• Tartalom

1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozat

1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozat

a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégiával összefüggésben egyes kormányhatározatok módosításáról, valamint a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia 2018–2019. évekre szóló intézkedési tervéről1

2019.10.23.

1. A Kormány a kormányzati stratégiai irányításról szóló 38/2012. (III. 12.) Korm. rendelet és a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégiáról (2013–2023) szóló 1744/2013. (X. 17.) Korm. határozat (a továbbiakban: Stratégia) 1. mellékletében foglaltak alapján egyetért a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács által elvégzett bűnmegelőzési stratégiai dokumentumok felülvizsgálatával és annak eredményeivel.

2. A Kormány a Stratégia felülvizsgálata alapján egyetért a Stratégia 1. melléklet 8. címében szereplő, folyamatosan végrehajtandó intézkedések továbbvitelével.

3–4.2

5. A Kormány elfogadja a 2018–2019. években végrehajtani szükséges új bűnmegelőzési intézkedéseket tartalmazó tervet a 3. melléklet szerint, és egyetért az új intézkedések megvalósításának a 4. mellékletben foglaltak szerinti mérhető céljaival, a szükséges beavatkozások területének és eszközeinek meghatározásával, személyi, tárgyi, szakmai, anyagi és szervezeti feltételeivel.

6.3

7. Ez a határozat a közzétételét követő napon lép hatályba.

1–2. melléklet az 1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozathoz4

3. melléklet az 1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozathoz


A Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia 2018–2019. évekre szóló intézkedési terve

I. Településbiztonság
1.1. A technikai fejlődés eredményeinek figyelembevételével sor került a bűnügyi adatok és a társadalmi, gazdasági adatok egyidejű térképi megjelenítésére alkalmas program (PRE-STAT) kidolgozására, amely a térinformatika eszközeinek segítségével szemléltető és könnyen elemezhető módon ábrázolja a magyarországi bűnözés alakulását a meghatározott bűncselekmények vonatkozásában. Mindez lehetővé teszi bűnözési trendek felismerését, amely elősegíti a bűnüldöző és a bűnmegelőzést végző szervek munkáját is. A PRE-STAT rendszer folyamatos fejlesztése, funkciókkal történő bővítése nélkülözhetetlen feltétele annak, hogy naprakész információkkal lássa el a rendőri szerveket, a bűnmegelőzési szakembereket és a lakosságot.
Felelős: az építésügyért felelős miniszter
Határidő: 2019. december 31.
1.2. Fokozni szükséges a lépcsőházak biztonságát a LépcsőházŐr programmal, mely kamerarendszer telepítésével segíti a társasházakban elkövetett bűncselekmények felderítését, illetve megelőzését.
Felelős: a bűncselekmények megelőzéséért felelős miniszter
Határidő: 2019. december 31. napjáig folyamatos
1.3. A kerékpárokkal kapcsolatosan elkövetett bűncselekmények csökkentése, az eltulajdonított kerékpárok megtalálása érdekében tovább szükséges működtetni a BikeSafe programot, amely alkalmas a kerékpárok regisztrációjára, azonosítására, elősegíti a felderítést, adott esetben a megtalált kerékpár tulajdonosának felkutatását.
Felelős: a bűncselekmények megelőzéséért felelős miniszter
Határidő: 2019. december 31. napjáig folyamatos
1.4. A Balaton, a Velencei-tó és a Tisza-tó környéke az idegenforgalmi szezonban sok turistát, pihenni vágyót fogad. Az ideiglenesen megnövekedett lakosságszám, a zsúfolt közösségi terek, a koncentrálódó tömegek ideális lehetőséget biztosítanak az elkövetők számára. Az idegenforgalmi szezon ideje alatt célzott prevenciós programok lebonyolítása szükséges.
Felelős: a bűncselekmények megelőzéséért felelős miniszter
Határidő: 2019. december 31. napjáig folyamatos

II. Gyermek- és ifjúságvédelem
2.1. A bűnmegelőzési mesék olyan prevenciós eszközök, amelyek tematikus és szervezett feldolgozással alkalmasak arra, hogy már gyermekkorban sor kerüljön az információk célzott átadására. Szükséges egy olyan modellprogram kidolgozása, amely a mesék felhasználásán alapulva, a legkisebb korosztályokat megszólítva szolgálja a bűnmegelőzési törekvéseket.
Felelős: a bűncselekmények megelőzéséért felelős miniszter
Határidő: a modellprogram kidolgozására és tesztelésére 2019. június 30.
a modellprogram bevezetésére 2019. december 31.
2.2. Az ideális iskolai légkör segíti a konfliktusok csökkentését, és növeli az iskolai munka hatékonyságát. Ennek eléréséhez szükséges a „Jövő iskolája” iskolai program kifejlesztése, tesztelése és bevezetése, amely a pozitív visszajelzések alkalmazásának módszerével fejleszti a tanulók kompetenciáit, és együttműködésre, megértésre, elfogadásra sarkallja őket.
Felelős: a bűncselekmények megelőzéséért felelős miniszter
a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter
Határidő: a modellprogram kidolgozására 2018. június 30.
a modellprogram tesztelésére 2019. június 30.
projektleírás készítésére 2019. december 15.
2.3. Az internethasználat elterjedésével egyre több esetben válnak a fiatalok az ún. cyberbullying és/vagy online zaklatások áldozatává. Ennek megelőzése érdekében médiakampányok folytatása szükséges, amelyek szisztematikusan készítik fel a korosztályt az online térben való eligazodásra.
Felelős: a bűncselekmények megelőzéséért felelős miniszter
Határidő: a kampány folytatására 2019. december 31.

III. A bűncselekmények áldozatainak segítése és az áldozattá válás megelőzése
3.1. Az internet kiváló lehetőséget nyújt az áruk gyors elérésére, és sok esetben segíti a munkakeresést is. Az internet által biztosított névtelenség adta lehetőségekkel a bűnelkövetők könnyedén megkárosíthatják áldozataikat. Szükséges a bűnös szándék felismerésére, az azok elkerüléséhez elengedhetetlen önvédelmi mechanizmusok kialakítása.
Felelős: a bűncselekmények megelőzéséért felelős miniszter
Határidő: 2019. december 31.
3.2. Az Áldozatsegítő Szolgálat a bűncselekmények vagy szabálysértések áldozatai számára egyénre szabott támogatásokat nyújt, melyek körében a pénzügyi és fizikai jellegű szolgáltatások mellett a bűncselekménnyel okozott pszichés károsodások esetén gondoskodni kell arról is, hogy az áldozatok a lehető legrövidebb időn belül és a szükség szerinti mértékben szakszerű pszichés segítségnyújtásban, traumakezelésben részesüljenek. Ezen célkitűzés érdekében szükséges modellprogramot indítani az érzelmi segítségnyújtás lehetőségének biztosítására.
Felelős: áldozatsegítésért felelős miniszter
Határidő: 2019. december 31.

IV. Intézkedések a bűnismétlés megelőzése érdekében
4.1. Szükséges olyan reintegrációs modellprogram kidolgozása, amely lehetővé teszi a fogvatartottak, illetve a javítóintézeti ellátásban részesült fiatalok visszailleszkedését a társadalomba.
Felelős: a bűncselekmények megelőzéséért felelős miniszter
a gyermekek és az ifjúság védeleméért felelős miniszter
Határidő: 2019. december 31.
4.2. Szükséges olyan, a fogvatartottak társadalmi visszailleszkedését elősegítő programok kidolgozása, amelyek a büntetés-végrehajtási intézeteken, a javítóintézeteken túl bevonják a fogvatartottak, a javítóintézetben ellátott fiatalkorúak családjait, a civil szereplőket és egyházakat egyaránt.
Felelős: a bűncselekmények megelőzéséért felelős miniszter
a gyermekek és az ifjúság védeleméért felelős miniszter
Határidő: 2019. június 30.
4.3. Kiemelten fontos a mediációs eljárás bevezetésének vizsgálata és módszertanának kidolgozása a fogvatartottak, illetve a javítóintézetben ellátott fiatalok egymás sérelmére elkövetett cselekményei számának csökkentése érdekében.
Felelős: a bűncselekmények megelőzéséért felelős miniszter
a gyermekek és az ifjúság védeleméért felelős miniszter
Határidő: 2019. június 30.
4.4. A pártfogó felügyelet külön magatartási szabályaként vagy a megelőző pártfogás magatartási szabályaként előírható pártfogó felügyelői beavatkozások, elkövetői programok, valamint a pártfogoltak és a megelőző pártfogás alatt állók társadalmi integrációját elősegítő szolgáltatások biztosítása céljából, a bűnismétlési kockázatok hatékonyabb kezelése érdekében új közösségi foglalkoztatót kell létrehozni Budapest Főváros és Pest megye illetékességi területtel, Budapest központtal.
Felelős: az igazságügyért felelős miniszter
Határidő: 2019. december 31.
4.5. Képezni kell a pártfogó felügyelőket a pártfogó felügyelet külön magatartási szabályaként vagy a megelőző pártfogás magatartási szabályaként alkalmazható értékrend-korrekciós, jóvátételi foglalkozás vezetésére.
Felelős: az igazságügyért felelős miniszter
Határidő: 2018. november 30.
4.6. A fiatalkorú elkövetőket, illetve a gyermekeket érintő ügyeket kezelő pártfogó felügyelők részére speciális, a gyermekek jogaira, a gyermekpszichológiára, a gyermekekkel való kommunikációra, a gyermekek veszélyeztetettségére vonatkozó képzési anyagot kell kidolgozni. A kidolgozott képzési anyag felhasználásával a fiatalkorú elkövetők, illetve a gyermekek ügyeit kezelő pártfogó felügyelőket képezni kell.
Felelős: az igazságügyért felelős miniszter
Határidő: a képzési anyag kidolgozására 2018. szeptember 30.
Határidő: a képzés lebonyolítására 2019. október 30.

V. Horizontális intézkedések
5.1. Módszertani Fejlesztési Centrum kialakítása szükséges a magas színvonalú bűnmegelőzési képzések és módszerek kialakítása érdekében.
Felelős: a bűncselekmények megelőzéséért felelős miniszter
Határidő: 2019. december 31.
5.2. Évente bűnmegelőzési portfóliót szükséges összeállítani a megyei rendőr-főkapitányságok számára, amelyből a keretösszeg erejéig választhatnak képzéseket, rendezvényeket, eszközöket.
Felelős: a bűncselekmények megelőzéséért felelős miniszter
Határidő: 2019. december 31.

4. melléklet az 1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozathoz5


I.    Településbiztonság
1.1.    A PRE-STAT alkalmazás működtetése és népszerűsítése

Intézkedés:

A technika fejlődése megkövetelte a bűnmegelőzés térinformatikai alapjainak, nemzetközi modelljeinek vizsgálatát, a Magyarországon is alkalmazható ajánlások összegyűjtését, rendszerezését és adaptálását. Ennek köszönhetően született meg a PRE-STAT online felületen futó alkalmazás, amely alkalmas arra, hogy a bűnügyi adatokat, valamint egyéb társadalmi, gazdasági jellemzőkre utaló adatokat összevetve térképen ábrázolja a bűnözés alakulását. Mindez lehetővé teszi a naprakész bűnmegelőzési és bűnüldözési feladatok meghatározhatóságát, valamint lehetőséget nyújt a rendőrök, különös tekintettel a megelőzési szakemberek számára az illetékességi területükön, illetve az országban elkövetett bűncselekményekkel kapcsolatos informálódásra.
Cél a bűnmegelőzési tevékenység megalapozottságának erősítése, valamint az, hogy a pályázati projektek összeállítása előtt mindig kerüljön sor előzetes helyzetfelmérésre, hiszen a helyi problémákat helyben szükséges megoldani.
Az alkalmazás segítséget nyújthat a rendőrség számára a szolgálatszervezés, a közbiztonság növelését célzó járőri útvonalak megtervezésében, sorozatügyek esetében a térképes megjelenítés segíthet az akciók kidolgozásában.

Felelős:

Lechner Tudásközpont

Partner:

NBT, rendőrség

Forrás:

fejlesztés igény szerint, karbantartás 1 millió forint évente, NBT költségvetés

Eszköz:

online felület feltöltése adatokkal

Határidő:

2019. december 31.

Indikátor:

a rendszert használók száma

NBS kapcsolódás:

8.1. Településbiztonság, 8.1.2. Bűnmegelőzés elősegítése építészeti eszközökkel


1.2.    LépcsőházŐr program bevezetése

Intézkedés:

A társasházakban élők nagy száma és a lépcsőházakban elkövetett bűncselekmények gyakorisága miatt a lépcsőházak védelme kiemelt fontossággal bír a bűnmegelőzés szempontjából. A lépcsőház egyrészt az a közösségi tér, ahol az otthonok bejárata elhelyezkedik, ezért potenciális lehetőséget teremthet a bűnözőknek a lakásokba bejutáshoz, másrészt a zegzugos, rosszul megvilágított, elhagyatott lépcsőház erőszakos bűncselekmények elkövetésének színhelye lehet. Az állampolgárok többsége otthonát a nap jelentős részében felügyelet nélkül hagyja, és a lakások biztonságtechnikai szempontból gyakran sebezhetőek.
Az ilyen, lépcsőházak felől nem védett otthonok könnyű célpontot jelentenek a bűnözőknek. A lépcsőházba telepített kamerarendszer – melynek elengedhetetlen eleme a megfelelő szoftver – több funkciót lát el. Megkönnyíti az elkövetők felderítését, a bűncselekmény bizonyítását, növeli a lakók, lépcsőházba látogatók szubjektív biztonságérzetét, valamint a bűnelkövetők jó részét eltántorítja a bűnelkövetéstől.
LépcsőházŐr program tesztelése olyan lépcsőházak részvételével, akik számára biztosítjuk a kamerát, ők pedig vállalják a 2 éves fenntartás költségét.
A program üzemeltetése lépcsőházanként egy kamera esetében havonta 6 ezer forint.
Cél a lakásszövetkezetek, lakók bevonása a programba. A lakosság bevonásában nagy szerepet játszik a rendőrség.

Felelős:

NBT

Partner:

rendőrség, polgárőrség

Forrás:

évente 4 millió forint, NBT költségvetés

Eszköz:

LépcsőházŐr program

Határidő:

2019. december 31. napjáig folyamatos

Indikátor:

a programba bekapcsolt lépcsőházak száma

NBS kapcsolódás:

8.1. Településbiztonság, 8.1.2. Bűnmegelőzés elősegítése építészeti eszközökkel


1.3.    BikeSafe program működtetése és országossá tétele

Intézkedés:

A BikeSafe program egy olyan kerékpár-regisztrációs adatbázis, amely alkalmas arra, hogy a rendszerbe bekerült kerékpárok jogtalan eltulajdonítását követő azonosítását elősegítse.
A rendszerben történő regisztrációt követően a kerékpáron elhelyezésre kerülnek olyan jelzések, amelyek a program népszerűségének növekedésével komoly megelőzési hatást válthatnak ki.
A program keretében a rendőrkapitányságok részére 10 db START csomag kerül beszerzésre, amelyeknek segítségével a rendőrség ingyenes kerékpár-regisztrációkat végezhet az ország területén.

Felelős:

NBT

Partner:

rendőrség, polgárőrség

Forrás:

a) a program működtetése: évi 5 millió forint, NBT költségvetés
b) 10 db START csomag beszerzése és szétosztása: 2 millió forint, NBT költségvetés

Eszköz:

kerékpár-regisztráció

Határidő:

2019. december 31. napjáig folyamatos

Indikátor:

a programba belépők, regisztrálók száma

NBS kapcsolódás:

8.1. Településbiztonság, 8.1.4. Vagyonvédelem


1.4.    Idegenforgalmi szezonban megnövekvő bűncselekmények visszaszorítása

Intézkedés:

Az ország egyes területein és megyéiben az idegenforgalom alapvetően befolyásolja a bűnözés alakulását. Az idegenforgalmi szezonban az adott területen tartózkodók száma megsokszorozódik. Feltétlenül szükséges, hogy a vendégek megfelelő bűnmegelőzési tájékoztatást kapjanak az adott területen jellemző elkövetési szokásokról, felvilágosítás nélkül ugyanis könnyen válhatnak áldozattá.
A Balaton, a Velencei-tó és a Tisza-tó körüli települések biztonságának növelése a Somogy, Zala, Veszprém, Fejér, Heves és Jász-Nagykun-Szolnok és Borsod-Abaúj-Zemplén megyei rendőr-főkapitányságok feladata. A Balatoni és a Tisza-tavi Közbiztonsági Koordinációs Bizottság soros elnöki tisztét ellátó megyei rendőr-főkapitányság feladata a bűnmegelőzési tevékenységek és az ezekhez szükséges eszközök felmérése és beszerzése.

Felelős:

NBT

Partner:

rendőrség, polgárőrség

Forrás:

a) a Balatoni Közbiztonsági Koordinációs Bizottság soros elnöki tisztét ellátó megyei rendőr-főkapitányság számára évente 6 millió forint, NBT költségvetés
b) a Tisza-tavi Közbiztonsági Koordinációs Bizottság soros elnöki tisztét ellátó megyei rendőr-főkapitányság számára évente 2 millió forint, NBT költségvetés

Eszköz:

bűnmegelőzési programok, tájékoztató eszközök

Határidő:

2019. december 31. napjáig folyamatos

Indikátor:

programok és elértek száma

NBS kapcsolódás:

8.1. Településbiztonság, 8.1.4. Vagyonvédelem


II.    Gyermek- és ifjúságvédelem
2.1.    Bűnmegelőzési foglalkozások a mesék felhasználásával

Intézkedés:

A bűnmegelőzés, a bűnmegelőzési ismeretek átadása a legjobban kisgyermekkorban érhető el magas hatékonysággal, és az ezek nyomán fejleszthető készségek, szociális kompetenciák ekkor formálhatóak, fejleszthetőek leginkább, ekkor még könnyű kialakítani, hogy belsővé váljanak azok a mechanizmusok, amelyek segítségével biztonságosabb életet élhetünk.
Az NBT saját készítésű mesekönyveket adott ki Erdőváros meséi 1–2, valamint Lélekvesztők címmel. A történetek az 5–10 éves korosztály számára készültek, amelyek segítségével elsajátíthatják a gyerekek, hogyan védhetik meg magukat az áldozattá, illetve az elkövetővé válástól. A mesék szövegei segítenek abban is, hogy a gyerekek megtanulják az asszertív kommunikációt, illetve a konfliktuskezelést is, valamint közel hozza a kisdiákokhoz a rendőrt és a pedagógust is a szerethető, bátor, segítő karaktereken keresztül. A „Mesés bűnmegelőzés” projektet a mesékhez tartozó óravázlatok kidolgozásával oktatásra alkalmassá és módszertanának akkreditálásával a pedagógusok számára továbbképzéseken elérhetővé tenni szükséges.

Felelős:

NBT

Partner:

EMMI, Klebelsberg Központ, Digitális Jólét Program összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos

Forrás:

évente 3 millió forint, NBT költségvetés

Eszköz:

további mesék, oktatási tematika készítése, a továbbképzési program akkreditáltatása pedagógusok számára

Határidő:

a) modellprogram, tematika, óravázlatok kidolgozására és tesztelésére 2019. június 30.
b) a modellprogram bevezetésére 2019. december 31.

Indikátor:

elkészített óravázlatok, megtartott foglalkozások száma, tesztelt modellprogram, akkreditált továbbképzési tananyag

NBS kapcsolódás:

8.2. Gyermek- és ifjúságvédelem, 8.2.1. Gyermek- és ifjúságvédelmi programok a biztonság kialakítása és megőrzése érdekében


2.2.    A „Jövő iskolája” modellprojekt kidolgozása és tesztelése

Intézkedés:

A „Jövő iskolája” egy olyan intézmény, ahová a pedagógusok és diákok is szívesen lépnek be mindennap. Egyszerű eszközök használatával bárki egyszerűen elsajátíthatja a módszert, amelynek technikája a megfigyelésen alapuló pozitív visszajelzés, az erősségekre történő építés és annak hangsúlyozása, ami működik.
A projekt során a tanárok és a diákok pozitív tulajdonságaira fókuszálva teremtődik meg az egyén és a közösség közötti összhang, kialakítva bennük a saját és a mások értékeinek fel- és elismerésére irányuló képességet.
Cél egy olyan modellprogram kidolgozása és tesztelése, amely elősegíti az iskolai támogató légkör erősödését, csökkenti a diák-diák, tanár-diák konfliktusok számát.

Felelős:

NBT

Partner:

EMMI, Digitális Jólét Program összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos

Forrás:

évente 5 millió forint, NBT költségvetés

Eszköz:

modellprogram kidolgozása és tesztelése

Határidő:

a) a modellprogram kidolgozására 2018. június 30.
b) a modellprogram tesztelésére 2019. június 30.
c) projektleírás készítésére 2019. december 15.

Indikátor:

modellprogram, projektleírás

NBS kapcsolódás:

8.2. Gyermek- és ifjúságvédelem, 8.2.3. Konfliktusok és az erőszak megelőzése, kezelése


2.3.    Az online zaklatások kezelése

Intézkedés:

Korunk meghatározó jelensége az internet, amely minden pillanatban körülvesz bennünket. Mindaz, ami korábban a fizikai világban valósulhatott meg, hirtelen gyorsasággal történhet meg velünk az online térben is. A fiatalok körében korábban is jellemző zaklatások színtere megváltozott, áthelyeződött a cybertérbe. A cyberbullying, a grooming és sexting jelenségei olyan internetes zaklatások, amelyeknek kezelésére fel kell készítenünk a gyermekeket és a gyermekekkel foglalkozókat is. Szükséges médiakampányok folytatása, amelyek szisztematikusan készítik fel a korosztályt az online térben való eligazodásra.

Felelős:

NBT

Partner:

EMMI, rendőrség, Digitális Jólét Program összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos

Forrás:

évente 2 millió forint, NBT költségvetés

Eszköz:

kampányok

Határidő:

2019. december 31.

Indikátor:

elértek száma

NBS kapcsolódás:

8.2. Gyermek- és ifjúságvédelem, 8.2.3. Konfliktusok és az erőszak megelőzése és kezelése


III.    A bűncselekmények áldozatainak segítése, az áldozattá válás megelőzése
3.1.    Online veszélyek feltérképezése és megelőzése

Intézkedés:

Az online kapcsolatok révén az élet felgyorsult, a globalizáció még nagyobb méreteket öltött. Az internet kiváló lehetőséget nyújt az áruk gyors elérésére, és sok esetben segíti a munkakeresést is. Az internet által biztosított névtelenség adta lehetőségeket a bűnelkövetők észlelték, s az emberek jóhiszeműségét, naivitását kihasználva könnyedén károsítják meg áldozataikat.
Cél a bűnös szándékok felismerése, az azok elkerüléséhez szükséges, óvatosságon alapuló önvédelmi mechanizmusok kialakítása.

Felelős:

NBT

Partner:

rendőrség

Forrás:

évente 10 millió forint, NBT költségvetés

Eszköz:

online marketing

Határidő:

2019. december 31.

Indikátor:

elértek száma

NBS kapcsolódás:

8.3. A bűncselekmények áldozatainak segítése, az áldozattá válás megelőzése,
8.3.1. Az áldozattá válás megelőzése


3.2.    Az érzelmi segítségnyújtáshoz való hozzáférés lehetőségének biztosítása érdekében modellprogram indítása

Intézkedés:

Az Áldozatsegítő Szolgálat a bűncselekmények vagy szabálysértések áldozatai számára egyénre szabott támogatásokat nyújt, melyek körében a pénzügyi és fizikai jellegű szolgáltatások mellett a bűncselekménnyel okozott pszichés károsodások esetén gondoskodni kell arról is, hogy az áldozatok a lehető legrövidebb időn belül és a szükség szerinti mértékben szakszerű pszichés segítségnyújtásban, traumakezelésben részesüljenek. A bűncselekmények áldozatainak jogaira, támogatására és védelmére vonatkozó minimumszabályok megállapításáról szóló 2012/29/EU irányelv szolgáltatási minimumkövetelményként hivatkozik az áldozatoknak biztosított érzelmi, pszichés segítségnyújtásra. Ezen célkitűzés érdekében szükséges – az áldozatsegítési ügyszámok alapján kiválasztott megyékben – modellprogramot indítani az érzelmi segítségnyújtás lehetőségének biztosítására. A tapasztalatok alapján meg kell vizsgálni a modellprogram országossá tételének lehetőségét.

Felelős:

IM

Partner:

Forrás:

5 millió forint, NBT költségvetés

Eszköz:

modellprogram kidolgozása, tapasztalatok szintetizálása

Határidő:

2018. december 31.

Indikátor:

érzelmi segítségnyújtás biztosítása

NBS kapcsolódás:

8.3. A bűncselekmények áldozatainak segítése, az áldozattá válás megelőzése,
8.3.3. Áldozatsegítő szolgáltatások szélesítése


IV.    Bűnismétlés megelőzése
4.1.    Megoldásfókusz a reintegrációban

Intézkedés:

A „megoldásfókuszú brief” szemlélet alkalmazásával olyan reintegrációs modellprogram kidolgozása a cél, amely lehetővé teszi a fogvatartottak, illetve a javítóintézeti ellátásban részesült fiatalok visszailleszkedését a társadalomba.
Ahhoz, hogy egy büntetés-végrehajtásból szabaduló fogvatartott vagy javítóintézeti ellátásban részesült fiatal sikeresen vissza tudjon illeszkedni a társadalomba, szükséges a szabadulást követő céljainak még a szabadulás előtti megfogalmazása és fókuszba állítása. Ehhez fel kell térképezni a bűnmentességet támogató környezetét, és egy úgynevezett szabadító kör megszervezésével és lebonyolításával elő kell készíteni a sikeres visszatérését a társadalomba. A modellprogramban utánkövetéssel mérni kell a sikerességet.

Felelős:

NBT

Partner:

BVOP, EMMI

Forrás:

évente 15 millió forint, NBT költségvetés

Eszköz:

modellprogram kidolgozása és tesztelése

Határidő:

2019. december 31.

Indikátor:

a programban részt vevő szabadulók (fogvatartott/javítóintézeti nevelt) száma

NBS kapcsolódás:

8.4. Bűnismétlés megelőzése,
8.4.1. Fogvatartottak munkaerő-piaci és társadalmi reintegrációjának elősegítése


4.2.    Családi döntéshozó csoportkonferencia módszerének bevezetése a büntetés-végrehajtásban

Intézkedés:

A Családi döntéshozó csoportkonferencia módszere alkalmat és lehetőséget teremt a családi kapcsolatok megerősítésére, valamint egy olyan közös stratégia kidolgozására, ami egyaránt segíti az elítéltet és a családját a közös élet újrakezdésében, a nehézségekkel való szembenézésben és az azokkal való megküzdésben.
Fel kell mérni a módszer alkalmazásában nyitott személyi állomány körét, és részükre olyan képzést kell szervezni, amely alapján képesek a szabadulás előtt álló elítéltek és az őket befogadó környezet eredményes felkészítésére.
A módszert alkalmazni kell a gyakorlatban és be kell építeni a büntetés-végrehajtás eszköztárába.

Felelős:

BVOP

Partner:

NBT

Forrás:

7 millió forint, NBT költségvetés

Eszköz:

igényfelmérés, képzés, módszertani segédanyag

Határidő:

2019. június 30.

Indikátor:

képzésbe vontak létszáma (50 fő);
szupervízió (10 alkalom);
a módszer gyakorlati megvalósításainak esetszáma (45 eset)

NBS kapcsolódás:

8.4. Bűnismétlés megelőzése,
8.4.1. Fogvatartottak munkaerő-piaci és társadalmi reintegrációjának elősegítése


4.3.    A mediáció alkalmazása a büntetés-végrehajtásban

Intézkedés:

Meg kell vizsgálni a mediációs eljárás kiterjesztésének lehetőségét annak érdekében, hogy a módszer alkalmazása hozzájáruljon a fogvatartottak egymás sérelmére elkövetett cselekmények számának csökkentéséhez.
Vizsgálni kell továbbá az elkövető-áldozat között fennálló konfliktusok kezelésének lehetőségeit, amelyben érvényesülnie kell a resztoratív jellegnek.

Felelős:

BVOP

Partner:

NBT, EMMI, Digitális Jólét Program összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos

Forrás:

5 millió forint, NBT költségvetés

Eszköz:

igényfelmérés, képzés, módszertani segédanyag

Határidő:

2019. június 30.

Indikátor:

képzésbe vont szakemberek létszáma (30 fő);
a módszer gyakorlati megvalósításának esetszáma (40 eset)

NBS kapcsolódás:

8.4. Bűnismétlés megelőzése,
8.4.1. Fogvatartottak munkaerő-piaci és társadalmi reintegrációjának elősegítése


4.4.    Közösségi foglalkoztató kialakítása Budapesten

Intézkedés:

A közösségi foglalkoztató a Pártfogó Felügyelői Szolgálat részeként működő szervezeti egység, amelynek legfontosabb funkciója a bűnismétlési kockázatok célzott kezelését és a sértettek szükségleteinek érvényesülését szolgáló, a pártfogó felügyelet külön magatartási szabályaként vagy a megelőző pártfogás magatartási szabályaként előírható pártfogó felügyelői beavatkozások, elkövetői programok, valamint a pártfogoltak és a megelőző pártfogás alatt állók társadalmi integrációját elősegítő szolgáltatások biztosítása. Közösségi foglalkoztató jelenleg csak Borsod-Abaúj-Zemplén megyében működik, illetve folyamatban van Baranya megyében a Baranya Megyei Kormányhivatal szervezeti egységeként működő foglalkoztató kialakítása.
A magatartási szabályok végrehajtására alkalmas közösségi foglalkoztatók számát növelni szükséges az elvégzett helyzetfelmérés megállapításaira tekintettel. A pártfogó felügyelői szolgálat területi szervei által ellátott ügyek száma, a helyzetfelmérésben szereplő adatok alapján új közösségi foglalkoztatót szükséges létrehozni Budapest Főváros és Pest megye illetékességi területtel, Budapest központtal.
Az intézkedés végrehajtása érdekében elvégzendő feladatok:
a) új közösségi foglalkoztató kialakítása Budapesten,
b) az új közösségi foglalkoztató kialakításához és működéséhez szükséges forrás biztosítása.

Felelős:

a) pont: IM,
b) pont: IM, NBT

Partner:

ME, Budapest Főváros Kormányhivatala, Pest Megyei Kormányhivatal

Forrás:

a) az új közösségi foglalkoztató kialakítására 25 millió forint, NBT költségvetés,
b) a működtetésre évente, IM költségvetés

Eszköz:

új közösségi foglalkoztató létrehozása, a szükséges feltételek megteremtése

Határidő:

2019. december 31.

Indikátor:

egy új közösségi foglalkoztató

NBS kapcsolódás:

8.4. Bűnismétlés megelőzése, 8.4.2. Alternatív szankciók és helyreállító módszerek alkalmazásának erősítése a bűncselekménnyel okozott kár kompenzálása érdekében


4.5.    Pártfogó felügyelők képzése az értékrend-korrekciós, jóvátételi foglalkozások vezetésére

Intézkedés:

Az intézkedés célja az értékrend-korrekciós, jóvátételi foglalkozás mint strukturált pártfogó felügyelői program alkalmazásának megerősítése a pártfogó felügyelői szolgálat területi szerveinek gyakorlatában. Az értékrend-korrekciós, jóvátételi foglalkozáson való részvétel előírható a pártfogó felügyelet külön magatartási szabályaként vagy a megelőző pártfogás magatartási szabályaként.

Felelős:

IM

Partner:

Miniszterelnökség, fővárosi és megyei kormányhivatalok

Forrás:

2,5 millió forint, NBT költségvetés

Eszköz:

képzés megszervezése

Határidő:

2018. november 30.

Indikátor:

megvalósított képzés, képzésen részt vevő pártfogó felügyelők száma

NBS kapcsolódás:

8.4. Bűnismétlés megelőzése,
8.4.2. Alternatív szankciók és helyreállító módszerek alkalmazásának erősítése a bűncselekménnyel okozott kár kompenzálása érdekében


4.6.    A gyermekeket érintő ügyeket kezelő pártfogó felügyelők részére képzési anyag kidolgozása, pártfogó felügyelők képzése

Intézkedés:

Az intézkedés célja az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/800 (2016. május 11.) a büntetőeljárás során gyanúsított vagy vádlott gyermekek részére nyújtandó eljárási biztosítékokról szóló irányelv 20. cikk (Képzés) előkészítése és végrehajtása. Az irányelv előírja, hogy a gyermekeket érintő ügyeket kezelő szakemberek, így a pártfogó felügyelők részére a gyermekekkel való kapcsolatuk szintjéhez igazított speciális, a gyermekek jogaira, a gyermekpszichológiára és a nyelvi szempontból a gyermekhez igazított kommunikációra vonatkozó képzést kell biztosítani. Ennek megfelelően szükséges képzési anyag kidolgozása. Az elkészült képzési anyag alapján a fiatalkorú elkövetőket, illetve a gyermekeket érintő ügyeket kezelő pártfogó felügyelők részére szükséges a képzés biztosítása.

Felelős:

IM

Partner:

NBT, EMMI, Miniszterelnökség, fővárosi és megyei kormányhivatalok, Digitális Jólét Program összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos

Forrás a tananyag- kidolgozásra:

2,5 millió forint, NBT költségvetés

Forrás a képzésre:

3 millió Forint, NBT költségvetés

Eszköz a tananyag- kidolgozásra:

képzési anyag kidolgozása

Eszköz a képzésre:

képzés megszervezése

Határidő a tananyag- kidolgozásra:

2018. szeptember 30.

Határidő a képzésre:

2019. május 30.

Indikátor a tananyag- kidolgozásra:

képzési anyag

Indikátor
a képzésre:

megvalósított képzés, képzésen részt vevő pártfogó felügyelők száma

NBS kapcsolódás:

8.4. Bűnismétlés megelőzése,
8.4.2. Alternatív szankciók és helyreállító módszerek alkalmazásának erősítése a bűncselekménnyel okozott kár kompenzálása érdekében


V.    Horizontális intézkedések
5.1.    Bűnmegelőzési Módszertani Fejlesztési Centrum kialakítása és működtetése

Intézkedés:

Ahhoz, hogy a fiatalok és felnőttek a megelőzéshez szükséges szemléletet elsajátítsák, az ezzel kapcsolatos szociális kompetenciáik fejlődjenek, magas szintű módszertani munkára van szükség folyamatos méréssel.
A Módszertani Fejlesztési Centrum kialakítása magas színvonalra hivatott emelni a bűnmegelőzési munkát. Cél az oktatásokhoz állandó oktatóterem, valamint a szakmai műhelymunkához olyan szakemberek biztosítása, akiknek fő tevékenysége a bűnmegelőzési képzések magas szintű megszervezése és lebonyolítása, a programok mérésének folyamatos javítása a módszertanok, indikátorok áttekintése és mérésük módszertanának áttekintése és javítása, új képzési és továbbképzési tematikák elkészítése, a szükséges akkreditációk megszerzése, ezzel is biztosítva a bűnmegelőzési szakmai tevékenységek minőségét.

Felelős:

NBT

Partner:

rendőrség

Forrás:

évente 30 millió forint, NBT költségvetés

Eszköz:

Módszertani Fejlesztési Centrum kialakítása, új képzési és továbbképzési anyagok létrehozása, pedagógusakkreditációjuk megszerzése, képzések és továbbképzések szervezése és lebonyolítása

Határidő:

2019. december 31.

Indikátor:

létrejött Módszertani Fejlesztési Centrum, akkreditált képzések száma, megtartott képzések és továbbképzések száma, a képzéseken részt vevők száma

NBS kapcsolódás:

8.5. Horizontális intézkedések


5.2.    A rendőrségek bűnmegelőzési alegységei számára portfólió kialakítása

Intézkedés:

A rendészeti bűnmegelőzés továbbra is kiemelt jelentőséggel bír a hazai prevenciós tevékenységek rendszerében. Számtalan olyan program, kezdeményezés indul meg, amelyek országos szinten elérhetővé tétele növeli a rendészeti bűnmegelőzés hatékonyságát (RE-AKCIÓ, Szabadítsátok ki Gordont, Krimittud… stb.).
Évente bűnmegelőzési portfóliót kívánunk összeállítani, amelyből megyei főkapitányságonként a keretösszeg erejéig választhatnak képzéseket, rendezvényeket, eszközöket szervezetenként maximum évi 1 millió forintig.

Felelős:

rendőrség

Partner:

NBT

Forrás:

évente 20 millió forint, NBT költségvetés

Eszköz:

portfólió

Határidő:

2019. december 31.

Indikátor:

megvalósított képzések, rendezvények, programok, beszerzett eszközök száma

NBS kapcsolódás:

8.5. Horizontális intézkedések

1

A határozatot az 1609/2019. (X. 22.) Korm. határozat 14. pontja hatályon kívül helyezte 2019. december 31. napjával.

2

A 3–4. pont a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

3

A 6. pont a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

4

Az 1–2. melléklet a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

5

A 4. melléklet az 1609/2019. (X. 22.) Korm. határozat 13. pontja szerint módosított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére