1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozat
1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozat
a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégiával összefüggésben egyes kormányhatározatok módosításáról, valamint a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia 2018–2019. évekre szóló intézkedési tervéről
1. A Kormány a kormányzati stratégiai irányításról szóló 38/2012. (III. 12.) Korm. rendelet és a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégiáról (2013–2023) szóló 1744/2013. (X. 17.) Korm. határozat (a továbbiakban: Stratégia) 1. mellékletében foglaltak alapján egyetért a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács által elvégzett bűnmegelőzési stratégiai dokumentumok felülvizsgálatával és annak eredményeivel.
2. A Kormány a Stratégia felülvizsgálata alapján egyetért a Stratégia 1. melléklet 8. címében szereplő, folyamatosan végrehajtandó intézkedések továbbvitelével.
3. A Stratégia 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
4. A Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia 2016–2017. évre szóló intézkedési tervéről szóló 1166/2016. (IV. 6.) Korm. határozat (a továbbiakban: Intézkedési terv) a 2. melléklet szerint módosul.
5. A Kormány elfogadja a 2018–2019. években végrehajtani szükséges új bűnmegelőzési intézkedéseket tartalmazó tervet a 3. melléklet szerint, és egyetért az új intézkedések megvalósításának a 4. mellékletben foglaltak szerinti mérhető céljaival, a szükséges beavatkozások területének és eszközeinek meghatározásával, személyi, tárgyi, szakmai, anyagi és szervezeti feltételeivel.
6. A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsról szóló 1087/2011. (IV. 12.) Korm. határozat 3. pont d) alpont dh) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az NBT létszáma és tagjainak kinevezése:
Az NBT további egy-egy tagjára)
(tesz javaslatot.)
7. Ez a határozat a közzétételét követő napon lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. melléklet az 1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozathoz
„D. Az építészeti eszközökkel segített bűnmegelőzést népszerűsítő kiadványok |
|
Intézkedés: |
Különféle célcsoportok számára népszerűsítő, közérthető kiadványok, nyomdakész és online statikus kiadványok előállítása, ezáltal biztosítva, hogy a területen tevékenykedő szakemberek, a lakosság és a vállalkozók megismerjék az építészeti eszközökkel segített bűnmegelőzés lehetőségeit. |
Felelős: |
Lechner Tudásközpont |
Partner: |
NBT |
Forrás: |
10 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
ismeretterjesztőanyag-fejlesztés, online és offline terjesztés |
Határidő: |
2018. december 31. |
Indikátor: |
ismeretterjesztő nyomdakész kiadványok, online felület |
„E. Az építészeti eszközökkel segített bűnmegelőzéshez kapcsolódó online felület interaktív tartalommal való bővítése |
|
Intézkedés: |
Ki kell dolgozni az építészeti eszközökkel segített bűnmegelőzési ajánlásokra alapozott interaktív oktatóanyagot, mely közérthető módon, 3D ábrákkal teszi érthetővé a különféle helyzetekre alkalmazható ajánlásokat. |
Felelős: |
Lechner Tudásközpont |
Partner: |
NBT |
Forrás: |
8 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
interaktív oktatóanyag online felületen |
Határidő: |
2018. május 31. |
Indikátor: |
interaktív online felület |
„A. A lopás, a garázdaság, az erőszakos jellegű jogsértések, illetve a trükkös csalás bűncselekményeinek visszaszorítása |
|
Intézkedés: |
A jogsértések legnagyobb halmazát kitevő vagyon elleni bűnözés szerkezete a lopások dominanciáját mutatja. A statisztikai mutatókon túl azonban figyelemmel kell lenni azokra a bűncselekményekre is, amelyek az állampolgárok szubjektív biztonságérzetét leginkább befolyásolják. Ezek közül kiemelkedő helyet foglalnak el a garázda és erőszakos jellegű bűncselekmények, valamint a trükkös csalások. Visszaszorításuk érdekében szükséges a megjelölt jogsértések vizsgálata, amelyek révén megelőzésükre adekvát válaszok dolgozhatók ki. Ennek érdekében feltáró, elemző-értékelő vizsgálatot kell végezni a megjelölt deliktumok elterjedtségéről kriminalisztikai jellemzőik alapján, és ezekre figyelemmel, megelőzési módszereket, praktikákat kell kidolgozni a visszaszorításukra. A rendőrség e tevékenységben részt vevő bűnügyi és rendészeti szakembereinek szakmai továbbképzését biztosítani kell. |
Felelős: |
rendőrség |
Partner: |
NBT |
Forrás: |
3 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
képzések |
Határidő: |
folyamatos |
Indikátor: |
képzettek száma |
„D. A család védelmi funkciójának növelése |
|
Intézkedés: |
A család mint a társadalom legalapvetőbb alkotóegysége a szocializáció elsődleges színtere is. Kiemelt jelentősége van az értékközvetítésben, ezért fontos, hogy a családok védelmi funkcióját növeljük. Ehhez sok esetben szükségük van külső segítségre, amelyet leginkább azoktól a szervektől és szervezetektől kaphatnak meg, amelyek a helyi problémákkal és sajátosságokkal tisztában vannak. Ennek érdekében szükséges azoknak a szerveknek és szervezeteknek a kiválasztása, amelyek képesek a megfelelő tanácsokkal és segítséggel ellátni az arra rászoruló családokat. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
EMMI, SZGYF |
Forrás: |
30 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
képzések és programok |
Határidő: |
folyamatos |
Indikátor: |
résztvevők száma |
„A. Biztonságos internethasználat |
|
Intézkedés: |
A XXI. század társadalmának mindennapjait alapjaiban határozza meg a számítástechnika, azon belül is a világháló. Az internet nagyszerű lehetőségeket biztosít a használók számára, a felgyorsult világban lehetővé teszi az információk gyors és széles körű áramlását. Az internet előnyei azonban nem megfelelő használat esetén könnyen jelenthetnek hátrányt, követhetünk el bűncselekményt, vagy válhatunk bűncselekmény áldozatává. Erre figyelemmel szükséges az állampolgárok figyelmének felhívása, minél szélesebb körű, korszerű és naprakész tájékoztatása. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
EMMI, NMHH, rendőrség |
Forrás: |
– |
Eszköz: |
honlap, kis- és oktatófilm |
Határidő: |
folyamatos |
Indikátor: |
elértek száma |
„D. Időskorúak áldozattá válásának csökkentését célzó intézkedések |
|
Intézkedés: |
Tekintettel arra, hogy az időskorúak jóhiszeműségükből és naivitásukból fakadóan veszélyeztetett csoportot képeznek, így szükséges képzések szervezése az idősek ellátásában, védelmében érintett állami és civil szervezetek szakembereinek (rendőrség, szociális munkások, jelzőrendszeres diszpécserszolgálatokon dolgozók, tanyagondnokok), hogy képessé váljanak szakszerű áldozattáválás-megelőzési információk átadására az időskorúak számára. A megszerzett tudás átadását kell szorgalmazni az idősotthonokban, idősek napközijében; az időskorúak védekezési képességének növelése érdekében előadások, foglalkozások tartása, a sértetté váláshoz vezető körülmények, az elkövetési módszerek és a megelőzési lehetőségek megismertetése a célcsoport tagjaival. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
rendőrség |
Forrás: |
5 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
képzések és programok |
Határidő: |
folyamatos |
Indikátor: |
résztvevők száma |
„D. Az állami kárenyhítés rendszerének felülvizsgálata |
|
Intézkedés: |
Az Ást. 2015. évi reformja során a kárenyhítést érintő szabályok nem kerültek módosításra. |
Felelős: |
IM |
Partner: |
kormányhivatalok |
Forrás: |
nem igényel többletforrást |
Eszköz: |
felülvizsgálat |
Határidő: |
2017. december 31. |
Indikátor: |
jelentés elkészítése |
„H. A joggyakorlat egységesítése és fejlesztése áldozatsegítés szakterületen |
|
Intézkedés: |
Az áldozatsegítés szakterületen eljáró területi szolgálatok egységes jogalkalmazásának biztosítása és a joggyakorlat fejlesztése érdekében szükséges a rendszeres időközönként megrendezésre kerülő regionális esetmegbeszélő csoportfoglalkozások tartása. |
Felelős: |
IM |
Partner: |
kormányhivatalok |
Forrás: |
nem igényel többletforrást |
Eszköz: |
esetmegbeszélés negyedévente |
Határidő: |
folyamatos |
Indikátor: |
jelentés készítése |
„H. Művészetterápiás és kreatív programok megvalósítása |
|
Intézkedés: |
A művészetterápiás és kreatív programok, valamint jobb agyféltekés rajzolás (börtönszínház, biblioterápia vagy irodalomterápia, képzőművészeti szakkörök) módszereinek segítségével a fogvatartottak személyisége, személyes kompetenciái, szociális képességei, empátiája, toleranciája, önbecsülése fejleszthető. Cél, hogy minden intézetben megvalósuljanak ilyen programok. Ehhez szükséges a velük foglalkozók képzése, új módszerek megismertetése az állománnyal. |
Felelős: |
BVOP |
Partner: |
NBT |
Forrás: |
10 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
képzések és programok |
Határidő: |
folyamatos |
Indikátor: |
résztvevők száma |
„F. Bűnmegelőzés-politikai célok megjelenítése a médiában |
|
Intézkedés: |
A bűnmegelőzés-politikai célok megjelenítése érdekében elengedhetetlen a média bevonása és a közösségi fórumokon való megjelenés. Feltétlenül szükséges a média és a közösségi fórumok széles körű közvetítő erejének kihasználása, amely képes a prevenciós célokat gyorsan és a nagyközönség számára elérhetővé tenni. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
NMHH, ME, IM, rendőrség, civil szervezetek, polgárőrség, egyházak |
Forrás: |
20 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
közszolgálati híradásokban és műsorokban történő megjelenés általánosan és konkrét ügyek kapcsán egyaránt, kereskedelmi műsorokban történő megjelenés |
Határidő: |
folyamatos |
Indikátor: |
bűnmegelőzési célokat szolgáló módszerek megnövekedett ismertsége |
2. melléklet az 1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozathoz
3. melléklet az 1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozathoz
4. melléklet az 1838/2017. (XI. 9.) Korm. határozathoz
Intézkedés: |
A technika fejlődése megkövetelte a bűnmegelőzés térinformatikai alapjainak, nemzetközi modelljeinek vizsgálatát, a Magyarországon is alkalmazható ajánlások összegyűjtését, rendszerezését és adaptálását. Ennek köszönhetően született meg a PRE-STAT online felületen futó alkalmazás, amely alkalmas arra, hogy a bűnügyi adatokat, valamint egyéb társadalmi, gazdasági jellemzőkre utaló adatokat összevetve térképen ábrázolja a bűnözés alakulását. Mindez lehetővé teszi a naprakész bűnmegelőzési és bűnüldözési feladatok meghatározhatóságát, valamint lehetőséget nyújt a rendőrök, különös tekintettel a megelőzési szakemberek számára az illetékességi területükön, illetve az országban elkövetett bűncselekményekkel kapcsolatos informálódásra. |
Felelős: |
Lechner Tudásközpont |
Partner: |
NBT, rendőrség |
Forrás: |
évente 5 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
online felület feltöltése adatokkal |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
a rendszert használók száma |
NBS kapcsolódás: |
8.1. Településbiztonság, 8.1.2. Bűnmegelőzés elősegítése építészeti eszközökkel |
Intézkedés: |
A társasházakban élők nagy száma és a lépcsőházakban elkövetett bűncselekmények gyakorisága miatt a lépcsőházak védelme kiemelt fontossággal bír a bűnmegelőzés szempontjából. A lépcsőház egyrészt az a közösségi tér, ahol az otthonok bejárata elhelyezkedik, ezért potenciális lehetőséget teremthet a bűnözőknek a lakásokba bejutáshoz, másrészt a zegzugos, rosszul megvilágított, elhagyatott lépcsőház erőszakos bűncselekmények elkövetésének színhelye lehet. Az állampolgárok többsége otthonát a nap jelentős részében felügyelet nélkül hagyja, és a lakások biztonságtechnikai szempontból gyakran sebezhetőek. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
rendőrség, polgárőrség |
Forrás: |
évente 4 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
LépcsőházŐr program |
Határidő: |
2019. december 31. napjáig folyamatos |
Indikátor: |
a programba bekapcsolt lépcsőházak száma |
NBS kapcsolódás: |
8.1. Településbiztonság, 8.1.2. Bűnmegelőzés elősegítése építészeti eszközökkel |
Intézkedés: |
A BikeSafe program egy olyan kerékpár-regisztrációs adatbázis, amely alkalmas arra, hogy a rendszerbe bekerült kerékpárok jogtalan eltulajdonítását követő azonosítását elősegítse. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
rendőrség, polgárőrség |
Forrás: |
a) a program működtetése: évi 5 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
kerékpár-regisztráció |
Határidő: |
2019. december 31. napjáig folyamatos |
Indikátor: |
a programba belépők, regisztrálók száma |
NBS kapcsolódás: |
8.1. Településbiztonság, 8.1.4. Vagyonvédelem |
Intézkedés: |
Az ország egyes területein és megyéiben az idegenforgalom alapvetően befolyásolja a bűnözés alakulását. Az idegenforgalmi szezonban az adott területen tartózkodók száma megsokszorozódik. Feltétlenül szükséges, hogy a vendégek megfelelő bűnmegelőzési tájékoztatást kapjanak az adott területen jellemző elkövetési szokásokról, felvilágosítás nélkül ugyanis könnyen válhatnak áldozattá. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
rendőrség, polgárőrség |
Forrás: |
a) a Balatoni Közbiztonsági Koordinációs Bizottság soros elnöki tisztét ellátó megyei rendőr-főkapitányság számára évente 5 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
bűnmegelőzési programok, tájékoztató eszközök |
Határidő: |
2019. december 31. napjáig folyamatos |
Indikátor: |
programok és elértek száma |
NBS kapcsolódás: |
8.1. Településbiztonság, 8.1.4. Vagyonvédelem |
Intézkedés: |
A bűnmegelőzés, a bűnmegelőzési ismeretek átadása a legjobban kisgyermekkorban érhető el magas hatékonysággal, és az ezek nyomán fejleszthető készségek, szociális kompetenciák ekkor formálhatóak, fejleszthetőek leginkább, ekkor még könnyű kialakítani, hogy belsővé váljanak azok a mechanizmusok, amelyek segítségével biztonságosabb életet élhetünk. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
EMMI, Klebelsberg Központ, Digitális Jólét Program összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos |
Forrás: |
évente 8 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
további mesék, oktatási tematika készítése, a továbbképzési program akkreditáltatása pedagógusok számára |
Határidő: |
a) modellprogram, tematika, óravázlatok kidolgozására és tesztelésére 2019. június 30. |
Indikátor: |
elkészített óravázlatok, megtartott foglalkozások száma, tesztelt modellprogram, akkreditált továbbképzési tananyag |
NBS kapcsolódás: |
8.2. Gyermek- és ifjúságvédelem, 8.2.1. Gyermek- és ifjúságvédelmi programok a biztonság kialakítása és megőrzése érdekében |
Intézkedés: |
A „Jövő iskolája” egy olyan intézmény, ahová a pedagógusok és diákok is szívesen lépnek be mindennap. Egyszerű eszközök használatával bárki egyszerűen elsajátíthatja a módszert, amelynek technikája a megfigyelésen alapuló pozitív visszajelzés, az erősségekre történő építés és annak hangsúlyozása, ami működik. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
EMMI, Digitális Jólét Program összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos |
Forrás: |
évente 5 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
modellprogram kidolgozása és tesztelése |
Határidő: |
a) a modellprogram kidolgozására 2018. június 30. |
Indikátor: |
modellprogram, projektleírás |
NBS kapcsolódás: |
8.2. Gyermek- és ifjúságvédelem, 8.2.3. Konfliktusok és az erőszak megelőzése, kezelése |
Intézkedés: |
Korunk meghatározó jelensége az internet, amely minden pillanatban körülvesz bennünket. Mindaz, ami korábban a fizikai világban valósulhatott meg, hirtelen gyorsasággal történhet meg velünk az online térben is. A fiatalok körében korábban is jellemző zaklatások színtere megváltozott, áthelyeződött a cybertérbe. A cyberbullying, a grooming és sexting jelenségei olyan internetes zaklatások, amelyeknek kezelésére fel kell készítenünk a gyermekeket és a gyermekekkel foglalkozókat is. Szükséges médiakampányok folytatása, amelyek szisztematikusan készítik fel a korosztályt az online térben való eligazodásra. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
EMMI, rendőrség, Digitális Jólét Program összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos |
Forrás: |
évente 2 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
kampányok |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
elértek száma |
NBS kapcsolódás: |
8.2. Gyermek- és ifjúságvédelem, 8.2.3. Konfliktusok és az erőszak megelőzése és kezelése |
Intézkedés: |
Az online kapcsolatok révén az élet felgyorsult, a globalizáció még nagyobb méreteket öltött. Az internet kiváló lehetőséget nyújt az áruk gyors elérésére, és sok esetben segíti a munkakeresést is. Az internet által biztosított névtelenség adta lehetőségeket a bűnelkövetők észlelték, s az emberek jóhiszeműségét, naivitását kihasználva könnyedén károsítják meg áldozataikat. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
rendőrség |
Forrás: |
évente 10 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
online marketing |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
elértek száma |
NBS kapcsolódás: |
8.3. A bűncselekmények áldozatainak segítése, az áldozattá válás megelőzése, |
Intézkedés: |
Az Áldozatsegítő Szolgálat a bűncselekmények vagy szabálysértések áldozatai számára egyénre szabott támogatásokat nyújt, melyek körében a pénzügyi és fizikai jellegű szolgáltatások mellett a bűncselekménnyel okozott pszichés károsodások esetén gondoskodni kell arról is, hogy az áldozatok a lehető legrövidebb időn belül és a szükség szerinti mértékben szakszerű pszichés segítségnyújtásban, traumakezelésben részesüljenek. A bűncselekmények áldozatainak jogaira, támogatására és védelmére vonatkozó minimumszabályok megállapításáról szóló 2012/29/EU irányelv szolgáltatási minimumkövetelményként hivatkozik az áldozatoknak biztosított érzelmi, pszichés segítségnyújtásra. Ezen célkitűzés érdekében szükséges – az áldozatsegítési ügyszámok alapján kiválasztott megyékben – modellprogramot indítani az érzelmi segítségnyújtás lehetőségének biztosítására. A tapasztalatok alapján meg kell vizsgálni a modellprogram országossá tételének lehetőségét. |
Felelős: |
IM |
Partner: |
– |
Forrás: |
5 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
modellprogram kidolgozása, tapasztalatok szintetizálása |
Határidő: |
2018. december 31. |
Indikátor: |
érzelmi segítségnyújtás biztosítása |
NBS kapcsolódás: |
8.3. A bűncselekmények áldozatainak segítése, az áldozattá válás megelőzése, |
Intézkedés: |
A „megoldásfókuszú brief” szemlélet alkalmazásával olyan reintegrációs modellprogram kidolgozása a cél, amely lehetővé teszi a fogvatartottak, illetve a javítóintézeti ellátásban részesült fiatalok visszailleszkedését a társadalomba. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
BVOP, EMMI |
Forrás: |
évente 15 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
modellprogram kidolgozása és tesztelése |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
a programban részt vevő szabadulók (fogvatartott/javítóintézeti nevelt) száma |
NBS kapcsolódás: |
8.4. Bűnismétlés megelőzése, |
Intézkedés: |
A Családi döntéshozó csoportkonferencia módszere alkalmat és lehetőséget teremt a családi kapcsolatok megerősítésére, valamint egy olyan közös stratégia kidolgozására, ami egyaránt segíti az elítéltet és a családját a közös élet újrakezdésében, a nehézségekkel való szembenézésben és az azokkal való megküzdésben. |
Felelős: |
BVOP |
Partner: |
NBT |
Forrás: |
7 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
igényfelmérés, képzés, módszertani segédanyag |
Határidő: |
2019. június 30. |
Indikátor: |
képzésbe vontak létszáma (50 fő); |
NBS kapcsolódás: |
8.4. Bűnismétlés megelőzése, |
Intézkedés: |
Meg kell vizsgálni a mediációs eljárás kiterjesztésének lehetőségét annak érdekében, hogy a módszer alkalmazása hozzájáruljon a fogvatartottak egymás sérelmére elkövetett cselekmények számának csökkentéséhez. |
Felelős: |
BVOP |
Partner: |
NBT, EMMI, Digitális Jólét Program összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos |
Forrás: |
5 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
igényfelmérés, képzés, módszertani segédanyag |
Határidő: |
2019. június 30. |
Indikátor: |
képzésbe vont szakemberek létszáma (30 fő); |
NBS kapcsolódás: |
8.4. Bűnismétlés megelőzése, |
Intézkedés: |
A közösségi foglalkoztató a Pártfogó Felügyelői Szolgálat részeként működő szervezeti egység, amelynek legfontosabb funkciója a bűnismétlési kockázatok célzott kezelését és a sértettek szükségleteinek érvényesülését szolgáló, a pártfogó felügyelet külön magatartási szabályaként vagy a megelőző pártfogás magatartási szabályaként előírható pártfogó felügyelői beavatkozások, elkövetői programok, valamint a pártfogoltak és a megelőző pártfogás alatt állók társadalmi integrációját elősegítő szolgáltatások biztosítása. Közösségi foglalkoztató jelenleg csak Borsod-Abaúj-Zemplén megyében működik, illetve folyamatban van Baranya megyében a Baranya Megyei Kormányhivatal szervezeti egységeként működő foglalkoztató kialakítása. |
Felelős: |
a) pont: IM, |
Partner: |
ME, Budapest Főváros Kormányhivatala, Pest Megyei Kormányhivatal |
Forrás: |
a) az új közösségi foglalkoztató kialakítására 25 millió forint, NBT költségvetés, |
Eszköz: |
új közösségi foglalkoztató létrehozása, a szükséges feltételek megteremtése |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
egy új közösségi foglalkoztató |
NBS kapcsolódás: |
8.4. Bűnismétlés megelőzése, 8.4.2. Alternatív szankciók és helyreállító módszerek alkalmazásának erősítése a bűncselekménnyel okozott kár kompenzálása érdekében |
Intézkedés: |
Az intézkedés célja az értékrend-korrekciós, jóvátételi foglalkozás mint strukturált pártfogó felügyelői program alkalmazásának megerősítése a pártfogó felügyelői szolgálat területi szerveinek gyakorlatában. Az értékrend-korrekciós, jóvátételi foglalkozáson való részvétel előírható a pártfogó felügyelet külön magatartási szabályaként vagy a megelőző pártfogás magatartási szabályaként. |
Felelős: |
IM |
Partner: |
Miniszterelnökség, fővárosi és megyei kormányhivatalok |
Forrás: |
2,5 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
képzés megszervezése |
Határidő: |
2018. november 30. |
Indikátor: |
megvalósított képzés, képzésen részt vevő pártfogó felügyelők száma |
NBS kapcsolódás: |
8.4. Bűnismétlés megelőzése, |
Intézkedés: |
Az intézkedés célja az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/800 (2016. május 11.) a büntetőeljárás során gyanúsított vagy vádlott gyermekek részére nyújtandó eljárási biztosítékokról szóló irányelv 20. cikk (Képzés) előkészítése és végrehajtása. Az irányelv előírja, hogy a gyermekeket érintő ügyeket kezelő szakemberek, így a pártfogó felügyelők részére a gyermekekkel való kapcsolatuk szintjéhez igazított speciális, a gyermekek jogaira, a gyermekpszichológiára és a nyelvi szempontból a gyermekhez igazított kommunikációra vonatkozó képzést kell biztosítani. Ennek megfelelően szükséges képzési anyag kidolgozása. Az elkészült képzési anyag alapján a fiatalkorú elkövetőket, illetve a gyermekeket érintő ügyeket kezelő pártfogó felügyelők részére szükséges a képzés biztosítása. |
Felelős: |
IM |
Partner: |
NBT, EMMI, Miniszterelnökség, fővárosi és megyei kormányhivatalok, Digitális Jólét Program összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos |
Forrás a tananyag- kidolgozásra: |
2,5 millió forint, NBT költségvetés |
Forrás a képzésre: |
3 millió Forint, NBT költségvetés |
Eszköz a tananyag- kidolgozásra: |
képzési anyag kidolgozása |
Eszköz a képzésre: |
képzés megszervezése |
Határidő a tananyag- kidolgozásra: |
2018. szeptember 30. |
Határidő a képzésre: |
2019. május 30. |
Indikátor a tananyag- kidolgozásra: |
képzési anyag |
Indikátor |
megvalósított képzés, képzésen részt vevő pártfogó felügyelők száma |
NBS kapcsolódás: |
8.4. Bűnismétlés megelőzése, |
Intézkedés: |
Ahhoz, hogy a fiatalok és felnőttek a megelőzéshez szükséges szemléletet elsajátítsák, az ezzel kapcsolatos szociális kompetenciáik fejlődjenek, magas szintű módszertani munkára van szükség folyamatos méréssel. |
Felelős: |
NBT |
Partner: |
rendőrség |
Forrás: |
évente 30 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
Módszertani Fejlesztési Centrum kialakítása, új képzési és továbbképzési anyagok létrehozása, pedagógusakkreditációjuk megszerzése, képzések és továbbképzések szervezése és lebonyolítása |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
létrejött Módszertani Fejlesztési Centrum, akkreditált képzések száma, megtartott képzések és továbbképzések száma, a képzéseken részt vevők száma |
NBS kapcsolódás: |
8.5. Horizontális intézkedések |
Intézkedés: |
A rendészeti bűnmegelőzés továbbra is kiemelt jelentőséggel bír a hazai prevenciós tevékenységek rendszerében. Számtalan olyan program, kezdeményezés indul meg, amelyek országos szinten elérhetővé tétele növeli a rendészeti bűnmegelőzés hatékonyságát (RE-AKCIÓ, Szabadítsátok ki Gordont, Krimittud… stb.). |
Felelős: |
rendőrség |
Partner: |
NBT |
Forrás: |
évente 20 millió forint, NBT költségvetés |
Eszköz: |
portfólió |
Határidő: |
2019. december 31. |
Indikátor: |
megvalósított képzések, rendezvények, programok, beszerzett eszközök száma |
NBS kapcsolódás: |
8.5. Horizontális intézkedések |
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás