1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozat
1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozat
a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégiával összefüggésben egyes kormányhatározatok módosításáról, valamint a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia 2018–2019. évekre szóló intézkedési tervéről1
1. A Kormány a kormányzati stratégiai irányításról szóló 38/2012. (III. 12.) Korm. rendelet és a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégiáról (2013–2023) szóló 1744/2013. (X. 17.) Korm. határozat (a továbbiakban: Stratégia) 1. mellékletében foglaltak alapján egyetért a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács által elvégzett bűnmegelőzési stratégiai dokumentumok felülvizsgálatával és annak eredményeivel.
2. A Kormány a Stratégia felülvizsgálata alapján egyetért a Stratégia 1. melléklet 8. címében szereplő, folyamatosan végrehajtandó intézkedések továbbvitelével.
3–4.2
5. A Kormány elfogadja a 2018–2019. években végrehajtani szükséges új bűnmegelőzési intézkedéseket tartalmazó tervet a 3. melléklet szerint, és egyetért az új intézkedések megvalósításának a 4. mellékletben foglaltak szerinti mérhető céljaival, a szükséges beavatkozások területének és eszközeinek meghatározásával, személyi, tárgyi, szakmai, anyagi és szervezeti feltételeivel.
6.3
7. Ez a határozat a közzétételét követő napon lép hatályba.
1–2. melléklet az 1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozathoz4
3. melléklet az 1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozathoz
4. melléklet az 1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozathoz5
Intézkedés: |
A technika fejlődése megkövetelte a bűnmegelőzés térinformatikai alapjainak, nemzetközi modelljeinek vizsgálatát, a Magyarországon is alkalmazható ajánlások összegyűjtését, rendszerezését és adaptálását. Ennek köszönhetően született meg a PRE-STAT online felületen futó alkalmazás, amely alkalmas arra, hogy a bűnügyi adatokat, valamint egyéb társadalmi, gazdasági jellemzőkre utaló adatokat összevetve térképen ábrázolja a bűnözés alakulását. Mindez lehetővé teszi a naprakész bűnmegelőzési és bűnüldözési feladatok meghatározhatóságát, valamint lehetőséget nyújt a rendőrök, különös tekintettel a megelőzési szakemberek számára az illetékességi területükön, illetve az országban elkövetett bűncselekményekkel kapcsolatos informálódásra. |
Felelős: |
Lechner Tudásközpont |
Partner: |
NBT, rendőrség |
Forrás: |
fejlesztés igény szerint, karbantartás 1 millió forint évente, NBT költségvetés |
Eszköz: |
online felület feltöltése adatokkal |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
a rendszert használók száma |
NBS kapcsolódás: |
8.1. Településbiztonság, 8.1.2. Bűnmegelőzés elősegítése építészeti eszközökkel |
Intézkedés: |
A társasházakban élők nagy száma és a lépcsőházakban elkövetett bűncselekmények gyakorisága miatt a lépcsőházak védelme kiemelt fontossággal bír a bűnmegelőzés szempontjából. A lépcsőház egyrészt az a közösségi tér, ahol az otthonok bejárata elhelyezkedik, ezért potenciális lehetőséget teremthet a bűnözőknek a lakásokba bejutáshoz, másrészt a zegzugos, rosszul megvilágított, elhagyatott lépcsőház erőszakos bűncselekmények elkövetésének színhelye lehet. Az állampolgárok többsége otthonát a nap jelentős részében felügyelet nélkül hagyja, és a lakások biztonságtechnikai szempontból gyakran sebezhetőek. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
rendőrség, polgárőrség |
Forrás: |
évente 4 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
LépcsőházŐr program |
Határidő: |
2019. december 31. napjáig folyamatos |
Indikátor: |
a programba bekapcsolt lépcsőházak száma |
NBS kapcsolódás: |
8.1. Településbiztonság, 8.1.2. Bűnmegelőzés elősegítése építészeti eszközökkel |
Intézkedés: |
A BikeSafe program egy olyan kerékpár-regisztrációs adatbázis, amely alkalmas arra, hogy a rendszerbe bekerült kerékpárok jogtalan eltulajdonítását követő azonosítását elősegítse. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
rendőrség, polgárőrség |
Forrás: |
a) a program működtetése: évi 5 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
kerékpár-regisztráció |
Határidő: |
2019. december 31. napjáig folyamatos |
Indikátor: |
a programba belépők, regisztrálók száma |
NBS kapcsolódás: |
8.1. Településbiztonság, 8.1.4. Vagyonvédelem |
Intézkedés: |
Az ország egyes területein és megyéiben az idegenforgalom alapvetően befolyásolja a bűnözés alakulását. Az idegenforgalmi szezonban az adott területen tartózkodók száma megsokszorozódik. Feltétlenül szükséges, hogy a vendégek megfelelő bűnmegelőzési tájékoztatást kapjanak az adott területen jellemző elkövetési szokásokról, felvilágosítás nélkül ugyanis könnyen válhatnak áldozattá. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
rendőrség, polgárőrség |
Forrás: |
a) a Balatoni Közbiztonsági Koordinációs Bizottság soros elnöki tisztét ellátó megyei rendőr-főkapitányság számára évente 6 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
bűnmegelőzési programok, tájékoztató eszközök |
Határidő: |
2019. december 31. napjáig folyamatos |
Indikátor: |
programok és elértek száma |
NBS kapcsolódás: |
8.1. Településbiztonság, 8.1.4. Vagyonvédelem |
Intézkedés: |
A bűnmegelőzés, a bűnmegelőzési ismeretek átadása a legjobban kisgyermekkorban érhető el magas hatékonysággal, és az ezek nyomán fejleszthető készségek, szociális kompetenciák ekkor formálhatóak, fejleszthetőek leginkább, ekkor még könnyű kialakítani, hogy belsővé váljanak azok a mechanizmusok, amelyek segítségével biztonságosabb életet élhetünk. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
EMMI, Klebelsberg Központ, Digitális Jólét Program összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos |
Forrás: |
évente 3 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
további mesék, oktatási tematika készítése, a továbbképzési program akkreditáltatása pedagógusok számára |
Határidő: |
a) modellprogram, tematika, óravázlatok kidolgozására és tesztelésére 2019. június 30. |
Indikátor: |
elkészített óravázlatok, megtartott foglalkozások száma, tesztelt modellprogram, akkreditált továbbképzési tananyag |
NBS kapcsolódás: |
8.2. Gyermek- és ifjúságvédelem, 8.2.1. Gyermek- és ifjúságvédelmi programok a biztonság kialakítása és megőrzése érdekében |
Intézkedés: |
A „Jövő iskolája” egy olyan intézmény, ahová a pedagógusok és diákok is szívesen lépnek be mindennap. Egyszerű eszközök használatával bárki egyszerűen elsajátíthatja a módszert, amelynek technikája a megfigyelésen alapuló pozitív visszajelzés, az erősségekre történő építés és annak hangsúlyozása, ami működik. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
EMMI, Digitális Jólét Program összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos |
Forrás: |
évente 5 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
modellprogram kidolgozása és tesztelése |
Határidő: |
a) a modellprogram kidolgozására 2018. június 30. |
Indikátor: |
modellprogram, projektleírás |
NBS kapcsolódás: |
8.2. Gyermek- és ifjúságvédelem, 8.2.3. Konfliktusok és az erőszak megelőzése, kezelése |
Intézkedés: |
Korunk meghatározó jelensége az internet, amely minden pillanatban körülvesz bennünket. Mindaz, ami korábban a fizikai világban valósulhatott meg, hirtelen gyorsasággal történhet meg velünk az online térben is. A fiatalok körében korábban is jellemző zaklatások színtere megváltozott, áthelyeződött a cybertérbe. A cyberbullying, a grooming és sexting jelenségei olyan internetes zaklatások, amelyeknek kezelésére fel kell készítenünk a gyermekeket és a gyermekekkel foglalkozókat is. Szükséges médiakampányok folytatása, amelyek szisztematikusan készítik fel a korosztályt az online térben való eligazodásra. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
EMMI, rendőrség, Digitális Jólét Program összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos |
Forrás: |
évente 2 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
kampányok |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
elértek száma |
NBS kapcsolódás: |
8.2. Gyermek- és ifjúságvédelem, 8.2.3. Konfliktusok és az erőszak megelőzése és kezelése |
Intézkedés: |
Az online kapcsolatok révén az élet felgyorsult, a globalizáció még nagyobb méreteket öltött. Az internet kiváló lehetőséget nyújt az áruk gyors elérésére, és sok esetben segíti a munkakeresést is. Az internet által biztosított névtelenség adta lehetőségeket a bűnelkövetők észlelték, s az emberek jóhiszeműségét, naivitását kihasználva könnyedén károsítják meg áldozataikat. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
rendőrség |
Forrás: |
évente 10 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
online marketing |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
elértek száma |
NBS kapcsolódás: |
8.3. A bűncselekmények áldozatainak segítése, az áldozattá válás megelőzése, |
Intézkedés: |
Az Áldozatsegítő Szolgálat a bűncselekmények vagy szabálysértések áldozatai számára egyénre szabott támogatásokat nyújt, melyek körében a pénzügyi és fizikai jellegű szolgáltatások mellett a bűncselekménnyel okozott pszichés károsodások esetén gondoskodni kell arról is, hogy az áldozatok a lehető legrövidebb időn belül és a szükség szerinti mértékben szakszerű pszichés segítségnyújtásban, traumakezelésben részesüljenek. A bűncselekmények áldozatainak jogaira, támogatására és védelmére vonatkozó minimumszabályok megállapításáról szóló 2012/29/EU irányelv szolgáltatási minimumkövetelményként hivatkozik az áldozatoknak biztosított érzelmi, pszichés segítségnyújtásra. Ezen célkitűzés érdekében szükséges – az áldozatsegítési ügyszámok alapján kiválasztott megyékben – modellprogramot indítani az érzelmi segítségnyújtás lehetőségének biztosítására. A tapasztalatok alapján meg kell vizsgálni a modellprogram országossá tételének lehetőségét. |
Felelős: |
IM |
Partner: |
– |
Forrás: |
5 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
modellprogram kidolgozása, tapasztalatok szintetizálása |
Határidő: |
2018. december 31. |
Indikátor: |
érzelmi segítségnyújtás biztosítása |
NBS kapcsolódás: |
8.3. A bűncselekmények áldozatainak segítése, az áldozattá válás megelőzése, |
Intézkedés: |
A „megoldásfókuszú brief” szemlélet alkalmazásával olyan reintegrációs modellprogram kidolgozása a cél, amely lehetővé teszi a fogvatartottak, illetve a javítóintézeti ellátásban részesült fiatalok visszailleszkedését a társadalomba. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
BVOP, EMMI |
Forrás: |
évente 15 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
modellprogram kidolgozása és tesztelése |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
a programban részt vevő szabadulók (fogvatartott/javítóintézeti nevelt) száma |
NBS kapcsolódás: |
8.4. Bűnismétlés megelőzése, |
Intézkedés: |
A Családi döntéshozó csoportkonferencia módszere alkalmat és lehetőséget teremt a családi kapcsolatok megerősítésére, valamint egy olyan közös stratégia kidolgozására, ami egyaránt segíti az elítéltet és a családját a közös élet újrakezdésében, a nehézségekkel való szembenézésben és az azokkal való megküzdésben. |
Felelős: |
BVOP |
Partner: |
NBT |
Forrás: |
7 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
igényfelmérés, képzés, módszertani segédanyag |
Határidő: |
2019. június 30. |
Indikátor: |
képzésbe vontak létszáma (50 fő); |
NBS kapcsolódás: |
8.4. Bűnismétlés megelőzése, |
Intézkedés: |
Meg kell vizsgálni a mediációs eljárás kiterjesztésének lehetőségét annak érdekében, hogy a módszer alkalmazása hozzájáruljon a fogvatartottak egymás sérelmére elkövetett cselekmények számának csökkentéséhez. |
Felelős: |
BVOP |
Partner: |
NBT, EMMI, Digitális Jólét Program összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos |
Forrás: |
5 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
igényfelmérés, képzés, módszertani segédanyag |
Határidő: |
2019. június 30. |
Indikátor: |
képzésbe vont szakemberek létszáma (30 fő); |
NBS kapcsolódás: |
8.4. Bűnismétlés megelőzése, |
Intézkedés: |
A közösségi foglalkoztató a Pártfogó Felügyelői Szolgálat részeként működő szervezeti egység, amelynek legfontosabb funkciója a bűnismétlési kockázatok célzott kezelését és a sértettek szükségleteinek érvényesülését szolgáló, a pártfogó felügyelet külön magatartási szabályaként vagy a megelőző pártfogás magatartási szabályaként előírható pártfogó felügyelői beavatkozások, elkövetői programok, valamint a pártfogoltak és a megelőző pártfogás alatt állók társadalmi integrációját elősegítő szolgáltatások biztosítása. Közösségi foglalkoztató jelenleg csak Borsod-Abaúj-Zemplén megyében működik, illetve folyamatban van Baranya megyében a Baranya Megyei Kormányhivatal szervezeti egységeként működő foglalkoztató kialakítása. |
Felelős: |
a) pont: IM, |
Partner: |
ME, Budapest Főváros Kormányhivatala, Pest Megyei Kormányhivatal |
Forrás: |
a) az új közösségi foglalkoztató kialakítására 25 millió forint, NBT költségvetés, |
Eszköz: |
új közösségi foglalkoztató létrehozása, a szükséges feltételek megteremtése |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
egy új közösségi foglalkoztató |
NBS kapcsolódás: |
8.4. Bűnismétlés megelőzése, 8.4.2. Alternatív szankciók és helyreállító módszerek alkalmazásának erősítése a bűncselekménnyel okozott kár kompenzálása érdekében |
Intézkedés: |
Az intézkedés célja az értékrend-korrekciós, jóvátételi foglalkozás mint strukturált pártfogó felügyelői program alkalmazásának megerősítése a pártfogó felügyelői szolgálat területi szerveinek gyakorlatában. Az értékrend-korrekciós, jóvátételi foglalkozáson való részvétel előírható a pártfogó felügyelet külön magatartási szabályaként vagy a megelőző pártfogás magatartási szabályaként. |
Felelős: |
IM |
Partner: |
Miniszterelnökség, fővárosi és megyei kormányhivatalok |
Forrás: |
2,5 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
képzés megszervezése |
Határidő: |
2018. november 30. |
Indikátor: |
megvalósított képzés, képzésen részt vevő pártfogó felügyelők száma |
NBS kapcsolódás: |
8.4. Bűnismétlés megelőzése, |
Intézkedés: |
Az intézkedés célja az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/800 (2016. május 11.) a büntetőeljárás során gyanúsított vagy vádlott gyermekek részére nyújtandó eljárási biztosítékokról szóló irányelv 20. cikk (Képzés) előkészítése és végrehajtása. Az irányelv előírja, hogy a gyermekeket érintő ügyeket kezelő szakemberek, így a pártfogó felügyelők részére a gyermekekkel való kapcsolatuk szintjéhez igazított speciális, a gyermekek jogaira, a gyermekpszichológiára és a nyelvi szempontból a gyermekhez igazított kommunikációra vonatkozó képzést kell biztosítani. Ennek megfelelően szükséges képzési anyag kidolgozása. Az elkészült képzési anyag alapján a fiatalkorú elkövetőket, illetve a gyermekeket érintő ügyeket kezelő pártfogó felügyelők részére szükséges a képzés biztosítása. |
Felelős: |
IM |
Partner: |
NBT, EMMI, Miniszterelnökség, fővárosi és megyei kormányhivatalok, Digitális Jólét Program összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos |
Forrás a tananyag- kidolgozásra: |
2,5 millió forint, NBT költségvetés |
Forrás a képzésre: |
3 millió Forint, NBT költségvetés |
Eszköz a tananyag- kidolgozásra: |
képzési anyag kidolgozása |
Eszköz a képzésre: |
képzés megszervezése |
Határidő a tananyag- kidolgozásra: |
2018. szeptember 30. |
Határidő a képzésre: |
2019. május 30. |
Indikátor a tananyag- kidolgozásra: |
képzési anyag |
Indikátor |
megvalósított képzés, képzésen részt vevő pártfogó felügyelők száma |
NBS kapcsolódás: |
8.4. Bűnismétlés megelőzése, |
Intézkedés: |
Ahhoz, hogy a fiatalok és felnőttek a megelőzéshez szükséges szemléletet elsajátítsák, az ezzel kapcsolatos szociális kompetenciáik fejlődjenek, magas szintű módszertani munkára van szükség folyamatos méréssel. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
rendőrség |
Forrás: |
évente 30 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
Módszertani Fejlesztési Centrum kialakítása, új képzési és továbbképzési anyagok létrehozása, pedagógusakkreditációjuk megszerzése, képzések és továbbképzések szervezése és lebonyolítása |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
létrejött Módszertani Fejlesztési Centrum, akkreditált képzések száma, megtartott képzések és továbbképzések száma, a képzéseken részt vevők száma |
NBS kapcsolódás: |
8.5. Horizontális intézkedések |
Intézkedés: |
A rendészeti bűnmegelőzés továbbra is kiemelt jelentőséggel bír a hazai prevenciós tevékenységek rendszerében. Számtalan olyan program, kezdeményezés indul meg, amelyek országos szinten elérhetővé tétele növeli a rendészeti bűnmegelőzés hatékonyságát (RE-AKCIÓ, Szabadítsátok ki Gordont, Krimittud… stb.). |
Felelős: |
rendőrség |
Partner: |
NBT |
Forrás: |
évente 20 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
portfólió |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
megvalósított képzések, rendezvények, programok, beszerzett eszközök száma |
NBS kapcsolódás: |
8.5. Horizontális intézkedések |
A határozatot az 1609/2019. (X. 22.) Korm. határozat 14. pontja hatályon kívül helyezte 2019. december 31. napjával.
A 3–4. pont a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 6. pont a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
Az 1–2. melléklet a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 4. melléklet az 1609/2019. (X. 22.) Korm. határozat 13. pontja szerint módosított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás