• Tartalom

1/2017. (I. 24.) IM utasítás

1/2017. (I. 24.) IM utasítás

az Igazságügyi Minisztérium Biztonsági Szabályzatáról

2021.03.13.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában meghatározott hatáskörömben eljárva, illetve a Nemzeti Biztonsági Felügyelet működésének, valamint a minősített adat kezelésének rendjéről szóló 90/2010. (III. 26.) Korm. rendelet 58. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a következő utasítást adom ki:

1. § Az Igazságügyi Minisztérium Biztonsági Szabályzatát az 1. mellékletben foglaltak szerint határozom meg.

2. § A Szabályzat 9. minősített adatot tartalmazó függelékét az érintettek közvetlenül kapják meg.

3. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

1. melléklet az 1/2017. (I. 24.) IM utasításhoz

Az Igazságügyi Minisztérium Biztonsági Szabályzata a minősített adatok védelméről
ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK
Jelen szabályzat a minősített adat védelméről szóló 2009. évi CLV. törvényben (a továbbiakban: Mavtv.) és a Nemzeti Biztonsági Felügyelet működésének, valamint a minősített adat kezelésének rendjéről szóló 90/2010. (III. 26.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: R.) foglaltak alapján meghatározza:
a) a személyi, fizikai és adminisztratív biztonsággal kapcsolatos, minősített adatok védelmére meghatározott helyi feladatokat, jogosultságokat és felelősségeket,
b) a minősített adat biztonságának megsértése esetén szükséges eljárás szabályait, valamint
c) a minősített adatok veszélyhelyzetben történő védelmének szabályait.
1. A Szabályzat hatálya
1.1.1 A Szabályzat hatálya kiterjed az Igazságügyi Minisztérium (székhelye: 1051 Budapest, Nádor utca 22., a továbbiakban: Minisztérium) szervezeti egységeinek mindazon munkatársaira, akiknek munkavégzésük során minősített adatokat szükséges felhasználniuk, az ilyen adatot felhasználó közreműködőre, továbbá mindazon személyekre is, akik nemzeti minősített adat megismerésére írásban kaptak felhatalmazást a Minisztérium minősítői jogkörrel rendelkező vezetőjétől (a továbbiakban együtt: felhasználók).
1.2. A Szabályzat hatálya kiterjed a Minisztériumban keletkezett, illetve oda érkezett (nemzeti és külföldi) minősített adatokra (a továbbiakban: minősített adat).
2. A minősített adat védelmét és kezelését ellátó személyek
2.1. A Minisztériumban a minősített adatok védelmével kapcsolatos feladatok központi, általános irányítását az igazságügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) látja el.
2.2. A minősített adat védelmével kapcsolatos feladatok végrehajtását és koordinálását a miniszter által kinevezett biztonsági vezető végzi. A biztonsági vezető a minősített adat védelmére vonatkozó jogosítványait a miniszter által átruházott hatáskörben eljárva, utasítási joggal gyakorolja. A biztonsági vezető feladatait a Minisztérium Biztonsági és Adatkezelési Főosztályának (a továbbiakban: BAF) vezetője látja el.
2.3. A szervezeti egységek vezetői felelősek a Biztonsági Szabályzat előírásainak betartásáért és betartatásáért.
2.4. A minősített adatok kezelését titkos ügykezelők végzik. Minden szervezeti egységnél, ahol minősített adatot kezelnek, írásban ki kell nevezni titkos ügykezelőt, akinek mindenkori helyetteséről gondoskodni kell. A minősített adatot tartalmazó iratok kezelését az illető munkaköri leírásában szerepeltetni kell.
3. A minősített adatkezelés rendje
3.1. A Minisztériumban a minősített adatok kezelése központosított, papíralapú adatkezelési rendszerben történik. A BAF részeként működő Nyilvántartó a biztonsági vezető szakmai alárendeltségében látja el a bejövő és a Minisztériumban keletkezett nemzeti, illetve külföldi minősített adatok nyilvántartását, címzett szervezeti egység részére való átadását, sokszorosítását, külső szervezethez történő továbbítását, tárolását és megsemmisítését a Nemzeti Biztonsági Felügyelet által kiállított adatkezelési engedélyben foglaltaknak megfelelően.
3.2.2 A Minisztériumban a minősített adatok 3.1. alpontban foglalt kezelésének elősegítésére, a miniszter döntése alapján ellátandó feladatokkal és a Nyilvántartó útján, a biztonsági vezető alárendeltségében Kezelő pont működik.
SZEMÉLYI BIZTONSÁG
4. A nemzeti minősített adatra érvényes személyi biztonsági tanúsítvány kiadásával és visszavonásával kapcsolatos feladatok
4.1. A biztonsági vezető a Nemzeti Biztonsági Felügyelet honlapján közzétett minta alapján egy példányban kiállítja a nemzeti minősített adatot felhasználó, valamint a Mavtv. szerinti közreműködő személy nevére szóló, a nemzeti minősített adatra érvényes személyi biztonsági tanúsítványt. (1. függelék)
4.2. A nemzeti minősített adatra érvényes személyi biztonsági tanúsítványt vissza kell vonni, ha a felhasználó:
a) kormányzati szolgálati jogviszonya, munkaviszonya, a Polgári Törvénykönyv szerinti szerződéses jogviszonya megszűnik, vagy
b) feladata ellátásához a továbbiakban minősített adat felhasználása nem szükséges.
5. A külföldi minősített adatra érvényes személyi biztonsági tanúsítvány kiadásának kezdeményezésével
és a tanúsítvány visszavonásával kapcsolatos feladatok
5.1. A biztonsági vezető kezdeményezi a Nemzeti Biztonsági Felügyeletnél a külföldi minősített adatra érvényes személyi biztonsági tanúsítvány kiadását a NATO és az EU minősített adatokhoz hozzáférő felhasználók és közreműködők részére. A kezdeményezés úgy történik, hogy a Nemzeti Biztonsági Felügyelet honlapjáról letölthető, az érintett felhasználó adataival kitöltött és a biztonsági vezető által aláírt adatlapot, valamint a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvényben meghatározott biztonsági szakvélemény másolatát a biztonsági vezető megküldi a Nemzeti Biztonsági Felügyelet részére.
5.2. A biztonsági vezető írásban értesíti a Nemzeti Biztonsági Felügyeletet, ha az érintett személy tekintetében a szükséges biztonsági feltételek már nem állnak fenn.
5.3. A biztonsági vezető írásban kezdeményezi a Nemzeti Biztonsági Felügyeletnél a külföldi minősített adatra érvényes személyi biztonsági tanúsítvány visszavonását, ha a felhasználó
a) kormányzati szolgálati jogviszonya, munkaviszonya, a Polgári Törvénykönyv szerinti szerződéses jogviszonya megszűnik, vagy
b) ha feladata ellátásához minősített adat felhasználása a továbbiakban nem szükséges.
6.3 A személyi biztonsági tanúsítvány érvényessége és a személyi biztonsági tanúsítványról szóló igazolás
6.1. A személyi biztonsági tanúsítvány a nemzetbiztonsági ellenőrzésről készült kockázatmentes biztonsági szakvélemény kiállításától számított 5 évig érvényes. Az érvényességének lejárta előtt 120 nappal a biztonsági vezetőnek gondoskodnia kell az új személyi biztonsági tanúsítvány kiadásához szükséges eljárás megindításáról.
6.2. A biztonsági vezető más hazai minősített adatot kezelő szervnél történő minősített adat felhasználása céljából a 4. pont 4.1. alpontjában és az 5. pont 5.1. alpontjában foglaltak szerint kiállított személyi biztonsági tanúsítványról a 10. függelék szerinti mintának megfelelő igazolást állít ki, amelyet közvetlenül vagy a minősített adatot felhasználó személy útján megküld a minősített adat felhasználása szerinti szerv biztonsági vezetőjének.
7. Minősített adat felhasználása
7.1. Minősített adat felhasználására csak olyan személy jogosult, akinek ez állami vagy közfeladat ellátása érdekében indokolt, és aki – törvényben meghatározott kivétellel – rendelkezik
a) érvényes és a felhasználni kívánt minősített adat minősítési szintjének megfelelő személyi biztonsági tanúsítvánnyal,
b) titoktartási nyilatkozattal, valamint
c) felhasználói engedéllyel. (2. függelék)
7.2. A Minisztériumban minősített adat felhasználására felhasználói engedély nélkül – titoktartási nyilatkozat aláírását követően – jogosult a miniszter és a biztonsági vezető.
7.3. A Minisztériumban felhasználói engedély kiadására a miniszter, az államtitkárok, valamint a helyettes államtitkárok jogosultak.
7.4. Az államtitkárok és a helyettes államtitkárok részére a felhasználói engedély kiadására a miniszter jogosult.
7.5. A felhasználónak gondoskodnia kell arról, hogy a birtokában lévő minősített adatot jogosulatlan személy ne ismerhesse meg.
7.6.4 A biztonsági vezető köteles gondoskodni arról, hogy a Nyilvántartó és a Kezelő pont titkos ügykezelője naprakész és pontos információval rendelkezzen a Minisztériumban minősített adat felhasználására jogosult személyekről.
7.7. A minősített adat felhasználására való jogosultság a felhasználói engedély visszavonásával szűnik meg. A felhasználói engedélyek visszavonását a biztonsági vezető végzi.
7.8. A felhasználói engedélyt a biztonsági vezetőnek vissza kell vonnia, ha a felhasználó:
a) kormányzati szolgálati jogviszonya, munkaviszonya, a Polgári Törvénykönyv szerinti szerződéses jogviszonya megszűnik,
b) feladata ellátásához a továbbiakban minősített adat felhasználása nem szükséges,
c) személyi biztonsági tanúsítványa visszavonásra került vagy érvényessége lejárt, és nem került sor új személyi biztonsági tanúsítvány kiadására, vagy
d) feladatkörében vagy munkakörében bekövetkezett változás miatt a rendelkezési jogosultságokban változás történt.
8. A személyi biztonsági tanúsítvány, felhasználói engedély és a titoktartási nyilatkozat
kezelése, tárolása, megsemmisítése
8.1. A biztonsági vezető intézkedik a személyi biztonsági tanúsítványok, felhasználói engedélyek és a titoktartási nyilatkozatok nyilvántartásba vételéről.
8.2. Ezen okmányok kezelését és tárolását a biztonsági vezető írásbeli felhatalmazása alapján a Nyilvántartó titkos ügykezelője végzi.
8.3. A nemzeti minősített adatra érvényes személyi biztonsági tanúsítvány visszavonását vagy lejártát, valamint a külföldi minősített adatra érvényes személyi biztonsági tanúsítvány visszavonásának kezdeményezését vagy érvényességi idejének lejártát követően a biztonsági vezető intézkedik a személyi biztonsági tanúsítvány selejtezési jegyzőkönyv felvétele mellett történő megsemmisítéséről.
8.4. A felhasználói engedély és a titoktartási nyilatkozat a felhasználói engedély visszavonását követően – a büntető törvénykönyvben meghatározott „visszaélés minősített adattal bűncselekmény”-re meghatározott büntetési tétel felső határának megfelelő ideig – 8 évig nem selejtezhető. Ezt követően a biztonsági vezető intézkedik ezen okmányok selejtezési jegyzőkönyv felvétele mellett történő megsemmisítéséről.
9. A minősített adatot felhasználók igazolatlan távolléte esetén szükséges intézkedés
9.1.5 A Nyilvántartóban dolgozó titkos ügykezelő igazolatlan távolmaradása esetén a biztonsági vezető által kijelölt 2 tagú bizottság a Nyilvántartóban és a Kezelő ponton teljes vagy részleges iratellenőrzést hajt végre attól függően, hogy a titkos ügykezelő az iratok egészét vagy csak egy részét kezelte. Az ellenőrzésről jegyzőkönyvet kell készíteni. Ha az ellenőrzés a minősített adatot tartalmazó irat hiányát fedi fel, akkor a VI. fejezetben meghatározott feladatokat kell végrehajtani.
9.2. A szervezeti egységeknél a minősített adatot kezelő vezető, ügyintéző vagy ügykezelő igazolatlan távolmaradása esetén a Minisztérium szervezeti és működési szabályzatában megjelölt felettes vezető erről értesíti a biztonsági vezetőt. Ezt követően a biztonsági vezető által kijelölt 2 tagú bizottság feladata a vezető, az ügyintéző vagy az ügykezelő birtokában – az általa használt biztonsági tárolóban – lévő minősített adatokra kiterjedő tételes ellenőrzés végrehajtása. Az ellenőrzésről jegyzőkönyvet kell készíteni. Ha az ellenőrzés a minősített adatot tartalmazó irat hiányát fedi fel, akkor a VI. fejezetben meghatározott feladatokat kell végrehajtani.
9.3. A biztonsági vezető, illetve a titkos ügykezelő kinevezésének megszűnése esetén a teendőket, okmányokat és az eszközöket utódjának vagy ennek hiányában a miniszter által kijelölt személynek jegyzőkönyv felvétele mellett átadja. Abban az esetben, ha a minősített adatot felhasználó személy jogviszonya megszűnik az adott szervezetnél, akkor a titkos ügykezelő a minősített adathordozókkal a kilépő lapon számoltatja el.
FIZIKAI BIZTONSÁG
10. A fizikai biztonsági követelmények érvényesülése
10.1.6 Az 1051 Budapest, Nádor utca 22. és 1051 Budapest, Arany János utca 25. alatti épületek Minisztérium által használt területei – a 9. függelékben felsorolt helyiségek kivételével – adminisztratív zónának minősülnek.
10.2. A Minisztériumban „Bizalmas!” és ennél magasabb minősítési szintű minősített adat a Nemzeti Biztonsági Felügyelet által kiadott adatkezelési engedélyben nevesített I. vagy II. osztályú biztonsági területen használható fel és tárolható.
10.3.7 A „Korlátozott terjesztésű!” minősítési szintű minősített adatok felhasználása és zárt irodabútorban történő tárolása az adminisztratív zónán belül, kizárólag e szabályzatban meghatározott szabályok szerint történhet. A nemzeti „Bizalmas!” vagy ennél magasabb minősítési szintű minősített adatot tartalmazó, papíralapú adathordozó felhasználása – hivatali munkaidőben – adminisztratív zónán belül is történhet. Az adathordozót a hivatali munkaidő végén át kell adni a Nyilvántartónak, illetve a Kezelő pontnak.
10.4. A biztonsági terület elektronikai jelzőrendszerének be- és kikapcsolását – a vészhelyzeti intézkedéseket kivéve – a biztonsági vezető, a rendszerbiztonsági felügyelő és a titkos ügykezelő végezheti.
11.8 A biztonsági vezető reagáló erővel kapcsolatos feladatai
11.1. A reagáló erő a biztonsági vezető által meghatározottak szerint járőrtevékenységet lát el a biztonsági területen és az adminisztratív zónában hétköznap munkaidőn kívül kettő, pihenő- és munkaszüneti napokon pedig négy alkalommal, amely keretén belül ellenőrzi a biztonsági terület elektronikus jelzőrendszerét, valamint a járőrútvonalon az adminisztratív zónával kapcsolatos fizikai biztonsági követelmények fennállását.
11.2. A reagáló erő az elektronikai jelzőrendszer jelzését követően – a telepített fizikai biztonsági rendszerre figyelemmel – úgy érkezik a jelzés helyére, hogy a minősített adatokhoz történő illetéktelen hozzáférést megakadályozza, majd a jelzés helyének felmérése után a riasztás tényéről a biztonsági vezetőt haladéktalanul értesíti.
12. Kulcsok és kódok
12.1.9 Munkaidő után a biztonsági tárolók és a biztonsági terület használatban lévő kulcsait a reagáló erőnél az 1051 Budapest, Nádor utca 22., illetve az 1051 Budapest, Arany János utca 25. földszintjén kell elhelyezni. A felhasználó által használt kulcs sérülésével, elvesztésével kapcsolatos eseményről a biztonsági vezetőt haladéktalanul tájékoztatni kell. Elvesztés estén a zárakat cserélni kell, kulcstörés esetén megfelelő dokumentálás mellett másolat készíthető. A biztonsági kulcsokat zsebben hordani, azokról dokumentálás nélkül másolatot készíteni tilos.
12.2. A tartalékkulcsok, számkombinációk és kódok őrzés céljából a biztonsági vezetőnek történő átadása és visszavétele dokumentált módon, az erre a célra megnyitott Tartalékkulcs Nyilvántartásban történik.
12.3. Bármely tartalékkulcs felhasználását a biztonsági vezetőnek írásban kell dokumentálnia.
12.4. A biztonsági területen használt számkombinációk és kódok megváltoztatására kerül sor:
a) a berendezés/jelzőrendszer használójának megváltozásakor,
b) a berendezés/jelzőrendszer használatbavételekor és javítása után,
c) a számkombináció vagy kód felfedése (illetéktelen személy tudomására jutása) vagy annak veszélye esetén, illetve
d) a számkombinációk esetében legkésőbb 12 havonta.
12.5. Az elektronikai jelzőrendszer élesítésére és hatástalanítására kiadott személyes kódokat haladéktalanul törölni kell a személy biztonsági területre történő belépési jogosultságának megszűnésekor.
12.6. A számkombinációk és kódok megváltoztatásának tényét és időpontját a biztonsági vezető a kódcsere nyilvántartásban rögzíti. A kódot a kódcsere nyilvántartásba beírni nem szabad.
13. Karbantartás, próbariasztás
13.1. A biztonsági vezető köteles intézkedni a biztonsági területre telepített biztonságtechnikai eszközöknek és rendszereknek a gyártó előírása szerinti gyakorisággal, de legalább évente egy alkalommal történő karbantartásáról.
13.2. Az elektronikai jelzőrendszer működőképességét a biztonsági vezető negyedévente köteles próbariasztással ellenőrizni és a próbariasztás eredményét írásban dokumentálni. Az elektronikai jelzőrendszer hibás működésének észlelése esetén a biztonsági vezető köteles intézkedni a hiba elhárítására.
14. Látogatók mozgása a biztonsági területen
14.1. Látogatók a biztonsági területre – a biztonsági vezető, az informatikai biztonsági vezető és a titkos ügykezelők kivételével – csak kísérettel léphetnek be. A belépés tényéről a titkos ügykezelő biztonsági területenként Nyilvántartást vezet.
14.2. A biztonsági területre kép- és/vagy hangrögzítésre alkalmas eszközt bevinni tilos.
15. Létesítményüzemeltetési feladatok a biztonsági területen
Biztonsági területen létesítményüzemeltetési feladatot csak a biztonsági területen tartózkodni jogosult személyek jelenlétében szabad végezni.
ADMINISZTRATÍV BIZTONSÁG
16. A Nyilvántartó működése
A Minisztériumban a Nyilvántartót a BAF működteti.
17. A Nyilvántartó által kezelt alapvető nyilvántartások
17.1. Főnyilvántartó könyv
17.2. Iratkezelési segédletek:
a) iktatókönyv (nemzeti, NATO, EU minősített adatok szerint elkülönítve),
b) belső átadókönyv (nemzeti, NATO, EU minősített adatok szerint elkülönítve),
c) külső kézbesítőkönyv és futárjegyzék.
17.3. A biztonsági vezető által kezelt nyilvántartások:
a) tartalékkulcsok, kódok nyilvántartása,
b) kódcsere nyilvántartás,
c) karbantartási napló.
18. A minősített adatok kezelése során használt nyilvántartások hitelesítése
18.1. A titkos ügykezelő az általa kezelt iratkezelési segédleteket és egyéb nyilvántartásokat használatbavételük előtt összefűzi, körcímkével leragasztja, megszámozza vagy megszámolja, hitelesítési záradékkal ellátja, valamint a Minisztérium körbélyegzőjének lenyomatával, a hitelesítés dátumának feltüntetésével és olvasható aláírásával a hitelességet igazolja.
18.2. A hitelesítési záradékban fel kell tüntetni a Minisztérium megnevezését, a főnyilvántartó könyvi számot, a lapok számát, a megnyitás dátumát – a lezárás dátumának helyét üresen hagyva – és a körbélyegző lenyomatát.
18.3. A főnyilvántartó könyvet a miniszter hitelesíti.
19. Iratkezelési segédletek és az egyéb nyilvántartások főnyilvántartásba vétele
19.1. A Nyilvántartó, valamint a szervezeti egységek által használt valamennyi hitelesített iratkezelési segédletet a főnyilvántartó könyvben kell nyilvántartásba venni, melyek nyilvántartási számként a főnyilvántartó könyv sorszámát kapják.
19.2. A főnyilvántartó könyv egyes sorszámmal kezdődik, betelte után a következő főnyilvántartó könyv sorszám kihagyása nélkül folyamatos számképzéssel folytatódik.
19.3. A főnyilvántartó könyvet nem kell nyilvántartásba venni.
19.4. A főnyilvántartó könyv tartalmazza a Minisztériumban használt iratkezelési segédletek és egyéb nyilvántartások
a) kiadási sorszámát,
b) megnevezését,
c) terjedelmét,
d) használatbavételének dátumát,
e) végleges lezárásának dátumát,
f) irattári tételszámát,
g) selejtezése dátumát,
h) kezelési bejegyzést.
19.5. A főnyilvántartó könyv és az iktatókönyv nem selejtezhető.
19.6. A nyilvántartások vezetésének szabályai:
a) A rovatokat olvashatóan és pontosan kell kitölteni.
b) A nyilvántartásokban bejegyzést átragasztással, festéssel, ceruzával írni, radírozni vagy más módszerrel olvashatatlanná tenni tilos.
c) Téves bejegyzés esetén a helytelen adatot vékony vonallal kell áthúzni, úgy, hogy az eredeti adat olvasható maradjon, és alá, fölé vagy mellé kell írni a helyes adatot, a javítás dátumát, majd a javítást aláírással kell ellátni.
d) Téves bejegyzés után az iktatást a következő sorszámmal kell folytatni.
e) A sorszám rubrikát üresen hagyni, a fel nem használt lapokat összeragasztani nem szabad.
19.7. A Minisztérium megszűnésekor a főnyilvántartó könyvet jegyzőkönyvvel kell átadni a jogutód szervnek. Jogutód nélküli megszűnés esetén a főnyilvántartó könyvet az illetékes levéltár részére kell átadni.
20. Más szervtől érkezett minősített adat átvétele
20.1. A más szervtől érkezett minősített adatot tartalmazó küldeményt minden minősítési szint esetén a Nyilvántartó veszi át.
20.2. A NATO és az EU intézményei „Korlátozott terjesztésű!” minősített adatait tartalmazó küldeményt a felhasználásra jogosult személy is átveheti.
20.3. A minősített adatot tartalmazó küldeményt átvevő személy ellenőrzi
a) a címzés alapján a minősített adatot tartalmazó küldemény átvételére való jogosultságát,
b) a külső kézbesítőkönyvben vagy a futárjegyzéken szereplő iktatószám és példánysorszám, valamint a minősített adatot tartalmazó küldemény csomagolásán szereplő iktatószám és példánysorszám egyezését,
c) a zártan érkezett küldemény csomagolásának sértetlenségét.
20.4. Az átvevő a külső kézbesítőkönyvben vagy a futárjegyzéken dátum és időpont feltüntetése mellett, nevével, saját kezű aláírásával, valamint bélyegzőlenyomattal igazolja a küldemény átvételét.
20.5. Téves címzés vagy helytelen kézbesítés esetén az átvevő a küldeményt annak felbontása nélkül azonnal továbbítja a címzettnek, vagy ha ez nem lehetséges, visszajuttatja a feladónak.
21. A minősített adatot tartalmazó küldemény felbontása
21.1.10 A minősített adatot tartalmazó küldemény felbontására minden minősítési szint esetén – a „Saját kezű felbontásra” különleges kezelési utasítással ellátott küldemény kivételével – a Nyilvántartóban, illetve a Kezelő ponton kerül sor.
21.2. „Saját kezű felbontásra” különleges kezelési utasítással ellátott küldeménynél a címzett akadályoztatása esetén ha vezető, a küldeményt szervezetszerű helyettese, beosztott esetében a szervezeti egység vezetője bonthatja fel.
21.3. Az átvevő a küldemény felbontásakor ellenőrzi a minősített adatot tartalmazó adathordozó hiánytalan meglétét a csomagoláson feltüntetett azonosító adatokkal, valamint az adathordozón feltüntetett adatokkal. Ha az átvevő hiányt észlel, két példányban jegyzőkönyvet vesz fel, és annak egyik példányát a küldő szerv részére továbbítja.
21.4. Ha a küldeményt az átvevő tévedésből bontja fel, akkor erről két példányban jegyzőkönyvet készít. A küldeményt szabályszerűen lezárja és a jegyzőkönyv egyik példányával együtt a címzettnek soron kívül továbbítja.
21.5. Ha a minősített adatot tartalmazó küldemény csomagolása sérült, a küldeményt átadó jelenlétében az átvevő a küldeményt felbontja, és ellenőrzi annak tartalmát. Az intézkedésről két példányban jegyzőkönyv készül, amelyet az átadó és az átvevő is aláír. A jegyzőkönyv egyik példánya – aláírás ellenében – az átadónak átadásra kerül, aki intézkedik a sérülés körülményeinek tisztázására. A sérülés ténye az átadási okmányon szerepel.
22. Iktatás
22.1.11 A beérkező, illetve a Minisztériumban keletkezett minősített adat iktatását minden minősítési szint esetén a Nyilvántartó, illetve a Kezelő pont végzi.
22.2.12 A nemzeti, illetve külföldi minősített adatot a Nyilvántartóba, illetve a Kezelő pontra érkezése napján nyilvántartásba kell venni. A nemzeti, illetve külföldi minősített adatot a készítés napján (az esetleges minősítési javaslat jóváhagyásától függetlenül), de legkésőbb az azt követő munkanapon nyilvántartásba vétel céljából a Nyilvántartónak, illetve a Kezelő pontnak át kell adni.
22.3. A minősített adatok iktatása – alszámos iktatási rendszerű – papíralapú iktatókönyvben (a továbbiakban: iktatókönyv) történik.
22.4.13 A Nyilvántartóban, illetve a Kezelő ponton minősítésenként külön iktatókönyvben kell nyilvántartani az EU, a NATO, illetve a nemzeti minősített adatot tartalmazó iratokat. Az iktatást úgy kell elvégezni, hogy a 22.5. alpontban szereplő adatok hitelesen megállapíthatók legyenek.
22.5. A minősített adatok iktatása az érkezés vagy a készítés napján, de legkésőbb az azt követő munkanapon úgy történik, hogy abból
a) az iktatószám,
b) az érkezés időpontja, módja,
c) az iktatás időpontja,
d) a minősítési szint és az érvényességi idő,
e) a küldő megnevezése,
f) a küldő iktatószáma (hivatkozási szám),
g) a tárgy,
h) az ügyintéző szervezeti egység és az ügyintéző neve,
i) a terjedelem,
j) a mellékletek száma, terjedelme,
k) a példánysorszám,
l) a továbbítás időpontja, módja,
m) a továbbításra kerülő példányok példánysorszáma, címzettje és terjedelme,
n) az irattárba helyezés kelte,
o) a megsemmisítés időpontja, a megsemmisítési jegyzőkönyv iktatószáma,
p) a felülvizsgálat dátuma és eredménye a minősítési szint csökkentése, az érvényességi idő módosítása vagy a minősítés megszüntetése esetén,
q) a kezelési bejegyzés (csatolás, határidő, visszaérkezés stb.)
megállapítható legyen.
22.6. Az iktatás minden év január 1-jén 1-es főszámmal kezdődik, és a naptári év végéig emelkedő számmal folytatódik. A titkos ügykezelő az azonos tárgyban, ugyanabban az ügyben érkezett vagy készített újabb adatot az illető főszám 1-től növekvő alszámára iktatja. Ha más tárgyban érkezett vagy készült az újabb adat, akkor azt az iktatókönyv következő főszámára iktatja. Ha az iktatókönyvben az alszámbejegyzési hely betelt, a következő iratot egy új főszám alszámára kell iktatni, az új főszámot pedig szerelni kell az eredeti főszámhoz. A szerelés tényét mindkét irat esetében az iktatókönyv megjegyzés rovatában jelölni kell. Ha más tárgyban érkezett vagy készült az újabb adat, akkor azt iktatókönyv következő főszámára iktatja.
22.7. Az iktatószámot az irat minősítési szintjét jelölő betűjelzéssel és az „IM” rövidítéssel kell kezdeni. Az iktatószám tehát a következő adatokat tartalmazza:
a) az irat minősítési szintjét jelölő betűjelzést (SZT, T, B, KT, NY),
b) az „IM” rövidítést,
c) az iktatókönyv szerinti főszámot és alszámot,
d) az évet.
22.8. A minősített adat mellékletét a minősített adat főszámára kell iktatni, jelezve az anyagon a mellékletetek számát.
22.9. Az egy ügyben keletkezett és együtt kezelt különböző adatokat tartalmazó adathordozók – ideértve a nem minősítettek is – együtt kezelhetők. Iktatásuk a minősített adatok az elsőnek érkezett vagy keletkezett minősített adat iktatószámának soron következő alszámaira történik.
22.10. Az iktatáskor a titkos ügykezelő a minősített adat hordozóján vagy – ha ezt az adathordozó jellege kizárja – külön kísérőlapon vagy az elektronikus minősített adattól adminisztratív módon elválaszthatatlan kezelésű elektronikus adatállományban elhelyezi az iktatóbélyegző lenyomatát, és abban feltünteti a minősített adat iktatószámát – a belső kezdeményezésre készült irat kivételével –, és a lenyomat rovatait kitölti, illetve a papíralapú adathordozót kilyukasztva egy műanyag biztonsági plombával látja el. A plomba sorszámát a titkos ügykezelő a nyilvántartásban rögzíti.
22.11. A „Saját kezű felbontásra!” különleges kezelési utasítással ellátott küldemény esetében a minősített adatot tartalmazó adathordozót a titkos ügykezelő zárt küldeményként iktatja az iktatókönyv megfelelő rovatainak kitöltésével. Az iktatókönyvben feltünteti, hogy a minősített adatot tartalmazó adathordozót „Saját kezű felbontásra!” különleges kezelési utasítás miatt felbontás nélkül adta át.
22.12. A „Saját kezű felbontásra!” különleges kezelési utasítással ellátott küldeményt a felbontásra jogosult személy a felhasználást követően lezárva és a lezárás helyén a minősített adatot kezelő állami szerv hivatalos bélyegzőjével ellátva, dokumentált módon adja át a titkos ügykezelőnek tárolás vagy más címzetthez való továbbítás céljából. A titkos ügykezelővel az iktatáshoz szükséges adatokat közli.
22.13. Az aktuális év iktatókönyvben történő lezárása az aktuális év utolsó munkanapján az utolsó főszámra történt iktatás után – a papíralapú iktatókönyvben az utolsó főszámot követő aláhúzással, keltezéssel, aláírással és hivatalos bélyegző lenyomatának elhelyezésével – történik.
22.14. Azon iratkezelési segédleten, amelyből a kezelt minősített adatok tartalmára vonatkozóan valamilyen érdemi információ levonható, a kezelt adatoknak megfelelő, legmagasabb megismételt minősítési jelölést kell feltüntetni.
23. A minősített adat – Minisztériumon belül történő – átadása, visszavétele
23.1.14 A szervezeti egység – a számára a Nyilvántartóban, illetve a Kezelő ponton vezetett – belső átadókönyvben veszi át az érkezett és iktatott minősített adathordozót, és ugyanebben a könyvben igazolja a Nyilvántartó, illetve a Kezelő pont az adathordozó 20 napon belüli visszavételét. Az átvétel kizárólag a szervezeti egység vezetője, annak helyettese vagy titkos ügykezelője által, dokumentáltan történhet.
23.2. A szervezeti egységen belüli valamennyi átadást és visszavételt a szervezeti egységnek a titkos ügykezelő által vezetett átadókönyvében kell rögzíteni. A szervezeti egységen belüli átadásra a vezető az adathordozón aláírásával ad utasítást (szignálás). Minősített adat kizárólag az adott adathordozóra és minősítési szintjére személyi biztonsági tanúsítvánnyal és felhasználói engedéllyel rendelkező munkatársnak adható át.
23.3. A minősített adat Minisztériumon belül történő átadására és visszavételére szolgáló belső átadókönyv tartalmazza:
a) a minősített adat iktatószámát,
b) a minősítési szintet,
c) a példánysorszámot,
d) a példányonkénti terjedelmet,
e) a címzettet,
f) az átadás dátumát,
g) az átadás tényének igazolását az átvevő nevének és saját kezű, dátummal ellátott aláírásának feltüntetésével,
h) a visszavétel dátumát,
i) a visszavétel tényének igazolását a visszavevő nevének és saját kezű, dátummal ellátott aláírásának feltüntetésével.
23.4.15 Ha a minősített adatot a címzett szervezeti egységen kívül más szervezeti egységnek is át kell adni, vagy erre a címzett szervezeti egység vezetője utasítást ad, az átadásra a Nyilvántartóban, illetve a Kezelő ponton kerül sor. Ebben az esetben a szervezeti egység az adathordozót a Nyilvántartónak, illetve a Kezelő pontnak visszaadja, amely a minősített adatot dokumentáltan átadja a következő szervezeti egységnek. Minősített adathordozó szervezeti egységek közötti közvetlen átadás-átvétele tilos.
23.5. A belső átadókönyvet a lezárást követően 8 évig kell megőrizni, utána selejtezési jegyzőkönyv felvétele mellett megsemmisíthető.
24. Minősített adat – Minisztériumon kívülre történő – továbbítása
24.1. Minősített adatot tartalmazó küldemény más szerv részére történő belföldi továbbítása csak a titkos ügykezelőn keresztül történhet. A továbbításra külső kézbesítőkönyvben vagy futárjegyzéken dokumentálva kerülhet sor. A titkos ügykezelő a továbbítás tényét az iktatókönyvben rögzíti.
24.2. A külső kézbesítőkönyv vagy futárjegyzék tartalmazza:
a) a minősített adat iktatószámát és példánysorszámát,
b) a minősítési szintet,
c) a címzettet,
d) az átadás keltét,
e) az átadás tényének igazolását, amely az átvevő nevének és saját kezű, dátummal ellátott aláírásának feltüntetésével, továbbá a küldeményt átvevő szerv hivatalos bélyegzőjének lenyomatával történik.
24.3. Minősített adatot tartalmazó küldemény belföldön az Állami Futárszolgálat, valamint a Minisztérium állami vezetője vagy a biztonsági vezető által szükség esetén kijelölt személyes kézbesítő útján szolgálati gépjármű igénybevételével, kódzáras táskában továbbítható. Minősített adatot tartalmazó küldeményt postai úton továbbítani tilos.
24.4. A személyes kézbesítőnek csak a minősített adatot továbbító szervezet állományába tartozó, a továbbított adat minősítési szintjének megfelelő szintű személyi biztonsági tanúsítvánnyal rendelkező személyt lehet kijelölni.
24.5. A titkos ügykezelő a külső kézbesítőkönyvvel vagy futárjegyzékkel együtt átadja a lezárt és a lezárás helyén a minősített adatot kezelő állami szerv hivatalos bélyegzőjével ellátott küldeményt a személyes kézbesítőnek vagy a futárnak. A személyes kézbesítő vagy a futár a külső kézbesítőkönyvben vagy a futárjegyzéken történő aláírás ellenében adja át a küldeményt az átvételre jogosult személynek.
24.6. Minősített adat külföldi személy vagy külföldi szerv részére történő hozzáférhetővé tételét az adat minősítője vagy törvényben felhatalmazott személy engedélyezi.
24.7. A „Bizalmas!” vagy annál magasabb minősítési szintű minősített adatot tartalmazó küldeményt külföldre vagy külföldről a katonai futár, a külpolitikáért felelős miniszter által vezetett minisztérium által működtetett diplomáciai és konzuli futár, valamint a nemzetközi jog alapján velük azonos kiváltságokat és mentességeket élvező, továbbá a nemzetközi szerződésben meghatározott személy szállíthat.
24.8. A NATO „Korlátozott terjesztésű!” minősítési szintű minősített adat a NATO tagállamokon belül, az EU és az EU intézményei „Korlátozott terjesztésű!” minősítési szintű minősített adata az EU tagállamokon belül, a „Korlátozott terjesztésű!” minősítési szintű nemzeti minősített adat a NATO és az EU tagállamain belül személyes kézbesítő útján is szállítható.
24.9. Nemzeti minősített adat a megfelelő minősítési szinttel ellátott zárt küldeményben továbbítható és szállítható. A borítékon, a csomagon a címzésen és a küldő szervre vonatkozó adatokon kívül a minősített adat iktatószáma, minősítési szintje, példánysorszáma és „Baleset esetén vagy rendkívüli helyzetben a küldő szerv bonthatja fel!” figyelmeztetés, valamint a különleges kezelési utasítás kerül feltüntetésre. A küldemény lezárása biztosítja, hogy az esetleges felbontás, jogosulatlan hozzáférés ténye egyértelműen megállapítható legyen. (7. függelék)
24.10. Az ugyanazon szervnek szóló több minősített adatot tartalmazó iratot egy borítékban kell elhelyezni, és a borítékra valamennyi irat iktatószámát rá kell írni. Különböző minősítési szintű iratok együttes továbbítása esetén a borítékon a benne található legmagasabb minősítési szintű irat minősítését kell feltüntetni.
24.11. Külföldi minősített adatot tartalmazó küldemény dupla, át nem látszó erős csomagolásban továbbítható és szállítható. A belső boríték a minősített adat iktatószámát, minősítési szintjét, példánysorszámát, valamint a címzett teljes megjelölését és címét, továbbá a szükséges kezelési utasításokat tartalmazza, megbízható védelmét a külső borító biztosítja. A külső borítón csak a címzett szerv megnevezése, a célállomás, a küldő szerv megnevezése és a külső borítékban elhelyezett futárjegyzék nyilvántartási száma szerepel, nem tüntethető fel olyan adat, ami arra enged következtetni, hogy a csomagban (boríték) külföldi minősített adatot tartalmazó adathordozó van.
25. A minősített adat sokszorosítása, fordítása, kivonatolása
25.1. A sokszorosítást, a fordítást és a kivonatolást a 28.1. pontban meghatározott minősítésre jogosult vezetők, a biztonsági vezető, továbbá a címzett, illetve az általa minősített adat esetében a minősítő írásban engedélyezheti. Kizárólag a minősítő írásbeli engedélyével kerülhet sor a sokszorosításra, fordításra és kivonatolásra a NATO, NYEU, EU és az EU intézményei „Szigorúan titkos!” minősítési szintű adatai esetében, illetve ha a minősítő a minősített adat sokszorosítását, fordítását és kivonatolását különleges kezelési utasításában megtiltotta.
25.2. A sokszorosítás, fordítás és a kivonatolás során keletkező, 1-től növekvő sorszámmal ellátott sokszorosított, fordított és kivonatolt példányok iktatása a minősített adat iktatószámán történik. Ha az iktatókönyv már lezárásra került, akkor a tárgyévi iktatókönyv soron következő iktatószámán történik az iktatás, és a minősített adat iktatószámához tartozó kezelési bejegyzés rovatban rögzíteni kell a minősített adatról készített sokszorosított, fordított és kivonatolt példányok iktatószámát.
25.3. A kivonatolt rész végén hitelesítési záradékot kell rögzíteni, amelyben a „Kivonat hiteléül:” jelzést kell feltüntetni, továbbá a kivonatolás dátumát, a kivonatot készítő személy nevét, beosztását, aláírását, illetve a záradék részt el kell látni a körbélyegző lenyomatával.
25.4. A kivonatot záradékolni kell, az alábbiak alapján:
– „A kivonat készült ...... példányban.”,
– „A kivonatot kapják: ......”
25.5. A kivonat első oldalán felül, középen fel kell tüntetni a „Kivonat a ...... számú anyagból” szövegezést.
25.6. A külföldi minősített adat magyar fordításán a minősítési szintet idegen nyelven, az eredeti formában, a nemzeti minősített adat külföldi fordításán a minősítési szintet magyarul is fel kell tüntetni.
25.7. A minősített adat sokszorosítását, fordítását, kivonatolását csak megfelelő személyi biztonsági tanúsítvánnyal és felhasználói engedéllyel rendelkező személy végezheti.
25.8.16 A minősített adatok sokszorosítását a Minisztériumban a titkos ügykezelők kizárólag a biztonsági területen elhelyezett, hálózatba nem kötött sokszorosító gépen végezhetik. A sokszorosítás végrehajtását követően a titkos ügykezelőnek haladéktalanul gondoskodnia kell a sokszorosított példányok iktatásba vételéről.
25.9. A sokszorosítás engedélyezését követően a sokszorosítás megkezdése előtt az alábbi záradékot kell alkalmazni:

a)    sokszorosítandó iraton:
Sokszorosítva: példányban
Egy példány: lap
Kapják:
1. sz. soksz. pld.:
2. sz. soksz. pld.:

b)    a sokszorosított irat példányán:
Sokszorosítva: példányban
Egy példány: lap
Sokszorosítást végző személy neve:
Kapják:    1. sz. soksz. pld.:
2. sz. soksz. pld.:

26.17 Iratkiadás a Nyilvántartóból és a Kezelő pontról
26.1. A Nyilvántartóból és a Kezelő pontról az iratok kikérése a szervezeti egységek részére a kérelmező, illetve a közigazgatási államtitkár vagy a biztonsági vezető által aláírt kikérő lapon történik.
26.2. Az iratkikérő lapot a kölcsönzés ideje alatt az irattárban, az irat helyén kell tárolni.
26.3. Az adathordozók a szervezeti egység számára az ügyintézéshez szükséges ideig, de legfeljebb 20 nap időtartamra adhatók ki, az esetleges hosszabbítást a közigazgatási államtitkár vagy a biztonsági vezető engedélyezi.
27. Iratkiadás közreműködők részére
27.1.18 Minősített adathordozók közreműködő részére történő kiadása a mindenkori kiadmányozó aláírásával ellátott írásbeli kérelem alapján történik. A kérelem továbbítandó a Nyilvántartó és a Kezelő pont részére, amely alapján az irat kiadásra kerül.
27.2. A közreműködő részére a minősített adat felhasználásához – a minősítő eltérő rendelkezésének hiányában – a minősített adatot kezelő szerv vezetője átruházott hatáskörében a közigazgatási államtitkár adja ki a felhasználói engedélyt.
27.3. A felhasználói engedély megadása előtt a biztonsági vezető köteles ellenőrizni, hogy a közreműködőnél megteremtették-e a minősített adat védelméhez előírt feltételeket.
27.4. A közreműködőre a Minisztérium részére meghatározott személyi, fizikai, adminisztratív és elektronikus biztonságra vonatkozó feltételek vonatkoznak. A felhasználói engedély nem adható ki, ha a közreműködő nem felel meg a személyi biztonsági feltételeknek.
27.5. A közreműködő kizárólag a Minisztériumnál férhet hozzá a minősített adathoz, ha a biztonsági vezető az ellenőrzése során megállapítja, hogy a közreműködőnél hiányoznak
a) a fizikai biztonságra,
b) az adminisztratív biztonságra vagy
c) az elektronikus biztonságra
vonatkozó feltételek.
28. A minősített adatok készítése a minősítési jelölés megismétlése
28.1.19 A Minisztériumban a miniszter és az Igazságügyi Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2019. (VIII. 1.) IM utasítás 1. melléklet 114. §-ában meghatározott vezetők a feladat- és hatáskörükben jogosultak minősítésre (a továbbiakban: minősítő).
28.2. A Minisztériumban a „Bizalmas!” és ennél magasabb minősítési szintű NATO és EU minősített adatot készíteni az adatkezelési engedélynek megfelelően a 9. függelékben meghatározott helyiségben lehet.
28.3.20 Nemzeti minősített adat készítése során a készítő a minősítési jelölést az adathordozó első oldalának felső részén, a minősítési szintet – ha az első oldal nemzeti minősített adatot tartalmaz – az alsó részének közepén vagy – ha ezt az adathordozó jellege kizárja – külön kísérőlapon vagy elektronikus adatállományban tünteti fel.
28.4. Ha a Minisztériumban külföldi minősített adat keletkezik, az adat minősítésére az érintett nemzetközi szervezet biztonsági szabályai az irányadók.
28.5.21 A több lapból álló papíralapú adathordozó esetén a minősítési szintet az első oldalon, a 28.3. alpontban foglaltak szerint, az azt követő, nemzeti minősített adatot tartalmazó oldalakon – elektronikus minősített adat esetén, ha ez technikailag megoldható – a felső és az alsó részek közepén kell feltüntetni.
28.6. A két vagy több lapból álló minősített adatot tartalmazó iratok szétválaszthatatlansága érdekében a következő eljárást szükséges alkalmazni:
a) A lapok bal felső sarkának összetűzését követően az utolsó lap hátoldalán a tűzést le kell ragasztani öntapadós körcímkével, majd ezt körbélyegzővel és aláírással ellátni oly módon, hogy azok egyik fele a címkén, a másik fele az iraton helyezkedjen el.
b) Ha az a) pontban leírtak az anyag terjedelme miatt nem valósíthatók meg, úgy a szétválaszthatatlanságot lyukasztással, nemzeti színű zsineggel történő átfűzéssel, körcímkével, majd azon a bélyegzőlenyomat és aláírás – előző pont szerinti – elhelyezésével kell biztosítani.
28.7. A nemzeti minősített adatot tartalmazó adathordozó eredeti irattári példányán vagy – ha ezt az adathordozó jellege kizárja – külön kísérőlapon vagy elektronikus adatállományban szerepelnie kell a minősítési javaslatnak és a minősítési javaslat tárgyában hozott döntésnek. A minősítő a döntését saját kezűleg aláírja. (3–4. függelék)
28.8. A minősítési jelölés megismétlése esetén biztosítani kell a megismételt minősített adat azonosíthatóságát és elkülöníthetőségét. Minősítési jelölés megismétlésével készített minősített adat esetén a készítő a megismételt minősítési jelölést az adathordozó első oldalának felső részén vagy – ha ezt az adathordozó jellege kizárja – külön kísérőlapon vagy elektronikus adatállományban tünteti fel. A készítő a megismételt minősítési jelölés alatt feltünteti a megismételt minősített adatot keletkeztető szervezet nevét, valamint a keletkeztető szervezet által adott iktatószámot. (5. függelék)
Ha a készítő egyszerre különböző vagy több azonos minősítési jelölésű adatot ismétel meg, akkor közvetlenül a megismételt minősített adatoknál tünteti fel a megismételt minősített adatok minősítési jelölését, a megismételt minősített adatot keletkeztető szervezet nevét, valamint az általa adott iktatószámot. Az adathordozó első oldalának felső részén, vagy ha ezt az adathordozó jellege kizárja, külön kísérőlapon a legmagasabb minősítési szintet és a leghosszabb érvényességi időt tartalmazó megismételt minősítési jelölést szerepelteti. (6. függelék)
28.9. Minősített adatok elektronikus, elektromagnetikus vagy optikai úton történő kezelésére alkalmas eszközön, vagy ha ezt az eszköz jellege kizárja, külön kísérőlapon a kezelt adatoknak megfelelő legmagasabb minősítési szint szerepel.
28.10. Ha épület, építmény vagy tárgyi eszköz képez nemzeti minősített adatot, akkor a minősített adat létrejöttéhez szükséges minősítési javaslat és a minősítés tárgyában hozott döntés megjelenítése külön kísérőlapon történik.
28.11. A minősítő határozza meg, hogy a minősített adatot tartalmazó adathordozóból hány példány készüljön.
28.12. A minősítő által meghatározott példányszámon felül a minősítő engedélye vagy hozzájárulása nélkül további példányt készíteni nem lehet.
28.13. A minősített adat készítése során az R. 38. § (1) és (2), valamint az eredeti irattári példány esetében a (3) bekezdésében meghatározottakon túl az adathordozó tartalmazza:
a) a készítő szerv megnevezését és az iktatószámot,
b) a tárgyat,
c) a példányszámot, a példánysorszámot,
d) elektronikus minősített adat esetét kivéve az adathordozó terjedelmét,
e) a mellékletek esetén azok darabszámát, példánysorszámát, terjedelmét és az adathordozótól eltérő szintű minősítés esetén minősítési szintjét,
f) a kiadmányozás dátumát,
g) az eredeti irattári példány esetében a kiadmányozó aláírását, valamint a minősítési javaslatot. (4. függelék)
28.14. Az egyes példányok címzettjeinek felsorolását az irattári példányhoz csatolt – az egyes címzettek részére továbbított példány sorszámát is tartalmazó – külön elosztó tartalmazza. Az egyes példányok címzettjeit – külön elosztó helyett – az adathordozó is tartalmazhatja.
28.15. Ha a 28.13. és a 28.14. pontokban meghatározottak feltüntetésére az adathordozó jellege miatt nincs mód, akkor azokat külön kísérőlap vagy az elektronikus minősített adattól adminisztratív módon elválaszthatatlan kezelésű elektronikus adatállomány tartalmazza.
28.16. A minősítő a minősítéssel egyidejűleg a minősített adat különleges kezeléséről is rendelkezhet, és a minősített adat hordozóján – ha ezt az adathordozó jellege kizárja, akkor külön kísérőlapon vagy elektronikus adatállományban –, valamint annak csomagolásán a következő különleges kezelési utasításokat alkalmazhatja:
a) „Saját kezű felbontásra!”,
b) „Más szervnek nem adható át!”,
c) „Nem sokszorosítható!”,
d) „Kivonat nem készíthető!”,
e) „Elolvasás után visszaküldendő!”,
f) „Zárt borítékban tárolandó!”,
g) „Különösen fontos!”, valamint
h) más, a minősített adat sajátosságától függő különleges kezelési utasítást.
28.17. Csak a minősítő írásbeli engedélyével lehet eltérni a minősítő különleges kezelési utasításától.
28.18. Melléklet minősítése esetén a kísérőlevél – ha nem tartalmaz minősített adatot – nyílt. A nyílt kísérőlevelet a minősített melléklettel együtt, a minősítés szintjének megfelelően kell kezelni.
28.19. A javaslatot tevő a kiadmányozás előtt a minősítésre váró ügyiratot a biztonsági vezető részére a minősítés Mavtv.-ben foglalt alaki feltételeinek ellenőrzése céljából köteles megküldeni.
29. A minősített adat felülvizsgálata
29.1. A minősítő – ha törvény rövidebb határidőt nem állapít meg – köteles legkésőbb 5 évenként felülvizsgálni az általa vagy a jogelődje által készített, a feladat- és hatáskörébe tartozó nemzeti minősített adatot.
29.2. A felülvizsgálat eredményeként a minősítő, illetve jogutódja a feladat- és hatáskörébe tartozó nemzeti minősített adat
a) minősítését fenntartja, ha annak minősítési feltételei továbbra is fennállnak,
b) minősítési szintjét csökkenti, illetve a minősítés érvényességi idejét módosítja, ha a minősítés feltételeiben változás történt,
c) minősítését megszünteti, ha minősítésének feltételei a továbbiakban nem állnak fenn.
29.3. A minősítés megszüntetéséről, illetve a minősítési szint vagy az érvényességi idő módosításáról minden olyan címzettet értesíteni kell, akinek a nemzeti minősített adatot továbbították.
29.4. A minősítés fenntartásáról hozott döntés esetén a minősített adatot tartalmazó adathordozó, a külön kísérőlap vagy az elektronikus adatállomány
a) a „Minősítés fenntartva!” jelölést,
b) a minősítő nevét, beosztását,
c) a minősítő vagy a felülvizsgálati szakértő aláírását vagy a minősítés fenntartásáról szóló döntést tartalmazó irat iktatószámát és a titkos ügykezelő aláírását, valamint
d) a felülvizsgálat dátumát
tartalmazza.
29.5. A minősítés megszüntetéséről hozott döntés esetén a minősített adatot tartalmazó adathordozó, a külön kísérőlap vagy az elektronikus minősített adattól elválaszthatatlan kezelésű elektronikus adatállomány – a minősítési szint minden oldalon történő áthúzása mellett –
a) a „Törölve!” jelölést,
b) a minősítő nevét, beosztását,
c) a minősítő vagy a felülvizsgálati szakértő aláírását vagy a minősítés megszüntetéséről szóló döntést tartalmazó irat iktatószámát és a titkos ügykezelő aláírását, valamint
d) a felülvizsgálat dátumát
tartalmazza.
29.6. A minősítési szint csökkentéséről, valamint az érvényességi idő módosításáról hozott döntés esetén a minősített adatot tartalmazó adathordozó vagy külön kísérőlap vagy az elektronikus minősített adattól adminisztratív módon elválaszthatatlan kezelésű elektronikus adatállomány – a minősítési szint, valamint az érvényességi idő áthúzása mellett –
a) az új minősítési szintet, valamint az új érvényességi időt,
b) a minősítő nevét és beosztását,
c) a minősítő vagy a felülvizsgálati szakértő aláírását vagy a minősítési szint csökkentéséről, az érvényességi idő módosításáról szóló döntést tartalmazó irat iktatószámát és a titkos ügykezelő aláírását, valamint
d) a felülvizsgálat dátumát
tartalmazza.
29.7. A minősítési szint csökkentéséhez, valamint az érvényességi idő módosításához készített minősítési javaslatot a kezdeményező a nemzeti minősített adat hordozóján, elektronikus adatállományban vagy – ha erre nincs lehetőség – külön kísérőlapon rögzíti. Ha a felülvizsgálat a nemzeti minősített adatok iktatószámának, minősítési szintjének, érvényességi idejének jegyzékbe foglalásával külön iratban történik, a minősítési javaslat a külön irat része lehet.
29.8. A felülvizsgálat dátumát és eredményét – a minősítési szint csökkentése, az érvényességi idő módosítása, valamint a minősítés megszüntetése esetén – az iktatókönyv is tartalmazza.
29.9. A minősítő vagy az általa kijelölt felülvizsgálati szakértő az egy ügyben keletkezett, el nem különíthető módon csak együttesen kezelhető, feladat- és hatáskörébe tartozó nemzeti minősített adatok felülvizsgálata során hozott döntését és a felülvizsgálati eredményét az együtt kezelt minősített adatokhoz csatolt felülvizsgálati lapon is rögzítheti.
30. A minősített adatot tartalmazó adathordozó irattározása és a megsemmisítési eljárás
30.1. A minősítés felülvizsgálat során történő megszüntetése vagy megszűnése előtt a saját készítésű minősített adatot tartalmazó adathordozó eredeti irattári példánya – ha törvény másként nem rendelkezik – nem selejtezhető és nem semmisíthető meg. A saját készítésű minősített adat minősítésének megszűnése vagy megszüntetése után az adatot tartalmazó adathordozó eredeti irattári példányának selejtezésére a köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló törvényben, valamint a végrehajtására kiadott rendeletben foglaltak az irányadók.
30.2. A más szervtől kapott, valamint a saját készítésű minősített adatot tartalmazó adathordozó, ügyviteli érdeket nem képviselő többes példánysorszámú példányai a miniszter által adott felhatalmazás alapján a biztonsági vezető jóváhagyását követően megsemmisíthetők.
30.3. A megsemmisítésről minden esetben megsemmisítési jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyv tartalmazza a megsemmisítésre kerülő többes példánysorszámú adathordozón szereplő minősített adatok azonosításához szükséges adatokat (iktatószám, minősítési szint, terjedelem, példánysorszám), valamint a megsemmisítés tényét, módját és dátumát, a megsemmisítésnél jelen lévők és a megsemmisítést engedélyező vezető aláírását. (8. függelék)
30.4. A megsemmisítés a titkos ügykezelő, valamint a biztonsági vezető által a minősített adatot kezelő állami szerv állományából kijelölt, a megsemmisítendő adathordozón szereplő minősített adatra érvényes felhasználói engedéllyel és személyi biztonsági tanúsítvánnyal rendelkező személyek jelenlétében történhet.
30.5. A megsemmisítést úgy kell végrehajtani, hogy a megsemmisített adathordozón szereplő minősített adat tartalmát utólag ne lehessen megállapítani.
30.6. A megsemmisítés időpontját, a megsemmisítési jegyzőkönyv iktatószámát az iktatókönyvben kell rögzíteni.
30.7. A megsemmisítési jegyzőkönyv nem selejtezhető.
ELLENŐRZÉS, IRATFORGALMI STATISZTIKA
31. Az ellenőrzés
31.1. A biztonsági vezető által kijelölt legalább 2 tagú bizottság útján minden év február 28-ig jegyzőkönyv felvétele mellett ellenőrizni kell a Minisztériumban kezelt nemzeti, NATO és EU minősített adatok védelmére vonatkozó személyi, fizikai, adminisztratív biztonsági rendelkezések megtartását, továbbá el kell készíteni az előző évben a minősített adatot kezelő állami szervhez érkezett vagy ott készített minősített adatok iratforgalmi statisztikáját minősítési szintenkénti bontásban.
31.2. A biztonsági vezető minden év március 5-ig köteles intézkedni a NATO, valamint az EU minősített adatok tekintetében lefolytatott éves ellenőrzés eredményének és a Minisztériumba érkezett vagy ott készített NATO, valamint az EU minősített adatok iratforgalmi statisztikájának minősítési szintenkénti bontásban a NATO Központi Nyilvántartó, valamint az EU Központi Nyilvántartó részére történő megküldéséről.
31.3. A biztonsági vezető minden év március 31-ig köteles intézkedni a nemzeti minősített adatok tekintetében lefolytatott éves ellenőrzés eredményének és az előző évben a Minisztériumba érkezett vagy ott készített nemzeti minősített adatok iratforgalmi statisztikájának minősítési szintenkénti bontásban a Nemzeti Biztonsági Felügyeletre történő megküldéséről.
31.4. A biztonsági vezető – ha súlyos szabálytalanságot vagy működési zavart észlel – soron kívül bármikor elrendelheti a minősített adatok kezelésének, meglétének tételes bizottsági ellenőrzését.
A MINŐSÍTETT ADAT BIZTONSÁGÁNAK MEGSÉRTÉSE
32. Az a személy, akinek a tudomására jutott, hogy a minősített adat biztonságának megsértésére került sor, köteles tájékozatni erről a biztonsági vezetőt.
33. A biztonsági vezetőnek intézkednie kell az eset kivizsgálására és jegyzőkönyvben történő rögzítésére, melynek érdekében bizottságot jelöl ki. A vizsgálatot végző bizottságba csak olyan személyek jelölhetők ki, akik rendelkeznek a sérelmet szenvedett adat minősítésének megfelelő szintű felhasználói engedéllyel, szakirányú ismerettel és függetlenek a sérelemben közvetlenül érintettektől.
34. A vizsgálatról készített jegyzőkönyvnek az alábbiakat kell tartalmaznia:
a) a veszélyeztetett minősített adatok azonosításához szükséges adatokat,
b) a biztonság megsértésének körülményeit,
c) a veszélyeztetettség idejét (ismert vagy vélelmezett időhatárait) és helyét,
d) a veszélyeztetettség kialakulásának elsődleges okait,
e) ha ismert, a biztonság megsértéséért felelőssé tehető személy nevét,
f) a megtett intézkedések felsorolását.
35. Ha a Mavtv.-t vagy a végrehajtásáról szóló rendelkezéseket olyan módon sértették meg, hogy a „Szigorúan titkos!”, a „Titkos!”, valamint a „Bizalmas!” minősítési szintű adat illetéktelen személy részére hozzáférhetővé vált, vagy ennek veszélye fennáll, akkor erről a biztonsági vezető 10 napon belül a jegyzőkönyv megküldésével egyidejűleg az adat minősítőjét és a Nemzeti Biztonsági Felügyeletet is köteles tájékoztatni.
36. A fentieken kívül a biztonsági vezető intézkedik a minősített adat biztonságának megsértése kapcsán felmerülő kár felméréséről és enyhítéséről, valamint – ha ez lehetséges – a jogszerű állapot helyreállításáról.
A MINŐSÍTETT ADAT VÉSZHELYZETBEN TÖRTÉNŐ VÉDELME
37. Az alábbi szabályokat kell alkalmazni a minősített adatok vészhelyzetben történő védelmére, így különösen a minősített adatok fizikai biztonságát veszélyeztető helyzetekre (pl. tűzeset, vízbetörés, villámcsapás stb.), továbbá az Alaptörvény 48., 51., 51/A., 52., 53. cikkében szereplő különleges jogrendi helyzetekben.
38. Vészhelyzet esetén az okozott kár elhárítására, felszámolására irányuló feladatok
38.1. A biztonsági területen bekövetkezett vészhelyzet esetén a kár elhárítására feladat- és hatáskörrel rendelkező szervek, valamint a biztonsági vezető értesítése mellett, az emberi élet veszélyeztetése nélkül egyidejűleg meg kell kezdeni a kár felszámolását. A kár elhárítása, felszámolása során is fokozott figyelmet kell fordítani arra, hogy illetéktelen személyek ne férhessenek a minősített adatokhoz. Ha a kárelhárítás során – bizonyítható módon – a minősített adat felhasználására illetéktelen személy minősített adat birtokába jutott, a biztonsági vezető köteles aláíratni az illetővel egy titoktartási nyilatkozatot.
38.2. Ha emberi élet veszélyeztetése nélkül megoldható, meg kell kezdeni a biztonsági területen tárolt veszélyeztetett minősített adathordozók (iratok) mentését és biztonságos helyre szállítását. Az iratok megfelelő őrzéséről a biztonsági vezető köteles gondoskodni.
38.3.22 Ha a vészhelyzet a biztonsági területnek csak egy részét veszélyezteti, akkor az evakuálás helyszíne a Nyilvántartó, illetve a Kezelő pont.
38.4. A szállítás módját minden esetben a biztonsági vezető határozza meg oly módon, hogy olyan személy is jelen legyen, aki megfelelő szintű személyi biztonsági tanúsítvánnyal rendelkezik.
39. Eljárás a kár elhárítását követően
39.1. A kár elhárítása után a biztonsági vezető által kijelölt 2 tagú bizottságnak fel kell mérni
a) a fizikai biztonsági rendszert ért kárt,
b) a fizikai biztonsági rendszer sérülése milyen mértékben veszélyezteti a minősített adatok biztonságát,
c) minősített adathordozók eltűnését vagy megsemmisülését.
39.2. A felmérést követően
a) a biztonsági vezető intézkedik a sérült vagy megsemmisült minősített adatot tartalmazó adathordozók és tárgyi eszközök jegyzékének elkészítésére,
b) írásban köteles tájékoztatni a minisztert, és
c) gondoskodik a fizikai biztonság helyreállításáról, valamint a nem sérült minősített adathordozók megfelelő védelméről.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
40. Minden, a szabályzatban nem szabályozott kérdésre a Mavtv. és az R. előírásai irányadóak.

1. függelék23

Személyi Biztonsági Tanúsítvány minta
IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM
«Szervezeti egység neve»
Ikt. szám: «NE_SZBT_száma»
SZEMÉLYI BIZTONSÁGI TANÚSÍTVÁNY
nemzeti minősített adatra érvényes felhasználói engedély kiadásához
TANÚSÍTOM, hogy
Név:    Dr. «Név»
Születési név:     «Születési_név»
Születési idő:    «Születési_idő»
Születési hely:     «Születési_hely»
Állampolgárság:     magyar
Munkahelye:    Igazságügyi Minisztérium
Beosztása:    «Beosztás»
«NE_SZBT_szintje»
minősítési szintű adat felhasználásához szükséges nemzetbiztonsági ellenőrzését elvégezték. Részére ezen minősítési szintig a nemzeti minősített adat felhasználására jogosító felhasználói engedély kiadható.
Érvényes:         «NE_SZBT_lejárati_ideje»-ig
Kibocsátó szerv:    Igazságügyi Minisztérium
Kibocsátás helye, ideje:     Budapest, «dátum»
Biztonsági vezető aláírása:
P. H.
Székhely: 1051 Budapest, Nádor utca 22., Postai cím: 1357 Budapest, Pf. 2, Telefonszám: 06-1-795-1000

2. függelék24

Felhasználói Engedély minta
IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM
«Szervezeti egység neve»
Iktatószám: «FETTNY_száma»
FELHASZNÁLÓI ENGEDÉLY
Név:     «Név»
Születési név:     «Születési_név»
Születési hely:     «Születési_hely»
Születési idő:     «Születési_idő»
Beosztás:     «Beosztás»
részére az Igazságügyi Minisztérium, «Szervezeti_egység» feladat- és hatáskörébe tartozó feladatok ellátása érdekében a minősített adat védelméről szóló 2009. évi CLV. törvény (a továbbiakban: Mavtv.) 3. § 8. pontja, továbbá a Nemzeti Biztonsági Felügyelet működésének, valamint a minősített adat kezelésének rendjéről szóló 90/2010. (III. 26.) Korm. rendelet szerinti felhasználói engedélyt kiadom, a munkaköre ellátásához szükséges:
NEMZETI:    «NE_SZBT_szintje»
EU:     „SECRET UE” – «EU_SZBT_szintje»
NATO:    „NATO SECRET” – «NATO_SZBT_szintje»
minősítési szintig keletkezett minősített adatokra.
A felhasználói engedély alapján a felhasználásra jogosult a fent megjelölt minősítési szintig keletkezett minősített adatok vonatkozásában a Mavtv. 18. § (2) bekezdésében meghatározott rendelkezési jogosultságok közül kizárólag az alábbi alpontokban meghatározott rendelkezésre jogosult:
a) állami vagy közfeladat végrehajtása érdekében történő ügyintézés, feldolgozás,
c) minősített adat birtokban tartása,
f) minősített adat fordítása,
g) kivonat készítése.
Budapest, «dátum»
……………………………………………
«Felhasználói engedély kiadására jogosult vezető»
«Felhasználói engedély kiadására jogosult vezető
beosztása»
Visszavonás:
Dátum:
Aláírás:
Székhely: 1051 Budapest, Nádor utca 22., Postai cím: 1357 Budapest, Pf. 2, Telefonszám: 06-1-795-1000
TITOKTARTÁSI NYILATKOZAT
1.    Alulírott «Név» tudomásul veszem, hogy a «Felettes_vezető» «Felettes_vezető_beosztása» által aláírt
«FETTNY_száma» nyt. számú felhasználói engedély birtokában, a minősített adat védelméről szóló 2009. évi CLV. törvény (a továbbiakban: Mavtv.), továbbá a Nemzeti Biztonsági Felügyelet működésének, valamint a minősített adat kezelésének rendjéről szóló 90/2010. (III. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.), illetve a Biztonsági Szabályzatban meghatározott előírások hatálya alá tartozom.
2.    Tudomásul veszem továbbá, hogy a fenti számú felhasználói engedélyben megjelölt minősített adatok vonatkozásában a minősítések érvényességi ideje alatt titoktartási kötelezettség terhel.
A Mavtv.-ben, az R.-ben, valamint a Biztonsági Szabályzatban meghatározott előírásokat alkalmazás szinten megismertem, és azokat maradéktalanul betartom, így különösen a minősített adat tartalmát illetéktelen részére nem teszem hozzáférhetővé. A hatáskörömbe tartozó részletes eljárási szabályokról kioktatásban részesültem.
3.    Felvilágosítottak arról is, hogy jogszabály a minősített adattal való visszaélést, valamint a minősített adat biztonságának megsértését bünteti.
Budapest, «dátum»
……………………………………………
«Név»
«Beosztás»
Készült:    1 pld./2 lap
Kapja:    biztonsági vezető

3. függelék25

A minősített adatot tartalmazó irat alaki kellékei
és a minősítési javaslat
IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM
«Szervezeti egység neve»
Ikt. szám:     „Korlátozott terjesztésű!”
    «Érvényességi idő»-ig
    «Minősítő»
    «Minősítő beosztása»
Készült …… eredeti és
…… másolati példányban
1 pld: 3 lap
Kapják:
«Címzett neve»
«címzett beosztása»
«címzett munkahelye»
«Székhely»
«Tisztelt Címzett!»
«Tárgy:»
Szöveg:
„Korlátozott terjesztésű!”
Székhely: 1051 Budapest, Nádor utca 22., Postai cím: 1357 Budapest, Pf. 2, Telefonszám: 06-1-795-1000
„Korlátozott terjesztésű!”
Budapest, «dátum»
«kiadmányozó vezető neve»
«kiadmányozó vezető beosztása»
Minősítési javaslat
Javaslom az adathordozón szereplő adatokat a minősített adat védelméről szóló 2009. évi CLV. törvény 5. és 6. §-ában foglaltak alapján «Érvényességi idő»-ig „Korlátozott terjesztésű!”-vé minősíteni.
Indoklás:
1.    az adathordozón szereplő adatok minősítéssel védhető, Magyarország Igazságügyi Minisztériuma illetéktelen külső befolyástól mentes, zavartalan működésének biztosítása körébe tartoznak,
2.     az adatok javasolt érvényességi idő lejárta előtti nyilvánosságra hozatala, jogosulatlan megszerzése, módosítása vagy felhasználása, illetéktelen személy részére hozzáférhetővé, valamint az arra jogosult részére hozzáférhetetlenné tétele
a)    hátrányosan érintené az Igazságügyi Minisztérium 1. pontban megjelölt minősítéssel védhető közérdekét,
b)    ezen belül megzavarja az állami vagy közfeladatot ellátó szerv működési rendjét, feladat- és hatáskörének gyakorlását, ezért az adatok nyilvánosságát és az arra feljogosított személyen kívüli megismerhetőségét a javasolt érvényességi ideig szükséges korlátozni.
Budapest, «dátum»
«Javaslattevő neve»
«javaslattevő beosztása»
Az adathordozón szereplő adatokat a minősítési javaslatban foglaltak alapján «Érvényességi idő»-ig „Korlátozott terjesztésű!”-vé minősítem.
Budapest, «dátum»
«Minősítésre jogosult neve»
«minősítésre jogosult beosztása»
„Korlátozott terjesztésű!”

4. függelék

Minősítői döntés

IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM

«Szervezeti egység neve»

Minősítés

A «iktatószám» iktatószámú adathordozón szereplő adatokat a minősített adat védelméről szóló 2009. évi CLV. törvény 5. és 6. §-ban foglaltak alapján «Érvényességi idő»-ig „Korlátozott terjesztésű!”-vé minősítem.

Indoklás:

1. az adathordozón szereplő adatok minősítéssel védhető, Magyarország Igazságügyi Minisztériuma illetéktelen külső befolyástól mentes, zavartalan működésének biztosítása körébe tartoznak,

2. az adatok javasolt érvényességi idő lejárta előtti nyilvánosságra hozatala, jogosulatlan megszerzése, módosítása vagy felhasználása, illetéktelen személy részére hozzáférhetővé, valamint az arra jogosult részére hozzáférhetetlenné tétele

a) hátrányosan érintené az Igazságügyi Minisztérium 1. pontban megjelölt minősítéssel védhető közérdekét,

b) ezen belül megzavarja az állami vagy közfeladatot ellátó szerv működési rendjét, feladat- és hatáskörének gyakorlását, ezért az adatok nyilvánosságát és az arra feljogosított személyen kívüli megismerhetőségét a fenti érvényességi ideig szükséges korlátozni.

Budapest, «dátum»

«Minősítésre jogosult neve»
«minősítésre jogosult beosztása»

5. függelék26

Megismételt minősítési jelölésű irat formai kellékei
IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM
«Szervezeti egység neve»
Ikt. szám:     „Szigorúan titkos!”
    «Érvényességi idő»-ig
    «Minősítő»
    «Minősítő beosztása»
A minősítési jelölés megismételve az «minősítő szerv» által készített «iktatószám» iktatószámú irat alapján
Készült …… eredeti és …… másolati példányban
1 pld: 3 lap
Kapják:
«Címzett neve»
«címzett beosztása»
«címzett munkahelye»
«Székhely»
«Tisztelt Címzett!»
«Tárgy:»
Szöveg:
„Szigorúan titkos!”
Székhely: 1051 Budapest, Nádor utca 22., Postai cím: 1357 Budapest, Pf. 2, Telefonszám: 06-1-795-1000
„Szigorúan titkos!”
Budapest, «dátum»
«Kiadmányozó vezető neve»
«kiadmányozó vezető beosztása»
„Szigorúan titkos!”

6. függelék27

Rész-minősítésű irat alaki kellékei
IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM
«Szervezeti egység neve»
Ikt. szám:     „Szigorúan titkos!”
    «Érvényességi idő»-ig
    «Minősítő»
    «Minősítő beosztása»
A minősítési jelölés megismételve az «minősítő szerv» által készített «iktatószám» iktatószámú irat alapján
Készült …… eredeti és …… másolati példányban
1 pld: 3 lap
Kapják:
«Címzett neve»
«címzett beosztása»
«címzett munkahelye»
«Székhely»
«Tisztelt Címzett!»
«Tárgy:»
«Szöveg:     
„Bizalmas!” «Érvényességi idő»-ig, «Minősítő», «Minősítő beosztása», «iktatószám»
Szöveg:     
„Szigorúan titkos!” «Érvényességi idő»-ig, «Minősítő», «Minősítő beosztása», «iktatószám»
„Szigorúan titkos!”
Székhely: 1051 Budapest, Nádor utca 22., Postai cím: 1357 Budapest, Pf. 2, Telefonszám: 06-1-795-1000
„Titkos!”
Szöveg:     
„Titkos!” «Érvényességi idő»-ig, «Minősítő», «Minősítő beosztása», «iktatószám»
Szöveg:     
Budapest, «dátum»
«Kiadmányozó vezető neve»
«kiadmányozó vezető aláírása»
„Titkos!”

7. függelék

Boríték minta

IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM
«Szervezeti egység neve»
«Iktatószám» «példánysorszám»

 

«Minősítési szint»
Esetleges «„Különleges kezelési utasítás!”»

„Futárral továbbítandó!”
Futár kódszám

«Címzett neve»
«címzett beosztása»

 

„Baleset esetén vagy rendkívüli helyzetben a küldő szerv bonthatja fel!”

 

«címzett munkahelye»
«Székhely»

8. függelék

Megsemmisítési jegyzőkönyv
IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM
«Szervezeti egység neve»
Ikt. szám:     . számú példány
Megsemmisítési jegyzőkönyv
a nemzeti minősített adatot tartalmazó iratok részére
Készült: «dátum»

Sorszám

Iktatószám

Minősítési szint

Példány- sorszám

Terjedelem

Megjegyzés

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

n.

 

 

 

 

 

Lezárva: «dátum»
        ……………………………………………
        titkos ügykezelő aláírása
Az «x»–«y» sorszámon felsorolt adathordozók megsemmisítését engedélyezem.
Budapest, «dátum»
    P. H.     ……………………………………………
        biztonsági vezető aláírása
Az «x»–«y» sorszámon felsorolt adathordozókat a mai napon, «dátum» ……… helyiségben zúzógépen megsemmisítettük.

……………………………………….
titkos ügykezelő aláírása

bizottsági tag neve:     
aláírása:     

 

bizottsági tag neve:     
aláírása:     

Készült:     «x» példányban
Egy példány     «x» lap
Kapja:    IM Nyilvántartó Irattára

9. függelék

A Biztonsági Szabályzat minősítéssel védett adatai1
______________
1 A 9. minősített adatot tartalmazó függeléket az érintettek közvetlenül kapják meg.

10. függelék28

A Személyi Biztonsági Tanúsítványról szóló igazolás mintája
IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM
<<Szervezeti egység neve>>
Ikt. szám: «NE_SZBT_száma»/«KÜ_SZBT_IM_szervezeti_bejövő_száma»
IGAZOLÁS
SZEMÉLYI BIZTONSÁGI TANÚSÍTVÁNYRÓL
hazai minősített adatot kezelő szervnél történő minősített adat felhasználásához
IGAZOLOM, hogy
Név: «Név»
Születési név: «Születési_név»
Születési idő: «Születési_idő»
Születési hely: «Születési_hely»
Állampolgárság:
Munkahelye:
Beosztása:«Beosztás»
«NE_SZBT_szintje»/«KÜ_SZBT_szintje»
minősítési szintű adat felhasználásához szükséges nemzetbiztonsági ellenőrzését elvégezték. Részére ezen minősítési szintig a nemzeti minősített adat felhasználására jogosító felhasználói engedély a «NE_SZBT_száma» /«KÜ_SZBT_száma» ikt. szám alatt kiadásra került.
Érvényes: «NE_SZBT_lejárati_ideje»-ig/«KÜ_SZBT_lejárati ideje»-ig
Kibocsátó szerv: Igazságügyi Minisztérium
Kibocsátás helye, ideje: «hely», «dátum»
Igazolás érvényességi ideje: «dátum»
Biztonsági vezető aláírása
P. H.
1

Az 1. melléklet I. fejezet 1. pont 1.1. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

2

Az 1. melléklet I. fejezet 3. pont 3.2. alpontját a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdése iktatta be.

3

Az 1. melléklet II. fejezet 6. pontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

4

Az 1. melléklet II. fejezet 7. pont 7.6. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

5

Az 1. melléklet II. fejezet 9. pont 9.1. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

6

Az 1. melléklet III. fejezet 10. pont 10.1. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

7

Az 1. melléklet III. fejezet 10. pont 10.3. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

8

Az 1. melléklet III. fejezet 11. pontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

9

Az 1. melléklet III. fejezet 12. pont 12.1. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

10

Az 1. melléklet IV. fejezet 21. pont 21.1. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

11

Az 1. melléklet IV. fejezet 22. pont 22.1. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

12

Az 1. melléklet IV. fejezet 22. pont 22.2. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

13

Az 1. melléklet IV. fejezet 22. pont 22.4. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

14

Az 1. melléklet IV. fejezet 23. pont 23.1. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

15

Az 1. melléklet IV. fejezet 23. pont 23.4. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

16

Az 1. melléklet IV. fejezet 25. pont 25.8. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

17

Az 1. melléklet IV. fejezet 26. pontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

18

Az 1. melléklet IV. fejezet 27. pont 27.1. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

19

Az 1. melléklet IV. fejezet 28. pont 28.1. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

20

Az 1. melléklet IV. fejezet 28. pont 28.3. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

21

Az 1. melléklet IV. fejezet 28. pont 28.5. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

22

Az 1. melléklet VII. fejezet 38. pont 38.3. alpontja a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

23

Az 1. melléklet 1. függeléke a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (2) bekezdése szerint módosított szöveg.

24

Az 1. melléklet 2. függeléke a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (3) bekezdése szerint módosított szöveg.

25

Az 1. melléklet 3. függeléke a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (4) bekezdése szerint módosított szöveg.

26

Az 1. melléklet 5. függeléke a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (5) bekezdése szerint módosított szöveg.

27

Az 1. melléklet 6. függeléke a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (6) bekezdése szerint módosított szöveg.

28

Az 1. melléklet 10. függelékét a 2/2021. (III. 12.) IM utasítás 1. § (7) bekezdése iktatta be.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére