16/2017. (XI. 27.) HM rendelet
2017.12.02.
(E rendelet alkalmazásában)
„a) honvédségi jármű: a magyar állam tulajdonában és a HM vagyonkezelésében lévő, a honvédségi szervezetek által üzemeltetett, hatósági jelzéssel és okmányokkal ellátott – a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet 1. számú függelékének II. fejezetében meghatározott – gépjármű, pótkocsi, félpótkocsi, kerekes mezőgazdasági vontató, motorkerékpár, négykerekű segédmotoros kerékpár (quad), lassú jármű és munkagép, továbbá a hatósági engedélyre és jelzésre nem kötelezett segédmotoros kerékpár, ide nem értve a kerekes harcjárműveket,”
(2) Az R. 2. §-a a következő e)–g) ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában)
„e) sebesültszállító jármű: a többcélú honvédségi járműből átszereléssel kialakított jármű, amely kétszintes elrendezéssel 12 db, az MH-nál rendszeresített hordágyat, valamint 1 fő gépkocsivezetőt és 2 fő egészségügyi szakszemélyzetet képes befogadni,
f) többcélú honvédségi jármű: olyan, a rendeltetésszerű használat során közutat is igénybe vevő, az MH-nál rendszeresített és üzemeltetett M3 kategóriájú, legalább 40 ülő utas és 1 fő gépkocsivezető befogadóképességű jármű, amely különleges körülmények fennállása esetén sebesültszállító vagy törzsvezetési pontként alkalmazható kivitelre átszerelhető, és a különleges helyzet megszűnését követően eredeti funkciója visszaállítható,
g) törzsvezetési pontként alkalmazott jármű: a többcélú honvédségi járműből átszereléssel kialakított 20 fő, valamint 1 fő gépjárművezető befogadóképességű jármű, amely alkalmas speciális kommunikációs és elektronikus eszközök fogadására, számítógépes munkahelyek kialakítására és az állóhelyi üzemeltetéshez önálló áramforrással rendelkezik.”
a) a hátsó ülések tekintetében az MR 80. § (4) bekezdésében, valamint az MR 1. számú melléklet 1/A. táblázat 31A. tételszáma alatt meghatározott, a biztonsági övekre és utasbiztonsági rendszerekre vonatkozó követelményeket, továbbá b) az MR 1. számú melléklet 1/A. táblázat 22B. tételszáma alatt meghatározott, nappali menetjelző lámpára vonatkozó követelményeket.”
„h) 22B. tételszáma alatt meghatározott nappali menetjelző lámpára”
(vonatkozó követelmények teljesítése alól.)
„(1) A vizsgabiztosok a műszaki érvényesség igazolását kizárólag a részükre kiadott hatósági bélyegzővel végezhetik.”
5. § Az R. a következő alcímmel egészül ki:
„A többcélú honvédségi járművel kapcsolatos általános műszaki követelmények
35. § (1) A többcélú honvédségi járműnek rendelkeznie kell a közlekedési hatóság által kiadott forgalomba helyezési, vagy átalakítási engedéllyel, valamint az átszerelések műszaki, szilárdsági, közlekedés-biztonsági megfelelését igazoló, akkreditált intézet által, szakértői értékelés alapján kiállított jegyzőkönyvvel. Ezen dokumentumok birtokában az üzemeltető elrendelheti a kiképzett szakértő személyzet által történő átszerelés elvégzését. (2) A többcélú honvédségi jármű a különleges helyzet megszűnését követően az MR 112/A. §-a szerinti emelt sebességű kivitelre külön engedélyeztetés nélkül visszaállítható. (3) A többcélú honvédségi járműnek tartalmaznia kell mindazon rögzítési pontokat és csatlakozó elemeket, amelyek lehetővé teszik a sebesültszállítást vagy a törzsvezetési pontként történő alkalmazást. Az átszerelés időtartamának 4 fő kiképzett szakember által személyenként 4 óra alatt elvégzett átszerelési normatíva kerül meghatározásra.
36. § (1) A többcélú honvédségi jármű a felszereltsége részeként tartalmazza a többcélú használati feltételeket biztosító méretezett – akkreditált intézet által jegyzőkönyvvel dokumentált – rögzítési és elektromos csatlakozási pontokat. (2) A műszaki, szilárdsági, közlekedés-biztonsági követelményeket kielégítő, jóváhagyó jegyzőkönyvvel rendelkező többcélú honvédségi jármű átszerelését az üzemeltető bármikor elvégezheti.
(3) A többcélú honvédségi jármű átszerelését csak kiképzett szakszemélyzet végezheti előzetes elrendelés alapján, amelyről jegyzőkönyvet kell készíteni az elrendelő személy ellenjegyzésével.
(4) A többcélú honvédségi jármű esetében a bemutatási és műszaki vizsgakötelezettséget kizárólag a jármű forgalmi engedélyében meghatározottak szerinti időpontban kell teljesíteni, az átszerelt járművet hatósági vizsgálatnak nem kell alávetni.
(5) A többcélú honvédségi járművek vezetéséhez a közúti járművezetők pályaalkalmassági vizsgálatáról szóló rendelet szerinti PÁV II. jogosultsággal kell rendelkezni, azonban sebesültszállító kivitelben történő alkalmazás esetén nem követelmény a megkülönböztető jelzések alkalmazása, valamint a hozzá tartozó PÁV I. jogosultság megléte.
36/A. § (1) Ha a műszaki megvizsgáláson átszerelt jármű jelenik meg a vizsgáló állomáson, akkor a vizsgálatot M3 járműkategóriára kell végrehajtani, azonban a forgalomba helyezési vagy átalakítási engedélyt, és az átszerelést jóváhagyó jegyzőkönyvet ekkor is be kell mutatni. (2) A betegszállító feladatra átszerelt járműben alkalmazott hordágyrögzítésnek meg kell felelnie az MSZ EN 1789+A2 szabvány mechanikai szilárdsági követelményeinek. A rögzítés megfelelőségét akkreditált intézet vizsgálati jegyzőkönyvével kell igazolni.”
6. § Az R. 38. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„38. § (1) A honvédségi járművek mentesülnek az EURO–5 és annál magasabb környezetvédelmi követelmények teljesítése alól. (2) A honvédségi járművek környezetvédelmi osztályba sorolásuktól függetlenül mentesülnek a települési önkormányzatok által szmogriadó keretein belül elrendelt közlekedési és behajtási tilalom alól.”
a) 1. § a) pontjában a „műszaki vizsgálatára és környezetvédelmi felülvizsgálatára” szövegrész helyébe a „műszaki és környezetvédelmi felülvizsgálatára”,
ba) f) pontjában az „oldalsó helyzetjelzőre és” szövegrész helyébe az „oldalsó helyzetjelzőre”,
bb) g) pontjában az „a biztonságos üvegezésre és üvegek anyagaira” szövegrész helyébe az „a biztonságos üvegezésre és üvegek anyagaira, valamint”
8. § Hatályát veszti az R.
9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.