164/2017. (VI. 28.) Korm. rendelet
a látvány-csapatsport támogatását biztosító támogatási igazolás kiállításáról, felhasználásáról, a támogatás elszámolásának és ellenőrzésének, valamint visszafizetésének szabályairól szóló 107/2011. (VI. 30.) Korm. rendelet módosításáról1
2017.06.29.
(A rendelet alkalmazásában)
„1. ellenőrző szervezet: a látvány-csapatsportok támogatásával összefüggő, a sportról szóló 2004. évi I. törvényben (a továbbiakban: Stv.) meghatározott illetékes ellenőrzési feladatokat ellátó sportpolitikáért felelős miniszter, valamint a Tao. tv. 22/C. § (1) bekezdés b)–d) pontjában meghatározott támogatás igénybevételére jogosult szervezet támogatása esetén az illetékes ellenőrzési feladatokat ellátó látvány-csapatsport országos sportági szakszövetsége;”
(A rendelet alkalmazásában)
„3. képzéssel összefüggő feladatok támogatása: az Stv.-ben meghatározott szakszövetségi stratégiai fejlesztési koncepció alapján megvalósuló vagy ahhoz illeszkedő, a támogatás igénybevételére jogosult szervezet által támogatási időszakonként, a támogatás elszámolási időszakát megelőzően készített (több támogatási időszakra szóló sportfejlesztési program esetén támogatási időszakokra lebontott), a jóváhagyást végző szervezethez benyújtott és jóváhagyott sportfejlesztési program részét képező, – a Szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról (EGT-vonatkozású szöveg) szóló 2014. június 17-i 651/2014/EU bizottsági rendelet (HL L 187., 2014.6.26., 1. o.) (a továbbiakban: 651/2014/EU bizottsági rendelet) 31. cikkében meghatározottak szerint – a Tao. tv.-ben meghatározott látvány-csapatsport Stv. szerinti országos sportági szakszövetsége (a továbbiakban: szakszövetség) vagy a sportköztestület Stv.-ben meghatározott képzési, továbbképzési feladatainak ellátása során a szakszövetségnél vagy a szakszövetség felkérése alapján a szakszövetség tagjaként működő, a képzést folytató vagy abban részt vevő sportszervezetnél, utánpótlás-nevelés fejlesztését végző alapítványnál vagy a sportköztestületnél felmerülő költségek, kiadások az alábbiak szerint: a) az oktatók személyi jellegű költségei,
b) az oktatók és a képzésben részt vevők utazási költségei, beleértve a szállásköltségeket is,
c) egyéb folyó költségek, különösen a képzési projekthez közvetlenül kapcsolódó anyagok, fogyóeszközök,
d) az eszközök és berendezések amortizációja olyan mértékben, amennyire azokat kizárólag a képzési projekt céljaira használják,
e) a képzési projekttel kapcsolatos tanácsadói szolgáltatások költségei,
f) a képzésben részt vevők személyi jellegű ráfordítása, legfeljebb az a)–e) pontban felsorolt egyéb elszámolható költségek összegéig; mellyel kapcsolatban csak a képzésben ténylegesen eltöltött idő vehető számításba, az ebből munkavégzéssel eltöltött idő levonása után,
g) a képzésben részt vevő megváltozott munkaképességű munkavállalók képzés idejére szükséges szállásköltsége;”
[A rendelet alkalmazásában
tárgyi eszköz beruházás, felújítás: az Stv.-ben foglaltak szerint a sportág stratégiai fejlesztési koncepciójához illeszkedő, a támogatás igénybevételére jogosult szervezet által támogatási időszakonként, a támogatás elszámolási időszakát megelőzően készített (több támogatási időszakra szóló sportfejlesztési program esetén támogatási időszakokra lebontott), a jóváhagyást végző szervezethez benyújtott és jóváhagyott sportfejlesztési program megvalósítása érdekében, a fejlesztési programhoz csatolt költségtervben részletezett, a számvitelről szóló törvényben meghatározott beruházás, felújítás – az ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogok és személygépkocsi beszerzése kivételével – , ideértve]
„h) a számvitelről szóló törvény szerinti immateriális javak beszerzését, előállítását.”
„(3a) Ha az (1) bekezdésben meghatározott körülmények a támogatási időszakra vonatkozóan eredetileg jóváhagyott sportfejlesztési programban meghatározott támogatási jogcímen belül elkülöníthető szakmai programelemek (támogatási aljogcímek) átcsoportosítására vagy szakmai programelemeken belüli módosítására vonatkozóan merültek fel, a sportfejlesztési program ennek megfelelő módosítását a támogatott szervezet – a módosítás okáról való tudomásszerzéstől számított 8 napon belül – kérelmezheti a jóváhagyást végző szervezetnél. A jóváhagyást végző szervezet a kérelemről az Stv. 22. § (7) bekezdésében és az 51. § (5) bekezdésében a sportfejlesztési program módosítására megállapított ügyintézési határidőn belül dönt a kérelem elfogadásáról vagy elutasításáról. Támogatási jogcímen belüli módosítás egy támogatási időszakban legfeljebb 3 alkalommal – legkésőbb május 31-ei benyújtási határidővel – kérelmezhető. A támogatási jogcímen belüli módosítás nem irányulhat a 4. § (7) bekezdése szerint jóváhagyott, igénybe vehető támogatási jogcím alapján nyújtott támogatás legnagyobb mértékének és a sportfejlesztési program szerinti összes támogatás összegének növelésére. A támogatási jogcímen belüli módosítási kérelemhez a 4. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott dokumentumok közül a kérelem elbírálásához szükséges szakmai és költségterv támogatási jogcímen belüli módosítással érintett részét kell csatolni a jóváhagyást végző szervezet részére.”
„(3b) A támogatott szervezet a támogatási időszak során egy alkalommal kérelmezheti a jóváhagyást végző szervezetnél a támogatási időszakra vonatkozó, a sportfejlesztési program jóváhagyásakor megtett, a támogatáshoz tartozó általános forgalmi adó elszámolásával kapcsolatos nyilatkozata módosítását. A módosítási kérelem nem irányulhat a 4. § (7) bekezdése szerint jóváhagyott, sportfejlesztési program szerinti összes támogatás összegének növelésére, valamint nem irányulhat a sportfejlesztési programot jóváhagyó határozatban nem szereplő jogcím, aljogcím támogatására. A módosítási kérelemhez csatolni kell a 4. § (2) bekezdésében meghatározott dokumentumokat, nyilatkozatokat a jóváhagyást végző szervezet részére.”
„(1a) A támogatott szervezet az elszámolása során az adott elszámolási időszak végéig, de legkésőbb augusztus 14-ig pénzügyileg teljesített számlákkal számol el. A megállapodás, szerződés szerinti teljesítésre és számlakiállításra az adott támogatási időszak végéig kerülhet sor.”
„(1b) Ha a támogatott szervezet a Tao. tv. 30/I. §-a értelmében az Európai Bizottság SA.31722 (2011/N) és SA.46615 (2016/N) számú határozatának hatálya alá tartozik, a Tao. tv. 30/I. §-a szerinti jogcímek vonatkozásában a támogatási szerződés keretében megkötött kiegészítő támogatás összegével az e rendeletben foglaltak szerint köteles elszámolni.”
„(3) Az előrehaladási jelentéshez – az (5) bekezdésben meghatározottak szerint – részelszámolás is benyújtható. Ha a 2. § (1) bekezdés 1. pontja szerint illetékes ellenőrző szervezet az előrehaladási jelentés áttanulmányozását követően indokoltnak tartja, a támogatott szervezetnek részelszámolás benyújtását írhatja elő. Azon programelemek tekintetében, amelyek utófinanszírozással valósulnak meg, részelszámolás a támogatási időszak során bármikor benyújtható.”
„(1) A 2. § (1) bekezdés 1. pontja szerint illetékes ellenőrző szervezet az elszámolást annak beérkezésétől számított 180 napon belül – részelszámolás benyújtása esetén 45 napon belül – megvizsgálja, és dönt az elszámolás (részelszámolás) elfogadásáról, részbeni elfogadásáról vagy elutasításáról. Az elszámolás lezárására nyitva álló határidő indokolt esetben további 180 nappal meghosszabbítható.”
„(1) Ha a 2. § (1) bekezdés 1. pontja szerint illetékes ellenőrző szervezet az elszámolás ellenőrzése során – ideértve a helyszíni ellenőrzést is – azt állapítja meg, hogy a) a támogatás felhasználása során a támogatott szervezet eltért a jóváhagyott sportfejlesztési programban foglaltaktól, és neki felróható módon nem teljesített a sportfejlesztési programban vállalt kötelezettségeket vagy azok egy részét,
b) a nem szabályszerűen vagy nem rendeltetésszerűen felhasznált támogatás összegével a támogatott szervezet nem tud az e rendeletben foglaltak szerint elszámolni, vagy
c) a támogatott szervezet a 11. § (1) bekezdése szerinti határidőben nem nyújtotta be az elszámolását, a támogatott szervezet a jogosulatlanul igénybe vett – jegybanki alapkamattal növelt összegű – támogatást 50%-os mértékkel növelt összegben köteles az állam részére a 14. § (7) bekezdésében foglaltak szerint befizetni.”
„(3) A Tao. tv. 22/C. § (1) bekezdés c) pont cb) és cd) alpontjában meghatározott jogcímekre nyújtott támogatás és a Tao. tv. 30/I. §-a szerinti támogatás esetén, a Tao. tv. 22/C. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontjában, b) pont bd), bf) alpontjában és d) pont dc), de) alpontjában meghatározott jogcímek szerinti, egyenként 500 ezer eurónak megfelelő forintösszeget meghaladó egyedi támogatásokról a jóváhagyást végző szervezet adatot köteles szolgáltatni az állami támogatások európai uniós versenyszempontú vizsgálatáért felelős szervezet részére a 651/2014/EU bizottsági rendelet 9. cikke, illetve az Európai Bizottságnak az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. cikk (3) bekezdés a) vagy c) pontja szerinti egyedi határozata szerinti közzététel céljából. (4) A jóváhagyó szervezet (3) bekezdés szerinti adatszolgáltatását és a közzétételt az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 18/A–18/D. § rendelkezéseit kell alkalmazni.”
(18) Röplabda sportágban az olyan támogatásra jogosult szervezet támogatása esetén, amely vonatkozásában a Tao. tv. 30/I. §-a alkalmazandó, a 4. § (1) bekezdésében meghatározott kérelem jóváhagyást végző szervezet részére történő benyújtásának határideje a 2017. évben az Európai Bizottság jóváhagyó határozata meghozatalának napját követő naptól számított 2 hónap. Az Európai Bizottság határozata meghozatalának naptári napját az adópolitikáért felelős miniszter – annak ismertté válását követően – a Magyar Közlönyben haladéktalanul közzétett közleményével állapítja meg. Az e bekezdés hatálya alá tartozó támogatások esetén az igényelt támogatás alapján leghamarabb azon költségek, ráfordítások számolhatók el, amelynek teljesítésére és kifizetésére a kérelem benyújtását követően kerül sor. (20) A Tao. tv. 30/I. §-ának hatálya alá nem tartozó támogatás igénybevételére jogosult szervezet a 2017–2018-as támogatási időszakra vonatkozó, tárgyi eszköz beruházás, felújítás jogcímre irányuló kérelmét 2017. július 15-e és 2017. szeptember 15-e között is benyújthatja. (21) E rendeletnek a látvány-csapatsport támogatását biztosító támogatási igazolás kiállításáról, felhasználásáról, a támogatás elszámolásának és ellenőrzésének, valamint visszafizetésének szabályairól szóló 107/2011. (VI. 30.) Korm. rendelet módosításáról szóló 164/2017. (VI. 28.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr6.) megállapított b) 15. § (2) bekezdését a 2011–2012-es támogatási időszaktól jóváhagyott sportfejlesztési programokkal összefüggésben, is alkalmazni kell.
(22) E rendeletnek a Módr6.-tal megállapított 11. § (1b) bekezdését első alkalommal a 2017–2018-as támogatási időszakban kell alkalmazni.”
„c) a magyar sportágazat támogatása adókedvezményt tartalmazó támogatási program révén című, SA.31722 (2011/N) és SA.46615 (2016/N) számú európai bizottsági határozat”
(hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.)
1. 2. § (3b) és (6c) bekezdésében, 7. § (2a) bekezdésében, 9. § (9) bekezdésében, 11. § (6) bekezdésében, 12. § (2) és (3) bekezdésében, 13. § (2), (2a) és (4) bekezdésében, 14. § (2), (4), (5), (6a) és (8a) bekezdésében, 15/A. § (1) bekezdésében, 15/B. § (2) bekezdésében, 15/C. § (7) bekezdésében az „ellenőrző szervezet” szövegrész helyébe a „2. § (1) bekezdés 1. pontja szerint illetékes ellenőrző szervezet” szöveg;
5. 9. § (2) bekezdésében az „az ellenőrző szervezet által jóváhagyott” szövegrész helyébe az „a jóváhagyott” szöveg;
7. 10. § (2) bekezdésében a „mértékének” szövegrész helyébe a „mértékének és a sportfejlesztési program szerinti összes támogatás összegének” szöveg;
15. 15/B. § (2) bekezdésében a „látvány-csapatsport országos sportági szakszövetsége, valamint az ellenőrző szervezet” szövegrész helyébe a „jóváhagyást végző szervezetek” szöveg;
12. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.