• Tartalom

7/2016. (VIII. 25.) NVI utasítás

7/2016. (VIII. 25.) NVI utasítás

a Nemzeti Választási Iroda munkavédelmi szabályzatáról

2023.12.08.

A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 2. § (3) bekezdésben foglalt feladatkörömben eljárva – figyelemmel a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjára – a Nemzeti Választási Iroda munkavédelmi szabályzatát az alábbiak szerint állapítom meg:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) Ezen utasítás személyi hatálya kiterjed

a) a Nemzeti Választási Irodával (a továbbiakban: Iroda) közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselőre,

b) az Irodával munkaviszonyban álló munkavállalóra [a továbbiakban az a) és b) pont együtt: munkatárs], valamint

c) az Iroda területén szervezett munkavégzés keretében munkát végző személyre.

(2) Az Iroda tevékenysége munkavédelmi szempontból a III. veszélyességi osztályba tartozik.

2. Feladat- és hatáskörök

2. § A munkavédelmi tevékenység irányításáról, az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek megvalósításáról és ellenőrzéséről, továbbá a munkavédelem személyi és tárgyi feltételeinek biztosításáról az elnök a gazdasági elnökhelyettes útján gondoskodik.

3. § (1) Az Iroda munkavédelemmel kapcsolatos feladatait – a 4. §-ban foglaltak kivételével – a gazdasági elnökhelyettes javaslatára az elnök által írásban kijelölt középfokú munkavédelmi szakképesítésű munkatárs (a továbbiakban: munkavédelmi megbízott) látja el.

(2) A munkavédelmi megbízott

a) gondoskodik a munkavédelemmel kapcsolatos jogszabályok, valamint ezen utasítás előírásainak érvényesítéséről,

b)1 elkészíti az Iroda munkavédelmi szabályzatáról szóló NVI utasítás tervezetét, illetve javaslatot tesz az utasítás felülvizsgálatára,

c) elvégzi a kockázatértékelést és az ehhez kapcsolódó feladatokat,

d) munkavédelmi ellenőrzést tart a 7. §-ban előírtak szerint,

e) évente munkavédelmi szemlét tart, és ez alapján elkészíti az Iroda munkavédelmi helyzetéről szóló éves jelentést,

f) rendkívüli esemény, munkabaleset esetén rendkívüli szemlét tart,

g) közreműködik a munkavédelmi oktatás előkészítésében,

h) bejelenti a tudomására jutott munkabalesetet, munkavédelmi hiányosságot, szabálytalanságot a Humánpolitikai Főosztály vezetője részére,

i) közreműködik a rendkívüli munkavégzési körülmények esetén alkalmazandó szabályok érvényesítésében, részt vesz a mentésben,

j) írásban kijelöli a veszélyes munkaeszközök üzembe helyezésére, illetve használatbavételére jogosult személyek körét,

k) véleményezi a munkakörülményeket és a munkavégzést érintő normatív és egyedi utasítások tervezetét,

l) gondoskodik az elsősegélynyújtás tárgyi feltételeinek biztosításáról,

m) folyamatosan ellenőrzi a munkavégzésre vonatkozó engedélyek meglétét és kiadását,

n) ellenőrzi az időszakos felülvizsgálathoz kötött berendezések, eszközök előírt vizsgálatának elvégzését, azok nyilvántartásának naprakészségét,

o) gondoskodik az igényelt biztonságtechnikai anyagok, felszerelések, illetve eszközök beszerzéséről, továbbá arról, hogy csak olyan munkaeszköz kerüljön beszerzésre, amely rendelkezik a jogszabályban előírt munkavédelmi minősítéssel, illetve minőségtanúsítással,

p) feladatkörében, valamint külön az elnök által adott meghatalmazás alapján munkavédelmi ügyekben képviseli az Irodát, valamint

q) megkeresés alapján adatszolgáltatást nyújt az Iroda munkavédelmi helyzetéről.

(3) A munkavédelmi megbízott feladatait az Iroda gazdasági elnökhelyettesének tájékoztatása mellett látja el.

4. § A Humánpolitikai Főosztály

a) a munkavédelmi megbízott közreműködésével gondoskodik a munkavédelmi oktatás tematikájának elkészítéséről és az oktatás megszervezéséről,

b) a munkavédelmi oktatásokat rögzíti a munkavédelmi oktatási naplóban,

c) munkavédelmi kérdésekben szakvéleményt készít,

d) elkészíti a munkabaleseti statisztikát,

e) közreműködik az Iroda munkavédelmi helyzetéről szóló éves jelentés elkészítésében,

f) gondoskodik a munkabaleseti jegyzőkönyv felvételéről,

g)2 a Költségvetési és Gazdálkodási Főosztállyal együttműködve gondoskodik a munkabalesetből eredő társadalombiztosítási ellátások igényléséről és az esetleges kártérítések ügyintézéséről, valamint

h) vezeti a munkabalesetek, illetve foglalkozási megbetegedések (a továbbiakban együtt: munkabaleset) nyilvántartását.

3. A foglalkoztatás munka-egészségügyi feltételei

5. § (1) A munkavégzést közvetlenül irányító vezető köteles lehetővé tenni, hogy a munkatárs a kötelező foglalkozás-egészségügyi és ehhez kapcsolódó egyéb vizsgálaton megjelenhessen.

(2) A munkatársnak az orvosi vizsgálat eredményéről szóló igazolást a Humánpolitikai Főosztály részére a vizsgálat megtörténtét követően haladéktalanul le kell adnia.

(3) A foglalkozás-egészségügyi vizsgálatokról a Humánpolitikai Főosztály nyilvántartást vezet, amely tartalmazza az utolsó vizsgálat időpontját és annak eredményét.

(4) Ha az időszakos munkaköri és az esetleg szükségessé váló rendkívüli alkalmassági vizsgálaton a foglalkozás-egészségügyi orvos azt állapítja meg, hogy az alkalmazott a munkaköre betöltésére alkalmatlan, ezt a Humánpolitikai Főosztály az önálló szervezeti egység vezetőjének haladéktalanul jelzi, aki köteles a Humánpolitikai Főosztály bevonásával megvizsgálni az alkalmazott más munkakörbe történő áthelyezésének lehetőségét.

(5)3 A foglalkozás-egészségügyi feladatokra vonatkozó egyéb szabályokat a Nemzeti Választási Iroda közszolgálati szabályzatáról szóló NVI utasítás tartalmazza.

4. A munkavédelmi oktatás rendje

6. § (1) Az Iroda munkatársainak elméleti és gyakorlati munkavédelmi oktatását a munkába állás előtt, de legkésőbb az azt követő két munkanapon belül kell megtartani.

(2) A munkavédelmi oktatásnak ki kell terjednie

a) a munkatárs munkavédelemmel kapcsolatos jogaira és kötelességeire,

b) a munkavégzéssel járó, illetve a munkahelyi körülményekből adódó veszélyekre, valamint az ellenük való védekezés módjaira,

c) a rendkívüli körülmények között ellátandó munkavégzés során tanúsítandó magatartásra, illetve teendőkre,

d) a figyelmeztető táblák jelentésére,

e) a munkavégzés során alkalmazandó gépek, berendezések, anyagok, továbbá védőeszközök rendeltetésszerű használatára,

f) a balesetekkel, rendkívüli eseményekkel kapcsolatos teendőkre, valamint

g) a biztonságos és egészséges munkavégzéssel kapcsolatos közlekedésbiztonsági, egészségügyi, környezetvédelmi előírásokra, valamint az elsősegély-nyújtási ismeretekre.

(3) A munkatársak oktatáson való részvételüket a munkavédelmi oktatási naplóban aláírásukkal igazolják.

(4) Az Irodában

a) megbízás alapján munkát végzők,

b) szakmai gyakorlaton részt vevők, valamint

c) a hat hónapot meghaladó távollétből visszatérő munkatársak

részére külön munkavédelmi oktatást kell tartani.

(5) A munkatársaknak a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 55. § (1) bekezdés b)–d) pontjában meghatározott esetekben rendkívüli munkavédelmi oktatáson kell részt venniük.

5. A munkavédelmi ellenőrzés rendje

7. § (1) A munkavédelmi megbízott az egészséges és biztonságos munkafeltételek biztosítása céljából negyedévente legalább egyszer munkavédelmi ellenőrzést tart, amelynek során ellenőrzi

a) az Iroda munkatársainak munkavégzésre alkalmas állapotát,

b) a munkakörülmények, munkavégzési feltételek megfelelőségét,

c) a munkavégzéshez előírt védőeszközök rendelkezésre állását és rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotát,

d) az Iroda munkatársainak a munkavédelmi oktatáson való részvételének megtörténtét,

e) azt, hogy az Iroda munkatársai elsajátították-e a munkavégzéshez szükséges munkavédelmi ismereteket, valamint

f) azt, hogy az Iroda munkatársai betartják-e a munkahelyi rendre, fegyelemre vonatkozó előírásokat.

(2) Az Iroda munkatársai a rendellenességeket, valamint az egészséget és biztonságos munkavégzést veszélyeztető körülményeket az önálló szervezeti egység vezetőjének kötelesek bejelenteni. Az önálló szervezeti egység vezetője a tudomására jutott rendellenességekről, valamint az egészséges és biztonságos munkavégzést veszélyeztető körülményekkel kapcsolatos bejelentésről köteles a munkavédelmi megbízottat és a Humánpolitikai Főosztály vezetőjét haladéktalanul tájékoztatni; közvetlen veszély esetén a munkavégzést leállítani, valamint a munkatárs nem megfelelő magatartásából eredő veszély esetén a szükséges intézkedéseket megtenni.

(3) Az észlelt rendellenességeket, valamint egészséges és biztonságos munkavégzést veszélyeztető körülményeket a Humánpolitikai Főosztály vezetője – a munkavédelmi megbízott közreműködésével – kivizsgálja, és kezdeményezi a rendellenességek és a veszélyt okozó körülmények megszüntetése érdekében szükséges intézkedéseket.

(4) Az önálló szervezeti egység vezetője rendszeresen ellenőrzi a munkavégzés személyi és tárgyi feltételeinek meglétét, valamint a munkatársak biztonságos és egészséget nem veszélyeztető munkavégzéssel összefüggő kötelezettségeinek betartását.

6. A munkabalesetek jelentése és kivizsgálása

8. § (1) A munkatárs saját munkabalesetét köteles azonnal jelenteni a munkavégzést közvetlenül irányító szervezeti egység vezetőjének. Ha a munkatárs ebben akadályoztatva van, úgy az a munkatárs köteles jelenteni, aki a munkabalesetet látta, vagy más módon elsőként tudomást szerzett róla.

(2) A munkavégzést közvetlenül irányító szervezeti egység vezető, vagy az a munkatárs, aki a helyszínen tartózkodik, köteles intézkedni

a) a sérült ellátásáról,

b) a foglalkozás-egészségügyi szolgálat orvosa vagy a mentőszolgálat kihívásáról,

c) a helyszín biztosításáról, valamint

d) a munkavédelmi megbízott értesítéséről.

(3) Súlyos munkabaleset esetén a balesetet a munkavédelmi megbízott haladéktalanul bejelenti a munkavédelmi hatóságnak. A telefonon tett bejelentést 72 órán belül írásban meg kell ismételni.

9. § (1) A munkabaleset kivizsgálását a munkavédelmi megbízott – szükség szerint – külső szakértő bevonásával végzi.

(2) A munkavédelmi megbízott a kivizsgálás eredményét a munkabaleseti nyilvántartásba történő rögzítés és jegyzőkönyv felvétele céljából továbbítja a Humánpolitikai Főosztály részére.

(3) Munkaképtelenséggel járó munkabaleset esetén a kivizsgálás eredményét a Humánpolitikai Főosztály vezetője a munkabaleseti jegyzőkönyvben rögzíti.

(4) A kivizsgálás eredményét az elnök hagyja jóvá.

7. Rendkívüli munkavégzési körülmények esetén alkalmazandó szabályok

10. § (1)4 Rendkívüli munkavégzési körülmények beállta esetén a Nemzeti Választási Iroda tűzvédelmi szabályzatáról szóló NVI utasítás, valamint a tűzriadó és kiürítési terv alapján kell eljárni a (2) és (3) bekezdésben foglaltak figyelembevételével.

(2) A mentés vezetőjének utasítását minden mentésben, illetve elhárításban részt vevő munkatárs köteles végrehajtani. Más személy utasítása csak a mentés vezetőjének engedélyével hajtható végre.

(3) Rendkívüli munkavégzési körülmények esetén az Iroda munkatársainak biztonságáért a mentés vezetője felelős.

8. Egyéb szabályok

11. § (1) Tilos egyedül munkát végezni

a) feszültség alatt lévő elektromos berendezéseken,

b) veszélyes berendezésben vagy ezekben csak behajlással elvégezhető munka esetén,

c) elzárt elektromos kapcsolóterekben,

d) aknák, tartályok belsejében,

e) felvonó aknákban, valamint

f) 2 méter felett végzett munkáknál.

(2) Az (1) bekezdés szerinti tevékenységről – annak megkezdése előtt két munkanappal – tájékoztatni kell a munkavédelmi megbízottat.

12. § Az Iroda épületében csak olyan vállalkozó végezhet építési, szerelési, karbantartási, szolgáltatási tevékenységet, aki rendelkezik az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéshez szükséges személyi és tárgyi feltételekkel.

9. Záró rendelkezések

13. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

1

A 3. § (2) bekezdés b) pontja a 10/2020. (XII. 10.) NVI utasítás 11. § a) pontja szerint módosított szöveg.

2

A 4. § g) pontja a 4/2023. (XII. 7.) NVI utasítás 6. §-a szerint módosított szöveg.

3

Az 5. § (5) bekezdése a 10/2020. (XII. 10.) NVI utasítás 11. § b) pontja szerint módosított szöveg.

4

A 10. § (1) bekezdése a 10/2020. (XII. 10.) NVI utasítás 11. § c) pontja szerint módosított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére