanítás megállapítása esetén teljes követelését, a követelés biztosítékait, valamint a követeléshez kapcsolódó igényeket a kártalanítás megfizetésével egyidejűleg a kifizetést teljesítő rendvédelmi feladatokat ellátó szerv javára engedményezi.
(2) A fennálló kártalanítási igény nem ruházható át.
2. A kártalanítással kapcsolatos feladatok
3. § (1) A kártalanítás megállapítására a Hszt. 2. § 19. pontja szerinti országos parancsnok vagy – a terrorizmust elhárító szerv, valamint a belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési feladatokat ellátó szerv személyi állománya esetében – a Hszt. 2. § 18. pontja szerinti országos főigazgató (a továbbiakban együtt: a rendvédelmi feladatokat ellátó szerv vezetője) jogosult.
(2) Ha a rendvédelmi feladatokat ellátó szerv személyi állományának tagját munkáltatói intézkedés alapján más munkáltatónál foglalkoztatják,
a) ha a más munkáltató rendvédelmi feladatokat ellátó szerv, akkor annak vezetője,
b) ha a más munkáltató nem rendvédelmi feladatokat ellátó szerv, akkor az eredeti rendvédelmi feladatokat ellátó szerv vezetője
jogosult a kártalanítás megállapítására.
(3) Azon jogosult, aki vonatkozásában az 1. § (1) bekezdése szerinti feltételek fennállnak, azonban a kérelem benyújtása időpontjában már nem áll fenn foglalkoztatási jogviszonya a rendvédelmi feladatokat ellátó szervvel, a kártalanítás megállapítására a jogosultat utoljára foglalkoztató rendvédelmi feladatokat ellátó szerv vezetője jogosult.
4. § (1) A kártalanítás megállapítása a jogosult írásbeli kérelmére történik. A kérelmet a rendvédelmi feladatokat ellátó szerv vezetőjének címezve kell benyújtani.
(2) A kérelem benyújtására 2017. február 1. és 2017. június 30. között van lehetőség. E határidő elmulasztása esetén igazolásnak – az igazolási kérelem és a kártalanítás megállapítására irányuló kérelem egyidejű benyújtásával – legkésőbb 2017. október 31-ig van helye, a kérelem benyújtását megakadályozó körülmény elhárultától számított 8 napon belül, ha a jogosult a kártalanítás megállapítására irányuló kérelmet önhibáján kívül nem tudta benyújtani. Az igazolási kérelemben a jogosultnak meg kell jelölni azon körülményeket, amelyek a kérelem benyújtását akadályozták. Az igazolási kérelemről a rendvédelmi feladatokat ellátó szerv vezetője a kártalanítás megállapítására irányuló kérelemmel együtt dönt. Az igazolási kérelmet elbíráló határozat ellen jogorvoslatnak nincs helye.
(3) A kérelem benyújtásakor a kérelemhez csatolni kell
a) a Honvéd Egészségpénztár vagy a jogutódja által a követelés összegéről vagy a 2015. évre vonatkozóan értékvesztésként elszámolt összegről kiállított igazolást, vagy ezen összegeket igazoló számlakivonatot,
b) a jogosult teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba foglalt nyilatkozatát arról, hogy az 1. § (1) bekezdésében jelzett követelése más módon nem térült meg,
c) a jogosult teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba foglalt nyilatkozatát arról, hogy kártalanítása esetén teljes követelését, a követelés biztosítékait, valamint a követeléshez kapcsolódó igényeket a kifizetést teljesítő rendvédelmi feladatokat ellátó szerv javára engedményezi, valamint
d) a meghatalmazást, ha a kérelmet a jogosult képviseletében eljáró meghatalmazott nyújtja be.
(4) A (3) bekezdés b) és c) pontja szerinti nyilatkozat a kérelem részeként is megtehető, ebben az esetben a kérelmet teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba kell foglalni.
(5) A kérelemben vagy a kérelemhez csatolt nyilatkozatban a jogosult írásban nyilatkozik a hozzájárulásáról ahhoz, hogy
a) a kártalanítási kérelem elbírálása során eljáró személyek a kérelem elbírálásához szükséges mértékben a személyes adatait megismerjék, és
b) a rendvédelmi feladatokat ellátó szerv vezetője által kijelölt szervezeti elem (a továbbiakban: kijelölt szervezeti elem) a kérelemben szereplő adatok helyességét harmadik személyeknél ellenőrizze.
(6) A rendvédelmi feladatokat ellátó szerv vezetője a kérelem benyújtására formanyomtatványt rendszeresíthet, amelyet a rendvédelmi feladatokat ellátó szerv honlapján és intranetes hálózatán közzétesz. Formanyomtatvány rendszeresítése esetén a kérelem csak formanyomtatványon nyújtható be.
5. § (1) A kijelölt szervezeti elem ellenőrzi a kérelemben megjelölt adatok helyességét és a mellékletek megfelelőségét, ennek során vizsgálja, hogy
a) a követelés e kormányrendelet hatálya alá tartozik-e,
b) a kérelem benyújtója e kormányrendelet alapján kártalanításra jogosult-e,
c) a követelést a Honvéd Egészségpénztár vagy jogutódja által kiállított okirat alátámasztja-e, valamint
d) megtörtént-e a 4. § (3) bekezdés b) és c) pontja, illetve a 4. § (4) bekezdése szerinti nyilatkozattétel.
(2) Ha a kérelem vagy melléklete hiányos, pontatlan vagy a követelés igazolására nyilvánvalóan nem alkalmas, a kijelölt szervezeti elem vezetője a jogosultat hiánypótlásra hívja fel és a hiánypótlás teljesítésére 15 napos határidőt tűz. Hiánypótlási felhívás kiadásának egy alkalommal van helye. Ha a jogosult a hiánypótlási felhívásnak határidőben nem tesz eleget, a rendvédelmi feladatokat ellátó szerv vezetője a rendelkezésre álló adatok alapján bírálja el a kérelmet.
(3) A kijelölt szervezeti elem vezetője a kérelmet és a mellékleteit a beérkezéstől számított 30 napon belül döntésre előkészíti és felterjeszti a rendvédelmi feladatokat ellátó szerv vezetőjéhez. Ezen határidőbe a hiánypótlás időtartama nem számít bele.
6. § (1) A rendvédelmi feladatokat ellátó szerv vezetője az iratok 5. § (3) bekezdése szerinti felterjesztésétől számított 10 napon belül dönt a kártalanítás megállapításának kérdésében, ennek keretében
a) a kérelemnek helyt ad,
b) a kérelemnek részben ad helyt, vagy
c) a kérelmet elutasítja.
(2) A rendvédelmi feladatokat ellátó szerv vezetője a kérelemnek helyt ad és a kártalanítást megállapítja, ha a kérelem megfelel az 5. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek. A rendvédelmi feladatokat ellátó szerv vezetője a kérelemnek – az eljárás során igazolt összeg mértékéig – részben ad helyt, ha a kérelem elbírálására irányuló eljárás során igazolt összeg eltér a kérelemben kártalanítási igényként megjelölt összegtől. A rendvédelmi feladatokat ellátó szerv vezetője a kérelmet elutasítja, ha az nem felel meg az 5. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.
7. § A kártalanítási igényt elutasító vagy annak csak részben helyt adó határozattal szemben jogorvoslatnak a jogosult foglalkoztatási jogviszonyára vagy utolsó foglalkoztatási jogviszonyára – azok esetében, akiket munkáltatói intézkedés alapján más munkáltatónál foglalkoztatnak, az eredeti rendvédelmi feladatokat ellátó szervvel fennálló foglalkoztatási jogviszonyára – vonatkozó szabályok szerint a munkáltatói intézkedéssel szembeni jogorvoslat szabályainak alkalmazásával van helye, a határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül.
8. § (1) A kártalanítás a követelés pénznemében kerül megállapításra és kifizetésre.
(2) A rendvédelmi feladatokat ellátó szerv a kártalanítás megállapításáról szóló határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül átutalással teljesíti a kártalanítás megfizetését.
3. Záró rendelkezések
9. § Ez a rendelet 2017. január 1-jén lép hatályba.
10. § A 4. § (6) bekezdése szerinti formanyomtatvány rendszeresítése esetén a rendvédelmi feladatokat ellátó szerv vezetője intézkedik, hogy a rendszeresített formanyomtatvány ott meghatározott közzétételére 2017. január 31-ig sor kerüljön. Ezt követően formanyomtatvány rendszeresítésének nincs helye.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás